Sida 61 av 84
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 30 sep 2020 23:01
av P_EL
fnystrom skrev:Har nu kört min Model S 100D i över 2 år och är nöjd med den, men det finns saker jag är mindre nöjd med på en bil för över 1 miljon.
Har börjat titta på lite alternativ till Tesla och då är Porsche Taycan 4S ett intressant alternativ.
Ni är några stycken som har bytt från Model S till Taycan. Kan ni sammanfatta era upplevelser av Taycan?
Hur är range i verkligenhet?
Hur fungerar det att ladda utanför Supercharger-nätverket?
Bagageutrymmet är betydligt mindre, är det några problem?
Det finns tydligen ingen one pedal driving. Hur känns det?
Hur klarar man sig utan Autopilot?
Hur tror ni Taycan fungerar på vintern?
Vad är ni mest nöjda med efter bytet?
Vad är ni minst nöjda med?
Bra frågor. Låt inte dessa försvinna i det "allmänna dravlet" som nu präglar den här Taycan tråden...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 02 okt 2020 13:04
av fnystrom
Hur ser Porsche på priset på Taycan?
Är det förhandlingsbart som hos andra VW-märken eller är det strikt 0%-rabatt som hos Tesla?
Någon som har erfarenhet av det?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 02 okt 2020 15:22
av HelectriC
fnystrom skrev:Hur ser Porsche på priset på Taycan?
Är det förhandlingsbart som hos andra VW-märken eller är det strikt 0%-rabatt som hos Tesla?
Någon som har erfarenhet av det?
Jag fick till svar i våras att det var 0kr rabatt på Taycan och även hört från folk som köpt flera Porsche från samma ÅF men inte fått någon rabatt.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 02 okt 2020 17:47
av Bjelke
Skandal!

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 02 okt 2020 17:52
av mans71
HelectriC skrev:fnystrom skrev:Hur ser Porsche på priset på Taycan?
Är det förhandlingsbart som hos andra VW-märken eller är det strikt 0%-rabatt som hos Tesla?
Någon som har erfarenhet av det?
Jag fick till svar i våras att det var 0kr rabatt på Taycan och även hört från folk som köpt flera Porsche från samma ÅF men inte fått någon rabatt.
Kanske dom inte har någon vidare marginal då helt enkelt?
Synd att förmånsvärdet är mer än det dubbla vs. Tesla annars hade det nog varit ett alternativ för många.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 02 okt 2020 17:55
av martinot
Gillar att bilar har sitt riktiga slutpris direkt - bra!
Skönt att slippa all tid och krångel som det tar att åka/ringa runt och tjata och deala/wheela med alla ÅF.
Enkelt. Snabbt. Smidigt. Lika för alla.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 02 okt 2020 17:59
av Bjelke
mans71 skrev:HelectriC skrev:fnystrom skrev:Hur ser Porsche på priset på Taycan?
Är det förhandlingsbart som hos andra VW-märken eller är det strikt 0%-rabatt som hos Tesla?
Någon som har erfarenhet av det?
Jag fick till svar i våras att det var 0kr rabatt på Taycan och även hört från folk som köpt flera Porsche från samma ÅF men inte fått någon rabatt.
Kanske dom inte har någon vidare marginal då helt enkelt?
Synd att förmånsvärdet är mer än det dubbla vs. Tesla annars hade det nog varit ett alternativ för många.
Jag (vill) tror att det snarare beror på tillgång och efterfrågan

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 02 okt 2020 18:00
av Bjelke
martinot skrev:Gillar att bilar har sitt riktiga slutpris direkt - bra!
Skönt att slippa all tid och krångel som det tar att åka/ringa runt och tjata och deala/wheela med alla ÅF.
Enkelt. Snabbt. Smidigt. Lika för alla.
1000% enig!

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 02 okt 2020 18:48
av Fredrik j
HelectriC skrev:fnystrom skrev:Hur ser Porsche på priset på Taycan?
Är det förhandlingsbart som hos andra VW-märken eller är det strikt 0%-rabatt som hos Tesla?
Någon som har erfarenhet av det?
Jag fick till svar i våras att det var 0kr rabatt på Taycan och även hört från folk som köpt flera Porsche från samma ÅF men inte fått någon rabatt.
På Porsche är det ju inte ovanligt att man inte alltid lyckas köpa en bil trots att viljan att betala listpris.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 02 okt 2020 23:47
av HelectriC
mans71 skrev:HelectriC skrev:fnystrom skrev:Hur ser Porsche på priset på Taycan?
Är det förhandlingsbart som hos andra VW-märken eller är det strikt 0%-rabatt som hos Tesla?
Någon som har erfarenhet av det?
Jag fick till svar i våras att det var 0kr rabatt på Taycan och även hört från folk som köpt flera Porsche från samma ÅF men inte fått någon rabatt.
Kanske dom inte har någon vidare marginal då helt enkelt?
Synd att förmånsvärdet är mer än det dubbla vs. Tesla annars hade det nog varit ett alternativ för många.
porsche är väl den bilproducent som har högst marginaler, så jag tror inte att Taycan plötsligt är helt annorlunda mot övriga modeller från P.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 08 okt 2020 16:36
av Dan236
fnystrom skrev:Har nu kört min Model S 100D i över 2 år och är nöjd med den, men det finns saker jag är mindre nöjd med på en bil för över 1 miljon.
Har börjat titta på lite alternativ till Tesla och då är Porsche Taycan 4S ett intressant alternativ.
Ni är några stycken som har bytt från Model S till Taycan. Kan ni sammanfatta era upplevelser av Taycan?
Hur är range i verkligenhet?
Hur fungerar det att ladda utanför Supercharger-nätverket?
Bagageutrymmet är betydligt mindre, är det några problem?
Det finns tydligen ingen one pedal driving. Hur känns det?
Hur klarar man sig utan Autopilot?
Hur tror ni Taycan fungerar på vintern?
Vad är ni mest nöjda med efter bytet?
Vad är ni minst nöjda med?
Har en Taycan Turbo och en Model S 90D (2016) så kan jämföra lite.
Rangen är för mig likvärdig, ca 35 mil. Teslan säger mer vid fulladdning, 407 km, och Taycanen 385 km. Taycanens uppskattning är närmare sanningen än Teslans.
Laddar mestadels hemma. Har laddat ett par gånger på Ionity supersnabbladdare. Riktigt smidigt och laddar där riktigt snabbt. Scannar QR-koden på laddstolpen i Porscheappen och så laddar man. Betalningen sker via kreditkortet man lagt in i sitt Porschekonto.
Mindre bagageutrymme - Jajamen, det är det, men fullt tillräckligt för mig. Men det beror ju på vad man behöver....
Ingen one pedal driving. Tog ett par dagar att vänja sig vid. Bilen fortsätter att rulla när man släpper gasen. Regenereringen sker när man bromsar med bromspedalen.
Autopilot - Aldrig använt. Jag gillar att köra själv....
Vinterbil? - Svårt att svara på ännu. Men bilen känns betydligt mer gedigen än Teslan. Har haft en hel del bekymmer med Teslans rutor, handtag och sidobackspeglar vintertid. Taycanen har en annan typ av handtag, tror att de är bättre vintertid men det får visa sig.
Är mest nöjd med kvaliteten. Inget vindbrus, betydligt tystare i kupen vid motorvägskörning jämfört med vår Tesla.
Sen är det ju så sjukt snygg!!
Saknar mest skärmen på Teslan.
Vet inte om detta svarade på frågorna. Förmodligen inte, men eftersom vi har en bil av varje kan jag om ni har speciella frågor, exempelvis mått eller liknande, gå ut och jämföra.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 08 okt 2020 20:55
av Segelflygaren
mans71 skrev:HelectriC skrev:fnystrom skrev:Hur ser Porsche på priset på Taycan?
Är det förhandlingsbart som hos andra VW-märken eller är det strikt 0%-rabatt som hos Tesla?
Någon som har erfarenhet av det?
Jag fick till svar i våras att det var 0kr rabatt på Taycan och även hört från folk som köpt flera Porsche från samma ÅF men inte fått någon rabatt.
Kanske dom inte har någon vidare marginal då helt enkelt?
Synd att förmånsvärdet är mer än det dubbla vs. Tesla annars hade det nog varit ett alternativ för många.
3%
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 08 okt 2020 21:08
av Segelflygaren
Har försökt svara enligt bästa förmåga nedan.
fnystrom skrev:Har nu kört min Model S 100D i över 2 år och är nöjd med den, men det finns saker jag är mindre nöjd med på en bil för över 1 miljon.
Har börjat titta på lite alternativ till Tesla och då är Porsche Taycan 4S ett intressant alternativ.
Ni är några stycken som har bytt från Model S till Taycan. Kan ni sammanfatta era upplevelser av Taycan?
Hur är range i verkligenhet?
Ungefär som en LR M3, dock är vampire drain i stort sett obefintlig.
Hur fungerar det att ladda utanför Supercharger-nätverket?
Så länge det finns Ionity, så funkar det utmärkt.
Bagageutrymmet är betydligt mindre, är det några problem?
I storlek ungefär som en M3.
Det finns tydligen ingen one pedal driving. Hur känns det?
Känns helt okej, men det vore trevligt med one pedal driving som alternativ. Dock är återgenereringen på 270 kW extrem.
Hur klarar man sig utan Autopilot?
Porsche kallar sin variant för Porsche Inno Drive. Det motsvarar ungefär första versionen av Teslas Autopilot. Farthållaren anpassar farten bättre än Teslas vid ändrad hastighetsbegränsning.
Hur tror ni Taycan fungerar på vintern?
Säkert bra.
Vad är ni mest nöjda med efter bytet?
Körglädjen, prestandan, ljudnivån, komforten, att det är "två bilar i en" Att den är så snygg.
Vad är ni minst nöjda med?
Förmånsvärdet!
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 08 okt 2020 21:48
av martinot
Dan236 skrev:Har laddat ett par gånger på Ionity supersnabbladdare. Riktigt smidigt och laddar där riktigt snabbt. Scannar QR-koden på laddstolpen i Porscheappen och så laddar man. Betalningen sker via kreditkortet man lagt in i sitt Porschekonto.
Lite förvånad!?
Har tidigare läst att Porsche gjort lika snygg integrering med Ionity som Telsa har med sina SuC. Dvs, du skall bara behöva lägga in betal/kreditkort hos Porsche, och sedan när du ansluter laddsladden hos Inonity så skall allt annat skötas helt automatiskt (precis som hos Tesla).
Kanske en smågrej, men lite av en besvikelse för mig att läsa att det inte kommit till.
Hatar appar, QR-koder, brickor, och skit för att kunna ladda...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 09 okt 2020 14:20
av fnystrom
Tack för svaren på mina frågor.
Segelflygaren skrev:fnystrom skrev:
Vad är ni minst nöjda med?
Förmånsvärdet!
Kan bara hålla med. Får räkna väldigt noga på om det blir företagsleasing eller privatköp.
Segelflygaren skrev:mans71 skrev:HelectriC skrev:fnystrom skrev:Hur ser Porsche på priset på Taycan?
Är det förhandlingsbart som hos andra VW-märken eller är det strikt 0%-rabatt som hos Tesla?
Någon som har erfarenhet av det?
Jag fick till svar i våras att det var 0kr rabatt på Taycan och även hört från folk som köpt flera Porsche från samma ÅF men inte fått någon rabatt.
Kanske dom inte har någon vidare marginal då helt enkelt?
Synd att förmånsvärdet är mer än det dubbla vs. Tesla annars hade det nog varit ett alternativ för många.
3%
Man kan alltså försöka få några procent i rabatt. Alltid något.
Angående bagageutrymmet så är det betydligt mindre än på Model S, men det är inte många gånger per år som det utnyttjas till max.
Jag har hittat lösningen på när man behöver få med sig mer bagage än vad som ryms. (Förutom att ta två Porsche Taycan)
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 09 okt 2020 14:47
av fnystrom
Idag åkte jag till det lokala Porschecentret. Jag har faktiskt längre dit än till Teslas servicecenter. Det är säkert 200 meter längre bort. Kan bli jobbigt vid service
Jag provsatt fram och bak och tittade noga på bagaget.
Förarplatsen var mer omslutande än Model S.
Stolarna var mycket skönare/bättre.
Ratten var mindre.
Man satt lite lägre.
Baksätet var helt ok.
Jag fick plats bakom mig själv utan problem.
5 personer bak kan nog bara utnyttjas vid nödfall. Det är lite trångt för fötterna.
Sedan fick jag möjlighet att ta en kort provkörning av en Taycan Turbo
Bilen känns stor.
Svårt att se bakåt i döda vinkeln på höger sida.
Sikten bakåt var till och med sämre än i Model S.
Och jag hade svårt att få en känsla för var bilen börjar och slutar när jag skulle parkera den. Men det avhjälps med största säkerhet av 360-vyn som inte fanns på denna bilen eller så kom den inte upp automatiskt.
Men körkänslan var superb!
Det kändes inte som att framföra ett slagskepp i kurvor och rondeller.
Acceleration var riktigt bra och direkt.
Fjädringen är riktigt bra.
Bilen är välbyggd och skramlar inget.
Det går nog jättelätt att köra för fort (vilket jag självklart inte gjorde).
Ingen regenerering. Saknade inte det alls. Tvärtom kändes det helt naturligt att bara släppa på gasen och rulla.
Nu när jag har provkört Taycan kan jag säga att Tesla Model S och Porsche Taycan är 2 helt olika bilar som befinner sig i 2 olika typer av bilklass. De är bra på olika saker.
Model S är en supersnabb familjebil och kan jämföras med tex Volvo S90/V90. Den är lättkörd och rymlig, men inte jättekul att köra.
Taycan är en lyxig sportbil som är kul att köra!
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 09 okt 2020 17:30
av martinot
fnystrom skrev:Idag åkte jag till det lokala Porschecentret. Jag har faktiskt längre dit än till Teslas servicecenter. Det är säkert 200 meter längre bort. Kan bli jobbigt vid service
Jag provsatt fram och bak och tittade noga på bagaget.
Förarplatsen var mer omslutande än Model S.
Stolarna var mycket skönare/bättre.
Ratten var mindre.
Man satt lite lägre.
Baksätet var helt ok.
Jag fick plats bakom mig själv utan problem.
5 personer bak kan nog bara utnyttjas vid nödfall. Det är lite trångt för fötterna.
Sedan fick jag möjlighet att ta en kort provkörning av en Taycan Turbo
Bilen känns stor.
Svårt att se bakåt i döda vinkeln på höger sida.
Sikten bakåt var till och med sämre än i Model S.
Och jag hade svårt att få en känsla för var bilen börjar och slutar när jag skulle parkera den. Men det avhjälps med största säkerhet av 360-vyn som inte fanns på denna bilen eller så kom den inte upp automatiskt.
Men körkänslan var superb!
Det kändes inte som att framföra ett slagskepp i kurvor och rondeller.
Acceleration var riktigt bra och direkt.
Fjädringen är riktigt bra.
Bilen är välbyggd och skramlar inget.
Det går nog jättelätt att köra för fort (vilket jag självklart inte gjorde).
Ingen regenerering. Saknade inte det alls. Tvärtom kändes det helt naturligt att bara släppa på gasen och rulla.
Nu när jag har provkört Taycan kan jag säga att Tesla Model S och Porsche Taycan är 2 helt olika bilar som befinner sig i 2 olika typer av bilklass. De är bra på olika saker.
Model S är en supersnabb familjebil och kan jämföras med tex Volvo S90/V90. Den är lättkörd och rymlig, men inte jättekul att köra.
Taycan är en lyxig sportbil som är kul att köra!
IMG_9626.jpg
Tack för rapport!
Var inbjuden till Porsche på premiären (men skippade pga. CV19), och inte kommit dit än för att testköra (skall bli av någon dag).
Hur upplevde du storleken på den? Var den mitt emellan Model 3 och Model S i storlek, och känsla?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 09 okt 2020 21:57
av mans71
Så sjukt sugen... fin bil, bara det att att förmånsvärdet inte står i paritet med bruks/Tesla-förmånsvärdet... SKV, kom igen nu!

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 10 okt 2020 00:27
av Segelflygaren
fnystrom skrev:Tack för svaren på mina frågor.
Segelflygaren skrev:fnystrom skrev:
Vad är ni minst nöjda med?
Förmånsvärdet!
Kan bara hålla med. Får räkna väldigt noga på om det blir företagsleasing eller privatköp.
Segelflygaren skrev:mans71 skrev:HelectriC skrev:fnystrom skrev:Hur ser Porsche på priset på Taycan?
Är det förhandlingsbart som hos andra VW-märken eller är det strikt 0%-rabatt som hos Tesla?
Någon som har erfarenhet av det?
Jag fick till svar i våras att det var 0kr rabatt på Taycan och även hört från folk som köpt flera Porsche från samma ÅF men inte fått någon rabatt.
Kanske dom inte har någon vidare marginal då helt enkelt?
Synd att förmånsvärdet är mer än det dubbla vs. Tesla annars hade det nog varit ett alternativ för många.
3%
Man kan alltså försöka få några procent i rabatt. Alltid något.
Angående bagageutrymmet så är det betydligt mindre än på Model S, men det är inte många gånger per år som det utnyttjas till max.
Jag har hittat lösningen på när man behöver få med sig mer bagage än vad som ryms. (Förutom att ta två Porsche Taycan)
TE20Q2CIX0004_1_low_Dachbox_320_in_Schwarz_hochglanz_huge.jpg
Kräver dock glastak, och jag tycker att anslutningen av detta vid A-stolpen, inte alls ser bra ut.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 10 okt 2020 09:25
av SwedishAdvocate
Segelflygaren skrev:fnystrom skrev:.../ Angående bagageutrymmet så är det betydligt mindre än på Model S, men det är inte många gånger per år som det utnyttjas till max.
Jag har hittat lösningen på när man behöver få med sig mer bagage än vad som ryms. (Förutom att ta två Porsche Taycan)
TE20Q2CIX0004_1_low_Dachbox_320_in_Schwarz_hochglanz_huge.jpg
Kräver dock glastak, och jag tycker att anslutningen av detta vid A-stolpen, inte alls ser bra ut.
Det kanske man kan lösa genom att välja en lite mörkare färg på bilen för mindre kontrast vid A-stolpen. Eller så borde det väl gå att lösa genom att lämna in bilen till någon duktig folierare som skulle kunna ordna till en lite mer traditionell övergång i det partiet. Eller en kombination av bägge...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 10 okt 2020 10:29
av Segelflygaren
SwedishAdvocate skrev:Segelflygaren skrev:fnystrom skrev:.../ Angående bagageutrymmet så är det betydligt mindre än på Model S, men det är inte många gånger per år som det utnyttjas till max.
Jag har hittat lösningen på när man behöver få med sig mer bagage än vad som ryms. (Förutom att ta två Porsche Taycan)
TE20Q2CIX0004_1_low_Dachbox_320_in_Schwarz_hochglanz_huge.jpg
Kräver dock glastak, och jag tycker att anslutningen av detta vid A-stolpen, inte alls ser bra ut.
Det kanske man kan lösa genom att välja en lite mörkare färg på bilen för mindre kontrast vid A-stolpen. Eller så borde det väl gå att lösa genom att lämna in bilen till någon duktig folierare som skulle kunna ordna till en lite mer traditionell övergång i det partiet. Eller en kombination av bägge...
Jo, mörkare kulör fungerar. Dock så har Taycanen så snygga mörka detaljer fram och bak, dessa gör sig bäst mot ljusa, eller i alla fall inte mörka kulörer.
Viktiga tillval att inte glömma är PDCC och fyrhjulsstyrningen. Min uppfattning är att dessa gör en enorm skillnad på väghållningen.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 10 okt 2020 19:06
av Alfa
Tack för rapport!
Var inbjuden till Porsche på premiären (men skippade pga. CV19), och inte kommit dit än för att testköra (skall bli av någon dag).
Hur upplevde du storleken på den? Var den mitt emellan Model 3 och Model S i storlek, och känsla?
Taycan är jämförbar med Model 3 i alla avseenden. Att jämföra med Model S blir fel. Storleksmässigt är den lite mindre än Model 3.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 10 okt 2020 19:54
av HelectriC
Alfa skrev: Tack för rapport!
Var inbjuden till Porsche på premiären (men skippade pga. CV19), och inte kommit dit än för att testköra (skall bli av någon dag).
Hur upplevde du storleken på den? Var den mitt emellan Model 3 och Model S i storlek, och känsla?
Taycan är jämförbar med Model 3 i alla avseenden. Att jämföra med Model S blir fel. Storleksmässigt är den lite mindre än Model 3.
Men det blir som att jämföra tex Panamera och Renault Laguna? Det känns ju som ungefär samma jämförelse som Taycan mot Model 3. Model 3 är ju byggd med utgångspunkt i budget. Bilen ska vara så billig som möjligt, Porsche är Porsche och kommer aldrig bli budgetbil. Fast du menade kanske enbart storlek? Då stämmer det kanske.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 10 okt 2020 20:08
av Legato
HelectriC skrev:Alfa skrev: Tack för rapport!
Var inbjuden till Porsche på premiären (men skippade pga. CV19), och inte kommit dit än för att testköra (skall bli av någon dag).
Hur upplevde du storleken på den? Var den mitt emellan Model 3 och Model S i storlek, och känsla?
Taycan är jämförbar med Model 3 i alla avseenden. Att jämföra med Model S blir fel. Storleksmässigt är den lite mindre än Model 3.
Men det blir som att jämföra tex Panamera och Renault Laguna? Det känns ju som ungefär samma jämförelse som Taycan mot Model 3. Model 3 är ju byggd med utgångspunkt i budget. Bilen ska vara så billig som möjligt, Porsche är Porsche och kommer aldrig bli budgetbil. Fast du menade kanske enbart storlek? Då stämmer det kanske.
Tror du är ganska ensam om att kalla Tesla "budgetbil".
Lägg 100k på bromsar, fjädring och däck på en 3P och du har en bil som är snabbare än Turbo S på bana, kostar hälften och är mer praktisk.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 10 okt 2020 20:18
av HelectriC
Det är ju inte jag som har myntat det, kommer ju från Tesla själva. Är ju en del av affärsplanen att skapa en billigbil. Hela bilen är konstruerad för att vara billigast möjlig. Allt på bilen är ju utvecklat för att vara billigt.