Sida 7 av 12

Re: Andrabil för 250k

Postat: 30 maj 2023 14:24
av BigEasy
Vändcirklar i meter.
Ioniq i5: 11,98
E-Golf: 10,9

Alternativ
BMW i3: 9,9 (garanterat inga rostfläckar heller)
ID.3: 10,2
Mini Electric: 10,8

Tesla
Model 3: 11,6
Model Y: 12,1
Model S: 11,3
Model X: 12,44

Hybrider
BMW 530e RWD: 12,0
Mercedes E300e: 11,6

Standardbilar
Volvo V60: 11,4 - 11,7
VW Passat: 11,7
3-serien: 11,4 - 12,0

SUV
BMW X5: 12,0 - 12,8
MB GLE: 12,0
Audi Q7: 12,5

Taycan ligger för övrigt på 11,4 meter.

Skiljer inte jättemycket ändå tycker jag även om upplevelsen blir lite annorlunda.

Re: Andrabil för 250k

Postat: 30 maj 2023 14:26
av SwedishAdvocate
mati skrev: 30 maj 2023 13:56
SwedishAdvocate skrev: 30 maj 2023 13:04
mati skrev: 30 maj 2023 13:00
...] Jag vill egentligen inte byta bort e-Golfen. Den är bra och funkar för oss. Å andra sidan är den inne på sitt sjätte år nu och har gått 11000 mil. Den börjar komma till åren, och den börjar även visa tecken på rost i hjulhusen tyvärr. Verkstaden säger att de inte kan göra nåt åt det, jag ska kleta på lite rostomvandlare och färg. Känns sådär. [...
Är det på det enstaka stället vi skrev om tidigare eller finns det på fler ställen än ett?
Båda hjulhusen där bak. Inte så mycket på höger sida ännu, men på vänster sida släpper färgen när man pillar. Det är kanske 5 cm där färgen är borta och rosten kommit fram. Det ser lite ut som att det går runt bakom skärmen också. Lite svårt att se. Men börjar det rosta så brukar det ju vara mer än vad man kan se från utsidan.
Har inte vågat kolla om det är på fler ställen.
Det var ju tyvärr rätt mkt mer än på min bil... Trist.

Re: Andrabil för 250k

Postat: 30 maj 2023 14:30
av taliz
BigEasy skrev: 30 maj 2023 14:24
Vändcirklar i meter.
Ioniq i5: 11,98
E-Golf: 10,9

Alternativ
BMW i3: 9,9
ID.3: 10,2
Mini Electric: 10,8

Tesla
Model 3: 11,6
Model Y: 12,1
Model S: 11,3
Model X: 12,44

Hybrider
BMW 530e RWD: 12,0
Mercedes E300e: 11,6

Standardbilar
Volvo V60: 11,4 - 11,7
VW Passat: 11,7
3-serien: 11,4 - 12,0

SUV
BMW X5: 12,0 - 12,8
MB GLE: 12,0
Audi Q7: 12,5

Taycan ligger för övrigt på 11,4 meter.

Skiljer inte jättemycket ändå tycker jag även om upplevelsen blir lite annorlunda.
Var mindre vändradie på min ID4 än Zoe. :shock:

Ps. Är det du Verdi?

Re: Andrabil för 250k

Postat: 30 maj 2023 14:59
av mati
BigEasy skrev: 30 maj 2023 14:24
Vändcirklar i meter.
Ioniq i5: 11,98
E-Golf: 10,9

Skiljer inte jättemycket ändå tycker jag även om upplevelsen blir lite annorlunda.
Över 1m skillnad är faktiskt en jäkla massa. Och en Golf har inte så liten vändradie heller. När jag kör ut från biltvätten här i byn så kommer Golfen precis runt utan att man kör in in en rad med stenbumlingar de har lagt där. Till exempel en ID3 kör bara ut utan att ens behöva vara försiktig.
Ioniqen däremot har ingen chans. Man får i princip inte ställa sig i båsen längst ut för då kommer man inte därifrån om man inte vill backa eller sicksacka sig ut. Även parkeringar är ingen höjdare.

Re: Andrabil för 250k

Postat: 30 maj 2023 16:51
av martinot
BigEasy skrev: 30 maj 2023 14:24
Vändcirklar i meter.
Ioniq i5: 11,98
E-Golf: 10,9

Alternativ
BMW i3: 9,9 (garanterat inga rostfläckar heller)
ID.3: 10,2
Mini Electric: 10,8

Tesla
Model 3: 11,6
Model Y: 12,1
Model S: 11,3
Model X: 12,44

Hybrider
BMW 530e RWD: 12,0
Mercedes E300e: 11,6

Standardbilar
Volvo V60: 11,4 - 11,7
VW Passat: 11,7
3-serien: 11,4 - 12,0

SUV
BMW X5: 12,0 - 12,8
MB GLE: 12,0
Audi Q7: 12,5

Taycan ligger för övrigt på 11,4 meter.

Skiljer inte jättemycket ändå tycker jag även om upplevelsen blir lite annorlunda.
Tack!

Har för mig att BMW i4 har ytterligare några cm kortare svängradie jämfört med Taycan och M3, om jag minns rätt?

Men håller med om att det verkligen inte är några enorma skillnader (inget som jag personligen tänker så mycket på iaf. och inte heller något jag väjer vilken bil jag skall köra efter det).

Re: Andrabil för 250k

Postat: 30 maj 2023 18:16
av Dafro
mati skrev: 30 maj 2023 13:56
SwedishAdvocate skrev: 30 maj 2023 13:04
mati skrev: 30 maj 2023 13:00
...] Jag vill egentligen inte byta bort e-Golfen. Den är bra och funkar för oss. Å andra sidan är den inne på sitt sjätte år nu och har gått 11000 mil. Den börjar komma till åren, och den börjar även visa tecken på rost i hjulhusen tyvärr. Verkstaden säger att de inte kan göra nåt åt det, jag ska kleta på lite rostomvandlare och färg. Känns sådär. [...
Är det på det enstaka stället vi skrev om tidigare eller finns det på fler ställen än ett?
Båda hjulhusen där bak. Inte så mycket på höger sida ännu, men på vänster sida släpper färgen när man pillar. Det är kanske 5 cm där färgen är borta och rosten kommit fram. Det ser lite ut som att det går runt bakom skärmen också. Lite svårt att se. Men börjar det rosta så brukar det ju vara mer än vad man kan se från utsidan.
Har inte vågat kolla om det är på fler ställen.
Hmm, efter 6 år känns väldigt tidigt. Tråkigt på vad det verkar en fin bil i övrigt.

Re: Andrabil för 250k

Postat: 30 maj 2023 18:49
av SwedishAdvocate
Dafro skrev: 30 maj 2023 18:16
mati skrev: 30 maj 2023 13:56
SwedishAdvocate skrev: 30 maj 2023 13:04
mati skrev: 30 maj 2023 13:00
...] Jag vill egentligen inte byta bort e-Golfen. Den är bra och funkar för oss. Å andra sidan är den inne på sitt sjätte år nu och har gått 11000 mil. Den börjar komma till åren, och den börjar även visa tecken på rost i hjulhusen tyvärr. Verkstaden säger att de inte kan göra nåt åt det, jag ska kleta på lite rostomvandlare och färg. Känns sådär. [...
Är det på det enstaka stället vi skrev om tidigare eller finns det på fler ställen än ett?
Båda hjulhusen där bak. Inte så mycket på höger sida ännu, men på vänster sida släpper färgen när man pillar. Det är kanske 5 cm där färgen är borta och rosten kommit fram. Det ser lite ut som att det går runt bakom skärmen också. Lite svårt att se. Men börjar det rosta så brukar det ju vara mer än vad man kan se från utsidan.
Har inte vågat kolla om det är på fler ställen.
Hmm, efter 6 år känns väldigt tidigt. Tråkigt på vad det verkar en fin bil i övrigt.
Ifall någon undrar så är det det här partiet på e-Golf/Golf Mk7 som diskuteras (gäller dock inte riktigt alla Mk7. Vissa har en skyddande plastlist som täcker...):

viewtopic.php?p=717246#p717246

Re: Andrabil för 250k

Postat: 30 maj 2023 19:17
av jonasl
Låter ändå rätt uselt. Inte ens den 10 år gamla Subarun med 30k+ mil under bältet som jag körde för 15 år sen hade någon rost på karossen. Just den kanske är ett dåligt exempel iofs eftersom den rullade sina första 6-7 år i Tyskland. Verkar fortfarande leva ser jag när jag kollar regnumret..

Men oavsett, en bil som är såpass ny ska verkligen inte rosta.

Re: Andrabil för 250k

Postat: 30 maj 2023 20:01
av SwedishAdvocate
jonasl skrev: 30 maj 2023 19:17
Låter ändå rätt uselt. Inte ens den 10 år gamla Subarun med 30k+ mil under bältet som jag körde för 15 år sen hade någon rost på karossen. Just den kanske är ett dåligt exempel iofs eftersom den rullade sina första 6-7 år i Tyskland. Verkar fortfarande leva ser jag när jag kollar regnumret..

Men oavsett, en bil som är såpass ny ska verkligen inte rosta.
Håller helt med. Det är verkligen en helt uridiotisk konstruktion – och typ definitionen av planned (designed?) obsolescence... :evil:

Och det tragiska är att motsvarande samtida Audi och Skoda inte har den här konstruktionen. Seat/Cupra vet jag inte – har inte haft möjlighet att kolla på dem.

Dessutom ser det exakt lika illa ut på Golf Mk6. Minns inte hur det ser ut på Golf Mk5, men skulle ju inte direkt bli förvånad om det är lika sopigt på den. Suck.

EDIT: Råkade skriva fel. Skrev Skoda/Cupra. Menade så klart Seat/Cupra. Har ändrat det.

Re: Andrabil för 250k

Postat: 30 maj 2023 21:06
av mati
Frågan är bara hur länge man kan hålla det i schack med rostomvandlare från Biltema. Går det ens? Jag har ingen erfarenhet med sånt. Senast jag hade en bil som rostade var på 90-talet en Opel Kadett. Fast den var dubbelt så gammal som e-Golfen.
Man kanske ska ändå sälja den innan det blir ett verkligt problem. Synd, för det är en riktigt bra bil.

Re: Andrabil för 250k

Postat: 30 maj 2023 21:24
av jonasl
Det kanske går att lägga några tusenlappar på att låta en lackverkstad fixa det ordentligt så det håller i minst 6 år till?

Vissa bilar verkar ju bara vara helt urusla på rostfronten. Vi har tre grannars som har varsin Skoda Yeti, och sen har jag en kompis som har en också. Samtliga är rostiga på dörrarna, i nedre hörnen. En av dem har lackat om så den ser faktiskt bra ut, han är 80+ och konstaterade att det är sista bilen han köper så han valde att lägga de pengarna.

Sen finns ju många bilar som har rostproblem bakom lister och annat och som inte visar sig förrän det är för sent. A6:an vi hade var en sådan, vår hade klarat sig ok och jag tog regelbundet av listerna och städade ansamligen av smuts bakom som annars samlade fukt så det ofta rostade hål till och med. Nu var det ett känt problem och bilen begagnad men annars är det stört omöjligt att veta.

Audis lösning var att lacka om och sedn köra dubbelhäftande tejp i överkant på listen. Det fördröjde antagligen problemet tills rostskyddsgarantin gick ut, men å andra sidan blev det omöjligt att hålla efter...

Re: Andrabil för 250k

Postat: 30 maj 2023 22:07
av mussla
Trist på rosten på golf. Jag kikade på en 2019 och det ör verkligen en märkligt utsatt konstruktion med den plåten i hjulhuset. Hur tänkte de med detta? Det borde gå att smeta på någon underedsmassa för att skydda tycker jag.

Re: Andrabil för 250k

Postat: 30 maj 2023 22:55
av SwedishAdvocate
jonasl skrev: 30 maj 2023 21:24
mati skrev: 30 maj 2023 21:06
Frågan är bara hur länge man kan hålla det i schack med rostomvandlare från Biltema. Går det ens? Jag har ingen erfarenhet med sånt. Senast jag hade en bil som rostade var på 90-talet en Opel Kadett. Fast den var dubbelt så gammal som e-Golfen.
Man kanske ska ändå sälja den innan det blir ett verkligt problem. Synd, för det är en riktigt bra bil.
Det kanske går att lägga några tusenlappar på att låta en lackverkstad fixa det ordentligt så det håller i minst 6 år till?
Som jag skrev i e-Golf-tråden så lämnade jag in min ~2016 gasdrivna Golf kombi på en plåtverkstad som fått bra betyg i reco, mycket bra betyg i Google och som i övrigt verkade vettig. De reparerar t.ex. blåljusbilar och det stod t.ex. även en skadad Porsche utanför. De tog nyligen 4000:- för att laga båda sidorna. Det ser bra ut. De la även sån där skyddande Body eller vad det heter under lacken. Sen vet man ju inte hur länge det håller, men mina angrepp var rätt små längst ut i kanterna på det här utsatta ställena, och jag fick syn på det rätt tidigt. Min bil hade gått drygt 16.000 mil.

https://www.reco.se/

Re: Andrabil för 250k

Postat: 31 maj 2023 12:07
av SwedishAdvocate
Forts.

Fast å andra sidan så kör jag aldrig på gruvägar. Ibland har jag sakta, sakta kört över en liten fläck med grus typ varannan vecka, men har bestämt mig för att sluta med det och istället köra en liten omväg på några hundra meter...

Vem vet... Det kanske har dykt upp en fräsch Mini Electric hos en trevlig bilhandlare någonstans vid slätta... ;)

Re: Andrabil för 250k

Postat: 07 jun 2023 12:22
av taliz
Resettade GOMen på Zoen för skojskull.
Gick från 233km till 348km. :lol:
Kanske ser bra ut om/när jag säljer. 8-)

Re: Andrabil för 250k

Postat: 07 jun 2023 22:16
av mussla
taliz skrev: 07 jun 2023 12:22
Resettade GOMen på Zoen för skojskull.
Gick från 233km till 348km. :lol:
Kanske ser bra ut om/när jag säljer. 8-)
Vad betyder resetta gom?

Re: Andrabil för 250k

Postat: 07 jun 2023 22:22
av taliz
mussla skrev: 07 jun 2023 22:16
taliz skrev: 07 jun 2023 12:22
Resettade GOMen på Zoen för skojskull.
Gick från 233km till 348km. :lol:
Kanske ser bra ut om/när jag säljer. 8-)
Vad betyder resetta gom?
Gom = guess-o-meter, dvs räckviddsindikatorn

Re: Andrabil för 250k

Postat: 08 jun 2023 22:48
av mussla
taliz skrev: 07 jun 2023 22:22
mussla skrev: 07 jun 2023 22:16
taliz skrev: 07 jun 2023 12:22
Resettade GOMen på Zoen för skojskull.
Gick från 233km till 348km. :lol:
Kanske ser bra ut om/när jag säljer. 8-)
Vad betyder resetta gom?
Gom = guess-o-meter, dvs räckviddsindikatorn
Aha :-D

Re: Andrabil för 250k

Postat: 10 jun 2023 09:24
av taliz
taliz skrev: 07 jun 2023 12:22
Resettade GOMen på Zoen för skojskull.
Gick från 233km till 348km. :lol:
Kanske ser bra ut om/när jag säljer. 8-)
Nu är den nere på 209km.
Dåligt betyg på eco-rapporten, trots att jag sparade massa energi.
IMG_2233.jpeg

Re: Andrabil för 250k

Postat: 10 jun 2023 09:31
av Legato
BigEasy skrev: 30 maj 2023 14:24
Vändcirklar i meter.
Ioniq i5: 11,98
E-Golf: 10,9

Alternativ
BMW i3: 9,9 (garanterat inga rostfläckar heller)
ID.3: 10,2
Mini Electric: 10,8

Tesla
Model 3: 11,6
Model Y: 12,1
Model S: 11,3
Model X: 12,44

Hybrider
BMW 530e RWD: 12,0
Mercedes E300e: 11,6

Standardbilar
Volvo V60: 11,4 - 11,7
VW Passat: 11,7
3-serien: 11,4 - 12,0

SUV
BMW X5: 12,0 - 12,8
MB GLE: 12,0
Audi Q7: 12,5

Taycan ligger för övrigt på 11,4 meter.

Skiljer inte jättemycket ändå tycker jag även om upplevelsen blir lite annorlunda.
Är det vändcirkel man är ute efter så är Honda E svårslagen med sina 8,6 meter :D

Re: Andrabil för 250k

Postat: 10 jun 2023 22:23
av martinot
Legato skrev: 10 jun 2023 09:31
BigEasy skrev: 30 maj 2023 14:24
Vändcirklar i meter.
Ioniq i5: 11,98
E-Golf: 10,9

Alternativ
BMW i3: 9,9 (garanterat inga rostfläckar heller)
ID.3: 10,2
Mini Electric: 10,8

Tesla
Model 3: 11,6
Model Y: 12,1
Model S: 11,3
Model X: 12,44

Hybrider
BMW 530e RWD: 12,0
Mercedes E300e: 11,6

Standardbilar
Volvo V60: 11,4 - 11,7
VW Passat: 11,7
3-serien: 11,4 - 12,0

SUV
BMW X5: 12,0 - 12,8
MB GLE: 12,0
Audi Q7: 12,5

Taycan ligger för övrigt på 11,4 meter.

Skiljer inte jättemycket ändå tycker jag även om upplevelsen blir lite annorlunda.
Är det vändcirkel man är ute efter så är Honda E svårslagen med sina 8,6 meter :D
Jo, Honda E har ju en underbart liten vändradie. Helt otroligt smidig. Där är ju (ytterligare) en klar fördel med bakhjulsdrift.

Grym liten smidig stadsbil för övrigt!

Valde själv just mellan E, Mini och 500 när vi skulle ha en billig liten tredjebil som gick på el till familjen.

Mycket bra och roliga små billiga charmiga vardagsbilar alla tre! :P

Re: Andrabil för 250k

Postat: 11 jun 2023 22:06
av PapaD
taliz skrev: 10 jun 2023 09:24
taliz skrev: 07 jun 2023 12:22
Resettade GOMen på Zoen för skojskull.
Gick från 233km till 348km. :lol:
Kanske ser bra ut om/när jag säljer. 8-)
Nu är den nere på 209km.
Dåligt betyg på eco-rapporten, trots att jag sparade massa energi.
IMG_2233.jpeg
Är det ett skämt Taliz? Går det att få en Zoe att dra så mycket utan att man vänsterbromsar? :?

Re: Andrabil för 250k

Postat: 11 jun 2023 22:55
av taliz
PapaD skrev: 11 jun 2023 22:06
taliz skrev: 10 jun 2023 09:24
taliz skrev: 07 jun 2023 12:22
Resettade GOMen på Zoen för skojskull.
Gick från 233km till 348km. :lol:
Kanske ser bra ut om/när jag säljer. 8-)
Nu är den nere på 209km.
Dåligt betyg på eco-rapporten, trots att jag sparade massa energi.
IMG_2233.jpeg
Är det ett skämt Taliz? Går det att få en Zoe att dra så mycket utan att man vänsterbromsar? :?
Inte svårt alls, den är rätt törstig IMO.

Re: Andrabil för 250k

Postat: 11 aug 2024 15:06
av Dexter86
Jag väcker denna gamla tråden till liv igen då livet kom emellan osv och vi inte kommit till skott att handla en andrabil ännu.
Nu har det ju hänt lite på marknaden osv också.
Förutsättningarna är egentligen pendla till jobbet 6mil ToR
Har motorväg 120km/h till jobbet men skiljer krasst 2min ish om jag puttrar i 90km/h, testade en del nu i somras när d varit lite trafik.

Peugeot 206 eller 2006
Ioniq 28 eller 38kWh
ID3
Opel Corsa
Nissan Leaf
BMW i3
Fiat 500

Enda ”vettiga” där man ändå kommer en bra bit är väl iofs ID3
Känns som batteriet är lite för litet på det mesta i prisklass till 250’
ZS EV finns ju en hel uppsjö men dom slukar la massa energi o värmen osv på vinter e la inte nice på dom vill jag minnas

Brassa av all input!!! :)

Re: Andrabil för 250k

Postat: 11 aug 2024 17:03
av BEV[e-Rage]
Finns väl fördelar/nackdelar med alla..
- BMW i3/s (120Ah) är ju trevlig om man inte behöver sätta nån vuxen i baksätet.
- Elbilskusinerna från Opel, Peugeot, Citroën och DS laddar lite snabbare (Max 100kW) men ända fram till årsmodell 2023 levererades de med en 2G/3G uppkoppling som snart inte stöds (beroende på operatör).
- Ioniq 28/38 är ju kända för att vara snåla men lite bullriga och med lite spännande väghållning om jag minns rätt.
- FIAT 500 verkar kul, speciellt den med öppet tygtak på sommaren, men jag har bara provsuttit och konstaterat att baksätet var lite väl trångt, iallafall för våra behov..
- NISSAN LEAF är rätt tysta och bekväma men stödjer tyvärr bara långsam CHAdeMO snabbladdning och enfas AC laddning.
- VW ID.3 är riktigt rymlig med ett förhållandevis bekvämt baksäte. Dess kritiserade mjukvara har väl uppdaterats under åren. Får man tag i en ”1st” med mycket utrustning så är det nog iallafall värt en provkörning skulle jag tro.