Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Man undrar verkligen varför det läggs en sådan bild i artikeln. Vad har det med saken att göra överhuvudtaget?
"Man knivhuggen i ryggen" [bild på en Tesla]
"Arbetslösheten skenar" [bild på en en Leaf och en Tesla]
"Rökning orsakar cancer" [en bild på en Tesla och Elon Musk]
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Artikel i media

Inlägg av tias »

Hade journalisten bemödat sig med att göra en enkel Google-sökning hade han/hon faktiskt kunnat bidra med något själv genom att lägga till att Tesla som enda biltillverkare numera har en funktion som förhindrar denna typ av dödsolyckor. Då hade plötsligt bilden fyllt en funktion ;)
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Hitta detta lilla klipp om 30 vinnaraktier i framtidens bilvärld med delade, självkörande elbilar

http://www.vafinans.se/aktier/nyheter/3 ... ignId=1779
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Här är en debattör som har tittat lite för djupt i bränsletanken...

http://www.etc.se/debatt/ensidigt-elbil ... regeringen
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

skrivet av mattias goldmann, minsann, miljöpartist och gröna bilister, jahapp
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av ovelundkvist »

Det största problemet med Mattias Goldmann tror jag inte är att han är Miljöpartist utan att han har en annan agenda än fossilfri fordonsflotta.

Han skriver helt riktigt att elbilen är den bästa vägen till fossilfrihet men argumenterar sedan för gasdrift med argumentet att det säljs för få elbilar för att det ska räcka!?!
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av Torkel »

Jerker skrev:
Här är en debattör som har tittat lite för djupt i bränsletanken...

http://www.etc.se/debatt/ensidigt-elbil ... regeringen
Jag tror han har tittat lite för djupt in i Volvos hummersåsförråd. Han erkänner ju detta rakt ut. Tar t.ex. upp Scania och Volvos betydelse för svensk industri men bara Volvo får annonsplats i krönikan för sina fordon.

Gillar också hur han klagar på att stadsmiljösatsningen fokuserar på laddbart utan att ens ljuga om att gasdrift ger bättre luft i städerna.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Artikel i media

Inlägg av lator »

ovelundkvist skrev:
Det största problemet med Mattias Goldmann tror jag inte är att han är Miljöpartist utan att han har en annan agenda än fossilfri fordonsflotta.

Han skriver helt riktigt att elbilen är den bästa vägen till fossilfrihet men argumenterar sedan för gasdrift med argumentet att det säljs för få elbilar för att det ska räcka!?!
Jag kan bara hålla med Mattias om att det är bättre att fasa ut bensin/diesel med ett steg över biogas/biodiesel (som inte ska förväxlas med naturgas) tills vi har tillräckligt med batterifabriker och elbilsmodeller. Målet är eldrift men där är vi inte än på länge tyvärr. Sen räknar jag med att Volvo får minst lika mycket hjälp att utveckla sina elbilsmodeller som de får för sina gasbilar...
Problemet med gasdriften är väl att det produceras för lite biogas och att tankarna inte håller länge nog.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Torkel skrev:
Jerker skrev:
Här är en debattör som har tittat lite för djupt i bränsletanken...

http://www.etc.se/debatt/ensidigt-elbil ... regeringen
Jag tror han har tittat lite för djupt in i Volvos hummersåsförråd. Han erkänner ju detta rakt ut. Tar t.ex. upp Scania och Volvos betydelse för svensk industri men bara Volvo får annonsplats i krönikan för sina fordon.

Gillar också hur han klagar på att stadsmiljösatsningen fokuserar på laddbart utan att ens ljuga om att gasdrift ger bättre luft i städerna.
Jo, det verkar nästan vara övertydligt som en köpt artikel...

Artikeln börjar med följande mening:
I dag lanseras Volvo V90 Bi-Fuel, Volvos kanske klimatsmartaste bil.
En bit in i artikeln kommer följande upp för mig:
SwishaHummer.png
Sedan kommer lite mer om Volvo och att regeringen skall lyssna på dem.

Sedan avslutas artikeln med:
Låt Volvo-premiären bli ett startskott för en bredare satsning från regeringens sida!
Bildtexten har följande text:
"När Volvos nya prestigemodell V90 nu kommer i gasversion, Bi-Fuel, bör det vara ytterligare en anledning att bryta den ensidiga fokuseringen på laddbara bilar."
Håller med om att man inte skall skrota fullt fungerande fossilbilar, att laddbara fordon inte kan ersätta fossilbilar till 100% inom kort (några år) och att det finns en del miljövänligare bränslen som kan användas i bilar i övergången. Jag är dock helt emot att det skall ske via bidrag eller stöd, även för elbilar. Etanolsatsningen är ju bara ett misslyckande eftersom de flesta av dessa bilar nu kör på vanlig bensin och antagligen inte lika effektivt som om de inte hade anpassats för etanol. Sverige producerar inte biogas och etanol i tillräklig stor utsträckning för att detta skall kunna ersätta bensin och diesel och att bygga upp en industri kring dessa energibärare är inte särskilt smart heller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Artikel i media

Inlägg av ochso »

Håkan Matson skriver artikel.

http://www.di.se/nyheter/vatgasprofesso ... apitalism/

Två lösrykta citat:
Men nu lanserar Tesla Model 3, en billigare bil för betydligt fler köpare?

”Det är ett självmord av Tesla att lansera den. Dessutom dödar den möjligheten för andra elbilar. Med de specifikationer Model 3 har kan exempelvis General Motors inte sätta ett högre pris på sin Bolt – och därmed blir det svårt att nå lönsamhet för alla.”
Katsuhiko Hirose menar också att det finns en osäkerhet kring batteriernas livslängd.
”Om batteriet måste bytas efter exempelvis sex år sjunker elbilens värde till noll, eftersom ingen kund köper nya batterier. Med bränslecellen är det annorlunda. Visst försämras den något, men du kan fortfarande använda den efter tio år. Och möjligheterna att sänka kostnaderna på bränslecellerna är mycket stora, bland annat genom att göra processen effektivare. Kan vi öka den tre gånger behövs bara en tredjedel så dyr platina i cellerna, till exempel.”
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
En bit in i artikeln kommer följande upp för mig:
SwishaHummer.png
Ibland har det hänt att jag har swishat några kronor till ETC när jag läst nån bra artikel, men den här gången känns det som att jag vill ha pengar av dem istället.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

ochso skrev:
Håkan Matson skriver artikel.

http://www.di.se/nyheter/vatgasprofesso ... apitalism/

Två lösrykta citat:
Men nu lanserar Tesla Model 3, en billigare bil för betydligt fler köpare?

”Det är ett självmord av Tesla att lansera den. Dessutom dödar den möjligheten för andra elbilar. Med de specifikationer Model 3 har kan exempelvis General Motors inte sätta ett högre pris på sin Bolt – och därmed blir det svårt att nå lönsamhet för alla.”
Katsuhiko Hirose menar också att det finns en osäkerhet kring batteriernas livslängd.
”Om batteriet måste bytas efter exempelvis sex år sjunker elbilens värde till noll, eftersom ingen kund köper nya batterier. Med bränslecellen är det annorlunda. Visst försämras den något, men du kan fortfarande använda den efter tio år. Och möjligheterna att sänka kostnaderna på bränslecellerna är mycket stora, bland annat genom att göra processen effektivare. Kan vi öka den tre gånger behövs bara en tredjedel så dyr platina i cellerna, till exempel.”
Bara typiska partsinlagor. Den som klagar över konkurrens ska man inte lyssna på. Tror inte ett ögonblick på att Tesla inte skulle tjäna pengar på model 3. Det är bara för de andra biltillverkarna att anpassa sig.

Dessutom har vi Tibors artikel från idag som motbevisar det första citatet.
http://teslaclubsweden.se/32000-mil-med-tesla/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Ur artikeln i DI:
Han vänder sig mot en alltför extrem kapitalism, eftersom den till slut motverkar företagens möjligheter att växa.
”Företag existerar inte enbart för att tjäna pengar utan också för att bidra till samhällets utveckling.
Men är inte det precis det som är Musks filosofi?
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Artikel i media

Inlägg av ochso »

Jerker skrev:
Bara typiska partsinlagor. Den som klagar över konkurrens ska man inte lyssna på. Tror inte ett ögonblick på att Tesla inte skulle tjäna pengar på model 3. Det är bara för de andra biltillverkarna att anpassa sig.

Dessutom har vi Tibors artikel från idag som motbevisar det första citatet.
http://teslaclubsweden.se/32000-mil-med-tesla/
Absolut, jag tänkte också på Tibors artikel idag när jag läste Matsons text, mycket bra timing av Tibor :D

Vad jag mest tänkte på när jag läste artikeln i Di var att den borde vara uppmärkt som reklam. Det var ju inte direkt granskade journalistik från Matson...

Däremot, något jag faktiskt undrar över med anledning av denna artikel: Stämmer det som den där "experten" säger att batteritillverkarna går med förlust och lägger ner sina fabriker? Min bild är väl att verkligheten ser ut ungefär tvärt om, alla satsar på batteritillverkning och det pratas väl om att någon ny stor fabrik ska öppna i Polen? Även Sverige har det ju spekulerats om på Ny Teknik i några artiklar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

ochso skrev:
Jerker skrev:
Bara typiska partsinlagor. Den som klagar över konkurrens ska man inte lyssna på. Tror inte ett ögonblick på att Tesla inte skulle tjäna pengar på model 3. Det är bara för de andra biltillverkarna att anpassa sig.

Dessutom har vi Tibors artikel från idag som motbevisar det första citatet.
http://teslaclubsweden.se/32000-mil-med-tesla/
Absolut, jag tänkte också på Tibors artikel idag när jag läste Matsons text, mycket bra timing av Tibor :D

Vad jag mest tänkte på när jag läste artikeln i Di var att den borde vara uppmärkt som reklam. Det var ju inte direkt granskade journalistik från Matson...

Däremot, något jag faktiskt undrar över med anledning av denna artikel: Stämmer det som den där "experten" säger att batteritillverkarna går med förlust och lägger ner sina fabriker? Min bild är väl att verkligheten ser ut ungefär tvärt om, alla satsar på batteritillverkning och det pratas väl om att någon ny stor fabrik ska öppna i Polen? Även Sverige har det ju spekulerats om på Ny Teknik i några artiklar.
Ja, det där var helt nya uppgifter för mig. Har inte hört nåt om att det skulle vara nån kris inom batteritillverkningsbranschen. Varför är då Panasonic med och finansierar Gigafactory? Det går inte ihop.

Jag skulle kunna plocka varje enskilt påstående i den där artikeln och motbevisa det, men jag orkar inte...
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Artikel i media

Inlägg av ochso »

Jerker skrev:

Ja, det där var helt nya uppgifter för mig. Har inte hört nåt om att det skulle vara nån kris inom batteritillverkningsbranschen. Varför är då Panasonic med och finansierar Gigafactory? Det går inte ihop.

Jag skulle kunna plocka varje enskilt påstående i den där artikeln och motbevisa det, men jag orkar inte...
Exakt, min känsla är att Panasonic tjänar ganska bra på batterier just nu. Kändes som att det inryms många tveksamma påståenden i artikeln, men just detta om ekonomin i batteritillverkningen väckte mitt intresse.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Angående Panasonic, batterier och elbilar:

http://blog.luxresearchinc.com/blog/201 ... les-surge/
Panasonic’s lithium-ion (Li-ion) battery division is resurgent: In Q2 2013, it
made about $40 million in profits, a turnaround from one year before, when it lost $20 million in Q2 2012. As a result, Panasonic will invest $200 million over the next year to expand its Li-ion production lines in Osaka and Kasai, making batteries destined for automotive applications.

The company’s improved Li-ion fortunes coincide with its customer Tesla Motors beginning to ship the Model S, an electric vehicle (EV) that packs a massive 60 kWh to 85 kWh worth of batteries. About 16,000 Model S units have been sold thus far, accounting for more than $400 million in revenues for Panasonic. Moreover, Panasonic has become the leading battery supplier for plug-ins and hybrids sold in the U.S. Its market share by capacity sold has increased to 54% during the last year, overtaking LG Chem and Nissan’s AESC in the process. This breakthrough has been four years in the making and involved Panasonic investing $30 million in Tesla in 2010.
Vätgasförespråkare:

Bild
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Artikel i media

Inlägg av DSV »

Artikeln handlar ju inte om vätgas i sig utan om vad som rör sig i huvudet på toyotas chefsvätgasförespråkare så självklart blir innehållet vinklat.

Men det lämnar fler frågor än svar. Tyvärr saknas viktiga uppföljningsfrågor som var vätgasen ska komma från. Vätgas är ju bara en energibärare och löser ju inte frågan om energiunderskottet i Japan. Får inte heller ihop resonemanget med att m 3 är självmord och kritiken på kapitalism. Eller om toyota själva har dålig erfarenhet av batteriers livslängd, de har ju trots allt plöjt ner några timmars R&D i hybriddrift.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Artikel i media

Inlägg av Peter Holm »

Nu börjar det hända saker.... Eller snart i alla fall.

http://www.va.se/nyheter/2016/10/11/tys ... ignId=1822
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Daoops »

ochso skrev:
Håkan Matson skriver artikel.

http://www.di.se/nyheter/vatgasprofesso ... apitalism/

Två lösrykta citat:
Men nu lanserar Tesla Model 3, en billigare bil för betydligt fler köpare?

”Det är ett självmord av Tesla att lansera den. Dessutom dödar den möjligheten för andra elbilar. Med de specifikationer Model 3 har kan exempelvis General Motors inte sätta ett högre pris på sin Bolt – och därmed blir det svårt att nå lönsamhet för alla.”
Katsuhiko Hirose menar också att det finns en osäkerhet kring batteriernas livslängd.
”Om batteriet måste bytas efter exempelvis sex år sjunker elbilens värde till noll, eftersom ingen kund köper nya batterier. Med bränslecellen är det annorlunda. Visst försämras den något, men du kan fortfarande använda den efter tio år. Och möjligheterna att sänka kostnaderna på bränslecellerna är mycket stora, bland annat genom att göra processen effektivare. Kan vi öka den tre gånger behövs bara en tredjedel så dyr platina i cellerna, till exempel.”
Helt underbart. Det kan inte vara så att det ingick en intervju med våran gode professor som motprestation mot att få låna en bil ett år va?
Fasen vad ruttet det måste kännas att vara journalist med sånt hummersåsande. Drömmen om det yttersta kontrollorganet, den tredje stadsmakten, som står upp för demokrati och rättvisa måste kännas ganska fjärran.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Den här tekniken gillar jag och är ju lite som WAZE varnar andra för faror :)

http://www.aftonbladet.se/bil/article23700088.ab
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av e5m1r »

leiflodde skrev:
Den här tekniken gillar jag och är ju lite som WAZE varnar andra för faror :)

http://www.aftonbladet.se/bil/article23700088.ab
Bmw har i alla fall pratat om det i typ 10 år vet dock inte om det implementerats i några bilar ännu
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

http://www.di.se/opinion/pm-nilsson-vem ... ar-e4an-2/
Argumenten för elmotorn är starka. Den är tyst, har en verkningsgrad på över 90 procent, har mycket låga driftskostnader och den är utsläppsfri vid själva källan, vilket har stor betydelse för stadsmiljön.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Lokala utsläppen minskar ja, men finns det nog med koppar för ledningarna ner till de tyska kolkraftverken. Koppar brytning är ju inte heller helt miljövänlig.

Vi har ju här räknat ut att det går utmärkt att köra helt på batteri och det är det jag tror tex DHL kommer göra med sin egenutvecklade lastbil. De traditionella tillverkarna gör vad de kan för att krama skattepengar ur staten och låta oss stå för deras utbyggnad. Men jag tror inte transport har tålamod att vänta när de ser att detta är lönsamt... det handlar om miljarder.
Jerka
Inlägg: 949
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerka »

Med självkörande lastbilar kan man nog i och för sig räkna hem en elektrifiering av vissa motorvägssträckor. Då kan lastbilarna gå dygnet runt utan att stanna annat än för lastning och lossning, och man kan kanske minska batteristorleken en del. Det blir en ekonomisk avvägning som beror på laddningstider, batteristorlek, batteripriser mm. Kanske är det värt det, kanske inte.
Skriv svar