Det där blir riktigt spännande. Dagen efter, den 23 september, ska ju VW visa upp sin ID4. Antingen så visar Elon upp nåt superrevolutionärt på battery day, och då har VW ett massivt problem. Eller så blir det en antiklimax, det har ju hänt det också.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 15 sep 2020 12:16
av taliz
mati skrev:
Det där blir riktigt spännande. Dagen efter, den 23 september, ska ju VW visa upp sin ID4. Antingen så visar Elon upp nåt superrevolutionärt på battery day, och då har VW ett massivt problem. Eller så blir det en antiklimax, det har ju hänt det också.
Kan nog garantera att ID4-presentationen kommer bli ett antiklimax åtminstone.
Kom ihåg presentationerna av ID3, Polestar 2, Enyaq....
Re: Batteridag 22 september
Postat: 15 sep 2020 12:18
av backe
taliz skrev:
mati skrev:
Det där blir riktigt spännande. Dagen efter, den 23 september, ska ju VW visa upp sin ID4. Antingen så visar Elon upp nåt superrevolutionärt på battery day, och då har VW ett massivt problem. Eller så blir det en antiklimax, det har ju hänt det också.
Kan nog garantera att ID4-presentationen kommer bli ett antiklimax åtminstone.
Kom ihåg presentationerna av ID3, Polestar 2, Enyaq....
Dom kastar inga stålkulor genom rutorna tror du?
Re: Batteridag 22 september
Postat: 15 sep 2020 12:34
av Zalman3
mati skrev:
Det där blir riktigt spännande. Dagen efter, den 23 september, ska ju VW visa upp sin ID4. Antingen så visar Elon upp nåt superrevolutionärt på battery day, och då har VW ett massivt problem. Eller så blir det en antiklimax, det har ju hänt det också.
Jag tror att Tesla kommer visa flera batterier.
Alltifrån att M3 och MY får 5% bättre kapacitet till Maxwell batterier till Plaid modellerna.
Men Tesla har ingen jättekapacitet av Maxwell batterier i år.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 15 sep 2020 12:35
av Svenssons
backe skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Det där blir riktigt spännande. Dagen efter, den 23 september, ska ju VW visa upp sin ID4. Antingen så visar Elon upp nåt superrevolutionärt på battery day, och då har VW ett massivt problem. Eller så blir det en antiklimax, det har ju hänt det också.
Kan nog garantera att ID4-presentationen kommer bli ett antiklimax åtminstone.
Kom ihåg presentationerna av ID3, Polestar 2, Enyaq....
Dom kastar inga stålkulor genom rutorna tror du?
Det som Tesla misslyckades med på Cybertrucken menar du? De lyckades ju inte kasta några stålkulor genom rutorna på CT.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 15 sep 2020 13:07
av backe
Svenssons skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Det där blir riktigt spännande. Dagen efter, den 23 september, ska ju VW visa upp sin ID4. Antingen så visar Elon upp nåt superrevolutionärt på battery day, och då har VW ett massivt problem. Eller så blir det en antiklimax, det har ju hänt det också.
Kan nog garantera att ID4-presentationen kommer bli ett antiklimax åtminstone.
Kom ihåg presentationerna av ID3, Polestar 2, Enyaq....
Dom kastar inga stålkulor genom rutorna tror du?
Det som Tesla misslyckades med på Cybertrucken menar du? De lyckades ju inte kasta några stålkulor genom rutorna på CT.
Nästan som en gammal Golf då
Sen har jag laminerade sidorutor på min bil, så kulan kommer troligen inte åka in där heller oavsett om rutan krossas, men jag har ingen lust att testa och väldigt lite intresse av att veta om jag kan kasta stålkulor på den utan att dom åker in i bilen...
Jag bryr mig inte heller om rutan gick sönder på CT eller inte, jag tycker bara att det är helt ok för min del med en vanlig bilvisning där man får se lite kring bilen och hur den ser ut och en massa delvis tråkiga fakta. Mer fakta och mindre gimmick är det bästa för min del, däremot så får gärna VW t.ex. skippa all utfyllnad med olika kändisar och sånt, det blir otroligt ointressant i mina ögon.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 15 sep 2020 13:29
av mati
backe skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Det där blir riktigt spännande. Dagen efter, den 23 september, ska ju VW visa upp sin ID4. Antingen så visar Elon upp nåt superrevolutionärt på battery day, och då har VW ett massivt problem. Eller så blir det en antiklimax, det har ju hänt det också.
Kan nog garantera att ID4-presentationen kommer bli ett antiklimax åtminstone.
Kom ihåg presentationerna av ID3, Polestar 2, Enyaq....
Dom kastar inga stålkulor genom rutorna tror du?
Jag tänkte mer på Model 3 leveranseventet. Det var ju ingen hit direkt.
Att ID4-lanseringen inte kommer bli något superevent tar jag för givet. Det är inte deras grej. Jag tänkte mer så att produkten de visar upp kanske plötsligt känns lite obsolet ifall Elon har visat upp nåt revolutionärt dagen innan. Inte att jag tror det, men man vet ju aldrig.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 15 sep 2020 13:40
av Zalman3
mati skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Det där blir riktigt spännande. Dagen efter, den 23 september, ska ju VW visa upp sin ID4. Antingen så visar Elon upp nåt superrevolutionärt på battery day, och då har VW ett massivt problem. Eller så blir det en antiklimax, det har ju hänt det också.
Kan nog garantera att ID4-presentationen kommer bli ett antiklimax åtminstone.
Kom ihåg presentationerna av ID3, Polestar 2, Enyaq....
Dom kastar inga stålkulor genom rutorna tror du?
Jag tänkte mer på Model 3 leveranseventet. Det var ju ingen hit direkt.
Att ID4-lanseringen inte kommer bli något superevent tar jag för givet. Det är inte deras grej. Jag tänkte mer så att produkten de visar upp kanske plötsligt känns lite obsolet ifall Elon har visat upp nåt revolutionärt dagen innan. Inte att jag tror det, men man vet ju aldrig.
Redan innan Tesla eventet så känns ju ID4 så inte så vass.
Förbrukning, räckvidd, laddhastighet, antal hk och acceleration 0-100km/h, då är Teslan bättre.
Tror att VW vill dra ut på det lite, typ att man kommer kanske med 150kW laddning och 100kWh batteri 2022.
2023 kommer kanske 800V och 200kW laddning.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 15 sep 2020 13:41
av backe
mati skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Det där blir riktigt spännande. Dagen efter, den 23 september, ska ju VW visa upp sin ID4. Antingen så visar Elon upp nåt superrevolutionärt på battery day, och då har VW ett massivt problem. Eller så blir det en antiklimax, det har ju hänt det också.
Kan nog garantera att ID4-presentationen kommer bli ett antiklimax åtminstone.
Kom ihåg presentationerna av ID3, Polestar 2, Enyaq....
Dom kastar inga stålkulor genom rutorna tror du?
Jag tänkte mer på Model 3 leveranseventet. Det var ju ingen hit direkt.
Att ID4-lanseringen inte kommer bli något superevent tar jag för givet. Det är inte deras grej. Jag tänkte mer så att produkten de visar upp kanske plötsligt känns lite obsolet ifall Elon har visat upp nåt revolutionärt dagen innan. Inte att jag tror det, men man vet ju aldrig.
Förstår vad du menar, men det känns otroligt att det ska vara något som är så revolutionerande och hållits hemligt som ska göra andra helt nya bilar obosleta, men man vet aldrig?
Blir Enyaq och id.4 obsoleta så är väl rimligen 3 och Y det också
Jag tror mer att vi får höra om det nya batteriet som dom ska göra tillsammans med catl och kanske något kring S/X Plaid?
Re: Batteridag 22 september
Postat: 15 sep 2020 13:50
av Zalman3
backe skrev:
mati skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Det där blir riktigt spännande. Dagen efter, den 23 september, ska ju VW visa upp sin ID4. Antingen så visar Elon upp nåt superrevolutionärt på battery day, och då har VW ett massivt problem. Eller så blir det en antiklimax, det har ju hänt det också.
Kan nog garantera att ID4-presentationen kommer bli ett antiklimax åtminstone.
Kom ihåg presentationerna av ID3, Polestar 2, Enyaq....
Dom kastar inga stålkulor genom rutorna tror du?
Jag tänkte mer på Model 3 leveranseventet. Det var ju ingen hit direkt.
Att ID4-lanseringen inte kommer bli något superevent tar jag för givet. Det är inte deras grej. Jag tänkte mer så att produkten de visar upp kanske plötsligt känns lite obsolet ifall Elon har visat upp nåt revolutionärt dagen innan. Inte att jag tror det, men man vet ju aldrig.
Förstår vad du menar, men det känns otroligt att det ska vara något som är så revolutionerande och hållits hemligt som ska göra andra helt nya bilar obosleta, men man vet aldrig?
Blir Enyaq och id.4 obsoleta så är väl rimligen 3 och Y det också
Jag tror mer att vi får höra om det nya batteriet som dom ska göra tillsammans med catl och kanske något kring S/X Plaid?
Det är ju en sak att visa upp ett Maxwell batteri som är mycket bättre.
En helt annan sak att kunna tillverka detta batteri i stora volymer.
Tesla gör sig inte av med Panasonic.
Istället bygger Panasonic ut ännu mera.
Tesla Gigafactory Nevada is getting another battery production line, Panasonic invests extra $100 million
EDIT:
Dock är det inget som hindrar att man har flera olika typer av batterier.
1. Billiga LFP batterier med dålig densitet
2. Panasonic batterier med 5% bättre densitet.
3. Värstingmodeller får nya Maxwellbatterier.
Hyperchange tror på att Tesla tjänar över 1,1 miljarder dollar Q4.
Delvis beroende på att Maxwellbatterier gör att dyra Plaid modellerna säljer bra.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 15 sep 2020 16:30
av mati
Zalman3 skrev:
Redan innan Tesla eventet så känns ju ID4 så inte så vass.
Förbrukning, räckvidd, laddhastighet, antal hk och acceleration 0-100km/h, då är Teslan bättre.
Det beror på hur de tänker. Både laddhastigheten och prestandan hade naturligtvis kunnat vara mycket bättre om de bara hade velat. Bara det faktum att alla bilar är strypta till 160km/h är ju snarare ett politiskt beslut och inte så mycket pga tekniska skäl. Troligen vill de kunna lansera vassare modeller senare. Och eftersom alla bilar bygger på samma hårdvara är det enklast att strypa icke-prestandamodellerna för att skapa en god marginal för senare modeller.
Sen tror jag att VW kör med säkra kort, de vill inte maxa prestandan redan nu, innan de har samlat tillräckligt med erfarenhet hur bra batterierna håller osv. Det sista de vill råka ut för är det som Tesla har gjort, nämligen att köra med för hög laddhastighet för att sedan bli tvungen att strypa redan levererade bilar. Det skulle bli värre än dieselgate.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 15 sep 2020 16:41
av LasseTM
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Redan innan Tesla eventet så känns ju ID4 så inte så vass.
Förbrukning, räckvidd, laddhastighet, antal hk och acceleration 0-100km/h, då är Teslan bättre.
Det beror på hur de tänker. Både laddhastigheten och prestandan hade naturligtvis kunnat vara mycket bättre om de bara hade velat. Bara det faktum att alla bilar är strypta till 160km/h är ju snarare ett politiskt beslut och inte så mycket pga tekniska skäl. Troligen vill de kunna lansera vassare modeller senare. Och eftersom alla bilar bygger på samma hårdvara är det enklast att strypa icke-prestandamodellerna för att skapa en god marginal för senare modeller.
Sen tror jag att VW kör med säkra kort, de vill inte maxa prestandan redan nu, innan de har samlat tillräckligt med erfarenhet hur bra batterierna håller osv. Det sista de vill råka ut för är det som Tesla har gjort, nämligen att köra med för hög laddhastighet för att sedan bli tvungen att strypa redan levererade bilar. Det skulle bli värre än dieselgate.
Hade nästan glömt dieselgate, den dagen jag lovade mig själv att aldrig köpa något från VW igen för jag vill inte förknippas med dem.
Nu har jag sneglat lite på Enyaq senaste dagarna men inser nu att tiden är inte mogen för mig än att försöka återförenas med dessa herrar.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 15 sep 2020 16:52
av thnis
LasseTM skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Redan innan Tesla eventet så känns ju ID4 så inte så vass.
Förbrukning, räckvidd, laddhastighet, antal hk och acceleration 0-100km/h, då är Teslan bättre.
Det beror på hur de tänker. Både laddhastigheten och prestandan hade naturligtvis kunnat vara mycket bättre om de bara hade velat. Bara det faktum att alla bilar är strypta till 160km/h är ju snarare ett politiskt beslut och inte så mycket pga tekniska skäl. Troligen vill de kunna lansera vassare modeller senare. Och eftersom alla bilar bygger på samma hårdvara är det enklast att strypa icke-prestandamodellerna för att skapa en god marginal för senare modeller.
Sen tror jag att VW kör med säkra kort, de vill inte maxa prestandan redan nu, innan de har samlat tillräckligt med erfarenhet hur bra batterierna håller osv. Det sista de vill råka ut för är det som Tesla har gjort, nämligen att köra med för hög laddhastighet för att sedan bli tvungen att strypa redan levererade bilar. Det skulle bli värre än dieselgate.
Hade nästan glömt dieselgate, den dagen jag lovade mig själv att aldrig köpa något från VW igen för jag vill inte förknippas med dem.
Nu har jag sneglat lite på Enyaq senaste dagarna men inser nu att tiden är inte mogen för mig än att försöka återförenas med dessa herrar.
Då är det bara Tesla som gäller om du tänker på det viset för alla andra biltillverkare har fuskat med utsläppsvärderna inklusive Volvo. Eller så gör man som kungen och Vänder blad och går vidare
Re: Batteridag 22 september
Postat: 15 sep 2020 17:07
av LasseTM
thnis skrev:
LasseTM skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Redan innan Tesla eventet så känns ju ID4 så inte så vass.
Förbrukning, räckvidd, laddhastighet, antal hk och acceleration 0-100km/h, då är Teslan bättre.
Det beror på hur de tänker. Både laddhastigheten och prestandan hade naturligtvis kunnat vara mycket bättre om de bara hade velat. Bara det faktum att alla bilar är strypta till 160km/h är ju snarare ett politiskt beslut och inte så mycket pga tekniska skäl. Troligen vill de kunna lansera vassare modeller senare. Och eftersom alla bilar bygger på samma hårdvara är det enklast att strypa icke-prestandamodellerna för att skapa en god marginal för senare modeller.
Sen tror jag att VW kör med säkra kort, de vill inte maxa prestandan redan nu, innan de har samlat tillräckligt med erfarenhet hur bra batterierna håller osv. Det sista de vill råka ut för är det som Tesla har gjort, nämligen att köra med för hög laddhastighet för att sedan bli tvungen att strypa redan levererade bilar. Det skulle bli värre än dieselgate.
Hade nästan glömt dieselgate, den dagen jag lovade mig själv att aldrig köpa något från VW igen för jag vill inte förknippas med dem.
Nu har jag sneglat lite på Enyaq senaste dagarna men inser nu att tiden är inte mogen för mig än att försöka återförenas med dessa herrar.
Då är det bara Tesla som gäller om du tänker på det viset för alla andra biltillverkare har fuskat med utsläppsvärderna inklusive Volvo. Eller så gör man som kungen och Vänder blad och går vidare
Volvo har jag aldrig ägt så det spelar mindre roll, visst har alla fuskat men det finns ju olika nivåer i helvetet också.
Ja kungen var duktig på att vända blad, det kanske han fortfarande är.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 15 sep 2020 18:49
av hakon18
thnis skrev:
LasseTM skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Redan innan Tesla eventet så känns ju ID4 så inte så vass.
Förbrukning, räckvidd, laddhastighet, antal hk och acceleration 0-100km/h, då är Teslan bättre.
Det beror på hur de tänker. Både laddhastigheten och prestandan hade naturligtvis kunnat vara mycket bättre om de bara hade velat. Bara det faktum att alla bilar är strypta till 160km/h är ju snarare ett politiskt beslut och inte så mycket pga tekniska skäl. Troligen vill de kunna lansera vassare modeller senare. Och eftersom alla bilar bygger på samma hårdvara är det enklast att strypa icke-prestandamodellerna för att skapa en god marginal för senare modeller.
Sen tror jag att VW kör med säkra kort, de vill inte maxa prestandan redan nu, innan de har samlat tillräckligt med erfarenhet hur bra batterierna håller osv. Det sista de vill råka ut för är det som Tesla har gjort, nämligen att köra med för hög laddhastighet för att sedan bli tvungen att strypa redan levererade bilar. Det skulle bli värre än dieselgate.
Hade nästan glömt dieselgate, den dagen jag lovade mig själv att aldrig köpa något från VW igen för jag vill inte förknippas med dem.
Nu har jag sneglat lite på Enyaq senaste dagarna men inser nu att tiden är inte mogen för mig än att försöka återförenas med dessa herrar.
Då är det bara Tesla som gäller om du tänker på det viset för alla andra biltillverkare har fuskat med utsläppsvärderna inklusive Volvo. Eller så gör man som kungen och Vänder blad och går vidare
Tesla har ju sålt utsläppsrätter för miljardbelopp. Inte heller helt moraliskt.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 15 sep 2020 18:59
av mati
Problemet är att nästan alla har mer eller mindre orent mjöl i påsen, om man får uttrycka det så. Någon form av avgasfusk har de flesta praktiserat, med olika nivåer av krimimell energi.
Nästan alla biltillverkare har varit med och skickat det där berömda brevet till Trump där de bad om att han ska ändra på utsläppskraven. Det blev många tummar ner från min sida.
Om man ser på VW så har de fuskat mest, men å andra sidan tillverkas deras ID-bilar helt CO2-neutralt. Det är de hyfsat ensamma om i dagsläget. (Jag förutsätter nu att detta stämmer och att de inte ljuger igen)
Rena elbilstillverkare då?
Polestar är ett kinesiskt bolag, och jag försöker undvika stödja diktatoriska regimer när det går. Jag vet att det är nästan omöjligt, men jag har ett problem med att köpa en bil som tillverkas i Kina.
Kvarstår Tesla. Men hur bra är de egentligen om man nu försöker se utanför den rosa bubblan? De har inte fuskat med avgaserna, de har gjort mycket bra saker. Ingen fråga.
Men de gör en hel del annat som jag inte alls gillar och som jag inte bara kan bortse från.
I slutändan handlar det ändå om vilken bil som passar de personliga behoven bäst.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 15 sep 2020 19:05
av ChristerSjo
hakon18 skrev:
Tesla har ju sålt utsläppsrätter för miljardbelopp. Inte heller helt moraliskt.
Och vad består det omoraliska i om nu systemet finns?
Re: Batteridag 22 september
Postat: 15 sep 2020 19:18
av mati
ChristerSjo skrev:
hakon18 skrev:
Tesla har ju sålt utsläppsrätter för miljardbelopp. Inte heller helt moraliskt.
Och vad består det omoraliska i om nu systemet finns?
Att man möjliggör för en fossibilstillverkare att fortsätta sälja fossilbilar trots att man propagerar en snabb övergång till eldrift.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 15 sep 2020 19:20
av ChristerSjo
mati skrev:
ChristerSjo skrev:
hakon18 skrev:
Tesla har ju sålt utsläppsrätter för miljardbelopp. Inte heller helt moraliskt.
Och vad består det omoraliska i om nu systemet finns?
Att man möjliggör för en fossibilstillverkare att fortsätta sälja fossilbilar trots att man propagerar en snabb övergång till eldrift.
OK, jag tolkade som att Tesla hade gjort något omoraliskt.....
EDIT: Dvs vad jag menar så länge man följer regelverket så är det OK för mig. Det kostar mycket pengar för övriga företag då de inte har minskat sin fossibilstillverkning.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 15 sep 2020 19:20
av Svenssons
mati skrev:
ChristerSjo skrev:
hakon18 skrev:
Tesla har ju sålt utsläppsrätter för miljardbelopp. Inte heller helt moraliskt.
Och vad består det omoraliska i om nu systemet finns?
Att man möjliggör för en fossibilstillverkare att fortsätta sälja fossilbilar trots att man propagerar en snabb övergång till eldrift.
Det har ju hjälpt till snabbare övergång till eldrift. Utan dessa pengar hade Tesla inte kommit lika långt. Hela syftet med systemet är just att gynna bolag som inte förbrukar dessa rätter.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 15 sep 2020 19:25
av vigge50
mati skrev:
ChristerSjo skrev:
hakon18 skrev:
Tesla har ju sålt utsläppsrätter för miljardbelopp. Inte heller helt moraliskt.
Och vad består det omoraliska i om nu systemet finns?
Att man möjliggör för en fossibilstillverkare att fortsätta sälja fossilbilar trots att man propagerar en snabb övergång till eldrift.
Så du menar att t ex Ford är överlyckliga över att betala pengar till en konkurrent? De betalar nog mindre än om de skulle betalat straffavgiften men att betala Tesla svider nog ändå.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 15 sep 2020 19:31
av mati
Svenssons skrev:
Det har ju hjälpt till snabbare övergång till eldrift. Utan dessa pengar hade Tesla inte kommit lika långt. Hela syftet med systemet är just att gynna bolag som inte förbrukar dessa rätter.
På sätt och vis. Men Fiat (eller vem det nu var) hade ju inte köpt utsläppsrätterna från Tesla om de inte hade trott att de kan profitera från detta, dvs fortsätta bygga fossilbilar och ändå sälja dem med vinst.
Jag förstår tanken med utsläpprättsförsäljning, men jag hade hellre sett att Tesla hade köpt utsläppsrätter för att sedan slänga dem i papperskorgen.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 15 sep 2020 19:34
av Svenssons
mati skrev:
Jag förstår tanken med utsläpprättsförsäljning, men jag hade hellre sett att Tesla hade köpt utsläppsrätter för att sedan slänga dem i papperskorgen.
Resultatet ifall de gjort detta hade med stor sannolikhet varit att Tesla gått i konkurs och övergången till elbilar hade dröjt mycket längre.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 15 sep 2020 19:55
av mati
Svenssons skrev:
mati skrev:
Jag förstår tanken med utsläpprättsförsäljning, men jag hade hellre sett att Tesla hade köpt utsläppsrätter för att sedan slänga dem i papperskorgen.
Resultatet ifall de gjort detta hade med stor sannolikhet varit att Tesla gått i konkurs och övergången till elbilar hade dröjt mycket längre.
Möjligt. Jag tycker ändå inte om att man tar pengar från fossilindustrin i utbyte mot fortsatta utsläpp. Om det hade drivit fossilindustrin i konkurs eller fått dem att börja bygga elbilar hade det varit en annan sak. Men i fallet med Fiat tvivlar jag på att de någonsin kommer bygga elbilar.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 15 sep 2020 20:06
av ChristerSjo
mati skrev:
[
På sätt och vis. Men Fiat (eller vem det nu var) hade ju inte köpt utsläppsrätterna från Tesla om de inte hade trott att de kan profitera från detta, dvs fortsätta bygga fossilbilar och ändå sälja dem med vinst.
Jag förstår tanken med utsläpprättsförsäljning, men jag hade hellre sett att Tesla hade köpt utsläppsrätter för att sedan slänga dem i papperskorgen.
jag har uppfattat att du driver ett eget företag Mati (jag kan ha fel, men om du nu gjorde det) hur mycket av detta praktiserar du i ditt företag för att köpa saker för att sedan kassera dom?