Går det att flytta runt telefonen för att se om det finns något ställe där den får bra kontakt med laddplattan? Det är ju lite lurigt det där, var spolarna i telefonen och plattan sitter...
Den kanske ska ligga snett uppe till höger, eller långt till vänster i nederkant...
Det har du kanske testat nyss också?
Där tar mina idéer slut..
Nu tog jag av skalet igen och verkar det som det fungerar, det gjorde det inte förra gången. Strålande! Dock fortsatt problem med usbC portarna som jag inte får laddning ur. Cigg-uttaget funkar med en usb a -plugg.
Funkade inte att ladda iphone för mig heller ur USB-C, testade med en annan sladd så hoppade det igång.
Det är väl något med strömstyrkan i vissa kablar kanske som inte riktigt lirar.
Går det att flytta runt telefonen för att se om det finns något ställe där den får bra kontakt med laddplattan? Det är ju lite lurigt det där, var spolarna i telefonen och plattan sitter...
Den kanske ska ligga snett uppe till höger, eller långt till vänster i nederkant...
Det har du kanske testat nyss också?
Där tar mina idéer slut..
Nu tog jag av skalet igen och verkar det som det fungerar, det gjorde det inte förra gången. Strålande! Dock fortsatt problem med usbC portarna som jag inte får laddning ur. Cigg-uttaget funkar med en usb a -plugg.
Funkade inte att ladda iphone för mig heller ur USB-C, testade med en annan sladd så hoppade det igång.
Det är väl något med strömstyrkan i vissa kablar kanske som inte riktigt lirar.
Ok,tack! Då finns det hopp. Skall testa att köpa en sån Ikea-sladd och se om det funkar. Dvs hoppa över adaptern.
Hämtade upp vår Model Y i Trosta igår. Vi lämnade tillbaka vår Leaf i december och har fått låna farsans Model S sedan dess. Så han är nog minst lika glad för bilen som vi. Vi hade först beställt en Model 3 men lagom till att vi la beställningen ändrades leveranstiden till maj så vi bytte till en Y istället. Jag blev nöjdare men frun tycker inte den är alls lika snygg.
Hämtningen gick smidigt sånär på att de hade satt på vinterdäcken trots att vi hade bett om att få sommardäcken på. Det fixades dock medan vi tog en kaffe.
Men wow vilken bil! Väldigt välbyggt och rolig att köra. Styrningen känns lite tightare jämfört med Model S:en men å andra sidan man märker ju att Model Y är lite högre. Y:n är även mycket rymligare och luftigare invändigt. Skönt också att kliva upp och inte ner när man sätter sig. Den största skillnaden är dock responsen i skärmen. Farsan har inte uppgraderat till den nya MCU:n ännu och det är bara 3G uppkoppling så den är rätt seg.
Den enda negativa med Model Y hittills var det horribla ljudet när man körde långsamt eller backar. Stod ut med det ganska exakt 27 timmar innan jag ryckte ur kabeln till högtalaren som genererar ljudet. Så nu kan man glida runt utan att bli galen.
Hämtade upp vår Model Y i Trosta igår. Vi lämnade tillbaka vår Leaf i december och har fått låna farsans Model S sedan dess. Så han är nog minst lika glad för bilen som vi. Vi hade först beställt en Model 3 men lagom till att vi la beställningen ändrades leveranstiden till maj så vi bytte till en Y istället. Jag blev nöjdare men frun tycker inte den är alls lika snygg.
Hämtningen gick smidigt sånär på att de hade satt på vinterdäcken trots att vi hade bett om att få sommardäcken på. Det fixades dock medan vi tog en kaffe.
Men wow vilken bil! Väldigt välbyggt och rolig att köra. Styrningen känns lite tightare jämfört med Model S:en men å andra sidan man märker ju att Model Y är lite högre. Y:n är även mycket rymligare och luftigare invändigt. Skönt också att kliva upp och inte ner när man sätter sig. Den största skillnaden är dock responsen i skärmen. Farsan har inte uppgraderat till den nya MCU:n ännu och det är bara 3G uppkoppling så den är rätt seg.
Den enda negativa med Model Y hittills var det horribla ljudet när man körde långsamt eller backar. Stod ut med det ganska exakt 27 timmar innan jag ryckte ur kabeln till högtalaren som genererar ljudet. Så nu kan man glida runt utan att bli galen.
Haha, var sitter högtalaren? är det lätt att återställa?
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Hämtade upp vår Model Y i Trosta igår. Vi lämnade tillbaka vår Leaf i december och har fått låna farsans Model S sedan dess. Så han är nog minst lika glad för bilen som vi. Vi hade först beställt en Model 3 men lagom till att vi la beställningen ändrades leveranstiden till maj så vi bytte till en Y istället. Jag blev nöjdare men frun tycker inte den är alls lika snygg.
Hämtningen gick smidigt sånär på att de hade satt på vinterdäcken trots att vi hade bett om att få sommardäcken på. Det fixades dock medan vi tog en kaffe.
Men wow vilken bil! Väldigt välbyggt och rolig att köra. Styrningen känns lite tightare jämfört med Model S:en men å andra sidan man märker ju att Model Y är lite högre. Y:n är även mycket rymligare och luftigare invändigt. Skönt också att kliva upp och inte ner när man sätter sig. Den största skillnaden är dock responsen i skärmen. Farsan har inte uppgraderat till den nya MCU:n ännu och det är bara 3G uppkoppling så den är rätt seg.
Den enda negativa med Model Y hittills var det horribla ljudet när man körde långsamt eller backar. Stod ut med det ganska exakt 27 timmar innan jag ryckte ur kabeln till högtalaren som genererar ljudet. Så nu kan man glida runt utan att bli galen.
Haha, var sitter högtalaren? är det lätt att återställa?
Ja absolut, den sitter framför högra framhjulet. Vrid hjulen max åt vänster, lossa två plastfästen i hjulhuset med en skruvmejsel, sedan är det bara att klicka ur sladden från högtalaren. Känns som att Tesla har gjort det enkelt att koppla ur den om man vill. Nackdelen är ju att man inte kan använda den för att spela upp musik och megafon grejen. Men hellre slippa ljudet för min del iaf.
Då har jag varit ägare och förare av en Tesla Model y i 6 dagar - och mitt omdöme kan bara sammanfattas i två ord - underbar succé. Vilken bil - en dröm att köra och el-driften är magisk.
Att smyga fram nästan ljudlöst i Sumpan och med gott samvete - inga avgaser eller partiklar.
Finns bara en sak jag ångrar - varför tog jag inte det här beslutet för 2 år sedan?
Vissa saker har givetvis varit lite oroväckande - bla skärmen och avsaknad av knappar och displayer - men det har gått förvånads lätt att anpassa sig. Uppskattar mer och mer den minimalistiska instrumentpanelen - det är vackert och faktiskt ganska praktiskt. Såg ett foto i DN på någon ny ev-bil som hade hela instrumentpanelen och mittkonsolen överröst med knappar och reglage - man undrar hur någon ska kunna ha koll på så många knappar?
Har av olika anledningar inte kört så mycket som jag hade planerat - men nästa vecka blir det åka av.
Men det lilla jag har åkt - bla nästan hela Mälaren runt (fuskade lite) och en del korta resor i min närhet.
Överraskande är att torkarna fungerar så bra - i alla fall när det regnar - kanske inte lika bra när det stänker slask på motorväg. Men knappen på reglaget är helt ok att använda.
Autopiloten, enkel - fungerar riktigt bra, mjuk rendering. Har inte haft några problem och det blir mjuk och fin körning.
Renderingen och one-fot-driving - är bara helt magiskt. Körde hela vägen t/r till Globen och rörde inte bromsen. Fungerar kanon när det är köer.
Värmen - var minusgrader några dagar innan helgen. Att kupén blir varm så snabbt hade jag ingen aning om. Trodde den skulle vara likvärdig med min gamla Skoda och diselvärmaren - men Teslan är super effektiv. Däremot kan jag tycka att värmen är lite ojämn. Märkte det när jag åkte lite längre resa igår - hade temperaturen på fast 20 grader - men upplevde det som temperaturen gick upp och ned ganska kraftigt. Passageraren bak klagade en del.
Komforten är super - in- och ur-stigning är väldigt lätt och man sitter väldigt bra Gillar att sitta lite högt med bra sikt.
Upplevelsen vid hämtning var ok. Bilen hade tinade rena rutor men huv, tak och sidor var draperade med is och snö. Batteriet var något under 30% men det tyckte tjejen som lämnade ut bilen var för lite - så hon körde den till laddningen och erbjöd mig kaffe medans den laddades och tinades upp. Överlämnande av min Skoda var väldigt enkelt - trodde de skulle klaga på att jag kört för mycket sedan senaste värderingen (fick göra om värderingen i Januari, men de stod fast vid ursprungliga priset) - men hon bara frågade om jag inte behövde p-skivan som låg kvar i handskfacket. Sedan var det bara att skriva under och allt var klart. Ingen direkt aha-upplevelse med täcke och skränig musik - men helt ok:-)
Har tidigare haft batteriångest. När jag provkört så tok stirrade jag på batteristapeln - men nu är jag helt iskall. Tom när jag haft problem med min laddstolpe och inte kunnat ladda ordentligt vissa dagar så har jag inte fått någon panik. Tur att jag inte är den förste i BRF-föreningen som skaffat EV - en granne har hjälpt till och felsöka och haft några samtal med firman som installerade stolparna. Nu har det fungerat klockrent i några dagar - så skönt att kunna sätta sig i varm bil och bara glida iväg.
En miss av mig var att jag glömde kolla stänkskydden - fick sms idag att Tesla vill komma ut till mig och montera dem.
Nu gäller det bara sätta sig in all teknik - men jag känner ingen stress över det - bara kul att lära sig nytt. Känns helt rätt att ha Tesla - ska man ändå byta från diesel till el så är det lika bra att även byta upp till Bil 2.0. Man får inte vara rädd för framtiden och nytänkande. Kanske är det så att allt är inte helt genomtänkt men jag köper det - allt kan inte bli rätt från början, och så kan det vara så att jag är för gammal och svårt med att tänka om.
Blev lite långt - men för mig var det ett stort steg att kliva över från diesel till EV så jag ville dela med mig om min Model Y upplevelse
Välgjord genomgång. Tack för att du delade med dig!
Hämtade upp vår Model Y i Trosta igår. Vi lämnade tillbaka vår Leaf i december och har fått låna farsans Model S sedan dess. Så han är nog minst lika glad för bilen som vi. Vi hade först beställt en Model 3 men lagom till att vi la beställningen ändrades leveranstiden till maj så vi bytte till en Y istället. Jag blev nöjdare men frun tycker inte den är alls lika snygg.
Hämtningen gick smidigt sånär på att de hade satt på vinterdäcken trots att vi hade bett om att få sommardäcken på. Det fixades dock medan vi tog en kaffe.
Men wow vilken bil! Väldigt välbyggt och rolig att köra. Styrningen känns lite tightare jämfört med Model S:en men å andra sidan man märker ju att Model Y är lite högre. Y:n är även mycket rymligare och luftigare invändigt. Skönt också att kliva upp och inte ner när man sätter sig. Den största skillnaden är dock responsen i skärmen. Farsan har inte uppgraderat till den nya MCU:n ännu och det är bara 3G uppkoppling så den är rätt seg.
Den enda negativa med Model Y hittills var det horribla ljudet när man körde långsamt eller backar. Stod ut med det ganska exakt 27 timmar innan jag ryckte ur kabeln till högtalaren som genererar ljudet. Så nu kan man glida runt utan att bli galen.
Haha, var sitter högtalaren? är det lätt att återställa?
Ja absolut, den sitter framför högra framhjulet. Vrid hjulen max åt vänster, lossa två plastfästen i hjulhuset med en skruvmejsel, sedan är det bara att klicka ur sladden från högtalaren. Känns som att Tesla har gjort det enkelt att koppla ur den om man vill. Nackdelen är ju att man inte kan använda den för att spela upp musik och megafon grejen. Men hellre slippa ljudet för min del iaf.
Antar den lär behöva kopplas tillbaka tillfälligt när bilen ska besiktigas i framtiden.
Antar den lär behöva kopplas tillbaka tillfälligt när bilen ska besiktigas i framtiden.
I dagsläget finns inga speciella krav för elbilar på besiktningen, sen får man väl se vad som händer om 3 år.
Lagen kom för två år sedan, men verkar gälla nya elbilar som lanseras, så modeller som lanserades tidigare behöver inte ha det. Gissar att Tesla valt att följa lagen fast de inte behövt, det är väl bara en omprogrammering som behövdes.
Då kanske inte besiktningen kan anmärka på om det kopplats ur.
Är det någon som vet vad som kommer skilja på Q2-leveranser jämfört med Q1?
Ursäkta om det är en idiotisk fråga, inte hunnit bli så insatt. Har en bokning till maj men funderar på om man ska ringa till tesla (som nämnt ovan och försöka få en tidigare).
Hämtade upp vår Model Y i Trosta igår. Vi lämnade tillbaka vår Leaf i december och har fått låna farsans Model S sedan dess. Så han är nog minst lika glad för bilen som vi. Vi hade först beställt en Model 3 men lagom till att vi la beställningen ändrades leveranstiden till maj så vi bytte till en Y istället. Jag blev nöjdare men frun tycker inte den är alls lika snygg.
Hämtningen gick smidigt sånär på att de hade satt på vinterdäcken trots att vi hade bett om att få sommardäcken på. Det fixades dock medan vi tog en kaffe.
Men wow vilken bil! Väldigt välbyggt och rolig att köra. Styrningen känns lite tightare jämfört med Model S:en men å andra sidan man märker ju att Model Y är lite högre. Y:n är även mycket rymligare och luftigare invändigt. Skönt också att kliva upp och inte ner när man sätter sig. Den största skillnaden är dock responsen i skärmen. Farsan har inte uppgraderat till den nya MCU:n ännu och det är bara 3G uppkoppling så den är rätt seg.
Den enda negativa med Model Y hittills var det horribla ljudet när man körde långsamt eller backar. Stod ut med det ganska exakt 27 timmar innan jag ryckte ur kabeln till högtalaren som genererar ljudet. Så nu kan man glida runt utan att bli galen.
Haha, var sitter högtalaren? är det lätt att återställa?
Ja absolut, den sitter framför högra framhjulet. Vrid hjulen max åt vänster, lossa två plastfästen i hjulhuset med en skruvmejsel, sedan är det bara att klicka ur sladden från högtalaren. Känns som att Tesla har gjort det enkelt att koppla ur den om man vill. Nackdelen är ju att man inte kan använda den för att spela upp musik och megafon grejen. Men hellre slippa ljudet för min del iaf.
Då har jag varit ägare och förare av en Tesla Model y i 6 dagar - och mitt omdöme kan bara sammanfattas i två ord - underbar succé. Vilken bil - en dröm att köra och el-driften är magisk.
Att smyga fram nästan ljudlöst i Sumpan och med gott samvete - inga avgaser eller partiklar.
Finns bara en sak jag ångrar - varför tog jag inte det här beslutet för 2 år sedan?
Vissa saker har givetvis varit lite oroväckande - bla skärmen och avsaknad av knappar och displayer - men det har gått förvånads lätt att anpassa sig. Uppskattar mer och mer den minimalistiska instrumentpanelen - det är vackert och faktiskt ganska praktiskt. Såg ett foto i DN på någon ny ev-bil som hade hela instrumentpanelen och mittkonsolen överröst med knappar och reglage - man undrar hur någon ska kunna ha koll på så många knappar?
Har av olika anledningar inte kört så mycket som jag hade planerat - men nästa vecka blir det åka av.
Men det lilla jag har åkt - bla nästan hela Mälaren runt (fuskade lite) och en del korta resor i min närhet.
Överraskande är att torkarna fungerar så bra - i alla fall när det regnar - kanske inte lika bra när det stänker slask på motorväg. Men knappen på reglaget är helt ok att använda.
Autopiloten, enkel - fungerar riktigt bra, mjuk rendering. Har inte haft några problem och det blir mjuk och fin körning.
Renderingen och one-fot-driving - är bara helt magiskt. Körde hela vägen t/r till Globen och rörde inte bromsen. Fungerar kanon när det är köer.
Värmen - var minusgrader några dagar innan helgen. Att kupén blir varm så snabbt hade jag ingen aning om. Trodde den skulle vara likvärdig med min gamla Skoda och diselvärmaren - men Teslan är super effektiv. Däremot kan jag tycka att värmen är lite ojämn. Märkte det när jag åkte lite längre resa igår - hade temperaturen på fast 20 grader - men upplevde det som temperaturen gick upp och ned ganska kraftigt. Passageraren bak klagade en del.
Komforten är super - in- och ur-stigning är väldigt lätt och man sitter väldigt bra Gillar att sitta lite högt med bra sikt.
Upplevelsen vid hämtning var ok. Bilen hade tinade rena rutor men huv, tak och sidor var draperade med is och snö. Batteriet var något under 30% men det tyckte tjejen som lämnade ut bilen var för lite - så hon körde den till laddningen och erbjöd mig kaffe medans den laddades och tinades upp. Överlämnande av min Skoda var väldigt enkelt - trodde de skulle klaga på att jag kört för mycket sedan senaste värderingen (fick göra om värderingen i Januari, men de stod fast vid ursprungliga priset) - men hon bara frågade om jag inte behövde p-skivan som låg kvar i handskfacket. Sedan var det bara att skriva under och allt var klart. Ingen direkt aha-upplevelse med täcke och skränig musik - men helt ok:-)
Har tidigare haft batteriångest. När jag provkört så tok stirrade jag på batteristapeln - men nu är jag helt iskall. Tom när jag haft problem med min laddstolpe och inte kunnat ladda ordentligt vissa dagar så har jag inte fått någon panik. Tur att jag inte är den förste i BRF-föreningen som skaffat EV - en granne har hjälpt till och felsöka och haft några samtal med firman som installerade stolparna. Nu har det fungerat klockrent i några dagar - så skönt att kunna sätta sig i varm bil och bara glida iväg.
En miss av mig var att jag glömde kolla stänkskydden - fick sms idag att Tesla vill komma ut till mig och montera dem.
Nu gäller det bara sätta sig in all teknik - men jag känner ingen stress över det - bara kul att lära sig nytt. Känns helt rätt att ha Tesla - ska man ändå byta från diesel till el så är det lika bra att även byta upp till Bil 2.0. Man får inte vara rädd för framtiden och nytänkande. Kanske är det så att allt är inte helt genomtänkt men jag köper det - allt kan inte bli rätt från början, och så kan det vara så att jag är för gammal och svårt med att tänka om.
Blev lite långt - men för mig var det ett stort steg att kliva över från diesel till EV så jag ville dela med mig om min Model Y upplevelse
Hur är det med laddare , ingår det något så man kan ladda 1-fas innan man installerar sin hemmaladdare…
Hur är det med drag , finns det tillgängligt nu eller ?
Ska vi först reda ut begreppen?
Laddaren sitter i bilen och kallas ombordladdare, är 3-fas och ger max 11kW.
Hemmaladdare är en svindyr lösning som nästan ingen använder för den ger inte snabbare laddning om man inte har enorma huvudsäkringar och kapacitet över. Normalt installerar man en laddbox för laddning hemma, och den kommunicerar med bilen och använder bilens ombordladdare.
Det du behöver för att ladda 1-fas från vanligt Schuko-uttag är en UMC (laddsladd) och det medföljer bilen.
Så du behöver inte skaffa några grejer i väntan på installation av laddbox.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015