Re: Prissänkning på Model Y
Postat: 20 jan 2024 19:58
Vad tror ni om värdeminskningen om man köper en standard eller long range och säljer om tre år med 7000 mil på mätaren? 50%?
Intressant tanke. Och du får High Fidelity park assist.
Ja det kan jag förstå med de ockerpriser de begär. Bakslaget av att köpa in beg bilar till nästan nyvärde borde ju komma någongång.
Ja fråga Hertz. Dom har nog köpt sin sista Tesla på många år.
Max 50% skulle jag säga. Med tanke på nuvarande prisutvecklingen, nya kommande bilar, och de höga milen. Tror inte AWD/RWD kommer att vara det så påverkar priset.
Ok bra att veta.
Den kommer tidigast i höst/vinter.mussla skrev: ↑19 jan 2024 22:31Det finns en tidsbegränsning på den låga räntan. Vad händer om man beställer en bil och de inte hinner leverera den före 31 mars? Kan man avboka då?
Skall vi också gissa att den uppdaterade versionen kommer den 31 mars?
Den rörliga nominella räntan på 1,99% gäller endast för Model Y levererade senast 31 mars 2024. Finansieringserbjudandet har begränsad tillgänglighet och kan endast tillämpas så länge lagret räcker.
Vad grundar du det på?Piggelin skrev: ↑21 jan 2024 10:53Den kommer tidigast i höst/vinter.mussla skrev: ↑19 jan 2024 22:31Det finns en tidsbegränsning på den låga räntan. Vad händer om man beställer en bil och de inte hinner leverera den före 31 mars? Kan man avboka då?
Skall vi också gissa att den uppdaterade versionen kommer den 31 mars?
Den rörliga nominella räntan på 1,99% gäller endast för Model Y levererade senast 31 mars 2024. Finansieringserbjudandet har begränsad tillgänglighet och kan endast tillämpas så länge lagret räcker.
Grattis!Sebbeh skrev: ↑21 jan 2024 10:13Hej, jag har i alla fall beställt mig en model y. Valde 8 års avbetalning utan restvärde. För tillfället är det ju mer lönt att amortera på bolånet, vilket i sig är sjukt.
Det känns och är nog en bra deal för oss som kör mycket och kan tänka oss att behålla bilen om den skulle ha stor värdeminskning i början.
Nu har jag inte excel snurran framför mig men tror månadskostnaden mot vår förra dieselbil när man räknar amortering/ränta/diesel/skatt osv. blir cirka 3000kr mindre. Då tänker jag att man lägger dessa pengar på ett sparkonto med ränta till en början.Bergand skrev: ↑21 jan 2024 12:02Grattis!Sebbeh skrev: ↑21 jan 2024 10:13Hej, jag har i alla fall beställt mig en model y. Valde 8 års avbetalning utan restvärde. För tillfället är det ju mer lönt att amortera på bolånet, vilket i sig är sjukt.
Det känns och är nog en bra deal för oss som kör mycket och kan tänka oss att behålla bilen om den skulle ha stor värdeminskning i början.
Tror också på det där å sitter med fingret på avtryckaren. Så lång avbetalningsplan som möjligt för att sträcka dealen. Sen kan man ju också ange en kortare körsträcka än vad som är verkligt å lägga dom pengarna på att amortera högre bolån alt investera på börsen till troligtvis bättre avkastning på 8 år. Visst skulden är rimligen högre än bilens värde men då har du hedgeat å säkert fått bättre avkastning på annat håll.
Sen om du vill sälja den under avtalsperioden så har du en sjukt bra USP å erbjuda övertagande av svårslagen finansiering.
Finns noll bilder på bilar i cammo som testas. När de dyker upp så dröjer det ca 6 månader innan de dyker upp. Det utförs inga arbeten på att ställa om linan i Berlin osv. Rätt simpelt.Bergand skrev: ↑21 jan 2024 11:56Vad grundar du det på?Piggelin skrev: ↑21 jan 2024 10:53Den kommer tidigast i höst/vinter.mussla skrev: ↑19 jan 2024 22:31Det finns en tidsbegränsning på den låga räntan. Vad händer om man beställer en bil och de inte hinner leverera den före 31 mars? Kan man avboka då?
Skall vi också gissa att den uppdaterade versionen kommer den 31 mars?
Den rörliga nominella räntan på 1,99% gäller endast för Model Y levererade senast 31 mars 2024. Finansieringserbjudandet har begränsad tillgänglighet och kan endast tillämpas så länge lagret räcker.
Skulle det inte kunna gå lite snabbare denna gång eftersom man just gått igenom samma process med M3 och det är många delar som är samma?
Minst sagt oklart! Tänkte ringa DNB i veckanBernard skrev: ↑21 jan 2024 15:20Angående 1,99%-räntan:
Jag har läst ett antal antaganden och muntliga besked från Tesla, men är det någon som haft möjlighet att faktiskt läsa det finstilta i avtalet för att se hur räntan kommer att förändras i förhållande till STIBOR?
Om till exempel STIBOR är 3,99 när man tar lånet så har man fått en ränterabatt på 2 procentenheter. Kommer man ha denna ränterabatt så länge lånet löper, både vid höjning och sänkning av STIBOR?
Har läst både att räntan inte kan gå under 1,99% och att den kan gå ner till 0% men inte under, men ingen verkar helt säker.
Som jämförelse har vi redan Model Y LR 2021 som nu är 2,5år gammal och runt 7000 mil som idag är värd cirka 60-65% av nypriset.
Väldigt oklar information på teslas sida om villkoren minst sagt.Bernard skrev: ↑21 jan 2024 15:20Angående 1,99%-räntan:
Jag har läst ett antal antaganden och muntliga besked från Tesla, men är det någon som haft möjlighet att faktiskt läsa det finstilta i avtalet för att se hur räntan kommer att förändras i förhållande till STIBOR?
Om till exempel STIBOR är 3,99 när man tar lånet så har man fått en ränterabatt på 2 procentenheter. Kommer man ha denna ränterabatt så länge lånet löper, både vid höjning och sänkning av STIBOR?
Har läst både att räntan inte kan gå under 1,99% och att den kan gå ner till 0% men inte under, men ingen verkar helt säker.
Spela in samtalet om ni ej får det skriftligtBergand skrev: ↑21 jan 2024 15:29Minst sagt oklart! Tänkte ringa DNB i veckanBernard skrev: ↑21 jan 2024 15:20Angående 1,99%-räntan:
Jag har läst ett antal antaganden och muntliga besked från Tesla, men är det någon som haft möjlighet att faktiskt läsa det finstilta i avtalet för att se hur räntan kommer att förändras i förhållande till STIBOR?
Om till exempel STIBOR är 3,99 när man tar lånet så har man fått en ränterabatt på 2 procentenheter. Kommer man ha denna ränterabatt så länge lånet löper, både vid höjning och sänkning av STIBOR?
Har läst både att räntan inte kan gå under 1,99% och att den kan gå ner till 0% men inte under, men ingen verkar helt säker.
INTE en chans att en nästan tre år gammal bil som körts så långt är värt 65%. Du ska vara överlycklig om du får 50%pejvic skrev: ↑21 jan 2024 16:14Som jämförelse har vi redan Model Y LR 2021 som nu är 2,5år gammal och runt 7000 mil som idag är värd cirka 60-65% av nypriset.
Under perioden har det kommit ett par större prissänknignar även om första priset 2021 jämfört med nu trots allt inte är sänkt med mer än cirka 10% sedan dess trots allt.
Dvs. Om vi tror att priset sjunker ytterligare 10% på 3år så borde man få runt 60% ändå om tre år för en 7000-milare.
Med tanke på fraktpriser, dollarkurs, ev inflation osv så kanske kanske man skulle våga sticka ut hakan och säga att en LR trots allt kostar över 550k om tre år.
Sannolikt tror jag att man får runt 40-45% värdeminskning på den maximalt.
Det är givetvis rena spekulationer, men jag tycker ändå att det finns lite facit trots allt.
Sen är det givetvis så att 1.99 ränta egentigen är värd i runda tal motsvarande 10% ytterligare rabatt på bilen beroende på vilken sits man är i. (om man jämför med att betala kontant så är rabatten värd runt 2% på lånebeloppet per år, jämför man med att låna upp till 6% så är ju värdet på ränterabatten dubbelt så hög som kontantbetalaren)
Om vi ser de som gått på KVD med de milen så är det 440+ . Inte sett något avslut senaste veckan dock men följt de allra flesta där.Piggelin skrev: ↑21 jan 2024 17:21INTE en chans att en nästan tre år gammal bil som körts så långt är värt 65%. Du ska vara överlycklig om du får 50%pejvic skrev: ↑21 jan 2024 16:14Som jämförelse har vi redan Model Y LR 2021 som nu är 2,5år gammal och runt 7000 mil som idag är värd cirka 60-65% av nypriset.
Under perioden har det kommit ett par större prissänknignar även om första priset 2021 jämfört med nu trots allt inte är sänkt med mer än cirka 10% sedan dess trots allt.
Dvs. Om vi tror att priset sjunker ytterligare 10% på 3år så borde man få runt 60% ändå om tre år för en 7000-milare.
Med tanke på fraktpriser, dollarkurs, ev inflation osv så kanske kanske man skulle våga sticka ut hakan och säga att en LR trots allt kostar över 550k om tre år.
Sannolikt tror jag att man får runt 40-45% värdeminskning på den maximalt.
Det är givetvis rena spekulationer, men jag tycker ändå att det finns lite facit trots allt.
Sen är det givetvis så att 1.99 ränta egentigen är värd i runda tal motsvarande 10% ytterligare rabatt på bilen beroende på vilken sits man är i. (om man jämför med att betala kontant så är rabatten värd runt 2% på lånebeloppet per år, jämför man med att låna upp till 6% så är ju värdet på ränterabatten dubbelt så hög som kontantbetalaren)
Vilka teslor har historiskt tappat mer än 50% av sitt värde på tre år?Piggelin skrev: ↑21 jan 2024 17:21INTE en chans att en nästan tre år gammal bil som körts så långt är värt 65%. Du ska vara överlycklig om du får 50%pejvic skrev: ↑21 jan 2024 16:14Som jämförelse har vi redan Model Y LR 2021 som nu är 2,5år gammal och runt 7000 mil som idag är värd cirka 60-65% av nypriset.
Under perioden har det kommit ett par större prissänknignar även om första priset 2021 jämfört med nu trots allt inte är sänkt med mer än cirka 10% sedan dess trots allt.
Dvs. Om vi tror att priset sjunker ytterligare 10% på 3år så borde man få runt 60% ändå om tre år för en 7000-milare.
Med tanke på fraktpriser, dollarkurs, ev inflation osv så kanske kanske man skulle våga sticka ut hakan och säga att en LR trots allt kostar över 550k om tre år.
Sannolikt tror jag att man får runt 40-45% värdeminskning på den maximalt.
Det är givetvis rena spekulationer, men jag tycker ändå att det finns lite facit trots allt.
Sen är det givetvis så att 1.99 ränta egentigen är värd i runda tal motsvarande 10% ytterligare rabatt på bilen beroende på vilken sits man är i. (om man jämför med att betala kontant så är rabatten värd runt 2% på lånebeloppet per år, jämför man med att låna upp till 6% så är ju värdet på ränterabatten dubbelt så hög som kontantbetalaren)