Re: Hur många Model 3 reservationer blir det?
Postat: 09 apr 2016 15:38
Fast Tesla kanske tar igen det på gungorna?TiborBlomhall skrev:Har du alldeles för många beställningar av din produkt har du satt priset för lågt...
Fast Tesla kanske tar igen det på gungorna?TiborBlomhall skrev:Har du alldeles för många beställningar av din produkt har du satt priset för lågt...
Gungorna, särskilt de snabba, kostar mer helt enkelt.danni skrev:Samtidigt kan de inte sätta priset för att vara optimalt under den första rushen och sen sänka det, för det vore taskigt mot de trognaste kunderna. Vad de däremot kan göra är att säga att de som beställer dyrare konfigurationer får leverans först och lägga en högre marginal på tillvalen
Haha, jag hade också tänkte köpa en röd. Då blir vi två med signaturrödbjelkeman skrev:Jag tar en röd och övertalar mig själv att den är signaturröd.
Inte bara det, man måste också tänka några år framåt. De andra tillverkarna har några rätt kraftiga prissänkningar framför sig med nuvarande elbilar, hur reagerar man som kund i det fallet ?danni skrev:Samtidigt kan de inte sätta priset för att vara optimalt under den första rushen och sen sänka det, för det vore taskigt mot de trognaste kunderna.
Ja, det här är en intressant och viktig poäng. Dagens överprissatta elbilar kommer ju sjunka som stenar när det finns lättillgängliga och mycket bättre elbilar för samma nypris som de en gång kostade. Får hoppas att Model S är exklusiv nog att vara skyddad från detLaban skrev:Inte bara det, man måste också tänka några år framåt. De andra tillverkarna har några rätt kraftiga prissänkningar framför sig med nuvarande elbilar, hur reagerar man som kund i det fallet ?danni skrev:Samtidigt kan de inte sätta priset för att vara optimalt under den första rushen och sen sänka det, för det vore taskigt mot de trognaste kunderna.
Tesla har satt ett pris som matchar bilarna i samma klass, utan hänsyn till subventioner. Det betyder att priset är "rätt" även i framtiden och att köparna inte behöver vara oroliga för dåligt andrahandsvärde.
Man kan väl ex ana sig till vad 370k e-golf kommer att vara värd om 2-3 år.
Lite off-topic här men för mig får Model S gärna gå ner i pris en deldanni skrev:Ja, det här är en intressant och viktig poäng. Dagens överprissatta elbilar kommer ju sjunka som stenar när det finns lättillgängliga och mycket bättre elbilar för samma nypris som de en gång kostade. Får hoppas att Model S är exklusiv nog att vara skyddad från det
Är det där så illa, då? Den Audin är snart sex år gammal och har kvar ungefär en tredjedel av ursprungsvärdet. Det tycker jag är rätt bra.Laban skrev:Lite off-topic här men för mig får Model S gärna gå ner i pris en deldanni skrev:Ja, det här är en intressant och viktig poäng. Dagens överprissatta elbilar kommer ju sjunka som stenar när det finns lättillgängliga och mycket bättre elbilar för samma nypris som de en gång kostade. Får hoppas att Model S är exklusiv nog att vara skyddad från det
Skämt åsido, när det gäller Model S så verkar Tesla gå rätt väg där, dvs, förbättra samt höja priset. Det är bra för befintliga kunder/andrahandsvärdet samtidigt som man behåller höga marginaler. Konkurrenterna lyser med sin frånvaro och man ligger bra till försäljningsmässigt i det segment man befinner sig i.
Men helt skyddad är man förstås aldrig, faceliften kommer förstås ha en viss påverkan. Och normalt sett brukar så dyra bilar som Model S ha rätt dåligt andrahandsvärde. Ta ex Audi A8:
http://www.blocket.se/lulea/Audi_A8_4_2 ... ca=1_9&w=0
Billigaste S 85 - 2014 kostar 800 000 på blocket. Ska bli intressant att se vad som händer med priset på 2-3 år.
Kanske inte är så dåligt, men jag tyckte det lät lite om man jämför med ex en S 90 D som har i princip samma utgångspris som A8:an (4.2 TDI Quattro). Dvs, att man skulle få en S 90 D för motsvarande värde (~400k) om 5-6 år. A8:an kostade kanske inte 990k 2011 så jämförelsen haltar lite.danni skrev:Är det där så illa, då? Den Audin är snart sex år gammal och har kvar ungefär en tredjedel av ursprungsvärdet. Det tycker jag är rätt bra.
Ja, det vore väl inte särskilt förvånande? Jag räknar med att få strax över halvmiljonen för min 85D om tre år, och då är jag nöjd, för isåfall har den hållit värdet bättre än alla andra nya bilar jag köpt. Jag tror den A8:an kostade ganska precis runt miljonen som ny efter rabatter. Den har inte särskilt mycket utrustning.Laban skrev:Kanske inte är så dåligt, men jag tyckte det lät lite om man jämför med ex en S 90 D som har i princip samma utgångspris som A8:an (4.2 TDI Quattro). Dvs, att man skulle få en S 90 D för motsvarande värde (~400k) om 5-6 år. A8:an kostade kanske inte 990k 2011 så jämförelsen haltar lite.danni skrev:Är det där så illa, då? Den Audin är snart sex år gammal och har kvar ungefär en tredjedel av ursprungsvärdet. Det tycker jag är rätt bra.
People.... En del har reserverat två...bjelkeman skrev:Tesla Vice-President of Business Development Diarmuid O’Connell sa igår “something approaching 400,000 people” har reserverat en Model 3.
http://electrek.co/2016/04/14/tesla-mod ... vations-2/
Edit: haha lator slog mig med ett par minuter.
Ja, ca 5% enligt Elon vid den tidpunkt då de hade 325k reservationer.bonath skrev:People.... En del har reserverat två...
Vafalls?! Menar du att inte alla trendkurvor kan förlängas i oändlighet?! Den shockerande nyheten har verkligen inte nått fram till alla styrelserum!Surfaren skrev:Fast det kommer ju avta med tiden... Så det blir knappast 3650000 för helåret (om inte part 2 kommer i år och drar igång rushen igen).