Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Postat: 24 maj 2022 23:34
Förbränningsmotorer, hybrider... 

Är inte tesla ägare men ja om man har abonnemang för 129 kr så får man samma pris som en Tesla har alltid. (med undantag de som laddar gratis.)Goja skrev:Jag kör PS2. En fråga till er som kör Tesla, är det samma pris för er som om jag tecknar avtal för 129:-/månad. Tycker priset per kWh är relativt högt om man jämför med Ionity passport.
Tesla har mer än fördubblat priset per kWh på drygt ett år. Tidigare var det billigt.Goja skrev:Jag kör PS2. En fråga till er som kör Tesla, är det samma pris för er som om jag tecknar avtal för 129:-/månad. Tycker priset per kWh är relativt högt om man jämför med Ionity passport.
Tack för svar, har kört över 1000 mil sedan 24/3 i år. Laddar med mer around och Ionoty(3,53/kWh). Har vad jag vet i dagsläget avtalet med Ionoty via Plugsurfing till mars nästa år och får då ta ställning till om jag tecknar ett passport eller ett avtal med Tesla. Har reflekterat över att man väldigt sällan eller aldrig ser Teslor på Ionoty. Vad är det som gör det, plug and charge eller täckning. Skiljer ju typ 2kr per kWh? Det är ju typ 4kr per mil..mikebike skrev:Tesla har mer än fördubblat priset per kWh på drygt ett år. Tidigare var det billigt.Goja skrev:Jag kör PS2. En fråga till er som kör Tesla, är det samma pris för er som om jag tecknar avtal för 129:-/månad. Tycker priset per kWh är relativt högt om man jämför med Ionity passport.
Goja skrev:Tack för svar, har kört över 1000 mil sedan 24/3 i år. Laddar med mer around och Ionoty(3,53/kWh). Har vad jag vet i dagsläget avtalet med Ionoty via Plugsurfing till mars nästa år och får då ta ställning till om jag tecknar ett passport eller ett avtal med Tesla. Har reflekterat över att man väldigt sällan eller aldrig ser Teslor på Ionoty. Vad är det som gör det, plug and charge eller täckning. Skiljer ju typ 2kr per kWh? Det är ju typ 4kr per mil..mikebike skrev:Tesla har mer än fördubblat priset per kWh på drygt ett år. Tidigare var det billigt.Goja skrev:Jag kör PS2. En fråga till er som kör Tesla, är det samma pris för er som om jag tecknar avtal för 129:-/månad. Tycker priset per kWh är relativt högt om man jämför med Ionity passport.
De har ju precis öppnat så tror ingen kan bedömma det. Är ju storhelg snart så det kanske ger någotElectron skrev:Många som reflekterat över att det inte är så stor skillnad på vardagar.
Men ni som reser på helgerna - dagtid? Har ni upplevt köer då på de SuC som är öppna för andra märken?
Jag laddar hemma mestadels men ska ut på resa till västkusten snart.
Under storhelger brukar det vara kö mellan 13-18 i Norrköping iaf. Ibland Tystberga också. Det är dom jag har bäst koll på. Inga långa köer i min erfarenhet men det var innan man öppnade för alla. Kanske har blivit bättre nu om man lyssnar på fåren här.Electron skrev:Många som reflekterat över att det inte är så stor skillnad på vardagar.
Men ni som reser på helgerna - dagtid? Har ni upplevt köer då på de SuC som är öppna för andra märken?
Jag laddar hemma mestadels men ska ut på resa till västkusten snart.
Ok, i Uddevalla t.ex har det tidigare varit kö - då enbart Teslor. Får se hur det blir nu.jonasl skrev:Jag har otroligt svårt att se att det skulle vara köer vanliga helger. Vid storhelger har det ju varit trångt på vissa av de som öppnats redan innan, så det finns nog risk för att det blir värre.
Ok ja det lär ju märkas. Kommer resa en del i sommar. Dels mot Östersund samt söderut.Curik skrev:Under storhelger brukar det vara kö mellan 13-18 i Norrköping iaf. Ibland Tystberga också. Det är dom jag har bäst koll på. Inga långa köer i min erfarenhet men det var innan man öppnade för alla. Kanske har blivit bättre nu om man lyssnar på fåren här.Electron skrev:Många som reflekterat över att det inte är så stor skillnad på vardagar.
Men ni som reser på helgerna - dagtid? Har ni upplevt köer då på de SuC som är öppna för andra märken?
Jag laddar hemma mestadels men ska ut på resa till västkusten snart.
Curik skrev:Under storhelger brukar det vara kö mellan 13-18 i Norrköping iaf. Ibland Tystberga också. Det är dom jag har bäst koll på. Inga långa köer i min erfarenhet men det var innan man öppnade för alla. Kanske har blivit bättre nu om man lyssnar på fåren här.Electron skrev:Många som reflekterat över att det inte är så stor skillnad på vardagar.
Men ni som reser på helgerna - dagtid? Har ni upplevt köer då på de SuC som är öppna för andra märken?
Jag laddar hemma mestadels men ska ut på resa till västkusten snart.
Electron skrev:Läser i trådar att det finns "icke-Teslor" som tar upp två laddplatser. Varför pratar man inte med vederbörande om att de ska ställa sig rätt, istället för att klaga här?
Jag har varit med om att "fosilare" stått på SuC - om föraren sitter i bilen så funkar det att prata - så flyttar de på sig
Precis, det är på helgerna det kommer att märkas mest.MWall skrev:Curik skrev:Under storhelger brukar det vara kö mellan 13-18 i Norrköping iaf. Ibland Tystberga också. Det är dom jag har bäst koll på. Inga långa köer i min erfarenhet men det var innan man öppnade för alla. Kanske har blivit bättre nu om man lyssnar på fåren här.Electron skrev:Många som reflekterat över att det inte är så stor skillnad på vardagar.
Men ni som reser på helgerna - dagtid? Har ni upplevt köer då på de SuC som är öppna för andra märken?
Jag laddar hemma mestadels men ska ut på resa till västkusten snart.
Jag åkte till Kungsberget 26 mars (en lördag). Behövde inte ladda men kollade ändå på situationen på SuC i Gävle. Då var det fullt och lite kö. Tror klockan var 10-11 på förmiddagen. Var ju inget sportlov men ändå mycket trafik tydligen. Och under sportlovstiderna var det väl även kö i Hudiksvall har jag för mig?
Jag tror vi får vänja oss vid lite köande. Är ofrånkomligt oavsett om det hade öppnat för andra märken eller inte. Det som är lite dumt nu är att man öppnar precis innan den mest hektiska tiden på året. Hade väl varit smidigare att öppna i september och haft nästan ett år på sig att bygga?
Personligen har jag dock kommit fram till, efter att ha sonderat terrängen för laddhybrider, att jag nog tar lite köande hellre än byter till en hybrid eller fossilbil. Bara det här med dog mode är ju fantastiskt för oss. Och så tror jag det här med fri SuC kan bli riktigt jäkla förmånligt framöver.
Ok - håller med - oavsett vart laddporten sitter placerad så vad gör man man om det kryper under 10%? Chansa och åka till nästa laddare som maninte kan vara hundra på att den funkar? Eller kanske mer kö där?MWall skrev:Electron skrev:Läser i trådar att det finns "icke-Teslor" som tar upp två laddplatser. Varför pratar man inte med vederbörande om att de ska ställa sig rätt, istället för att klaga här?
Jag har varit med om att "fosilare" stått på SuC - om föraren sitter i bilen så funkar det att prata - så flyttar de på sig
Därför att på många ställen så går det inte att stå rätt om man har laddporten på "fel" ställe. Det är fysiskt omöjligt. Alternativet för en sådan är då att åka vidare till en annan laddare eller skita i sura miner och koppla in sig ändå.
Vad skulle man själv göra i motsvarande situation om SOC börjar närma sig 0%?
Fast ingen kommer ju ladda till fullpris mer än som nödladdning. 129:-/mån utan bindningstid gör ju att man tjänar in abonnemanget nästan direkt.Swede1 skrev:Rätt dyrt med 7,65 kr/kwh. Säg att bmw i3 rex drar 0,5 liter/ mil nu på försommaren eller 1,5 kwh/mil. 11,5 kr / mil för el eller 23 kr / liter 98 miles plus, ger också 11,5 kr / mil, exakt samma milkostnad. Men då tar det längre tid att ladda, men man slipper puttrandet från aktersnurran och slipper göda Putin mfl. (Skönt att aldrig vara nervös för eventuellt upptagna laddplatser dock.)
Det ska bli spännande att höra nu efter första storhelgen, hur det går när alla får ladda på supercharger. Det höga priset gör att många i första hand laddar där det är billigare och där de är vana att ladda tror jag.
Jepp - skönt att inte bidra till Puttlers ekonomi.Swede1 skrev:Rätt dyrt med 7,65 kr/kwh. Säg att bmw i3 rex drar 0,5 liter/ mil nu på försommaren eller 1,5 kwh/mil. 11,5 kr / mil för el eller 23 kr / liter 98 miles plus, ger också 11,5 kr / mil, exakt samma milkostnad. Men då tar det längre tid att ladda, men man slipper puttrandet från aktersnurran och slipper göda Putin mfl. (Skönt att aldrig vara nervös för eventuellt upptagna laddplatser dock.)
Det ska bli spännande att höra nu efter första storhelgen, hur det går när alla får ladda på supercharger. Det höga priset gör att många i första hand laddar där det är billigare och där de är vana att ladda tror jag.
Passa er för att testa. Jag har fortfarande 4st reserverade belopp á 104kr för mina 4 försök med I5:an förra veckan. Haft kontakt med Tesla, men inte hört något av dom sen i fredags.Klintan skrev:Testade idag V3 i Mariestad. Inte så trångt, ensam på hela stationen. Vet att I5/ev6 har problem men ville testa själv. Fick ingen som helst respons från stolpe eller bil, vet inte om det är något fel på Mariestad som kör mer offline? Har laddat Tesla där tidigare som aldrig kom upp i historiken. Väntade några minuter och gav upp sedan.
Mariestad verkar vara så offline så att det inte reserverats en enda krona för mig. Gjorde ett par försök men inget spår av det på kontot. SuC fantastiska uptime kanske bygger på att de alltid öppnar för laddning när de identifierar en Tesla oavsett kommunikationsstatus med backend?MrRun skrev:Passa er för att testa. Jag har fortfarande 4st reserverade belopp á 104kr för mina 4 försök med I5:an förra veckan. Haft kontakt med Tesla, men inte hört något av dom sen i fredags.Klintan skrev:Testade idag V3 i Mariestad. Inte så trångt, ensam på hela stationen. Vet att I5/ev6 har problem men ville testa själv. Fick ingen som helst respons från stolpe eller bil, vet inte om det är något fel på Mariestad som kör mer offline? Har laddat Tesla där tidigare som aldrig kom upp i historiken. Väntade några minuter och gav upp sedan.