Ja eller att B stolparna kostar pengar 1,90kr/kWh.Hammar skrev:Eller begränsa laddning på "B" stolparna till 80% soc.LarsL skrev:Bättre att sänka ideal-avgiften till att aktiveras vid 85, 90 eller 95%. Det är ju den sista biten som tar tid så kan man få bort bilar då så är mycket vunnet.danni skrev:Den här är vansklig. Hur sätter man den gränsen så att den är effektiv men inte drabbar någon? Säg t.ex. att jag ska till Stockholm och tillbaks över dagen av någon outgrundlig anledning. Jag vill såklart inte äta på Daisys, så med andra ord så kommer jag ladda nästan fullt i Ödeshög två gånger den dagen. Då är jag nog ändå över vad de flesta taxibilar hinner ladda på en och samma SuC under en dag.MangeT skrev:Borde sätta maxgräns per dag för en viss SuC per bil eller liknande eller avgift efter första 100 kwh för samma SuC samma dag. Skulle sätta stopp för taxi / minska deras möjligheter.
Kö vid Superchargers
Moderator: Redaktion
Re: Kö vid Superchargers
Då är det bara att ringa in en taxivigge50 skrev:Taxibilarna står inte där tills de når 100%, de står där tills de får en körning vilket betyder att de skulle inte få fler körningar om de körde iväg tidigare.lator skrev:Funkar tyvärr inte heller så bra då vissa (60 batteri) behöver ladda fullt för att ta sig till nästa SuC...LarsL skrev:Bättre att sänka ideal-avgiften till att aktiveras vid 85, 90 eller 95%. Det är ju den sista biten som tar tid så kan man få bort bilar då så är mycket vunnet.danni skrev:Den här är vansklig. Hur sätter man den gränsen så att den är effektiv men inte drabbar någon? Säg t.ex. att jag ska till Stockholm och tillbaks över dagen av någon outgrundlig anledning. Jag vill såklart inte äta på Daisys, så med andra ord så kommer jag ladda nästan fullt i Ödeshög två gånger den dagen. Då är jag nog ändå över vad de flesta taxibilar hinner ladda på en och samma SuC under en dag.MangeT skrev:Borde sätta maxgräns per dag för en viss SuC per bil eller liknande eller avgift efter första 100 kwh för samma SuC samma dag. Skulle sätta stopp för taxi / minska deras möjligheter.
Det handlar ju mest om att få alla att förstå vad som är bäst, både för bilen och dess förare. Att taxi vill ha bilen välladdad så att de kan ta ett uppdrag som innebär en längre resa är ju självklart men att stå och ladda till 100% tar ju bara arbetstid som ska generera pengar. Om de kör en 90D så innebär de sista 10% bara ca 3-4 mil och hur ofta behövs de, ens för taxi. Kanske det handlar mera om rädsla för att köra nära noll...

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Finns det öht ngn anledning att tillåta över 80% på SuC? Resten går ju lika fort på 16A 3fas...
Tror att du först är vid typ 95 procent som SuC bara lämnar ifrån sig 11kWdstr skrev:Finns det öht ngn anledning att tillåta över 80% på SuC? Resten går ju lika fort på 16A 3fas...
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Bägge de här förslagen slår också hårt mot mina körmönster. Jag har småbarn. När vi stannar blir det ofta en ganska rejäl paus med mat, toabesök etc. Inte sällan är 45-60 minuter det snabbaste som det kan gå på. Då passar vi såklart på att ladda upp fullt så att vi istället kan hoppa över nästa supercharger. Så vi tar alltså hellre färre men längre pauser, och då skulle era förslag sabba rätt rejält för oss. Typfallet är att vi kör till/från Stockholm och bara laddar i Ödeshög. Jo, det tar väl lite längre tid att göra så jämfört med att stanna så kort tid som möjligt vid varje SuC, men det var precis samma sätt vi var tvungna att göra även när vi hade fossilbil.Hammar skrev:Eller begränsa laddning på "B" stolparna till 80% soc.LarsL skrev:Bättre att sänka ideal-avgiften till att aktiveras vid 85, 90 eller 95%. Det är ju den sista biten som tar tid så kan man få bort bilar då så är mycket vunnet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Hur man än vänder och vrider på det här så landar det i att det enda som alla skulle vara nöja med och fungera för är fler stolpar...
Jag trodde i min enfald att Taxi skulle ta sitt förnuft till fånga och se till att lösa sin laddning på ett bättre sätt men icke (hur fan kan man räkna med att alltid kunna ladda där lixom,
dessa köer måste ju sabba även för dom själva lixom).
Det här påverkar säkerligen försäljningen negativt oxo (vilket inte är en liten del i vår huvudstad tex), många potentiella köpare hänger här och sätter sig ofta bra in i situationen med att äga en Tesla osv.
Jag trodde i min enfald att Taxi skulle ta sitt förnuft till fånga och se till att lösa sin laddning på ett bättre sätt men icke (hur fan kan man räkna med att alltid kunna ladda där lixom,
dessa köer måste ju sabba även för dom själva lixom).
Det här påverkar säkerligen försäljningen negativt oxo (vilket inte är en liten del i vår huvudstad tex), många potentiella köpare hänger här och sätter sig ofta bra in i situationen med att äga en Tesla osv.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Kan inte tesla dedikera vissa stolpar till icke taxi ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Typ 6/6?e5m1r skrev:Kan inte tesla dedikera vissa stolpar till icke taxi ?

Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Detta är inget som helst problem, du som många andra gör så på långresor en handfull gånger per år, precis som det är tänkt, taxi i Sthlm gör detta flera gånger om DAGEN.danni skrev:Bägge de här förslagen slår också hårt mot mina körmönster. Jag har småbarn. När vi stannar blir det ofta en ganska rejäl paus med mat, toabesök etc. Inte sällan är 45-60 minuter det snabbaste som det kan gå på. Då passar vi såklart på att ladda upp fullt så att vi istället kan hoppa över nästa supercharger. Så vi tar alltså hellre färre men längre pauser, och då skulle era förslag sabba rätt rejält för oss. Typfallet är att vi kör till/från Stockholm och bara laddar i Ödeshög. Jo, det tar väl lite längre tid att göra så jämfört med att stanna så kort tid som möjligt vid varje SuC, men det var precis samma sätt vi var tvungna att göra även när vi hade fossilbil.Hammar skrev:Eller begränsa laddning på "B" stolparna till 80% soc.LarsL skrev:Bättre att sänka ideal-avgiften till att aktiveras vid 85, 90 eller 95%. Det är ju den sista biten som tar tid så kan man få bort bilar då så är mycket vunnet.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Varför är det inget som helst problem? Om jag bara fick lov att ladda till 80% på SuC så hade det varit ett problem oavsett om jag gör långresor fem, femtio eller tvåhundra gånger per år.SR-71-BlackBird skrev:Detta är inget som helst problem, du som många andra gör så på långresor en handfull gånger per år, precis som det är tänkt, taxi i Sthlm gör detta flera gånger om DAGEN.danni skrev:Bägge de här förslagen slår också hårt mot mina körmönster. Jag har småbarn. När vi stannar blir det ofta en ganska rejäl paus med mat, toabesök etc. Inte sällan är 45-60 minuter det snabbaste som det kan gå på. Då passar vi såklart på att ladda upp fullt så att vi istället kan hoppa över nästa supercharger. Så vi tar alltså hellre färre men längre pauser, och då skulle era förslag sabba rätt rejält för oss. Typfallet är att vi kör till/från Stockholm och bara laddar i Ödeshög. Jo, det tar väl lite längre tid att göra så jämfört med att stanna så kort tid som möjligt vid varje SuC, men det var precis samma sätt vi var tvungna att göra även när vi hade fossilbil.Hammar skrev:Eller begränsa laddning på "B" stolparna till 80% soc.LarsL skrev:Bättre att sänka ideal-avgiften till att aktiveras vid 85, 90 eller 95%. Det är ju den sista biten som tar tid så kan man få bort bilar då så är mycket vunnet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Jag var möjligen otydlig, tycker inte att man bör begränsa laddningen vid långresor.danni skrev:SR-71-BlackBird skrev:Detta är inget som helst problem, du som många andra gör så på långresor en handfull gånger per år, precis som det är tänkt, taxi i Sthlm gör detta flera gånger om DAGEN.danni skrev:Bägge de här förslagen slår också hårt mot mina körmönster. Jag har småbarn. När vi stannar blir det ofta en ganska rejäl paus med mat, toabesök etc. Inte sällan är 45-60 minuter det snabbaste som det kan gå på. Då passar vi såklart på att ladda upp fullt så att vi istället kan hoppa över nästa supercharger. Så vi tar alltså hellre färre men längre pauser, och då skulle era förslag sabba rätt rejält för oss. Typfallet är att vi kör till/från Stockholm och bara laddar i Ödeshög. Jo, det tar väl lite längre tid att göra så jämfört med att stanna så kort tid som möjligt vid varje SuC, men det var precis samma sätt vi var tvungna att göra även när vi hade fossilbil.Hammar skrev:Eller begränsa laddning på "B" stolparna till 80% soc.LarsL skrev:Bättre att sänka ideal-avgiften till att aktiveras vid 85, 90 eller 95%. Det är ju den sista biten som tar tid så kan man få bort bilar då så är mycket vunnet.
Varför är det inget som helst problem? Om jag bara fick lov att ladda till 80% på SuC så hade det varit ett problem oavsett om jag gör långresor fem, femtio eller tvåhundra gånger per år.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Eller så ställer du dig på en "A" stolpe och kan ladda till 100% soc.danni skrev:Bägge de här förslagen slår också hårt mot mina körmönster. Jag har småbarn. När vi stannar blir det ofta en ganska rejäl paus med mat, toabesök etc. Inte sällan är 45-60 minuter det snabbaste som det kan gå på. Då passar vi såklart på att ladda upp fullt så att vi istället kan hoppa över nästa supercharger. Så vi tar alltså hellre färre men längre pauser, och då skulle era förslag sabba rätt rejält för oss. Typfallet är att vi kör till/från Stockholm och bara laddar i Ödeshög. Jo, det tar väl lite längre tid att göra så jämfört med att stanna så kort tid som möjligt vid varje SuC, men det var precis samma sätt vi var tvungna att göra även när vi hade fossilbil.Hammar skrev:Eller begränsa laddning på "B" stolparna till 80% soc.LarsL skrev:Bättre att sänka ideal-avgiften till att aktiveras vid 85, 90 eller 95%. Det är ju den sista biten som tar tid så kan man få bort bilar då så är mycket vunnet.
- lator
- Teslaägare
Tanken är väl att ingen taxi vill då stå på en b-stolpe...Hammar skrev:Eller så ställer du dig på en "A" stolpe och kan ladda till 100% soc.danni skrev:Bägge de här förslagen slår också hårt mot mina körmönster. Jag har småbarn. När vi stannar blir det ofta en ganska rejäl paus med mat, toabesök etc. Inte sällan är 45-60 minuter det snabbaste som det kan gå på. Då passar vi såklart på att ladda upp fullt så att vi istället kan hoppa över nästa supercharger. Så vi tar alltså hellre färre men längre pauser, och då skulle era förslag sabba rätt rejält för oss. Typfallet är att vi kör till/från Stockholm och bara laddar i Ödeshög. Jo, det tar väl lite längre tid att göra så jämfört med att stanna så kort tid som möjligt vid varje SuC, men det var precis samma sätt vi var tvungna att göra även när vi hade fossilbil.Hammar skrev:Eller begränsa laddning på "B" stolparna till 80% soc.LarsL skrev:Bättre att sänka ideal-avgiften till att aktiveras vid 85, 90 eller 95%. Det är ju den sista biten som tar tid så kan man få bort bilar då så är mycket vunnet.

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Fast det spelar ingen roll eftersom B stolpen är begränsad till 80% och då blir ledig snabbt om de inte vill ta straffavgiften.lator skrev:Tanken är väl att ingen taxi vill då stå på en b-stolpe...
Sen behöver ju detta bara gälla SC som har fullbeläggning. På de där det är tomt spelar det ju ingen roll.
Om alla drabbade börjar ringa respektive taxibolag och beställa en bil till slumpartad adress i närheten för att få bort dom därifrån, så kanske dom lär sig efter ett tag? Kan inte vara kul att åka på en massa ickeexisterande uppdrag om och om igen... 

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Lysande!!Surfaren skrev:Om alla drabbade börjar ringa respektive taxibolag och beställa en bil till slumpartad adress i närheten för att få bort dom därifrån, så kanske dom lär sig efter ett tag? Kan inte vara kul att åka på en massa ickeexisterande uppdrag om och om igen...
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Och när dom sticker så tar man såklart platsen å laddar REJÄLT 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Undrar om nån från taxi läser här 

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Antagligen inte, för då hade de inte stått och laddat till 100% hela tiden. För inte kan det vara så att de läser här men är så fruktansvärt korkade att de inte förstår att deras beteende kommer att drabba dem själv tillslut?e5m1r skrev:Undrar om nån från taxi läser här
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Vi har än så länge bara snackat och nån har laddat mer än nödvändigt när det var taxi på köNicke Nyfiken skrev:Antagligen inte, för då hade de inte stått och laddat till 100% hela tiden. För inte kan det vara så att de läser här men är så fruktansvärt korkade att de inte förstår att deras beteende kommer att drabba dem själv tillslut?e5m1r skrev:Undrar om nån från taxi läser här
Varför inte ta en träff på max och ladda fullt bara för att
Det är tillräckligt många som bor i trakterna för att kunna lyckas
Dessa diskussioner brukar leda till "vi ska visa de jävlarna". Men är det någon som på riktigt tror att något kommer att bli bättre av en sådan aktion?
Vi kanske ska sätta upp ett bord och bjuda på kaffe och information istället? Jag tror att det finns mycket mer att vinna på den typen av angreppsvinkel. Fast det kräver ju lite mer jobb och engagemang.
Vi kanske ska sätta upp ett bord och bjuda på kaffe och information istället? Jag tror att det finns mycket mer att vinna på den typen av angreppsvinkel. Fast det kräver ju lite mer jobb och engagemang.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Men varför skulle det hjälpa att någon annan än Tesla informerar dem?bylund skrev:Dessa diskussioner brukar leda till "vi ska visa de jävlarna". Men är det någon som på riktigt tror att något kommer att bli bättre av en sådan aktion?
SR-71-BlackBird skrev:Sista killen jag pratade med idag nämnde att dom fått laddkurs av Tesla, dom VET hur det fungerar, dom bryr sig bara inte.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- lator
- Teslaägare
Man får väl se till att få med sig någon representant från Tesla också. Det kan ju inte bli sämre med mera information!Nicke Nyfiken skrev:Men varför skulle det hjälpa att någon annan än Tesla informerar dem?bylund skrev:Dessa diskussioner brukar leda till "vi ska visa de jävlarna". Men är det någon som på riktigt tror att något kommer att bli bättre av en sådan aktion?
Vi kanske ska sätta upp ett bord och bjuda på kaffe och information istället? Jag tror att det finns mycket mer att vinna på den typen av angreppsvinkel. Fast det kräver ju lite mer jobb och engagemang.SR-71-BlackBird skrev:Sista killen jag pratade med idag nämnde att dom fått laddkurs av Tesla, dom VET hur det fungerar, dom bryr sig bara inte.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Jag är inte så säker på att det skulle hjälpa, men det känns mer konstruktivt. Om man bygger upp lite vänskap är det större chans att få hjälp när det är kö än om man satsar på ett sabba och vara dryg.Nicke Nyfiken skrev:Men varför skulle det hjälpa att någon annan än Tesla informerar dem?bylund skrev:Dessa diskussioner brukar leda till "vi ska visa de jävlarna". Men är det någon som på riktigt tror att något kommer att bli bättre av en sådan aktion?
Vi kanske ska sätta upp ett bord och bjuda på kaffe och information istället? Jag tror att det finns mycket mer att vinna på den typen av angreppsvinkel. Fast det kräver ju lite mer jobb och engagemang.SR-71-BlackBird skrev:Sista killen jag pratade med idag nämnde att dom fått laddkurs av Tesla, dom VET hur det fungerar, dom bryr sig bara inte.
Jag tror att om man ska blockera eller börja ringa om falska körningar så lär effekten knappast bli att taxiförare kommer att anstränga sig mer för att inte vara i vägen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Håller med problemet är att de verkar anstränga sig för att vara i vägenbylund skrev:Jag är inte så säker på att det skulle hjälpa, men det känns mer konstruktivt. Om man bygger upp lite vänskap är det större chans att få hjälp när det är kö än om man satsar på ett sabba och vara dryg.Nicke Nyfiken skrev:Men varför skulle det hjälpa att någon annan än Tesla informerar dem?bylund skrev:Dessa diskussioner brukar leda till "vi ska visa de jävlarna". Men är det någon som på riktigt tror att något kommer att bli bättre av en sådan aktion?
Jag tror att om man ska blockera eller börja ringa om falska körningar så lär effekten knappast bli att taxiförare kommer att anstränga sig mer för att inte vara i vägen.