Sida 7 av 13

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 13 maj 2021 10:09
av ONSatan
holden skrev:
LarsL skrev:
holden skrev:
Det är nog också det enda jag verkligen stör mig på i M3, spakarna är för dåliga och jag skulle hellre se blinkers som symboler på skärmen än att hela tiden slå på helljuset av misstag.
Det har jag aldrig lyckats med. Men blinkersen saknar ju helt känsla i lägena.
Jag har till och med suttit och övat för att försöka undvika helljuset vid blinkers men det jag kommer fram till är att det är alldeles för kort avstånd framåt/helljus och bakåt/helljusblink så särskilt vid blink höger är det nästan omöjligt att utifrån min sittposition träffa de rätta 4-5 mm i mittläget som inte påverkar helljuset. Motståndet för blinkers upp/ned är också för högt medan motståndet fram/bak är för lågt.
Kan det vara så att det är stor skillnad från bil til bil? Kan ju vara justerbart eller pga toleranser?

(Sitter själv och väntar på en model 3LR och skulle störa mig enormt om det inte var förutsägbar känsla i en sån sak som blinkers….)

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 13 maj 2021 10:52
av Niklas Z
ONSatan skrev:
holden skrev:
LarsL skrev:
holden skrev:
Det är nog också det enda jag verkligen stör mig på i M3, spakarna är för dåliga och jag skulle hellre se blinkers som symboler på skärmen än att hela tiden slå på helljuset av misstag.
Det har jag aldrig lyckats med. Men blinkersen saknar ju helt känsla i lägena.
Jag har till och med suttit och övat för att försöka undvika helljuset vid blinkers men det jag kommer fram till är att det är alldeles för kort avstånd framåt/helljus och bakåt/helljusblink så särskilt vid blink höger är det nästan omöjligt att utifrån min sittposition träffa de rätta 4-5 mm i mittläget som inte påverkar helljuset. Motståndet för blinkers upp/ned är också för högt medan motståndet fram/bak är för lågt.
Kan det vara så att det är stor skillnad från bil til bil? Kan ju vara justerbart eller pga toleranser?

(Sitter själv och väntar på en model 3LR och skulle störa mig enormt om det inte var förutsägbar känsla i en sån sak som blinkers….)
Det har hänt mig också, men typ en gång per kvartal. Då stör jag mig mer på spakens allmänna sladdrighet och att den inte alltid stänger av sig efter avslutad sväng.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 13 maj 2021 12:14
av Fluffy
Sladdrig är den som i en model s? Vilken årsmodell har du? Min 2021 är inte alls sladdrig utan tvärtom (premium känsla). Har aldrig lyckats slå på helljus av misstag.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 13 maj 2021 16:14
av pefreli
Fluffy skrev:
Sladdrig är den som i en model s? Vilken årsmodell har du? Min 2021 är inte alls sladdrig utan tvärtom (premium känsla). Har aldrig lyckats slå på helljus av misstag.
Min från 2019 skiljer sig inte från den i 2021.

Har alltså inget med årsmodell att göra. Upplever man problem får man kontakta SC.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 13 maj 2021 17:20
av martinot
Tycker att blinkersen är lite mer "krispig" i vår Mercedes, men har å andra sidan normalt inga problem med den i M3.

Det enda problem jag upplevt är (som någon annan beskrev här i tråden) att den någon gång inte automatiskt stängt av blinkersen efter att man svängt klart med ratten. Vet ej om det är hårdvara eller bugg i mjukvara, men det är inte så ofta det hänt (så inget stort problem för mig).

Har aldrig slagit på/av helljus av misstag vid blinkning (faktiskt hänt mig en gång på Mercan, även om inget stort problem där heller).

Men även om jag inte har något stort problem med blinkers på vår M3 (inget jag tänker på till vardags, åkt i många bilar med sämre blinkers), så håller jag helt med de som föredrar känslan i Mercedes-spakarna. De är klart lite "krispigare" än den på vår M3 (som är lite mjukare och mindre distinkt).

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 13 maj 2021 22:49
av MarkusL
holden skrev:
LarsL skrev:
PerV skrev:
LarsL skrev:
Jag gick från Mercedes 250 E sedan som jag tror alla kan komma överens om är premium? Den motsvarar ganska precis Model 3 förutom kvalitén på spakarna runt ratten som är kass på Model 3. Är man van från Mercedes så känns två spakar som överflöd där utgår man från en, det är sedan gammalt (Nu har de visserligen dragit upp farthållare och växelspak till ratten också).
Vad jag förstår kommer spakar och knappar i Teslorna just från Mercedes..
Model S spakarna är identiska. Model 3 är inspirerade av Mercedes men saknar deras precision.
Det är nog också det enda jag verkligen stör mig på i M3, spakarna är för dåliga och jag skulle hellre se blinkers som symboler på skärmen än att hela tiden slå på helljuset av misstag.
Du måste ha en defekt spak, jag har aldrig slagit på helljus av misstag.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 13 maj 2021 22:57
av rolundb
MarkusL skrev:
holden skrev:
LarsL skrev:
PerV skrev:
LarsL skrev:
Jag gick från Mercedes 250 E sedan som jag tror alla kan komma överens om är premium? Den motsvarar ganska precis Model 3 förutom kvalitén på spakarna runt ratten som är kass på Model 3. Är man van från Mercedes så känns två spakar som överflöd där utgår man från en, det är sedan gammalt (Nu har de visserligen dragit upp farthållare och växelspak till ratten också).
Vad jag förstår kommer spakar och knappar i Teslorna just från Mercedes..
Model S spakarna är identiska. Model 3 är inspirerade av Mercedes men saknar deras precision.
Det är nog också det enda jag verkligen stör mig på i M3, spakarna är för dåliga och jag skulle hellre se blinkers som symboler på skärmen än att hela tiden slå på helljuset av misstag.
Du måste ha en defekt spak, jag har aldrig slagit på helljus av misstag.
Samma här. Inte jag heller. Kommer från Audi tidigare och är lika nöjd.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 14 maj 2021 05:45
av LarsL
Detta handlar om Model 3 spakarna, de flimsiga som Tesla tagit fram själva. Mercedes spakarna i Model S är ju solida och ordentliga.

Slår man i helljus när man blinkar så ska man nog besöka service eller åtminstone testaren annan Model 3 för att konstatera om det är fel på bil eller hanteringen. Jag har automatiken aktiverad för helljus och har aldrig upplevt problemet.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 14 maj 2021 09:15
av holden
Ja, jag får höra med SC om det går att åtgärda eller om dom tycker att det är jag som borde åtgärdas. Nu undviker jag i möjligaste mån ihållande blink med varierande framgång, dutta flera gånger eller hålla spaken manuellt i blinkläget.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 14 maj 2021 11:12
av Threm
Allt som gör Tesla unikt som mjukvara, drivlina osv är helt fantastiskt och inget BMW gör kommer i närheten. Däremot, allt som BMW gör som Tesla också gör, t ex dörrar, inredningsdetaljer, bullerdämpning, fjädring, säten, osv gör BMW bättre. Frågan är vad du/ni tycker är viktigast?

Detta stämmer för både BMW, Audi, Mercedes, Volvo. Även om du köper en Model S för 1m kr så kommer din Volvo för 500tkr kännas bättre på samtliga punkter som inte är unikt för Tesla.

Däremot kan Tesla troligtvis bli bättre och komma väldigt nära den standard som ”vanliga” biltillverkare har idag inom en snar framtid. Snabbare än dem vanliga biltillverkarna kan tillverka lika bra batterier, motorer, mjukvara och allt annat som gör Tesla unikt till ett bra pris.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 14 maj 2021 11:35
av Fluffy
LarsL skrev:
Detta handlar om Model 3 spakarna, de flimsiga som Tesla tagit fram själva. Mercedes spakarna i Model S är ju solida och ordentliga.

Slår man i helljus när man blinkar så ska man nog besöka service eller åtminstone testaren annan Model 3 för att konstatera om det är fel på bil eller hanteringen. Jag har automatiken aktiverad för helljus och har aldrig upplevt problemet.
I min model 3 är spakarna inte flimsiga, tvärtom. Låter som du har något fel på din spak.

De enda flimsiga spakarna har varit i teslas lånebilar (model s). De är riktigt sunkiga i de 3 jag kört.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 14 maj 2021 11:47
av Delta
Detta börjar bli tramsigt. Jag har haft Tesla MS i 6 år och 11 månader. Har genom mitt liv ägt ytterligare ca. 65 bilar. (inklusive bilar till frugan o företaget). Aldrig har jag valt bil på grund av blinkersspaken. Komforten i Teslas bilar är suverän. Längtar till en ordentlig resa ut i Europa med gratisladdning och autopilot.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 14 maj 2021 11:52
av Zalman3
Delta skrev:
Detta börjar bli tramsigt. Jag har haft Tesla MS i 6 år och 11 månader. Har genom mitt liv ägt ytterligare ca. 65 bilar. (inklusive bilar till frugan o företaget). Aldrig har jag valt bil på grund av blinkersspaken. Komforten i Teslas bilar är suverän. Längtar till en ordentlig resa ut i Europa med gratisladdning och autopilot.
Kan bara hålla med!

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 14 maj 2021 16:30
av Niklas Z
Delta skrev:
Detta börjar bli tramsigt. Jag har haft Tesla MS i 6 år och 11 månader. Har genom mitt liv ägt ytterligare ca. 65 bilar. (inklusive bilar till frugan o företaget). Aldrig har jag valt bil på grund av blinkersspaken. Komforten i Teslas bilar är suverän. Längtar till en ordentlig resa ut i Europa med gratisladdning och autopilot.
Jag skulle inte säga att komforten i Model 3 är suverän. Ljudnivån borde vara lägre och fjädringen bättre på att svälja vägens ojämnheter. Därmed inte sagt att komforten är dålig, men helt klart skulle komforten kunna vara bättre.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 14 maj 2021 18:26
av Delta
Jag refererar till MS eftersom det är den modellen jag har erfarenhet av. Det är hur som helst vibrationsfriheten, snabbheten, navigatorn, autopiloten och de generösa utrymmena som jag uppskattar vid Europa resor. Vågar inte skriva hur långa pass som går att räkna in. Slumra en trekvart under laddpauserna. Min bil är från 2017 och har därför gratis SuC. Byter den aldrig oavsett blinkersspak.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 14 maj 2021 18:40
av Zalman3
Delta skrev:
Jag refererar till MS eftersom det är den modellen jag har erfarenhet av. Det är hur som helst vibrationsfriheten, snabbheten, navigatorn, autopiloten och de generösa utrymmena som jag uppskattar vid Europa resor. Vågar inte skriva hur långa pass som går att räkna in. Slumra en trekvart under laddpauserna. Min bil är från 2017 och har därför gratis SuC. Byter den aldrig oavsett blinkersspak.
Min är också från 2017 och har gratis SuC. Har tjänat ca 100.000 kr på att kunna ladda gratis eftersom jag inte kan ladda hemma.
Kan heller inte byta bort den.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 maj 2021 08:36
av ducce916

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 maj 2021 10:31
av MWall
ducce916 skrev:
Model 3 är prisvärd men grejen är väl att formgivning och komfort är viktigare än prestanda för nästan alla så länge prestandan är på en acceptabel nivå.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 maj 2021 11:41
av Delta
Att välja bilmärke är inte helt rationellt, det är känslostyrt, medvetet eller omedvetet.
Själv har jag växt upp i ett land som var invaderat av Tyskland under andra världskriget. Som tur var förlorade de kriget och jag erkänner villigt att det påverkar mitt bilval idag om jag ska välja mellan tyskt och amerikanskt. Om produkten är likvärdig så väljer jag amerikanskt före tyskt. "Tysk premium" är för mig en nackdel, att "vorsprung durch technik" i själva verket är en kopiering av andras idéer.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 maj 2021 12:14
av LarsL
Fluffy skrev:

I min model 3 är spakarna inte flimsiga, tvärtom. Låter som du har något fel på din spak.

De enda flimsiga spakarna har varit i teslas lånebilar (model s). De är riktigt sunkiga i de 3 jag kört.
Nej, det är inget fel på mina spakar de är helt enkelt designade så här. På en Mercedes är spakarna solida och de känns som om de är sammankopplade med mekanik. I Model 3 är de mer designade som i en Japansk eller Koreans bil, flimsigt. Blir så klart billigare så.
Också irriterande att varken helljus eller blinkers har fasta lägen utan det är återfjädrande. Har svurit många gånger över att blinkersen inte aktiverats eller inte går att avaktiver på mekanisk känsla.

Naturligtvis väljer man inte bil efter blinkers spakar.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 maj 2021 12:45
av martinot
MWall skrev:
ducce916 skrev:
Model 3 är prisvärd men grejen är väl att formgivning och komfort är viktigare än prestanda för nästan alla så länge prestandan är på en acceptabel nivå.
Kan förstå att stolarna i M3 inte håller för extrem bankörning/tävling, men för långkörning så är de helt fantastiskt underbara!

Vida överlägsna stolarna i de MS och MX som jag kört, överlägsna stolarna i alla våra Mercedes, och överlägset de flesta stolar jag testat.

De enda stolar jag haft som konkurrerar med de i M3, och kanske slår de med en liten marginal, är Volvos.

Audis tycker jag också är bra, men skulle sätta de Audistolar jag kört som en liten (men klar) bit efter de i M3.

Så min topp tre på världen bästa och bekvämaste bilstolar för vardagskörning och långkörning skulle jag sätta som pallvinnare:

#1: Volvo
#2: Tesla M3
#3: Audi

Sedan tror jag inte att, så många, köper en Audi för 1,5-2 miljoner, och samtidigt skiter i prestanda. Det liksom faller på eget grepp.

Vill man endast köra från A-B, och skiter i prestanda och annat, så duger troligen en billig Skoda eller Kia.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 maj 2021 14:34
av holden
Jag tycker också att M3s stolar är kanon, föredrar klart dessa framför Audis.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 maj 2021 14:41
av Niklas Z
Jag kommer från BMW:s sportstolar och riktigt lika bra som dem tycker jag inte att stolarna i Model 3 är, men helt klart sitter jag väldigt bra i stolarna i Model 3. Än så länge har jag dock inte kört så långa etapper med Model 3, men det har i alla fall blivit några etapper på drygt tre timmar i sträck bakom ratten. Jag ser fram emot ordentliga långkörningar när pandemin tillåter (fick första vaccinsprutan i torsdags).

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 maj 2021 14:55
av martinot
Niklas Z skrev:
Jag kommer från BMW:s sportstolar och riktigt lika bra som dem tycker jag inte att stolarna i Model 3 är, men helt klart sitter jag väldigt bra i stolarna i Model 3. Än så länge har jag dock inte kört så långa etapper med Model 3, men det har i alla fall blivit några etapper på drygt tre timmar i sträck bakom ratten. Jag ser fram emot ordentliga långkörningar när pandemin tillåter (fick första vaccinsprutan i torsdags).
Samma sak här. Har än så länge kört i ca. 4-5 timmar i M3, men långt ifrån 8-10 timmar som i våra tidigare Volvo, nuvarande Mercedes, och hyr-BMW på semester (gillar BMWs stolar lite bättre än de i våra Mercedes som vi haft). Så återstår att se, men väldigt nöjd med M3-stolarna än så länge. Otroligt fina och sköna stolar, även om 10-timmarstesten återstår.

Grattis till vaccineringen. :)

Fick min första vaccindos igår (Pfizer-BioNTech), och har nästa dos om ca. sex veckor (25/6).

Ser fram emot både bilsemester i Sverige och (om det går) i Norge, men även att kunna flyga utomlands igen. Skall bli så kul att kunna ut och resa igen! :)

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 maj 2021 15:35
av pefreli
Niklas Z skrev:
Jag kommer från BMW:s sportstolar och riktigt lika bra som dem tycker jag inte att stolarna i Model 3 är, men helt klart sitter jag väldigt bra i stolarna i Model 3. Än så länge har jag dock inte kört så långa etapper med Model 3, men det har i alla fall blivit några etapper på drygt tre timmar i sträck bakom ratten. Jag ser fram emot ordentliga långkörningar när pandemin tillåter (fick första vaccinsprutan i torsdags).
Håller med om att BMW’s sportstolar är aningen bättre. Framförallt bättre sidostöd vid aktiv körning och något bättre möjlighet att ”tilta” stolen.

Men jag har kört ett antal långresor på ca 10 timmar med Model 3 och på längre resor är de riktigt bra.

Kombinerat med AP så kommer jag fram mer utvilad än i någon annan bil jag kört. Trots att det finns bilar som är tystare. ;)