Sida 7 av 7

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Postat: 02 jan 2022 16:10
av TiborBlomhall
wannabee skrev:
Vad är det för fel på bilen?

https://www.aftonbladet.se/bil/a/x8wknG ... stort-test

Man tycker ju det borde vara kriminellt att göra som Aftonbladet gör här, inte kul för det bilmärke som oskyldiga är med på bilden.

Men skulle inte alls förvåna mig om båda är oskyldiga och att experten inte är så mycket till expert som denne tror.
Vad handlar det om? Bakom betalvägg.

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Postat: 03 jan 2022 00:00
av wannabee
TiborBlomhall skrev:
wannabee skrev:
Vad är det för fel på bilen?

https://www.aftonbladet.se/bil/a/x8wknG ... stort-test

Man tycker ju det borde vara kriminellt att göra som Aftonbladet gör här, inte kul för det bilmärke som oskyldiga är med på bilden.

Men skulle inte alls förvåna mig om båda är oskyldiga och att experten inte är så mycket till expert som denne tror.
Vad handlar det om? Bakom betalvägg.
Ja betalvägg, detta är vad som går att läsa.
Expertens råd om succé-elbilen: Köp inte

Två storsäljande elbilar med liknande räckvidd, storlek och egenskaper – men med helt olika pris. Volkswagen ID.3 mot billiga kinesen MG ZS EV. Vilken är bästa köpet? Glenn Lindberg testade båda i en tuff duell – och upptäckte en oväntad och trafikfarlig detalj med en av bilarna: ”Hjärtat rusade!”

Den elbilen ska du välja

Den verkliga räckvidden på vintern

”De måste programmera om mjukvaran – NU”

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Postat: 03 jan 2022 13:56
av daddydj
Ja, de gjorde en typisk "Aftonbladet". Är för övrigt MG:s billiga ZS de jämför med ID3.

1. Rubriken "Expertens råd om succé-elbilen: Köp inte"
Här tycker experten inte att man ska köpa en MG ZS utan att det är billigare att leasa den.

2. Glenn Lindberg testade båda i en tuff duell – och upptäckte en oväntad och trafikfarlig detalj med en av bilarna: ”Hjärtat rusade!”
Här är det att ZS vid motorvägskörning i 110 km/h stryper effekten när det återstår 2 mils räckvidd så har man så lite laddning kvar är det bättre att hålla sig till landsväg och stadskörning.

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Postat: 04 jan 2022 10:42
av Peter Andersson
Nu är det upp till bevis för MG Marvel R.
Klarar den en svensk vinter?

För 35:e året i rad har Vi Bilägare köpt nya långtestbilar. Fem bilar ska som vanligt rulla 4 000 mil var ända till slutet av teståret.
Först ut bland de nya testbilarna är kinesiska elbilen
MG Marvel R.
https://www.vibilagare.se/test/langtest ... en-trycket

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Postat: 05 jan 2022 20:25
av wannabee
daddydj skrev:
Ja, de gjorde en typisk "Aftonbladet". Är för övrigt MG:s billiga ZS de jämför med ID3.

1. Rubriken "Expertens råd om succé-elbilen: Köp inte"
Här tycker experten inte att man ska köpa en MG ZS utan att det är billigare att leasa den.

2. Glenn Lindberg testade båda i en tuff duell – och upptäckte en oväntad och trafikfarlig detalj med en av bilarna: ”Hjärtat rusade!”
Här är det att ZS vid motorvägskörning i 110 km/h stryper effekten när det återstår 2 mils räckvidd så har man så lite laddning kvar är det bättre att hålla sig till landsväg och stadskörning.
Jaha, det var alltså bara en detalj som såvitt jag vet alltså alla elbilar gör när det börjar bli tomt i batteriet!

Elbilar verkar han inte vara expert på, brukar han köra bensinbilar tills de har två liter kvar i tanken också?

Han skulle nog upptäcka att alla andra elbilar är exakt lika farliga i samma situation

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Postat: 23 jan 2022 10:14
av vigge50
Är det journalisten som har fel eller är fyrhjulsdriften verkligen så dålig?

En brist upptäcktes nästan direkt på elbilen MG Marvel R. Den marknadsförs som fyrhjulsdriven, men systemet är lynnigt och vid backning är bilen enbart bakhjulsdriven, till exempel om man råkat köra ned i en snödriva.

– Bilen har tre elmotorer men just på vintern verkar den mest använda en av dem. Bilen stänger av framhjulsdriften när de börjar spinna – alltså precis när man behöver fyrhjulsdriften som mest, säger Anders Helgesson.

Christian Ellmark som ansvarar för Vi Bilägares fyrhjulsdriftstester dömer ut systemet.

– Bilen sviker när man behöver fyrhjulsdriften som mest.
https://www.vibilagare.se/podcast/vinte ... BIw_fD_OzU

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Postat: 23 jan 2022 10:40
av nek0
vigge50 skrev:
Är det journalisten som har fel eller är fyrhjulsdriften verkligen så dålig?

En brist upptäcktes nästan direkt på elbilen MG Marvel R. Den marknadsförs som fyrhjulsdriven, men systemet är lynnigt och vid backning är bilen enbart bakhjulsdriven, till exempel om man råkat köra ned i en snödriva.

– Bilen har tre elmotorer men just på vintern verkar den mest använda en av dem. Bilen stänger av framhjulsdriften när de börjar spinna – alltså precis när man behöver fyrhjulsdriften som mest, säger Anders Helgesson.

Christian Ellmark som ansvarar för Vi Bilägares fyrhjulsdriftstester dömer ut systemet.

– Bilen sviker när man behöver fyrhjulsdriften som mest.
https://www.vibilagare.se/podcast/vinte ... BIw_fD_OzU
Varför frågar du? I tråd efter tråd är man överens om att journalisterna är dåliga har egen agenda så det kan inte vara fel på bilen denna gången heller.

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Postat: 23 jan 2022 10:43
av Anderzzon
nek0 skrev:
vigge50 skrev:
Är det journalisten som har fel eller är fyrhjulsdriften verkligen så dålig?

En brist upptäcktes nästan direkt på elbilen MG Marvel R. Den marknadsförs som fyrhjulsdriven, men systemet är lynnigt och vid backning är bilen enbart bakhjulsdriven, till exempel om man råkat köra ned i en snödriva.

– Bilen har tre elmotorer men just på vintern verkar den mest använda en av dem. Bilen stänger av framhjulsdriften när de börjar spinna – alltså precis när man behöver fyrhjulsdriften som mest, säger Anders Helgesson.

Christian Ellmark som ansvarar för Vi Bilägares fyrhjulsdriftstester dömer ut systemet.

– Bilen sviker när man behöver fyrhjulsdriften som mest.
https://www.vibilagare.se/podcast/vinte ... BIw_fD_OzU
Varför frågar du? I tråd efter tråd är man överens om att journalisterna är dåliga har egen agenda så det kan inte vara fel på bilen denna gången heller.
Det har stått om detta i ett norskt elbilsforum också så jag tror att det stämmer.

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Postat: 23 jan 2022 12:25
av Peter Andersson
vigge50 skrev:
Är det journalisten som har fel eller är fyrhjulsdriften verkligen så dålig?

En brist upptäcktes nästan direkt på elbilen MG Marvel R. Den marknadsförs som fyrhjulsdriven, men systemet är lynnigt och vid backning är bilen enbart bakhjulsdriven, till exempel om man råkat köra ned i en snödriva.

– Bilen har tre elmotorer men just på vintern verkar den mest använda en av dem. Bilen stänger av framhjulsdriften när de börjar spinna – alltså precis när man behöver fyrhjulsdriften som mest, säger Anders Helgesson.

Christian Ellmark som ansvarar för Vi Bilägares fyrhjulsdriftstester dömer ut systemet.

– Bilen sviker när man behöver fyrhjulsdriften som mest.
https://www.vibilagare.se/podcast/vinte ... BIw_fD_OzU
MG Marvel R 4wd är kass.

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Postat: 04 mar 2022 05:57
av expat
" När jag ska svänga av på en avfart på motorvägen får jag inte göra det, även om jag blinkar. Man kan inte bara dutta till med blinkersen utan måste blinka på riktigt. Om man inte följer den regeln rycker den tillbaka bilen med våld, säger hon"

Är det verkligen så? Eller hon överdriver.
Läste det i Vi Bilägare