Prissänkning snart?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
jbark skrev:
holden skrev:
Det kostar att vara early adopter, vilket man än idag anses vara som elbilsköpare. Klart priserna kommer att rasa när det blir massmarknad.
Tror de som köpte tesla för 4-5 år sedan gjorde en bra affär....
När dollarn låg på 6:50 och livslång fri SuC ingick.
När min första beställdes så tror jag att kursen låg på typ 6.20 :mrgreen: juni 2014
Ja och så var vi ju några stycken som fick AP ”gratis” eftersom den ingick i teknikpaketet :)
Min och Bylunds tex...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

heldiggrisen skrev:
pefreli skrev:
martinot skrev:
pefreli skrev:
Som Teslaägare är man i princip en Beta-testare, vilket knappast är något för alla.

För min egen del är jag ändå mkt nöjd med min Model 3 från 2019.

Om det är något jag stör mig på så är det att vissa delar som är mjukvarustyrda faktiskt har försämrats med tiden. Jag tänker då framförallt på regnsensorn samt inställning av strålkastarna.

Å andra sidan har jag fått väldigt många förbättringar också.

Tycker bara att det inte borde vara så svårt att få till grundfunktionerna. Speciellt om de funkat bra under en period tidigare.... :roll:
Regnsensorn är ju en sorglig historia! :(

Grundfelet tror jag är att de sparat in på traditionella sensorer för några tior, för att snålköra med kamera (som aldrig fungerar bra).
Elon pratade en del om att den skulle styras av AI. Men intelligensen lyser ju med sin frånvaro, än så länge iaf. Sen är ju frågan hur intelligent en regnsensor behöver vara.

Men det mest förvånande är att den varit betydligt bättre tidigare.

Kanske det kan bero på att den från början var en vanlig ”dum” regnsensor och när de kopplat på AI så lever den sitt eget liv.

Om ett par år är den tillbaka på nivån från 2019 och därefter kommer den bli galet intelligent...

En regnsensor ska nog inte tänka för mkt... :lol:
Sorry OT, men det påminner mig om den gången grabben "satte sig" i diskmaskinen, så vi behövde köpa ny.
Gick ner på lokala Elon-affären, och pratade med en kunnig säljare.
Samtalet fortlöp ungefär såhär:
Jag:"Jag måste tyvärr ha en ny diskmaskin, den ska torka bra, vara tyst och hålla minst 10 år"
Säljaren:"det löser vi, någon annan finess du önskar? Såsom wifi?"
Jag:"Varför behöver jag wifi på en diskmaskin?"
Säljaren:"För att tanka ner mjukvarauppdateringar"
Jag:"Varför måste en diskmaskin ha mjukvarauppdateringar, den har typ 5 fasta program"?
Säljaren:"Det är för det mesta säkerhetsuppdateringar"
Jag:"Varför????"
Säljaren"För att den är kopplat mot internet"

Man häpnar
:lol: :lol: :lol: Fy fan vad dåligt... säljaren får nog lära sig lite mer eller hålla tyst...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

heldiggrisen skrev:
Sorry OT, men det påminner mig om den gången grabben "satte sig" i diskmaskinen, så vi behövde köpa ny.
Gick ner på lokala Elon-affären, och pratade med en kunnig säljare.
Samtalet fortlöp ungefär såhär:
Jag:"Jag måste tyvärr ha en ny diskmaskin, den ska torka bra, vara tyst och hålla minst 10 år"
Säljaren:"det löser vi, någon annan finess du önskar? Såsom wifi?"
Jag:"Varför behöver jag wifi på en diskmaskin?"
Säljaren:"För att tanka ner mjukvarauppdateringar"
Jag:"Varför måste en diskmaskin ha mjukvarauppdateringar, den har typ 5 fasta program"?
Säljaren:"Det är för det mesta säkerhetsuppdateringar"
Jag:"Varför????"
Säljaren"För att den är kopplat mot internet"

Man häpnar
Även våra diskmaskiner styr han via OTA uppdateringar...
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Fick också frågan om jag ville ha wifi och en app till tvättmaskinen. Så jag kunde "styra" den utan att behöva vara i tvättstugan. Jag har inget problem med att gå ut i tvättstugan så jag valde en modell utan. Även "uppdateringar" erbjöds. Tror det börjar bli ett säljande begrepp utan att folk frågar vad det egentligen betyder.
pingflood

Inlägg av pingflood »

Fredrik j skrev:
Fick också frågan om jag ville ha wifi och en app till tvättmaskinen. Så jag kunde "styra" den utan att behöva vara i tvättstugan. Jag har inget problem med att gå ut i tvättstugan så jag valde en modell utan. Även "uppdateringar" erbjöds. Tror det börjar bli ett säljande begrepp utan att folk frågar vad det egentligen betyder.
Jag har wifi på diskmaskinen. Tankar man ner appen kan man ändra färgen på lampan som sitter i den. Vilken revolution.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

På tvättmaskinen kan jag förstå om man som mig har den i källaren och vill veta när den är klar :)
Men diskmaskinen? Nja...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Ingen vettig människa köper väl diskmaskin idag utan wifi, app, blockchain och AI? 8-) :lol:
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
På tvättmaskinen kan jag förstå om man som mig har den i källaren och vill veta när den är klar :)
Men diskmaskinen? Nja...
Detta forum är rätt skönt. I tråden om prissänkning snart på Model 3 så går diskussionen över till om det är vettigt med WiFi-uppkoppling på tvättmaskin kontra diskmaskin!

Detta är efter prissänkningen är ett faktum och jag har inga som helt problem att läsa dessa inlägg som jag tycker är lite intressanta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
p1457
elbilist

Inlägg av p1457 »

Med wifi på diskmaskinen så kan barnen få en notis om att det är dags att tömma den. Givetvis så stryps barnens nätverk tills dess att den är tom.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

p1457 skrev:
Med wifi på diskmaskinen så kan barnen få en notis om att det är dags att tömma den. Givetvis så stryps barnens nätverk tills dess att den är tom.
Vilket onödigt slöseri med el om du har barn hemma som kan diska för hand ;)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare

Inlägg av TobbeTesla »

Ingen prisjustering på Model Y antar jag? Håller dålig koll själv som ni märker...
Senast redigerad av TobbeTesla, redigerad totalt 1 gånger.
vibrationsfri

Inlägg av vibrationsfri »

Tesla håller säkerligen på ev prissänkning till efter de beställda har levererats. Jag gissar på tidigast mars.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Tars skrev:
martinot skrev:
NEO skrev:
martinot skrev:
Tars skrev:
Som vanligt så har man köpt 2 3:or innan nyår och har då blivit blåst enligt mig på 40000:-
Hände samma sak när jag köpte min första 3:a, men då va droppet 70000:-
Surt! :D

Nyfiken; vad gav du för din första M3 (LR?) och när köpte du den?
Väck inte björnen Bild

#800k+
Sorry! :D

Var det standard AWD LR, eller några tillval?
Det var en all in performance 3:a.......
Ok. Var det basconfig, eller hade du några extraval?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jazzamataz

Inlägg av Jazzamataz »

Jag tror/hoppas att priset sänks med minst 12-15% på model Y när den väl börjar produceras i Grünheide. Då försvinner ju EUs importtull (och moms på den). Dessutom borde det finnas ytterligare några tusen att spara i avsaknad av transportkostnader över Atlanten och genom Panamakanalen. Dessutom får den ju 4680 celler, ny lack och allt annat trevligt som Elon lovat. Tror det kommer bli en oerhört populär modell här i Europa.
Det märkliga är att Elon sagt att model Y inte kommer säljas i Europa innan den produceras här och ändå står det på hemsidan att den skall börja produceras i början av 2021, sååå snabbt byggs väl inte fabriken, doesn't add up :)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jazzamataz skrev:
Jag tror/hoppas att priset sänks med minst 12-15% på model Y när den väl börjar produceras i Grünheide. Då försvinner ju EUs importtull (och moms på den). Dessutom borde det finnas ytterligare några tusen att spara i avsaknad av transportkostnader över Atlanten och genom Panamakanalen. Dessutom får den ju 4680 celler, ny lack och allt annat trevligt som Elon lovat. Tror det kommer bli en oerhört populär modell här i Europa.
Det märkliga är att Elon sagt att model Y inte kommer säljas i Europa innan den produceras här och ändå står det på hemsidan att den skall börja produceras i början av 2021, sååå snabbt byggs väl inte fabriken, doesn't add up :)
Tesla har ju från start planerat att Model Y för Europa skall byggas i Europa och priset är satt därefter och ingen tull ingår alltså inte i priset. Någon moms kan man ju inte undvika utan den lär man behöva betala om man inte befinner sig i Norge eller Island.

Fabriken kommer vara klar för produktion om några månader och "början av 2021" betyder i Tesla-språk "första halvan av 2021" så det hänger ihop mycket väl och avviker inte från vad som har pratats om från start.

Här kan du se hur långt de kommit med bygget och det finns redan maskiner i en del av byggnaderna:

Byggs fabriken lika snabbt som i Kina där det tog ganska precis ett år från "Ground breaking" till "First Delivery" så sker första leveranserna i slutet av maj. Verkar dock som de lyckas bygga Giga Berlin än snabbare än Giga Shanghai:
timeline.png
https://www.thestreet.com/tesla/news/te ... f-schedule
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jazzamataz

Inlägg av Jazzamataz »

Svenssons skrev:
Jazzamataz skrev:
Tesla har ju från start planerat att Model Y för Europa skall byggas i Europa och priset är satt därefter och ingen tull ingår alltså inte i priset. Någon moms kan man ju inte undvika utan den lär man behöva betala om man inte befinner sig i Norge eller Island.

Fabriken kommer vara klar för produktion om några månader och "början av 2021" betyder i Tesla-språk "första halvan av 2021" så det hänger ihop mycket väl och avviker inte från vad som har pratats om från start.

Här kan du se hur långt de kommit med bygget och det finns redan maskiner i en del av byggnaderna:

Byggs fabriken lika snabbt som i Kina där det tog ganska precis ett år från "Ground breaking" till "First Delivery" så sker första leveranserna i slutet av maj. Verkar dock som de lyckas bygga Giga Berlin än snabbare än Giga Shanghai:
timeline.png
https://www.thestreet.com/tesla/news/te ... f-schedule[/quote

Vore ju fantastiskt om det verkligen blir så att de producerar bilar redan i maj även om jag nog är lite skeptisk till det.
När det gäller momsen menar jag momsen på importtullen. Givetvis trodde jag inte vi slipper momsen på bilen bara för att den är producerad i EU.

Vi får väl se vad som händer med priset :)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jazzamataz skrev:

Vore ju fantastiskt om det verkligen blir så att de producerar bilar redan i maj även om jag nog är lite skeptisk till det.
När det gäller momsen menar jag momsen på importtullen. Givetvis trodde jag inte vi slipper momsen på bilen bara för att den är producerad i EU.

Vi får väl se vad som händer med priset :)
Ja, priset kan ändras oavsett. Det sattes för rätt länge sedan även ifall det höjts från ursprungliga priset, antagligen är det en säkerhetsmarginal på det.

När det kommer till byggandet finns inget idag som talar för försening av produktion, tvärtom så har ju en del teknik som skulle vara helt ny för Giga Berlin redan testats i Giga Fremont.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

martinot skrev:
Tars skrev:
martinot skrev:
NEO skrev:
martinot skrev:

Nyfiken; vad gav du för din första M3 (LR?) och när köpte du den?
Väck inte björnen Bild

#800k+

Allt som gick att kryssa i, kryssades i.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Tars skrev:
martinot skrev:
Tars skrev:
martinot skrev:
Tars skrev:
Hände samma sak när jag köpte min första 3:a, men då va droppet 70000:-

Nyfiken; vad gav du för din första M3 (LR?) och när köpte du den?/quote]

Väck inte björnen Bild

#800k+/quote]

Allt som gick att kryssa i, kryssades i.
Men då betalade du nog inte mer än vad det skulle kostat idag.

Tog fram en konfig på M3P med alla options, och landade på ca 850 papp.

Bild
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare

Inlägg av Black »

Någon som noterat om begagnade har sänkts motsvarande?
Vad ligger en sr+, LR resp performance på om den är drygt 1 år gammal Och 3-4000 mil?
Blocketpriser verkar ju fortfarande ganska dyra?
sandberg80

Inlägg av sandberg80 »

Black skrev:
Någon som noterat om begagnade har sänkts motsvarande?
Vad ligger en sr+, LR resp performance på om den är drygt 1 år gammal Och 3-4000 mil?
Blocketpriser verkar ju fortfarande ganska dyra?
Vet att ett par LR AWD som varit uttagna i mars 2019, dvs nästan 2 år gamla, och har gått runt 4000 mil har gått för precis under 500 på KVD under senaste veckan
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
billyohgren

Inlägg av billyohgren »

Är jag den enda som går in och kollar priset på SR+ typ 10ggr per dag? :)

När, när ska vi få se en sänkning på den?
Kommer det efter leveransen i februari?
Kommer det någon mer leverans från Kina med model 3 i år? Är det kanske då vi får se en större prissänkning på SR+?

Det känns som om den borde sänkts samtidigt som de andra två om det rörde sig om ”bara” 20tkr.

Ingen kan ju veta, men kul att spekulera :)
Användarvisningsbild
Hampus M3
Teslaägare

Inlägg av Hampus M3 »

billyohgren skrev:

Kommer det någon mer leverans från Kina med model 3 i år? Är det kanske då vi får se en större prissänkning på SR+?

Det känns som om den borde sänkts samtidigt som de andra två om det rörde sig om ”bara” 20tkr.

Jag gör.
Sjukt störande att dom sänkt den i övriga Europa samt de andra utförandena förutom den just i mittland och den versionen jag beställt. Man får dålig magkänsla. Och att dom dessutom inte kan säga varifrån bilen kommer och när den kommer gör ju köpupplevelsen lite märklig. Eller dom säger att den ska komma från USA. Men många tror annat.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Hampus M3 skrev:
billyohgren skrev:

Jag gör.
Sjukt störande att dom sänkt den i övriga Europa samt de andra utförandena förutom den just i mittland och den versionen jag beställt. Man får dålig magkänsla. Och att dom dessutom inte kan säga varifrån bilen kommer och när den kommer gör ju köpupplevelsen lite märklig. Eller dom säger att den ska komma från USA. Men många tror annat.
Ja, det verkar lite riskabelt att köpa Tesla M3 nu med tanke på den höga prissättningen i Sverige jämfört med omvärlden. Främst vad gäller SR+, men det känns som att alla varianterna kommer komma ner en bit inom de närmaste månaderna.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
billyohgren

Inlägg av billyohgren »

Väntan börjar bli lite lätt frustrerande nu :)

Varför fick vi bara prissänkningar på LR och P, men inte på SR+?
Vill Tesla vänta på att nästa leverans med bilar ska anlända först?
Varför sänktes den i vissa länder men inte här tror ni? Får Frankrike och Tyskland bilar ifrån Shanghai och vi från USA?

Jag har egentligen ingen stress med att köpa bil, så jag kommer iaf vänta tills i April. Men jag är ändå väldigt ivrig :roll:
Skriv svar