Re: BMW i4
Postat: 04 sep 2021 16:30
Stigma. 

Samsung telefoner efter s21 också som jag förstår det sist jag kollade på bmws digital key.dd88 skrev:Ja typ, men med mer funktionalitet, man kommer tex även kunna dela nyckel med alla som kör iOS.martinot skrev:Blir det automatisk nyckellösning med mobilen liknande den hos M3/MY?dd88 skrev:Finns hos några av de nuvarande modellerna, hoppas även att nyckellösningen är klar till lansering
Skulle du vilja ha carplay i din smarttv?dd88 skrev:Nu minns jag inte om BMWs egna system är enligt standard eller en egen lösning, men finns mer att läsa här:
https://carconnectivity.org/
Det är sånt här som gör att jag tror att integration med Android och iOS kommer bli viktigare än bilens egna system.
Volkswagen har Carplay navigering i HUDen.HelectriC skrev:Carplay/AA visas även i HUD något jag nog inte sett hos någon annan tillverkare.OfarligTesla skrev:Såg att i4an får första riktigt användbara Apple Carplay jag sett där man kan få navigationen från Carplay i instrumentbrädan också, riktigt coolt faktiskt att det börjar bli vettig integration nu.
Det känns väl lagom trafiksäkert att sitta med båda händerna på skärmen i korrekt fingersättning. Betydligt lättare och säkrare att använda röststyrning istället.HelectriC skrev:Blir ju inte det när du sitter så förskjuten. De flesta skriver nog med 1 finger på en bilskärmOfarligTesla skrev:På en stor skärm får du ju ett fullstort tangentbord, så du skriver som om du satt vid en dator.uraza skrev:
Jag menade Teslas skärm. Men även med Ipad funkar det sämre då jag ej pratar om auto complete i isolation utan i kombination med kort travel distance. Jag kan omöjligt skriva så fort på en iPad eller Tesla:
Du får gärna lära mig hur du skriver "extremt snabbare" än detta på en iPad
Men varför sitta och zooma sig fram i kartan när det tar 5-10 sekunder att tala in alternativt 15-20 sekunder att skriva in butik/adress?taliz skrev:Sitta och knappa in adress gör jag så gott som aldrig.
99 ggr av 100 har jag använt pinch to zoom och longpress i Teslan. Går extremt snabbt och man behöver inte veta adress, vilket jag sällan vet. Vill man köra en annan rutt så gör man det och den planerar automagiskt om.
Men det funkar alltså inte i Carplay. Där får jag använda röst, vilket funkar bra med Google Maps. Bara det att man då måste trycka flera ggr på skärmen för att bekräfta, vilket som sagt inte går så bra med liten skärm och en bil som skumpar.
Slutresultatet är att jag hamnar i betydligt fler köer med ID4an eftersom jag inte orkar navigera överallt.
Med Teslan var det så smidigt att jag just navigerade överallt, även om jag skulle till mataffären, så jag slapp ev. köer.
tomenq skrev:Ja, baksätet ser lite begränsat ut i förhållande till vad man (jag) förväntar sig av bilstorleken. Bilen är väl i princip en 4-serie Grand Coupe. Nån som känner den och baksätet?
Men det bästa är väl som vanligt att testa själv. Tycker det är en sjukt fin bil så här på håll!
Vad har man annars baksätet till? Mitt är tomt för det mesta men sen är vi 4 vuxna som sitter där när vi skall på skidresa, golf eller när vi syskon åker tillsamman för att hälsa på föräldrar. Om det inte får plats vuxna där kan jag lika gärna skippa det och ta en 2-sitsig.MWall skrev:
Vem fasiken sitter i baksätet på sin egen bil? Eller ens skjutsar vuxna så ofta och långt att det blir en faktor.
Fram lär det inte vara några problem med utrymmet. Och bagaget är ju vida överlägset både Model 3 och PS2. Helt klart ett riktigt bra alternativ.
Det är väl typiskt för många ICE-bilar som konverterats till BEV; stora utanpå, men dåligt med utrymmen inuti?taliz skrev:Såg autogefühls mässvideo. Thomas ser ut som en jätte i kupén(och han är betydligt mindre än mig). Verkar förvånansvärt trångt.
Visserligen är den ju baserad på en avgasbil, precis som PS2(och den är ju trång den med). Men ändå, trodde det var en större bil.
Barn.OfarligTesla skrev:Vad har man annars baksätet till? Mitt är tomt för det mesta men sen är vi 4 vuxna som sitter där när vi skall på skidresa, golf eller när vi syskon åker tillsamman för att hälsa på föräldrar. Om det inte får plats vuxna där kan jag lika gärna skippa det och ta en 2-sitsig.MWall skrev:
Vem fasiken sitter i baksätet på sin egen bil? Eller ens skjutsar vuxna så ofta och långt att det blir en faktor.
Fram lär det inte vara några problem med utrymmet. Och bagaget är ju vida överlägset både Model 3 och PS2. Helt klart ett riktigt bra alternativ.
Du kan inte jämföra I4 med Grand coupe. Hela golvet verkar vara klart högre för att få plats med batteri. Det är detta som är grundproblemet med konverterade ICE-plattformar.tomenq skrev:Nä, det är klart att framsätet är viktigare än bak, men det gör det inte obetydligt för alla. Jag har två barn, så det är inte ovanligt att åtminstone det ena sitter bak. För mig personligen är baksätet viktigare än bagaget, men det beror förstås på vilken livssituation man har.
Men, jag måste iväg och titta på en Grand Coupé när tillfälle ges. Vet nån förresten när i4 finns att se live?
Det är så fint när folk totalsågar en bil som de aldrig ens suttit i pga av något som man bevislingen behöver uppleva för att veta om det är ett problem eller inteMagnus71 skrev:Du kan inte jämföra I4 med Grand coupe. Hela golvet verkar vara klart högre för att få plats med batteri. Det är detta som är grundproblemet med konverterade ICE-plattformar.tomenq skrev:Nä, det är klart att framsätet är viktigare än bak, men det gör det inte obetydligt för alla. Jag har två barn, så det är inte ovanligt att åtminstone det ena sitter bak. För mig personligen är baksätet viktigare än bagaget, men det beror förstås på vilken livssituation man har.
Men, jag måste iväg och titta på en Grand Coupé när tillfälle ges. Vet nån förresten när i4 finns att se live?
Det blir inte bra helt enkelt.
Har du användning av baksäte så verkar I4 vara körd anser jag.
Jag har själv en I3 men kommer inte skaffa en BMW elbil förrän det är en riktig elbilsplattform med dess fördelar.
Data är nyckeln - tills motsatsen är bevisad. Och jag basera mina åsikter på den datan.HelectriC skrev:Det är så fint när folk totalsågar en bil som de aldrig ens suttit i pga av något som man bevislingen behöver uppleva för att veta om det är ett problem eller inteMagnus71 skrev:Du kan inte jämföra I4 med Grand coupe. Hela golvet verkar vara klart högre för att få plats med batteri. Det är detta som är grundproblemet med konverterade ICE-plattformar.tomenq skrev:Nä, det är klart att framsätet är viktigare än bak, men det gör det inte obetydligt för alla. Jag har två barn, så det är inte ovanligt att åtminstone det ena sitter bak. För mig personligen är baksätet viktigare än bagaget, men det beror förstås på vilken livssituation man har.
Men, jag måste iväg och titta på en Grand Coupé när tillfälle ges. Vet nån förresten när i4 finns att se live?
Det blir inte bra helt enkelt.
Har du användning av baksäte så verkar I4 vara körd anser jag.
Jag har själv en I3 men kommer inte skaffa en BMW elbil förrän det är en riktig elbilsplattform med dess fördelar.
Kollade precis på AMS test med Alfa Quadrifoglio, BMW M3 och Model 3. Model 3 hade det absolut sämsta baksätet, sämsta chassit. Allt var sämre än de andra, förutom drivlinan. Varför är det så?HelectriC skrev:Kan ju inte direkt säga att man har någon vidare benställning i varken Model S eller 3 och de är ju bevisligen inte byggda på ICE.
Ungefär som ljudnivån i Tesla 3 då…HelectriC skrev:Det är så fint när folk totalsågar en bil som de aldrig ens suttit i pga av något som man bevislingen behöver uppleva för att veta om det är ett problem eller inteMagnus71 skrev:Du kan inte jämföra I4 med Grand coupe. Hela golvet verkar vara klart högre för att få plats med batteri. Det är detta som är grundproblemet med konverterade ICE-plattformar.tomenq skrev:Nä, det är klart att framsätet är viktigare än bak, men det gör det inte obetydligt för alla. Jag har två barn, så det är inte ovanligt att åtminstone det ena sitter bak. För mig personligen är baksätet viktigare än bagaget, men det beror förstås på vilken livssituation man har.
Men, jag måste iväg och titta på en Grand Coupé när tillfälle ges. Vet nån förresten när i4 finns att se live?
Det blir inte bra helt enkelt.
Har du användning av baksäte så verkar I4 vara körd anser jag.
Jag har själv en I3 men kommer inte skaffa en BMW elbil förrän det är en riktig elbilsplattform med dess fördelar.