Verkar när man läser TFF som att man tror att en del av problemen kan vara att batteriet behöver balanseras och kalibreras. Nya ägare har fått att laddningen stannat med 0 kW vid 89% på SuC. Jag väntar till fler rapporter om laddhastighet vid låga utomhustemperaturer innan jag törs beställa en MIC M3.
Däremot verkar de vara överens om att ljuddämpningen är mycket bättre.
Kan det helt enkelt vara så att dom nya ägarna inte känner till hur laddnivån ställs in på 100% i bilens meny?
Nej, de har laddningen inställd på 100% och får ändå stopp vid 89%.
I would try to deflate the battery to a very low state of charge, let it rest for a little while and then charge to 100% again. Maybe that will help the battery management system to calibrate.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 07 dec 2020 01:19
av martinot
friednice skrev:
I collected my SR+ in Amsterdam today.
Basically its the late 2020 spec with the LFP battery pack. USB C but no doubled glazed glass or any other 2021 specs (a little disappointed about the glass but I already presumed the rest.)
I supercharged from about 18% - 80% in 1hr 20 was getting 264km/hr at the start but that levelled to about 184 at 35% and then to about 175 through 50% and at 80% i was getting 133 and when I unplugged it dropped to 70 for some reason.
I'm not sure how that compares to the none LFP version.
Update (as you wanted a comparison):
Today I came in to a V3 station with 16% left in my M3 AWD with USA made Tesla-batteries (none LFP). No preheating, and in the beginning I got around 230 kW or 1512 km/hr.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 07 dec 2020 19:13
av r33z
Snillet skrev:
Fick tips från Jeppe_sthlm att haka på denna tråd istället
Infogar tidigare inlägg.
Vi kommer få vår silvergrå met. M3 SR+ med LiFePO4 batteri levererad måndagen den 7 december. Spännande o se om man gjorde ett bra val
Skickat från min G8341 via Tapatalk
Hej
Blev de någon bil idag?
Sjukt nyfiken, hämtar min SR+ i Malmö på torsdag om allt går som de ska.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 07 dec 2020 20:23
av Snillet
Hej!
Den står på garageuppfarten fulladdad
Inga synliga skador eller defekter vid leveransutlämnigen. Har inte gjort några analyser på laddhastigheten pga sydliga Europa hann före
Det var dom gamla strålkastarna på vårt exemplar.
Den kändes tystare än den föregående Tesla som vi provkörde på Teslacentret.
Vi är mycket nöjda än så länge men vi har inga Teslareferenser sen tidigare. Vi märkte att batteriet behöver kalibreras men det hoppas vi kommer med tiden.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 08 dec 2020 07:55
av Dusse
Snillet skrev:
Hej!
Den står på garageuppfarten fulladdad
Inga synliga skador eller defekter vid leveransutlämnigen. Har inte gjort några analyser på laddhastigheten pga sydliga Europa hann före
Det var dom gamla strålkastarna på vårt exemplar.
Den kändes tystare än den föregående Tesla som vi provkörde på Teslacentret.
Vi är mycket nöjda än så länge men vi har inga Teslareferenser sen tidigare. Vi märkte att batteriet behöver kalibreras men det hoppas vi kommer med tiden.
Kan tänka mig känslan!
Jag ska hämta min på fredag
Får man med några mattor eller är de bara gilla läget å åka utan till man kommer hem?
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 08 dec 2020 09:29
av Tretrix
jag undrar samma, ska hämta min SR+ 21/12 och funderar på att förbeställa mattor å trådlösladdning...
Så mattor ingår inte, verkar bara ingår i Premium.. Några som rekommenderas här?
Trådlösladdning, hur är det med det? och är det USB-A eller C kontakter (kanske någon har en bild?) Har sett några bilder där det verkar bara både A och C i mittkonsolen fram, och USB-C bak - sstämmer det?
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 08 dec 2020 09:42
av Snillet
Dusse skrev:
Snillet skrev:
Hej!
Den står på garageuppfarten fulladdad
Inga synliga skador eller defekter vid leveransutlämnigen. Har inte gjort några analyser på laddhastigheten pga sydliga Europa hann före
Det var dom gamla strålkastarna på vårt exemplar.
Den kändes tystare än den föregående Tesla som vi provkörde på Teslacentret.
Vi är mycket nöjda än så länge men vi har inga Teslareferenser sen tidigare. Vi märkte att batteriet behöver kalibreras men det hoppas vi kommer med tiden.
Kan tänka mig känslan!
Jag ska hämta min på fredag
Får man med några mattor eller är de bara gilla läget å åka utan till man kommer hem?
Det följer inte med mattor märkte vi
Vi fick avmonterat av dem fula navkaplsarna och monterat på centrumkåporna.(525:-) och vips hade man ett par snygga fälgar Detta gjordes vid utleveransen.
Fantastisk bil annars, det enda som oroar mig lite är batteriprestandan. Hoppas att batteriet stabiliseras sig och att Tesla går ut med mer info om LFP batterierna o ev. mjukvarauppdateringar.
Vi behöver även mer tid med bilen för att uttala oss.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 08 dec 2020 10:12
av jeppe_sthlm
Någon som gjort en slags sammanfattning runt laddhastigheten på LPF
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 08 dec 2020 10:25
av jeppe_sthlm
...och en Tysk laddvideo:
Han ska ha kört bilen i 70 minuter med preconditionering.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 08 dec 2020 10:47
av jbark
jeppe_sthlm skrev:
...och en Tysk laddvideo:
Han ska ha kört bilen i 70 minuter med preconditionering.
Verkar riktigt oroväckande om den peakar på ca 70 kW. Vi hade planer på en sr+ men med de laddhastigheterna är priset på tok för högt för en sr+.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 08 dec 2020 10:54
av Snillet
jeppe_sthlm skrev:
...och en Tysk laddvideo:
Han ska ha kört bilen i 70 minuter med preconditionering.
Liknande laddpresstanda när jag fulladdade för första gången på Tesla supercharger i Löddeköpinge efter 2,5 mils lugn körning utan förvärmning, kanske lite långsammare. Avbröt laddningen på 97% när det inte hände så mkt.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 08 dec 2020 10:54
av jeppe_sthlm
jbark skrev:
jeppe_sthlm skrev:
...och en Tysk laddvideo:
Han ska ha kört bilen i 70 minuter med preconditionering.
Verkar riktigt oroväckande om den peakar på ca 70 kW. Vi hade planer på en sr+ men med de laddhastigheterna är priset på tok för högt för en sr+.
Är benägen att hålla med. Med ett lägre pris hade det varit ok, men 30k är för liten skillnad för att motivera den laddtiden. Men - det kan ju naturligvis komma mjukvarufixar.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 08 dec 2020 11:02
av jbark
jeppe_sthlm skrev:
jbark skrev:
jeppe_sthlm skrev:
...och en Tysk laddvideo:
Han ska ha kört bilen i 70 minuter med preconditionering.
Verkar riktigt oroväckande om den peakar på ca 70 kW. Vi hade planer på en sr+ men med de laddhastigheterna är priset på tok för högt för en sr+.
Är benägen att hålla med. Med ett lägre pris hade det varit ok, men 30k är för liten skillnad för att motivera den laddtiden. Men - det kan ju naturligvis komma mjukvarufixar.
Ja givetvis kan det ju det men det kan man ju inte chansa på, man får ju utgå från hur det ser ut vid köptillfället. Snart kan man få en id4 med snabbare laddning och suvvariant för ett lägre pris än sr+. Känns svårmotiverat med sr+ och de nya batterierna, suc blir ju inte en vinst längre med 50-70 kwh i laddhastighet.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 08 dec 2020 11:02
av NiklasTesla
6c ute oklart hur varmt batteriet han bli. Ankomst med ganska höga 19% laddnivå.
Visst NCA batterierna är bättre med högre peak laddhastighet men vågar ändå påstå att du kommer nå över 100kw laddhastighet peak sommartid om du lämnar med fulladat batteri och kör snabbt till supercharger (typ 130km/t snitt) med en laddnivå vid ankomst på ca 5% istället för 19%.
För den som planerar mycket långresor är LR eller P att föredra med sina 250kw peak laddhastighet i dagsläget.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 08 dec 2020 12:02
av martinot
Snabb och bekväm laddning är ju verkligen Teslas signum och USP, så känns ju lite trist och beklämmande när kinabilarna inte alls lever upp till det (tycker jag personligen). Istället för att vara klassledande, verkar de än så länge ligga i verklig bottenklass bland de nya elbilarna.
Klar möjlighet för VW och andra aktörer att ta marknadsandelar här...
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 08 dec 2020 13:00
av Dusse
Snillet skrev:
Dusse skrev:
Snillet skrev:
Hej!
Den står på garageuppfarten fulladdad
Inga synliga skador eller defekter vid leveransutlämnigen. Har inte gjort några analyser på laddhastigheten pga sydliga Europa hann före
Det var dom gamla strålkastarna på vårt exemplar.
Den kändes tystare än den föregående Tesla som vi provkörde på Teslacentret.
Vi är mycket nöjda än så länge men vi har inga Teslareferenser sen tidigare. Vi märkte att batteriet behöver kalibreras men det hoppas vi kommer med tiden.
Kan tänka mig känslan!
Jag ska hämta min på fredag
Får man med några mattor eller är de bara gilla läget å åka utan till man kommer hem?
Det följer inte med mattor märkte vi
Vi fick avmonterat av dem fula navkaplsarna och monterat på centrumkåporna.(525:-) och vips hade man ett par snygga fälgar Detta gjordes vid utleveransen.
Fantastisk bil annars, det enda som oroar mig lite är batteriprestandan. Hoppas att batteriet stabiliseras sig och att Tesla går ut med mer info om LFP batterierna o ev. mjukvarauppdateringar.
Vi behöver även mer tid med bilen för att uttala oss.
Tretrix skrev:
jag undrar samma, ska hämta min SR+ 21/12 och funderar på att förbeställa mattor å trådlösladdning...
Så mattor ingår inte, verkar bara ingår i Premium.. Några som rekommenderas här?
Trådlösladdning, hur är det med det? och är det USB-A eller C kontakter (kanske någon har en bild?) Har sett några bilder där det verkar bara både A och C i mittkonsolen fram, och USB-C bak - sstämmer det?
Okej då får vi klara oss utan mattor tills vi kommer hem. Svårt att få med sig dom i ryggsäcken...
Jag har beställt Taptes mattor kupé och trunk, men dom har inte kommit ännu, 1månad sen beställning gjordes...
Så dom blir nog till försäljning när dom kommer hem.
Hej!
Den står på garageuppfarten fulladdad
Inga synliga skador eller defekter vid leveransutlämnigen. Har inte gjort några analyser på laddhastigheten pga sydliga Europa hann före
Det var dom gamla strålkastarna på vårt exemplar.
Den kändes tystare än den föregående Tesla som vi provkörde på Teslacentret.
Vi är mycket nöjda än så länge men vi har inga Teslareferenser sen tidigare. Vi märkte att batteriet behöver kalibreras men det hoppas vi kommer med tiden.
Kan tänka mig känslan!
Jag ska hämta min på fredag
Får man med några mattor eller är de bara gilla läget å åka utan till man kommer hem?
Det följer inte med mattor märkte vi
Vi fick avmonterat av dem fula navkaplsarna och monterat på centrumkåporna.(525:-) och vips hade man ett par snygga fälgar Detta gjordes vid utleveransen.
Fantastisk bil annars, det enda som oroar mig lite är batteriprestandan. Hoppas att batteriet stabiliseras sig och att Tesla går ut med mer info om LFP batterierna o ev. mjukvarauppdateringar.
Vi behöver även mer tid med bilen för att uttala oss.
Tretrix skrev:
jag undrar samma, ska hämta min SR+ 21/12 och funderar på att förbeställa mattor å trådlösladdning...
Så mattor ingår inte, verkar bara ingår i Premium.. Några som rekommenderas här?
Trådlösladdning, hur är det med det? och är det USB-A eller C kontakter (kanske någon har en bild?) Har sett några bilder där det verkar bara både A och C i mittkonsolen fram, och USB-C bak - sstämmer det?
Okej då får vi klara oss utan mattor tills vi kommer hem. Svårt att få med sig dom i ryggsäcken...
Jag har beställt Taptes mattor kupé och trunk, men dom har inte kommit ännu, 1månad sen beställning gjordes...
Så dom blir nog till försäljning när dom kommer hem.
Trådlösladdning ingår och tack för tipset till länken ang. mattor. Det blir till att beställa.
Ska även beställa vinterdäck. Tipsa mig gärna ngt prisvärt och bra.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 08 dec 2020 14:18
av Snillet
martinot skrev:
Snabb och bekväm laddning är ju verkligen Teslas signum och USP, så känns ju lite trist och beklämmande när kinabilarna inte alls lever upp till det (tycker jag personligen). Istället för att vara klassledande, verkar de än så länge ligga i verklig bottenklass bland de nya elbilarna.
Klar möjlighet för VW och andra aktörer att ta marknadsandelar här...
För våran del som ska ha bilen som en andrabil och som inte har så långa resor har vi prioriterat bilens kvalitetskänsla och hållbarhet på batterierna mer än lite långsammare laddning. Skriver bara från mitt eget perspektiv.
Mestadels av vår laddning kommer ske med hemmaladdning och då spelar inte denna lilla skillnad på laddtiden så stor roll. Skönare för oss att veta inte batterierna degraderar sig nämnvärt om man har tänkt behålla bilen under många år. Om man nu ska tro på vad batteriexpertisen säger.
Tycker nog att du fördömer den lite väl tidigt med den lilla informationen som än så länge finns framme.
Jag har funderat och läst på mkt samt provkört en hel drös modeller innan vi definitivt bestämde oss för denna modell. Skulle jag själv ha den som tjänstebil (leasing) med långa resor hade nog funderat mer på en M3 LR med snabba laddtider och lång räckvidd men då hade också priset hoppat upp ett rejält snäpp.
Tycker nog den är väldigt prisvärd i sin prisklass för elbilar även om det är mycket pengar. Men allt är subjektivt
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 08 dec 2020 19:59
av r33z
Lyssnar man på denna så blir man sugen på att utnyttja ångerrätten. Vad är de man har, 7 dagar? Har dom inte fixat de på den tiden så blir de att hitta en annan bil.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 08 dec 2020 20:06
av vigge50
r33z skrev:
Lyssnar man på denna så blir man sugen på att utnyttja ångerrätten. Vad är de man har, 1 månad? Har dom inte fixat de på den tiden så blir de att hitta en annan bil.
En månad? Knappast, snarare var det en vecka.
Och ja, jag skrev var för tyvärr försvann alla referenser om återlämning och pengarna tillbaka från deras hemsida tidigare i höstas. Om du beställde den innan dess och precis har fått den så kan det fortfarande gå men det vet du bättre än jag.
De måste ju lösa de helt enkelt. Kan ju inte ha 3000+ bilar som inte går att använda för längre turer än 15 mil under vinterhalvåret.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 08 dec 2020 20:50
av ville9
Var det så att det bara var en engångsförteelse att ett gäng SR+ utan facelift skickades till Sverige?
De SR+ man får om man beställer en ny idag (leverans februari) blir tillverkade i USA eller?
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 08 dec 2020 20:59
av NiklasTesla
r33z skrev:
De måste ju lösa de helt enkelt. Kan ju inte ha 3000+ bilar som inte går att använda för längre turer än 15 mil under vinterhalvåret.
Varför kan man inte köra en model 3 SR+ som har ca 100kw peak i laddhastighet på vintern? Skulle själv klara mig med denna spec på bilen. Självklart kommer du längre än 15mil på en laddning.
Mvh
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 08 dec 2020 21:05
av Snillet
Nu börjar det komma in lite mera positiva rapporter från Tyska ägare som har laddat sina bilar några gånger. Dom fick sina bilar i slutet på förra veckan. Förvärmning och kalibrering verkar ha gett ett positivt resultat.
Var det så att det bara var en engångsförteelse att ett gäng SR+ utan facelift skickades till Sverige?
De SR+ man får om man beställer en ny idag (leverans februari) blir tillverkade i USA eller?
Tror inte det. Jag tror att SR+ kommer fortsätta komma från Kina tills Berlin är uppe och snurrar för Model 3 vilket troligen kommer dröja ett par år. Kapaciteten i Fremont behövs för Model 3 och än större utsträckning Model Y till Nord- och Centralamerika.