Sida 7 av 8
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 08 dec 2016 19:56
av evilirish
jonasl skrev:Fascinerande att det är så otroligt stor skillnad på räckvidd mellan Leaf och Ionic. Det går att göra mycket annat än att stoppa i ett jättebatteri med andra ord, det bådar gott för Model 3..
Jepp, en Leaf har värdelös drag coefficient (Cd)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient , ungefär som en lagårdsvägg.
Hyundai har lagt ner lite tid och ork på att få ner sin. Eftersom luftmotståndet ökar kvadratiskt mot hastigheten så börjar det spela hyfsad roll över typ moped fart. Tesla har varit nitiska med att få så låg Cd som möjligt, hyundai är den första traditionella tillverkare vad jag vet som verkar ens ha tittat på fysikens lagar. Man får hoppas att de andra börjar snegla åt det hållet snart.
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 09 dec 2016 09:44
av apkungen
Vikt är inte så viktigt verkar det som (pun intended). Det viktigaste är luftmotstånd och en effektiv motor över hela spannet. Teslas kombo med hög vikt o lågt luftmotstånd gör att den drar relativt lika på motorväg som i stan, det gillar jag för då är det lättare att planera, bilen känns pålitligare. Med stort batteri dessutom så blir uppvärmning mindre påverkande.
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 09 dec 2016 10:06
av vigge50
apkungen skrev:Med stort batteri dessutom så blir uppvärmning mindre påverkande.
Detta håller jag inte med om. Om du har stort batteri så kommer du köra längre och därmed kommer värmen vara på längre. Om du har två bilar som båda är uppvärmda när du startar och det är kallt ute så kommer inte ett stort batteri göra att värmen påverkar mindre, du kommer kunna köra längre men de höjer förbrukningen lika mycket. "Fördelen" hos Tesla är att är att den är så stor och tung vilket gör att energin som går åt för uppvärmning är en mindre procentuell ökning än för en mindre bil med låg förbrukning och därmed märks det inte lika tydligt. Om det är så att Hyundaien är deneffektivaste elbilen hittills så kommer kyla påverka räckvidden mer på den än en annan bil om vi förutsätter att de är lika bra isolerade. Jag hoppas att den är bra isolerad och har effektivt uppvärmningssystem annars så är risken som sagt att förbrukningen får en märkbar skillnad på vintern.
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 09 dec 2016 10:26
av Bjelke
vigge50 skrev:apkungen skrev:Med stort batteri dessutom så blir uppvärmning mindre påverkande.
Detta håller jag inte med om. Om du har stort batteri så kommer du köra längre och därmed kommer värmen vara på längre. Om du har två bilar som båda är uppvärmda när du startar och det är kallt ute så kommer inte ett stort batteri göra att värmen påverkar mindre, du kommer kunna köra längre men de höjer förbrukningen lika mycket. "Fördelen" hos Tesla är att är att den är så stor och tung vilket gör att energin som går åt för uppvärmning är en mindre procentuell ökning än för en mindre bil med låg förbrukning och därmed märks det inte lika tydligt. Om det är så att Hyundaien är deneffektivaste elbilen hittills så kommer kyla påverka räckvidden mer på den än en annan bil om vi förutsätter att de är lika bra isolerade. Jag hoppas att den är bra isolerad och har effektivt uppvärmningssystem annars så är risken som sagt att förbrukningen får en märkbar skillnad på vintern.
Och att man tar vara på överskottsvärmen från motorn osv, vilket Tesla gör

Eller egentligen hela grejen med både värme och kyla till motor/batteri/kupé...
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 09 dec 2016 11:28
av apkungen
Schelin skrev:Gummans gamla bmw hade vi hoppats skulle hålla tills modell 3 kommer,
men måste nog göra något innan så har kollat lite alternativ.
Provat leafen bra funktioner men för ful, testade IONIQ nu i helgen.
Helt ok utseende, dock finns det ingen app för förvärmning så den går tyvärr bort.
Gjorde ett jämnförande test när vi lämnade tillbaka bilen, åkte tillsammans och höll hastighetsbegränsningarna.
Sträcka 62,4km
Tesla S60D (2,2ton) med dubbdäck drog dit 226wh/km (Hade startat förvärmning ca 30 min innan avfärd)
Hyundai IONIQ electric (1,4ton) odubbat drog dit 196wh/km
Samma sträcka hem men med varmt batteri drog teslan exakt samma 196wh/km.
Skulle snarare tro att det har o göra med vindhastighet än kallt/varmt batteri. På vägen dit hade du nog motvind o på hemvägen medvind. ioniqen hade nog dragit 160
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 09 dec 2016 21:18
av Svenssons
Visste inte att både Honda och Hyundai nyligen gått med i CharIn och därmed stödjer CCS. Verkar som Ioniq kommer med CCS och kan ladda upp till 100kW, detta är dock ingen ny nyhet:
http://pushevs.com/2016/03/02/hyundai-i ... 00-kw-ccs/
CCS har ju annars varit väldigt tysk standard och Chademo asiatisk/japansk men det verkar luckras upp nu.
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 10 dec 2016 00:38
av apkungen
vigge50 skrev:apkungen skrev:Med stort batteri dessutom så blir uppvärmning mindre påverkande.
Detta håller jag inte med om. Om du har stort batteri så kommer du köra längre och därmed kommer värmen vara på längre. Om du har två bilar som båda är uppvärmda när du startar och det är kallt ute så kommer inte ett stort batteri göra att värmen påverkar mindre, du kommer kunna köra längre men de höjer förbrukningen lika mycket. "Fördelen" hos Tesla är att är att den är så stor och tung vilket gör att energin som går åt för uppvärmning är en mindre procentuell ökning än för en mindre bil med låg förbrukning och därmed märks det inte lika tydligt. Om det är så att Hyundaien är deneffektivaste elbilen hittills så kommer kyla påverka räckvidden mer på den än en annan bil om vi förutsätter att de är lika bra isolerade. Jag hoppas att den är bra isolerad och har effektivt uppvärmningssystem annars så är risken som sagt att förbrukningen får en märkbar skillnad på vintern.
Det har du rätt i. Jag tänkte bara att en bil med stort batteri väger mer och därför krävs mer energi till framdrivning. Generellt tror jag mer på en större batteri än att kämpa stenhårt för att få ned förbrukning till framdrivning, men med ioniq så verkar jag kanske behöva tänka om lite.
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 10 dec 2016 00:43
av apkungen
Svenssons skrev:Visste inte att både Honda och Hyundai nyligen gått med i CharIn och därmed stödjer CCS. Verkar som Ioniq kommer med CCS och kan ladda upp till 100kW, detta är dock ingen ny nyhet:
http://pushevs.com/2016/03/02/hyundai-i ... 00-kw-ccs/
CCS har ju annars varit väldigt tysk standard och Chademo asiatisk/japansk men det verkar luckras upp nu.
Ja jag skrev det på sida 4, men det tåls att upprepas. Däremot säger de också att den laddas till 80 procent på 23 min och det blir en snitthastighet på typ 60kW. Vi får se hur snabbt den faktiskt laddar när stationerna är på plats!
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 10 dec 2016 07:35
av Svenssons
apkungen skrev:Svenssons skrev:Visste inte att både Honda och Hyundai nyligen gått med i CharIn och därmed stödjer CCS. Verkar som Ioniq kommer med CCS och kan ladda upp till 100kW, detta är dock ingen ny nyhet:
http://pushevs.com/2016/03/02/hyundai-i ... 00-kw-ccs/
CCS har ju annars varit väldigt tysk standard och Chademo asiatisk/japansk men det verkar luckras upp nu.
Ja jag skrev det på sida 4, men det tåls att upprepas. Däremot säger de också att den laddas till 80 procent på 23 min och det blir en snitthastighet på typ 60kW. Vi får se hur snabbt den faktiskt laddar när stationerna är på plats!
Honda och Hyundai godkändes som nya medlemmar 30 november så det är relativt nytt och var inte känt i februari.
Från CharIns nyhetsbrev:
CharIN welcomes 11 new members
The CharIN Steering Committee accepted the membership application of 11 new members on its meeting on Nov 30th at Phoenix Contact in Schieder-Schwalenberg, Germany.
One company, comemso, joins CharIN e.V. from Nov 30th on as they are already participating in focus group meetings.
The ten other companies from Germany, Japan, Korea and Spain will be part of CharIN from January 1st 2017 on. This will be EnBW, Honda, Hyundai, infineon, Ingeteam, KERI, Lear, SIEMENS, STMicroelectronics and Yazaki.
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 10 dec 2016 23:37
av Elbilspappan
jonasl skrev:Fascinerande att det är så otroligt stor skillnad på räckvidd mellan Leaf och Ionic. Det går att göra mycket annat än att stoppa i ett jättebatteri med andra ord, det bådar gott för Model 3..
Det är nog stor skillnad mellan Ionic och Renault Zoe, då Zoe har "Hela" 0,32 i drag coefficient....Luftmotstånd medan t ex Tesla Model 3 skulle få låga 0,21 va?
Med Nissan Leaf och Renault Zoe är det svårt att köra snålt utan att vara en trafikfara. Testade att köra 10mil blandad körning igår utan att bromsa med min Renault Zoe, den har vinterdäck med dubb och det var torra vägar och det var 5 plus grader ute. Förbrukningen blev 1,64kW/mil med värmen på. OBS - Detta var i ECO-mode dessutom (Bilen är strypt till 95km/h)
Det är väldigt svårt att få Score 99/100 med en Zoe utan att köra väldigt ekonimiskt. Brukar ligga på 85/100 vad normal körning, ibland lite bättre närmre 90/100. 99/100 får jag endast använder "One pedal drive" -metoden....dvs kör som om du inte hade någon broms på bilen.
Sen tog min fru bilen och körde "normalt" 4 mil och förbrukningen gick upp till 1.98kW/mil utan ECO-mode.
Tror vi kommer se fina siffror på Tesla Model 3 faktiskt....
Vad har Model S värde? 0,26?
Ska testa IONIQ snart tänkte jag, återkommer med liknande test.
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 10 dec 2016 23:52
av vigge50
Elbilspappan skrev:jonasl skrev:Fascinerande att det är så otroligt stor skillnad på räckvidd mellan Leaf och Ionic. Det går att göra mycket annat än att stoppa i ett jättebatteri med andra ord, det bådar gott för Model 3..
Det är nog stor skillnad mellan Ionic och Renault Zoe, då Zoe har "Hela" 0,32 i drag coefficient....Luftmotstånd medan t ex Tesla Model 3 skulle få låga 0,21 va?
Med Nissan Leaf och Renault Zoe är det svårt att köra snålt utan att vara en trafikfara. Testade att köra 10mil blandad körning igår utan att bromsa med min Renault Zoe, den har vinterdäck med dubb och det var torra vägar och det var 5 plus grader ute. Förbrukningen blev 1,64kW/mil med värmen på. OBS - Detta var i ECO-mode dessutom (Bilen är strypt till 95km/h)
Det är väldigt svårt att få Score 99/100 med en Zoe utan att köra väldigt ekonimiskt. Brukar ligga på 85/100 vad normal körning, ibland lite bättre närmre 90/100. 99/100 får jag endast använder "One pedal drive" -metoden....dvs kör som om du inte hade någon broms på bilen.
Sen tog min fru bilen och körde "normalt" 4 mil och förbrukningen gick upp till 1.98kW/mil utan ECO-mode.
Tror vi kommer se fina siffror på Tesla Model 3 faktiskt....
Vad har Model S värde? 0,26?
Ska testa IONIQ snart tänkte jag, återkommer med liknande test.
Model S har 0,24 och jag tror Model X också har det eller så är det 0,25
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 11 dec 2016 04:04
av Svenssons
vigge50 skrev:
Model S har 0,24 och jag tror Model X också har det eller så är det 0,25
Model X är också på 0,24 men har såklart lite större yta.
https://www.tesla.com/sv_SE/modelx?redirect=no
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 11 dec 2016 09:48
av Elbilspappan
Wow, 0,24 på Model X också, det förklarar verkligen en del ang att det går köra snålt med Model S och Model X (Om man vill....)
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 11 dec 2016 09:58
av Bjelke
Japp,
Det är lätt att tro att Cv-värden säger allt om förbrukning och ofta glöms det bort att man måste ta det ggr projicerad
area oxo. Därför kan ju såklart en liten bil med samma värde få lägre förbrukning.
Jag tycker ff att tillverkarna skulle ange Cv*A direkt istället, det är det vi skulle ha mest nytta av, Leaf har ju tex
inte alls så dåligt Cv som man ofta säger men den har ju skapligt stor area oxo och därmed ganska hög förbrukning.
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 11 dec 2016 17:09
av 2xA
Hej
Resultat efter dagens provkörning av Ioniq.
Sträcka 295 km, Sträcka Sundsvall- Ljusdal tor. Temperatur ute -4 ned till -7 grader, vindstilla.
Förvärmd bil. Väglag, torr asfalt 55 km, resterande sträckan snömodd. Hastighet efter hastighetsbegränsningarn. Varav 150 km 100 km/h väg resterand 70,80,90 km/h väg.
Förbrukning hela turen 160 w/km, effektbehov uppvärmning plus övrigt förutom framdrivning. 1-1,5 kW (Enligt Ioniq meny system).
Laddade på Clever i Hudiksvall 2 ggr total laddtid 70 minuter (CCS 50 kw). Laddade tills laddningen avbörts vid 94%.
Laddade 94% i Hudiksvall körde sedan Ljusdals flp och tillbaka Circle K Hudiskvall 134 km. Bilen stod still i Ljusdal i 3 timmar utan värme eller laddning.
Påbörjade laddningen igen med 20% kvar och 35 km kvar. Uppskattar därför räckvidden till 165-175 km under dessa förhållanden.
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 11 dec 2016 18:22
av Mickep
2xA skrev:Hej
Resultat efter dagens provkörning av Ioniq.
Sträcka 295 km, Sträcka Sundsvall- Ljusdal tor. Temperatur ute -4 ned till -7 grader, vindstilla.
Förvärmd bil. Väglag, torr asfalt 55 km, resterande sträckan snömodd. Hastighet efter hastighetsbegränsningarn. Varav 150 km 100 km/h väg resterand 70,80,90 km/h väg.
Förbrukning hela turen 160 w/km, effektbehov uppvärmning plus övrigt förutom framdrivning. 1-1,5 kW (Enligt Ioniq meny system).
Laddade på Clever i Hudiksvall 2 ggr total laddtid 70 minuter (CCS 50 kw). Laddade tills laddningen avbörts vid 94%.
Laddade 94% i Hudiksvall körde sedan Ljusdals flp och tillbaka Circle K Hudiskvall 134 km. Bilen stod still i Ljusdal i 3 timmar utan värme eller laddning.
Påbörjade laddningen igen med 20% kvar och 35 km kvar. Uppskattar därför räckvidden till 165-175 km under dessa förhållanden.
Det låter riktigt bra, eller? Särskilt om man tittar på priset. Sedan undrar man vad som skulle hänt om de stoppat in ett dubbelt så stort batteri.(då hade vikten och priset menäven laddningstiden gått upp)
Bra om man kunde sätta det i relation till andra.
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 11 dec 2016 21:19
av apkungen
2xA skrev:Hej
Resultat efter dagens provkörning av Ioniq.
Sträcka 295 km, Sträcka Sundsvall- Ljusdal tor. Temperatur ute -4 ned till -7 grader, vindstilla.
Förvärmd bil. Väglag, torr asfalt 55 km, resterande sträckan snömodd. Hastighet efter hastighetsbegränsningarn. Varav 150 km 100 km/h väg resterand 70,80,90 km/h väg.
Förbrukning hela turen 160 w/km, effektbehov uppvärmning plus övrigt förutom framdrivning. 1-1,5 kW (Enligt Ioniq meny system).
Laddade på Clever i Hudiksvall 2 ggr total laddtid 70 minuter (CCS 50 kw). Laddade tills laddningen avbörts vid 94%.
Laddade 94% i Hudiksvall körde sedan Ljusdals flp och tillbaka Circle K Hudiskvall 134 km. Bilen stod still i Ljusdal i 3 timmar utan värme eller laddning.
Påbörjade laddningen igen med 20% kvar och 35 km kvar. Uppskattar därför räckvidden till 165-175 km under dessa förhållanden.
Tack för ett av de bästa första inlägg här på forumet och välkommen! Låter som en låg förbrukning och bra räckvidd i dessa förhållanden. Snitthastighet på 90km/h typ.
Körde själv en gammal nissan leaf idag och fick ut 67km räckvidd på en laddning. Körde 90km/h. Men då var bilen rejält kall när vi åkte och hade isig snö på bilen som säkert ökade luftmotståndet. Men mer än cirka 9 mil hade nog inte gått att få ut idag ur bilen.
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 11 dec 2016 22:29
av Svenssons
Mickep skrev:
Det låter riktigt bra, eller? Särskilt om man tittar på priset. Sedan undrar man vad som skulle hänt om de stoppat in ett dubbelt så stort batteri.(då hade vikten och priset menäven laddningstiden gått upp)
Bra om man kunde sätta det i relation till andra.
Laddtiden skulle antagligen gå ner om det var dubbelt så stort batteri. Skulle kunna ladda i full hastighet under längre tid.
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 11 dec 2016 23:43
av apkungen
Svenssons skrev:apkungen skrev:Svenssons skrev:Visste inte att både Honda och Hyundai nyligen gått med i CharIn och därmed stödjer CCS. Verkar som Ioniq kommer med CCS och kan ladda upp till 100kW, detta är dock ingen ny nyhet:
http://pushevs.com/2016/03/02/hyundai-i ... 00-kw-ccs/
CCS har ju annars varit väldigt tysk standard och Chademo asiatisk/japansk men det verkar luckras upp nu.
Ja jag skrev det på sida 4, men det tåls att upprepas. Däremot säger de också att den laddas till 80 procent på 23 min och det blir en snitthastighet på typ 60kW. Vi får se hur snabbt den faktiskt laddar när stationerna är på plats!
Honda och Hyundai godkändes som nya medlemmar 30 november så det är relativt nytt och var inte känt i februari.
Från CharIns nyhetsbrev:
CharIN welcomes 11 new members
The CharIN Steering Committee accepted the membership application of 11 new members on its meeting on Nov 30th at Phoenix Contact in Schieder-Schwalenberg, Germany.
One company, comemso, joins CharIN e.V. from Nov 30th on as they are already participating in focus group meetings.
The ten other companies from Germany, Japan, Korea and Spain will be part of CharIN from January 1st 2017 on. This will be EnBW, Honda, Hyundai, infineon, Ingeteam, KERI, Lear, SIEMENS, STMicroelectronics and Yazaki.
Ahh ok. Najs
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 18 dec 2016 00:02
av vigge50
Nu har NCAP sammanställt sina resultat för året och där får Ioniq bäst resultat i sin klass.
http://www.euroncap.com/sv/betyg-utmaer ... ssen/2016/
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 18 dec 2016 13:16
av Bjelke
Den ter sig bättre och bättre, läste även artikeln i elbilstidningen idag och som väntat fick den mest beröm även där

synd på enfasladdning bara

Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 18 dec 2016 14:33
av jonasl
Teslabjörn verkar vara ute och provköra nu, film kommer..
Klart intressant bil.
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 18 dec 2016 19:48
av Vasp
TeslaBjörns rapporter på Facebook gör mig klart sugen. Får hoppas att videon blir klar innan han åker iväg på sin månads semester till Thailand.
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 19 dec 2016 08:36
av mati
Den där bilen blir allt mer intressant. Bra pris och mycket välutrustad. Jag vågar faktiskt inte att provköra den. Det skulle kunna innebära att min Tesla wallbox blir arbetslös.
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 19 dec 2016 08:43
av bylund
Inte typ 2 på Hyundaien?