Sida 61 av 420
Re: Artikel i media
Postat: 28 jul 2017 22:06
av Sofie
10l/mil tycker jag låter mycket, jag vet en. 3 axlig kyldistributionsbil. Som snittade 3,2l/mil. Det var en Scania P114. 380hk som väldigt sällan hade boggiekärra efter, men skillnaden med kärra var ca 0,7l/mil.
Re: Artikel i media
Postat: 28 jul 2017 22:10
av Bjelke
Ja det är dom allra värsta som ligger på det, annars ligger dom mest under 5l/mil...
Re: Artikel i media
Postat: 29 jul 2017 13:25
av HerrNilsson
Re: Artikel i media
Postat: 29 jul 2017 13:32
av Gustafsson
Bra med en debatt bland de "oupplysta", i slutändan kan det nog bli bra!
Re: Artikel i media
Postat: 29 jul 2017 22:02
av joel80
Nån som kan ge en liten inblick i vad som skrivs här?
http://www.aftonbladet.se/bil/a/4P8e9/s ... ngst/promo
Re: Artikel i media
Postat: 29 jul 2017 22:11
av Jerka
Har för mig att Zoen med 40 kWh vinner överlägset. Inte så konstigt kanske.
Re: Artikel i media
Postat: 29 jul 2017 22:32
av joel80
Varför skulle det inte vara konstigt? Är räckvidd det enda dom går på?
Är det andra saker Zoe'n har som är bäst?
Hyundaien känns som att den har betydligt med utrustning...
Re: Artikel i media
Postat: 29 jul 2017 22:37
av Teslaspolen
Jag tror det är ett räckviddstest.
Re: Artikel i media
Postat: 29 jul 2017 22:50
av joel80
Fast dom skriver att dom ger betyg på:
► Äga
► Köra
► Komfort
► Utrymmen
► Säkerhet
► Miljö
► Helhet
Re: Artikel i media
Postat: 29 jul 2017 22:51
av LarsL
Fast Ioniq kommer ju vara snabbare på sträckor där laddning behövs. Räckvidd är inte allt framför allt inte när man ska åka långt.
Re: Artikel i media
Postat: 29 jul 2017 23:32
av joel80
Så småningom ja.. Än så länge är det väl rätt få stationer som ger mer än 45-50kw?
Re: Artikel i media
Postat: 29 jul 2017 23:34
av bylund
Men det är ju betydligt mer än de 22 kW en ny Zoe klarar.
Re: Artikel i media
Postat: 30 jul 2017 10:53
av joel80
Ah.. Ja en Zoe vill man då kanske inte åka så pass långt med att man behöver stanna och ladda 20-30 mil..
Vad klarar man i motorvägsfart med en ny Zoe?
Re: Artikel i media
Postat: 30 jul 2017 20:46
av mati
joel80 skrev:Ah.. Ja en Zoe vill man då kanske inte åka så pass långt med att man behöver stanna och ladda 20-30 mil..
Vad klarar man i motorvägsfart med en ny Zoe?
Max 20 mil skulle jag gissa. Mindre på vintern.
Som stadsbil och pendlarbil är Zoe perfekt. För långkörning kan den långsamma laddningen bli ett irritationsmoment.
Re: Artikel i media
Postat: 31 jul 2017 09:52
av Bjelke
https://www.va.se/nyheter/2017/07/31/ja ... drar-allt/
Förhoppningsvis så rullar det på med liknande artiklar i rasande fart nu

(och priset i den svenska översättningen är som vanligt tokigt men trevligt om det stämde

)
Re: Artikel i media
Postat: 31 jul 2017 11:17
av Verdi
LarsL skrev:Fast Ioniq kommer ju vara snabbare på sträckor där laddning behövs. Räckvidd är inte allt framför allt inte när man ska åka långt.
Snabb laddning är mycket viktigare än räckvidden. Det närmast totala fokuset på räckvidd går mig på nerverna. Det är ett feltänk av guds nåde.
Re: Artikel i media
Postat: 31 jul 2017 11:28
av iAkita
Verdi skrev:LarsL skrev:Fast Ioniq kommer ju vara snabbare på sträckor där laddning behövs. Räckvidd är inte allt framför allt inte när man ska åka långt.
Snabb laddning är mycket viktigare än räckvidden. Det närmast totala fokuset på räckvidd går mig på nerverna. Det är ett feltänk av guds nåde.
Det beror ju på hur man använder bilen och hur man bor. Saknas laddmöjlighet vid bostad och jobb och man pendlar 3-4 mil om dagen räcker det t.ex. med att ladda nya Zoe gratis en gång i veckan på en enkel 22 kW laddstolpe under helgen. Det hade inte funkat med en bil med kortare räckvidd, så saknar man laddmöjlighet hemma, vilket mängder med människor gör, så är räckvidd guld värt. Pumpar man däremot tiotals mil på motorväg regelbundet så blir laddhastighet viktigt. Men i ärlighetens namn, hur många gör det i jämförelse?
Re: Artikel i media
Postat: 31 jul 2017 11:44
av Svenssons
Verdi skrev:LarsL skrev:Fast Ioniq kommer ju vara snabbare på sträckor där laddning behövs. Räckvidd är inte allt framför allt inte när man ska åka långt.
Snabb laddning är mycket viktigare än räckvidden. Det närmast totala fokuset på räckvidd går mig på nerverna. Det är ett feltänk av guds nåde.
Håller med under förutsättning att man har räckvidd så att man kan köra 1-2 timmar innan man måste ladda. Skulle jag få välja mellan dubbel batterikapacitet eller dubbel laddhastighet på min Model X så hade jag valt dubbel laddhastighet alla dagar i veckan. För de som bara kör 1-2 mil om dagen spelar varken laddhastighet eller batterikapacitet någon roll (under förutsättning given ovan).
Med större batteripack blir bilen alltid mer otymplig och vägegenskaperna för normal körning försämras. Detta gäller så länge batterier har massa (vilket de alltid kommer att ha...). Dock så kan större batterikapacitet möjliggöra snabbare laddning.
Re: Artikel i media
Postat: 31 jul 2017 15:20
av Svenssons
Artikel med hyfsat korrekt bedömning av priset för Model 3:
http://cornucopia.cornubot.se/2017/07/b ... kosta.html
Hade lite roligt i kommentarsfältet tidigare...
Re: Artikel i media
Postat: 01 aug 2017 07:48
av Laban
https://cleantechnica.com/2017/07/30/te ... -everyone/
Nu är jag visserligen en elbilsentusuast men jag tycker att det ligger mycket i det som sägs i den artikeln. Framförallt när det gäller den del som många kritiserar, dvs instrumentpanelen.
Om alla bilar sett ut som Model 3 i dagsläget och någon släppte en bil med ex Mercedes C klass instrumentpanel, joystick styrning av infotainment, knappar och vred överallt. Vad hade reaktionerna blivit ?
Re: Artikel i media
Postat: 01 aug 2017 08:48
av Niklas Z
Jag ser räckvidd som mycket viktigt. Dels för att det tenderar att vara så att stort batteri också medger hög laddhastighet, men också för att jag inte vill vara tvungen att stanna ofta. Egentligen skulle jag vilja att elbilen klarar minst 50 mil på motorväg i minst 130 km/h. Argumentet att det är skönt att ta pauser håller jag inte alls med om. Bilen ska vara så pass bekväm att jag kan avverka 50 mil och ändå känna mig fräsch när jag kommer fram.
I princip består min körning av korta sträckor på max 3 mil, eller långfärder. Kortkörningen dominerar stort. Gissningsvis utgör kortkörningen 75 % av den totala körsträckan för mig. Det betyder att jag för dagligt bruk lätt skulle klara mig med t ex en e-golf och en fossilbil för långfärdrna. Ett annat alternativ vore BMW 330e eller Passat GTE som skulle klara daglig körning på ren eldrift för mig och sedan får bensinmotorn göra jobbet på långfärderna.
Själva poängen med en Tesla,som jag ser det, är att den ger möjlighet till att slippa kompromissen med två bilar, eller en hybrid. Men för att göra det måste den klara båda användningsområdena.
Re: Artikel i media
Postat: 01 aug 2017 09:05
av Gustafsson
Antar att du åker ensam i bilen och är på tjänsteresa så att du har "tidsnytta" av att inte ladda. En familj har väl rimligen åtminstone två pauser på en sån trip. Om bilen körs 50 mil (ca 100 kWh) måste du också tänka på att destinationsladdning kommer att ta mycket lång tid, såvida målet inte är en SuC. Om det är fjällsemestern du behöver 50 mil för så räcker ju inte ens ett 100kWh batteri vintertid. Bilar med ännu större batteri kanske inte ens kommer att tillverkas. Så då kanske det behövs en snål semesterbil i ditt fall dessutom.
Min Prius plug in går 80 mil vid snål körning, inget fel på den, men jag kör ändå Teslan 10/10 gånger.
Re: Artikel i media
Postat: 01 aug 2017 09:06
av Svenssons
Niklas Z skrev:
Själva poängen med en Tesla,som jag ser det, är att den ger möjlighet till att slippa kompromissen med två bilar, eller en hybrid. Men för att göra det måste den klara båda användningsområdena.
Jag slipper kompromissa med två bilar med min Tesla och den tar sig kortare än 30 mil i 130 km/h. Har varit i Berlin och Warzawa med den bland annat. Att ligga och susa fram i 130 km/h i nästan 4 timmar utan stopp är inget för mig. Vanligtvis på långresor så måste jag fortfarande stanna oftare än vad bilen behöver. Jag kan dock ibland vilja ha kortare stopp än vad vi har när vi laddar bilen.
Re: Artikel i media
Postat: 01 aug 2017 09:07
av 12man
om eltaxi i stockholm, 56 sekunder in börjar det, 1:30 långt,
https://www.svtplay.se/video/14652028/s ... -jul-18-25?
Re: Artikel i media
Postat: 01 aug 2017 09:13
av LarsL
Det är lite lustigt att personer med korta vardagsresor alltid har våta drömmar om 50-60mils resor utan stopp. Inget personligt alls mot dig Niklas Z utan detta hör jag från många kollegor. Funderar lite på hur deras resor blir i verkligeheten? Gissar de kommer 10 mil sedan skriker ungarna "Måste kissa!" sedan 10 mil till och det låter "Hungrig!". Ser personen sitta och hålla krampaktig i ratten och vägra stiga ur bilen medan frun är ute och rastar barnen.
