Sida 7 av 15

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 18 feb 2024 22:05
av martinsson
Legato skrev: 18 feb 2024 19:41
martinsson skrev: 18 feb 2024 09:46
frippe skrev: 18 feb 2024 09:38
martinsson skrev: 18 feb 2024 09:12
frippe skrev: 18 feb 2024 09:06


Nej, zeekr ser fortfarande skum ut, samma som byd och andra kinesiska märken.
...såsom Volvo och Polestar då menar du?
Känns mer som att du bestämt dig för att bilar byggda i Kina inte är bra :-)
Dem bygger mycket bättre och snyggare bilar än de flesta andra, med få undantag.
Nej tycker nog att polestar har en skillnad i designspråk, åtminstone ps2 som jag sett mest.

Snyggare är väl en smaksak helt enkelt.
Ja smaksak som sagt. Men PS2 är ju också en kinesisk elbil hur man än vrider och vänder på det :-)
Tesla är ju mestadels kinesisk den med.
Tesla är mestadels kinesisk??

Hur är den slutsatsen ens möjlig att dra?

Hur är en S eller X byggd i USA av ett amerikanskt bolag mestadels kinesisk?

Hur är en Y byggd i Tyskland av ett amerikanskt bolag mestadels kinesisk?
Ok, mestadels var tydligen ordet du inte gillar men verkligheten säger att det är så.
Av Teslas totala antal bilar tillverkade under 2023 så är 52 % tillverkade i Kina.
52% är i min värld lika med mestadels även fast det inte är någon stor övervikt.

Så 48% byggas alltså i USA respektive Tyskland.

https://cnevpost.com/2024/01/03/tesla-s ... -cars-dec/

Kina är starka inom batterier och elbilar. Dem kommer ta över hela branchen snart. Ge det några år.

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 18 feb 2024 22:07
av martinsson
mikebike skrev: 18 feb 2024 21:19
Idag fick jag en enkät från Tesla att fylla i med anledning av att min bil fyllde 2 år idag. Det handlade om hur nöjd man var med bilen och om nästa bil blir en Tesla.
Undrar om de tar till sig svar/kritik?
En sådan har jag aldrig sett från Tesla. Dem behöver nog ta till sig lite kritik för att få igång utvecklingen igen. Dem känner väl att dem ligger efter nu :lol:

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 19 feb 2024 03:40
av Earplugged
martinsson skrev: 18 feb 2024 22:05
Legato skrev: 18 feb 2024 19:41
martinsson skrev: 18 feb 2024 09:46
frippe skrev: 18 feb 2024 09:38
martinsson skrev: 18 feb 2024 09:12


...såsom Volvo och Polestar då menar du?
Känns mer som att du bestämt dig för att bilar byggda i Kina inte är bra :-)
Dem bygger mycket bättre och snyggare bilar än de flesta andra, med få undantag.
Nej tycker nog att polestar har en skillnad i designspråk, åtminstone ps2 som jag sett mest.

Snyggare är väl en smaksak helt enkelt.
Ja smaksak som sagt. Men PS2 är ju också en kinesisk elbil hur man än vrider och vänder på det :-)
Tesla är ju mestadels kinesisk den med.
Tesla är mestadels kinesisk??

Hur är den slutsatsen ens möjlig att dra?

Hur är en S eller X byggd i USA av ett amerikanskt bolag mestadels kinesisk?

Hur är en Y byggd i Tyskland av ett amerikanskt bolag mestadels kinesisk?
Ok, mestadels var tydligen ordet du inte gillar men verkligheten säger att det är så.
Av Teslas totala antal bilar tillverkade under 2023 så är 52 % tillverkade i Kina.
52% är i min värld lika med mestadels även fast det inte är någon stor övervikt.

Så 48% byggas alltså i USA respektive Tyskland.

https://cnevpost.com/2024/01/03/tesla-s ... -cars-dec/

Kina är starka inom batterier och elbilar. Dem kommer ta över hela branchen snart. Ge det några år.
Känns som ni pratar om olika saker:
Tesla är ett amerikanskt märke, BMW tyskt osv oavsett var de för stunden tillverkas.
Att ett företag väljer att ha sina fabriker på olika ställen i världen gör inte att märket plötsligt byter nationalitet för att en fabrik producerar mer eller mindre.

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 19 feb 2024 15:45
av Legato
martinsson skrev: 18 feb 2024 22:05
Legato skrev: 18 feb 2024 19:41
martinsson skrev: 18 feb 2024 09:46
frippe skrev: 18 feb 2024 09:38
martinsson skrev: 18 feb 2024 09:12


...såsom Volvo och Polestar då menar du?
Känns mer som att du bestämt dig för att bilar byggda i Kina inte är bra :-)
Dem bygger mycket bättre och snyggare bilar än de flesta andra, med få undantag.
Nej tycker nog att polestar har en skillnad i designspråk, åtminstone ps2 som jag sett mest.

Snyggare är väl en smaksak helt enkelt.
Ja smaksak som sagt. Men PS2 är ju också en kinesisk elbil hur man än vrider och vänder på det :-)
Tesla är ju mestadels kinesisk den med.
Tesla är mestadels kinesisk??

Hur är den slutsatsen ens möjlig att dra?

Hur är en S eller X byggd i USA av ett amerikanskt bolag mestadels kinesisk?

Hur är en Y byggd i Tyskland av ett amerikanskt bolag mestadels kinesisk?
Ok, mestadels var tydligen ordet du inte gillar men verkligheten säger att det är så.
Av Teslas totala antal bilar tillverkade under 2023 så är 52 % tillverkade i Kina.
52% är i min värld lika med mestadels även fast det inte är någon stor övervikt.

Så 48% byggas alltså i USA respektive Tyskland.

https://cnevpost.com/2024/01/03/tesla-s ... -cars-dec/

Kina är starka inom batterier och elbilar. Dem kommer ta över hela branchen snart. Ge det några år.
Det var ett extremt förenklat sätt att se det på.

Bolaget är amerikanskt. Majoriteten av de anställda är utanför Kina. Majoriteten av omsättningen genereras utanför Kina.

Tittar man enbart på produktionen så skulle en väldigt lång rad av europeiska och amerikanska bolag enligt ditt sätt att se det bara "mestadels kinesiska".

Din sista mening är en ren halmgubbe. Jag har aldrig påstått att inte Kina ska bli dominerande inom elbilar, tvärtom.

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 19 feb 2024 18:20
av martinsson
Legato skrev: 19 feb 2024 15:45
martinsson skrev: 18 feb 2024 22:05
Legato skrev: 18 feb 2024 19:41
martinsson skrev: 18 feb 2024 09:46
frippe skrev: 18 feb 2024 09:38


Nej tycker nog att polestar har en skillnad i designspråk, åtminstone ps2 som jag sett mest.

Snyggare är väl en smaksak helt enkelt.
Ja smaksak som sagt. Men PS2 är ju också en kinesisk elbil hur man än vrider och vänder på det :-)
Tesla är ju mestadels kinesisk den med.
Tesla är mestadels kinesisk??

Hur är den slutsatsen ens möjlig att dra?

Hur är en S eller X byggd i USA av ett amerikanskt bolag mestadels kinesisk?

Hur är en Y byggd i Tyskland av ett amerikanskt bolag mestadels kinesisk?
Ok, mestadels var tydligen ordet du inte gillar men verkligheten säger att det är så.
Av Teslas totala antal bilar tillverkade under 2023 så är 52 % tillverkade i Kina.
52% är i min värld lika med mestadels även fast det inte är någon stor övervikt.

Så 48% byggas alltså i USA respektive Tyskland.

https://cnevpost.com/2024/01/03/tesla-s ... -cars-dec/

Kina är starka inom batterier och elbilar. Dem kommer ta över hela branchen snart. Ge det några år.
Det var ett extremt förenklat sätt att se det på.

Bolaget är amerikanskt. Majoriteten av de anställda är utanför Kina. Majoriteten av omsättningen genereras utanför Kina.

Tittar man enbart på produktionen så skulle en väldigt lång rad av europeiska och amerikanska bolag enligt ditt sätt att se det bara "mestadels kinesiska".

Din sista mening är en ren halmgubbe. Jag har aldrig påstått att inte Kina ska bli dominerande inom elbilar, tvärtom.
Ok, jag fattar givetvis att ni hänger upp er på detta. Ni gillar inte att jag kallar Tesla för kinesiskt. Jag fattar det med.
Jag kan ändra mig till att säga att företaget Tesla är amerikanskt men bilarna är mest kinesiska. Det är min åsikt att det som byggs i Kina är kinesiskt även fast bolaget har sitt säte i annat land.
Det finns amerikanska Teslor, det finns tyska Teslor men majoriteten är Kinesiska Teslor.
det må vara ett enkelt sätt att se på det men varför krångla till det :-)

Halmgubbe :-)
Sa jag att du har påstått någonting över huvud taget? Då får du nog läsa igen. Vad fick du det ifrån?

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 19 feb 2024 18:22
av Verdi_
martinsson skrev: 19 feb 2024 18:20
Legato skrev: 19 feb 2024 15:45
martinsson skrev: 18 feb 2024 22:05
Legato skrev: 18 feb 2024 19:41
martinsson skrev: 18 feb 2024 09:46


Ja smaksak som sagt. Men PS2 är ju också en kinesisk elbil hur man än vrider och vänder på det :-)
Tesla är ju mestadels kinesisk den med.
Tesla är mestadels kinesisk??

Hur är den slutsatsen ens möjlig att dra?

Hur är en S eller X byggd i USA av ett amerikanskt bolag mestadels kinesisk?

Hur är en Y byggd i Tyskland av ett amerikanskt bolag mestadels kinesisk?
Ok, mestadels var tydligen ordet du inte gillar men verkligheten säger att det är så.
Av Teslas totala antal bilar tillverkade under 2023 så är 52 % tillverkade i Kina.
52% är i min värld lika med mestadels även fast det inte är någon stor övervikt.

Så 48% byggas alltså i USA respektive Tyskland.

https://cnevpost.com/2024/01/03/tesla-s ... -cars-dec/

Kina är starka inom batterier och elbilar. Dem kommer ta över hela branchen snart. Ge det några år.
Det var ett extremt förenklat sätt att se det på.

Bolaget är amerikanskt. Majoriteten av de anställda är utanför Kina. Majoriteten av omsättningen genereras utanför Kina.

Tittar man enbart på produktionen så skulle en väldigt lång rad av europeiska och amerikanska bolag enligt ditt sätt att se det bara "mestadels kinesiska".

Din sista mening är en ren halmgubbe. Jag har aldrig påstått att inte Kina ska bli dominerande inom elbilar, tvärtom.
Ok, jag fattar givetvis att ni hänger upp er på detta. Ni gillar inte att jag kallar Tesla för kinesiskt. Jag fattar det med.
Jag kan ändra mig till att säga att företaget Tesla är amerikanskt men bilarna är mest kinesiska. Det är min åsikt att det som byggs i Kina är kinesiskt även fast bolaget har sitt säte i annat land.
Det finns amerikanska Teslor, det finns tyska Teslor men majoriteten är Kinesiska Teslor.
det må vara ett enkelt sätt att se på det men varför krångla till det :-)

Halmgubbe :-)
Sa jag att du har påstått någonting över huvud taget? Då får du nog läsa igen. Vad fick du det ifrån?

Det är bullshit. Då är nästan allt kinesiskt.

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 19 feb 2024 18:27
av Elof
Framförallt ska man väl fråga sig om man vill bidra till diktaturens världsherravälde genom att köpa lyxbilar av dem. Själv skulle jag skämmas.

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 19 feb 2024 18:28
av martinsson
Verdi_ skrev: 19 feb 2024 18:22
martinsson skrev: 19 feb 2024 18:20
Legato skrev: 19 feb 2024 15:45
martinsson skrev: 18 feb 2024 22:05
Legato skrev: 18 feb 2024 19:41


Tesla är mestadels kinesisk??

Hur är den slutsatsen ens möjlig att dra?

Hur är en S eller X byggd i USA av ett amerikanskt bolag mestadels kinesisk?

Hur är en Y byggd i Tyskland av ett amerikanskt bolag mestadels kinesisk?
Ok, mestadels var tydligen ordet du inte gillar men verkligheten säger att det är så.
Av Teslas totala antal bilar tillverkade under 2023 så är 52 % tillverkade i Kina.
52% är i min värld lika med mestadels även fast det inte är någon stor övervikt.

Så 48% byggas alltså i USA respektive Tyskland.

https://cnevpost.com/2024/01/03/tesla-s ... -cars-dec/

Kina är starka inom batterier och elbilar. Dem kommer ta över hela branchen snart. Ge det några år.
Det var ett extremt förenklat sätt att se det på.

Bolaget är amerikanskt. Majoriteten av de anställda är utanför Kina. Majoriteten av omsättningen genereras utanför Kina.

Tittar man enbart på produktionen så skulle en väldigt lång rad av europeiska och amerikanska bolag enligt ditt sätt att se det bara "mestadels kinesiska".

Din sista mening är en ren halmgubbe. Jag har aldrig påstått att inte Kina ska bli dominerande inom elbilar, tvärtom.
Ok, jag fattar givetvis att ni hänger upp er på detta. Ni gillar inte att jag kallar Tesla för kinesiskt. Jag fattar det med.
Jag kan ändra mig till att säga att företaget Tesla är amerikanskt men bilarna är mest kinesiska. Det är min åsikt att det som byggs i Kina är kinesiskt även fast bolaget har sitt säte i annat land.
Det finns amerikanska Teslor, det finns tyska Teslor men majoriteten är Kinesiska Teslor.
det må vara ett enkelt sätt att se på det men varför krångla till det :-)

Halmgubbe :-)
Sa jag att du har påstått någonting över huvud taget? Då får du nog läsa igen. Vad fick du det ifrån?

Det är bullshit. Då är nästan allt kinesiskt.
Nej det är inte bullshit. Det är dagens sanning att nästan allt är gjort i Kina om man tänker på det.

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 19 feb 2024 18:32
av martinsson
Elof skrev: 19 feb 2024 18:27
Framförallt ska man väl fråga sig om man vill bidra till diktaturens världsherravälde genom att köpa lyxbilar av dem. Själv skulle jag skämmas.
Där kom den också.
Ok. Alla som köper Volvo, Polestar eller Zeekr borde skämmas då?
Det mesta folk har hemma hos sig kommer från Kina. Man kan inte komma runt det.

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 19 feb 2024 18:43
av Elof
martinsson skrev: 19 feb 2024 18:32
Elof skrev: 19 feb 2024 18:27
Framförallt ska man väl fråga sig om man vill bidra till diktaturens världsherravälde genom att köpa lyxbilar av dem. Själv skulle jag skämmas.
Där kom den också.
Ok. Alla som köper Volvo, Polestar eller Zeekr borde skämmas då?
Det mesta folk har hemma hos sig kommer från Kina. Man kan inte komma runt det.
Det tycker jag nog inte. Men jag skulle inte känna mig bekväm i en kinatillverkad bil från ett kinesiskt företag. Man kan naturligtvis inte komma runt att mycket har kinakoppling, men högt hängande kinesiska frukter har jag inte samvete att sträcka mig efter.

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 19 feb 2024 18:50
av Legato
martinsson skrev: 19 feb 2024 18:20
Legato skrev: 19 feb 2024 15:45
martinsson skrev: 18 feb 2024 22:05
Legato skrev: 18 feb 2024 19:41
martinsson skrev: 18 feb 2024 09:46


Ja smaksak som sagt. Men PS2 är ju också en kinesisk elbil hur man än vrider och vänder på det :-)
Tesla är ju mestadels kinesisk den med.
Tesla är mestadels kinesisk??

Hur är den slutsatsen ens möjlig att dra?

Hur är en S eller X byggd i USA av ett amerikanskt bolag mestadels kinesisk?

Hur är en Y byggd i Tyskland av ett amerikanskt bolag mestadels kinesisk?
Ok, mestadels var tydligen ordet du inte gillar men verkligheten säger att det är så.
Av Teslas totala antal bilar tillverkade under 2023 så är 52 % tillverkade i Kina.
52% är i min värld lika med mestadels även fast det inte är någon stor övervikt.

Så 48% byggas alltså i USA respektive Tyskland.

https://cnevpost.com/2024/01/03/tesla-s ... -cars-dec/

Kina är starka inom batterier och elbilar. Dem kommer ta över hela branchen snart. Ge det några år.
Det var ett extremt förenklat sätt att se det på.

Bolaget är amerikanskt. Majoriteten av de anställda är utanför Kina. Majoriteten av omsättningen genereras utanför Kina.

Tittar man enbart på produktionen så skulle en väldigt lång rad av europeiska och amerikanska bolag enligt ditt sätt att se det bara "mestadels kinesiska".

Din sista mening är en ren halmgubbe. Jag har aldrig påstått att inte Kina ska bli dominerande inom elbilar, tvärtom.
Ok, jag fattar givetvis att ni hänger upp er på detta. Ni gillar inte att jag kallar Tesla för kinesiskt. Jag fattar det med.
Jag kan ändra mig till att säga att företaget Tesla är amerikanskt men bilarna är mest kinesiska. Det är min åsikt att det som byggs i Kina är kinesiskt även fast bolaget har sitt säte i annat land.
Det finns amerikanska Teslor, det finns tyska Teslor men majoriteten är Kinesiska Teslor.
det må vara ett enkelt sätt att se på det men varför krångla till det :-)

Halmgubbe :-)
Sa jag att du har påstått någonting över huvud taget? Då får du nog läsa igen. Vad fick du det ifrån?
Nej då fattar du inte rätt. Jag kunde inte bry mig mindre hur du klassificerar Tesla. Jag konstaterar bara att du uppenbart har fel.

Det verkar snarare vara så att du skäms över att köra kinesiskt och därför vill försöka försvara ditt val med att påstå att allt annat också är kinesiskt.

Det är givetvis en väsenskillnad mellan bolag vara vinster hamnar i kommunistdiktaturen jämfört med bolag vars vinster hamnar i väst.

Något moraliserande tänker jag dock inte syssla med, frågan är alldeles för komplex.

Du skrev ditt inlägg som ett svar på mitt, därför var det en halmgubbe.

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 19 feb 2024 19:12
av roffe_s
Ibland kan till och med en luttrad herre med grått på tinningen som jag själv bli förvånad. Vore det ändå inte lite trevligare om vi alla kunde:
- undvika att berätta för andra vad de tycker, menar eller anser.
- undvika att berätta för andra vad de känner, upplever och skäms eller är stolta för.
- fokusera på att förklara och förtydliga våra egna argument och med normal hövlighet efterfråga andras värderingar för sin ståndpunkt.

Personligen har jag ingen ambition eller mission att förklara eller rättfärdiga mina val inför hela världen eller ens medlemmarna på detta forum. Vissa anser aktiemajoritet och moderbolagets hemnation väger tungt, andra att var bilen eller komponenterna tillverkas betyder allt. Ytterligare någon kan tycka att 43 500 arbetstillfällen inom det egna rikets gränser är en bra sak. De flesta tror jag lägger mest omsorg kring hur mycket bil man får för slantarna, allt efter sina egna preferenser och önskemål.

Det vet vi nu, och det är bra så. TS har gjort sitt val utefter sina värderingar, det är väl gott så och bara att gratulera och önska lycka till.

Eller så missar jag något väsentligt… ;)

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 19 feb 2024 19:18
av Nicke Nyfiken
Ytterligare ett försvarstal för att gynna den kinesiska mördarregimen. Seekr ägs av kinesiska regimen.

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 19 feb 2024 19:37
av martinsson
Legato skrev: 19 feb 2024 18:50
martinsson skrev: 19 feb 2024 18:20
Legato skrev: 19 feb 2024 15:45
martinsson skrev: 18 feb 2024 22:05
Legato skrev: 18 feb 2024 19:41


Tesla är mestadels kinesisk??

Hur är den slutsatsen ens möjlig att dra?

Hur är en S eller X byggd i USA av ett amerikanskt bolag mestadels kinesisk?

Hur är en Y byggd i Tyskland av ett amerikanskt bolag mestadels kinesisk?
Ok, mestadels var tydligen ordet du inte gillar men verkligheten säger att det är så.
Av Teslas totala antal bilar tillverkade under 2023 så är 52 % tillverkade i Kina.
52% är i min värld lika med mestadels även fast det inte är någon stor övervikt.

Så 48% byggas alltså i USA respektive Tyskland.

https://cnevpost.com/2024/01/03/tesla-s ... -cars-dec/

Kina är starka inom batterier och elbilar. Dem kommer ta över hela branchen snart. Ge det några år.
Det var ett extremt förenklat sätt att se det på.

Bolaget är amerikanskt. Majoriteten av de anställda är utanför Kina. Majoriteten av omsättningen genereras utanför Kina.

Tittar man enbart på produktionen så skulle en väldigt lång rad av europeiska och amerikanska bolag enligt ditt sätt att se det bara "mestadels kinesiska".

Din sista mening är en ren halmgubbe. Jag har aldrig påstått att inte Kina ska bli dominerande inom elbilar, tvärtom.
Ok, jag fattar givetvis att ni hänger upp er på detta. Ni gillar inte att jag kallar Tesla för kinesiskt. Jag fattar det med.
Jag kan ändra mig till att säga att företaget Tesla är amerikanskt men bilarna är mest kinesiska. Det är min åsikt att det som byggs i Kina är kinesiskt även fast bolaget har sitt säte i annat land.
Det finns amerikanska Teslor, det finns tyska Teslor men majoriteten är Kinesiska Teslor.
det må vara ett enkelt sätt att se på det men varför krångla till det :-)

Halmgubbe :-)
Sa jag att du har påstått någonting över huvud taget? Då får du nog läsa igen. Vad fick du det ifrån?
Nej då fattar du inte rätt. Jag kunde inte bry mig mindre hur du klassificerar Tesla. Jag konstaterar bara att du uppenbart har fel.

Det verkar snarare vara så att du skäms över att köra kinesiskt och därför vill försöka försvara ditt val med att påstå att allt annat också är kinesiskt.

Det är givetvis en väsenskillnad mellan bolag vara vinster hamnar i kommunistdiktaturen jämfört med bolag vars vinster hamnar i väst.

Något moraliserande tänker jag dock inte syssla med, frågan är alldeles för komplex.

Du skrev ditt inlägg som ett svar på mitt, därför var det en halmgubbe.
Om jag har trampat någon på tårna så ber jag om ursäkt. Det var inte min mening om det skulle kännas så.
Om man tycker jag har fel så får man tycka det. Jag har inga problem med det. Alla kan inte tycka lika. Du kan konstatera vad du vill.
Jag skäms absolut inte för att jag beställt en bil från Kina och jag tycker ingen annan skall få mig skämmas för det heller.

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 19 feb 2024 19:39
av martinsson
Nicke Nyfiken skrev: 19 feb 2024 19:18
Ytterligare ett försvarstal för att gynna den kinesiska mördarregimen. Seekr ägs av kinesiska regimen.
Zeekr ägs av Geelys precis som Volvo och Polestar.

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 19 feb 2024 19:43
av martinsson
roffe_s skrev: 19 feb 2024 19:12
Ibland kan till och med en luttrad herre med grått på tinningen som jag själv bli förvånad. Vore det ändå inte lite trevligare om vi alla kunde:
- undvika att berätta för andra vad de tycker, menar eller anser.
- undvika att berätta för andra vad de känner, upplever och skäms eller är stolta för.
- fokusera på att förklara och förtydliga våra egna argument och med normal hövlighet efterfråga andras värderingar för sin ståndpunkt.

Personligen har jag ingen ambition eller mission att förklara eller rättfärdiga mina val inför hela världen eller ens medlemmarna på detta forum. Vissa anser aktiemajoritet och moderbolagets hemnation väger tungt, andra att var bilen eller komponenterna tillverkas betyder allt. Ytterligare någon kan tycka att 43 500 arbetstillfällen inom det egna rikets gränser är en bra sak. De flesta tror jag lägger mest omsorg kring hur mycket bil man får för slantarna, allt efter sina egna preferenser och önskemål.

Det vet vi nu, och det är bra så. TS har gjort sitt val utefter sina värderingar, det är väl gott så och bara att gratulera och önska lycka till.

Eller så missar jag något väsentligt… ;)
Bra talat Roffe. Jag kunde inte sagt det bättre själv ;)

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 19 feb 2024 19:49
av Nicke Nyfiken
martinsson skrev: 19 feb 2024 19:39
Nicke Nyfiken skrev: 19 feb 2024 19:18
Ytterligare ett försvarstal för att gynna den kinesiska mördarregimen. Seekr ägs av kinesiska regimen.
Zeekr ägs av Geelys precis som Volvo och Polestar.
Och kinesiska staten är storägare i Geely.

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 19 feb 2024 19:56
av mikebike
Nicke Nyfiken skrev: 19 feb 2024 19:49
martinsson skrev: 19 feb 2024 19:39
Nicke Nyfiken skrev: 19 feb 2024 19:18
Ytterligare ett försvarstal för att gynna den kinesiska mördarregimen. Seekr ägs av kinesiska regimen.
Zeekr ägs av Geelys precis som Volvo och Polestar.
Och kinesiska staten är storägare i Geely.
"Zhejiang Geely Holding Groups grundare Li Shufu äger 90 procent och hans son Li Xingxing 10 procent."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Zhejian ... ding_Group

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 19 feb 2024 19:58
av Dexter
Bara en liten tankeställare:
Morgan Stanley estimated that 90% of the global EV battery supply chain runs through China, with the Asian superpower having cornered the market on crucial materials like ​​cobalt, lithium, manganese, and nickel. China's electric car market has boomed and now accounts for 64% of global EV production.

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 19 feb 2024 21:01
av Elof
Dexter skrev: 19 feb 2024 19:58
Bara en liten tankeställare:
Morgan Stanley estimated that 90% of the global EV battery supply chain runs through China, with the Asian superpower having cornered the market on crucial materials like ​​cobalt, lithium, manganese, and nickel. China's electric car market has boomed and now accounts for 64% of global EV production.
Är det helt OK, eller bör vi försöka bryta den kinesiska dominansen så gott vi som privatpersoner kan, med konsumentmakt?

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 19 feb 2024 21:28
av martinsson
Nicke Nyfiken skrev: 19 feb 2024 19:49
martinsson skrev: 19 feb 2024 19:39
Nicke Nyfiken skrev: 19 feb 2024 19:18
Ytterligare ett försvarstal för att gynna den kinesiska mördarregimen. Seekr ägs av kinesiska regimen.
Zeekr ägs av Geelys precis som Volvo och Polestar.
Och kinesiska staten är storägare i Geely.
Vilken källa har du på det?

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 19 feb 2024 21:46
av martinot
martinsson skrev: 19 feb 2024 18:20
Legato skrev: 19 feb 2024 15:45
martinsson skrev: 18 feb 2024 22:05
Legato skrev: 18 feb 2024 19:41
martinsson skrev: 18 feb 2024 09:46


Ja smaksak som sagt. Men PS2 är ju också en kinesisk elbil hur man än vrider och vänder på det :-)
Tesla är ju mestadels kinesisk den med.
Tesla är mestadels kinesisk??

Hur är den slutsatsen ens möjlig att dra?

Hur är en S eller X byggd i USA av ett amerikanskt bolag mestadels kinesisk?

Hur är en Y byggd i Tyskland av ett amerikanskt bolag mestadels kinesisk?
Ok, mestadels var tydligen ordet du inte gillar men verkligheten säger att det är så.
Av Teslas totala antal bilar tillverkade under 2023 så är 52 % tillverkade i Kina.
52% är i min värld lika med mestadels även fast det inte är någon stor övervikt.

Så 48% byggas alltså i USA respektive Tyskland.

https://cnevpost.com/2024/01/03/tesla-s ... -cars-dec/

Kina är starka inom batterier och elbilar. Dem kommer ta över hela branchen snart. Ge det några år.
Det var ett extremt förenklat sätt att se det på.

Bolaget är amerikanskt. Majoriteten av de anställda är utanför Kina. Majoriteten av omsättningen genereras utanför Kina.

Tittar man enbart på produktionen så skulle en väldigt lång rad av europeiska och amerikanska bolag enligt ditt sätt att se det bara "mestadels kinesiska".

Din sista mening är en ren halmgubbe. Jag har aldrig påstått att inte Kina ska bli dominerande inom elbilar, tvärtom.
Ok, jag fattar givetvis att ni hänger upp er på detta. Ni gillar inte att jag kallar Tesla för kinesiskt. Jag fattar det med.
Jag kan ändra mig till att säga att företaget Tesla är amerikanskt men bilarna är mest kinesiska. Det är min åsikt att det som byggs i Kina är kinesiskt även fast bolaget har sitt säte i annat land.
Det finns amerikanska Teslor, det finns tyska Teslor men majoriteten är Kinesiska Teslor.
det må vara ett enkelt sätt att se på det men varför krångla till det :-)

Halmgubbe :-)
Sa jag att du har påstått någonting över huvud taget? Då får du nog läsa igen. Vad fick du det ifrån?
Tesla är precis lika amerikanskt som Apple.

Volvo skulle man dock kunna argumentera för att det är kinesiskt (där håller jag med dig).

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 19 feb 2024 21:51
av Hertsh
Jag förstår att du säger hejdå till Tesla. Jag har själv gått från att vara en positiv förespråkare till en tyst ägare som snarast vill byta. Har en Volvo EX90 på order och väntat sen November 2022 på att få den. Så fort som möjligt säljer jag då min Model X 2019.

Jag var dum nog att köpa till FSD när jag beställde bilen tidigt 2019 och har fått lågt värde för de pengarna och tyvärr lägre med tiden. Numera använder jag inte Autopilot en enda gång, den är värdelös. Någon enstaka gång har jag nytta av enkel summon och även parkeringsassistenten. Hastighetsgränser som visas i bilens skärm framstår som slumpmässig. Idag, tex, körde jag på en 80-väg, bilen såg en 60-skylt på en avfart och tyckte det skulle vara rådande hastighet. Direkt efter kom en 80-skylt efter en påfart, men den skylten valde bilen att inte se. Dock "lyssnade" den till dålig kartdata efter några hundra meter och valde att tro att hastighetsgränsen var 50. Under denna korta period var det hela tiden 80... Att köra med autopilot under ett sånt scenario blir plågsamt.

Vindrutetorkarna är värdelösa. Kör konstant på intervall så fort bilen är i P (med autoläge på) och kör vid regn alltid med torkarna på jättehög fart när man själv kör sakta för att sen blir bättre i högre fart. Dock ser den sällan stänk från bilar framför en så då får man dutta själv.

Helljusautomatiken har bättrata rejält och är idag nästan godkänd. Märkligt att köra med helljus i stadstrafik men avbländning funkar bra. Lite långsamt med att sätta på helljus igen, dock. Att på en modern bil inte ha någon form av avskärmning eller pixelljus så att man kan ha delvis helljus vid möte är dåligt, men det fanns ju inte när jag beställde så kan inte förvänta mig att det skall komma även om bilen faktiskt har led och inte halogen.

Kvaliteten finns det också mycket i övrigt att önska och servicen är som du säger sämre nu än tidigare. Oftast blir problem löst vid första besök numera, så var det inte tidigare, men lite mycket regler när man försöker få kontakt via appen.

Jag längtar till en ny upplevelse och tillbaka till en traditionell biltillverkare. Vet att Volvo inte är felfria men är otroligt trött på Tesla (och Elon).

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 19 feb 2024 22:09
av martinsson
martinot skrev: 19 feb 2024 21:46
martinsson skrev: 19 feb 2024 18:20
Legato skrev: 19 feb 2024 15:45
martinsson skrev: 18 feb 2024 22:05
Legato skrev: 18 feb 2024 19:41


Tesla är mestadels kinesisk??

Hur är den slutsatsen ens möjlig att dra?

Hur är en S eller X byggd i USA av ett amerikanskt bolag mestadels kinesisk?

Hur är en Y byggd i Tyskland av ett amerikanskt bolag mestadels kinesisk?
Ok, mestadels var tydligen ordet du inte gillar men verkligheten säger att det är så.
Av Teslas totala antal bilar tillverkade under 2023 så är 52 % tillverkade i Kina.
52% är i min värld lika med mestadels även fast det inte är någon stor övervikt.

Så 48% byggas alltså i USA respektive Tyskland.

https://cnevpost.com/2024/01/03/tesla-s ... -cars-dec/

Kina är starka inom batterier och elbilar. Dem kommer ta över hela branchen snart. Ge det några år.
Det var ett extremt förenklat sätt att se det på.

Bolaget är amerikanskt. Majoriteten av de anställda är utanför Kina. Majoriteten av omsättningen genereras utanför Kina.

Tittar man enbart på produktionen så skulle en väldigt lång rad av europeiska och amerikanska bolag enligt ditt sätt att se det bara "mestadels kinesiska".

Din sista mening är en ren halmgubbe. Jag har aldrig påstått att inte Kina ska bli dominerande inom elbilar, tvärtom.
Ok, jag fattar givetvis att ni hänger upp er på detta. Ni gillar inte att jag kallar Tesla för kinesiskt. Jag fattar det med.
Jag kan ändra mig till att säga att företaget Tesla är amerikanskt men bilarna är mest kinesiska. Det är min åsikt att det som byggs i Kina är kinesiskt även fast bolaget har sitt säte i annat land.
Det finns amerikanska Teslor, det finns tyska Teslor men majoriteten är Kinesiska Teslor.
det må vara ett enkelt sätt att se på det men varför krångla till det :-)

Halmgubbe :-)
Sa jag att du har påstått någonting över huvud taget? Då får du nog läsa igen. Vad fick du det ifrån?
Tesla är precis lika amerikanskt som Apple.

Volvo skulle man dock kunna argumentera för att det är kinesiskt (där håller jag med dig).
Apple som företag är ju precis lika amerikanskt som Tesla som företag. Apple bygger dock nästan alla sina mobiler i Kina (vissa byggs i Indien). Enligt mig blir dem ju då kinesiska och indiska mobiler sålda av ett amerikansk bolag.

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 19 feb 2024 22:17
av martinot
martinsson skrev: 19 feb 2024 22:09
martinot skrev: 19 feb 2024 21:46
martinsson skrev: 19 feb 2024 18:20
Legato skrev: 19 feb 2024 15:45
martinsson skrev: 18 feb 2024 22:05


Ok, mestadels var tydligen ordet du inte gillar men verkligheten säger att det är så.
Av Teslas totala antal bilar tillverkade under 2023 så är 52 % tillverkade i Kina.
52% är i min värld lika med mestadels även fast det inte är någon stor övervikt.

Så 48% byggas alltså i USA respektive Tyskland.

https://cnevpost.com/2024/01/03/tesla-s ... -cars-dec/

Kina är starka inom batterier och elbilar. Dem kommer ta över hela branchen snart. Ge det några år.
Det var ett extremt förenklat sätt att se det på.

Bolaget är amerikanskt. Majoriteten av de anställda är utanför Kina. Majoriteten av omsättningen genereras utanför Kina.

Tittar man enbart på produktionen så skulle en väldigt lång rad av europeiska och amerikanska bolag enligt ditt sätt att se det bara "mestadels kinesiska".

Din sista mening är en ren halmgubbe. Jag har aldrig påstått att inte Kina ska bli dominerande inom elbilar, tvärtom.
Ok, jag fattar givetvis att ni hänger upp er på detta. Ni gillar inte att jag kallar Tesla för kinesiskt. Jag fattar det med.
Jag kan ändra mig till att säga att företaget Tesla är amerikanskt men bilarna är mest kinesiska. Det är min åsikt att det som byggs i Kina är kinesiskt även fast bolaget har sitt säte i annat land.
Det finns amerikanska Teslor, det finns tyska Teslor men majoriteten är Kinesiska Teslor.
det må vara ett enkelt sätt att se på det men varför krångla till det :-)

Halmgubbe :-)
Sa jag att du har påstått någonting över huvud taget? Då får du nog läsa igen. Vad fick du det ifrån?
Tesla är precis lika amerikanskt som Apple.

Volvo skulle man dock kunna argumentera för att det är kinesiskt (där håller jag med dig).
Apple som företag är ju precis lika amerikanskt som Tesla som företag. Apple bygger dock nästan alla sina mobiler i Kina (vissa byggs i Indien). Enligt mig blir dem ju då kinesiska och indiska mobiler sålda av ett amerikansk bolag.
Det är en enormt stor skillnad mellan att köpa en kinesisk pure-player-telefon som tex. en Huawei, eller en amerikansk telefon som iPhone, som enbart monteras samman i Kina (eller Indien).

(Förstår du inte den skillnaden så är jag osäker på hur någon skall förklara det på ett bra sätt.)