Jag föredrar helt klart Teslas modell. Helt sjukt med Polestar exempelvis att nu sitta och tjuvhålla på en refresh som ska komma om ett år. Fattar inte alls.
Oavsett, här på forumet läggs lite väl stor vikt vid en eventuell uppgradering. Klart att vi nördar vill ha det senaste. Men efter att ha kört Tesla i många år så har jag märkt det sällan spelar jättestor roll. Jag har fått någon uppgradering och missat någon annan. I det stora hela en icke-sak.
Fast denna uppgradering saknar nog motstycke. Bilarna som säljs idag utan radar och parkeringssensorer är ju under all kritik. Om det hade handlat om att någon funktion blev lite snabbare eller bättre är väl en sak. Men nu ska det läggas till ny hårdvara som kommer att göra stor skillnad för saker man gör varje dag man kör.
Nja, när dom gick från AP1 till 2 var det liknande.
Då saknades filhållare, farthållare, automatiska vindrutetorkare & helljus. Det kom sen via uppdateringar.
Jag föredrar helt klart Teslas modell. Helt sjukt med Polestar exempelvis att nu sitta och tjuvhålla på en refresh som ska komma om ett år. Fattar inte alls.
Oavsett, här på forumet läggs lite väl stor vikt vid en eventuell uppgradering. Klart att vi nördar vill ha det senaste. Men efter att ha kört Tesla i många år så har jag märkt det sällan spelar jättestor roll. Jag har fått någon uppgradering och missat någon annan. I det stora hela en icke-sak.
Fast denna uppgradering saknar nog motstycke. Bilarna som säljs idag utan radar och parkeringssensorer är ju under all kritik. Om det hade handlat om att någon funktion blev lite snabbare eller bättre är väl en sak. Men nu ska det läggas till ny hårdvara som kommer att göra stor skillnad för saker man gör varje dag man kör.
Nja, när dom gick från AP1 till 2 var det liknande.
Då saknades filhållare, farthållare, automatiska vindrutetorkare & helljus. Det kom sen via uppdateringar.
Men man hade väl AP2-hårdvaran i bilen? Dagens bilar med HW3 utan USS saknar ju hårdvara (och mjukvara), dvs en sämre bil hårdvarumässigt än för 6 mån sedan.
Är nog lite udda som kund men skulle gärna ta en HW4-bil nu med bara basic funktionalitet via mjukvara, back-kamera på skärmen skulle typ räcka. Kan köra halv-ljus och vindrute-torkare manuellt och kör gärna manuellt idag (utan farthållare filhållning). Kan vänta tills i höst med mjukvaran.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024 Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Jag föredrar helt klart Teslas modell. Helt sjukt med Polestar exempelvis att nu sitta och tjuvhålla på en refresh som ska komma om ett år. Fattar inte alls.
Oavsett, här på forumet läggs lite väl stor vikt vid en eventuell uppgradering. Klart att vi nördar vill ha det senaste. Men efter att ha kört Tesla i många år så har jag märkt det sällan spelar jättestor roll. Jag har fått någon uppgradering och missat någon annan. I det stora hela en icke-sak.
Fast denna uppgradering saknar nog motstycke. Bilarna som säljs idag utan radar och parkeringssensorer är ju under all kritik. Om det hade handlat om att någon funktion blev lite snabbare eller bättre är väl en sak. Men nu ska det läggas till ny hårdvara som kommer att göra stor skillnad för saker man gör varje dag man kör.
Nja, när dom gick från AP1 till 2 var det liknande.
Då saknades filhållare, farthållare, automatiska vindrutetorkare & helljus. Det kom sen via uppdateringar.
Men man hade väl AP2-hårdvaran i bilen? Dagens bilar med HW3 utan USS saknar ju hårdvara (och mjukvara), dvs en sämre bil hårdvarumässigt än för 6 mån sedan.
Är nog lite udda som kund men skulle gärna ta en HW4-bil nu med bara basic funktionalitet via mjukvara, back-kamera på skärmen skulle typ räcka. Kan köra halv-ljus och vindrute-torkare manuellt och kör gärna manuellt idag (utan farthållare filhållning). Kan vänta tills i höst med mjukvaran.
Det är ju inget som säger att HW3 inte är tillräckligt. HW4 är ju ingen stor skillnad, den har bara några fler CPU cores(troligen för att kunna ta emot videoströmmar med fler pixlar från de nya kamerorna).
Jag föredrar helt klart Teslas modell. Helt sjukt med Polestar exempelvis att nu sitta och tjuvhålla på en refresh som ska komma om ett år. Fattar inte alls.
Oavsett, här på forumet läggs lite väl stor vikt vid en eventuell uppgradering. Klart att vi nördar vill ha det senaste. Men efter att ha kört Tesla i många år så har jag märkt det sällan spelar jättestor roll. Jag har fått någon uppgradering och missat någon annan. I det stora hela en icke-sak.
Fast denna uppgradering saknar nog motstycke. Bilarna som säljs idag utan radar och parkeringssensorer är ju under all kritik. Om det hade handlat om att någon funktion blev lite snabbare eller bättre är väl en sak. Men nu ska det läggas till ny hårdvara som kommer att göra stor skillnad för saker man gör varje dag man kör.
Nja, när dom gick från AP1 till 2 var det liknande.
Då saknades filhållare, farthållare, automatiska vindrutetorkare & helljus. Det kom sen via uppdateringar.
Men man hade väl AP2-hårdvaran i bilen? Dagens bilar med HW3 utan USS saknar ju hårdvara (och mjukvara), dvs en sämre bil hårdvarumässigt än för 6 mån sedan.
Är nog lite udda som kund men skulle gärna ta en HW4-bil nu med bara basic funktionalitet via mjukvara, back-kamera på skärmen skulle typ räcka. Kan köra halv-ljus och vindrute-torkare manuellt och kör gärna manuellt idag (utan farthållare filhållning). Kan vänta tills i höst med mjukvaran.
Tills i höst?
Jag har väntat ett år på mjukvara för Matrixstrålkastarna.
Jag skulle tvärtom nöja mig med HW3 om jag får radarbaserad farthållare och uss. Bättre kameror och dator behöver jag inte, undantag om autotorkarna skulle fungera bättre med nya kameror.
Jag föredrar helt klart Teslas modell. Helt sjukt med Polestar exempelvis att nu sitta och tjuvhålla på en refresh som ska komma om ett år. Fattar inte alls.
Oavsett, här på forumet läggs lite väl stor vikt vid en eventuell uppgradering. Klart att vi nördar vill ha det senaste. Men efter att ha kört Tesla i många år så har jag märkt det sällan spelar jättestor roll. Jag har fått någon uppgradering och missat någon annan. I det stora hela en icke-sak.
Fast denna uppgradering saknar nog motstycke. Bilarna som säljs idag utan radar och parkeringssensorer är ju under all kritik. Om det hade handlat om att någon funktion blev lite snabbare eller bättre är väl en sak. Men nu ska det läggas till ny hårdvara som kommer att göra stor skillnad för saker man gör varje dag man kör.
Nja, när dom gick från AP1 till 2 var det liknande.
Då saknades filhållare, farthållare, automatiska vindrutetorkare & helljus. Det kom sen via uppdateringar.
Men man hade väl AP2-hårdvaran i bilen? Dagens bilar med HW3 utan USS saknar ju hårdvara (och mjukvara), dvs en sämre bil hårdvarumässigt än för 6 mån sedan.
Är nog lite udda som kund men skulle gärna ta en HW4-bil nu med bara basic funktionalitet via mjukvara, back-kamera på skärmen skulle typ räcka. Kan köra halv-ljus och vindrute-torkare manuellt och kör gärna manuellt idag (utan farthållare filhållning). Kan vänta tills i höst med mjukvaran.
Tills i höst?
Jag har väntat ett år på mjukvara för Matrixstrålkastarna.
Jag skulle tvärtom nöja mig med HW3 om jag får radarbaserad farthållare och uss. Bättre kameror och dator behöver jag inte, undantag om autotorkarna skulle fungera bättre med nya kameror.
Matrix har du väl aldrig blivit lovad/betalt för?
Jag kan gissa lite friskt att bättre kamera och CPU kan göra att de faktiskt kan aktivera matrix-ljusens funktion. Står tom något om det i godkännandet av HW4 på S/X som (välvilligt!) kan tolkas som något är på G med bättre helljus-automatik:
”Change to automatic dipped and main beam sensor”.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024 Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Jag föredrar helt klart Teslas modell. Helt sjukt med Polestar exempelvis att nu sitta och tjuvhålla på en refresh som ska komma om ett år. Fattar inte alls.
Oavsett, här på forumet läggs lite väl stor vikt vid en eventuell uppgradering. Klart att vi nördar vill ha det senaste. Men efter att ha kört Tesla i många år så har jag märkt det sällan spelar jättestor roll. Jag har fått någon uppgradering och missat någon annan. I det stora hela en icke-sak.
Fast denna uppgradering saknar nog motstycke. Bilarna som säljs idag utan radar och parkeringssensorer är ju under all kritik. Om det hade handlat om att någon funktion blev lite snabbare eller bättre är väl en sak. Men nu ska det läggas till ny hårdvara som kommer att göra stor skillnad för saker man gör varje dag man kör.
Nja, när dom gick från AP1 till 2 var det liknande.
Då saknades filhållare, farthållare, automatiska vindrutetorkare & helljus. Det kom sen via uppdateringar.
Men man hade väl AP2-hårdvaran i bilen? Dagens bilar med HW3 utan USS saknar ju hårdvara (och mjukvara), dvs en sämre bil hårdvarumässigt än för 6 mån sedan.
Är nog lite udda som kund men skulle gärna ta en HW4-bil nu med bara basic funktionalitet via mjukvara, back-kamera på skärmen skulle typ räcka. Kan köra halv-ljus och vindrute-torkare manuellt och kör gärna manuellt idag (utan farthållare filhållning). Kan vänta tills i höst med mjukvaran.
Jo visst hade man det men när jag bytte min AP1-bil tre år senare så hade AP2 fortfarande inte fått alla funktioner och då satt AP3 i bilarna.
Jag föredrar helt klart Teslas modell. Helt sjukt med Polestar exempelvis att nu sitta och tjuvhålla på en refresh som ska komma om ett år. Fattar inte alls.
Oavsett, här på forumet läggs lite väl stor vikt vid en eventuell uppgradering. Klart att vi nördar vill ha det senaste. Men efter att ha kört Tesla i många år så har jag märkt det sällan spelar jättestor roll. Jag har fått någon uppgradering och missat någon annan. I det stora hela en icke-sak.
Fast denna uppgradering saknar nog motstycke. Bilarna som säljs idag utan radar och parkeringssensorer är ju under all kritik. Om det hade handlat om att någon funktion blev lite snabbare eller bättre är väl en sak. Men nu ska det läggas till ny hårdvara som kommer att göra stor skillnad för saker man gör varje dag man kör.
Nja, när dom gick från AP1 till 2 var det liknande.
Då saknades filhållare, farthållare, automatiska vindrutetorkare & helljus. Det kom sen via uppdateringar.
Men man hade väl AP2-hårdvaran i bilen? Dagens bilar med HW3 utan USS saknar ju hårdvara (och mjukvara), dvs en sämre bil hårdvarumässigt än för 6 mån sedan.
Är nog lite udda som kund men skulle gärna ta en HW4-bil nu med bara basic funktionalitet via mjukvara, back-kamera på skärmen skulle typ räcka. Kan köra halv-ljus och vindrute-torkare manuellt och kör gärna manuellt idag (utan farthållare filhållning). Kan vänta tills i höst med mjukvaran.
Tills i höst?
Jag har väntat ett år på mjukvara för Matrixstrålkastarna.
Jag skulle tvärtom nöja mig med HW3 om jag får radarbaserad farthållare och uss. Bättre kameror och dator behöver jag inte, undantag om autotorkarna skulle fungera bättre med nya kameror.
Matrix har du väl aldrig blivit lovad/betalt för? Kanske aldrig kommer.. vem vet.
Jag kan gissa lite friskt att bättre kamera och CPU kan göra att de faktiskt kan aktivera matrix-ljusens funktion. Står tom något om det i godkännandet av HW4 på S/X som (välvilligt!) kan tolkas som något är på G med bättre helljus-automatik:
”Change to automatic dipped and main beam sensor”.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024 Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Jag föredrar helt klart Teslas modell. Helt sjukt med Polestar exempelvis att nu sitta och tjuvhålla på en refresh som ska komma om ett år. Fattar inte alls.
Oavsett, här på forumet läggs lite väl stor vikt vid en eventuell uppgradering. Klart att vi nördar vill ha det senaste. Men efter att ha kört Tesla i många år så har jag märkt det sällan spelar jättestor roll. Jag har fått någon uppgradering och missat någon annan. I det stora hela en icke-sak.
Fast denna uppgradering saknar nog motstycke. Bilarna som säljs idag utan radar och parkeringssensorer är ju under all kritik. Om det hade handlat om att någon funktion blev lite snabbare eller bättre är väl en sak. Men nu ska det läggas till ny hårdvara som kommer att göra stor skillnad för saker man gör varje dag man kör.
Nja, när dom gick från AP1 till 2 var det liknande.
Då saknades filhållare, farthållare, automatiska vindrutetorkare & helljus. Det kom sen via uppdateringar.
Men man hade väl AP2-hårdvaran i bilen? Dagens bilar med HW3 utan USS saknar ju hårdvara (och mjukvara), dvs en sämre bil hårdvarumässigt än för 6 mån sedan.
Är nog lite udda som kund men skulle gärna ta en HW4-bil nu med bara basic funktionalitet via mjukvara, back-kamera på skärmen skulle typ räcka. Kan köra halv-ljus och vindrute-torkare manuellt och kör gärna manuellt idag (utan farthållare filhållning). Kan vänta tills i höst med mjukvaran.
Det är ju inget som säger att HW3 inte är tillräckligt. HW4 är ju ingen stor skillnad, den har bara några fler CPU cores(troligen för att kunna ta emot videoströmmar med fler pixlar från de nya kamerorna).
Det är ju inte den nya CPU:n som gör att folk ser fram emot HW4, utan framförallt ryktena om att radarn ska återintroduceras. En beprövad teknik för att hålla avstånd till bilen framför, som väl i princip alla andra tillverkare använder.
Set finns ju en gräns för hur mycket man kan trolla i mjukvara om man inte har tillräckligt med indata.
Jag föredrar helt klart Teslas modell. Helt sjukt med Polestar exempelvis att nu sitta och tjuvhålla på en refresh som ska komma om ett år. Fattar inte alls.
Oavsett, här på forumet läggs lite väl stor vikt vid en eventuell uppgradering. Klart att vi nördar vill ha det senaste. Men efter att ha kört Tesla i många år så har jag märkt det sällan spelar jättestor roll. Jag har fått någon uppgradering och missat någon annan. I det stora hela en icke-sak.
Fast denna uppgradering saknar nog motstycke. Bilarna som säljs idag utan radar och parkeringssensorer är ju under all kritik. Om det hade handlat om att någon funktion blev lite snabbare eller bättre är väl en sak. Men nu ska det läggas till ny hårdvara som kommer att göra stor skillnad för saker man gör varje dag man kör.
Nja, när dom gick från AP1 till 2 var det liknande.
Då saknades filhållare, farthållare, automatiska vindrutetorkare & helljus. Det kom sen via uppdateringar.
Men man hade väl AP2-hårdvaran i bilen? Dagens bilar med HW3 utan USS saknar ju hårdvara (och mjukvara), dvs en sämre bil hårdvarumässigt än för 6 mån sedan.
Är nog lite udda som kund men skulle gärna ta en HW4-bil nu med bara basic funktionalitet via mjukvara, back-kamera på skärmen skulle typ räcka. Kan köra halv-ljus och vindrute-torkare manuellt och kör gärna manuellt idag (utan farthållare filhållning). Kan vänta tills i höst med mjukvaran.
Det är ju inget som säger att HW3 inte är tillräckligt. HW4 är ju ingen stor skillnad, den har bara några fler CPU cores(troligen för att kunna ta emot videoströmmar med fler pixlar från de nya kamerorna).
Verkar som du inte förstått vad som ingår i HW4. Det är inte bara några fler kärnor. Det är nya kameror med 5 gånger så hög upplösning och vidare vinkel. Det är dessutom en Högupplöst radar. Det är inga småsaker.
Det är ju inget som säger att HW3 inte är tillräckligt. HW4 är ju ingen stor skillnad, den har bara några fler CPU cores(troligen för att kunna ta emot videoströmmar med fler pixlar från de nya kamerorna).
Verkar som du inte förstått vad som ingår i HW4. Det är inte bara några fler kärnor. Det är nya kameror med 5 gånger så hög upplösning och vidare vinkel. Det är dessutom en Högupplöst radar. Det är inga småsaker.
Vilka funktioner tänker du att det ska ge som inte finns idag? Eller vad skulle funka bättre och på vilket sätt och varför?
Fler megapixel kräver mer cpu för att tolka ut samma info: ”vad är det jag ser, hur långt är det till det jag ser, vilken rörelse/fart har det jag ser”. Att sen ta ett beslut baserat på den tolkade infon blir ju inte bättre bara för att grundvideoströmmen var 5mpixel istället för 2mpixel. Visst, bättre radar är förstås teoretiskt bra för att snabbt se/hantera ovanstående men kräver tillhörande mjukvara för att utnyttja.
Man kan ju också göra (en kanske haltande) liknelsen med en laptop. En ny modell som ser ut precis som den gamla, samma skärm, samma tangentbord. Den har 1080p istället för 720p webcam och 2 till cores. Kör man Excel och surf märks ju typ ingen skillnad. Videosamtal visst, då kan den pratar med se din hy bättre men i övrigt samma. Visst bättre men knappast revolutionerande.
Missförstå mig rätt, vill också gå på och gilla HW4-hypen som byggs upp i forumen men frågan är ju vad det ger i praktiken…
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024 Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Det är ju inget som säger att HW3 inte är tillräckligt. HW4 är ju ingen stor skillnad, den har bara några fler CPU cores(troligen för att kunna ta emot videoströmmar med fler pixlar från de nya kamerorna).
Verkar som du inte förstått vad som ingår i HW4. Det är inte bara några fler kärnor. Det är nya kameror med 5 gånger så hög upplösning och vidare vinkel. Det är dessutom en Högupplöst radar. Det är inga småsaker.
Vilka funktioner tänker du att det ska ge som inte finns idag? Eller vad skulle funka bättre och på vilket sätt och varför?
Fler megapixel kräver mer cpu för att tolka ut samma info: ”vad är det jag ser, hur långt är det till det jag ser, vilken rörelse/fart har det jag ser”. Att sen ta ett beslut baserat på den tolkade infon blir ju inte bättre bara för att grundvideoströmmen var 5mpixel istället för 2mpixel. Visst, bättre radar är förstås teoretiskt bra för att snabbt se/hantera ovanstående men kräver tillhörande mjukvara för att utnyttja.
Man kan ju också göra (en kanske haltande) liknelsen med en laptop. En ny modell som ser ut precis som den gamla, samma skärm, samma tangentbord. Den har 1080p istället för 720p webcam och 2 till cores. Kör man Excel och surf märks ju typ ingen skillnad. Videosamtal visst, då kan den pratar med se din hy bättre men i övrigt samma. Visst bättre men knappast revolutionerande.
Missförstå mig rätt, vill också gå på och gilla HW4-hypen som byggs upp i forumen men frågan är ju vad det ger i praktiken…
Jämför den adaptiva farthållaren mellan en volvo och en tesla, i mörker, regn och dimma. Där har du ganska tydligt skillnaden mellan kamera och radar. Jag tror faktiskt aldrig, under fyra år, att vår smutsiga V90 spökbromsat eller misslyckats med att följa bilen framför.
Sen är teslan givetvis mycket mer avancerad, men det är ändå viktigt att grundläggande funktioner man använder ofta fungerar bra.
Senast redigerad av Jaqob, redigerad totalt 1 gånger.
Det är ju inget som säger att HW3 inte är tillräckligt. HW4 är ju ingen stor skillnad, den har bara några fler CPU cores(troligen för att kunna ta emot videoströmmar med fler pixlar från de nya kamerorna).
Verkar som du inte förstått vad som ingår i HW4. Det är inte bara några fler kärnor. Det är nya kameror med 5 gånger så hög upplösning och vidare vinkel. Det är dessutom en Högupplöst radar. Det är inga småsaker.
Vilka funktioner tänker du att det ska ge som inte finns idag? Eller vad skulle funka bättre och på vilket sätt och varför?
Fler megapixel kräver mer cpu för att tolka ut samma info: ”vad är det jag ser, hur långt är det till det jag ser, vilken rörelse/fart har det jag ser”. Att sen ta ett beslut baserat på den tolkade infon blir ju inte bättre bara för att grundvideoströmmen var 5mpixel istället för 2mpixel. Visst, bättre radar är förstås teoretiskt bra för att snabbt se/hantera ovanstående men kräver tillhörande mjukvara för att utnyttja.
Man kan ju också göra (en kanske haltande) liknelsen med en laptop. En ny modell som ser ut precis som den gamla, samma skärm, samma tangentbord. Den har 1080p istället för 720p webcam och 2 till cores. Kör man Excel och surf märks ju typ ingen skillnad. Videosamtal visst, då kan den pratar med se din hy bättre men i övrigt samma. Visst bättre men knappast revolutionerande.
Missförstå mig rätt, vill också gå på och gilla HW4-hypen som byggs upp i forumen men frågan är ju vad det ger i praktiken…
Jämför den adaptiva farthållaren mellan en volvo och en tesla, i mörker, regn och dimma. Där har du ganska tydligt skillnaden mellan kamera och radar. Jag tror faktiskt aldrig, under fyra år, att vår smutsiga V90 spökbromsat eller misslyckats med att följa bilen framför.
Men det är här vi börjar prata om flera olika saker samtidigt igen. För typ 20:e gången i denna tråden. Ena stunden gäller det parkeringsassistans som uppenbart försämrats med bortplockandet av USS. Så långt är alla överens. Sedan går meningarna i sär när det gäller potentialen i Tesla Vision. Om vi börjar med att blicka bakåt så är det ju lätt att se att Tesla Vision i teorin kommer att fungera bra. Mobilkameror kan ju bedöma avstånd med sina kameror så ingen rocket science. Problemet är ju när kameran är smutsig. Detta gäller så klart även om kamerorna får högre upplösning och nu verkar det inte som att HW4 kommer med någon rengöring.
När vi tittar framåt så finns det blinda fläckar precis framför bilen. Detta skulle kunna lösas med nya kameror med nya placeringar fram. Senaste ryktena är ju dock att HW4 inte kommer med fler kameror. Antingen kommer de att rulla ut detta senare eller så är det i värsta fall avsett för Semi och Cybertruck. Men i dagsläget verkar det inte vara någon större skillnad.
Då helt börjar radarn lyftas fram som en lösning även i detta sammanhang. Och det får ni gärna förklara för mig hur det skulle gå till. Dels har vi det intressanta i att radar började plockas bort redan 2021 och även har avaktiverats mjukvarumässigt på bilar som har hårdvaran. Men framförallt då radarn väl har samma placering som dagens frontkameror och därmed borde få samma blinda fläckar som kamerorna? Givetvis funkar radar bättre i alla väder och de aspekterna men för mig personligen är det sällan svårt att se vad som finns 1m framför bilen. Det är ju det som är närmre som är problemet vid just parkering.
När det gäller övriga saker att radar kan vara bättre för autopilot och FSD så är jag helt med på det. Men då är vi ganska långt ifrån diskussionen om hur dåligt det är att USS har försvunnit.
Men det är här vi börjar prata om flera olika saker samtidigt igen. För typ 20:e gången i denna tråden. Ena stunden gäller det parkeringsassistans som uppenbart försämrats med bortplockandet av USS. Så långt är alla överens. Sedan går meningarna i sär när det gäller potentialen i Tesla Vision. Om vi börjar med att blicka bakåt så är det ju lätt att se att Tesla Vision i teorin kommer att fungera bra. Mobilkameror kan ju bedöma avstånd med sina kameror så ingen rocket science. Problemet är ju när kameran är smutsig. Detta gäller så klart även om kamerorna får högre upplösning och nu verkar det inte som att HW4 kommer med någon rengöring.
När vi tittar framåt så finns det blinda fläckar precis framför bilen. Detta skulle kunna lösas med nya kameror med nya placeringar fram. Senaste ryktena är ju dock att HW4 inte kommer med fler kameror. Antingen kommer de att rulla ut detta senare eller så är det i värsta fall avsett för Semi och Cybertruck. Men i dagsläget verkar det inte vara någon större skillnad.
Då helt börjar radarn lyftas fram som en lösning även i detta sammanhang. Och det får ni gärna förklara för mig hur det skulle gå till. Dels har vi det intressanta i att radar började plockas bort redan 2021 och även har avaktiverats mjukvarumässigt på bilar som har hårdvaran. Men framförallt då radarn väl har samma placering som dagens frontkameror och därmed borde få samma blinda fläckar som kamerorna? Givetvis funkar radar bättre i alla väder och de aspekterna men för mig personligen är det sällan svårt att se vad som finns 1m framför bilen. Det är ju det som är närmre som är problemet vid just parkering.
När det gäller övriga saker att radar kan vara bättre för autopilot och FSD så är jag helt med på det. Men då är vi ganska långt ifrån diskussionen om hur dåligt det är att USS har försvunnit.
Jag bryr mig inte så mycket om USS, men däremot radarn.
Hela poängen med en radar är ju just att mäta avståndet, med stor exakthet, till allt i utbredningsområdet. Vilket tillsammans med lite databehandling är vad som behövs för att kunna implementera en adaptiv farthållare. Sen går det säkert att göra även med kameror, men uppenbarligen är det lite utmanande. Sen om radarn kommer tillsammans med HW4 är väl fortfarande inte alls säkert, men man kan hoppas
Jag bryr mig inte så mycket om USS, men däremot radarn.
Hela poängen med en radar är ju just att mäta avståndet, med stor exakthet, till allt i utbredningsområdet. Vilket tillsammans med lite databehandling är vad som behövs för att kunna implementera en adaptiv farthållare. Sen går det säkert att göra även med kameror, men uppenbarligen är det lite utmanande. Sen om radarn kommer tillsammans med HW4 är väl fortfarande inte alls säkert, men man kan hoppas
Har en MYLR MIC med FSD (och HW3?) tillverkad 2022-05-05 med både radar och USS. Om uppdateringarna därefter avaktiverarat både radar och USS vet jag inte...
Vad jag förstår så är majoriteten av de Tesla bilar som kör FSD i USA/Canada idag HW3. Om/när FSD kommer till Europa (enl Teslarati har Tesla påbörjat processen med att få FSD "godkänt" även för Europa) kommer då Tesla bilar med HW3 att ha fungerande FSD eller behövs HW4?
Oavsett om bilarna har HW3 eller HW4 så kan (väl) insamlad data användas för att förbättra FSD egenskaperna för både HW3 och HW4?
Har en MYLR MIC med FSD (och HW3?) tillverkad 2022-05-05 med både radar och USS. Om uppdateringarna därefter avaktiverarat både radar och USS vet jag inte...
Vad jag förstår så är majoriteten av de Tesla bilar som kör FSD i USA/Canada idag HW3. Om/när FSD kommer till Europa (enl Teslarati har Tesla påbörjat processen med att få FSD "godkänt" även för Europa) kommer då Tesla bilar med HW3 att ha fungerande FSD eller behövs HW4?
Oavsett om bilarna har HW3 eller HW4 så kan (väl) insamlad data användas för att förbättra FSD egenskaperna för både HW3 och HW4?
Det krävs antagligen HW5 eller HW6 för FSD.
Din radar är avaktiverad, men uss fungerar fortfarande. Bilar utan uss har ingen avståndsvisning vid parkering.
Vad jag förstår så är majoriteten av de Tesla bilar som kör FSD i USA/Canada idag HW3. Om/när FSD kommer till Europa (enl Teslarati har Tesla påbörjat processen med att få FSD "godkänt" även för Europa) kommer då Tesla bilar med HW3 att ha fungerande FSD eller behövs HW4?
Oavsett om bilarna har HW3 eller HW4 så kan (väl) insamlad data användas för att förbättra FSD egenskaperna för både HW3 och HW4?
FSD i din bil kommer inte att komma till en punkt då du inte ständigt behöver övervaka bilen. Vidare så saknas det lagstöd för att införa funktionen utanför Amerika, och troligen dröjer det minst två till år innan vi har en standard från UNECE som är lag i EU som reglerar SAE J3016 Level 2 med system-initierade filbyten. Arbetet påbörjades 2021 men det är inte i närheten av klart. Och sedan ska standarden bli lag. 2025-2026 skulle tro.
Har en MYLR MIC med FSD (och HW3?) tillverkad 2022-05-05 med både radar och USS. Om uppdateringarna därefter avaktiverarat både radar och USS vet jag inte...
Vad jag förstår så är majoriteten av de Tesla bilar som kör FSD i USA/Canada idag HW3. Om/när FSD kommer till Europa (enl Teslarati har Tesla påbörjat processen med att få FSD "godkänt" även för Europa) kommer då Tesla bilar med HW3 att ha fungerande FSD eller behövs HW4?
Oavsett om bilarna har HW3 eller HW4 så kan (väl) insamlad data användas för att förbättra FSD egenskaperna för både HW3 och HW4?
Alla kund-bilar som kör FSD-beta i USA är HW3.
Tesla har nog ingen aktivare process igång i EU för FSD-godkännande, de har fullt fokus på USA och när det är ”klart” så kommer de gå vidare med EU (så har Elon utryckt sig ungefär). Ingen vet vilken HW (3, 4 eller 5) som gäller eller kommer krävas då eller vilken SAE-standard som Tesla kommer sikta eller försöka godkänna sig på (max L2 säger väl spacecoin ovan och jag tänker inte säga emot ). FSD är Teslas eget begrepp som de ”bestämmer” vad det betyder och har för funktioner. Ska de få godkänt i EU måste de följa regelverk/standards och det är här SAE och L2,L3 osv kommer in som spacecoin är inne på ovan.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024 Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Ska de få godkänt i EU måste de följa regelverk/standards och det är här SAE och L2,L3 osv kommer in som spacecoin är inne på ovan.
Ja precis. Tesla får det att låta som att EU ska ta ställning till Teslas system, men det stämmer inte. Just nu finns det UNECE R79 för förarassistans och R157 för autonomi på motorväg. R79 är godkänd av EU medan R157 bara är godkänd i Tyskland. Det jobbas på en ny standard för avancerad förarassistans motsvarande FSD-betan i USA, men den är som sagt inte klar på ett tag… R79 innehåller inte systeminitierade filbyten och har en mängd andra begränsningar såsom hur skarpa kurvor får vara och hur lång tid ett filbyte får ta etc…
Lite frustrerande när man har beräknad leverans mitten på mars men man sannolikt inte kommer att få någon ”parkeringsassistans”. Personligen har jag inget behov/struntar i FSD, bara jag får information när jag ska parkera hur nära jag har omkringliggande objekt. Surt att det ena just utesluter det andra på ett sätt… sjukt onödigt att ta bort sensorerna innan Vision var klart för launch
Lite frustrerande när man har beräknad leverans mitten på mars men man sannolikt inte kommer att få någon ”parkeringsassistans”. Personligen har jag inget behov/struntar i FSD, bara jag får information när jag ska parkera hur nära jag har omkringliggande objekt. Surt att det ena just utesluter det andra på ett sätt… sjukt onödigt att ta bort sensorerna innan Vision var klart för launch
Du borde få någon form kamerabaserad parkeringsassistans via mjukvaru-uppdatering. Det har Tesla ”lovat”. Frågan är när.
Tesla har sålt och levererat såpass många bilar utan USS så de måste komma med någon lösning och ryktena säger att det kan komma ganska snart.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024 Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Lite frustrerande när man har beräknad leverans mitten på mars men man sannolikt inte kommer att få någon ”parkeringsassistans”. Personligen har jag inget behov/struntar i FSD, bara jag får information när jag ska parkera hur nära jag har omkringliggande objekt. Surt att det ena just utesluter det andra på ett sätt… sjukt onödigt att ta bort sensorerna innan Vision var klart för launch
Du borde få någon form kamerabaserad parkeringsassistans via mjukvaru-uppdatering. Det har Tesla ”lovat”. Frågan är när.
Tesla har sålt och levererat såpass många bilar utan USS så de måste komma med någon lösning och ryktena säger att det kan komma ganska snart.
Hur kan det vara möjligt när tillräcklig hårdvara (för få kameror) inte finns på plats? Eller har jag missat något?
Lite frustrerande när man har beräknad leverans mitten på mars men man sannolikt inte kommer att få någon ”parkeringsassistans”. Personligen har jag inget behov/struntar i FSD, bara jag får information när jag ska parkera hur nära jag har omkringliggande objekt. Surt att det ena just utesluter det andra på ett sätt… sjukt onödigt att ta bort sensorerna innan Vision var klart för launch
Du borde få någon form kamerabaserad parkeringsassistans via mjukvaru-uppdatering. Det har Tesla ”lovat”. Frågan är när.
Tesla har sålt och levererat såpass många bilar utan USS så de måste komma med någon lösning och ryktena säger att det kan komma ganska snart.
Hur kan det vara möjligt när tillräcklig hårdvara (för få kameror) inte finns på plats? Eller har jag missat något?
Ingen som riktigt vet eftersom Tesla inte sagt eller visat några detaljer kring den funktionaliteten….
Ska man spekulera positivt så finns det ju kameror bakåt som ser det mesta/allt. Framåt finns ju lite blind-spots såklart men förhoppningen är att det genom mjukvara går att ”komma ihåg” stolpar och liknande (de har ju synts när du kört in mot en vägg t.ex.). Sen har ju de flesta stolpar, väggar, murar och andra bilar ofta ganska raka/vertikala linjer så går förhoppningsvis ganska bra att approximera vad som finns där kameran inte ser.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024 Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld