Sida 61 av 61

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 06 dec 2023 17:54
av Nogo
CrazyGang skrev: 06 dec 2023 16:05
Har börjat plocka in offerter på vår RWD i förmån till en LR.

Bilen är vit/svart med krok och orginal vinterdäck. Gått ett år/2550 mil.

Lagerbilen vi bokat ligger på 627.500 kr ink. vinterdäck, har fått offert på 490.000 kr för nuvarande RWD.

16,50kr/mil i värdetapp på 2550 mil känns rätt bra (diffen SR->LR är 95' i listpris).

Taget? :P
16,5kr/mil låter som att du jämför med rabatterat listpris idag och inte med vad du betalade för bilen inkl klimatbonus.

Men offerten är riktigt bra ändå för att motivera ett byte om man behöver AWD.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 06 dec 2023 19:52
av CrazyGang
Nogo skrev: 06 dec 2023 17:54
CrazyGang skrev: 06 dec 2023 16:05
Har börjat plocka in offerter på vår RWD i förmån till en LR.

Bilen är vit/svart med krok och orginal vinterdäck. Gått ett år/2550 mil.

Lagerbilen vi bokat ligger på 627.500 kr ink. vinterdäck, har fått offert på 490.000 kr för nuvarande RWD.

16,50kr/mil i värdetapp på 2550 mil känns rätt bra (diffen SR->LR är 95' i listpris).

Taget? :P
16,5kr/mil låter som att du jämför med rabatterat listpris idag och inte med vad du betalade för bilen inkl klimatbonus.

Men offerten är riktigt bra ändå för att motivera ett byte om man behöver AWD.
Stämmer. Den faktiska milkostnaden vi betalar pga ”otur” att hämta bilen 2v innan prissänkningen blir högre. Annars hade det varit 14,75kr/milen.

Det är som det är, ibland tjänar man och ibland förlorar man på oflyt i tajmingen. :)

Faktum är att begpriserna står sig jäkligt bra sedan januari 2023.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 03 jan 2025 11:33
av Elmil
AAKEE skrev: 11 okt 2023 09:43
maxhallden skrev: 11 okt 2023 08:56

Har sett på några ställen att Model Y RWD från Berlin ska ha 55kWh
55kWh är en riktigt rolig skröna 😂

Någon hade läst EU-cerifieringspapprena och tog 5S som 55kWh. 5S betyder 5-sitsig.
Tesla har aldrig sagt ngt om batteristorleken och specifikt 55 kWh har aldrig kommit från Tesla.

Byd Blade är 60.7 kWh Full Pack when new.

Man kan se vilket batteri man har i regbeviset eller genom att söka på sin bil (regnummer) på transportstyrelsen.

Under ”fordonsidentitet” finns ”variant”

Det är fyra siffror/bostäver
Den första är bilmodell (Y)
Den andra och tredje är batterityp.
Den sista visar AWD eller RWD (D för dual motor och R för RWD)

Batterityp:
7C = Byd blade LFP
6L = CATL LFP

Så, med byd blade blir det Y7CR
Bumpar den här tråden, då jag har lite funderingar angående BYD Blade-batteriet från giga Berlin.

Jag råkade klicka hem en Model Y SR RWD i decemberkampanjerna och konstaterar följande efter 100 mil:
- Visad räckvidd vid 100% är 393 km
- Nominal Full Pack beräknad från gamla energiappen 53-54 kWh
- Nominell förbrukning (= energi/räckvidd konstanten) i nya energiappen = 136.1 Wh/km => NFP=53.5 kWh

Registreringsinfo:
- Batterityp: Y7CR
- Bilen är tillverkad 2024-11
- Typgodkännandenummer e4*2018/858*00135*13
- Typgodkännandedatum 2024-06-28
- Testcykel NEDC (!)
- Räckvidd 455 km
- Elenergiförbrukning blandad 157 Wh/km

393 km verkar bekräftat efter lite nätsökning
eivissa_Y7CR_393km.jpg
Så, är detta BYD Blade-batteri samma fysiska 60 kWh-pack som tidigare Y7CR?
Om så är fallet, ser jag 11% dynamisk, användbar buffer, eller är det "mjukvarulåst"?

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 03 jan 2025 19:20
av AAKEE
Elmil skrev: 03 jan 2025 11:33
AAKEE skrev: 11 okt 2023 09:43
maxhallden skrev: 11 okt 2023 08:56

Har sett på några ställen att Model Y RWD från Berlin ska ha 55kWh
55kWh är en riktigt rolig skröna 😂

Någon hade läst EU-cerifieringspapprena och tog 5S som 55kWh. 5S betyder 5-sitsig.
Tesla har aldrig sagt ngt om batteristorleken och specifikt 55 kWh har aldrig kommit från Tesla.

Byd Blade är 60.7 kWh Full Pack when new.

Man kan se vilket batteri man har i regbeviset eller genom att söka på sin bil (regnummer) på transportstyrelsen.

Under ”fordonsidentitet” finns ”variant”

Det är fyra siffror/bostäver
Den första är bilmodell (Y)
Den andra och tredje är batterityp.
Den sista visar AWD eller RWD (D för dual motor och R för RWD)

Batterityp:
7C = Byd blade LFP
6L = CATL LFP

Så, med byd blade blir det Y7CR
Bumpar den här tråden, då jag har lite funderingar angående BYD Blade-batteriet från giga Berlin.

Jag råkade klicka hem en Model Y SR RWD i decemberkampanjerna och konstaterar följande efter 100 mil:
- Visad räckvidd vid 100% är 393 km
- Nominal Full Pack beräknad från gamla energiappen 53-54 kWh
- Nominell förbrukning (= energi/räckvidd konstanten) i nya energiappen = 136.1 Wh/km => NFP=53.5 kWh

Registreringsinfo:
- Batterityp: Y7CR
- Bilen är tillverkad 2024-11
- Typgodkännandenummer e4*2018/858*00135*13
- Typgodkännandedatum 2024-06-28
- Testcykel NEDC (!)
- Räckvidd 455 km
- Elenergiförbrukning blandad 157 Wh/km

393 km verkar bekräftat efter lite nätsökning
eivissa_Y7CR_393km.jpg

Så, är detta BYD Blade-batteri samma fysiska 60 kWh-pack som tidigare Y7CR?
Om så är fallet, ser jag 11% dynamisk, användbar buffer, eller är det "mjukvarulåst"?
2024 har sannolikt ändrad konstant, med 393 km som max. Tesla ändrade EPA-testet till ett som ger kortare räckvidd.

Kolla på energigrafen, förbrukning - mer än nominellt ger EPA-konstanten.


Y SR BYD hade tidigare normalt ~420km som toppvärde.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 03 jan 2025 19:35
av nogren
Är det alltså så mycket mindre plats i blade batteriet jämfört med catl?

Jag kör en RWD med CATL batteriet, 15 månader gammal, 2100mil. Enligt scanmytesla har jag idag 57,5kWh Nominal Full Pack.
IMG_5370.PNG

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 04 jan 2025 14:54
av AAKEE
nogren skrev: 03 jan 2025 19:35
Är det alltså så mycket mindre plats i blade batteriet jämfört med catl?

Jag kör en RWD med CATL batteriet, 15 månader gammal, 2100mil. Enligt scanmytesla har jag idag 57,5kWh Nominal Full Pack. IMG_5370.PNG
Det är nog 60.5 kWh Full Pack When New på bägge batterier, om inte mitt minne är skjutet?

57.5kWh idag betyder att du tappat ~ 3kWh, dvs runt 5%. Det är normalt med BYD Blade.

”Eivissa” på TMC kör en survey:
IMG_2725.jpeg
https://teslamotorsclub.com/tmc/thread ... 19.308945/

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 23 aug 2025 19:15
av Tellus
Någon med siffror från Juniper RWD med LFP batteri?
62,5kWh full pack when new?

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 23 aug 2025 19:35
av Tellus
Tellus skrev: 23 aug 2025 19:15
Någon med siffror från Juniper RWD med LFP batteri?
62,5kWh full pack when new?
Svaret kanske passar bättre i denna tråd

viewtopic.php?p=858704#p858704

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 11 sep 2025 18:23
av Elmil
Elmil skrev: 03 jan 2025 11:33
.

Bumpar den här tråden, då jag har lite funderingar angående BYD Blade-batteriet från giga Berlin.

Jag råkade klicka hem en Model Y SR RWD i decemberkampanjerna och konstaterar följande efter 100 mil:
- Visad räckvidd vid 100% är 393 km
- Nominal Full Pack beräknad från gamla energiappen 53-54 kWh
- Nominell förbrukning (= energi/räckvidd konstanten) i nya energiappen = 136.1 Wh/km => NFP=53.5 kWh
.
.
Efter nio månader och 1500 mil har jag nu lite bättre koll på BYD Blade batteriet.
Fick igång ScanMyTesla efter 200 mil / 3 månader.

Laddning
Batteriet maxar fort på nästan 3C (171 kW), och detta även från relativt hög SOC. Håller detta stabilt tills celltemp når 59-60°C
eller att något spänning/soc-villkor uppfylls.
Cellerna (105 st BYD Blade LFP moduler) laddas ända till 3.8V, vilket enl min mening är onödigt (även om cellerna tål det) eftersom den extremt branta spänningskurvan där gör att praktiskt taget ingen energi tillförs..

Batterikapacitet
Den visade maxräckvidden är mycket riktigt 393 km, närmare bestämt 392.68 km ( =244.0 miles).
Energiinnehållet mellan 100% - 0% visad SOC är alltså 392.68*136.1 = 53.44 kWh. Ingen buffer konsumeras inom SOC-området, allt finns under 0%. Intressant är att buffervariabeln från SMT som väntat är 4.5% av NFP, för det mesta. Men när jag kört flera småcykler utan att ladda fullt börjar den öka i små steg.

Här en lite intressant CAC-utveckling. Punkterna på CAC-kurvan är avläsningar där CAC ändrats (fick SMT i mitten på mars). Kryssen på odometerkurvan anger laddning till 100%.
YSR24_X7CR.jpg
BYD Blade verkar produceras i diverse olika kapaciteter, jag har sökt efter specifikation på Teslas variant men gått bet. Men om man utgår från det som SMT kallar "Full Pack when new" så är kapaciteten 60.7 kWh vilket skulle betyda drygt 180 Ah.

Grafen indikerar att CAC minskat vid alla de första fulladdningarna, för att därefter plana ut. Så batteriet har degraderats 5.5% på 4 månader? Kanske. Men min reflexion är att BMS vid sin första start knappast kan "veta" batteriets status och inte heller snabbt mäta detta. Allt handlar om att BMS har itererande filter/algoritmer som matas med parametrar, och "Full Pack when new" borde väl då ses som ett startvärde att börja med. Min slutsats är att oavsett om det handlar om verklig degradering eller ej, så kan vi aldrig veta om kapacitetsförändringar i början är degradering eller ett avvikande startvärde (i mjukvaran eller verklig kapacitet).

Det är ju välkänt att bilarnas batterier degraderas mest första året vilket säkert stämmer, men motsatsen finns väl också, att vissa batterier ökar "kapaciteten" lite grann i början. Kanske också kan förklaras av ovanstående resonemang..