FSD möte med investerare

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 883
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: FSD möte med investerare

Inlägg av Elof »

Jo, men visst borde man väl kunna skicka bilen till Arlanda för att låta den skjutsa hem en polare? Funkar det så kan man också låta den köra fultaxi utanför TN. Krångligt, men möjligt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD möte med investerare

Inlägg av LarsL »

Ja, exakt. Krångligare än Tesla-Network men enklare än Taxi idag, typ.
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: FSD möte med investerare

Inlägg av Mickep »

Det enda som saknas i tesla network är... Service. Den mänskliga kontakten, den som håller upp dörrar, hjälper att lasta in resväskor och handikappade in och ut ur bilen. Där kan en medföljande "chaufför" erbjuda och det utanför nätverket (den medför också att passagerarna sköter sig och inte gör något olämpligt.)
Sedan så får vi påpeka att vissa skulle tycka det var skönt att slippa de som luktar har dålig musiksmak och pratar oavbrutet.
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: FSD möte med investerare

Inlägg av Xmag »

Mickep skrev:
Det enda som saknas i tesla network är... Service. Den mänskliga kontakten, den som håller upp dörrar, hjälper att lasta in resväskor och handikappade in och ut ur bilen. Där kan en medföljande "chaufför" erbjuda och det utanför nätverket (den medför också att passagerarna sköter sig och inte gör något olämpligt.)
Sedan så får vi påpeka att vissa skulle tycka det var skönt att slippa de som luktar har dålig musiksmak och pratar oavbrutet.
Men eftersom föraren är den största kostnaden kommer det (kunna bli) bli väldigt billigt med robottaxi. I Stockholm skulle det innebära att mans kulle kunna åka robottaxi till kollektivtrafikpris. I Asien åker man långa taxiresor för några 10or och ändå kostar bilarna och bensinen ungefär densamma som i Sverige. Så här finns fet potential att göra det otroligt prisvärt att åka robottaxi.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD möte med investerare

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
Ja, exakt. Krångligare än Tesla-Network men enklare än Taxi idag, typ.
Ja men då behöver du ju själv hitta ett sätt att ta betalt av dina kunder och uppfylla de lagar och regler där. Tror kunderna också hellre tar det av Tesla än att gå via en växel som innebär fördröjningar. Känns inte som det kommer ske i någon större omfattning.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: FSD möte med investerare

Inlägg av Geni87 »

Xmag skrev:
Mickep skrev:
Det enda som saknas i tesla network är... Service. Den mänskliga kontakten, den som håller upp dörrar, hjälper att lasta in resväskor och handikappade in och ut ur bilen. Där kan en medföljande "chaufför" erbjuda och det utanför nätverket (den medför också att passagerarna sköter sig och inte gör något olämpligt.)
Sedan så får vi påpeka att vissa skulle tycka det var skönt att slippa de som luktar har dålig musiksmak och pratar oavbrutet.
Men eftersom föraren är den största kostnaden kommer det (kunna bli) bli väldigt billigt med robottaxi. I Stockholm skulle det innebära att mans kulle kunna åka robottaxi till kollektivtrafikpris. I Asien åker man långa taxiresor för några 10or och ändå kostar bilarna och bensinen ungefär densamma som i Sverige. Så här finns fet potential att göra det otroligt prisvärt att åka robottaxi.
Verkligen. Men vi får se vad våra politiker hittar på. Här i Göteborg ska det ju inte finnas några bilar i stan på sikt enligt politikerna, oavsett drivlinetyp. Billiga robottaxis har ju potential att konkurrera ut både vanliga bilar och övrig/dålig kollektivtrafik i städerna, vilket säkert kan resultera i fler fordon som kör runt totalt sett.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: FSD möte med investerare

Inlägg av Xmag »

Geni87 skrev:
Xmag skrev:
Mickep skrev:
Det enda som saknas i tesla network är... Service. Den mänskliga kontakten, den som håller upp dörrar, hjälper att lasta in resväskor och handikappade in och ut ur bilen. Där kan en medföljande "chaufför" erbjuda och det utanför nätverket (den medför också att passagerarna sköter sig och inte gör något olämpligt.)
Sedan så får vi påpeka att vissa skulle tycka det var skönt att slippa de som luktar har dålig musiksmak och pratar oavbrutet.
Men eftersom föraren är den största kostnaden kommer det (kunna bli) bli väldigt billigt med robottaxi. I Stockholm skulle det innebära att mans kulle kunna åka robottaxi till kollektivtrafikpris. I Asien åker man långa taxiresor för några 10or och ändå kostar bilarna och bensinen ungefär densamma som i Sverige. Så här finns fet potential att göra det otroligt prisvärt att åka robottaxi.
Verkligen. Men vi får se vad våra politiker hittar på. Här i Göteborg ska det ju inte finnas några bilar i stan på sikt enligt politikerna, oavsett drivlinetyp. Billiga robottaxis har ju potential att konkurrera ut både vanliga bilar och övrig/dålig kollektivtrafik i städerna, vilket säkert kan resultera i fler fordon som kör runt totalt sett.
Vi befinner oss i en farlig situation nu när bilhatet är så stort bland politikerna. Bilhatet bygger ju i botten på att bilar är miljöovänliga. Det håller på att ändras väldigt snabbt men bostadsområden byggs med väldigt få platser och skall vara cykelvänliga (inget fel idet så länge de inte är bilovänliga). En annan synpunkt är att bilar är farliga. Det håller också på att ändras, snabbt. Trängsel, som är ett annat motiv till bilhat (konstigt nog då det är betydligt mer obehagligt att det är trångt på bussen) kan också lösas med teknik och självkörande bilar. Kort sagt finns det en stor utveckling när det gäller bilar som kan och kommer att ta bort många av ”problemen” med bilar. Tyvärr så är inte stadsplanerare och beslutsfattare med på tåget(!).
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: FSD möte med investerare

Inlägg av dd88 »

Xmag skrev:
Geni87 skrev:
Xmag skrev:
Mickep skrev:
Det enda som saknas i tesla network är... Service. Den mänskliga kontakten, den som håller upp dörrar, hjälper att lasta in resväskor och handikappade in och ut ur bilen. Där kan en medföljande "chaufför" erbjuda och det utanför nätverket (den medför också att passagerarna sköter sig och inte gör något olämpligt.)
Sedan så får vi påpeka att vissa skulle tycka det var skönt att slippa de som luktar har dålig musiksmak och pratar oavbrutet.
Men eftersom föraren är den största kostnaden kommer det (kunna bli) bli väldigt billigt med robottaxi. I Stockholm skulle det innebära att mans kulle kunna åka robottaxi till kollektivtrafikpris. I Asien åker man långa taxiresor för några 10or och ändå kostar bilarna och bensinen ungefär densamma som i Sverige. Så här finns fet potential att göra det otroligt prisvärt att åka robottaxi.
Verkligen. Men vi får se vad våra politiker hittar på. Här i Göteborg ska det ju inte finnas några bilar i stan på sikt enligt politikerna, oavsett drivlinetyp. Billiga robottaxis har ju potential att konkurrera ut både vanliga bilar och övrig/dålig kollektivtrafik i städerna, vilket säkert kan resultera i fler fordon som kör runt totalt sett.
Vi befinner oss i en farlig situation nu när bilhatet är så stort bland politikerna. Bilhatet bygger ju i botten på att bilar är miljöovänliga. Det håller på att ändras väldigt snabbt men bostadsområden byggs med väldigt få platser och skall vara cykelvänliga (inget fel idet så länge de inte är bilovänliga). En annan synpunkt är att bilar är farliga. Det håller också på att ändras, snabbt. Trängsel, som är ett annat motiv till bilhat (konstigt nog då det är betydligt mer obehagligt att det är trångt på bussen) kan också lösas med teknik och självkörande bilar. Kort sagt finns det en stor utveckling när det gäller bilar som kan och kommer att ta bort många av ”problemen” med bilar. Tyvärr så är inte stadsplanerare och beslutsfattare med på tåget(!).
Man kan ju tycka vad man vill, men bilar tar oförskämt mycket utrymme i stadsmiljön. Oavsett så har jag personligen inga problem med att Göteborgs centrum blir bilfritt, för desto snabbare vi kan få död på stadskärnan desto snabbare kan vi få stop på gentrifieringen och få ner hyreskostnaderna, blir så trött varje gång jag ser en mindre butik stänga ner och sen tvingas sälja till underpris till någon av de stora kedjorna för att bostadsbolagen inte godkänner någon annan. Tills dess så ser jag till att handla utanför stan.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
robegb
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 okt 2018 11:56

Re: FSD möte med investerare

Inlägg av robegb »

För er som har FSD eller EAP eller vad allt nu heter... Vad är lagligt i Sverige? Är summon tillåtet? Vad får man göra i Sverige om man köper FSD är väl egentligen min fråga :lol:
2023 Röd M3 AWD
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: FSD möte med investerare

Inlägg av Mickep »

Om man har en förare (som har körtkort och fullt ansvarig) så borde det gå att använda. Jag menar man får låta bilen parkera själv om man sitter i den. Problemet är att tesla vägrar ta i ansvarsfrågan. hon i transport evolved, blev ju utslängd och bannad från att komma på framtida event när hon ställde frågan om tesla tar kostnaden och försäkringen vid skada (som volvo gör och lovar) iom tesla tyckte det var förolämpande då självkörning aldrig kommer vara med om en olycka. Jag tycker det är självklart att om mot förmodan det sker en olycka så kan ju inte ägaren som ligger och sover hemma i sin säng hållas ersättningsskyldig, ex om någon unddj**** slår upp dörren så det blir en parkeringsskada på annan bil, vems försäkring skall gälla om det sker under en teslanetwork taxiresa.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: FSD möte med investerare

Inlägg av 12man »

Löses lätt med kamera övervakning Peking style
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: FSD möte med investerare

Inlägg av Xmag »

dd88 skrev:
Xmag skrev:
Geni87 skrev:
Xmag skrev:
Mickep skrev:
Det enda som saknas i tesla network är... Service. Den mänskliga kontakten, den som håller upp dörrar, hjälper att lasta in resväskor och handikappade in och ut ur bilen. Där kan en medföljande "chaufför" erbjuda och det utanför nätverket (den medför också att passagerarna sköter sig och inte gör något olämpligt.)
Sedan så får vi påpeka att vissa skulle tycka det var skönt att slippa de som luktar har dålig musiksmak och pratar oavbrutet.
Men eftersom föraren är den största kostnaden kommer det (kunna bli) bli väldigt billigt med robottaxi. I Stockholm skulle det innebära att mans kulle kunna åka robottaxi till kollektivtrafikpris. I Asien åker man långa taxiresor för några 10or och ändå kostar bilarna och bensinen ungefär densamma som i Sverige. Så här finns fet potential att göra det otroligt prisvärt att åka robottaxi.
Verkligen. Men vi får se vad våra politiker hittar på. Här i Göteborg ska det ju inte finnas några bilar i stan på sikt enligt politikerna, oavsett drivlinetyp. Billiga robottaxis har ju potential att konkurrera ut både vanliga bilar och övrig/dålig kollektivtrafik i städerna, vilket säkert kan resultera i fler fordon som kör runt totalt sett.
Vi befinner oss i en farlig situation nu när bilhatet är så stort bland politikerna. Bilhatet bygger ju i botten på att bilar är miljöovänliga. Det håller på att ändras väldigt snabbt men bostadsområden byggs med väldigt få platser och skall vara cykelvänliga (inget fel idet så länge de inte är bilovänliga). En annan synpunkt är att bilar är farliga. Det håller också på att ändras, snabbt. Trängsel, som är ett annat motiv till bilhat (konstigt nog då det är betydligt mer obehagligt att det är trångt på bussen) kan också lösas med teknik och självkörande bilar. Kort sagt finns det en stor utveckling när det gäller bilar som kan och kommer att ta bort många av ”problemen” med bilar. Tyvärr så är inte stadsplanerare och beslutsfattare med på tåget(!).
Man kan ju tycka vad man vill, men bilar tar oförskämt mycket utrymme i stadsmiljön. Oavsett så har jag personligen inga problem med att Göteborgs centrum blir bilfritt, för desto snabbare vi kan få död på stadskärnan desto snabbare kan vi få stop på gentrifieringen och få ner hyreskostnaderna, blir så trött varje gång jag ser en mindre butik stänga ner och sen tvingas sälja till underpris till någon av de stora kedjorna för att bostadsbolagen inte godkänner någon annan. Tills dess så ser jag till att handla utanför stan.
Lite av hönan och ägget. Planerar man för bilar så behöver man inte bo och bygga lika tätt. Med självkörande bilar och robottaxi är det inte lika viktigt att bo precis vid en tunnelbanestation. Det finns plats i Sverige, även vid storstadsregionerna. Dåliga och begränsade kommunikationer driver upp markpriserna ich konkurrensen om tomterna vilket gör att man tvingas bygga trångt (och dyrt). Dessutom handlar jag i stort sett bara på ställen det går bra att åka bil och parkera på annars får det bli nätet.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1642
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD möte med investerare

Inlägg av frippan »

Mickep skrev:
Om man har en förare (som har körtkort och fullt ansvarig) så borde det gå att använda. Jag menar man får låta bilen parkera själv om man sitter i den. Problemet är att tesla vägrar ta i ansvarsfrågan. hon i transport evolved, blev ju utslängd och bannad från att komma på framtida event när hon ställde frågan om tesla tar kostnaden och försäkringen vid skada (som volvo gör och lovar) iom tesla tyckte det var förolämpande då självkörning aldrig kommer vara med om en olycka. Jag tycker det är självklart att om mot förmodan det sker en olycka så kan ju inte ägaren som ligger och sover hemma i sin säng hållas ersättningsskyldig, ex om någon unddj**** slår upp dörren så det blir en parkeringsskada på annan bil, vems försäkring skall gälla om det sker under en teslanetwork taxiresa.
På eventet sa Elon att Tesla skulle vara ansvarig om det hände något när den körde helt autonomt utan ratt i framtiden.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: FSD möte med investerare

Inlägg av ippii »

frippan skrev:
Mickep skrev:
Om man har en förare (som har körtkort och fullt ansvarig) så borde det gå att använda. Jag menar man får låta bilen parkera själv om man sitter i den. Problemet är att tesla vägrar ta i ansvarsfrågan. hon i transport evolved, blev ju utslängd och bannad från att komma på framtida event när hon ställde frågan om tesla tar kostnaden och försäkringen vid skada (som volvo gör och lovar) iom tesla tyckte det var förolämpande då självkörning aldrig kommer vara med om en olycka. Jag tycker det är självklart att om mot förmodan det sker en olycka så kan ju inte ägaren som ligger och sover hemma i sin säng hållas ersättningsskyldig, ex om någon unddj**** slår upp dörren så det blir en parkeringsskada på annan bil, vems försäkring skall gälla om det sker under en teslanetwork taxiresa.
På eventet sa Elon att Tesla skulle vara ansvarig om det hände något när den körde helt autonomt utan ratt i framtiden.
Hehe, han sa "probably Tesla" ;)
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1642
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD möte med investerare

Inlägg av frippan »

Angående vem som är ansvarig så tror jag säkert att lagarna i landet kommer att kräva att det är biltillverkaren som är ansvariga. Tar de inte på sig det lär de aldrig få tillstånd att köra autonomt.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Jola
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 jan 2019 21:24

Re: FSD möte med investerare

Inlägg av Jola »

Dörruppslag på andra bilar lär man dock få stå för själv. Är ju i grund och botten skadegörelse på annans egendom!
Om den andra bilen dessutom filmar det är det ju svårt att smita...
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: FSD möte med investerare

Inlägg av Geni87 »

frippan skrev:
Angående vem som är ansvarig så tror jag säkert att lagarna i landet kommer att kräva att det är biltillverkaren som är ansvariga. Tar de inte på sig det lär de aldrig få tillstånd att köra autonomt.
Ja det är nog det enda rimliga. Vilket förmodligen Volvo insåg och gjorde därför ett uttalande som gav dem lite go PR. :P
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD möte med investerare

Inlägg av LarsL »

ippii skrev:
frippan skrev:
Mickep skrev:
Om man har en förare (som har körtkort och fullt ansvarig) så borde det gå att använda. Jag menar man får låta bilen parkera själv om man sitter i den. Problemet är att tesla vägrar ta i ansvarsfrågan. hon i transport evolved, blev ju utslängd och bannad från att komma på framtida event när hon ställde frågan om tesla tar kostnaden och försäkringen vid skada (som volvo gör och lovar) iom tesla tyckte det var förolämpande då självkörning aldrig kommer vara med om en olycka. Jag tycker det är självklart att om mot förmodan det sker en olycka så kan ju inte ägaren som ligger och sover hemma i sin säng hållas ersättningsskyldig, ex om någon unddj**** slår upp dörren så det blir en parkeringsskada på annan bil, vems försäkring skall gälla om det sker under en teslanetwork taxiresa.
På eventet sa Elon att Tesla skulle vara ansvarig om det hände något när den körde helt autonomt utan ratt i framtiden.
Hehe, han sa "probably Tesla" ;)
Vad skulle han säga annars!?! Att Tesla alltid är ansvarig för alltsom händer med en autonomabil? Vem som är ansvarig beror naturligtvis på vad som händer, precis som det är idag. Men kan man konstatera att det är förarens (autopiloten) som gjort fel så är det Teslas ansvar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD möte med investerare

Inlägg av LarsL »

Geni87 skrev:
frippan skrev:
Angående vem som är ansvarig så tror jag säkert att lagarna i landet kommer att kräva att det är biltillverkaren som är ansvariga. Tar de inte på sig det lär de aldrig få tillstånd att köra autonomt.
Ja det är nog det enda rimliga. Vilket förmodligen Volvo insåg och gjorde därför ett uttalande som gav dem lite go PR. :P
Jämför med en hisstillverkare. Det blir ett delat ansvar mellan tillverkaren, ägaren och den som använder hissen. Servas inte husen ordentligt kan ägaren råka illa ut, saboterar jag som användare hissen som användare så har jag ett ansvar osv
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: FSD möte med investerare

Inlägg av helix »

Intressant ang. Lidar vs. Vision med kameror:
https://gizmodo.com/elon-musk-was-right ... 1834266742
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD möte med investerare

Inlägg av LarsL »

Hur ser ekonomin ut för Robotaxi?

Elon säger att Tesla ska ta $1/mile vilket väl blir ungefär 6 kr/km. Det är ju inte direkt billigt! Kommer ju inte kunna konkurrera emot kollektivtrafik och inte heller emot egen bil. För mig som har 35km till jobbet så skulle det kosta 9000kr/månad att åka Robotaxi till jobbet. Robotaxi är alltså en konkurrent/ersättare för vanlig taxi och inget som kommer revolutionera resandet.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD möte med investerare

Inlägg av taliz »

LarsL skrev:
Hur ser ekonomin ut för Robotaxi?

Elon säger att Tesla ska ta $1/mile vilket väl blir ungefär 6 kr/km. Det är ju inte direkt billigt! Kommer ju inte kunna konkurrera emot kollektivtrafik och inte heller emot egen bil. För mig som har 35km till jobbet så skulle det kosta 9000kr/månad att åka Robotaxi till jobbet. Robotaxi är alltså en konkurrent/ersättare för vanlig taxi och inget som kommer revolutionera resandet.
Om du lyssnade på genomgången så sa han typ ”we just threw some numbers out”.
Så de siffrorna har inte så mycket med verkligheten att göra.
Har också för mig siffrorna var tänkta för San Francisco och New York. Ganska mycket dyrare där...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: FSD möte med investerare

Inlägg av Mickep »

Låter som vi bör ta och justera siffrorna för svenska realistiska förhållanden. Det vi tror vad priset behöver hamna för att folk skall slippa obehaget med taxichaufförer och sedan räkna baklänges vad en som hyr ut sin bil till nätverket kan tänkas tjäna (minus kostnader för slitage och försäkringar, skatt et.c.)
Skriv svar