Sida 7 av 53

Re: När är det kö?

Postat: 02 jun 2022 10:34
av Gustafsson
mikebike skrev:
Gustafsson skrev:
Linköping torsdag kl 9:30. Ensam som laddar.
Det var ett riktigt dåligt svar på frågan som tråden handlar om.
Tycker det är bra att veta när det inte är kö också. Men kan överväga att ändra rubriken

Re: När är det kö?

Postat: 02 jun 2022 10:42
av mikebike
Gustafsson skrev:
mikebike skrev:
Gustafsson skrev:
Linköping torsdag kl 9:30. Ensam som laddar.
Det var ett riktigt dåligt svar på frågan som tråden handlar om.
Tycker det är bra att veta när det inte är kö också. Men kan överväga att ändra rubriken
Om alla skall skriva när det INTE är kö blir det många meningslösa inlägg. Vi kan nog utgå från att det inte är kö för det mesta.
Om det inte gäller Bredden, där är det ovanligare att det finns lediga platser än att det är kö. :D

Re: När är det kö?

Postat: 02 jun 2022 11:15
av Gustafsson
mikebike skrev:
Gustafsson skrev:
mikebike skrev:
Gustafsson skrev:
Linköping torsdag kl 9:30. Ensam som laddar.
Det var ett riktigt dåligt svar på frågan som tråden handlar om.
Tycker det är bra att veta när det inte är kö också. Men kan överväga att ändra rubriken
Om alla skall skriva när det INTE är kö blir det många meningslösa inlägg. Vi kan nog utgå från att det inte är kö för det mesta.
Om det inte gäller Bredden, där är det ovanligare att det finns lediga platser än att det är kö. :D
Tråden skapades för att få reda på när och var det är bäst att resa och då är väl lågtrafik också meningsfullt att veta? Det var dessutom min förhoppning att få in många exempel på både när det inte är kö och när det är det, för att sen kunna förstå mer om dynamiken i detta. Låt vara ett trubbigt sätt…
För mig är det lika viktigt att veta när jag inte riskerar kö. Själva poängen med tråden är ju att veta när och var jag kan åka utan att riskera kö. Jag har inga problem med att planera merparten av mina resor på så sätt att jag kan skjuta på dem några timmar, eller ladda lite mer så jag kan hoppa över problematiska laddare.

Re: När är det kö?

Postat: 02 jun 2022 11:55
av mikebike
Gustafsson skrev:
mikebike skrev:
Gustafsson skrev:
mikebike skrev:
Gustafsson skrev:
Linköping torsdag kl 9:30. Ensam som laddar.
Det var ett riktigt dåligt svar på frågan som tråden handlar om.
Tycker det är bra att veta när det inte är kö också. Men kan överväga att ändra rubriken
Om alla skall skriva när det INTE är kö blir det många meningslösa inlägg. Vi kan nog utgå från att det inte är kö för det mesta.
Om det inte gäller Bredden, där är det ovanligare att det finns lediga platser än att det är kö. :D
Tråden skapades för att få reda på när och var det är bäst att resa och då är väl lågtrafik också meningsfullt att veta? Det var dessutom min förhoppning att få in många exempel på både när det inte är kö och när det är det, för att sen kunna förstå mer om dynamiken i detta. Låt vara ett trubbigt sätt…
För mig är det lika viktigt att veta när jag inte riskerar kö. Själva poängen med tråden är ju att veta när och var jag kan åka utan att riskera kö. Jag har inga problem med att planera merparten av mina resor på så sätt att jag kan skjuta på dem några timmar, eller ladda lite mer så jag kan hoppa över problematiska laddare.
Åk på natten, garanterat köfritt överallt.
Det är nog rätt få som kan styra över helgresan till en torsdag morgon misstänker jag?

Vi tänker åka till Öland klockan 7 på Midsommaraftons morgon. Vi har tagit ledigt måndag efter Midsommar för att slippa köer på vägen hem.
Så har vi gjort i många år, långt innan vi köpte elbil och långt innan Tesla släppte in andra på SuC.

Jag tror inte heller att Tom och/eller Tesla uppskattar att ni skickar in rapporter om när det inte är kö på SuC. ;)

Re: När är det kö?

Postat: 02 jun 2022 12:34
av Gustafsson
Vem som uppskattar vad kan nog variera. Jag kommer ändå att rapportera både kö och avsaknad av sådan i denna tråd. Det är som sagt syftet med tråden.

Re: När är det kö?

Postat: 03 jun 2022 01:10
av martinot
Gustafsson skrev:
mikebike skrev:
Gustafsson skrev:
Linköping torsdag kl 9:30. Ensam som laddar.
Det var ett riktigt dåligt svar på frågan som tråden handlar om.
Tycker det är bra att veta när det inte är kö också. Men kan överväga att ändra rubriken
Skapa två olika trådar.

Lättare att hålla i sär då. Ser dock inget fel med att vilja veta det. Kör på!

Re: När är det kö?

Postat: 03 jun 2022 10:26
av martinot
MWall skrev:
Niklas Z skrev:
Anledningen till att jag tror att Tesla idag inte subventionerar nätverket är att så många andra snabbladdare byggs. Jag tror de byggs därför att operatörerna gjort en kalkyl som visar att de får det att gå ihop. I och med att mycket tyder på att Tesla (tack vare skalfördel) betalar klart mindre för sina laddare, så borde det finnas ännu bättre möjligheter för Tesla att få det att gå ihop. Däremot gissar jag att vissa geografiska platser inte bär sig.

Jag tror många bygger laddare då de ser det som ett måste för att vara relevanta och de när en förhoppning om att det i framtiden kommer bli lönsamt. En del greenwashing, en del reklam, en del "framtidssäkring".

Det är nog lite som med bolag som Spotify och Klarna. De tror de kommer gå med vinst "sen" även om de inte riktigt vet hur i dagsläget. :)
Exakt.

De få (tror det var bla Mer) som jag har sett redovisa sina siffror har alla gått förlust på verksamheten.

Re: När är det kö?

Postat: 04 jun 2022 03:41
av martinot
mikebike skrev:
Nect skrev:
Var inte det här en egen tråd för att rapportera laddköer på SuC? :lol:
Apropå rapportera laddköer så kan man skicka observationer om köer och bilar som tar upp två laddplatser till tom@teslawestsweden.se så sammanställer han och skickar till Tesla Sweden.
Har han kontakt direkt med Tesla?

Vill han ha foto och tidpunkt som info?

Re: När är det kö?

Postat: 04 jun 2022 14:22
av mikebike
martinot skrev:
mikebike skrev:
Nect skrev:
Var inte det här en egen tråd för att rapportera laddköer på SuC? :lol:
Apropå rapportera laddköer så kan man skicka observationer om köer och bilar som tar upp två laddplatser till tom@teslawestsweden.se så sammanställer han och skickar till Tesla Sweden.
Har han kontakt direkt med Tesla?

Vill han ha foto och tidpunkt som info?
Tydligen. Tidpunkt är bra. Om det gäller bilar som tar upp mer än plats är det nog bra med bild.

Re: När är det kö?

Postat: 05 jun 2022 23:55
av Macki
Ionity Södertälje söndag kl 15, jag kom som köande bil nr 3 och som mest 6bilar köande!

Ionity gränna samma dag ca 17-18 ingen kö när jag kom men fylldes snabbt på och blev 1bil i kö, men både en mg zsev och en marvel som laddade där vilket känns helt sinnes, borde finnas typ 50kw och 100kw laddare för bilar som inte laddar så snabbt

Re: När är det kö?

Postat: 06 jun 2022 05:46
av Dafro
Macki skrev:
Ionity Södertälje söndag kl 15, jag kom som köande bil nr 3 och som mest 6bilar köande!

Ionity gränna samma dag ca 17-18 ingen kö när jag kom men fylldes snabbt på och blev 1bil i kö, men både en mg zsev och en marvel som laddade där vilket känns helt sinnes, borde finnas typ 50kw och 100kw laddare för bilar som inte laddar så snabbt
Håller helt med, dom borde ju knappast heller ha avtal med ionity. Finns 50 kW på Preem brahehus strax innan Gränna och 2 strax efter och OKQ8 har ju 6 150 kW stolpar i Ödeshög och mer 8 st i Mjölby om dom kom norrifrån och i Husqvarna har OKQ8 4 om dom kom söder ifrån, frågan är om folk inte är pålästa och så även bilsäljarna.

Re: När är det kö?

Postat: 06 jun 2022 08:57
av krille
Dafro skrev:
Macki skrev:
Ionity Södertälje söndag kl 15, jag kom som köande bil nr 3 och som mest 6bilar köande!

Ionity gränna samma dag ca 17-18 ingen kö när jag kom men fylldes snabbt på och blev 1bil i kö, men både en mg zsev och en marvel som laddade där vilket känns helt sinnes, borde finnas typ 50kw och 100kw laddare för bilar som inte laddar så snabbt
Håller helt med, dom borde ju knappast heller ha avtal med ionity. Finns 50 kWh inne i Gränna och 2 strax efter och OKQ8 har ju 6 150 kWh stolpar i Ödeshög och mer 8 st i Mjölby om dom kom norrifrån och i Husqvarna har OKQ8 4 om dom kom söder ifrån, frågan är om folk inte är pålästa och så även bilsäljarna.
Var står 50 kW-laddarna i Gränna?

Ps...
kW = hastighet
kWh = energi

Re: När är det kö?

Postat: 06 jun 2022 09:10
av Dafro
krille skrev:
Dafro skrev:
Macki skrev:
Ionity Södertälje söndag kl 15, jag kom som köande bil nr 3 och som mest 6bilar köande!

Ionity gränna samma dag ca 17-18 ingen kö när jag kom men fylldes snabbt på och blev 1bil i kö, men både en mg zsev och en marvel som laddade där vilket känns helt sinnes, borde finnas typ 50kw och 100kw laddare för bilar som inte laddar så snabbt
Håller helt med, dom borde ju knappast heller ha avtal med ionity. Finns 50 kWh inne i Gränna och 2 strax efter och OKQ8 har ju 6 150 kWh stolpar i Ödeshög och mer 8 st i Mjölby om dom kom norrifrån och i Husqvarna har OKQ8 4 om dom kom söder ifrån, frågan är om folk inte är pålästa och så även bilsäljarna.
Var står 50 kW-laddarna i Gränna?

Ps...
kW = hastighet
kWh = energi
Ok då Preem Brahehus,i brahehus 2, vilket är uppgränna så lite utanför.

Och ang ps så vet elektroingenjören detta, men om det är autocorrect eller jag som var snabb kvittar. Kunde ju skrivit. /h….

Och tror att det flesta i detta forum fattar innebörden, annars hänger man nog inte här.

Re: När är det kö?

Postat: 06 jun 2022 09:13
av Dafro
krille skrev:
Dafro skrev:
Macki skrev:
Ionity Södertälje söndag kl 15, jag kom som köande bil nr 3 och som mest 6bilar köande!

Ionity gränna samma dag ca 17-18 ingen kö när jag kom men fylldes snabbt på och blev 1bil i kö, men både en mg zsev och en marvel som laddade där vilket känns helt sinnes, borde finnas typ 50kw och 100kw laddare för bilar som inte laddar så snabbt
Håller helt med, dom borde ju knappast heller ha avtal med ionity. Finns 50 kWh inne i Gränna och 2 strax efter och OKQ8 har ju 6 150 kWh stolpar i Ödeshög och mer 8 st i Mjölby om dom kom norrifrån och i Husqvarna har OKQ8 4 om dom kom söder ifrån, frågan är om folk inte är pålästa och så även bilsäljarna.
Var står 50 kW-laddarna i Gränna?

Ps...
kW = hastighet
kWh = energi

Ps kW = effekt, inte hastighet… men jag fattar vad du menar. :D

Re: När är det kö?

Postat: 06 jun 2022 09:45
av lloydfabege
Dafro skrev:
Macki skrev:
Ionity Södertälje söndag kl 15, jag kom som köande bil nr 3 och som mest 6bilar köande!

Ionity gränna samma dag ca 17-18 ingen kö när jag kom men fylldes snabbt på och blev 1bil i kö, men både en mg zsev och en marvel som laddade där vilket känns helt sinnes, borde finnas typ 50kw och 100kw laddare för bilar som inte laddar så snabbt
Håller helt med, dom borde ju knappast heller ha avtal med ionity. Finns 50 kW på Preem brahehus strax innan Gränna och 2 strax efter och OKQ8 har ju 6 150 kW stolpar i Ödeshög och mer 8 st i Mjölby om dom kom norrifrån och i Husqvarna har OKQ8 4 om dom kom söder ifrån, frågan är om folk inte är pålästa och så även bilsäljarna.
Detta är fascinerande. Det är kanske en blandning av okunskap och "priskänslighet" pga förmånliga avtal. Det är ofta det är fullt på Ionity medan närliggande laddare har flera lediga.

Re: När är det kö?

Postat: 06 jun 2022 09:47
av krille
Dafro skrev:
krille skrev:
Dafro skrev:
Macki skrev:
Ionity Södertälje söndag kl 15, jag kom som köande bil nr 3 och som mest 6bilar köande!

Ionity gränna samma dag ca 17-18 ingen kö när jag kom men fylldes snabbt på och blev 1bil i kö, men både en mg zsev och en marvel som laddade där vilket känns helt sinnes, borde finnas typ 50kw och 100kw laddare för bilar som inte laddar så snabbt
Håller helt med, dom borde ju knappast heller ha avtal med ionity. Finns 50 kWh inne i Gränna och 2 strax efter och OKQ8 har ju 6 150 kWh stolpar i Ödeshög och mer 8 st i Mjölby om dom kom norrifrån och i Husqvarna har OKQ8 4 om dom kom söder ifrån, frågan är om folk inte är pålästa och så även bilsäljarna.
Var står 50 kW-laddarna i Gränna?

Ps...
kW = hastighet
kWh = energi

Ps kW = effekt, inte hastighet… men jag fattar vad du menar. :D
Ja, jo.. effekt är mer korrekt, men valde hastighet för att gemene man inte fattar annars ;)

Varflr jag frågade var att du skrev att laddarna står "inne i Gränna", och några sådana har jag inte sett till.. men då var det Brahehus som jag misstänkte.

Re: När är det kö?

Postat: 07 jun 2022 10:35
av DanneLKPG
lloydfabege skrev:
Dafro skrev:
Macki skrev:
Ionity Södertälje söndag kl 15, jag kom som köande bil nr 3 och som mest 6bilar köande!

Ionity gränna samma dag ca 17-18 ingen kö när jag kom men fylldes snabbt på och blev 1bil i kö, men både en mg zsev och en marvel som laddade där vilket känns helt sinnes, borde finnas typ 50kw och 100kw laddare för bilar som inte laddar så snabbt
Håller helt med, dom borde ju knappast heller ha avtal med ionity. Finns 50 kW på Preem brahehus strax innan Gränna och 2 strax efter och OKQ8 har ju 6 150 kW stolpar i Ödeshög och mer 8 st i Mjölby om dom kom norrifrån och i Husqvarna har OKQ8 4 om dom kom söder ifrån, frågan är om folk inte är pålästa och så även bilsäljarna.
Detta är fascinerande. Det är kanske en blandning av okunskap och "priskänslighet" pga förmånliga avtal. Det är ofta det är fullt på Ionity medan närliggande laddare har flera lediga.
Japp. MER och IONITY är det extrem körisk på pga abonnemangen. Skiljer en hel del i pris om man väljer att ladda någon annanstans, så det görs endast i nödfall.

Re: När är det kö?

Postat: 07 jun 2022 11:08
av Gustafsson
Åkte förbi SuC linköping igår vid 17-tiden, 5 teslor men inget annat märke laddade.
Den komplicerade prisbilden gör det onekligen ännu svårare att förutse var köer bildas…

Re: När är det kö?

Postat: 08 jun 2022 18:34
av nek0
Jönköping kl18 idag

Re: När är det kö?

Postat: 11 jun 2022 16:42
av martinot
Vi är borta över helgen och åkte E4 och behövde ett snabbt laddstopp i Linköping i dag (11/6) kring lunchtid (13:10).

Navigator i Teslan ruttade in oss dit, och såg att det var en enda plats ledig. Har aldrig hänt mig tidigare att det varit så nära fullt på Tesla SuC. Kommer fram till SuC och ser massor av Teslor, men även 40% icke-Teslor. Ställer mig på den sista lediga platsen. Tur att navigatorn hade rätt!

Problem; när jag ställer mig på sista ledia rutan så ser jag att en annan bil, BMW i3, har tagit min laddkabel. Behöver verkligen ladda och komma vidare då vi har en 50-årsfest att komma fram till i tid. Tyvärr har föraren lämnat bilen som tagit min laddkabel. Som tur är så kan jag vara så "fräck" att jag kan koppla ur "min" kabel ur i3:an och plugga in i min. Behöver bara ladda 10 minuter, så kommer inte föraren tillbaka så kan jag plugga in den i i3:an igen. Stannar i bilen för säkerhets skull. Efter 4-5 minuter kommer föraren och jag förklarar att ag pluggat ur kabeln då han tagit fel. Han hade inte förstått detta, och tar inte alls illa upp när jag förklarar hur det ligger till. Hjälper honom att back intill "rätt" laddkabel för honom, och han kan plugga in och fortsätta ladda genom att ställa sig lite snett i min ruta (erbjuder mig att flytta lite på min bil för att underlätta, men vi löser det utan att det behövs).

Vår M3 L3 laddar det vi behöver med lite extra marginal (till ca 75% SoC) på ca 12 minuter, och flyttar sedan bilen direkt så att någon annan som behöver kan få komma till och ladda. Parkerar på vanlig parkering och käkar lunch med frugan. Ca. 30-40 minuter senare när vi åker så har i3:an precis laddat klart. Vinkar till föraren och hade gått fint att ladda för honom (trots att han fick inkräkta lite på den rutan jag stod i för att kunna ladda.

Frågor att fundera på;

Var jag en elak och hemsk person som tog "min" laddkabel?

- Tesla hade ju navigerat mig in på SuC och sagt att det skulle vara en ledig plats kvar (de kan ju inte "se" om någon tagit fel laddkabel som inte tillhör parkeringsrutan).

Har Tesla verkligen tänkt igenom och planerat rätt kapacitet på SuC?

- Är långt fler både Teslor med även andra elbilar nu vägarna jämfört med 2-3 år sedan. SuC har varit underbart smidigt med elbil tidigare år, men nu tar vi nog kanske dieseln på långresa nästa gång (skall se hur det går imorgon på hemvägen).

Varför har Tesla inte sett till att förlänga laddkablarna _innan_ de öppnade upp SuC för alla?

- Jag kan förstå att det är knepigt med de idiotiskt korta kablarna att ladda för de som inte har laddintaget vänster bak (BMW i3 har det på höger bak). Tesla lyckades ju rätt bra med CCS när M3 lanserades att snabbt komplettera V2 med det.

Varför har man inte gjort tydligare markeringar?

- Kanske målning med pil i parkeringsrutan som pekar på den laddkabel som tillhör den. Lätt för nya med andra elbilar än Tesla att missförstå.

När det blir köer (vilket det var ytterst nära här) så hur skall det ordnas upp när man väntar?

- Här borde Tesla sett till att ordna någon organiserad "köfil" som alla bilar som väntar på sin tur kan få stå i.

Slutsats; Detta har ju skötts klart dåligt av Tesla. Är inte alls imponerad av de. Skyller inte på andra bilister, utan lägger skulden helt på Tesla här.

Re: När är det kö?

Postat: 11 jun 2022 17:48
av chaffis75
martinot skrev:
Vi är borta över helgen och åkte E4 och behövde ett snabbt laddstopp i Linköping i dag (11/6) kring lunchtid (13:10).

Navigator i Teslan ruttade in oss dit, och såg att det var en enda plats ledig. Har aldrig hänt mig tidigare att det varit så nära fullt på Tesla SuC. Kommer fram till SuC och ser massor av Teslor, men även 40% icke-Teslor. Ställer mig på den sista lediga platsen. Tur att navigatorn hade rätt!

Problem; när jag ställer mig på sista ledia rutan så ser jag att en annan bil, BMW i3, har tagit min laddkabel. Behöver verkligen ladda och komma vidare då vi har en 50-årsfest att komma fram till i tid. Tyvärr har föraren lämnat bilen som tagit min laddkabel. Som tur är så kan jag vara så "fräck" att jag kan koppla ur "min" kabel ur i3:an och plugga in i min. Behöver bara ladda 10 minuter, så kommer inte föraren tillbaka så kan jag plugga in den i i3:an igen. Stannar i bilen för säkerhets skull. Efter 4-5 minuter kommer föraren och jag förklarar att ag pluggat ur kabeln då han tagit fel. Han hade inte förstått detta, och tar inte alls illa upp när jag förklarar hur det ligger till. Hjälper honom att back intill "rätt" laddkabel för honom, och han kan plugga in och fortsätta ladda genom att ställa sig lite snett i min ruta (erbjuder mig att flytta lite på min bil för att underlätta, men vi löser det utan att det behövs).

Vår M3 L3 laddar det vi behöver med lite extra marginal (till ca 75% SoC) på ca 12 minuter, och flyttar sedan bilen direkt så att någon annan som behöver kan få komma till och ladda. Parkerar på vanlig parkering och käkar lunch med frugan. Ca. 30-40 minuter senare när vi åker så har i3:an precis laddat klart. Vinkar till föraren och hade gått fint att ladda för honom (trots att han fick inkräkta lite på den rutan jag stod i för att kunna ladda.

Frågor att fundera på;

Var jag en elak och hemsk person som tog "min" laddkabel?

- Tesla hade ju navigerat mig in på SuC och sagt att det skulle vara en ledig plats kvar (de kan ju inte "se" om någon tagit fel laddkabel som inte tillhör parkeringsrutan).

Har Tesla verkligen tänkt igenom och planerat rätt kapacitet på SuC?

- Är långt fler både Teslor med även andra elbilar nu vägarna jämfört med 2-3 år sedan. SuC har varit underbart smidigt med elbil tidigare år, men nu tar vi nog kanske dieseln på långresa nästa gång (skall se hur det går imorgon på hemvägen).

Varför har Tesla inte sett till att förlänga laddkablarna _innan_ de öppnade upp SuC för alla?

- Jag kan förstå att det är knepigt med de idiotiskt korta kablarna att ladda för de som inte har laddintaget vänster bak (BMW i3 har det på höger bak). Tesla lyckades ju rätt bra med CCS när M3 lanserades att snabbt komplettera V2 med det.

Varför har man inte gjort tydligare markeringar?

- Kanske målning med pil i parkeringsrutan som pekar på den laddkabel som tillhör den. Lätt för nya med andra elbilar än Tesla att missförstå.

När det blir köer (vilket det var ytterst nära här) så hur skall det ordnas upp när man väntar?

- Här borde Tesla sett till att ordna någon organiserad "köfil" som alla bilar som väntar på sin tur kan få stå i.

Slutsats; Detta har ju skötts klart dåligt av Tesla. Är inte alls imponerad av de. Skyller inte på andra bilister, utan lägger skulden helt på Tesla här.
Jo Teslas fel de blir såhär men jag tycker du också gjorde fel om du kopplade ur hans bil, han gör precis som tesla sagt men ska göra, dvs stå innanför linjerna.. Jag utgår från att Tesla fattar att de blir precis såhär eftersom de inte sagt något om höger respektive vänster lucka.

Re: När är det kö?

Postat: 11 jun 2022 18:45
av Dafro
Jag förstår dig Martinot som inte gillar att tesla har öppnat upp för andra. Men att koppla bort någon annans kabel är aldrig ok, tur det inte var jag för jag hade blivit skogstokig, tills du ev hade presenterat dig som Martinot men bra att den andra föraren tog det bra. :D

Re: När är det kö?

Postat: 11 jun 2022 19:24
av Swede1
Dafro skrev:
Jag förstår dig Martinot som inte gillar att tesla har öppnat upp för andra. Men att koppla bort någon annans kabel är aldrig ok, tur det inte var jag för jag hade blivit skogstokig, tills du ev hade opresenterat dig som Martinot men bra att den andra föraren tog det bra. :D
Bmw i3 förare är coola! Så det går inte att parkera i3 an korrekt pga uttag höger bak?

Sätter i3ans laddning igång automatiskt när man kopplar in den igen?

Varför kom i3 föraren tillbaka? Såg han att laddningen avbrutits?

Re: När är det kö?

Postat: 11 jun 2022 19:27
av Dafro
Swede1 skrev:
Dafro skrev:
Jag förstår dig Martinot som inte gillar att tesla har öppnat upp för andra. Men att koppla bort någon annans kabel är aldrig ok, tur det inte var jag för jag hade blivit skogstokig, tills du ev hade opresenterat dig som Martinot men bra att den andra föraren tog det bra. :D
Bmw i3 förare är coola! Så det går inte att parkera i3 an korrekt pga uttag höger bak?

Sätter i3ans laddning igång automatiskt när man kopplar in den igen?

Varför kom i3 föraren tillbaka? Såg han att laddningen avbrutits?
Borde inte vara värre än för mig med E-tron, en bit ut där man ska köra. I Linköping ör det inte direkt optimalt eller ens möjligt skulle jag säga då SuC ligger mitt i en parkering.

Re: När är det kö?

Postat: 11 jun 2022 19:33
av DanneLKPG
martinot skrev:
Vi är borta över helgen och åkte E4 och behövde ett snabbt laddstopp i Linköping i dag (11/6) kring lunchtid (13:10).

Navigator i Teslan ruttade in oss dit, och såg att det var en enda plats ledig. Har aldrig hänt mig tidigare att det varit så nära fullt på Tesla SuC. Kommer fram till SuC och ser massor av Teslor, men även 40% icke-Teslor. Ställer mig på den sista lediga platsen. Tur att navigatorn hade rätt!

Problem; när jag ställer mig på sista ledia rutan så ser jag att en annan bil, BMW i3, har tagit min laddkabel. Behöver verkligen ladda och komma vidare då vi har en 50-årsfest att komma fram till i tid. Tyvärr har föraren lämnat bilen som tagit min laddkabel. Som tur är så kan jag vara så "fräck" att jag kan koppla ur "min" kabel ur i3:an och plugga in i min. Behöver bara ladda 10 minuter, så kommer inte föraren tillbaka så kan jag plugga in den i i3:an igen. Stannar i bilen för säkerhets skull. Efter 4-5 minuter kommer föraren och jag förklarar att ag pluggat ur kabeln då han tagit fel. Han hade inte förstått detta, och tar inte alls illa upp när jag förklarar hur det ligger till. Hjälper honom att back intill "rätt" laddkabel för honom, och han kan plugga in och fortsätta ladda genom att ställa sig lite snett i min ruta (erbjuder mig att flytta lite på min bil för att underlätta, men vi löser det utan att det behövs).

Vår M3 L3 laddar det vi behöver med lite extra marginal (till ca 75% SoC) på ca 12 minuter, och flyttar sedan bilen direkt så att någon annan som behöver kan få komma till och ladda. Parkerar på vanlig parkering och käkar lunch med frugan. Ca. 30-40 minuter senare när vi åker så har i3:an precis laddat klart. Vinkar till föraren och hade gått fint att ladda för honom (trots att han fick inkräkta lite på den rutan jag stod i för att kunna ladda.

Frågor att fundera på;

Var jag en elak och hemsk person som tog "min" laddkabel?
Du sa att ni hade bråttom men ändå gick ni och käkade i 40 minuter efter att ni hållt på med laddningen i ca 15 min? Då hade ni haft tid att vänta då någon annan säkerligen hade åkt inom den tiden. Är ni två så kan den andra gå in och beställa maten så länge. Det suger att behöva sitta kvar och vänta på ledig laddare, men personen du pluggade ur kunde lika gärna haft bråttom den också. Då är det inte kul att få kabeln snodd mitt i sin laddsession när man är inne och äter... Om han inte använder BMW-appen (som ger notis vid avbruten laddning) så kunde han lika gärna kommit efter 30 min och trott att han har det han behöver för att åka, men istället upptäcker att han inte laddat någonting. Tesla har som sagt inte förbjudit någon att stå i "fel" ruta. Det är alltså Teslas fel att det blir så här och inte kundernas.