Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
Regeringen med miljöparitet i spetsen, drev ju igenom att de ville ha rättvis förmånsbeskattning av förmånsbilar, men de verkar ju helt ha struntat i det totalt orättvisa och balanserade systemet. Istället för att ha kikat och löst grundproblemet (som verkar rätt slumpmässigt/korrupt) så har man bara sagt; fortsätt med samma dåliga system idag, men lägg på 25% på alla (felaktiga) förmånsvärden.

Visar ju bara ytterligare på hur inkompetent hela denna beslutsprocess varit. Inte bara att man missgynnar elbilar i stort (finns ju enskilda ologiska vinnare) med den nya förmånsbeskattningen, men man tar dessutom bort den premium på 10 000 som sedan länge gällt för supermiljöbilar (de som släpper ut 0 gram Co2).

Kan inte fatta att någon som kallar sig "miljöparitet" gör så mycket dåligt som missgynnar helt avgasfria bilar.

De menar säker väl, men tänker lite fel ibland (eller orkar inte tänka efter helt, enligt mer eller mindre egna ord).

Dock så är ju alla partier, även de borgerliga, skyldiga till denna soppa och totalt ansvarslösa och orättvisa sätt som Skatteverket opererar med idag gällande förmånsvärden på elbilar. Sanslöst sjukt system.

Detta att skaffa elbil är stora investeringar för både arbetsgivare och anställda, och är det något som både företag och privatpersoner vill ha, så är det en långsiktig och förutsägbar finansiellt kalkyl och förhållanden. Speciellt gällande så dyra kapitalvaror och utgiftsposter som bilar.

Tråkigt att ett sådant här misshandlat system skall fördärva och försvåra för de företag och anställda som vill försöka bidra till en bättre miljö och framtid med sina val.

Ändringen av förmånsbeskattningen är logisk och bra i grunden. Man tar bort rabatten för billigare bilar men även strafftillägget för dyrare bilar.

Påverkan på elbilar är indirekt och säkert ingenting som MP öht förstår eller ens tänkt på.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Det blev en vanlig e-tron i slutändan...

Säger väl en del om min beslutsångest att det blev en bil som inte ens var med på listan till slut.

Låg kostnad och sambon blir glad iaf. Happy wife, happy life. Kanske man får råd med en GT nästa gång sen ;)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Blev hon glad för att det blev SUV istället för sedan, eller för att det var det billigare alternativet?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

martinot skrev:
Blev hon glad för att det blev SUV istället för sedan, eller för att det var det billigare alternativet?
Hon har inte haft så mycket att säga till om ang. bilarna historiskt. Jag betalar och hon har varit väldigt nöjd med Teslor ;) Men nu när jag verkligen velade så fick hon ge sin åsikt:

"Jag har alltid gillat Audi och nu efter 5 Teslor vore det faktiskt kul att testa något annat. GT verkar för opraktisk med alla barnen samt väldigt dyr, men SUVen är fin!"

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
martinot skrev:
Hon har inte haft så mycket att säga till om ang. bilarna historiskt. Jag betalar och hon har varit väldigt nöjd med Teslor ;) Men nu när jag verkligen velade så fick hon ge sin åsikt:

"Jag har alltid gillat Audi och nu efter 5 Teslor vore det faktiskt kul att testa något annat. GT verkar för opraktisk med alla barnen samt väldigt dyr, men SUVen är fin!"
Är nog inte fel med tanke på 4 ungar.

Som andrabil kanske en 50 räcker också? Eller det kanske inte blir så mycket billigare?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
martinot skrev:

Är nog inte fel med tanke på 4 ungar.

Som andrabil kanske en 50 räcker också? Eller det kanske inte blir så mycket billigare?
Ja jag hoppas och tror det blir bra!

Japp, 50 hade egentligen räckt fint det med, men den körde de ingen kampanj på just nu.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Legato skrev:

Säger väl en del om min beslutsångest att det blev en bil som inte ens var med på listan till slut.

Låg kostnad och sambon blir glad iaf. Happy wife, happy life. Kanske man får råd med en GT nästa gång sen ;)
Ja, vad säger man. Välkommen till klubben eller nåt. Inte sämsta bilen man kan köpa. ;) Vad gör ni med Hondan då? Ska ni ha den kvar som typ funcar?
Hade min sambo fått bestämma hade jag varit tvungen att beställa en Mustang Mach e nu. Apropå happy wife. Men man kan ju inte ha allt i livet. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Legato skrev:

Ja, vad säger man. Välkommen till klubben eller nåt. Inte sämsta bilen man kan köpa. ;) Vad gör ni med Hondan då? Ska ni ha den kvar som typ funcar?
Hade min sambo fått bestämma hade jag varit tvungen att beställa en Mustang Mach e nu. Apropå happy wife. Men man kan ju inte ha allt i livet. :lol:
Jag har det motsatta "problemet". Min fru är så fäst vid vår i3 att jag inte får byta den. Är lite tråkigt men nu har vi haft den så länge (4 år i slutet av mars) att det blivit lite av en grej att ha den kvar. :D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Legato skrev:

Tack! Låter som du också har en klok sambo ;)

Inte riktigt landat ang. Hondan. Skulle gärna ha kvar den, men är egentligen helt onödigt med tre bilar.

Rätt usla villkor på att förtidslösa den leasingen, så troligen blir det att jag lägger ut leasingen för överlåtelse när vi väl fått hem Audin framåt sommaren.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Tack! Låter som du också har en klok sambo ;)
Hon tycker att Mustangen är snygg. Jag kan hålla med henne till viss del, men för henne är utseendet allt det handlar om. Grå ska den vara fick jag veta. Specen har hon inte ens läst, och hon hade nog velat ha den även om den hade gått på svavelolja. För den är ju så snygg. Det har hänt tidigare, men det går över efter ett tag. Jag har sagt till henne att hon får gärna köpa den, men då var den plötsligt betydligt mindre snygg. :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Min fru bidrar lika mycket till hushållets utgifter som jag, sedan kan vi köpa vad vi vill själva för våra egna pengar utan att behöva tjata och "förhandla". Smidigt.

Gällande bilar så har hon en tjänstebil och jag en tjänstebil. Vi betalar varsin, men har försökt se till att de bägge tillsammans passar in och löser familjens transportproblem på ett bra sätt. Är även det enkelt och smidigt.

Men jag förstår en del andras problem; Det är lätt att "vilja ha" nytt och nya saker, när någon annan betalar för det. Känner igen det från vår dotter som har höga krav på saker och ting. :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Min fru bidrar lika mycket till hushållets utgifter som jag, sedan kan vi köpa vad vi vill själva för våra egna pengar utan att behöva tjata och "förhandla". Smidigt.

Gällande bilar så har hon en tjänstebil och jag en tjänstebil. Vi betalar varsin, men har försökt se till att de bägge tillsammans passar in och löser familjens transportproblem på ett bra sätt. Är även det enkelt och smidigt.

Men jag förstår en del andras problem; Det är lätt att "vilja ha" nytt och nya saker, när någon annan betalar för det. Känner igen det från vår dotter som har höga krav på saker och ting. :)
I vårt fall betalar jag för båda bilarna. Båda är förmånsbilar och min sambo har e-Golfen som "sin" tjänstebil, men det hela bygger på att jag ger henne pengarna plus lite till i lön från mitt företag. Alternativet hade ju såklart varit om jag tagit ut mer lön istället och haft båda bilarna på mig. Det skulle gå att göra nu eftersom jag ligger så pass långt ifrån brytpunkten. Men när vi skaffade e-Golfen låg brytpunkten lägre och då hade det inte fungerat så bra. Och nu är det så det är. Svårt att ändra det nu.
Jag vet dock inte vad jag ska göra framöver, eftersom det blir så småningom dags att köpa ut e-Golfen. Då kommer jag köpa den med mina privata pengar tror jag och därmed försvinner ju förmånsdelen. Samtidigt kommer hon ju fortsätta köra bilen precis som idag. Så jag betalar ju för den i alla fall. Det är som du säger. Det är lätt att vilja ha saker när någon annan betalar. Men jag har fått höra från betrodda källor att jag får skylla mig själv, och det finns väl egentligen inte så mycket att tillägga. ;)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Tja... Min sambo har aldrig någonsin klagat på bilarna vi har. Hon har en bra lön, men inte så bra att jag kan förvänta mig att hon ska dela på hus, fyra barn, allt annat och dessutom två miljonbilar. Så vi hade kunnat ha två avsevärt billigare bilar och delat på finanserna, eller så har vi två fina bilar som mitt bolag betalar. Det senare alternativet gör oss båda gladare helt klart :D

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Tja... Min sambo har aldrig någonsin klagat på bilarna vi har. Hon har en bra lön, men inte så bra att jag kan förvänta mig att hon ska dela på hus, fyra barn, allt annat och dessutom två miljonbilar. Så vi hade kunnat ha två avsevärt billigare bilar och delat på finanserna, eller så har vi två fina bilar som mitt bolag betalar. Det senare alternativet gör oss båda gladare helt klart :D
Det är klart att det är det optimala så länge båda är nöjda. Vem som betalar spelar i princip ingen roll så länge man ändå bor ihop och delar på allt. Tycker jag i alla fall, och det var därför jag valde att göra så. Det går bra så länge ingen känner sig utnyttjad eller liknande.
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

martinot skrev:
MWall skrev:
Skärmens storlek är beroende av avståndet till ögonen. En mobil nära ansiktet ger stor bild. ;)
Visst; köp en pytteliten mobil med 2" skärm och tryck upp den rätt framför ögat så slipper du köpa 70" TV hemma. :lol:

Skippa även dubbla stora bildskärmar till jobbets datorer. ;)

Done! Lösningen på allt! :D
Heter väll Oculus. ;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Robertrimmevik skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Skärmens storlek är beroende av avståndet till ögonen. En mobil nära ansiktet ger stor bild. ;)
Visst; köp en pytteliten mobil med 2" skärm och tryck upp den rätt framför ögat så slipper du köpa 70" TV hemma. :lol:

Heter väll Oculus. ;)
Fredagsmys med familjen, alla har varsin Oculus. Man umgås med ändå inte. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
Robertrimmevik skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:

Heter väll Oculus. ;)
Det är dit det pekar. Tv:n är nog död om en generation.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Det är dit det pekar. Tv:n är nog död om en generation.
Senast vi hade tv:n på var till julafton för Kalle Anka. Bara som ljudkuliss, och för att det är tradition (än så länge).
Annars är tv:n för oss bara en helt onödig möbel som vi skulle kunna slänga ut idag. Den hänger bara där av nostalgiska skäl och har inte använts på många år.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Inlägg av Martin E-tron »

Själv kör vi SVT play o kollar program med ungarna tillsammans :)

En av få familjer tror ja som e skärmfri, äger inte en surfplatta.

Tv spel o tv gäller hos oss 8-)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Martin E-tron skrev:
Själv kör vi SVT play o kollar program med ungarna tillsammans :)

En av få familjer tror ja som e skärmfri, äger inte en surfplatta.

Tv spel o tv gäller hos oss 8-)
Tv, mobil och dator är också skärmar. ;)
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Tv i all ära mem skärm idag som alla glor på med sina hök-nackar e mobiler o platta om du frågar mig.

Att kolla på tv tillsammans på nåt som alla gillar e att umgås tycker ja, prata o skratta.

Tv spel lite samma sak , spelar tillsammans :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det låter ju onekligen fint att sitta tillsammans med hela familjen. Jag trodde inte att det var möjligt att få alla att titta på samma sak när det är så mycket enklare när var och en kan titta på sin egen skärm. Vi är bara två, men vi skulle aldrig kunna enas om nånting som vi båda vill titta på samtidigt. Det förekommer liksom inte.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Sen kollar vi inte på vad jag vill... ;) Har 3 ungar alla under 9 år gamla, mest dom som bestämmer...

Ja köper vad du säger med tv:n, många av mina polare kollar knappt heller idag.

Själv köpte ja en ny 65 tum 4k tv för tv-spel o Netflix, håller kvar i gamla tider !
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

taliz skrev:
Robertrimmevik skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:

Heter väll Oculus. ;)
Ja inte direkt en ovanlig syn att se en familj "umgås" stirrande i varsin mobil. :D
Fast vi landar nog inte i VR då varianten som gick att köpa till mobilen inte verkar blivit en hit. Har en och tyckte den funkade bra att se streamat i, ändå så har jag glömt bort den.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Det låter ju onekligen fint att sitta tillsammans med hela familjen. Jag trodde inte att det var möjligt att få alla att titta på samma sak när det är så mycket enklare när var och en kan titta på sin egen skärm. Vi är bara två, men vi skulle aldrig kunna enas om nånting som vi båda vill titta på samtidigt. Det förekommer liksom inte.
Hemma hos oss så tittat vi mest enskilt, antingen på TV, dator, iPad eller telefon (dock bara vår dotter, jag och min fru ser ingen poäng i en så liten skärm).

Dock så händer det att vi ser någon dokumentär tillsammans alla tre någon gång (senast Tjernobyl-serien på HBO), och jag och min fru kikar ibland på sport tillsammans (tennis, skidåkning, etc.). Formel 1 och annan motorsport är jag dock ensam om att titta på. Ser även vissa dokumentärer och filmer tillsammans.

Men även om jag tittar själv, eller min fru tittar på något själv, så är det ju mer nice att se på en fet 65" eller 70" TV, med dessutom bättre ljud (apropå tidigare diskussion om högtalare) än på en liten iPad. :)

Men ett par gånger i veckan så ser jag och min fru något tillsammans på TV (även om inte varje dag). Så kan tycka det är rätt trevligt och socialt när vi har något som synkar och vi bägge vill se på (även om det kanske bara är i runt 20% av fallen). Speciellt sport blir ju mycket roligare att kommentera, och vara engagerad i tillsammans. :D

Gäller inte nu under Covid19, men innan så har det ju hänt att jag bjudit hem polare så har vi sett TdF eller något annat tillsammans. Rätt kul och socialt det också.
Bild
Skriv svar