Sida 7 av 8

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 23 feb 2018 07:51
av Kraftverksdoktorn
Det är ju roligt att höra att dubbfritt är så bra att vi kan avskaffa det vedervärdiga vägsaltet nu.

Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 23 feb 2018 08:21
av e5m1r
Men är vi smartast i världen och alla andra är bara dumma i huvudet ?
Hur många länder i världen tillåter dubb ?
Ja snart kommer kommentarer om kyla snö klimat
Då säger jag delar av USA Canada
Det gäller att köra efter rådande förhållande svårare än så är det inte
Att bita sig fast vid dubb är lika dumt som att köra i 120 bara för att man har AWD
satsa pengar på plogning istället
Har stundtals bott i New Hampshire och det kunde lätt komma en halv meter snö över natten
Tror ni det var nån snö på vägarna dagen efter
De jagar snöflingor med de där plogarna känns det som Här blir de lika överraskade varje år och vägarna står oplogade

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 23 feb 2018 09:38
av Verdi
e5m1r skrev:
Men är vi smartast i världen och alla andra är bara dumma i huvudet ?
Hur många länder i världen tillåter dubb ?
Ja snart kommer kommentarer om kyla snö klimat
Då säger jag delar av USA Canada
Det gäller att köra efter rådande förhållande svårare än så är det inte
Att bita sig fast vid dubb är lika dumt som att köra i 120 bara för att man har AWD Bild
satsa pengar på plogning istället
Har stundtals bott i New Hampshire och det kunde lätt komma en halv meter snö över natten
Tror ni det var nån snö på vägarna dagen efter
De jagar snöflingor med de där plogarna känns det som Här blir de lika överraskade varje år och vägarna står oplogade
USA är knappast nåt föredöme när det gäller trafiksäkerhet vintertid. Inte en slump att alla "roliga" klipp där folk inte får stopp på sina bilar i halkan kommer från USA.



Snöflingor är sällan problemet. Svårt att ploga bort underkylt regn och annat.

Jag har inga dubbdäck nu men de är mycket bättre på blankis. Mycket mycket bättre.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 23 feb 2018 17:51
av e5m1r
Verdi skrev:
e5m1r skrev:
Men är vi smartast i världen och alla andra är bara dumma i huvudet ?
Hur många länder i världen tillåter dubb ?
Ja snart kommer kommentarer om kyla snö klimat
Då säger jag delar av USA Canada
Det gäller att köra efter rådande förhållande svårare än så är det inte
Att bita sig fast vid dubb är lika dumt som att köra i 120 bara för att man har AWD Bild
satsa pengar på plogning istället
Har stundtals bott i New Hampshire och det kunde lätt komma en halv meter snö över natten
Tror ni det var nån snö på vägarna dagen efter
De jagar snöflingor med de där plogarna känns det som Här blir de lika överraskade varje år och vägarna står oplogade
USA är knappast nåt föredöme när det gäller trafiksäkerhet vintertid. Inte en slump att alla "roliga" klipp där folk inte får stopp på sina bilar i halkan kommer från USA.



Snöflingor är sällan problemet. Svårt att ploga bort underkylt regn och annat.

Jag har inga dubbdäck nu men de är mycket bättre på blankis. Mycket mycket bättre.
Att de kör på sommardäck är en annan tråd Bild

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 23 feb 2018 18:02
av Hedman
Brummar enkelt upp från hotelparkeringen utan bekymmer här i Österrike. Det är - 10C, minst 20cm packad snö och 25-30 graders lutning 8-) kör hakka 8 utan dubbar. Får säga att jag är grymt nöjd med hur teslan fungerar i alperna. Fossilerna står och spinner för att komma ut från p-platserna och en annan bara glider igång :D

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 23 feb 2018 19:32
av joel80
Med tanke på att vi har ett av världens lägsta dödstal per capita trots att vi har ett klimat med kyla och halka en stor del av året är nog vinterdäck (och faktiskt dubbdäck) inte sån dålig idé ändå över lag. Andra länder har inte samma krav eller tillåter dubb, men har då betydligt svårare trafikläge när det blir halka.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 23 feb 2018 19:45
av nek0
e5m1r skrev:
Men är vi smartast i världen och alla andra är bara dumma i huvudet ?
Hur många länder i världen tillåter dubb ?
Ja snart kommer kommentarer om kyla snö klimat
Då säger jag delar av USA Canada
Det gäller att köra efter rådande förhållande svårare än så är det inte
Att bita sig fast vid dubb är lika dumt som att köra i 120 bara för att man har AWD Bild
satsa pengar på plogning istället
Har stundtals bott i New Hampshire och det kunde lätt komma en halv meter snö över natten
Tror ni det var nån snö på vägarna dagen efter
De jagar snöflingor med de där plogarna känns det som Här blir de lika överraskade varje år och vägarna står oplogade
Vi kanske är ändå bland de smartare :)
Från SVT TextTv:

Rekordlågt dödstal i vägtrafiken

Antalet personer som omkom i vägtrafik
i fjol var det lägsta i modern tid,
enligt Transportstyrelsens statistik.

Undet 2017 dog 254. Det var 16 färre
än året före. Antalet döda i
spårtrafik och sjötrafik sjönk också.

Dödstalen i vägtrafik har under flera
år pendlat runt 260 om året. Att döds-
talen nu sjunker, i den preliminära
statistiken kan inte ses som ett
trendbrott, enligt Transportstyrelsen.

Siffran är dock den lägsta sedan efter
andra världskriget. Det tidigare
rekordet var 259 döda 2015.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 23 feb 2018 20:13
av Jerka
...samtidigt som antalet dubbdäck också har sjunkit senaste åren.

http://miljobarometern.stockholm.se/luf ... -dubbdack/ (Statistik från Stockholm men troligtvis har det i alla fall inte ökat i resten av landet.)

Visst, det kanske hade varit ännu färre olyckor om folk kört mer dubbat, men om det går att minska olyckorna även med sjunkande andel dubbdäck så är nog inte skillnaden så dramatisk i alla fall.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 23 feb 2018 20:20
av joel80
Tror att det funkar rätt bra med den blandning vi har. Kanske t.o.m en lite lägre andel dubbdäck kan funka. De som kör utan dubb har ju lite hjälp av de som kör med dubb och ruggar upp den värsta isen på sina ställen.

Att dödstalen minskar tror jag också beror på att nya bilar är så mycket säkrare. Dels vid en krock men också för att undvika krockar.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 23 feb 2018 20:31
av Verdi
Hedman skrev:
Brummar enkelt upp från hotelparkeringen utan bekymmer här i Österrike. Det är - 10C, minst 20cm packad snö och 25-30 graders lutning 8-) kör hakka 8 utan dubbar. Får säga att jag är grymt nöjd med hur teslan fungerar i alperna. Fossilerna står och spinner för att komma ut från p-platserna och en annan bara glider igång :D
Dubbdäck handlar inte om framkomlighet. Det handlar om bromssträcka och att inte få sladd på blankis.

Dubbfria är good enough men dubbade är faktiskt bättre.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 23 feb 2018 21:00
av Hedman
Verdi skrev:
Hedman skrev:
Brummar enkelt upp från hotelparkeringen utan bekymmer här i Österrike. Det är - 10C, minst 20cm packad snö och 25-30 graders lutning 8-) kör hakka 8 utan dubbar. Får säga att jag är grymt nöjd med hur teslan fungerar i alperna. Fossilerna står och spinner för att komma ut från p-platserna och en annan bara glider igång :D
Dubbdäck handlar inte om framkomlighet. Det handlar om bromssträcka och att inte få sladd på blankis.

Dubbfria är good enough men dubbade är faktiskt bättre.
Har många upplevelser med blankis där "dubbdäck inte ruggat upp ytan" där jag kört utan att märka dåligt väggrepp.

Ett minne som jag speciellt kommer ihåg är den gången jag åkte och handlade. När vi parkerat och kliver ut från min icke dubbdäcksförsedda bil trillar både jag och frugan på rumporna av blankisen. Jag körde som vanligt och märkte inga tendenser till blankis på vägen. Varken vid inbromsning, sväng eller stopp, säkert på grund av mina fina odubbade däck.
Så odubbat av bra kvalitet slår ett par dubbdäck som fått gå 200mil på bar asfalt alla dagar i veckan.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 23 feb 2018 21:15
av Verdi
Hedman skrev:
Verdi skrev:
Hedman skrev:
Brummar enkelt upp från hotelparkeringen utan bekymmer här i Österrike. Det är - 10C, minst 20cm packad snö och 25-30 graders lutning 8-) kör hakka 8 utan dubbar. Får säga att jag är grymt nöjd med hur teslan fungerar i alperna. Fossilerna står och spinner för att komma ut från p-platserna och en annan bara glider igång :D
Dubbdäck handlar inte om framkomlighet. Det handlar om bromssträcka och att inte få sladd på blankis.

Dubbfria är good enough men dubbade är faktiskt bättre.
Har många upplevelser med blankis där "dubbdäck inte ruggat upp ytan" där jag kört utan att märka dåligt väggrepp.

Ett minne som jag speciellt kommer ihåg är den gången jag åkte och handlade. När vi parkerat och kliver ut från min icke dubbdäcksförsedda bil trillar både jag och frugan på rumporna av blankisen. Jag körde som vanligt och märkte inga tendenser till blankis på vägen. Varken vid inbromsning, sväng eller stopp, säkert på grund av mina fina odubbade däck.
Så odubbat av bra kvalitet slår ett par dubbdäck som fått gå 200mil på bar asfalt alla dagar i veckan.
Nej.

(Jag har dubbfritt också)

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 23 feb 2018 21:21
av Hedman
Verdi skrev:
Hedman skrev:
Verdi skrev:
Hedman skrev:
Brummar enkelt upp från hotelparkeringen utan bekymmer här i Österrike. Det är - 10C, minst 20cm packad snö och 25-30 graders lutning 8-) kör hakka 8 utan dubbar. Får säga att jag är grymt nöjd med hur teslan fungerar i alperna. Fossilerna står och spinner för att komma ut från p-platserna och en annan bara glider igång :D
Dubbdäck handlar inte om framkomlighet. Det handlar om bromssträcka och att inte få sladd på blankis.

Dubbfria är good enough men dubbade är faktiskt bättre.
Har många upplevelser med blankis där "dubbdäck inte ruggat upp ytan" där jag kört utan att märka dåligt väggrepp.

Ett minne som jag speciellt kommer ihåg är den gången jag åkte och handlade. När vi parkerat och kliver ut från min icke dubbdäcksförsedda bil trillar både jag och frugan på rumporna av blankisen. Jag körde som vanligt och märkte inga tendenser till blankis på vägen. Varken vid inbromsning, sväng eller stopp, säkert på grund av mina fina odubbade däck.
Så odubbat av bra kvalitet slår ett par dubbdäck som fått gå 200mil på bar asfalt alla dagar i veckan.
Nej.

(Jag har dubbfritt också)
Härligt!

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 24 feb 2018 07:50
av e5m1r
nek0 skrev:
e5m1r skrev:
Men är vi smartast i världen och alla andra är bara dumma i huvudet ?
Hur många länder i världen tillåter dubb ?
Ja snart kommer kommentarer om kyla snö klimat
Då säger jag delar av USA Canada
Det gäller att köra efter rådande förhållande svårare än så är det inte
Att bita sig fast vid dubb är lika dumt som att köra i 120 bara för att man har AWD Bild
satsa pengar på plogning istället
Har stundtals bott i New Hampshire och det kunde lätt komma en halv meter snö över natten
Tror ni det var nån snö på vägarna dagen efter
De jagar snöflingor med de där plogarna känns det som Här blir de lika överraskade varje år och vägarna står oplogade
Vi kanske är ändå bland de smartare :)
Från SVT TextTv:

Rekordlågt dödstal i vägtrafiken

Antalet personer som omkom i vägtrafik
i fjol var det lägsta i modern tid,
enligt Transportstyrelsens statistik.

Undet 2017 dog 254. Det var 16 färre
än året före. Antalet döda i
spårtrafik och sjötrafik sjönk också.

Dödstalen i vägtrafik har under flera
år pendlat runt 260 om året. Att döds-
talen nu sjunker, i den preliminära
statistiken kan inte ses som ett
trendbrott, enligt Transportstyrelsen.

Siffran är dock den lägsta sedan efter
andra världskriget. Det tidigare
rekordet var 259 döda 2015.
Tror att en del av förklaringen är att det kostar multum att ta körkort och det är bra utbildning hör mot annanstans
Vinterdäckskrav är jag med på allt annat är nog korkat

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 24 feb 2018 07:57
av AGCF
Jag blev väldigt förvånad att det är så få döda med tanke på alla distraherande smartphones. Hur ska man förklara det? Var vi lika distraherade innan fast av andra saker? Eller är det autobroms och antisladd som väger upp så pass mycket?

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 24 feb 2018 08:03
av Niklas Z
Det finns nog många förklaringar. Krockkuddar, bättre deformationszoner, aktiva säkerhetssystem, mer stigma att köra berusad, säkrare vägar och så vidare. Allt har bidragit till att allvarliga olyckor blivit allt mindre vanliga under en lång period. Så himla vanligt är det nog ändå inte att folk pillar på smartphonen när de kör. Det skulle vara intressant att se hur stor andel av alla persontransportkilometrar som sker med en förare som håller på med sin smartphone. Visst ser man sådana nästan dagligen i trafiken, men det måste ställas i relation till den totala trafikvolymen. Dessutom tror jag det är vanligast i låg fart och då får olyckor sällan dödlig utgång.

Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 24 feb 2018 09:55
av themax
Körde Stockholm-Hudiksvall igår kväll, och från Söderhamn var det så halt att bilen gled i sidled flera gånger. Blev omkörd två gånger på den sträckan, båda bilar med dubbdäck. Själv saktade jag ner rejält och kom fram knappt tio minuter senare än vad jag gjort på sommarväg.

När radion senare rapporterade om en olycka så meddelade halkbekämparna att de vare sig kunde salta eller sanda på grund av temperaturen, och att ”dubbar uppenbarligen inte hjälpte här, det är bara att ta det lugnt som hjälper”.

Jag tror dubbdäck ger samma falska säkerhet som fyrhjulsdrift kan göra. ”Jag har bättre grepp, så jag kan köra snabbare”. Jag tar mig lite extra tid istället.

Och OM ni ska köra E4 norrut dag; https://www.svd.se/flera-olyckor--varnar-for-halka

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 24 feb 2018 13:30
av Bjelke
Ja det är riktigt besvärligt på E4:an norr om Gävle nu...

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 24 feb 2018 13:36
av Remuz
Känner igen den här tråden
Mac vs PC
iOS vs Android
Osv
*poppar popcorn*

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 24 feb 2018 19:39
av themax
Remuz skrev:
Känner igen den här tråden
Mac vs PC
iOS vs Android
Osv
*poppar popcorn*
Nja, den diskussionen innehöll ju tyckande, här tar vi bara upp fakta
.
.
.
.
[duckar]

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 24 feb 2018 19:47
av Kraftverksdoktorn
Bra gjort att hinna notera att det var dubbdäck på omkörande bil ovan. Sånt brukar jag aldrig märka.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 24 feb 2018 20:53
av themax
Kraftverksdoktorn skrev:
Bra gjort att hinna notera att det var dubbdäck på omkörande bil ovan. Sånt brukar jag aldrig märka.
Det hördes på smattret. Ljudnivån mellan dubb och icke dubb är påtaglig i högre hastighet, särskilt som jag själv höll >90.

Till dubbförespråkarnas försvar kan jag säga att jag blev omkörd tidigare av en bil utan dubbar också (eller väldigt dåliga sådana då de inte smattrade). Men den föraren upptäckte vägens beskaffenhet och banade min väg i två mil till Gävle.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 24 feb 2018 21:02
av danni
Jag har försökt hålla mig undan från den här tråden men har nu plöjt ikapp den. Såg att frågan om ljudnivå dök upp. Jag kan faktiskt säga att min bil är mer högljudd på 21” sommardäck än på 19” dubbdäck. Ännu tystare var den såklart på 19” sommardäck. Men dubben gör faktiskt inte så stor skillnad i Teslan. I den Outlander PHEV vi hade innan var dubben nästan outhärdliga när man körde på el.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 24 feb 2018 21:24
av Kraftverksdoktorn
themax skrev:
Det hördes på smattret. Ljudnivån mellan dubb och icke dubb är påtaglig i högre hastighet, särskilt som jag själv höll >90.
Jag måste testa köra utan ljudanläggning ett tag. Jag trodde inte det var möjligt att höra den skillnaden. Kanske alla kör dubbfritt här...

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 25 feb 2018 09:53
av ellerstrom
Klart man hör skillnad, dubbat är hemskt. Föredrar undertexter framför dubbat alla dagar i veckan! ;)