Så Transportstyrelsen godkänner inte det intyg som godkänns i övriga EU... Ett intyg som handlar om att det är godkänt och uppfyller alla kraven inom EU.
Våra byråkrater kräver helt enkelt lite mer info. Bara för att visa hur viktiga de är? Och för att visa att alla andra motsvarande myndigheterna i EU har fel?
Det är inte våra byråkrater som ställer till det. De förhåller sig bara till det regelverk som är uppsatt. Olika länder har olika krav. Det är inget konstigt med det och det betyder inte att andra länder har fel, utan bara annorlunda.
Re: Inte hämta bilen.
Postat: 25 feb 2019 12:35
av fredi
Jeppe_E skrev:
fredi skrev:
Så Transportstyrelsen godkänner inte det intyg som godkänns i övriga EU... Ett intyg som handlar om att det är godkänt och uppfyller alla kraven inom EU.
Våra byråkrater kräver helt enkelt lite mer info. Bara för att visa hur viktiga de är? Och för att visa att alla andra motsvarande myndigheterna i EU har fel?
Det är inte våra byråkrater som ställer till det. De förhåller sig bara till det regelverk som är uppsatt. Olika länder har olika krav. Det är inget konstigt med det och det betyder inte att andra länder har fel, utan bara annorlunda.
Nej, det är inte olika regelverk inom EU. Reglerna har harmoniserats så att en biltillverkare bara behöver skapa ett CoC-dokument och så ska registreringen fungera i hela EU.
Re: Inte hämta bilen.
Postat: 25 feb 2019 14:17
av TeslaTissel
fredi skrev:
Jeppe_E skrev:
fredi skrev:
Så Transportstyrelsen godkänner inte det intyg som godkänns i övriga EU... Ett intyg som handlar om att det är godkänt och uppfyller alla kraven inom EU.
Våra byråkrater kräver helt enkelt lite mer info. Bara för att visa hur viktiga de är? Och för att visa att alla andra motsvarande myndigheterna i EU har fel?
Det är inte våra byråkrater som ställer till det. De förhåller sig bara till det regelverk som är uppsatt. Olika länder har olika krav. Det är inget konstigt med det och det betyder inte att andra länder har fel, utan bara annorlunda.
Nej, det är inte olika reglerverk inom EU. Reglerna har harmoniserats så att en biltillverkare bara behöver skapa ett CoC-dokument och så ska registreringen fungera i hela EU.
Vet inte riktigt vad man skall säga om det här. Bara att avvakta ytterligare en vecka, en vecka till och... ??
Re: Inte hämta bilen.
Postat: 25 feb 2019 14:21
av Jeppe_E
fredi skrev:
Jeppe_E skrev:
fredi skrev:
Så Transportstyrelsen godkänner inte det intyg som godkänns i övriga EU... Ett intyg som handlar om att det är godkänt och uppfyller alla kraven inom EU.
Våra byråkrater kräver helt enkelt lite mer info. Bara för att visa hur viktiga de är? Och för att visa att alla andra motsvarande myndigheterna i EU har fel?
Det är inte våra byråkrater som ställer till det. De förhåller sig bara till det regelverk som är uppsatt. Olika länder har olika krav. Det är inget konstigt med det och det betyder inte att andra länder har fel, utan bara annorlunda.
Nej, det är inte olika reglerverk inom EU. Reglerna har harmoniserats så att en biltillverkare bara behöver skapa ett CoC-dokument och så ska registreringen fungera i hela EU.
Men uppenbarligen så är det något som fattas, antingen på CoC-dokumentet (knappast troligt) eller från Tesla (mer troligt)
Re: Inte hämta bilen.
Postat: 25 feb 2019 14:31
av Kalle
Jeppe_E skrev:
fredi skrev:
Jeppe_E skrev:
fredi skrev:
Så Transportstyrelsen godkänner inte det intyg som godkänns i övriga EU... Ett intyg som handlar om att det är godkänt och uppfyller alla kraven inom EU.
Våra byråkrater kräver helt enkelt lite mer info. Bara för att visa hur viktiga de är? Och för att visa att alla andra motsvarande myndigheterna i EU har fel?
Det är inte våra byråkrater som ställer till det. De förhåller sig bara till det regelverk som är uppsatt. Olika länder har olika krav. Det är inget konstigt med det och det betyder inte att andra länder har fel, utan bara annorlunda.
Nej, det är inte olika reglerverk inom EU. Reglerna har harmoniserats så att en biltillverkare bara behöver skapa ett CoC-dokument och så ska registreringen fungera i hela EU.
Men uppenbarligen så är det något som fattas, antingen på CoC-dokumentet (knappast troligt) eller från Tesla (mer troligt)
Men då borde de ju inte fiunka i tyskland, norge, danmark, shweich, nederländerna, belgium osv heller, men det gör det.
Re: Inte hämta bilen.
Postat: 25 feb 2019 14:53
av fredi
Jeppe_E skrev:
fredi skrev:
Jeppe_E skrev:
fredi skrev:
Så Transportstyrelsen godkänner inte det intyg som godkänns i övriga EU... Ett intyg som handlar om att det är godkänt och uppfyller alla kraven inom EU.
Våra byråkrater kräver helt enkelt lite mer info. Bara för att visa hur viktiga de är? Och för att visa att alla andra motsvarande myndigheterna i EU har fel?
Det är inte våra byråkrater som ställer till det. De förhåller sig bara till det regelverk som är uppsatt. Olika länder har olika krav. Det är inget konstigt med det och det betyder inte att andra länder har fel, utan bara annorlunda.
Nej, det är inte olika reglerverk inom EU. Reglerna har harmoniserats så att en biltillverkare bara behöver skapa ett CoC-dokument och så ska registreringen fungera i hela EU.
Men uppenbarligen så är det något som fattas, antingen på CoC-dokumentet (knappast troligt) eller från Tesla (mer troligt)
Det är Tesla som har tagit fram och lämnat in CoC-dokumentet så det du skriver låter väldigt underligt. Du menar alltså att inget är fel i CoC, men att Tesla ändå har gjort något fel i det?
Och samma CoC har alltså godkänts i övriga EU-länder (och gissningsvis har Norge genom EFTA samma regler de också) UTAN problem.
Re: Inte hämta bilen.
Postat: 25 feb 2019 15:03
av zyax
fredi skrev:
Så Transportstyrelsen godkänner inte det intyg som godkänns i övriga EU... Ett intyg som handlar om att det är godkänt och uppfyller alla kraven inom EU.
Våra byråkrater kräver helt enkelt lite mer info. Bara för att visa hur viktiga de är? Och för att visa att alla andra motsvarande myndigheterna i EU har fel?
Sverige är väldigt byråkratiskt, det kan man och har rätt att klaga på, men Tesla bör ju ha vetat om det här så den största skulden hamnar ändå där.
Re: Inte hämta bilen.
Postat: 25 feb 2019 15:24
av Snotling
Hade tid i morgon i Göteborg.
Inget samtal ännu, men jag ringde själv och då blev jag avbokad.
Förhoppningsvis senare i veckan men det kan bli i nästa vecka också enligt hon jag pratade med.
Re: Inte hämta bilen.
Postat: 25 feb 2019 15:43
av cesar
Jag blev uppringd imorse och blev inbokad på torsdag 10:00 i Malmö.
Third time’s the charm..?
Re: Inte hämta bilen.
Postat: 25 feb 2019 15:50
av Jeppe_E
fredi skrev:
Jeppe_E skrev:
fredi skrev:
Jeppe_E skrev:
fredi skrev:
Så Transportstyrelsen godkänner inte det intyg som godkänns i övriga EU... Ett intyg som handlar om att det är godkänt och uppfyller alla kraven inom EU.
Våra byråkrater kräver helt enkelt lite mer info. Bara för att visa hur viktiga de är? Och för att visa att alla andra motsvarande myndigheterna i EU har fel?
Det är inte våra byråkrater som ställer till det. De förhåller sig bara till det regelverk som är uppsatt. Olika länder har olika krav. Det är inget konstigt med det och det betyder inte att andra länder har fel, utan bara annorlunda.
Nej, det är inte olika reglerverk inom EU. Reglerna har harmoniserats så att en biltillverkare bara behöver skapa ett CoC-dokument och så ska registreringen fungera i hela EU.
Men uppenbarligen så är det något som fattas, antingen på CoC-dokumentet (knappast troligt) eller från Tesla (mer troligt)
Det är Tesla som har tagit fram och lämnat in CoC-dokumentet så det du skriver låter väldigt underligt. Du menar alltså att inget är fel i CoC, men att Tesla ändå har gjort något fel i det?
Och samma CoC har alltså godkänts i övriga EU-länder (och gissningsvis har Norge genom EFTA samma regler de också) UTAN problem.
Ja?
Återigen (känns som om jag upprepar mig här), bara för att andra länder godkänner CoC-dokumentet, så betyder det inte automatiskt att Sverige gör det. Det spelar ingen roll hur harmoniserat det är. Om Transportstyrelsen anser att det fattas information, så får ju Tesla tillgodohålla denna information. Jag säger alltså inte att det är fel i CoC.
Re: Inte hämta bilen.
Postat: 25 feb 2019 17:23
av Megaman
cesar skrev:
Jag blev uppringd imorse och blev inbokad på torsdag 10:00 i Malmö.
Third time’s the charm..?
Var i Malmö skulle du hämta den? På SC?
Re: Inte hämta bilen.
Postat: 25 feb 2019 18:06
av cesar
Megaman skrev:
cesar skrev:
Jag blev uppringd imorse och blev inbokad på torsdag 10:00 i Malmö.
Third time’s the charm..?
Var i Malmö skulle du hämta den? På SC?
Samma som de två tidigare ggr:
Bokad tid för leverans vid Malmö Boplatsgatan
Feb. 28, 2019 at 10:00 AM
Malmö Boplatsgatan
Boplatsgatan 2
Malmö, SK 213 76
Re: Inte hämta bilen.
Postat: 25 feb 2019 18:19
av pejvic
SKULLE ALDRIG HÄMTA EN LEASINGBIL DEN SISTA....
Re: Inte hämta bilen.
Postat: 25 feb 2019 18:22
av Bjelke
pejvic skrev:
SKULLE ALDRIG HÄMTA EN LEASINGBIL DEN SISTA....
Been there done that
Tesla hade lovat att jag skulle få hämta min första bil den första vardagen i April och sedan så ändrade dom sig och krävde den sista Mars allra senast...
Skitsmart... not...
Re: Inte hämta bilen.
Postat: 25 feb 2019 18:28
av Smutt
pejvic skrev:
SKULLE ALDRIG HÄMTA EN LEASINGBIL DEN SISTA....
Varför inte?
Re: Inte hämta bilen.
Postat: 25 feb 2019 18:29
av MikaelE
pejvic skrev:
SKULLE ALDRIG HÄMTA EN LEASINGBIL DEN SISTA....
Varför?
Re: Inte hämta bilen.
Postat: 25 feb 2019 18:32
av dstr
MikaelE skrev:
pejvic skrev:
SKULLE ALDRIG HÄMTA EN LEASINGBIL DEN SISTA....
Varför?
Förmånsvärde betalas per kalendermånad.
Re: Inte hämta bilen.
Postat: 25 feb 2019 18:34
av Alx
Spelar dock ingen roll för förmånsvärdet om man redan har en förmånsbil som man ska byta in.
Re: Inte hämta bilen.
Postat: 25 feb 2019 18:34
av Bjelke
dstr skrev:
MikaelE skrev:
pejvic skrev:
SKULLE ALDRIG HÄMTA EN LEASINGBIL DEN SISTA....
Varför?
Förmånsvärde betalas per kalendermånad.
Och lite tuffare rent likviditetsmässigt då det skickas fakturor hej vilt nära inpå varandra (inget megaproblem om man vet om det osv)...
Re: Inte hämta bilen.
Postat: 25 feb 2019 18:40
av MikaelE
dstr skrev:
MikaelE skrev:
pejvic skrev:
SKULLE ALDRIG HÄMTA EN LEASINGBIL DEN SISTA....
Varför?
Förmånsvärde betalas per kalendermånad.
Tack. Man lär sig nåt varje dag.
Re: Inte hämta bilen.
Postat: 25 feb 2019 18:43
av Walker
TeslaTissel skrev:
fredi skrev:
Jeppe_E skrev:
fredi skrev:
Så Transportstyrelsen godkänner inte det intyg som godkänns i övriga EU... Ett intyg som handlar om att det är godkänt och uppfyller alla kraven inom EU.
Våra byråkrater kräver helt enkelt lite mer info. Bara för att visa hur viktiga de är? Och för att visa att alla andra motsvarande myndigheterna i EU har fel?
Det är inte våra byråkrater som ställer till det. De förhåller sig bara till det regelverk som är uppsatt. Olika länder har olika krav. Det är inget konstigt med det och det betyder inte att andra länder har fel, utan bara annorlunda.
Nej, det är inte olika reglerverk inom EU. Reglerna har harmoniserats så att en biltillverkare bara behöver skapa ett CoC-dokument och så ska registreringen fungera i hela EU.
Vet inte riktigt vad man skall säga om det här. Bara att avvakta ytterligare en vecka, en vecka till och... ??
Hmmmm.... känner igen det där.
Min bil stod 5 veckor hos min ÅF.....
LYCKA TILL!!!!
Re: Inte hämta bilen.
Postat: 25 feb 2019 18:52
av Megaman
cesar skrev:
Megaman skrev:
cesar skrev:
Jag blev uppringd imorse och blev inbokad på torsdag 10:00 i Malmö.
Third time’s the charm..?
Var i Malmö skulle du hämta den? På SC?
Samma som de två tidigare ggr:
Bokad tid för leverans vid Malmö Boplatsgatan
Feb. 28, 2019 at 10:00 AM
Malmö Boplatsgatan
Boplatsgatan 2
Malmö, SK 213 76
Tack, då är det på SC
Re: Inte hämta bilen.
Postat: 25 feb 2019 19:08
av Ante74
Hmm, kanske en förklaring?
Tjänsten går söka via blocket bla.
Re: Inte hämta bilen.
Postat: 25 feb 2019 19:35
av bylund
Ante74 skrev:
Hmm, kanske en förklaring?
Tjänsten går söka via blocket bla.
De kom på att det vore bra att ha någon med den kompetensen nu?
Re: Inte hämta bilen.
Postat: 25 feb 2019 19:40
av Jeppe_E
bylund skrev:
Ante74 skrev:
Hmm, kanske en förklaring?
Tjänsten går söka via blocket bla.
De kom på att det vore bra att ha någon med den kompetensen nu?
"Specialist"
Läs: Vi behöver någon som kan knappa in registreringsuppgifter fort som fan.
Vi kallar tjänsten för specialist, så låter det bättre än administratör.