Sida 7 av 8

Re: Dags för vinterdäck

Postat: 11 sep 2015 12:04
av danni
HelectriC skrev:
Svenssons skrev:
För mig lär det bli 20"-däck. Funderar på att köpa vinterdäcken genom Tesla. Ser inte många som förespråkar det dock. Är det för tråkigt eller är de mycket dyrare?

Tesla har væl inga 20", dom tar væl bara in 19 och 21? kommer 20 på Model X, men det ær kanske lite tidigt att bestælla dom nu?
Han har en reservation på en Model X Signature, men jag ser inget om att han tänker beställa vinterdäck nu direkt.

Re: Dags för vinterdäck

Postat: 11 sep 2015 13:09
av Andreasson
Jag har kört dubbfritt de senaste 10 åren. Jag kör dessutom 5000mil/år, så det blir en hel del mil... Mina argument för dubbfritt är främst:
1. Ljudnivå
2. Passar bra till 4-hjulsdriven bil. Bra framkomlighet
3. Skulle jag kört med dubb, hade de varit bortslitna efter en halv säsong, och ett slitet dubbdäck är sämre än ett dubbfritt.
4. Ja, på ren is är dubbarna bäst!. Det är riktigt. Men på många andra områden är dubbfritt klart bättre. Ex.vis torr asfalt, blöt asfalt, slask. Och mina erfarenheter av svenska vintrar säger att de senare är klart dominerande... ;)

Re: Dags för vinterdäck

Postat: 11 sep 2015 13:21
av danni
perhandr skrev:
3. Skulle jag kört med dubb, hade de varit bortslitna efter en halv säsong, och ett slitet dubbdäck är sämre än ett dubbfritt.
4. Ja, på ren is är dubbarna bäst!. Det är riktigt. Men på många andra områden är dubbfritt klart bättre. Ex.vis torr asfalt, blöt asfalt, slask. Och mina erfarenheter av svenska vintrar säger att de senare är klart dominerande... ;)
3. Jag har inte haft problem med det här på mina senaste bilar alls. Jag har kört Nokian Hakka 7 och 8 på relativt motorstarka fyrhjulsdrivna bilar, och dubben håller fruktansvärt bra. Trots att jag inte sällan åkt ut och buskört på bredställ när det kommit lite snö så har jag vad jag kunnat se inte tappat en enda dubb, och vare sig dubb eller däck har slitits ner nämnvärt. Faktum är att mina dubbdäck överlag slitits bra mycket mindre än sommardäcken på en säsong.

4. Ja, det är ju just det... Dubbat är litegranna sämre på andra underlag, men mycket, mycket bättre på is. Och det viktigaste i vinterväglag är i min mening att bilen beter sig förutsägbart, och med dubbat som är mer jämnbra blir det också mer förutsägbart även vid växlingar i underlaget.

Re: Dags för vinterdäck

Postat: 11 sep 2015 13:35
av Kilowatt
danni skrev:
Kilowatt skrev:
Ja, det börjar bli dags att köpa sig en uppsättning nu. Jag skulle gärna ha dubbat på 19" men en fälg som liknar 21" turbin i grått.

Ska vi försöka gå ihop några stycken?
I hate to break it to you, men du är bara någon vecka för sen till ett stort samköp av just exakt det: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=2168
Ja jag såg det, men var inte helt impad av priset. Det skulle ju till däck och montering utöver det - jag skulle gärna ha allt i ett färdigt paketpris. Kikade just på 20" från gummihuset med Nokia Hakka dubbat vilket blev 25tkr...

Re: Dags för vinterdäck

Postat: 11 sep 2015 14:35
av Svenssons
HelectriC skrev:
Svenssons skrev:
För mig lär det bli 20"-däck. Funderar på att köpa vinterdäcken genom Tesla. Ser inte många som förespråkar det dock. Är det för tråkigt eller är de mycket dyrare?

Tesla har væl inga 20", dom tar væl bara in 19 och 21? kommer 20 på Model X, men det ær kanske lite tidigt att bestælla dom nu?
Som sagt så har jag en reservation på Model X Signature och det är 20" till den som jag tänker mig, 22" kanske det blir på ena paret om dessa ändå ingår och det inte blir någon prisnedsättning på 20". Finns säkert någon som kan tänka sig att byta 20" till 22" när väl leveranserna kommer igång för Model X.

Dels tycker jag det är lite väl tidigt att beställa vinterdäck nu, vi är ju inte ens kommit förbi mitten av september och här skiner solen och det är uppåt 20 grader. Dels hoppas jag kunna lägga en beställning på Model X inom 1-2 månader och har tänkt mig köpa både sommar och vinterdäck från Tesla. Ser dock inte mycket prat om att köpa däck från Tesla (till Model S eller annan modell) här så därför min fråga om orsaken till detta är att man tycker det är tråkigt och vill ha något annorlunda, om Tesla är för dyra eller om det är någon annan orsak varför man letar efter fälgar, däck, sensorer och verkstad utanför Tesla.

Re: Dags för vinterdäck

Postat: 11 sep 2015 15:00
av danni
Det är väl mycket det att det blir dyrt att beställa från Tesla. Sen kan jag tänka mig att många tycker att Teslas två olika 19-tummare inte är så roliga, men att det blir riktigt dyrt (och riskabelt) att köpa Teslas egna 21-tummare till vintern. Min lösning blir nog ungefär lika dyr som om jag hade köpt 19-tums kompletta vinterhjul från Tesla, men då får jag en bättre lösning till slut tycker jag (med Teslas originalhjul på vintern och T Sportline TST på sommaren).

Re: Dags för vinterdäck

Postat: 25 sep 2015 21:44
av Gustafsson
Däckservice hemma säljer en fälg (19") som heter Nitro epic M gun vilket man vill ha 25000 för med sensorer och montering och Hakka 8. Inte snyggaste fälgen kanske men jag vill ha nåt "lättstädat" och funktionellt på vintern.

Satsar på bästa dubbdäcket, men har någon rek på ett bra praktiskt och prisvärt (snarare än snyggt) fälgval ?

/70D

Re: Dags för vinterdäck

Postat: 25 sep 2015 22:00
av Martinen
Jag har fortfarande inte fått mina vinterdäck från tesla.
Har snart slitit ut mina sommardäck, så det börjar snart bli dags för dom att vakna.

Re: Dags för vinterdäck

Postat: 26 sep 2015 00:04
av Bengt
Gustafsson skrev:
Däckservice hemma säljer en fälg (19") som heter Nitro epic M gun vilket man vill ha 25000 för med sensorer och montering och Hakka 8. Inte snyggaste fälgen kanske men jag vill ha nåt "lättstädat" och funktionellt på vintern.

Satsar på bästa dubbdäcket, men har någon rek på ett bra praktiskt och prisvärt (snarare än snyggt) fälgval ?

/70D
Kolla Rial Lugano

Re: Dags för vinterdäck

Postat: 26 sep 2015 00:15
av Reddy
För min del lutar det Advanti Raptor, finns bland annat på Gummihuset.

Ser lättstädade ut tycker jag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Dags för vinterdäck

Postat: 26 sep 2015 09:32
av KlasE
Dubb vs dubbfritt.. Om man inte bor i Norrland så är väl enda anledningen att köra dubbat om man inte är så erfaren bilförare och inte känner att man klarar av att läsa/känna av väglaget.. För visst är dubbar bättre på ren is, men de 3-4 gånger om året det är aktuellt iaf i Stockholmsområdet så kan man ju köra lite lugnare.
Blir Hakka R2 på 19" originalfälgarna för min del.

Re: Dags för vinterdäck

Postat: 26 sep 2015 10:41
av Gustafsson
Att inte köpa hos Tesla handlar inte bara om de ca 4000 kr man tjänar i ren kostnad för hjulen, vi som bor en bit utanför GbG eller Stockholm får ju sätta av en hel arbetsdag dessutom för att komma dit för däckbyte..
70d

Re: Dags för vinterdäck

Postat: 26 sep 2015 10:47
av Oppfinnarn
Gustafsson skrev:
Att inte köpa hos Tesla handlar inte bara om de ca 4000 kr man tjänar i ren kostnad för hjulen, vi som bor en bit utanför GbG eller Stockholm får ju sätta av en hel arbetsdag dessutom för att komma dit för däckbyte..
70d
Jag hörde från min leveransspecialist att de kunde leverera vinterdäck till däckfirmor de samarbetar med (Vianor tror jag det var) i närheten av där man bor.

Om man vill fixa vinterdäck själv, via sin favoritdäckfirma, är det speciella däcktrycksensorer som behövs (från Tesla) eller vad är specen för dessa? Eller däckfirmorna har kanske all sån information så man bara kan lämna över allt jobb till dem ;)?

Re: Dags för vinterdäck

Postat: 26 sep 2015 13:49
av ELBIL
Oppfinnarn skrev:
Gustafsson skrev:
Att inte köpa hos Tesla handlar inte bara om de ca 4000 kr man tjänar i ren kostnad för hjulen, vi som bor en bit utanför GbG eller Stockholm får ju sätta av en hel arbetsdag dessutom för att komma dit för däckbyte..
70d
Jag hörde från min leveransspecialist att de kunde leverera vinterdäck till däckfirmor de samarbetar med (Vianor tror jag det var) i närheten av där man bor.

Om man vill fixa vinterdäck själv, via sin favoritdäckfirma, är det speciella däcktrycksensorer som behövs (från Tesla) eller vad är specen för dessa? Eller däckfirmorna har kanske all sån information så man bara kan lämna över allt jobb till dem ;)?
Vianor hade en univesalmodell men TESLAs kostade bara 60 kr mer per/st

Re: Dags för vinterdäck

Postat: 26 sep 2015 13:51
av HelectriC
ELBIL skrev:
Oppfinnarn skrev:
Gustafsson skrev:
Att inte köpa hos Tesla handlar inte bara om de ca 4000 kr man tjänar i ren kostnad för hjulen, vi som bor en bit utanför GbG eller Stockholm får ju sätta av en hel arbetsdag dessutom för att komma dit för däckbyte..
70d
Jag hörde från min leveransspecialist att de kunde leverera vinterdäck till däckfirmor de samarbetar med (Vianor tror jag det var) i närheten av där man bor.

Om man vill fixa vinterdäck själv, via sin favoritdäckfirma, är det speciella däcktrycksensorer som behövs (från Tesla) eller vad är specen för dessa? Eller däckfirmorna har kanske all sån information så man bara kan lämna över allt jobb till dem ;)?
Vianor hade en univesalmodell men TESLAs kostade bara 60 kr mer per/st
Viktigt att kolla så man får rätt typ sensor. Kom en ny variant förra hösten, beror lite på när bilen producerades vilken som passar.

Re: Dags för vinterdäck

Postat: 05 okt 2015 11:00
av Gustafsson
Hej
Fick i sb med diskussion om vinterdäck av SC idag veta att man vägrar ta av hjul vid service om fälgen inte är original, t.ex. för att service skall kunna komma åt något i hjulhus eller annat måste man först byta till originalfälgen igen. Detta för att inte äventyra korrekt montering med rätt moment, rätt hjulbultar mm. fick jag veta. Man hävdade också att vridet i Teslan gör att andra fälgar än original är olämpliga. Ser ju på forumet att många har tredjepartsfälgar dock och verkar nöjda med det.
Nu utnyttjar jag nog inte vridet med dubbdäcken på så ofta, men hör gärna era kommentarer runt detta.
Jag kan tänka mig att bara skifta däcken på originalfälgarna för att slippa ha två uppsättningar fälgar, totalt under leasingperioden kan nog kostnaden vara ganska likartad. Åsikter ?
/70D

Re: Dags för vinterdäck

Postat: 05 okt 2015 11:21
av Bod
Tack för infon. Får se till att serva bilen på sommaren.

Re: Dags för vinterdäck

Postat: 05 okt 2015 11:23
av Nicke Nyfiken
Gustafsson skrev:
Hej
Fick i sb med diskussion om vinterdäck av SC idag veta att
Är det någon som kan översätta till svenska?

Försöker följa diskussioner på forumet men blir ständigt bortdribblad på grund av alla dessa ständiga förkortningar, både vedertagna och hemmasnickrade :?

Re: Dags för vinterdäck

Postat: 05 okt 2015 11:24
av matbl
Gustafsson skrev:
Hej
Fick i sb med diskussion om vinterdäck av SC idag veta att man vägrar ta av hjul vid service om fälgen inte är original, t.ex. för att service skall kunna komma åt något i hjulhus eller annat måste man först byta till originalfälgen igen. Detta för att inte äventyra korrekt montering med rätt moment, rätt hjulbultar mm. fick jag veta. Man hävdade också att vridet i Teslan gör att andra fälgar än original är olämpliga. Ser ju på forumet att många har tredjepartsfälgar dock och verkar nöjda med det.
Nu utnyttjar jag nog inte vridet med dubbdäcken på så ofta, men hör gärna era kommentarer runt detta.
Jag kan tänka mig att bara skifta däcken på originalfälgarna för att slippa ha två uppsättningar fälgar, totalt under leasingperioden kan nog kostnaden vara ganska likartad. Åsikter ?
/70D
Finns det inte konsumentlagar och liknande som säger att biltillverakren måste acceptera eftermarknadsfälgar?

Re: Dags för vinterdäck

Postat: 05 okt 2015 11:42
av lator
Nicke Nyfiken skrev:
Gustafsson skrev:
Hej
Fick i sb med diskussion om vinterdäck av SC idag veta att
Är det någon som kan översätta till svenska?

Försöker följa diskussioner på forumet men blir ständigt bortdribblad på grund av alla dessa ständiga förkortningar, både vedertagna och hemmasnickrade :?
Jag tolkar som följer: "Fick i samband med diskussion om vinterdäck av sevicecenter veta..." Hoppas det är korrekt. ;)

Re: Dags för vinterdäck

Postat: 05 okt 2015 11:49
av Gustafsson
lator skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Gustafsson skrev:
Hej
Fick i sb med diskussion om vinterdäck av SC idag veta att
Är det någon som kan översätta till svenska?

Försöker följa diskussioner på forumet men blir ständigt bortdribblad på grund av alla dessa ständiga förkortningar, både vedertagna och hemmasnickrade :?
Jag tolkar som följer: "Fick i samband med diskussion om vinterdäck av sevicecenter veta..." Hoppas det är korrekt. ;)
Alldeles riktigt :D

Re: Dags för vinterdäck

Postat: 05 okt 2015 11:53
av lator
Gustafsson skrev:
Hej
Fick i sb med diskussion om vinterdäck av SC idag veta att man vägrar ta av hjul vid service om fälgen inte är original, t.ex. för att service skall kunna komma åt något i hjulhus eller annat måste man först byta till originalfälgen igen. Detta för att inte äventyra korrekt montering med rätt moment, rätt hjulbultar mm. fick jag veta. Man hävdade också att vridet i Teslan gör att andra fälgar än original är olämpliga. Ser ju på forumet att många har tredjepartsfälgar dock och verkar nöjda med det.
Nu utnyttjar jag nog inte vridet med dubbdäcken på så ofta, men hör gärna era kommentarer runt detta.
Jag kan tänka mig att bara skifta däcken på originalfälgarna för att slippa ha två uppsättningar fälgar, totalt under leasingperioden kan nog kostnaden vara ganska likartad. Åsikter ?
/70D
Ibland blir jag så trött på biltillverkare. :(

Det är inte bara Tesla som kommer med sådana ogrundade villkor. Att det finns tillverkare av fälgar som har väldigt dålig kvalitet det håller jag med om men att påstå att Teslas originalfälgar skulle vara bättre än andra högkvalitativa fälgtillverkare tycker jag är nonsens. Givetvis kan tillverkaren av en fälg tillhandahålla information om åtdragningsmoment likaväl som att Tesla gör så för sina fälgar. Att fälgen monteras med korrekt skruv (ej bult som ju är en ogängad skruv) är ju självklart för varje seriös tillverkare.

Nej, detta blir löjligt! Tror inte att de klarar att hålla denna ståndpunkt om det nu verkligen är en officiell sådan och inte, som ibland händer, bara en tolkning av en enskild individ inom företaget.

Re: Dags för vinterdäck

Postat: 05 okt 2015 12:04
av Nicke Nyfiken
Gustafsson skrev:
lator skrev:

Jag tolkar som följer: "Fick i samband med diskussion om vinterdäck av sevicecenter veta..." Hoppas det är korrekt. ;)
Alldeles riktigt :D
Jag som precis lärt mig att SC står för Super Charger i de andra 1000 trådarna här på forumet. :(

Det är inte lätt att hänga med när man inte är fullvärdig sektmedlem. ;)

Re: Dags för vinterdäck

Postat: 05 okt 2015 12:19
av MaLund13
Nicke Nyfiken skrev:
Gustafsson skrev:
lator skrev:

Jag tolkar som följer: "Fick i samband med diskussion om vinterdäck av sevicecenter veta..." Hoppas det är korrekt. ;)
Alldeles riktigt :D
Jag som precis lärt mig att SC står för Super Charger i de andra 1000 trådarna här på forumet. :(

Det är inte lätt att hänga med när man inte är fullvärdig sektmedlem. ;)
Det som sagts i tidigare diskussioner är att
SC = Service Center
SuC = Supercharger

Sen så vet ju inte alla om det / orkar inte skriva SuC, men oftast kan man ju avgöra det ändå. Kan iaf vara bra att veta :)

Re: Dags för vinterdäck

Postat: 05 okt 2015 14:43
av Lessmog
Nicke Nyfiken skrev:
Gustafsson skrev:
lator skrev:

Jag tolkar som följer: "Fick i samband med diskussion om vinterdäck av sevicecenter veta..." Hoppas det är korrekt. ;)
Alldeles riktigt :D
Jag som precis lärt mig att SC står för Super Charger i de andra 1000 trådarna här på forumet. :(

Det är inte lätt att hänga med när man inte är fullvärdig sektmedlem. ;)
Nicke har en alldeles korrekt anmärkning mot språkmissbruket! Tyvärr är det nog inte mycket att göra åt längre, särskilt när det emanerar från Tesla självt.