Re: Taxi blockerar superchargers
Postat: 16 dec 2017 10:11
Jag gillar inte lösningen. Istället för att hitta på en lösning som gynnar båda parter så stänger man bara dörren? 

Det hade ju varit en mycket bättre lösning! Borde inte vara svår att implementera heller?LarsL skrev:Vore det inte bättre att begränsa var och hur ofta man får använda Superchargers? Om man bara snurrar runt kring tex Stockholm och aldrig ansluter till annat än Superchargers så borde de kanske sätta en avgift laddningen, tycker jag. Och det borde gälla oavsett syftet med körningen.
För om Tesla inte tar betalt för den typen körning så kommer aldrig folk och Taxibolag få arslet ur och fixa laddning. Om det är gratis att snabbladda så är det få som kommer ligga på bostadsföreningen för att få upp hemmaladdning som kommer kosta dem pengar.
Tycker inte det är så luddigt. I detta fallet innebär troligtvis "kommersiellt" att man tjänar pengar på just transportsträckan man kör. Vanliga företagsbilar som din och min eller en hantverksbil innebär inte att man tjänar pengar på själva transporten utan får intäkterna till förtaget på det man utför på destinationen. Transportstyrelsen har redan en definition för detta så det blir enkelt att använda densamma för Tesla och liknande finns i andra länder.mati skrev:Policyn är ju väldigt luddig. Vad räknas som "kommersiellt"? Alla vi som har tjänstebil använder ju den i tjänsten. Är man petig så är det också kommersiell användning. Å andra sidan är det ju fånigt att begränsa SuC-laddning till privata fritidsresor.
Grundtanken är bra, men det känns som så ofta inte riktigt helt genomtänkt.
+1Mickep skrev:Det finns en lösning och det är att ALLA måste börja betala för det, även privatbilister. DÅ först kommer man tillrätta med det, för folk ör i grunden snåla och även om det är oförskämt billigt så kommer de tänka sig för om de skall utnyttja suc eller om man behöver göra resan. Och då försvinner irritationen att vissa utnyttjar givmildheten hos tesla om folk vet att de gör rätt för sig. Men då måste gratis laddning livet ut rivas upp och det kommer bli en skitstorm utan dess like som jag inte tror tesla varken vågar eller vill skapa.
Min tolkning är att de även gäller just befintliga bilar som blivit lovade gratis SuC hela BILENS livslängd oavsett ägare.mans71 skrev:Bra beslut, och bra att det inte gäller befintliga bilar. Jag vill kunna lita på att det Tesla säger stämmer, dvs. har dom sagt gratis laddning bilens livslängd så ska det gälla.
Så är det. Så här står det i mitt Tesla konto om min bil.bylund skrev:Rimligen gäller det bara bilar sålda av Tesla. De kan ju inte ta tillbaka något de sålt till nuvarande ägare, och möjligheten för mig att sälja bilen vidare med fri superladdning anser jag att de sålt till mig.
(Jag lade till fetstil.) Det är inte något de kan ändra, eftersom jag köpt det.Du har obegränsad gratis Superchager-laddning för din nuvarande Tesla-bil samt för alla nya Model S eller Model X som köps före 31 december 2017. Om du väljer att sälja din nuvarande Tesla kommer gratis Supercharger-laddning överföras till nästa ägare.
Hur menar du? Detta gäller ju bara bilar som säljs from 2018?bylund skrev:Rimligen gäller det bara bilar sålda av Tesla. De kan ju inte ta tillbaka något de sålt till nuvarande ägare, och möjligheten för mig att sälja bilen vidare med fri superladdning anser jag att de sålt till mig.
Jo, de borde aldrig gjort det gratis. Det hade varit så mycket bättre att ta en rimlig betalning, typ 2kr/kWh. Det skulle gjort typ ingen med möjlighet att ladda hemma skulle låta bli.mati skrev:+1Mickep skrev:Det finns en lösning och det är att ALLA måste börja betala för det, även privatbilister. DÅ först kommer man tillrätta med det, för folk ör i grunden snåla och även om det är oförskämt billigt så kommer de tänka sig för om de skall utnyttja suc eller om man behöver göra resan. Och då försvinner irritationen att vissa utnyttjar givmildheten hos tesla om folk vet att de gör rätt för sig. Men då måste gratis laddning livet ut rivas upp och det kommer bli en skitstorm utan dess like som jag inte tror tesla varken vågar eller vill skapa.
Egentligen var det ett misstag av Tesla att introducera SuC-nätverket med gratis laddning. Så roligt det är att tanka gratis så irriterande är det när folk missbrukar detta. Men det är svårt att ändra nu i efterhand.
Om jag förstod rätt så gäller det alla bilar som säljs via Tesla. Det gäller alltså både nya och begagnade bilar.Legato skrev:Hur menar du? Detta gäller ju bara bilar som säljs from 2018?bylund skrev:Rimligen gäller det bara bilar sålda av Tesla. De kan ju inte ta tillbaka något de sålt till nuvarande ägare, och möjligheten för mig att sälja bilen vidare med fri superladdning anser jag att de sålt till mig.
Hahaha... Fick "fylla" ChaDeMo förra helgen och dom drog 60 spänn. Jag reagerade direkt, "Va f..."Mickep skrev:Det finns en lösning och det är att ALLA måste börja betala för det, även privatbilister. DÅ först kommer man tillrätta med det, för folk ör i grunden snåla och även om det är oförskämt billigt så kommer de tänka sig för om de skall utnyttja suc eller om man behöver göra resan. Och då försvinner irritationen att vissa utnyttjar givmildheten hos tesla om folk vet att de gör rätt för sig. Men då måste gratis laddning livet ut rivas upp och det kommer bli en skitstorm utan dess like som jag inte tror tesla varken vågar eller vill skapa.
Precis, frågan var om det gäller alla bilar som byter ägare fr o m nu, men jag hävdade att så inte kan vara fallet, utan bara bilar via Tesla.LarsL skrev:Om jag förstod rätt så gäller det alla bilar som säljs via Tesla. Det gäller alltså både nya och begagnade bilar.Legato skrev:Hur menar du? Detta gäller ju bara bilar som säljs from 2018?bylund skrev:Rimligen gäller det bara bilar sålda av Tesla. De kan ju inte ta tillbaka något de sålt till nuvarande ägare, och möjligheten för mig att sälja bilen vidare med fri superladdning anser jag att de sålt till mig.
Ja rimligtvis är det så, men är du helt säker?bylund skrev:Rimligen gäller det bara bilar sålda av Tesla. De kan ju inte ta tillbaka något de sålt till nuvarande ägare, och möjligheten för mig att sälja bilen vidare med fri superladdning anser jag att de sålt till mig.
"or a third party" hade jag inte sett tidigare, och det går ju stick i stäv med det jag försöker säga. Så nu är jag klart mindre säker.manks skrev:Ja rimligtvis är det så, men är du helt säker?bylund skrev:Rimligen gäller det bara bilar sålda av Tesla. De kan ju inte ta tillbaka något de sålt till nuvarande ägare, och möjligheten för mig att sälja bilen vidare med fri superladdning anser jag att de sålt till mig.
Har du fått detta bekräftat av Tesla?
Det är just följande som jag tolkar:
This Policy applies to all Superchargers worldwide and all Tesla vehicles purchased, either new or used, whether from Tesla or a third party, after December 15, 2017. Tesla may choose to exclude certain Supercharger stations or occasional trips from the scope of this Policy, such as to accommodate specific local circumstances.
Om din köpare har tänkt att använda sin bil till något av följande så säger Tesla att de från och med nu vill ha möjlighet att stänga av bilen från supercharging.
as a taxi;
for ridesourcing or ridesharing (through Uber, Lyft or similar services);
to commercially deliver or transport goods;
for government purposes; or
for any other commercial venture.
Källa:
https://www.tesla.com/en_CA/about/legal ... r-fair-use
Skulle också vilja veta det. Har vi någon med erfarenhet av juridik och kan ge sina synpunkter vad något sådant kan ha för konsekvenser?manks skrev:Undra om det är förenligt med svensk juridik att ändra förutsättningarna på detta viset?
Kan tänka mig att det är lite olika konsumenträtt beroende på om ett företag eller privatperson står som ägare av bilen.
Men ändrar de nåt ?Mickep skrev:Skulle också vilja veta det. Har vi någon med erfarenhet av juridik och kan ge sina synpunkter vad något sådant kan ha för konsekvenser?manks skrev:Undra om det är förenligt med svensk juridik att ändra förutsättningarna på detta viset?
Kan tänka mig att det är lite olika konsumenträtt beroende på om ett företag eller privatperson står som ägare av bilen.
Det handlar alltså om att ändra förutsättningarna för en grupp (säg taxi), men om man gör det så finns det inte någon anledning att tro att det inte kan drabba andra som utnyttjar SuC nätverket flitigt på sina gratis resor (om tesla pekar på fair use och stänger av folk, många köper bilarna via sitt företag som förmånsbilar). Nu är det bara spekulationer men det skulle vara kul att höra någon som faktiskt kan detta.
Det vore kanske teoretiskt möjligt om någon köper bilen från Tesla, men om en Tesla säljs från tredje part så är ju inte Tesla avtalspart i affären...e5m1r skrev:Men ändrar de nåt ?
De tvingar på ett nytt avtal vid ny användare
Borde vara fullt lagligt
Det låter ganska rimligt. Man kan se fri SuC som en funktion eller tillbehör till bilen. Men precis som t ex vinterdäck eller en dashcam eller vad som helst som går att plocka bort, kan säljaren välja att sälja bilen utan denna funktion.Legato skrev:Jag kan för lite juridik, men kan verkligen en materiell sak (en bil) äga rätten till något? Rent juridiskt antar jag att det är ägaren som har rätt att ladda sin bil gratis?
Vid osäkerhet kan det ibland funka att överdriva rejält för att förstå (funkar bra inom fysik/matematik tex),mati skrev:Det låter ganska rimligt. Man kan se fri SuC som en funktion eller tillbehör till bilen. Men precis som t ex vinterdäck eller en dashcam eller vad som helst som går att plocka bort, kan säljaren välja att sälja bilen utan denna funktion.Legato skrev:Jag kan för lite juridik, men kan verkligen en materiell sak (en bil) äga rätten till något? Rent juridiskt antar jag att det är ägaren som har rätt att ladda sin bil gratis?