Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Postat: 08 okt 2015 08:20
Rätt skylt på den här bilen:

Hmm, vad pratar du om nu? Någon länk så man kan förstå?SR-71-BlackBird skrev:Nu är det snart kört! Senaste är beskyllningar om friserad olycksstatistik
All caps när det är som bästHerr X skrev:Fråga 1: HUR KAN ETT SÅ STORT FÖRETAG SÄTTA SIG I DEN HÄR SITUATIONEN?????????
Fråga 2: HUR KAN ETT SÅ STORT FÖRETAG SÄTTA SIG I DEN HÄR SITUATIONEN?????????
Fråga 3: HUR KAN ETT SÅ STORT FÖRETAG SÄTTA SIG I DEN HÄR SITUATIONEN?????????
Kvartalskapitalismen skulle jag tro. Min gissning: Troligtvis hade man krav på sig att leverera (bilmodell/motor) i tid, men hade problem att uppfylla reningskraven. Vad gör man inte för att erhålla sin bonus (or whatever incitament), "man genar lite", och fixar till det "sen". Sedan när det visade sig att man via "genvägen" klarade ngn deadline, fanns inte tid för att fixa problemet i efterhand ... för då var det nya krav man måste uppfylla innan nästa kvartalsrapport.....Herr X skrev:
Fråga 1: HUR KAN ETT SÅ STORT FÖRETAG SÄTTA SIG I DEN HÄR SITUATIONEN?????????
Fråga 2: HUR KAN ETT SÅ STORT FÖRETAG SÄTTA SIG I DEN HÄR SITUATIONEN?????????
Fråga 3: HUR KAN ETT SÅ STORT FÖRETAG SÄTTA SIG I DEN HÄR SITUATIONEN?????????
Fy f*n. Nu är det nästan så att jag hoppas att de råkar ut för ett blodbad:vigge50 skrev:Jag kan bara hoppas att detta inte stämmer för om det gör det så gör det allt bara så mycket värre. Hur lågt kan man sjunka?
http://www.greencarreports.com/news/110 ... iesels-too
Jag har lite Arsenik här i ett glas, och det är inte bara lika bra som vatten, utan bättre att dricka! (enligt tester som gjorts i en testbänk).Volkswagen suggested that its "clean diesels" weren't just equivalent to hybrids and electric cars, Oge said, but in fact better.
That experience can be verified by this journalist, who was told by a top VW powertrain executive in 2009 or 2010 that if U.S. buyers were smarter, they would ignore hybrids like the Toyota Prius and instead buy diesel vehicles.
Electric vehicles? Impractical, ridiculous, a technology that was decades in the future, he said.
+1TiborBlomhall skrev:Jag HOPPAS så mycket att om nåt år kommer det en dokumentär "Who killed the diesel car?" om VW-skandalen!
TiborBlomhall skrev:Jag HOPPAS så mycket att om nåt år kommer det en dokumentär "Who killed the diesel car?" om VW-skandalen!
TiborBlomhall skrev:Jag HOPPAS så mycket att om nåt år kommer det en dokumentär "Who killed the diesel car?" om VW-skandalen!
Gör det inte lätt för dem! Se till att de levererar lika bra eller bättre prestanda efteråt. Säg att du ska göra en oberoende besiktning för att säkerställa att NOx-utsläppen är åtgärdade och kräv kompensation för att du blivit lurad..Elektrokungen skrev:Jag fick ett brev från Volkswagen idag att vi har en EA189-motor i en Passat vi har på jobbet. De skriver att de återkommer angående vad som behöver åtgärdas, och ber om ursäkt för det inträffade
Jag går i samma tankar. Man känner sig grundlurad då jag aktivt valde den VW jag valde för att den hade riktigt låga utsläppssiffror för att vara en så stor bil och utan att tumma på prestandan.Ronikarre skrev:Hej!
Vår privata bil är drabbad av denna hemska skandalen. Vad kan man göra som konsument?
Tror ni att man kan stämma Volkswagen?
Mvh
Kräv att de byter den mot en elgolf istellet.Ronikarre skrev:Hej!
Vår privata bil är drabbad av denna hemska skandalen. Vad kan man göra som konsument?
Tror ni att man kan stämma Volkswagen?
Mvh
Tror det bästa är att avvakta besked om vad dom ska göra, om de inte löser det på rätt sätt så är nog det bästa att alla ägare gör en gemensam process mot dom.chpaulin skrev:Jag går i samma tankar. Man känner sig grundlurad då jag aktivt valde den VW jag valde för att den hade riktigt låga utsläppssiffror för att vara en så stor bil och utan att tumma på prestandan.Ronikarre skrev:Hej!
Vår privata bil är drabbad av denna hemska skandalen. Vad kan man göra som konsument?
Tror ni att man kan stämma Volkswagen?
Mvh
Nu när det visar sig att för att nå dessa siffror måste jag antingen få avsevärt försämrad prestanda och/eller ökad förbrukning![]()
Andrahandsvärdet skall vi inte prata om. Vem vill köpa en fuskbil? Det är som att bjuda in en dopad friidrottsstjärna till en gala, ingen vill se hen även om hen var en stor idol innan skandalen.
Personligen vill jag köra bilen mot närmsta VW-handlare, hoppa ur i farten och låta skiten rulla in.
Ja det är nog så det kommer att bli men gissar på att processer som dessa inte löses snabbt direkt. Ser framför mig hur min leasing går ut innan skiten är löst och då står jag där med en bil att kränga som är värd mindre än vad som är kvar att betala och att jag betalat överpris till den dagen.Martinen skrev:Tror det bästa är att avvakta besked om vad dom ska göra, om de inte löser det på rätt sätt så är nog det bästa att alla ägare gör en gemensam process mot dom.
chpaulin skrev:Ja det är nog så det kommer att bli men gissar på att processer som dessa inte löses snabbt direkt. Ser framför mig hur min leasing går ut innan skiten är löst och då står jag där med en bil att kränga som är värd mindre än vad som är kvar att betala och att jag betalat överpris till den dagen.Martinen skrev:Tror det bästa är att avvakta besked om vad dom ska göra, om de inte löser det på rätt sätt så är nog det bästa att alla ägare gör en gemensam process mot dom.
Skulle gärna se lite garantier. T.ex. att VW garanterar ett restvärde efter tre år (vid normal slitage) så man slipper vara orolig. Kul att köra omkring i en miljöbov som inte går att sälja och när jag väl lyckas blir jag skuldsatt på kuppen.