Re: Teslapodden!
Postat: 18 sep 2016 21:34
Någon som hunnit lyssna på dagens poddavsnitt? Kommentarer?
Ni börjar bli riktigt bra ihop nu. Kul att lyssna på er! Bra struktur på senaste podden också.Herr X skrev:Någon som hunnit lyssna på dagens poddavsnitt? Kommentarer?
Jag tror att det var en felsägning - jag tror också att S/X kommer få nya features före 3, om de inte får det samtidigt. Den billiga massmarknadsbilen kan inte vara bättre än premiumbilarna som kostar dubbelt så mycket..akeller skrev:Riktigt kul Pod, men däremot tror jag att ni har fel i att nya features kommer först till model 3 och därefter till Model S och Model X.
Har lagt ut en rättelse på vår hemsida. Slarvigt av mig..LarsL skrev:Ford... inte GM. Det var får som förstörde SEX.
ja..om motsatsen till lemon är lime (lemon's är amerikanarnas motsvarighet till "måndagsexemplar")LarsL skrev:Håller med S och X kommer även i fortsättningen vara top of the lime.
I trefas så har du tre faser på 230V vilket alltså ger 3*230V*16A=3*3680 W = 11040 W totalt. 32A-uttag ger dubbelt, dvs 22,08 kW.peken skrev:En fråga ang. avsnitt 3. 230V*10A ger 2,3kWh säger ni. Och att 3-fas (röd svensk kontakt) ger 11,(nånting)kWh. Men det måste väl förutsätta 32A säkringar?
D.v.s. 400V*32A ger enligt räkneexemplet 12,8kWh.
Jag har själv ett 3-fasuttag i garaget (som förra ägaren till min glädje har installerat, det bara väntar på min model 3 just nu) där varje fas är säkrad med 16A, vilket väl borde ge 400V*16, d.v.s. 6,4kWh. Är jag fel ute?
Jag gillar det ni gör! Riktigt bra. Nu ska jag lyssna på avsnitt 4
Ahh! Då är jag med, tack för förklaringen. Jag behöver inte oroa mig för att kunna ladda min model 3 över natten sen dåSvenssons skrev:I trefas så har du tre faser på 230V vilket alltså ger 3*230V*16A=3*3680 W = 11040 W totalt. 32A-uttag ger dubbelt, dvs 22,08 kW.peken skrev:En fråga ang. avsnitt 3. 230V*10A ger 2,3kWh säger ni. Och att 3-fas (röd svensk kontakt) ger 11,(nånting)kWh. Men det måste väl förutsätta 32A säkringar?
D.v.s. 400V*32A ger enligt räkneexemplet 12,8kWh.
Jag har själv ett 3-fasuttag i garaget (som förra ägaren till min glädje har installerat, det bara väntar på min model 3 just nu) där varje fas är säkrad med 16A, vilket väl borde ge 400V*16, d.v.s. 6,4kWh. Är jag fel ute?
Jag gillar det ni gör! Riktigt bra. Nu ska jag lyssna på avsnitt 4
På en timme med 16A trefas laddar man alltså 1h * 11,04 kW = 11,04 kWh och en Model S 85 tar knappt 8 timmar att ladda från helt tom till helt full.
Watt (W) anger hastigheten på strömmen dvs effekten. Jämfört med strömmande vatten så är det liter per minut.
Wattimmar (Wh) anger mängden energi. Jämfört med vatten så går det att jämföra med liter alltså volym.
Jag förklarade inte uträkningen av trefas i programmet eftersom jag tyckte det blev krångligt nog. Men som Svenssons mycket riktigt och tydligt skrev, så multiplicerar du för trefas 400 Volt med roten ur 3 (dvs. 1,7321), och sedan multiplicerar du hela paketet med säkringens amperetal. Det innebär att du som har trefas 16A (vilket är den i särklass vanligaste trefaskontakten), kan ladda med 400 x 1,7321 x 16 = 11,1kW. Model S/X med standardladdaren klarar maximalt 11kW, och om man behåller samma typ av laddare till Model 3 så kommer du kunna ladda med maximal växelströms-hastighet hemma om du vill.peken skrev:Ahh! Då är jag med, tack för förklaringen. Jag behöver inte oroa mig för att kunna ladda min model 3 över natten sen då
Tack för den fina kommentaren!Java skrev:Beslutade mig för en skrivbordslunch och lyssna på senaste podden.
Ni två pöjkar är som gjorda för radiosnack, duktigt gjort och underhållande, riktigt proffsigt. Gudarna ska veta att det inte är lätt att göra bra radio.
Kort sagt, Kanonbra!!!
Så har jag det. 3 fas och 16 A.peken skrev:Ahh! Då är jag med, tack för förklaringen. Jag behöver inte oroa mig för att kunna ladda min model 3 över natten sen dåSvenssons skrev:I trefas så har du tre faser på 230V vilket alltså ger 3*230V*16A=3*3680 W = 11040 W totalt. 32A-uttag ger dubbelt, dvs 22,08 kW.peken skrev:En fråga ang. avsnitt 3. 230V*10A ger 2,3kWh säger ni. Och att 3-fas (röd svensk kontakt) ger 11,(nånting)kWh. Men det måste väl förutsätta 32A säkringar?
D.v.s. 400V*32A ger enligt räkneexemplet 12,8kWh.
Jag har själv ett 3-fasuttag i garaget (som förra ägaren till min glädje har installerat, det bara väntar på min model 3 just nu) där varje fas är säkrad med 16A, vilket väl borde ge 400V*16, d.v.s. 6,4kWh. Är jag fel ute?
Jag gillar det ni gör! Riktigt bra. Nu ska jag lyssna på avsnitt 4
På en timme med 16A trefas laddar man alltså 1h * 11,04 kW = 11,04 kWh och en Model S 85 tar knappt 8 timmar att ladda från helt tom till helt full.
Watt (W) anger hastigheten på strömmen dvs effekten. Jämfört med strömmande vatten så är det liter per minut.
Wattimmar (Wh) anger mängden energi. Jämfört med vatten så går det att jämföra med liter alltså volym.![]()
Snygg X du har Svenssons! Hade inte valt den färgen själv, men grymt snygg med de mörka fälgarna!
Vi släpper nya avsnitt varje söndag kl 12.00!akeller skrev:När kommer den ut i morgon? Man börjar ju få lite abstinensJag har bett frugan snacka på göteborgska idag men hon är värdelös på det.
Fabian, nu blandade du ihop din noja över nästa nedbetalning på Teslan med nästa poddavsnitt. I morgondagens program snackar vi alternativ till batteribilen, typ bränsleceller och såntdjFabbe skrev:I morgon är det dags för nytt avsnitt av Teslapodden! Denna gång snackar vi deg, pengar!
Nej det står inte - mycket god idé! En nedräknade till nästa avsnitt helt enkelt...akeller skrev:Det borde kanske stå på hemsidan när nästa avsnitt kommer ut (ber om ursäkt ifall det står någonstans men jag hittade det inte).
Vi behöver ha helgen till slutredigering. Spelar in på onsdagar. Annars hade det varit perfekt att släppa på torsdagar.akeller skrev:Ohh, en countdown, me like. Varför inte göra release på en torsdag, i sann Tesla-anda
Herr X skrev:Vi behöver ha helgen till slutredigering. Spelar in på onsdagar. Annars hade det varit perfekt att släppa på torsdagar.akeller skrev:Ohh, en countdown, me like. Varför inte göra release på en torsdag, i sann Tesla-anda
Ah just det! Det är ju nästa avsnitt igen vi har planerat att snacka pengar!Herr X skrev:Fabian, nu blandade du ihop din noja över nästa nedbetalning på Teslan med nästa poddavsnitt. I morgondagens program snackar vi alternativ till batteribilen, typ bränsleceller och såntdjFabbe skrev:I morgon är det dags för nytt avsnitt av Teslapodden! Denna gång snackar vi deg, pengar!