Sida 7 av 12
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 09 aug 2017 19:55
av mati
Jag trodde det var 42. Eller har jag missat nånting.
Hursomhelst så inväntar jag vad Nissan har att komma med om en månad, både tekniskt och prismässigt. Faller mig Leffe2 i smaken så leasar jag en sån för sambon och vår sista bensinbil ryker. Annars blir det troligen en Zoe. Och även då ryker fossilkärran såklart. Egentligen tror jag att Zoe är den bättre andrabilen, men Leaf2 är ju nyare och troligen bättre.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 09 aug 2017 20:04
av Bjelke
mati skrev:
Jag trodde det var 42. Eller har jag missat nånting.
Hursomhelst så inväntar jag vad Nissan har att komma med om en månad, både tekniskt och prismässigt. Faller mig Leffe2 i smaken så leasar jag en sån för sambon och vår sista bensinbil ryker. Annars blir det troligen en Zoe. Och även då ryker fossilkärran såklart. Egentligen tror jag att Zoe är den bättre andrabilen, men Leaf2 är ju nyare och troligen bättre.

skit oxo! 42 ska det ju vara....
Ett stort fel med Leaf är enfasladdning

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 09 aug 2017 20:09
av mati
Bjelke skrev:
Ett stort fel med Leaf är enfasladdning

Ja, och det är därför det lutar åt en Zoe ändå. Den är troligen billigare och kan laddas med trefas, vilket är viktigare än snabbladdning om man vill ha den som andrabil.
Jag vill bara vänta och se om Leaf2 kan erbjuda nånting som är av så stor betydelse att jag inte kan avstå. Typ dragkrok eller nåt.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 10 aug 2017 05:48
av Sofie
mati skrev:Bjelke skrev:
Ett stort fel med Leaf är enfasladdning

Ja, och det är därför det lutar åt en Zoe ändå. Den är troligen billigare och kan laddas med trefas, vilket är viktigare än snabbladdning om man vill ha den som andrabil.
Jag vill bara vänta och se om Leaf2 kan erbjuda nånting som är av så stor betydelse att jag inte kan avstå. Typ dragkrok eller nåt.
Drag får ju redan Leaf1 ha sedan åm 2017.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 10 aug 2017 07:20
av Jerker
Sofie skrev:mati skrev:Bjelke skrev:
Ett stort fel med Leaf är enfasladdning

Ja, och det är därför det lutar åt en Zoe ändå. Den är troligen billigare och kan laddas med trefas, vilket är viktigare än snabbladdning om man vill ha den som andrabil.
Jag vill bara vänta och se om Leaf2 kan erbjuda nånting som är av så stor betydelse att jag inte kan avstå. Typ dragkrok eller nåt.
Drag får ju redan Leaf1 ha sedan åm 2017.
Kollade på Nissans hemsida och all tillgänglig info om Leaf. Inte ett ljud om dragkrok. Var hittar man den informationen?
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 10 aug 2017 08:08
av bullen
Bjelke skrev:mati skrev:
Jag trodde det var 42. Eller har jag missat nånting.
Hursomhelst så inväntar jag vad Nissan har att komma med om en månad, både tekniskt och prismässigt. Faller mig Leffe2 i smaken så leasar jag en sån för sambon och vår sista bensinbil ryker. Annars blir det troligen en Zoe. Och även då ryker fossilkärran såklart. Egentligen tror jag att Zoe är den bättre andrabilen, men Leaf2 är ju nyare och troligen bättre.

skit oxo! 42 ska det ju vara....
Ett stort fel med Leaf är enfasladdning

47 är svaret på allt före miljöbilspremie
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 10 aug 2017 08:40
av Klintan
Sofie skrev:mati skrev:Bjelke skrev:
Ett stort fel med Leaf är enfasladdning

Ja, och det är därför det lutar åt en Zoe ändå. Den är troligen billigare och kan laddas med trefas, vilket är viktigare än snabbladdning om man vill ha den som andrabil.
Jag vill bara vänta och se om Leaf2 kan erbjuda nånting som är av så stor betydelse att jag inte kan avstå. Typ dragkrok eller nåt.
Drag får ju redan Leaf1 ha sedan åm 2017.
Ser inget om max släpvagnsvikt i bilregistret när jag kollar upp en Leaf tillverkad 1705, ser likadant ut som min -14. Har du någon mer info?
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 10 aug 2017 08:43
av Bjelke
bullen skrev:Bjelke skrev:mati skrev:
Jag trodde det var 42. Eller har jag missat nånting.
Hursomhelst så inväntar jag vad Nissan har att komma med om en månad, både tekniskt och prismässigt. Faller mig Leffe2 i smaken så leasar jag en sån för sambon och vår sista bensinbil ryker. Annars blir det troligen en Zoe. Och även då ryker fossilkärran såklart. Egentligen tror jag att Zoe är den bättre andrabilen, men Leaf2 är ju nyare och troligen bättre.

skit oxo! 42 ska det ju vara....
Ett stort fel med Leaf är enfasladdning

47 är svaret på allt före miljöbilspremie

japp så måste det vara...
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 10 aug 2017 08:44
av Jerker
Klintan skrev:Sofie skrev:mati skrev:Bjelke skrev:
Ett stort fel med Leaf är enfasladdning

Ja, och det är därför det lutar åt en Zoe ändå. Den är troligen billigare och kan laddas med trefas, vilket är viktigare än snabbladdning om man vill ha den som andrabil.
Jag vill bara vänta och se om Leaf2 kan erbjuda nånting som är av så stor betydelse att jag inte kan avstå. Typ dragkrok eller nåt.
Drag får ju redan Leaf1 ha sedan åm 2017.
Ser inget om max släpvagnsvikt i bilregistret när jag kollar upp en Leaf tillverkad 1705, ser likadant ut som min -14. Har du någon mer info?
Min Zoe har en max släpvagnsvikt men den får ändå inte ha drag.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 10 aug 2017 08:46
av bylund
Jerker skrev:
Min Zoe har en max släpvagnsvikt men den får ändå inte ha drag.
Verkligen? Det är inte bara uppgiften på hur mycket du får dra med B-körkort om bilen finge dra släpvagn du tänker på?
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 10 aug 2017 09:41
av Jerker
bylund skrev:Jerker skrev:
Min Zoe har en max släpvagnsvikt men den får ändå inte ha drag.
Verkligen? Det är inte bara uppgiften på hur mycket du får dra med B-körkort om bilen finge dra släpvagn du tänker på?
Jo, det är väl det. Men jag undrar varför det öht står om man inte får dra släp med den? Man måste ju ha gjort tester på den för att komma fram till det. Alltså, när jag på 90-talet bytte från Volvo 245 till Passat så förundrades jag över att Passaten, trots ungefär samma tjänstevikt som Volvon, fick dra så mycket mindre. Då fick jag till svar att växellådan inte tillät mer. Man hade alltså gjort tester för att komma fram till max släpvagnsvikt.
Så de vikter som finns i fordonsspecen är bara teoretiska baserat på bilens vikt? Fånigt att uppge dem alls eftersom det är något som säkert ändå inte skulle gälla om man verkligen typade den för drag.
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1535
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2285
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 10 aug 2017 10:10
av e5m1r
För att transportstyrelsen är i medelåldern och inte kan hantera avvikelser från hur de alltid har gjort
Se bara hur de registrerar effekten på elbilar

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 10 aug 2017 10:31
av Jerker
e5m1r skrev:För att transportstyrelsen är i medelåldern och inte kan hantera avvikelser från hur de alltid har gjort
Se bara hur de registrerar effekten på elbilar

Ja, det formulär de fyller i när de registrerar en bil kanske inte tillåter att man lämnar något fält tomt?

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 10 aug 2017 10:34
av Jerker
Jag mailade Nissan Sverige och frågade om det är tillåtet att dra släp med Leaf eller om drag endast är för att sätta cykelställ på och fick detta svar:
Nissan godkänner inte släp till Nissan Leaf per dags datum. Det är precis som du säger, endast menat för cyklar.
Vi har inte fått klara specifikationer för nya Nissan Leaf ännu, vi kommer få närmare information om den under hösten.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 10 aug 2017 10:37
av bullen
Vikterna som står där gäller bara behörigheten. Dvs en bil med den vikten får du dra si och så mycket med B resp B+ . O då är det släpets totalvikt som räknas.
Sedan står det på ett annat ställe bilens max dragvikt OM den är typad för drag. O då är det bruttivikt dom gäller
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 10 aug 2017 10:39
av bullen
Intressant oxå att man fick lära sig på BE teorin vad man får köra om man inte har BE. Väldigt irrelevant kunskap i just BE teorin....
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 10 aug 2017 10:41
av Jerker
bullen skrev:Intressant oxå att man fick lära sig på BE teorin vad man får köra om man inte har BE. Väldigt irrelevant kunskap i just BE teorin....
Det är för att du ska kunna stoppa i halsen på dem utan BE-behörighet vad du får som de inte får!

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 10 aug 2017 11:52
av joel80
Jerker skrev:
Så de vikter som finns i fordonsspecen är bara teoretiska baserat på bilens vikt? Fånigt att uppge dem alls eftersom det är något som säkert ändå inte skulle gälla om man verkligen typade den för drag.
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1535
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2285
Nej det är inte fånigt eller onödigt.
Den maximala vikten man får dra med B eller utökad B (3500kg respektive 4250kg) är alltså baserat på fordonets och släpet totalvikt tillsammans. (tågvikt.)
Bilens högsta tillåtna dragvikt är nettovikt. Alltså vad släpet just nu väger med last.
Det betyder att du i vissa fall, speciellt med bilar med låg dragvikt och med utökat b-kort, får hänga på en släpkärra med totalvikt över vad bilen tillåter, slänger du inte lastar den över den vikt bilen tillåter och att tågvikten inte går över din gräns för ditt körkort.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 10 aug 2017 11:59
av Jerker
joel80 skrev:Jerker skrev:
Så de vikter som finns i fordonsspecen är bara teoretiska baserat på bilens vikt? Fånigt att uppge dem alls eftersom det är något som säkert ändå inte skulle gälla om man verkligen typade den för drag.
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1535
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2285
Nej det är inte fånigt eller onödigt.
Den maximala vikten man får dra med B eller utökad B (3500kg respektive 4250kg) är alltså baserat på fordonets och släpet totalvikt tillsammans. (tågvikt.)
Bilens högsta tillåtna dragvikt är nettovikt. Alltså vad släpet just nu väger med last.
Det betyder att du i vissa fall, speciellt med bilar med låg dragvikt och med utökat b-kort, får hänga på en släpkärra med totalvikt över vad bilen tillåter, slänger du inte lastar den över den vikt bilen tillåter och att tågvikten inte går över din gräns för ditt körkort.
Men den får ju inte ha släp alls! Då behövs ju inte den här informationen.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 10 aug 2017 12:46
av joel80
Trodde inte det var helt fastställt? Informationen om vad man mest får dra med B och B+ finns på alla bilar.. Även när man inte har krok. Blir väl enklare att göra så då det bara är en automatisk funktion som går på bilens totalvikt och sen mellanskillnaden upp till 3500kg och 4250kg. Fast håller med om att det är lite onödigt, och uppenbarligen lite förvirrande för många.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 10 aug 2017 16:27
av bylund
De hade ju kunnat lägga in i formeln att aldrig visa mer än vad bilen är godkänd för också.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 10 aug 2017 16:41
av gellerstam
Detta blir ju riktigt kul på e-up
Tjänstevikt 1214 kg
Totalvikt 1500 kg
Lastvikt Max 286 kg
Släp totalvikt (B) Max 2000 kg
Släp totalvikt (B+) Max 2750 kg
Jag får dra 1500kg med Outlander PHEV MEN hela 2750kg med E-UP'en .....Perfa!
Eller inte ...

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 10 aug 2017 18:55
av Vasp
Inte långt kvar nu tills den visas upp nu. Tror faktiskt att nya Leafen kan sälja bättre än Model 3.
Hoppas bara att specifikationerna och priser som har läckt ut stämmer någotsånär och att den kan ladda 3 fas. Då är nya Leafen mer intressant för mig än Model 3.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 10 aug 2017 19:22
av LarsL
bylund skrev:De hade ju kunnat lägga in i formeln att aldrig visa mer än vad bilen är godkänd för också.
Fart tänk på att det är Transportstyrelsen du talar om... och de har svårt för det här med data.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 10 aug 2017 20:42
av bullen
bylund skrev:De hade ju kunnat lägga in i formeln att aldrig visa mer än vad bilen är godkänd för också.
Nej. Eftersom det ena är totalvikr o det andra bruttovikt. Bra förklarat i tidigare inlägg