Sida 7 av 13

Re: Teslapodden!

Postat: 18 sep 2016 21:34
av Herr X
Någon som hunnit lyssna på dagens poddavsnitt? Kommentarer?

Re: Teslapodden!

Postat: 19 sep 2016 09:19
av tomhe
Herr X skrev:
Någon som hunnit lyssna på dagens poddavsnitt? Kommentarer?
Ni börjar bli riktigt bra ihop nu. Kul att lyssna på er! Bra struktur på senaste podden också.

Re: Teslapodden!

Postat: 19 sep 2016 10:01
av akeller
Riktigt kul Pod, men däremot tror jag att ni har fel i att nya features kommer först till model 3 och därefter till Model S och Model X.

Re: Teslapodden!

Postat: 19 sep 2016 12:43
av LarsL
Ford... inte GM. Det var får som förstörde SEX.

Håller med S och X kommer även i fortsättningen vara top of the lime.

Re: Teslapodden!

Postat: 19 sep 2016 14:04
av Bjorn
Bra Pod!

Jag kommer att fortsätta lyssna.

Re: Teslapodden!

Postat: 19 sep 2016 14:15
av Herr X
akeller skrev:
Riktigt kul Pod, men däremot tror jag att ni har fel i att nya features kommer först till model 3 och därefter till Model S och Model X.
Jag tror att det var en felsägning - jag tror också att S/X kommer få nya features före 3, om de inte får det samtidigt. Den billiga massmarknadsbilen kan inte vara bättre än premiumbilarna som kostar dubbelt så mycket..
LarsL skrev:
Ford... inte GM. Det var får som förstörde SEX.
Har lagt ut en rättelse på vår hemsida. Slarvigt av mig.. :(
LarsL skrev:
Håller med S och X kommer även i fortsättningen vara top of the lime.
ja..om motsatsen till lemon är lime (lemon's är amerikanarnas motsvarighet till "måndagsexemplar")

Re: Teslapodden!

Postat: 19 sep 2016 14:25
av lator
Som alltid kul att lyssna till. En sak som jag blev tveksam till var säkerhetssnacket och det att Model S inte har någon motor fram... drivaxlar... Vet inte hur det är med krocktester på S85 och S85D men den senare har ju definitivt en hel del saker i fronten... Motorn ligger ju ganska högt om man ska vara ärlig!

Re: Teslapodden!

Postat: 19 sep 2016 20:05
av peken
En fråga ang. avsnitt 3. 230V*10A ger 2,3kWh säger ni. Och att 3-fas (röd svensk kontakt) ger 11,(nånting)kWh. Men det måste väl förutsätta 32A säkringar?
D.v.s. 400V*32A ger enligt räkneexemplet 12,8kWh.

Jag har själv ett 3-fasuttag i garaget (som förra ägaren till min glädje har installerat, det bara väntar på min model 3 just nu) där varje fas är säkrad med 16A, vilket väl borde ge 400V*16, d.v.s. 6,4kWh. Är jag fel ute?

Jag gillar det ni gör! Riktigt bra. Nu ska jag lyssna på avsnitt 4 :)

Re: Teslapodden!

Postat: 19 sep 2016 20:27
av Svenssons
peken skrev:
En fråga ang. avsnitt 3. 230V*10A ger 2,3kWh säger ni. Och att 3-fas (röd svensk kontakt) ger 11,(nånting)kWh. Men det måste väl förutsätta 32A säkringar?
D.v.s. 400V*32A ger enligt räkneexemplet 12,8kWh.

Jag har själv ett 3-fasuttag i garaget (som förra ägaren till min glädje har installerat, det bara väntar på min model 3 just nu) där varje fas är säkrad med 16A, vilket väl borde ge 400V*16, d.v.s. 6,4kWh. Är jag fel ute?

Jag gillar det ni gör! Riktigt bra. Nu ska jag lyssna på avsnitt 4 :)
I trefas så har du tre faser på 230V vilket alltså ger 3*230V*16A=3*3680 W = 11040 W totalt. 32A-uttag ger dubbelt, dvs 22,08 kW.

På en timme med 16A trefas laddar man alltså 1h * 11,04 kW = 11,04 kWh och en Model S 85 tar knappt 8 timmar att ladda från helt tom till helt full.

Skulle lasten som trefasuttaget är kopplat mot vara trefas och inte per fas så skulle effekten vara 16A * 400V * roten ur 3 dvs ungefär 16*400*1,732= 11085. Nästan samma effekt alltså.

Watt (W) anger hastigheten på strömmen dvs effekten. Jämfört med strömmande vatten så är det liter per minut.
Wattimmar (Wh) anger mängden energi. Jämfört med vatten så går det att jämföra med liter alltså volym.

Re: Teslapodden!

Postat: 19 sep 2016 20:32
av peken
Svenssons skrev:
peken skrev:
En fråga ang. avsnitt 3. 230V*10A ger 2,3kWh säger ni. Och att 3-fas (röd svensk kontakt) ger 11,(nånting)kWh. Men det måste väl förutsätta 32A säkringar?
D.v.s. 400V*32A ger enligt räkneexemplet 12,8kWh.

Jag har själv ett 3-fasuttag i garaget (som förra ägaren till min glädje har installerat, det bara väntar på min model 3 just nu) där varje fas är säkrad med 16A, vilket väl borde ge 400V*16, d.v.s. 6,4kWh. Är jag fel ute?

Jag gillar det ni gör! Riktigt bra. Nu ska jag lyssna på avsnitt 4 :)
I trefas så har du tre faser på 230V vilket alltså ger 3*230V*16A=3*3680 W = 11040 W totalt. 32A-uttag ger dubbelt, dvs 22,08 kW.

På en timme med 16A trefas laddar man alltså 1h * 11,04 kW = 11,04 kWh och en Model S 85 tar knappt 8 timmar att ladda från helt tom till helt full.

Watt (W) anger hastigheten på strömmen dvs effekten. Jämfört med strömmande vatten så är det liter per minut.
Wattimmar (Wh) anger mängden energi. Jämfört med vatten så går det att jämföra med liter alltså volym.
Ahh! Då är jag med, tack för förklaringen. Jag behöver inte oroa mig för att kunna ladda min model 3 över natten sen då :)
Snygg X du har Svenssons! Hade inte valt den färgen själv, men grymt snygg med de mörka fälgarna!

Re: Teslapodden!

Postat: 19 sep 2016 21:00
av Herr X
peken skrev:
Ahh! Då är jag med, tack för förklaringen. Jag behöver inte oroa mig för att kunna ladda min model 3 över natten sen då :)
Jag förklarade inte uträkningen av trefas i programmet eftersom jag tyckte det blev krångligt nog. Men som Svenssons mycket riktigt och tydligt skrev, så multiplicerar du för trefas 400 Volt med roten ur 3 (dvs. 1,7321), och sedan multiplicerar du hela paketet med säkringens amperetal. Det innebär att du som har trefas 16A (vilket är den i särklass vanligaste trefaskontakten), kan ladda med 400 x 1,7321 x 16 = 11,1kW. Model S/X med standardladdaren klarar maximalt 11kW, och om man behåller samma typ av laddare till Model 3 så kommer du kunna ladda med maximal växelströms-hastighet hemma om du vill.

11kW kommer ge din Model 3 ca. 6 mil per timma. Så din hemladdning kommer vara en dröm. Bilen kommer alltid vara fulladdad och du kommer aldrig behöva tänka på någon annan typ av laddning, när du inte kör långturer (och behöver Supercharger-ladda).

Re: Teslapodden!

Postat: 21 sep 2016 22:12
av Java
Beslutade mig för en skrivbordslunch och lyssna på senaste podden.

Ni två pöjkar är som gjorda för radiosnack, duktigt gjort och underhållande, riktigt proffsigt. Gudarna ska veta att det inte är lätt att göra bra radio.
Kort sagt, Kanonbra!!!

Re: Teslapodden!

Postat: 21 sep 2016 23:20
av Herr X
Java skrev:
Beslutade mig för en skrivbordslunch och lyssna på senaste podden.

Ni två pöjkar är som gjorda för radiosnack, duktigt gjort och underhållande, riktigt proffsigt. Gudarna ska veta att det inte är lätt att göra bra radio.
Kort sagt, Kanonbra!!!
Tack för den fina kommentaren!
Vi har spelat in två ytterligare program redan och det blir bara bättre och bättre - så sluta för guds skull inte att lyssna! :)
I program 6, som blir tillgängligt den 2:e oktober, har vi dessutom med oss en hemlig gäst från detta forumet!

Re: Teslapodden!

Postat: 22 sep 2016 08:38
av P_EL
Fabbe! Sprang på dig igår em på Aminogatan. Kände igen en röst från podden som sa "jag är här för att hämta min bil" :)

Hoppas du blev nöjd, och att du har sovit någon timme i natt i alla fall...

Själva hämtade jag min igår (på fm), och var tillbaka med min farsa för att hämta upp min gamla BMW som jag lämnat kvar efter mig. Galet vad gammal och smutsig den känns nu...

Vi ses i stan! (reg YDH832 90D Obsidian black)

Re: Teslapodden!

Postat: 22 sep 2016 09:26
av Foluke
peken skrev:
Svenssons skrev:
peken skrev:
En fråga ang. avsnitt 3. 230V*10A ger 2,3kWh säger ni. Och att 3-fas (röd svensk kontakt) ger 11,(nånting)kWh. Men det måste väl förutsätta 32A säkringar?
D.v.s. 400V*32A ger enligt räkneexemplet 12,8kWh.

Jag har själv ett 3-fasuttag i garaget (som förra ägaren till min glädje har installerat, det bara väntar på min model 3 just nu) där varje fas är säkrad med 16A, vilket väl borde ge 400V*16, d.v.s. 6,4kWh. Är jag fel ute?

Jag gillar det ni gör! Riktigt bra. Nu ska jag lyssna på avsnitt 4 :)
I trefas så har du tre faser på 230V vilket alltså ger 3*230V*16A=3*3680 W = 11040 W totalt. 32A-uttag ger dubbelt, dvs 22,08 kW.

På en timme med 16A trefas laddar man alltså 1h * 11,04 kW = 11,04 kWh och en Model S 85 tar knappt 8 timmar att ladda från helt tom till helt full.

Watt (W) anger hastigheten på strömmen dvs effekten. Jämfört med strömmande vatten så är det liter per minut.
Wattimmar (Wh) anger mängden energi. Jämfört med vatten så går det att jämföra med liter alltså volym.
Ahh! Då är jag med, tack för förklaringen. Jag behöver inte oroa mig för att kunna ladda min model 3 över natten sen då :)
Snygg X du har Svenssons! Hade inte valt den färgen själv, men grymt snygg med de mörka fälgarna!
Så har jag det. 3 fas och 16 A.
Det är bara det att om jag kör fullt många timmar så strular huvudsäkringarna, 20A! I alla fall vintertid när värmepumpar mm går lite hårdare. Istället för att säkra upp huvudsäkringarna, sätter jag ner laddningen till 13 A i bilen. Det går lite långsammare men saknar praktisk betydelse. Jag har dessutom timtaxa och börjar ladda först kl 00.00! Inga problem.
Med 3-fas har man goda marginaler!

Teslapodden!

Postat: 24 sep 2016 13:27
av djFabbe
I morgon är det dags för nytt avsnitt av Teslapodden! Denna gång snackar vi deg, pengar!

Re: Teslapodden!

Postat: 24 sep 2016 20:29
av akeller
När kommer den ut i morgon? Man börjar ju få lite abstinens :lol: Jag har bett frugan snacka göteborgska idag men hon är värdelös på det. :(

Re: Teslapodden!

Postat: 24 sep 2016 21:10
av djFabbe
akeller skrev:
När kommer den ut i morgon? Man börjar ju få lite abstinens :lol: Jag har bett frugan snacka på göteborgska idag men hon är värdelös på det. :(
Vi släpper nya avsnitt varje söndag kl 12.00!

Re: Teslapodden!

Postat: 24 sep 2016 22:44
av Herr X
djFabbe skrev:
I morgon är det dags för nytt avsnitt av Teslapodden! Denna gång snackar vi deg, pengar!
Fabian, nu blandade du ihop din noja över nästa nedbetalning på Teslan med nästa poddavsnitt. I morgondagens program snackar vi alternativ till batteribilen, typ bränsleceller och sånt :)

Re: Teslapodden!

Postat: 24 sep 2016 22:51
av akeller
Det borde kanske stå på hemsidan när nästa avsnitt kommer ut (ber om ursäkt ifall det står någonstans men jag hittade det inte).

Re: Teslapodden!

Postat: 24 sep 2016 23:17
av Herr X
akeller skrev:
Det borde kanske stå på hemsidan när nästa avsnitt kommer ut (ber om ursäkt ifall det står någonstans men jag hittade det inte).
Nej det står inte - mycket god idé! En nedräknade till nästa avsnitt helt enkelt...

Re: Teslapodden!

Postat: 24 sep 2016 23:19
av akeller
Ohh, en countdown, me like. Varför inte göra release på en torsdag, i sann Tesla-anda :lol:

Re: Teslapodden!

Postat: 24 sep 2016 23:20
av Herr X
akeller skrev:
Ohh, en countdown, me like. Varför inte göra release på en torsdag, i sann Tesla-anda :lol:
Vi behöver ha helgen till slutredigering. Spelar in på onsdagar. Annars hade det varit perfekt att släppa på torsdagar.

Re: Teslapodden!

Postat: 25 sep 2016 08:56
av djFabbe
Herr X skrev:
akeller skrev:
Ohh, en countdown, me like. Varför inte göra release på en torsdag, i sann Tesla-anda :lol:
Vi behöver ha helgen till slutredigering. Spelar in på onsdagar. Annars hade det varit perfekt att släppa på torsdagar.

Haha, Torsdag hade varit roligt ja! Eftersom vi båda har gott om att göra vid sidan om Teslapodden (ja vid sidan, Teslapodden är förståss vår viktigaste aktivitet :-) ), behöver vi ha lite marginaler om vi ska kunna lova att släppa ett avsnitt i veckan på samma dag i veckan.

Re: Teslapodden!

Postat: 25 sep 2016 09:40
av djFabbe
Herr X skrev:
djFabbe skrev:
I morgon är det dags för nytt avsnitt av Teslapodden! Denna gång snackar vi deg, pengar!
Fabian, nu blandade du ihop din noja över nästa nedbetalning på Teslan med nästa poddavsnitt. I morgondagens program snackar vi alternativ till batteribilen, typ bränsleceller och sånt :)
Ah just det! Det är ju nästa avsnitt igen vi har planerat att snacka pengar! :)