FSD möte med investerare
Moderator: Redaktion
Re: FSD möte med investerare
Jo, men visst borde man väl kunna skicka bilen till Arlanda för att låta den skjutsa hem en polare? Funkar det så kan man också låta den köra fultaxi utanför TN. Krångligt, men möjligt.
Det enda som saknas i tesla network är... Service. Den mänskliga kontakten, den som håller upp dörrar, hjälper att lasta in resväskor och handikappade in och ut ur bilen. Där kan en medföljande "chaufför" erbjuda och det utanför nätverket (den medför också att passagerarna sköter sig och inte gör något olämpligt.)
Sedan så får vi påpeka att vissa skulle tycka det var skönt att slippa de som luktar har dålig musiksmak och pratar oavbrutet.
Sedan så får vi påpeka att vissa skulle tycka det var skönt att slippa de som luktar har dålig musiksmak och pratar oavbrutet.
Men eftersom föraren är den största kostnaden kommer det (kunna bli) bli väldigt billigt med robottaxi. I Stockholm skulle det innebära att mans kulle kunna åka robottaxi till kollektivtrafikpris. I Asien åker man långa taxiresor för några 10or och ändå kostar bilarna och bensinen ungefär densamma som i Sverige. Så här finns fet potential att göra det otroligt prisvärt att åka robottaxi.Mickep skrev:Det enda som saknas i tesla network är... Service. Den mänskliga kontakten, den som håller upp dörrar, hjälper att lasta in resväskor och handikappade in och ut ur bilen. Där kan en medföljande "chaufför" erbjuda och det utanför nätverket (den medför också att passagerarna sköter sig och inte gör något olämpligt.)
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja men då behöver du ju själv hitta ett sätt att ta betalt av dina kunder och uppfylla de lagar och regler där. Tror kunderna också hellre tar det av Tesla än att gå via en växel som innebär fördröjningar. Känns inte som det kommer ske i någon större omfattning.LarsL skrev:Ja, exakt. Krångligare än Tesla-Network men enklare än Taxi idag, typ.
Verkligen. Men vi får se vad våra politiker hittar på. Här i Göteborg ska det ju inte finnas några bilar i stan på sikt enligt politikerna, oavsett drivlinetyp. Billiga robottaxis har ju potential att konkurrera ut både vanliga bilar och övrig/dålig kollektivtrafik i städerna, vilket säkert kan resultera i fler fordon som kör runt totalt sett.Xmag skrev:Men eftersom föraren är den största kostnaden kommer det (kunna bli) bli väldigt billigt med robottaxi. I Stockholm skulle det innebära att mans kulle kunna åka robottaxi till kollektivtrafikpris. I Asien åker man långa taxiresor för några 10or och ändå kostar bilarna och bensinen ungefär densamma som i Sverige. Så här finns fet potential att göra det otroligt prisvärt att åka robottaxi.Mickep skrev:Det enda som saknas i tesla network är... Service. Den mänskliga kontakten, den som håller upp dörrar, hjälper att lasta in resväskor och handikappade in och ut ur bilen. Där kan en medföljande "chaufför" erbjuda och det utanför nätverket (den medför också att passagerarna sköter sig och inte gör något olämpligt.)
Vi befinner oss i en farlig situation nu när bilhatet är så stort bland politikerna. Bilhatet bygger ju i botten på att bilar är miljöovänliga. Det håller på att ändras väldigt snabbt men bostadsområden byggs med väldigt få platser och skall vara cykelvänliga (inget fel idet så länge de inte är bilovänliga). En annan synpunkt är att bilar är farliga. Det håller också på att ändras, snabbt. Trängsel, som är ett annat motiv till bilhat (konstigt nog då det är betydligt mer obehagligt att det är trångt på bussen) kan också lösas med teknik och självkörande bilar. Kort sagt finns det en stor utveckling när det gäller bilar som kan och kommer att ta bort många av ”problemen” med bilar. Tyvärr så är inte stadsplanerare och beslutsfattare med på tåget(!).Geni87 skrev:Verkligen. Men vi får se vad våra politiker hittar på. Här i Göteborg ska det ju inte finnas några bilar i stan på sikt enligt politikerna, oavsett drivlinetyp. Billiga robottaxis har ju potential att konkurrera ut både vanliga bilar och övrig/dålig kollektivtrafik i städerna, vilket säkert kan resultera i fler fordon som kör runt totalt sett.Xmag skrev:Men eftersom föraren är den största kostnaden kommer det (kunna bli) bli väldigt billigt med robottaxi. I Stockholm skulle det innebära att mans kulle kunna åka robottaxi till kollektivtrafikpris. I Asien åker man långa taxiresor för några 10or och ändå kostar bilarna och bensinen ungefär densamma som i Sverige. Så här finns fet potential att göra det otroligt prisvärt att åka robottaxi.Mickep skrev:Det enda som saknas i tesla network är... Service. Den mänskliga kontakten, den som håller upp dörrar, hjälper att lasta in resväskor och handikappade in och ut ur bilen. Där kan en medföljande "chaufför" erbjuda och det utanför nätverket (den medför också att passagerarna sköter sig och inte gör något olämpligt.)
Man kan ju tycka vad man vill, men bilar tar oförskämt mycket utrymme i stadsmiljön. Oavsett så har jag personligen inga problem med att Göteborgs centrum blir bilfritt, för desto snabbare vi kan få död på stadskärnan desto snabbare kan vi få stop på gentrifieringen och få ner hyreskostnaderna, blir så trött varje gång jag ser en mindre butik stänga ner och sen tvingas sälja till underpris till någon av de stora kedjorna för att bostadsbolagen inte godkänner någon annan. Tills dess så ser jag till att handla utanför stan.Xmag skrev:Vi befinner oss i en farlig situation nu när bilhatet är så stort bland politikerna. Bilhatet bygger ju i botten på att bilar är miljöovänliga. Det håller på att ändras väldigt snabbt men bostadsområden byggs med väldigt få platser och skall vara cykelvänliga (inget fel idet så länge de inte är bilovänliga). En annan synpunkt är att bilar är farliga. Det håller också på att ändras, snabbt. Trängsel, som är ett annat motiv till bilhat (konstigt nog då det är betydligt mer obehagligt att det är trångt på bussen) kan också lösas med teknik och självkörande bilar. Kort sagt finns det en stor utveckling när det gäller bilar som kan och kommer att ta bort många av ”problemen” med bilar. Tyvärr så är inte stadsplanerare och beslutsfattare med på tåget(!).Geni87 skrev:Verkligen. Men vi får se vad våra politiker hittar på. Här i Göteborg ska det ju inte finnas några bilar i stan på sikt enligt politikerna, oavsett drivlinetyp. Billiga robottaxis har ju potential att konkurrera ut både vanliga bilar och övrig/dålig kollektivtrafik i städerna, vilket säkert kan resultera i fler fordon som kör runt totalt sett.Xmag skrev:Men eftersom föraren är den största kostnaden kommer det (kunna bli) bli väldigt billigt med robottaxi. I Stockholm skulle det innebära att mans kulle kunna åka robottaxi till kollektivtrafikpris. I Asien åker man långa taxiresor för några 10or och ändå kostar bilarna och bensinen ungefär densamma som i Sverige. Så här finns fet potential att göra det otroligt prisvärt att åka robottaxi.Mickep skrev:Det enda som saknas i tesla network är... Service. Den mänskliga kontakten, den som håller upp dörrar, hjälper att lasta in resväskor och handikappade in och ut ur bilen. Där kan en medföljande "chaufför" erbjuda och det utanför nätverket (den medför också att passagerarna sköter sig och inte gör något olämpligt.)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
För er som har FSD eller EAP eller vad allt nu heter... Vad är lagligt i Sverige? Är summon tillåtet? Vad får man göra i Sverige om man köper FSD är väl egentligen min fråga 

2023 Röd M3 AWD
Om man har en förare (som har körtkort och fullt ansvarig) så borde det gå att använda. Jag menar man får låta bilen parkera själv om man sitter i den. Problemet är att tesla vägrar ta i ansvarsfrågan. hon i transport evolved, blev ju utslängd och bannad från att komma på framtida event när hon ställde frågan om tesla tar kostnaden och försäkringen vid skada (som volvo gör och lovar) iom tesla tyckte det var förolämpande då självkörning aldrig kommer vara med om en olycka. Jag tycker det är självklart att om mot förmodan det sker en olycka så kan ju inte ägaren som ligger och sover hemma i sin säng hållas ersättningsskyldig, ex om någon unddj**** slår upp dörren så det blir en parkeringsskada på annan bil, vems försäkring skall gälla om det sker under en teslanetwork taxiresa.
Lite av hönan och ägget. Planerar man för bilar så behöver man inte bo och bygga lika tätt. Med självkörande bilar och robottaxi är det inte lika viktigt att bo precis vid en tunnelbanestation. Det finns plats i Sverige, även vid storstadsregionerna. Dåliga och begränsade kommunikationer driver upp markpriserna ich konkurrensen om tomterna vilket gör att man tvingas bygga trångt (och dyrt). Dessutom handlar jag i stort sett bara på ställen det går bra att åka bil och parkera på annars får det bli nätet.dd88 skrev:Man kan ju tycka vad man vill, men bilar tar oförskämt mycket utrymme i stadsmiljön. Oavsett så har jag personligen inga problem med att Göteborgs centrum blir bilfritt, för desto snabbare vi kan få död på stadskärnan desto snabbare kan vi få stop på gentrifieringen och få ner hyreskostnaderna, blir så trött varje gång jag ser en mindre butik stänga ner och sen tvingas sälja till underpris till någon av de stora kedjorna för att bostadsbolagen inte godkänner någon annan. Tills dess så ser jag till att handla utanför stan.Xmag skrev:Vi befinner oss i en farlig situation nu när bilhatet är så stort bland politikerna. Bilhatet bygger ju i botten på att bilar är miljöovänliga. Det håller på att ändras väldigt snabbt men bostadsområden byggs med väldigt få platser och skall vara cykelvänliga (inget fel idet så länge de inte är bilovänliga). En annan synpunkt är att bilar är farliga. Det håller också på att ändras, snabbt. Trängsel, som är ett annat motiv till bilhat (konstigt nog då det är betydligt mer obehagligt att det är trångt på bussen) kan också lösas med teknik och självkörande bilar. Kort sagt finns det en stor utveckling när det gäller bilar som kan och kommer att ta bort många av ”problemen” med bilar. Tyvärr så är inte stadsplanerare och beslutsfattare med på tåget(!).Geni87 skrev:Verkligen. Men vi får se vad våra politiker hittar på. Här i Göteborg ska det ju inte finnas några bilar i stan på sikt enligt politikerna, oavsett drivlinetyp. Billiga robottaxis har ju potential att konkurrera ut både vanliga bilar och övrig/dålig kollektivtrafik i städerna, vilket säkert kan resultera i fler fordon som kör runt totalt sett.Xmag skrev:Men eftersom föraren är den största kostnaden kommer det (kunna bli) bli väldigt billigt med robottaxi. I Stockholm skulle det innebära att mans kulle kunna åka robottaxi till kollektivtrafikpris. I Asien åker man långa taxiresor för några 10or och ändå kostar bilarna och bensinen ungefär densamma som i Sverige. Så här finns fet potential att göra det otroligt prisvärt att åka robottaxi.Mickep skrev:Det enda som saknas i tesla network är... Service. Den mänskliga kontakten, den som håller upp dörrar, hjälper att lasta in resväskor och handikappade in och ut ur bilen. Där kan en medföljande "chaufför" erbjuda och det utanför nätverket (den medför också att passagerarna sköter sig och inte gör något olämpligt.)
På eventet sa Elon att Tesla skulle vara ansvarig om det hände något när den körde helt autonomt utan ratt i framtiden.Mickep skrev:Om man har en förare (som har körtkort och fullt ansvarig) så borde det gå att använda. Jag menar man får låta bilen parkera själv om man sitter i den. Problemet är att tesla vägrar ta i ansvarsfrågan. hon i transport evolved, blev ju utslängd och bannad från att komma på framtida event när hon ställde frågan om tesla tar kostnaden och försäkringen vid skada (som volvo gör och lovar) iom tesla tyckte det var förolämpande då självkörning aldrig kommer vara med om en olycka. Jag tycker det är självklart att om mot förmodan det sker en olycka så kan ju inte ägaren som ligger och sover hemma i sin säng hållas ersättningsskyldig, ex om någon unddj**** slår upp dörren så det blir en parkeringsskada på annan bil, vems försäkring skall gälla om det sker under en teslanetwork taxiresa.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Hehe, han sa "probably Tesla"frippan skrev:På eventet sa Elon att Tesla skulle vara ansvarig om det hände något när den körde helt autonomt utan ratt i framtiden.Mickep skrev:Om man har en förare (som har körtkort och fullt ansvarig) så borde det gå att använda. Jag menar man får låta bilen parkera själv om man sitter i den. Problemet är att tesla vägrar ta i ansvarsfrågan. hon i transport evolved, blev ju utslängd och bannad från att komma på framtida event när hon ställde frågan om tesla tar kostnaden och försäkringen vid skada (som volvo gör och lovar) iom tesla tyckte det var förolämpande då självkörning aldrig kommer vara med om en olycka. Jag tycker det är självklart att om mot förmodan det sker en olycka så kan ju inte ägaren som ligger och sover hemma i sin säng hållas ersättningsskyldig, ex om någon unddj**** slår upp dörren så det blir en parkeringsskada på annan bil, vems försäkring skall gälla om det sker under en teslanetwork taxiresa.

2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Angående vem som är ansvarig så tror jag säkert att lagarna i landet kommer att kräva att det är biltillverkaren som är ansvariga. Tar de inte på sig det lär de aldrig få tillstånd att köra autonomt.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Dörruppslag på andra bilar lär man dock få stå för själv. Är ju i grund och botten skadegörelse på annans egendom!
Om den andra bilen dessutom filmar det är det ju svårt att smita...
Om den andra bilen dessutom filmar det är det ju svårt att smita...
Ja det är nog det enda rimliga. Vilket förmodligen Volvo insåg och gjorde därför ett uttalande som gav dem lite go PR.frippan skrev:Angående vem som är ansvarig så tror jag säkert att lagarna i landet kommer att kräva att det är biltillverkaren som är ansvariga. Tar de inte på sig det lär de aldrig få tillstånd att köra autonomt.

Vad skulle han säga annars!?! Att Tesla alltid är ansvarig för alltsom händer med en autonomabil? Vem som är ansvarig beror naturligtvis på vad som händer, precis som det är idag. Men kan man konstatera att det är förarens (autopiloten) som gjort fel så är det Teslas ansvar.ippii skrev:Hehe, han sa "probably Tesla"frippan skrev:På eventet sa Elon att Tesla skulle vara ansvarig om det hände något när den körde helt autonomt utan ratt i framtiden.Mickep skrev:Om man har en förare (som har körtkort och fullt ansvarig) så borde det gå att använda. Jag menar man får låta bilen parkera själv om man sitter i den. Problemet är att tesla vägrar ta i ansvarsfrågan. hon i transport evolved, blev ju utslängd och bannad från att komma på framtida event när hon ställde frågan om tesla tar kostnaden och försäkringen vid skada (som volvo gör och lovar) iom tesla tyckte det var förolämpande då självkörning aldrig kommer vara med om en olycka. Jag tycker det är självklart att om mot förmodan det sker en olycka så kan ju inte ägaren som ligger och sover hemma i sin säng hållas ersättningsskyldig, ex om någon unddj**** slår upp dörren så det blir en parkeringsskada på annan bil, vems försäkring skall gälla om det sker under en teslanetwork taxiresa.
Jämför med en hisstillverkare. Det blir ett delat ansvar mellan tillverkaren, ägaren och den som använder hissen. Servas inte husen ordentligt kan ägaren råka illa ut, saboterar jag som användare hissen som användare så har jag ett ansvar osvGeni87 skrev:Ja det är nog det enda rimliga. Vilket förmodligen Volvo insåg och gjorde därför ett uttalande som gav dem lite go PR.frippan skrev:Angående vem som är ansvarig så tror jag säkert att lagarna i landet kommer att kräva att det är biltillverkaren som är ansvariga. Tar de inte på sig det lär de aldrig få tillstånd att köra autonomt.
Intressant ang. Lidar vs. Vision med kameror:
https://gizmodo.com/elon-musk-was-right ... 1834266742
https://gizmodo.com/elon-musk-was-right ... 1834266742
Hur ser ekonomin ut för Robotaxi?
Elon säger att Tesla ska ta $1/mile vilket väl blir ungefär 6 kr/km. Det är ju inte direkt billigt! Kommer ju inte kunna konkurrera emot kollektivtrafik och inte heller emot egen bil. För mig som har 35km till jobbet så skulle det kosta 9000kr/månad att åka Robotaxi till jobbet. Robotaxi är alltså en konkurrent/ersättare för vanlig taxi och inget som kommer revolutionera resandet.
Elon säger att Tesla ska ta $1/mile vilket väl blir ungefär 6 kr/km. Det är ju inte direkt billigt! Kommer ju inte kunna konkurrera emot kollektivtrafik och inte heller emot egen bil. För mig som har 35km till jobbet så skulle det kosta 9000kr/månad att åka Robotaxi till jobbet. Robotaxi är alltså en konkurrent/ersättare för vanlig taxi och inget som kommer revolutionera resandet.
Om du lyssnade på genomgången så sa han typ ”we just threw some numbers out”.LarsL skrev:Hur ser ekonomin ut för Robotaxi?
Så de siffrorna har inte så mycket med verkligheten att göra.
Har också för mig siffrorna var tänkta för San Francisco och New York. Ganska mycket dyrare där...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Låter som vi bör ta och justera siffrorna för svenska realistiska förhållanden. Det vi tror vad priset behöver hamna för att folk skall slippa obehaget med taxichaufförer och sedan räkna baklänges vad en som hyr ut sin bil till nätverket kan tänkas tjäna (minus kostnader för slitage och försäkringar, skatt et.c.)