Sida 7 av 14

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 28 dec 2020 10:41
av taliz
Jag menade att om det kommer helt ny S, så borde rimligen den 100D du är intresserad av få lite extra prutmån.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 28 dec 2020 10:45
av Kriper
Tack för att du förklarar för en som inte begrip. Kanske bäst att ha lite is i magen, alltså.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 28 dec 2020 15:49
av lator
taliz skrev:
Jag menade att om det kommer helt ny S, så borde rimligen den 100D du är intresserad av få lite extra prutmån.
Frågan är ju då bara vilken som sjunker mera, den "nerfade" P85D som de har eller den "modernare" 100D som de funderar på...?

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 28 dec 2020 16:14
av mans71
Den här tråden kanske inte längre handlar om huvudfrågan, men har superladdat min P85DL med 14k mil en hel del i mellandagarna. Jag förvånas över vilket bra tryck det ändå är. Betydligt mer än i vår X90. Hastigheten avtar kanske snabbare i 85 vs. 90, men givet att man har strategin att ha väldigt lite när man kommer fram till SuC så går det ändå hyfsat fort. Det är först när 70-90% ska laddas som det blir segt.
4BCF329F-EE07-4A3A-9671-BB6DA99A1BAC.jpeg

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 28 dec 2020 16:29
av Banane
lator skrev:
taliz skrev:
Jag menade att om det kommer helt ny S, så borde rimligen den 100D du är intresserad av få lite extra prutmån.
Frågan är ju då bara vilken som sjunker mera, den "nerfade" P85D som de har eller den "modernare" 100D som de funderar på...?

En dyrare bil tappar i stort sett alltid mer i kronor än en billigare.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 28 dec 2020 16:56
av Kriper
mans71 skrev:
Den här tråden kanske inte längre handlar om huvudfrågan, men har superladdat min P85DL med 14k mil en hel del i mellandagarna. Jag förvånas över vilket bra tryck det ändå är. Betydligt mer än i vår X90. Hastigheten avtar kanske snabbare i 85 vs. 90, men givet att man har strategin att ha väldigt lite när man kommer fram till SuC så går det ändå hyfsat fort. Det är först när 70-90% ska laddas som det blir segt.
4BCF329F-EE07-4A3A-9671-BB6DA99A1BAC.jpeg
Grattis! Så där laddade vår bil också innan uppdateringen i oktober. Vi ser kanske som bäst 100 kW vid motsvarande range vid SuC men det faller efter 30 sekunder till 50 kW för att sedan ladda på 30, så segt är bara förnamnet. Hugo på Tesla har blandat och gett angående instruktioner för hur man ska ladda bilen. Ena stunden att bilen ska vila med låg range och nästa tips är att ladda till 100 % i fyra till fem veckor. Han anser att att är normalt och att bilen fungerar som den ska. I så fall kan de ju byta in bilen till ett bra pris och erbjuda oss en 100D! :)

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 28 dec 2020 17:04
av mans71
Kriper skrev:
mans71 skrev:
Den här tråden kanske inte längre handlar om huvudfrågan, men har superladdat min P85DL med 14k mil en hel del i mellandagarna. Jag förvånas över vilket bra tryck det ändå är. Betydligt mer än i vår X90. Hastigheten avtar kanske snabbare i 85 vs. 90, men givet att man har strategin att ha väldigt lite när man kommer fram till SuC så går det ändå hyfsat fort. Det är först när 70-90% ska laddas som det blir segt.
4BCF329F-EE07-4A3A-9671-BB6DA99A1BAC.jpeg
Grattis! Så där laddade vår bil också innan uppdateringen i oktober. Vi ser kanske som bäst 100 kW vid motsvarande range vid SuC men det faller efter 30 sekunder till 50 kW för att sedan ladda på 30, så segt är bara förnamnet. Hugo på Tesla har blandat och gett angående instruktioner för hur man ska ladda bilen. Ena stunden att bilen ska vila med låg range och nästa tips är att ladda till 100 % i fyra till fem veckor. Han anser att att är normalt och att bilen fungerar som den ska. I så fall kan de ju byta in bilen till ett bra pris och erbjuda oss en 100D! :)
Ojdå, kanske inte följt tråden så noga, visste inte din bil var så illa. Inte ok. Men då borde ju ditt batteri bytas ut kan jag tycka, det kan ju ändå inte anses normalt, eller är min bil den onormala?

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 28 dec 2020 18:24
av Banane
mans71 skrev:
Kriper skrev:
mans71 skrev:
Den här tråden kanske inte längre handlar om huvudfrågan, men har superladdat min P85DL med 14k mil en hel del i mellandagarna. Jag förvånas över vilket bra tryck det ändå är. Betydligt mer än i vår X90. Hastigheten avtar kanske snabbare i 85 vs. 90, men givet att man har strategin att ha väldigt lite när man kommer fram till SuC så går det ändå hyfsat fort. Det är först när 70-90% ska laddas som det blir segt.
4BCF329F-EE07-4A3A-9671-BB6DA99A1BAC.jpeg
Grattis! Så där laddade vår bil också innan uppdateringen i oktober. Vi ser kanske som bäst 100 kW vid motsvarande range vid SuC men det faller efter 30 sekunder till 50 kW för att sedan ladda på 30, så segt är bara förnamnet. Hugo på Tesla har blandat och gett angående instruktioner för hur man ska ladda bilen. Ena stunden att bilen ska vila med låg range och nästa tips är att ladda till 100 % i fyra till fem veckor. Han anser att att är normalt och att bilen fungerar som den ska. I så fall kan de ju byta in bilen till ett bra pris och erbjuda oss en 100D! :)
Ojdå, kanske inte följt tråden så noga, visste inte din bil var så illa. Inte ok. Men då borde ju ditt batteri bytas ut kan jag tycka, det kan ju ändå inte anses normalt, eller är min bil den onormala?

Hur långt har era respektive bilar rullat?

Jag tror dessvärre din är den onormala mans71.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 28 dec 2020 18:32
av AndersBosson
Banane skrev:
mans71 skrev:
Kriper skrev:
mans71 skrev:
Den här tråden kanske inte längre handlar om huvudfrågan, men har superladdat min P85DL med 14k mil en hel del i mellandagarna. Jag förvånas över vilket bra tryck det ändå är. Betydligt mer än i vår X90. Hastigheten avtar kanske snabbare i 85 vs. 90, men givet att man har strategin att ha väldigt lite när man kommer fram till SuC så går det ändå hyfsat fort. Det är först när 70-90% ska laddas som det blir segt.
4BCF329F-EE07-4A3A-9671-BB6DA99A1BAC.jpeg
Grattis! Så där laddade vår bil också innan uppdateringen i oktober. Vi ser kanske som bäst 100 kW vid motsvarande range vid SuC men det faller efter 30 sekunder till 50 kW för att sedan ladda på 30, så segt är bara förnamnet. Hugo på Tesla har blandat och gett angående instruktioner för hur man ska ladda bilen. Ena stunden att bilen ska vila med låg range och nästa tips är att ladda till 100 % i fyra till fem veckor. Han anser att att är normalt och att bilen fungerar som den ska. I så fall kan de ju byta in bilen till ett bra pris och erbjuda oss en 100D! :)
Ojdå, kanske inte följt tråden så noga, visste inte din bil var så illa. Inte ok. Men då borde ju ditt batteri bytas ut kan jag tycka, det kan ju ändå inte anses normalt, eller är min bil den onormala?

Hur långt har era respektive bilar rullat?

Jag tror dessvärre din är den onormala mans71.
Min 85D med 14 k mil ligger också på ca 125 vid låg soc för att sedan långsamt gå neråt och hamna på ca 50 kw mellan 50-70%

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 28 dec 2020 18:42
av HerrNilsson

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 28 dec 2020 18:43
av Banane
AndersBosson skrev:
Banane skrev:
mans71 skrev:
Kriper skrev:
mans71 skrev:
Den här tråden kanske inte längre handlar om huvudfrågan, men har superladdat min P85DL med 14k mil en hel del i mellandagarna. Jag förvånas över vilket bra tryck det ändå är. Betydligt mer än i vår X90. Hastigheten avtar kanske snabbare i 85 vs. 90, men givet att man har strategin att ha väldigt lite när man kommer fram till SuC så går det ändå hyfsat fort. Det är först när 70-90% ska laddas som det blir segt.
4BCF329F-EE07-4A3A-9671-BB6DA99A1BAC.jpeg
Grattis! Så där laddade vår bil också innan uppdateringen i oktober. Vi ser kanske som bäst 100 kW vid motsvarande range vid SuC men det faller efter 30 sekunder till 50 kW för att sedan ladda på 30, så segt är bara förnamnet. Hugo på Tesla har blandat och gett angående instruktioner för hur man ska ladda bilen. Ena stunden att bilen ska vila med låg range och nästa tips är att ladda till 100 % i fyra till fem veckor. Han anser att att är normalt och att bilen fungerar som den ska. I så fall kan de ju byta in bilen till ett bra pris och erbjuda oss en 100D! :)
Ojdå, kanske inte följt tråden så noga, visste inte din bil var så illa. Inte ok. Men då borde ju ditt batteri bytas ut kan jag tycka, det kan ju ändå inte anses normalt, eller är min bil den onormala?

Hur långt har era respektive bilar rullat?

Jag tror dessvärre din är den onormala mans71.
Min 85D med 14 k mil ligger också på ca 125 vid låg soc för att sedan långsamt gå neråt och hamna på ca 50 kw mellan 50-70%
Ok, ja det kanske inte är så vanligt som jag fått uppfattningen om. Trodde det gällde nästan varenda numera. Vet att det var bara enstaka förut.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 28 dec 2020 19:07
av mans71
HerrNilsson skrev:
Intressant ifall detta stämmer.

https://twitter.com/tesla_adri/status/1 ... 95009?s=20
Skärmavbild 2020-12-28 kl. 18.41.40.png
Det där är ju verkligen goda nyheter!

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 28 dec 2020 19:08
av Kriper
Banane skrev:
mans71 skrev:
Kriper skrev:
mans71 skrev:
Den här tråden kanske inte längre handlar om huvudfrågan, men har superladdat min P85DL med 14k mil en hel del i mellandagarna. Jag förvånas över vilket bra tryck det ändå är. Betydligt mer än i vår X90. Hastigheten avtar kanske snabbare i 85 vs. 90, men givet att man har strategin att ha väldigt lite när man kommer fram till SuC så går det ändå hyfsat fort. Det är först när 70-90% ska laddas som det blir segt.
4BCF329F-EE07-4A3A-9671-BB6DA99A1BAC.jpeg
Grattis! Så där laddade vår bil också innan uppdateringen i oktober. Vi ser kanske som bäst 100 kW vid motsvarande range vid SuC men det faller efter 30 sekunder till 50 kW för att sedan ladda på 30, så segt är bara förnamnet. Hugo på Tesla har blandat och gett angående instruktioner för hur man ska ladda bilen. Ena stunden att bilen ska vila med låg range och nästa tips är att ladda till 100 % i fyra till fem veckor. Han anser att att är normalt och att bilen fungerar som den ska. I så fall kan de ju byta in bilen till ett bra pris och erbjuda oss en 100D! :)
Ojdå, kanske inte följt tråden så noga, visste inte din bil var så illa. Inte ok. Men då borde ju ditt batteri bytas ut kan jag tycka, det kan ju ändå inte anses normalt, eller är min bil den onormala?
Vår bil har 14 447 mil på mätaren.


Hur långt har era respektive bilar rullat?

Jag tror dessvärre din är den onormala mans71.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 28 dec 2020 19:12
av Kriper
mans71 skrev:
HerrNilsson skrev:
Intressant ifall detta stämmer.

https://twitter.com/tesla_adri/status/1 ... 95009?s=20
Skärmavbild 2020-12-28 kl. 18.41.40.png
Det där är ju verkligen goda nyheter!
Kanske kan vara värt att vänta in nästa uppdatering?

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 28 dec 2020 19:16
av mans71
Kriper skrev:
mans71 skrev:
HerrNilsson skrev:
Intressant ifall detta stämmer.

https://twitter.com/tesla_adri/status/1 ... 95009?s=20
Skärmavbild 2020-12-28 kl. 18.41.40.png
Det där är ju verkligen goda nyheter!
Kanske kan vara värt att vänta in nästa uppdatering?
2020.12.48.1 har jag.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 28 dec 2020 19:20
av Kriper
När fick du den? Jag fick 2020.48.12.1 på julafton. Nu blir det att åka till Bredden eller Sillekrog och testa!
Hur många km har du vid 80%?

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 28 dec 2020 19:35
av Richardk
Någon mer som laddat ner senaste mjukvaran med 85kwh batteriet och fått snabb laddning igen?

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 28 dec 2020 20:58
av Bjelke
Kriper skrev:
mans71 skrev:
HerrNilsson skrev:
Intressant ifall detta stämmer.

https://twitter.com/tesla_adri/status/1 ... 95009?s=20
Skärmavbild 2020-12-28 kl. 18.41.40.png
Det där är ju verkligen goda nyheter!
Kanske kan vara värt att vänta in nästa uppdatering?
Ja verkligen! :)

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 28 dec 2020 21:08
av AndersBosson
Richardk skrev:
Någon mer som laddat ner senaste mjukvaran med 85kwh batteriet och fått snabb laddning igen?
Jag har samma nu som innan, dvs 125 kw vid riktigt låg Soc sedan fallande ner till ca 50 kw vid dryga 50% Över 50% Soc har jag inte snabbladdat sedan uppdateringen men kommer göra det imorgon, uppdaterar då. (verkar inte vara någon skillnad från tidigare)

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 28 dec 2020 21:14
av Kriper
AndersBosson skrev:
Richardk skrev:
Någon mer som laddat ner senaste mjukvaran med 85kwh batteriet och fått snabb laddning igen?
Jag har samma nu som innan, dvs 125 kw vid riktigt låg Soc sedan fallande ner till ca 50 kw vid dryga 50% Över 50% Soc har jag inte snabbladdat sedan uppdateringen men kommer göra det imorgon, uppdaterar då. (verkar inte vara någon skillnad från tidigare)
Heja!

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 28 dec 2020 21:25
av Bjelke
Jäklar! :)

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 28 dec 2020 21:49
av Kriper
Nu har jag hängt med tyskarna på Twitter och det är tydligen 2020.48.26 som är det magiska receptet. Har någon tankat ner ännu och testat laddhastigheten på SuC?

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 29 dec 2020 15:35
av Bjelke
Man kan ju inte låta bli att undra vad dom har ändrat för att kunna höja effekten igen,
Tesla har ju försvarat sänkningen väl med att det är för att skydda batteriet osv, så
exakt vad har dom ändrat nu?
Eller vet dom egentligen inte vad dom håller på med och höjer enbart av ”politiska” skäl? (isf kan det
komma en mycket bitter eftersmak senare liksom).
Eller är det helt enkelt en bugg (vore ju inte första gången)? (samma som ovan isf, kan bli surt senare)

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 29 dec 2020 15:37
av Bjelke
Jag fiskar lite efter om dom tex har gjort styrningen av kylning effektivare eller liknande :)

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 29 dec 2020 15:50
av Kriper
Steven Peeters testar SuC. Stor skillnad. Hoppas att vår P85DL reagerar på samma sätt när vi får uppdateringen.



Video of a model s previously capped at 108 kW now charging with 140 kW