
Bra iaf

Moderator: Redaktion
Så har jag också uppfattat det. Hela förslaget har väl sågats, och därmed är också 70k-bonusen borta.taliz skrev:Gäller inte 60k tillsvidare?
Jag har ändå tolkat det som att 70k gäller från 1 april men att delen med ”export straffet 5 år” tagits bort.mati skrev:Så har jag också uppfattat det. Hela förslaget har väl sågats, och därmed är också 70k-bonusen borta.taliz skrev:Gäller inte 60k tillsvidare?
Men f ö håller jag med. Det är mycket svajigt läge just nu för att köpa elbil, både för företag samt privatpersoner. Samtidigt är det kanske en bra idé att passa på så länge de gamla reglerna fortfarande gäller.
En bil som stjäls och försvinner exporteras ju inte officiellt.Mickep skrev:Hade gärna sett 100 000 i bonus. men om man ser 70 000 mot att riskera att måsta betala tillbaka ifall tredje person exporterar bilen är de 10 extra värt det? (vad händer om den stjäls?)
Det sätter väl vänstertrafiken stopp för...Mickep skrev:En momssänkning kanske skulle vara det bästa då det blir en naturligt hinder då moms måste in när den säljs utanför eu (dvs norge, england). Givetvis så måste man ha någon för av lyxskatt på de dyraste bilerna (dvs de som kostar över 500-600 0000), för att det man vill få bort är bruksbilarna som används och slits inte att belöna högavlönades nöjesresor till kontinenten.
Nej, men den avregistreras utan att skrotas och det var väl kriteriet som man föreslog.Fredrik j skrev:En bil som stjäls och försvinner exporteras ju inte officiellt.Mickep skrev:Hade gärna sett 100 000 i bonus. men om man ser 70 000 mot att riskera att måsta betala tillbaka ifall tredje person exporterar bilen är de 10 extra värt det? (vad händer om den stjäls?)
Skulle det innebära en kostnad för ägaren borde det ju täckas av stöldförsäkringen eftersom den ju är en direkt konsekvens av stölden. Men förslaget med återbetalningsskyldighet är väl på väg att självdö i utredning? Dela ut bonusen i samband med vägskatten varje år tycker jag skulle vara bra.renes skrev:Nej, men den avregistreras utan att skrotas och det var väl kriteriet som man föreslog.Fredrik j skrev:En bil som stjäls och försvinner exporteras ju inte officiellt.Mickep skrev:Hade gärna sett 100 000 i bonus. men om man ser 70 000 mot att riskera att måsta betala tillbaka ifall tredje person exporterar bilen är de 10 extra värt det? (vad händer om den stjäls?)
Det där tror jag man bör titta närmare på. Många försäkringar utesluter ju ersättning för indirekta kostnader pga stölden och frågan är om detta är en sådan indirekt kostnad.Fredrik j skrev:Skulle det innebära en kostnad för ägaren borde det ju täckas av stöldförsäkringen eftersom den ju är en direkt konsekvens av stölden.
Tycker det borde bli som t.ex. parkeringsböter/vägavgifter medans bilen är anmäld stulen. Betalar inte försäkringen sånt? Har aldrig tänkt på det.renes skrev:Det där tror jag man bör titta närmare på. Många försäkringar utesluter ju ersättning för indirekta kostnader pga stölden och frågan är om detta är en sådan indirekt kostnad.Fredrik j skrev:Skulle det innebära en kostnad för ägaren borde det ju täckas av stöldförsäkringen eftersom den ju är en direkt konsekvens av stölden.
Å andra sidan har man dumpat hela idén, så just försäkringsfrågan behöver kanske inte redas ut nu.
Det vet jag inte heller svaret på, men jag tänkte mer följdkostnader som t.ex. att du inte kan ta ett erbjudet jobb eftersom du inte har bilen i tid, eller att du fortsätter att betala på en parkeringsplats du inte kan utnyttja men inte heller säga upp utan vidare. Eller andra krystade exempel...Fredrik j skrev:Tycker det borde bli som t.ex. parkeringsböter/vägavgifter medans bilen är anmäld stulen. Betalar inte försäkringen sånt? Har aldrig tänkt på det.renes skrev:Det där tror jag man bör titta närmare på. Många försäkringar utesluter ju ersättning för indirekta kostnader pga stölden och frågan är om detta är en sådan indirekt kostnad.Fredrik j skrev:Skulle det innebära en kostnad för ägaren borde det ju täckas av stöldförsäkringen eftersom den ju är en direkt konsekvens av stölden.
Å andra sidan har man dumpat hela idén, så just försäkringsfrågan behöver kanske inte redas ut nu.
Det blir ju krystat eftersom det ju är saker du själv styr över.renes skrev:Det vet jag inte heller svaret på, men jag tänkte mer följdkostnader som t.ex. att du inte kan ta ett erbjudet jobb eftersom du inte har bilen i tid, eller att du fortsätter att betala på en parkeringsplats du inte kan utnyttja men inte heller säga upp utan vidare. Eller andra krystade exempel...Fredrik j skrev:Tycker det borde bli som t.ex. parkeringsböter/vägavgifter medans bilen är anmäld stulen. Betalar inte försäkringen sånt? Har aldrig tänkt på det.renes skrev:Det där tror jag man bör titta närmare på. Många försäkringar utesluter ju ersättning för indirekta kostnader pga stölden och frågan är om detta är en sådan indirekt kostnad.Fredrik j skrev:Skulle det innebära en kostnad för ägaren borde det ju täckas av stöldförsäkringen eftersom den ju är en direkt konsekvens av stölden.
Å andra sidan har man dumpat hela idén, så just försäkringsfrågan behöver kanske inte redas ut nu.
Personligen tycker jag man borde göra nyköp av fossila bilar ekonomiskt helt oförsvarbart.Jerka skrev:Norge har pressat upp antalet sålda elbilar till artificiellt höga nivåer. Det är jättebra på så sätt att de har sponsrat, ja rentav kickstartat elbilsrevolutionen för alla oss andra. Jag tror dock att grundproblemet är att det fortfarande finns för få elbilsmodeller och att de är för dyra i förhållande till det man får. Att subventionera elbilarna kommer leda till en ökning, men det är ingen långsiktig lösning. Så länge de bra elbilarna kostar från 450 000 och uppåt så kommer de inte kunna konkurrera med fossilbilar som kostar hälften så mycket.
Men fler modeller kommer snart! Jag tycker ändå att vi har haft en okej elbilspolitik i Sverige. Jag tror en fortsättning på nuvarande bonusnivå plus EUs hot om ökande böter för biltillverkare som har för dåligt snitt kommer göra jobbet. Skulle man ändra på någon policy så tror jag på stöd till snabbladdarutbyggnad (med villkor på laddeffekt, tillgänglighet osv) samt kanske vissa privilegier till elbilar (t.ex. frihet från trängselskatt i Stockholm närmsta 5 åren). Men annars tror jag receptet ska vara att hålla i hatten och fastslå klara, tydliga regler som kommer gälla i flera år framåt. Sluta hålla på att ändra hela tiden. Det tror jag vore det bästa för elbilsutvecklingen i Sverige.
+1 på den. Gör vad ni vill, men lämna klara besked vad som gäller. Inga skattehöjningar på befintliga elbilar, så som skedde 1/1. Inga idiotiska ändringar som sedan sågas i alla remissinstanser. Inga ändringar i sista minuten. Inga dubbla budskap.Jerka skrev:Men annars tror jag receptet ska vara att hålla i hatten och fastslå klara, tydliga regler som kommer gälla i flera år framåt. Sluta hålla på att ändra hela tiden. Det tror jag vore det bästa för elbilsutvecklingen i Sverige.
Det beror ju på vad marknaden är van vid. Vilka kostnader som samhället är anpassat för. Skulle vi införa exakt samma bilpriser som i Norge från och med nästa vecka skulle bilförsäljningen störtdyka, det skulle säljas väldigt få fossilbilar och dom begagnade skulle öka i värde. Det skulle uppstå en rad märkliga fenomen.LarsL skrev:Jag tror både Norge och Sverige kommer gå mot samma system med höga avgifter/skatter på nya avgasbilar och ”bara” moms på elbilar. Det är ju inte på något sätt orimligt att man även betalar moms på bilar men inte alls självklart med straffavgifter på dem. Att momsbefria något kan ju tolkas som ett bidrag men knappast inte att ha straffavgifter.
Fine by me om nyförsäljningen av fossilbilar störtdyker ärligt talat.Fredrik j skrev:Det beror ju på vad marknaden är van vid. Vilka kostnader som samhället är anpassat för. Skulle vi införa exakt samma bilpriser som i Norge från och med nästa vecka skulle bilförsäljningen störtdyka, det skulle säljas väldigt få fossilbilar och dom begagnade skulle öka i värde. Det skulle uppstå en rad märkliga fenomen.LarsL skrev:Jag tror både Norge och Sverige kommer gå mot samma system med höga avgifter/skatter på nya avgasbilar och ”bara” moms på elbilar. Det är ju inte på något sätt orimligt att man även betalar moms på bilar men inte alls självklart med straffavgifter på dem. Att momsbefria något kan ju tolkas som ett bidrag men knappast inte att ha straffavgifter.
Det jag påpekade var att exakt samma avgifter i två olika samhällen får olika konsekvenser.TobbeTesla skrev:Fine by me om nyförsäljningen av fossilbilar störtdyker ärligt talat.Fredrik j skrev:Det beror ju på vad marknaden är van vid. Vilka kostnader som samhället är anpassat för. Skulle vi införa exakt samma bilpriser som i Norge från och med nästa vecka skulle bilförsäljningen störtdyka, det skulle säljas väldigt få fossilbilar och dom begagnade skulle öka i värde. Det skulle uppstå en rad märkliga fenomen.LarsL skrev:Jag tror både Norge och Sverige kommer gå mot samma system med höga avgifter/skatter på nya avgasbilar och ”bara” moms på elbilar. Det är ju inte på något sätt orimligt att man även betalar moms på bilar men inte alls självklart med straffavgifter på dem. Att momsbefria något kan ju tolkas som ett bidrag men knappast inte att ha straffavgifter.