på Taycan kan man ha takräcke om man har glastak, men inte ståltak. Antagligen samma för GT, men kolfiber på GT räknas som fast tak på Taycan.MEL skrev:På bilderna ser det ut som vanliga GT har fästen för takräcke men inte RS. Kanske bara en slump eller olika konfiguration - vore lite märkligt om det är så..
Audi e-tron GT
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron GT
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron GT
Tack för info. Var ju något liknande även på Model S, som (åtminstone tidigare) krävde panormatak för att kunna fästa takräcke.
Re: Audi e-tron GT
Nu börjar Audi med räkmackorna.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron GT
26 feb ska jag på visning.
Jag fick förövrigt mail från säljare som frågade om jag hade några frågor ang att specca bilen. Jag sa att ska jag vara ärlig så förstår jag ingenting av prislistan, det är helt omöjligt att förstå vad som kan kombineras med vad och ska man försöka förstå vad slutpriset blir så behöver man bygga ett avancerat excelblad. Helt hopplöst!
Jag fick förövrigt mail från säljare som frågade om jag hade några frågor ang att specca bilen. Jag sa att ska jag vara ärlig så förstår jag ingenting av prislistan, det är helt omöjligt att förstå vad som kan kombineras med vad och ska man försöka förstå vad slutpriset blir så behöver man bygga ett avancerat excelblad. Helt hopplöst!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron GT
Snygg bil och troligen Audi-känsla rakt igenom. Kommer absolut att hitta köpare och "prestanda" är absolut inte främst på listan hos alla som köper bil. "Tillräckligt" räcker ju.
En seriös elbil från Audi som banar väg för fler modeller. Ju fler elbilar som säljs, desto större incitament för laddnätverk. Roade mig häromdagen med att läsa TCS från 2012 och framåt. Där Superchargernätverket var 2014 i Sverige är Ionity nu, skillnaden är att det nu går ENORMT mycket fortare och Europa elektrifieras i mycket rask takt nu.
Inte alls omöjligt att Audi blir tjänstebilen nr 1 inom några år.
En seriös elbil från Audi som banar väg för fler modeller. Ju fler elbilar som säljs, desto större incitament för laddnätverk. Roade mig häromdagen med att läsa TCS från 2012 och framåt. Där Superchargernätverket var 2014 i Sverige är Ionity nu, skillnaden är att det nu går ENORMT mycket fortare och Europa elektrifieras i mycket rask takt nu.
Inte alls omöjligt att Audi blir tjänstebilen nr 1 inom några år.
Tesla Y LR -22 EAP
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2499
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Audi e-tron GT
Frågan är då bara vad som finns i övrigt på elbilsmarknaden om några år?BrooklynS skrev:Snygg bil och troligen Audi-känsla rakt igenom. Kommer absolut att hitta köpare och "prestanda" är absolut inte främst på listan hos alla som köper bil. "Tillräckligt" räcker ju.
En seriös elbil från Audi som banar väg för fler modeller. Ju fler elbilar som säljs, desto större incitament för laddnätverk. Roade mig häromdagen med att läsa TCS från 2012 och framåt. Där Superchargernätverket var 2014 i Sverige är Ionity nu, skillnaden är att det nu går ENORMT mycket fortare och Europa elektrifieras i mycket rask takt nu.
Inte alls omöjligt att Audi blir tjänstebilen nr 1 inom några år.
MVH
Re: Audi e-tron GT
Jag hoppas att du har rätt (för jag vill också ha fler tillverkare än Tesla att välja bland), men i verkligheten så fortsätter Tesla öka SuC i snabbare takt än Ionity.BrooklynS skrev:Snygg bil och troligen Audi-känsla rakt igenom. Kommer absolut att hitta köpare och "prestanda" är absolut inte främst på listan hos alla som köper bil. "Tillräckligt" räcker ju.
En seriös elbil från Audi som banar väg för fler modeller. Ju fler elbilar som säljs, desto större incitament för laddnätverk. Roade mig häromdagen med att läsa TCS från 2012 och framåt. Där Superchargernätverket var 2014 i Sverige är Ionity nu, skillnaden är att det nu går ENORMT mycket fortare och Europa elektrifieras i mycket rask takt nu.
Inte alls omöjligt att Audi blir tjänstebilen nr 1 inom några år.
Hoppades mycket på Ionity för 1-2 år sedan, men nu har jag själv nästan gett upp hoppet om att de någonsin kommer att ens försöka ta upp kampen och närmare sig SuC. Ju mer tiden går, ju mer verkar de halka efter.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron GT
Fast 2014 när SuC var på nivå som ionity är nu så klarade man sig uppenbarligen på SuC då också. Därför borde man ju klara sig med ionity nu? Bara för att SuC blivit ändå bättre betyder det inte att ionity är dåligt (bara för dyrt)martinot skrev:Jag hoppas att du har rätt (för jag vill också ha fler tillverkare än Tesla att välja bland), men i verkligheten så fortsätter Tesla öka SuC i snabbare takt än Ionity.BrooklynS skrev:Snygg bil och troligen Audi-känsla rakt igenom. Kommer absolut att hitta köpare och "prestanda" är absolut inte främst på listan hos alla som köper bil. "Tillräckligt" räcker ju.
En seriös elbil från Audi som banar väg för fler modeller. Ju fler elbilar som säljs, desto större incitament för laddnätverk. Roade mig häromdagen med att läsa TCS från 2012 och framåt. Där Superchargernätverket var 2014 i Sverige är Ionity nu, skillnaden är att det nu går ENORMT mycket fortare och Europa elektrifieras i mycket rask takt nu.
Inte alls omöjligt att Audi blir tjänstebilen nr 1 inom några år.
Hoppades mycket på Ionity för 1-2 år sedan, men nu har jag själv nästan gett upp hoppet om att de någonsin kommer att ens försöka ta upp kampen och närmare sig SuC. Ju mer tiden går, ju mer verkar de halka efter.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron GT
Jag hade aldrig skaffat elbil 2014.HelectriC skrev:
Fast 2014 när SuC var på nivå som ionity är nu så klarade man sig uppenbarligen på SuC då också. Därför borde man ju klara sig med ionity nu?
Fem år senare, 2019, var det dock en praktisk möjlighet tack vare:
1. Vi har fortfarande en stor Merca diesel som förstabil.
2. Tesla SuC var på en helt annan nivå fem år senare när vi skaffade (2019).
Nu fungerar det att köra el på vår bil nr 2 på en del resor. Men långtifrån alla. Kommer tex. skippat åka till fjällen med elbil när vi skall iväg om några veckor (då blir det vår diesel).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron GT
Vi hade inga problem att köra ner till alperna 2015 med Tesla.martinot skrev:Jag hade aldrig skaffat elbil 2014.HelectriC skrev:
Fast 2014 när SuC var på nivå som ionity är nu så klarade man sig uppenbarligen på SuC då också. Därför borde man ju klara sig med ionity nu?
Fem år senare, 2019, var det dock en praktisk möjlighet tack vare:
1. Vi har fortfarande en stor Merca diesel som förstabil.
2. Tesla SuC var på en helt annan nivå fem år senare när vi skaffade (2019).
Nu fungerar det att köra el på vår bil nr 2 på en del resor. Men långtifrån alla. Kommer tex. skippat åka till fjällen med elbil när vi skall iväg om några veckor (då blir det vår diesel).
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Audi e-tron GT
Jag hade överlevt med 100 hästkrafter också, men jag skulle aldrig välja det när det finns alternativ med 1000 hästar...HelectriC skrev:Fast 2014 när SuC var på nivå som ionity är nu så klarade man sig uppenbarligen på SuC då också. Därför borde man ju klara sig med ionity nu? Bara för att SuC blivit ändå bättre betyder det inte att ionity är dåligt (bara för dyrt)martinot skrev:Jag hoppas att du har rätt (för jag vill också ha fler tillverkare än Tesla att välja bland), men i verkligheten så fortsätter Tesla öka SuC i snabbare takt än Ionity.BrooklynS skrev:Snygg bil och troligen Audi-känsla rakt igenom. Kommer absolut att hitta köpare och "prestanda" är absolut inte främst på listan hos alla som köper bil. "Tillräckligt" räcker ju.
En seriös elbil från Audi som banar väg för fler modeller. Ju fler elbilar som säljs, desto större incitament för laddnätverk. Roade mig häromdagen med att läsa TCS från 2012 och framåt. Där Superchargernätverket var 2014 i Sverige är Ionity nu, skillnaden är att det nu går ENORMT mycket fortare och Europa elektrifieras i mycket rask takt nu.
Inte alls omöjligt att Audi blir tjänstebilen nr 1 inom några år.
Hoppades mycket på Ionity för 1-2 år sedan, men nu har jag själv nästan gett upp hoppet om att de någonsin kommer att ens försöka ta upp kampen och närmare sig SuC. Ju mer tiden går, ju mer verkar de halka efter.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron GT
Beror lite på hur kösituationen kommer vara på icke SuC framöver. 2014 fanns det knappt några Teslor.HelectriC skrev:Fast 2014 när SuC var på nivå som ionity är nu så klarade man sig uppenbarligen på SuC då också. Därför borde man ju klara sig med ionity nu? Bara för att SuC blivit ändå bättre betyder det inte att ionity är dåligt (bara för dyrt)martinot skrev:Jag hoppas att du har rätt (för jag vill också ha fler tillverkare än Tesla att välja bland), men i verkligheten så fortsätter Tesla öka SuC i snabbare takt än Ionity.BrooklynS skrev:Snygg bil och troligen Audi-känsla rakt igenom. Kommer absolut att hitta köpare och "prestanda" är absolut inte främst på listan hos alla som köper bil. "Tillräckligt" räcker ju.
En seriös elbil från Audi som banar väg för fler modeller. Ju fler elbilar som säljs, desto större incitament för laddnätverk. Roade mig häromdagen med att läsa TCS från 2012 och framåt. Där Superchargernätverket var 2014 i Sverige är Ionity nu, skillnaden är att det nu går ENORMT mycket fortare och Europa elektrifieras i mycket rask takt nu.
Inte alls omöjligt att Audi blir tjänstebilen nr 1 inom några år.
Hoppades mycket på Ionity för 1-2 år sedan, men nu har jag själv nästan gett upp hoppet om att de någonsin kommer att ens försöka ta upp kampen och närmare sig SuC. Ju mer tiden går, ju mer verkar de halka efter.
Re: Audi e-tron GT
Det finns annat än ionity, det är poängen.
Jag tror snarare att det kommer att bli en fungerande marknad och inte oligopol.
Jag tror snarare att det kommer att bli en fungerande marknad och inte oligopol.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Audi e-tron GT
Nu handlade det som sagt inte om alperna. Skulle aldrig i livet få för mig att köra bil till alperna. Spelar ingen roll om Tesla eller ICE-bil. Tar alldeles för långt tid och alldeles för segt. Vy flyger alltid hela familjen ner dit varje år 1-2 gånger (normala år).HelectriC skrev:Vi hade inga problem att köra ner till alperna 2015 med Tesla.martinot skrev:Jag hade aldrig skaffat elbil 2014.HelectriC skrev:
Fast 2014 när SuC var på nivå som ionity är nu så klarade man sig uppenbarligen på SuC då också. Därför borde man ju klara sig med ionity nu?
Fem år senare, 2019, var det dock en praktisk möjlighet tack vare:
1. Vi har fortfarande en stor Merca diesel som förstabil.
2. Tesla SuC var på en helt annan nivå fem år senare när vi skaffade (2019).
Nu fungerar det att köra el på vår bil nr 2 på en del resor. Men långtifrån alla. Kommer tex. skippat åka till fjällen med elbil när vi skall iväg om några veckor (då blir det vår diesel).
Detta gällde fjällen, och för de som tycker det är helt bekymmerslöst kan jag ju bara rekommendera att läsa hela denna tråden för att få lite praktisk inblick kring det:
viewtopic.php?f=51&t=20250

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron GT
Det är även jag övertygad om. Men ju förr desto bättre.BrooklynS skrev:Jag tror snarare att det kommer att bli en fungerande marknad och inte oligopol.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron GT
Jag åker inte till svenska fjällen, bara de norska och det funkar väldigt bra!martinot skrev:Nu handlade det som sagt inte om alperna. Skulle aldrig i livet få för mig att köra bil till alperna. Spelar ingen roll om Tesla eller ICE-bil. Tar alldeles för långt tid och alldeles för segt. Vy flyger alltid hela familjen ner dit varje år 1-2 gånger (normala år).HelectriC skrev:Vi hade inga problem att köra ner till alperna 2015 med Tesla.martinot skrev:Jag hade aldrig skaffat elbil 2014.HelectriC skrev:
Fast 2014 när SuC var på nivå som ionity är nu så klarade man sig uppenbarligen på SuC då också. Därför borde man ju klara sig med ionity nu?
Fem år senare, 2019, var det dock en praktisk möjlighet tack vare:
1. Vi har fortfarande en stor Merca diesel som förstabil.
2. Tesla SuC var på en helt annan nivå fem år senare när vi skaffade (2019).
Nu fungerar det att köra el på vår bil nr 2 på en del resor. Men långtifrån alla. Kommer tex. skippat åka till fjällen med elbil när vi skall iväg om några veckor (då blir det vår diesel).
Detta gällde fjällen, och för de som tycker det är helt bekymmerslöst kan jag ju bara rekommendera att läsa hela denna tråden för att få lite praktisk inblick kring det:
viewtopic.php?f=51&t=20250
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron GT
Normalt så föredrar även vi de norska fjällen (när vi inte åker utför i Alperna). Mycket finare fjäll, områden och anläggningar än de svenska. Vi har fin stuga (eller bekant har som vi lånar) i Trysil, som vi brukar åka till minst en gång varje år, men det går ju inte riktigt nu under pandemin på ett smidigt sätt. Därför åker vi år istället till Sälen där svärföräldrarna har en lägenhet på högfjällshotellet som vi kan låna.HelectriC skrev:Jag åker inte till svenska fjällen, bara de norska och det funkar väldigt bra!martinot skrev:Nu handlade det som sagt inte om alperna. Skulle aldrig i livet få för mig att köra bil till alperna. Spelar ingen roll om Tesla eller ICE-bil. Tar alldeles för långt tid och alldeles för segt. Vy flyger alltid hela familjen ner dit varje år 1-2 gånger (normala år).HelectriC skrev:Vi hade inga problem att köra ner till alperna 2015 med Tesla.martinot skrev:Jag hade aldrig skaffat elbil 2014.HelectriC skrev:
Fast 2014 när SuC var på nivå som ionity är nu så klarade man sig uppenbarligen på SuC då också. Därför borde man ju klara sig med ionity nu?
Fem år senare, 2019, var det dock en praktisk möjlighet tack vare:
1. Vi har fortfarande en stor Merca diesel som förstabil.
2. Tesla SuC var på en helt annan nivå fem år senare när vi skaffade (2019).
Nu fungerar det att köra el på vår bil nr 2 på en del resor. Men långtifrån alla. Kommer tex. skippat åka till fjällen med elbil när vi skall iväg om några veckor (då blir det vår diesel).
Detta gällde fjällen, och för de som tycker det är helt bekymmerslöst kan jag ju bara rekommendera att läsa hela denna tråden för att få lite praktisk inblick kring det:
viewtopic.php?f=51&t=20250
Några år så har vi även åkt skidor i Narvik, Riksgränsen och Björkliden, men då har vi flugit till Harstad Evenes och hyrt ICE-bil där. Inte så enkelt att hyra elbil, och dåligt med laddmöjligheter. Iaf. om man inte hyr just Tesla. Då skulle det, kanske, fungera idag. Vet att det skall komma en SuC på plats vid Riksgränsen, men osäker på hur långt de kommit med det (Ionity kan man iaf. fetglömma där).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron GT
Den verkar tyvärr bli utan dragkrok. I alla fall om man läser den Norska broschyren.
Re: Audi e-tron GT
martinot skrev:Jag hade aldrig skaffat elbil 2014.HelectriC skrev:
Fast 2014 när SuC var på nivå som ionity är nu så klarade man sig uppenbarligen på SuC då också. Därför borde man ju klara sig med ionity nu?
Fem år senare, 2019, var det dock en praktisk möjlighet tack vare:
1. Vi har fortfarande en stor Merca diesel som förstabil.
2. Tesla SuC var på en helt annan nivå fem år senare när vi skaffade (2019).
Nu fungerar det att köra el på vår bil nr 2 på en del resor. Men långtifrån alla. Kommer tex. skippat åka till fjällen med elbil när vi skall iväg om några veckor (då blir det vår diesel).
För att vara så pass Tesla-älskande som du är så är du en ganska dålig elbilist.

Re: Audi e-tron GT
Grejen är att jag varken älskar Tesla eller har några investeringar i företaget.MWall skrev:martinot skrev:Jag hade aldrig skaffat elbil 2014.HelectriC skrev:
Fast 2014 när SuC var på nivå som ionity är nu så klarade man sig uppenbarligen på SuC då också. Därför borde man ju klara sig med ionity nu?
Fem år senare, 2019, var det dock en praktisk möjlighet tack vare:
1. Vi har fortfarande en stor Merca diesel som förstabil.
2. Tesla SuC var på en helt annan nivå fem år senare när vi skaffade (2019).
Nu fungerar det att köra el på vår bil nr 2 på en del resor. Men långtifrån alla. Kommer tex. skippat åka till fjällen med elbil när vi skall iväg om några veckor (då blir det vår diesel).
För att vara så pass Tesla-älskande som du är så är du en ganska dålig elbilist.
Var mer att M3 passade vårt behov av andrabil väldigt väl. Samt att jag gillar ny teknik och nya saker.

Tycker även det är bra om vi i samhället generellt kan få en bättre miljö. Är personligen mer upptagen av miljön än klimatet (även om det också är viktigt). Tycker att barn som växer upp i våra städer skall ha rätt till att inte bli sjuka av luftföroreningar, eller att äldre i onödan dör i förtid.
Däremot, så hade jag i dagsläget, aldrig valt något annat än Tesla. Både pga. deras tekniska försprång, och pga. deras laddnätverk. Kikade lite på både i-Pace och e-tron, men ångar inte att jag gick på M3 (trots skramliga dörrar, tveksam lackkvalitet, och en byggkvalitet som lämnar mycket att önska jämfört med tyska och svenska premiumbilar).
Men samtidigt så är jag realist, och inte någon flummare/utopist. Finns massor som måste lösas hos både Tesla (främst byggkvalitet) och konkurrenter (främst effektivtitet, och laddnät) innan alla mina bekanta kan tänka sig att byta till rena elbilar.
Vi kommer absolut komma dit (tvivlar inte alls på det), men vi är inte riktigt där idag.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron GT
Vi har nog väldigt lika uppfattning om mycket. Därför förstår jag inte varför jag var övertygad om att du var Taliz som startat ett nytt konto förut. Jag och Taliz tycker sällan lika om nånting... Så, lider du av split personality?martinot skrev:Grejen är att jag varken älskar Tesla eller har några investeringar i företaget.MWall skrev:martinot skrev:Jag hade aldrig skaffat elbil 2014.HelectriC skrev:
Fast 2014 när SuC var på nivå som ionity är nu så klarade man sig uppenbarligen på SuC då också. Därför borde man ju klara sig med ionity nu?
Fem år senare, 2019, var det dock en praktisk möjlighet tack vare:
1. Vi har fortfarande en stor Merca diesel som förstabil.
2. Tesla SuC var på en helt annan nivå fem år senare när vi skaffade (2019).
Nu fungerar det att köra el på vår bil nr 2 på en del resor. Men långtifrån alla. Kommer tex. skippat åka till fjällen med elbil när vi skall iväg om några veckor (då blir det vår diesel).
För att vara så pass Tesla-älskande som du är så är du en ganska dålig elbilist.
Var mer att M3 passade vårt behov av andrabil väldigt väl. Samt att jag gillar ny teknik och nya saker.
Tycker även det är bra om vi i samhället generellt kan få en bättre miljö. Är personligen mer upptagen av miljön än klimatet (även om det också är viktigt). Tycker att barn som växer upp i våra städer skall ha rätt till att inte bli sjuka av luftföroreningar, eller att äldre i onödan dör i förtid.
Däremot, så hade jag i dagsläget, aldrig valt något annat än Tesla. Både pga. deras tekniska försprång, och pga. deras laddnätverk. Kikade lite på både i-Pace och e-tron, men ångar inte att jag gick på M3 (trots skramliga dörrar, tveksam lackkvalitet, och en byggkvalitet som lämnar mycket att önska jämfört med tyska och svenska premiumbilar).
Men samtidigt så är jag realist, och inte någon flummare/utopist. Finns massor som måste lösas hos både Tesla (främst byggkvalitet) och konkurrenter (främst effektivtitet, och laddnät) innan alla mina bekanta kan tänka sig att byta till rena elbilar.
Vi kommer absolut komma dit (tvivlar inte alls på det), men vi är inte riktigt där idag.

Re: Audi e-tron GT
Tycker jag alltid är rätt konsekvent i mina tyckanden, men det får jag ju lämna till andra att avgöra hur jag uppfattas.MWall skrev:Vi har nog väldigt lika uppfattning om mycket. Därför förstår jag inte varför jag var övertygad om att du var Taliz som startat ett nytt konto förut. Jag och Taliz tycker sällan lika om nånting... Så, lider du av split personality?martinot skrev:Grejen är att jag varken älskar Tesla eller har några investeringar i företaget.MWall skrev:martinot skrev:Jag hade aldrig skaffat elbil 2014.HelectriC skrev:
Fast 2014 när SuC var på nivå som ionity är nu så klarade man sig uppenbarligen på SuC då också. Därför borde man ju klara sig med ionity nu?
Fem år senare, 2019, var det dock en praktisk möjlighet tack vare:
1. Vi har fortfarande en stor Merca diesel som förstabil.
2. Tesla SuC var på en helt annan nivå fem år senare när vi skaffade (2019).
Nu fungerar det att köra el på vår bil nr 2 på en del resor. Men långtifrån alla. Kommer tex. skippat åka till fjällen med elbil när vi skall iväg om några veckor (då blir det vår diesel).
För att vara så pass Tesla-älskande som du är så är du en ganska dålig elbilist.
Var mer att M3 passade vårt behov av andrabil väldigt väl. Samt att jag gillar ny teknik och nya saker.
Tycker även det är bra om vi i samhället generellt kan få en bättre miljö. Är personligen mer upptagen av miljön än klimatet (även om det också är viktigt). Tycker att barn som växer upp i våra städer skall ha rätt till att inte bli sjuka av luftföroreningar, eller att äldre i onödan dör i förtid.
Däremot, så hade jag i dagsläget, aldrig valt något annat än Tesla. Både pga. deras tekniska försprång, och pga. deras laddnätverk. Kikade lite på både i-Pace och e-tron, men ångar inte att jag gick på M3 (trots skramliga dörrar, tveksam lackkvalitet, och en byggkvalitet som lämnar mycket att önska jämfört med tyska och svenska premiumbilar).
Men samtidigt så är jag realist, och inte någon flummare/utopist. Finns massor som måste lösas hos både Tesla (främst byggkvalitet) och konkurrenter (främst effektivtitet, och laddnät) innan alla mina bekanta kan tänka sig att byta till rena elbilar.
Vi kommer absolut komma dit (tvivlar inte alls på det), men vi är inte riktigt där idag.
Nyfiken; Vad är det som du upplever som splittrat?
Att jag ser både + och - med olika tekniker, produkter och varumärken?
Tycker själv att det är rätt naturligt att verkligheten gällande produkter och varumärken sällan är himmel eller helvete, utan en blandning av både styrkor och svagheter. För mig är det rätt naturligt. Gäller bara att analysera dessa så objektivt som det går, och även ta reda på vilka subjektiva värden (som inte heller skall ignorera) är viktigt för en innan man fattar beslut.
Själv tycker jag det är trist när folk/media är antingen bara utopiskt/religiöst positiva (som vissa forum-medlemmar, utan att nämna några namn), eller totalt negativa/bashande (som tex. SvD, Flamman och Swecklockers, eller vissa forum-medlemmar) om både ny teknik, och vissa varumärken.
Sådana extremistiska positioner och ytterligheter är sällan speciellt produktiva.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron GT
Lite mer info om hur "motorljudet" låter. Borde vara samma teknik och högtalare som används i Taycan, men med andra ljudklipp.