FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Fredrik j
elbilist

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Det är väl lite samma problem med radar som lidar att det kan ge svår tolkade data. En kamerabild har ju mycket, mycket mer information än ekot från en radar oavsett våglängd.
Varför välja?
Matte

Inlägg av Matte »

https://www.di.se/nyheter/ny-ranking-go ... sla-samst/

Tesla måste bli jäkligt mycket bättre för att det ska bli FSD.

Waymo som leder klarar endast av 5000 mil innan det behövs ett ingripande.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Matte skrev:

Det är ju ändå bra jfr FSD beta. Klarar Tesla 5 mil utan ingripande i motsvarande miljöer?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Larofo skrev:
fth skrev:
Larofo skrev:
Tänk om alla här, både "FSD förnekare" och vi som är väldigt positivt inställda till FSD kunde få spendera en vecka med Karpathy och FSD-gänget och få ta del av kunskapen och företagshemligheterna dom besitter.
Vi (och dom ;) ) fick ju det på "Autonomy Day" 2019, kanske inga riktiga företagshemligheter, men betydligt mer insikter iaf än vad man fått tidigare.

Tyvärr sprack som vanligt alla tidplaner dom presenterade rejält, så dom flesta (inkl jag) är nog rätt luttrade vad gäller Elons prognoser :D
FSD.jpg
/fth
Jorå, Tesla delar med sig mycket info, vilket jag gillar.
Men det är nog bara toppen på isberget.
Det skulle vara oerhört intressant att få "prao" lite med FSD-nerdarna.

Jag tycker inte man ska fokusera så mycket på tidsplaner och "förseningar"
när det gäller Tesla och Elon.
Bättre att faktiskt uppskatta det som blir resultatet av Elons tidsoptimism
och optimism överlag samt orädda sätt att driva sina bolag.
Jag tycker det är helt jävla amaaazing det som hittills uppnåtts.
Har du ens testat FSD?

Helt amazing är det verkligen inte. Filbyten funkar sällan och är mest irriterande.

Summon är ett skämt (även SS i USA)

anpassning an hastighet är full av fel. Skitkul när bilen bromsar till 50 istf 80 vid avfarten från Kista mot E4 N så bilar i princip kör in i en om dom ligger nära. Det är ryckigt och sen anpassning när den funkar.

Spökbromsningar händer för ofta och på isig väg är livsfarligt.

Dom kan väl börja där istället för att försöka få bilen att funka i svårare situationer?

Lite som att springa när man inte lärt sig gå...
Har du varit i USA och fått åka en av de tvåtusen bilarna med FSD? Ingen av bilarna här i Europa eller de flesta av bilarna i USA har ju FSD-mjukvaran. I princip alla bilar med FSD-hårdvaran kör ju exakt samma mjukvara oavsett om man köpt till FSD eller ej. Det är alltså samma mjukvara som körs gör HW2. Inget i den mjukvaran används i FSD-beta.

Tror du att bilarna här i Europa som kör HW2-mjukvaran är det som Tesla ska bygga vidare på så förstår jag att du tror att det är långt till FSD. Det är dock lite som att sitta med en C64-emulator på en Intel i9-dator med GeForce RTX och tro att systemet man sitter på bara klarar av det som Commodore 64 klarar av, det vill säga det som emuleras av ens system.

Här har du några exempel från olika testande kunder på FSD-beta, alla i version 8.2 och inte 9 som Elon Musk twittrar om:

Det finns helt klart scenarios som systemet behöver bli bättre på men det du beskriver har inget med FSD att göra utan är mjukvaran som är skriven för HW2-datorn.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Matte

Inlägg av Matte »

spacecoin skrev:
Matte skrev:

Det är ju ändå bra jfr FSD beta. Klarar Tesla 5 mil utan ingripande i motsvarande miljöer?
Nej det tror jag inte, därför jag menar att Tesla (och de andra) nog har väldigt långt kvar
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Hallå där spacecoin, ibland tror jag du är lite lostinspacecoin. :D
Det jag försökte säga är att man inte ska fokusera på brus som
exakt när något Elon ägnar sig åt inträffar utan att det faktiskt
inträffar.
Det är verkligen amazing det som en kille med några tusen dollar
på fickan när han kom till USA faktiskt hittills har åstadkommit.
Man måste ha sovit under en sten väldigt länge samt ha grava problem
med att tolka sin omvärld om man inte inser storheten av det som
Tesla och SpaceX skapat.

Att hålla på och tjata om AP och FSD i Sverige är tämligen ointressant
och direkt olämpligt när det är kapaciteten av FSD beta i USA som
visar var Tesla står i racet om full self driving.

Att ranka Tesla sist på en lista över självkörande fordon
förtjänar knappt en kommentar.
Är det någon här som verkligen tror att Tesla ligger sist i racet?

Tack Svenssons du exemplifierade vad FSD beta i USA är betydligt
bättre än mig.

Låt oss nu med spänning se fram emot vad FSD beta 9 kan göra.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Matte skrev:

Det där är väl bara en genomgång av data som de olika företagen som utvecklar självkörande bilar måste dela med sig? Reglerna är olika för olika delstater beroende på hur man testar och Tesla har inte delat någon data under flera år om jag förstår det rätt. Därför ser det ut som de är sist i den här jämförelsen.

Teslas strategi skiljer sig också rejält från alla andra företag på den där listan och man kan inte heller bedöma dem på samma sätt. Att man dessutom verkar bortse från FSD Beta, Teslas massiva datainsamling, utvecklingen av egna processorer och byggandet av världens mest kraftfulla superdator för träning är bara korkat.
Matte

Inlägg av Matte »

Jag tror inte heller att Tesla ligger sist. Men jag tror att det är lång tid kvar tills vi har något som är FSD och fungerar i princip hela tiden. Ett tecken på det är att waymo endast kan köra 5000 mil per ingripande. Hur många mil kan Tesla köra med sin bästa version, i medel? Ingen förutom säljaren mr Musk har koll.

Men det är klart det är spännande att sätta sig bakom ratten på en bil som kan köra ett par mil helt själv, men det är inget jag definierar som FSD. Däremot verkar det vara något som säljer bra
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Kära Svenssons och Larolfo,
Det spelar väl ingen roll vad som finns hos 50 YouTubers i USA? I så fall är det ju uppenbarligen redan klart. Bästa demovideon vann.

När jag har det i bilen (som jag betalt för) så är det frid och fröjd från min sida.
Dvs t ex funktioner som AP på landsväg, filbyte, farthållning i SVERIGE. Dessa borde funka bra och med god komfort ”alltid” istället för ”då och då”.

Min poäng var mao att man borde leverera det man LEGALT har sålt innan Elon börjar jaga Moby Dick.

Tesla kommer inte att nå i mål där i rimlig tid, så det vore bra om man kunda fixa lättare saker först istället för att hälla in alla resurser i ett prestigeprojekt. Robotaxi-Tesla lär förbli en dröm.

Perfect is the enemy of good.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Matte skrev:
Jag tror inte heller att Tesla ligger sist. Men jag tror att det är lång tid kvar tills vi har något som är FSD och fungerar i princip hela tiden. Ett tecken på det är att waymo endast kan köra 5000 mil per ingripande. Hur många mil kan Tesla köra med sin bästa version, i medel? Ingen förutom säljaren mr Musk har koll.

Men det är klart det är spännande att sätta sig bakom ratten på en bil som kan köra ett par mil helt själv, men det är inget jag definierar som FSD. Däremot verkar det vara något som säljer bra
Det går inte att jämföra så.

Båda strategierna har sina fördelar och man måste förstå skillnaderna. Tesla utvecklar generell artificiell intelligens. Waymo utvecklar ett automatiserat system som förlitar sig till begränsad AI.

Waymo kör i ett litet område som man har kartlagt in absurdum. Tesla tränar sina bilar genom att köra helt utan detaljerade kartor i utmanande miljöer för att provocera fram så många fel som möjligt. Teslas strategi innebär galet många fler ingripanden men det är också den enda vägen om man ska nå fram till generell AI.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Det finns ingenting som heter ”generell artificiell intelligens” i verkligheten. Om vi nu ska prata ML och bildanalys så finns det inte ens någon ”intelligens”...
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Det finns ingenting som heter ”generell artificiell intelligens” i verkligheten. Om vi nu ska prata ML och bildanalys så finns det inte ens någon ”intelligens”...
Det här är generell AI för framförandet av ett fordon, inte mer än så. Det finns tyvärr inget bättre sätt att kortfattat beskriva skillnaden i strategierna.

Sedan kan man ha filosofiska diskussioner om innebörden men det skulle inte tillföra något här.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Kära Svenssons och Larolfo,
Det spelar väl ingen roll vad som finns hos 50 YouTubers i USA? I så fall är det ju uppenbarligen redan klart. Bästa demovideon vann.

När jag har det i bilen (som jag betalt för) så är det frid och fröjd från min sida.
Dvs t ex funktioner som AP på landsväg, filbyte, farthållning i SVERIGE. Dessa borde funka bra och med god komfort ”alltid” istället för ”då och då”.

Min poäng var mao att man borde leverera det man LEGALT har sålt innan Elon börjar jaga Moby Dick.

Tesla kommer inte att nå i mål där i rimlig tid, så det vore bra om man kunda fixa lättare saker först istället för att hälla in alla resurser i ett prestigeprojekt. Robotaxi-Tesla lär förbli en dröm.

Bra att du kan så säkert se in i framtiden och vet hur långt Tesla har kommit idag. Då vet du att den mjukvaran som finns i samtliga kundbilar i Europa inte ha något alls med FSD att göra utan är samma kod som körs på hårdvara som inte är anpassad för FSD. Du vet då också att det inte är 50 YouTubers som kör med FSD-Beta utan att det är ett par tusen bilar. Du vet då också att det inte går att dra några slutsatser hur FSD-mjukvaran fungerar när du kollar på hur en Europeisk Tesla kör med Autopiloten påslagen utan att de ända informationskällorna vi har hur FSD-Beta fungerar är de videos som kommer från de testande kunderna som kör med mjukvaran för FSD-Beta.

Fler bilar verkar snart få denna mjukvaran, först i USA och sedan i andra länder, och då får vi fler som kan granska systemet. Att Tesla lyckas ta betalt för FSD innan mjukvaran finns på plats är en annan sak som ska diskuteras men som inte säger något om hur FSD-mjukvaran fungerar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Det är väl lite samma problem med radar som lidar att det kan ge svår tolkade data. En kamerabild har ju mycket, mycket mer information än ekot från en radar oavsett våglängd.
Varför välja?
Sensor Fusion är ett extremt komplext och svårt område att få till på ett tillförlitligt sätt (men bra i just de scenarion där det väl fungerar). Kan vara så att det är bättre strategi att komma framåt genom att helt enkelt skippa den delen.

Så svaret på din fråga kan vara främst fyra (4) olika huvudorsaker att medvetet inte använda flera olika typer av sensortekniker för full AD; kostnad för mjukvarustacken (som blir högre med ökad komplexitet att få till Sensor Fusion), kostnad för hårdvaran i bilarna, säkerhet (att fusionera sensordatan kan vara svårt och mer oförutsägbart, och därmed svårare att garantera rätt beslutsprocess), och time to market (förutom ökad kostnad pga. ökad komplexitet att få till Sensor Fusion, så fördröjer man även kalendertiden att komma ut med fungerande system på marknaden).

Säger inte att det är absolut rätt väg att gå (det får framtiden avgöra), men säger att det absolut finns flera logiska rationella skäl till att det skulle kunna vara det.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Matte skrev:
spacecoin skrev:
Matte skrev:

Nej det tror jag inte, därför jag menar att Tesla (och de andra) nog har väldigt långt kvar
Håller med.

Tror inte heller så mycket på den rapporten. Är långt kvar för alla, och extremt svårt att förutse vem som blir först.

Det är först om 8 (kanske tom. 10) år som vi har svaret. Under denna tiden kommer extremt mycket hända. Både tekniskt gällande mjukvaruteknik, hårdvara (kameror, mm), marknadsmässigt (fusioner, uppköp, sammanslagningar mellan olika bolag, mm).

Men en superspännande kapplöpning att följa! :)

Lite som den historiska kapplöpningen att landa på månen, men många fler aktörer som gör tävlingen oerhört mycket komplexare att förutse "vinnaren".
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:

Lite virrigt inlägg av dig, som jag inte helt kan tyda (därför jag bara citerar en liten del av det, då det var "all over the place", mixat dagens AP med framtiden, och en del floskler).

Däremot så kan jag garantera att full AD kommer. Det är det inget tvivel om (bara en fråga om hur många år, och efter hur många miljarder i investeringar).

När full AD är här, oavsett vem som blir först (kan vara många aktörer) så ser jag ingen logik i att taxi inte skulle använda sig av den tekniken.

Tror att leveranser/distribution av paket och andra saker kommer vara den första marknadsmässiga tillämpningen av tekniken, men persontransporter/taxi blir nog nästa område när tekniken mognat ytterligare. Finns ingen logisk anledning, varken teknisk eller ekonomisk, till att taxi inte kommer att automatiseras i framtiden.
Bild
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

martinot skrev:
Däremot så kan jag garantera att full AD kommer. Det är det inget tvivel om (bara en fråga om hur många år, och efter hur många miljarder i investeringar).

När full AD är här, oavsett vem som blir först (kan vara många aktörer) så ser jag ingen logik i att taxi inte skulle använda sig av den tekniken.
Waymo har redan ett förarlöst robotaxinätverk i kommersiell drift så de är först. Frågan är bara hur snabbt vidare utrullning kommer ske. Waymo bygger för tillfället en stor spökstad för att kunna göra mer kontrollerade tester.

Cruise ska lanseras i San Fransisco i närtid och de blir troligen tvåa.

Tesla planerar att släppa mjukvaran till hundratusentals privata bilar och använda dem för ytterligare datainsamling. Kanske mer relevant än en spökstad.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

martinot skrev:
Jag är också övertygad om det. Däremot är jag inte övertygad att alla som lockats av Teslas löften om framtiden och betalat för FSD kommer att få valuta för sina pengar. Jag kommer helt säkert bytt bil både en och två gånger innan jag får valuta för min insats. En insats jag inte skulle göra igen.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Helt obegripligt att tesla inte gör FSD kopplat till person om man byter bil innan självkörande funktionerna rullas ut.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Fredrik j skrev:
Helt obegripligt att tesla inte gör FSD kopplat till person om man byter bil innan självkörande funktionerna rullas ut.
Håller med, hade det varit så hade jag köpt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Larofo skrev:
Fredrik j skrev:
Håller med, hade det varit så hade jag köpt.

Det skulle ju även hålla folk kvar vid märket och även främja nyköp.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Varför välja?
Du måste välja om de är motstridiga. Antar att det visat sig att radarn ger mer fel och därmed egentligen bara stör kamera beslutet. Då är det bättre attta bortdöm och få färre fel att hanteraoch slipper betala för delen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jordad skrev:
martinot skrev:

Waymo har redan ett förarlöst robotaxinätverk i kommersiell drift så de är först. Frågan är bara hur snabbt vidare utrullning kommer ske. Waymo bygger för tillfället en stor spökstad för att kunna göra mer kontrollerade tester.

Cruise ska lanseras i San Fransisco i närtid och de blir troligen tvåa.

Tesla planerar att släppa mjukvaran till hundratusentals privata bilar och använda dem för ytterligare datainsamling. Kanske mer relevant än en spökstad.
Defintion/förtydligande: Med full AD avser jag (och de flesta, skall tilläggas) L4/L5.
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

themax skrev:
martinot skrev:
Jag är också övertygad om det. Däremot är jag inte övertygad att alla som lockats av Teslas löften om framtiden och betalat för FSD kommer att få valuta för sina pengar. Jag kommer helt säkert bytt bil både en och två gånger innan jag får valuta för min insats. En insats jag inte skulle göra igen.
Samma sak här. (Även om jag köper en ny Tesla igen, så kommer jag personligen även denna gång skippa det som de kallar "FSD".)
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Instämmer. Hade de gjort så så kanske jag hade övervägt det (nu, inte en chans).
Bild
Skriv svar