Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Postat: 28 dec 2020 10:41
Jag menade att om det kommer helt ny S, så borde rimligen den 100D du är intresserad av få lite extra prutmån.
Frågan är ju då bara vilken som sjunker mera, den "nerfade" P85D som de har eller den "modernare" 100D som de funderar på...?taliz skrev:Jag menade att om det kommer helt ny S, så borde rimligen den 100D du är intresserad av få lite extra prutmån.
lator skrev:Frågan är ju då bara vilken som sjunker mera, den "nerfade" P85D som de har eller den "modernare" 100D som de funderar på...?taliz skrev:Jag menade att om det kommer helt ny S, så borde rimligen den 100D du är intresserad av få lite extra prutmån.
Grattis! Så där laddade vår bil också innan uppdateringen i oktober. Vi ser kanske som bäst 100 kW vid motsvarande range vid SuC men det faller efter 30 sekunder till 50 kW för att sedan ladda på 30, så segt är bara förnamnet. Hugo på Tesla har blandat och gett angående instruktioner för hur man ska ladda bilen. Ena stunden att bilen ska vila med låg range och nästa tips är att ladda till 100 % i fyra till fem veckor. Han anser att att är normalt och att bilen fungerar som den ska. I så fall kan de ju byta in bilen till ett bra pris och erbjuda oss en 100D!mans71 skrev:Den här tråden kanske inte längre handlar om huvudfrågan, men har superladdat min P85DL med 14k mil en hel del i mellandagarna. Jag förvånas över vilket bra tryck det ändå är. Betydligt mer än i vår X90. Hastigheten avtar kanske snabbare i 85 vs. 90, men givet att man har strategin att ha väldigt lite när man kommer fram till SuC så går det ändå hyfsat fort. Det är först när 70-90% ska laddas som det blir segt.
Ojdå, kanske inte följt tråden så noga, visste inte din bil var så illa. Inte ok. Men då borde ju ditt batteri bytas ut kan jag tycka, det kan ju ändå inte anses normalt, eller är min bil den onormala?Kriper skrev:Grattis! Så där laddade vår bil också innan uppdateringen i oktober. Vi ser kanske som bäst 100 kW vid motsvarande range vid SuC men det faller efter 30 sekunder till 50 kW för att sedan ladda på 30, så segt är bara förnamnet. Hugo på Tesla har blandat och gett angående instruktioner för hur man ska ladda bilen. Ena stunden att bilen ska vila med låg range och nästa tips är att ladda till 100 % i fyra till fem veckor. Han anser att att är normalt och att bilen fungerar som den ska. I så fall kan de ju byta in bilen till ett bra pris och erbjuda oss en 100D!mans71 skrev:Den här tråden kanske inte längre handlar om huvudfrågan, men har superladdat min P85DL med 14k mil en hel del i mellandagarna. Jag förvånas över vilket bra tryck det ändå är. Betydligt mer än i vår X90. Hastigheten avtar kanske snabbare i 85 vs. 90, men givet att man har strategin att ha väldigt lite när man kommer fram till SuC så går det ändå hyfsat fort. Det är först när 70-90% ska laddas som det blir segt.
mans71 skrev:Ojdå, kanske inte följt tråden så noga, visste inte din bil var så illa. Inte ok. Men då borde ju ditt batteri bytas ut kan jag tycka, det kan ju ändå inte anses normalt, eller är min bil den onormala?Kriper skrev:Grattis! Så där laddade vår bil också innan uppdateringen i oktober. Vi ser kanske som bäst 100 kW vid motsvarande range vid SuC men det faller efter 30 sekunder till 50 kW för att sedan ladda på 30, så segt är bara förnamnet. Hugo på Tesla har blandat och gett angående instruktioner för hur man ska ladda bilen. Ena stunden att bilen ska vila med låg range och nästa tips är att ladda till 100 % i fyra till fem veckor. Han anser att att är normalt och att bilen fungerar som den ska. I så fall kan de ju byta in bilen till ett bra pris och erbjuda oss en 100D!mans71 skrev:Den här tråden kanske inte längre handlar om huvudfrågan, men har superladdat min P85DL med 14k mil en hel del i mellandagarna. Jag förvånas över vilket bra tryck det ändå är. Betydligt mer än i vår X90. Hastigheten avtar kanske snabbare i 85 vs. 90, men givet att man har strategin att ha väldigt lite när man kommer fram till SuC så går det ändå hyfsat fort. Det är först när 70-90% ska laddas som det blir segt.
Min 85D med 14 k mil ligger också på ca 125 vid låg soc för att sedan långsamt gå neråt och hamna på ca 50 kw mellan 50-70%Banane skrev:mans71 skrev:Ojdå, kanske inte följt tråden så noga, visste inte din bil var så illa. Inte ok. Men då borde ju ditt batteri bytas ut kan jag tycka, det kan ju ändå inte anses normalt, eller är min bil den onormala?Kriper skrev:Grattis! Så där laddade vår bil också innan uppdateringen i oktober. Vi ser kanske som bäst 100 kW vid motsvarande range vid SuC men det faller efter 30 sekunder till 50 kW för att sedan ladda på 30, så segt är bara förnamnet. Hugo på Tesla har blandat och gett angående instruktioner för hur man ska ladda bilen. Ena stunden att bilen ska vila med låg range och nästa tips är att ladda till 100 % i fyra till fem veckor. Han anser att att är normalt och att bilen fungerar som den ska. I så fall kan de ju byta in bilen till ett bra pris och erbjuda oss en 100D!mans71 skrev:Den här tråden kanske inte längre handlar om huvudfrågan, men har superladdat min P85DL med 14k mil en hel del i mellandagarna. Jag förvånas över vilket bra tryck det ändå är. Betydligt mer än i vår X90. Hastigheten avtar kanske snabbare i 85 vs. 90, men givet att man har strategin att ha väldigt lite när man kommer fram till SuC så går det ändå hyfsat fort. Det är först när 70-90% ska laddas som det blir segt.
Hur långt har era respektive bilar rullat?
Jag tror dessvärre din är den onormala mans71.
Ok, ja det kanske inte är så vanligt som jag fått uppfattningen om. Trodde det gällde nästan varenda numera. Vet att det var bara enstaka förut.AndersBosson skrev:Min 85D med 14 k mil ligger också på ca 125 vid låg soc för att sedan långsamt gå neråt och hamna på ca 50 kw mellan 50-70%Banane skrev:mans71 skrev:Ojdå, kanske inte följt tråden så noga, visste inte din bil var så illa. Inte ok. Men då borde ju ditt batteri bytas ut kan jag tycka, det kan ju ändå inte anses normalt, eller är min bil den onormala?Kriper skrev:Grattis! Så där laddade vår bil också innan uppdateringen i oktober. Vi ser kanske som bäst 100 kW vid motsvarande range vid SuC men det faller efter 30 sekunder till 50 kW för att sedan ladda på 30, så segt är bara förnamnet. Hugo på Tesla har blandat och gett angående instruktioner för hur man ska ladda bilen. Ena stunden att bilen ska vila med låg range och nästa tips är att ladda till 100 % i fyra till fem veckor. Han anser att att är normalt och att bilen fungerar som den ska. I så fall kan de ju byta in bilen till ett bra pris och erbjuda oss en 100D!mans71 skrev:Den här tråden kanske inte längre handlar om huvudfrågan, men har superladdat min P85DL med 14k mil en hel del i mellandagarna. Jag förvånas över vilket bra tryck det ändå är. Betydligt mer än i vår X90. Hastigheten avtar kanske snabbare i 85 vs. 90, men givet att man har strategin att ha väldigt lite när man kommer fram till SuC så går det ändå hyfsat fort. Det är först när 70-90% ska laddas som det blir segt.
Hur långt har era respektive bilar rullat?
Jag tror dessvärre din är den onormala mans71.
Det där är ju verkligen goda nyheter!HerrNilsson skrev:
Banane skrev:Vår bil har 14 447 mil på mätaren.mans71 skrev:Ojdå, kanske inte följt tråden så noga, visste inte din bil var så illa. Inte ok. Men då borde ju ditt batteri bytas ut kan jag tycka, det kan ju ändå inte anses normalt, eller är min bil den onormala?Kriper skrev:Grattis! Så där laddade vår bil också innan uppdateringen i oktober. Vi ser kanske som bäst 100 kW vid motsvarande range vid SuC men det faller efter 30 sekunder till 50 kW för att sedan ladda på 30, så segt är bara förnamnet. Hugo på Tesla har blandat och gett angående instruktioner för hur man ska ladda bilen. Ena stunden att bilen ska vila med låg range och nästa tips är att ladda till 100 % i fyra till fem veckor. Han anser att att är normalt och att bilen fungerar som den ska. I så fall kan de ju byta in bilen till ett bra pris och erbjuda oss en 100D!mans71 skrev:Den här tråden kanske inte längre handlar om huvudfrågan, men har superladdat min P85DL med 14k mil en hel del i mellandagarna. Jag förvånas över vilket bra tryck det ändå är. Betydligt mer än i vår X90. Hastigheten avtar kanske snabbare i 85 vs. 90, men givet att man har strategin att ha väldigt lite när man kommer fram till SuC så går det ändå hyfsat fort. Det är först när 70-90% ska laddas som det blir segt.
Hur långt har era respektive bilar rullat?
Jag tror dessvärre din är den onormala mans71.
Kanske kan vara värt att vänta in nästa uppdatering?mans71 skrev:Det där är ju verkligen goda nyheter!HerrNilsson skrev:
2020.12.48.1 har jag.Kriper skrev:Kanske kan vara värt att vänta in nästa uppdatering?mans71 skrev:Det där är ju verkligen goda nyheter!HerrNilsson skrev:
Ja verkligen!Kriper skrev:Kanske kan vara värt att vänta in nästa uppdatering?mans71 skrev:Det där är ju verkligen goda nyheter!HerrNilsson skrev:
Jag har samma nu som innan, dvs 125 kw vid riktigt låg Soc sedan fallande ner till ca 50 kw vid dryga 50% Över 50% Soc har jag inte snabbladdat sedan uppdateringen men kommer göra det imorgon, uppdaterar då. (verkar inte vara någon skillnad från tidigare)Richardk skrev:Någon mer som laddat ner senaste mjukvaran med 85kwh batteriet och fått snabb laddning igen?
Heja!AndersBosson skrev:Jag har samma nu som innan, dvs 125 kw vid riktigt låg Soc sedan fallande ner till ca 50 kw vid dryga 50% Över 50% Soc har jag inte snabbladdat sedan uppdateringen men kommer göra det imorgon, uppdaterar då. (verkar inte vara någon skillnad från tidigare)Richardk skrev:Någon mer som laddat ner senaste mjukvaran med 85kwh batteriet och fått snabb laddning igen?