Sida 61 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 okt 2019 15:21
av heldiggrisen
EnTraktor skrev:
taliz skrev:
Stor risk ionity-stationer blir som Bee/Clever-stationer framöver, dvs öde och fulla av spindelväv, om de nu gör verklighet av dessa fantasipriser.

Själv tror jag de inte riktigt vågar än, de behöver fortfarande få folk att tro att det finns gångbara alternativ till Tesla.
Som sagt är dom höga priserna för icke Ionity bilar.
Ionity bilar kommer få mycket förmånligare priser.
Med stationer som bara har 3-4 stolpar så har Ionity inget större intresse av att laddarna blockas av konkurrenternas bilar.
Har jag missat något? Vad är en ”Ionity” bil?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 okt 2019 15:39
av kenny
heldiggrisen skrev:
Har jag missat något? Vad är en ”Ionity” bil?
En av bilarna som står och laddar med 350kw medan vi Tesla-ägare får dela på 150kw. :cry: :cry: :cry:

Nä men allvarligt, som nämdes på förra sidan av tråden:
It's a joint venture founded by the BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company and Volkswagen Group with Audi and Porsche, but other automotive manufacturers are invited to help expand the network.
Så en bil från en av dessa tillverkare kan man ju anta.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 okt 2019 15:50
av Mickep
Vore synd om det blev apartheidladdare där de som tillhör en viss grupp får ladda snabbt medans smutsskallar från andra märken får stå på sämre laddplatser och betala hutlösa priser. (sedan säger de att de bjuder in, men kostnaden är överdriven hög så ingen skulle vilja gå med på det).

Men laddningen är inte gratis och på nått sätt måste det betalas m det så är genom överprisatta bilar eller ocker priser.
Ännu är Ionity klart bäst och billigast, men det kommer ändras om fantasipriser slår igenom.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 okt 2019 15:58
av EnTraktor
Ionity är inte samma sak som Charge&Drive, EON, Bee, Clever, Fastned, Greenway eller nått annat laddnätverk.
Ionity är Audi, BMW's, VW, Porsches svar på Tesla SuC, med stora skillnaden att man kommer tillåta att konkurrenterna laddar - men till mycket högre pris. Tesla har stängt helt för konkurrenterna.
Ionity ägs och betalas av Audi, BMW's, VW, Porsche, m.fl.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 okt 2019 16:02
av Verdi
EnTraktor skrev:
Ionity är inte samma sak som Charge&Drive, EON, Bee, Clever, Fastned, Greenway eller nått annat laddnätverk.
Ionity är Audi, BMW's, VW, Porsches svar på Tesla SuC, med stora skillnaden att man kommer tillåta att konkurrenterna att laddar - men till mycket högre pris. Tesla har stängt helt för konkurrenterna.
Ionity ägs och betalas av Audi, BMW's, VW, Porsche, m.fl.

https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs

3,50:-/kWh för de med "finbilar". :roll:

Lite lustigt att de konsekvent har vänt större-än tecknet åt fel håll. :) DC laddning "mindre än eller lika med 150 kW". :shock: :?

Ja, plus 200 spänn i månaden oavsett om man laddar eller ej. Totalt värdelöst.

Är väl inte så stora pengar totalt sett men man har ju liksom vant sig vid att det ska vara gratis. :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 okt 2019 16:05
av B99
Ionity har ju fått ganska stora EU-bidrag för att bygga sina laddare, undrar om de inte är skyldiga att inte diskriminera vissa bilmärken? Annat vore konstigt faktiskt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 okt 2019 16:37
av MarkusL
EnTraktor skrev:
MarkusL skrev:
Men som någon var inne på tidigare kan man inte ta betalt bara för att det kostar. Allt över 150kw måste hamna på marknadsföringskontot. Tänk dig en bensinmack som har en pump som kan leverera 40 liter i sekunden. Du kan inte ta betalt mer per liter för det.
Lägg det på vilket konto du vill, men elabonnemanget betalas efter maxeffekten, inte efter faktiskt uttagen effekt. Så en 350 kW laddare har 3,5 gånger högre elnätskostnad än 100 kW laddare. Oavsett vad som laddas, måste elnätet betalas.
Ja men det kan inte betalas av kunderna då ingen i dagsläget efterfrågar 350 kw. Lite som att jag byggt en för stor butik för att det om 10 åt kommer behövas så kan jag inte ta mer betalt än konkurrenterna som har rätt butiksyta. Har man ett sådant upplägg får man ta en förlust tills efterfrågan finns. Antar att iden med 350 kom som något krav från Porsche när de startade Ionity utan att någon sade stopp med tanke på vad det skulle innebära.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 okt 2019 16:47
av RagWal
Hade ju varit snitsigt om man i bilen kan ställa max laddeffekt även vid DC-laddning. Som kanske ska överridas om stationen är nära fullbelagd. Då kan man spara på batteriet och tajma med en lunch ellet så. I te alltid man har brådis iväg.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 okt 2019 20:39
av mati
EnTraktor skrev:
Ionity bilar kommer få mycket förmånligare priser.
Vet du detta eller gissar du bara? Jag har hittills inte sett någon som helst information som säger att min e-tron laddar billigare än andra bilar hos Ionity. Tvärtom, hade jag hoppat på deras "erbjudande" och teckat e-tron charging service så hade jag betalat samma pris som alla andra hos Ionity, plus en fast månadskostnad som alla andra slipper.
Jag tror inte alls att "Ionitys bilar" kommer ladda billigare. Möjligen får man ett gratis år eller så. De som har förbokat en ID3 får t.ex. 2000kWh på köpet, och det inkluderar gissningsvis även Ionity. Men därefter är det samma pris som för alla andra.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 okt 2019 21:46
av Laban
mati skrev:
Vet du detta eller gissar du bara? Jag har hittills inte sett någon som helst information som säger att min e-tron laddar billigare än andra bilar hos Ionity.
Frågan är väl om det skulle vara tillåtet. Tar man del av subventioner för att bygga laddare är det nog tveksamt om man kan ge rabatter på kWh priset riktat till specifika tillverkare. Möjligtvis kan man som du nämner bjuda på abonnemangsavgiften i några år i samband med köp av bil.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 okt 2019 22:24
av EnTraktor
Laban skrev:
mati skrev:
Vet du detta eller gissar du bara? Jag har hittills inte sett någon som helst information som säger att min e-tron laddar billigare än andra bilar hos Ionity.
Frågan är väl om det skulle vara tillåtet. Tar man del av subventioner för att bygga laddare är det nog tveksamt om man kan ge rabatter på kWh priset riktat till specifika tillverkare. Möjligtvis kan man som du nämner bjuda på abonnemangsavgiften i några år i samband med köp av bil.
Svårt att tänka mig att Ionity skulle bryta mot några regler. Jag skulle gissa att Ionity tar bidragen medan rabatterna betalas av biltillverkarna.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 okt 2019 08:00
av Laban
EnTraktor skrev:
Svårt att tänka mig att Ionity skulle bryta mot några regler. Jag skulle gissa att Ionity tar bidragen medan rabatterna betalas av biltillverkarna.
Den typen av rabatter kan väl iofs alla tillverkare ge. Tre års "Transit" abonnemang hos Audi kostar 7164 kr. Då kostar elen 3.5 kr/kWh från och med 2020, lokala avvikelser kan förekomma. Det är ingen större summa att lägga med i ett bilköp. Visst, de som ingår i Ionity kan väl möjligtvis hantera betalningen på ett kreativt sätt men samtidigt lär byggandet av nätverket vara en gigantisk förlustaffär de närmsta åren.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 okt 2019 08:10
av Mickep
Förlustaffär eller ej. Det behövs.
Om vi tänker att suc öppnar upp för de snabbladdande bilarna, vad tänker ni att det skulle vara för villkor i Europa? Så man får något att jämföra med. Var ärliga nu.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 okt 2019 09:11
av Bjelke
Engångsavgift på 5000kr/bil och sedan samma pris per kWh som för Teslaägare...
Alternativt 3-4kr/kWh enbart.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 okt 2019 09:26
av MangeT
Var väl ungefär 20kkr av bilens pris tidigare som var för SuperCharging. Nu har ju nätet blivit betydligt större så minst 20kkr i fast säger jag.
Sedan ok med samma pris som för Teslabilar.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 okt 2019 09:35
av mati
MangeT skrev:
Var väl ungefär 20kkr av bilens pris tidigare som var för SuperCharging. Nu har ju nätet blivit betydligt större så minst 20kkr i fast säger jag.
Sedan ok med samma pris som för Teslabilar.
Fast då var SuC-laddning gratis. 20kkr skulle alltså täcka kostnadena för livstidsladdning. Om man dessutom får betala för elen så är det ingenting jag skulle vilja betala för.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 okt 2019 09:57
av Verdi
MangeT skrev:
Var väl ungefär 20kkr av bilens pris tidigare som var för SuperCharging. Nu har ju nätet blivit betydligt större så minst 20kkr i fast säger jag.
Sedan ok med samma pris som för Teslabilar.

Så kan man inte räkna. Hur stor del av bilens kostnad går till utveckling av AP? Hur stor går till batterifabriken? Till den kinesiska fabriken?

Tesla har intäkter och utgifter. Att börja kvitta och öronmärka vissa inkomster till vissa utgifter fungerar bara på papperet. Om ens det. :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 okt 2019 10:41
av MangeT
Vad kan det vara värt att få tillgång till Europas största snabbladdarnätverk med bäst täckning, flest laddmöjligheter per laddstation? Helt enkelt det klart bästa laddnätverket inom EU idag? Som tillbehör till en elbil ganska viktigt tillbehör enligt mig om det nu gick.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 okt 2019 10:48
av fth
MangeT skrev:
Vad kan det vara värt att få tillgång till Europas största snabbladdarnätverk med bäst täckning, flest laddmöjligheter per laddstation? Helt enkelt det klart bästa laddnätverket inom EU idag? Som tillbehör till en elbil ganska viktigt tillbehör enligt mig om det nu gick.
För mig är detta en helt avgörande faktor, jag skulle inte ens fundera på att köpa en annan elbil innan det finns en liknande lösning för andra märken, och det gör det de facto inte idag.

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 okt 2019 11:11
av TiborBlomhall
Alltså... konstigt att ange priset i Euro i Danmark... som har danska kronor som valuta. Kanske något slags testskärm med danska priser fast fel valutaikon efter det? (Fast då blir priset tvärtom alldeles för lågt per kWh.)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 okt 2019 11:38
av eriksoderholm
Priserna som dök upp på den där skärmen var tydligen ett tekniskt misstag, enligt en representant på Ionity jag mejlat med. Så det är fortfarande "introduktionspriset" som gäller. Oklart dock hur länge, och vad det kommer kosta därefter. Kommer artikel på Recharge inom kort!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 okt 2019 13:45
av slugger75
eriksoderholm skrev:
Priserna som dök upp på den där skärmen var tydligen ett tekniskt misstag, enligt en representant på Ionity jag mejlat med. Så det är fortfarande "introduktionspriset" som gäller. Oklart dock hur länge, och vad det kommer kosta därefter. Kommer artikel på Recharge inom kort!
Jag vill inte säga ”Vad var det jag sa?”

Men:

av Teslaägare slugger75 » 29 okt 2019 07:51
Man ska nog inte lita för mycket på det där innan det är bekräftat. Jag har bara sett en bild, inte någon länk till någon officiell sida.

;)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 okt 2019 14:03
av Jerker
slugger75 skrev:
eriksoderholm skrev:
Priserna som dök upp på den där skärmen var tydligen ett tekniskt misstag, enligt en representant på Ionity jag mejlat med. Så det är fortfarande "introduktionspriset" som gäller. Oklart dock hur länge, och vad det kommer kosta därefter. Kommer artikel på Recharge inom kort!
Jag vill inte säga ”Vad var det jag sa?”

Men:

av Teslaägare slugger75 » 29 okt 2019 07:51
Man ska nog inte lita för mycket på det där innan det är bekräftat. Jag har bara sett en bild, inte någon länk till någon officiell sida.

;)
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... mmer-inte/

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 okt 2019 14:12
av Bjelke
Tillbaks på ruta 1 :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 okt 2019 14:17
av Svenssons
Misstänker att de relä marknaden och ser vad de kan ta. Specialpriset skulle ju ta slut direkt efter sommaren och det känns inte längre som sommar...