Eftersom Tesla har kontroll både på bilen och laddaren är det väl inget som hindrar att Tesla använder helt andra protokoll när en Tesla laddar än när en annan bil laddar eller när en M3 laddar på en vanlig CCS.
DC laddning är ju rätt simpelt (+ till + å - till -) och kan väl styras fritt med mjukvaran i bil och laddare.
Kablarna till kontaken är rated till minst 270A i alla fall även ifall laddaren inte håller denna laddström i mer än 20 minuter.
CCS-SuC.png
Oavsett så följer de garanterat inte CCS 1.0 till Model 3. Troligen är det exakt samma protokoll till Model 3 som till Model S/X i dagsläget och andra bilar kan ännu inte ladda vid SuperChargers.
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Postat: 06 jan 2019 13:38
av Henrik Torphammar
S/X måste ju ta över 350A om det skall bli några 115kW alls. 270A låter lågt.
(Notera att toppeffekten på S/X infaller bara vid låg SoC dvs spänning närmare 300V än 400V.)
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Postat: 07 jan 2019 21:44
av TeslaTissel
Electrify America CCS - Colorado
We wanted to explore if Tesla could fit a CCS port under the door next to its Tesla port. We were quite surprised! Do you want both CCS & Tesla ports? What do you prefer?
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Postat: 08 jan 2019 00:00
av apkungen
Tycker ändå att det är en relevant fråga om man kan ladda från båda kablarna samtidigt. Finns många ställen man kan koppla in sig från två håll utan och blockera en annan laddare.
Förvånansvärt ofta så har en bil typ laddat fullt, laddar kanske med 15 kW medan en annan toppar upp, 25 kW. Varje laddar lämnar ifrån sig runt 145 kW tror jag så då finns det 100 kW outnyttjat som en tredje bil kan ta.
Också grymt om man bara kan koppla in den och så startar laddning automatiskt när den andra pluggar ur. Då kan man koppla in den och sen gå in o äta . Dock kan ju en annan laddare blir ledig före den man kopplat in på...
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Postat: 08 jan 2019 07:29
av Gustafsson
Håller med om frågans relevans, det skulle inte vara så väldigt svårt att få till det tänker jag, men som så många här - det är ju ett forum och inte någon vetenskaplig konferens- killgissar jag att det inte är värt besväret, då det väldigt sällan är fullt på SuC. Men om intelligensen att reglera detta mestadels redan finns i bilarna och handskakningen är någorlunda intelligent, så kan det väl göras ? Säkrast att helt ”stänga av” ena sladden när den andra laddar som någon skrev,
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Postat: 08 jan 2019 08:45
av Geni87
Gustafsson skrev:
Håller med om frågans relevans, det skulle inte vara så väldigt svårt att få till det tänker jag, men som så många här - det är ju ett forum och inte någon vetenskaplig konferens- killgissar jag att det inte är värt besväret, då det väldigt sällan är fullt på SuC. Men om intelligensen att reglera detta mestadels redan finns i bilarna och handskakningen är någorlunda intelligent, så kan det väl göras ? Säkrast att helt ”stänga av” ena sladden när den andra laddar som någon skrev,
Ja båda kablarna behöver nog vara anslutna via varsin kontaktor för att kunna koppla bort den ena kabeln om bara den andra är ansluten, annars är det tveksamt om det ens är lagligt. Men eftersom båda kablarna skulle bli kopplade på samma utgång kan det nog bli lite knepigt med spännings- och effektregleringen om två bilar med väldigt olika SOC får för sig att ladda samtidigt... Risken är ju att det blir strömrusning från ett batteri med hög SOC till ett med låg SOC.
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Postat: 08 jan 2019 09:00
av Elmil
Geni87 skrev:
Gustafsson skrev:
Håller med om frågans relevans, det skulle inte vara så väldigt svårt att få till det tänker jag, men som så många här - det är ju ett forum och inte någon vetenskaplig konferens- killgissar jag att det inte är värt besväret, då det väldigt sällan är fullt på SuC. Men om intelligensen att reglera detta mestadels redan finns i bilarna och handskakningen är någorlunda intelligent, så kan det väl göras ? Säkrast att helt ”stänga av” ena sladden när den andra laddar som någon skrev,
Ja båda kablarna behöver nog vara anslutna via varsin kontaktor för att kunna koppla bort den ena kabeln om bara den andra är ansluten, annars är det tveksamt om det ens är lagligt. Men eftersom båda kablarna skulle bli kopplade på samma utgång kan det nog bli lite knepigt med spännings- och effektregleringen om två bilar med väldigt olika SOC får för sig att ladda samtidigt... Risken är ju att det blir strömrusning från ett batteri med hög SOC till ett med låg SOC.
Det är väl precis samma sak med en "vanlig" 50kW kombinerad CCS/Chademo-laddare. Två kablar med olika kontrollogik och protokoll delar på DC kraftmodul. Problemet är bara att det går inte att ladda två batterier från samma DC-källa. Gäller även de CCS/Chademo som påstås klara samtidig laddning, det krävs dubbel krafthårdvara (vilket vissa iofs är förberedda för).
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Postat: 08 jan 2019 09:18
av Geni87
Elmil skrev:
Geni87 skrev:
Gustafsson skrev:
Håller med om frågans relevans, det skulle inte vara så väldigt svårt att få till det tänker jag, men som så många här - det är ju ett forum och inte någon vetenskaplig konferens- killgissar jag att det inte är värt besväret, då det väldigt sällan är fullt på SuC. Men om intelligensen att reglera detta mestadels redan finns i bilarna och handskakningen är någorlunda intelligent, så kan det väl göras ? Säkrast att helt ”stänga av” ena sladden när den andra laddar som någon skrev,
Ja båda kablarna behöver nog vara anslutna via varsin kontaktor för att kunna koppla bort den ena kabeln om bara den andra är ansluten, annars är det tveksamt om det ens är lagligt. Men eftersom båda kablarna skulle bli kopplade på samma utgång kan det nog bli lite knepigt med spännings- och effektregleringen om två bilar med väldigt olika SOC får för sig att ladda samtidigt... Risken är ju att det blir strömrusning från ett batteri med hög SOC till ett med låg SOC.
Det är väl precis samma sak med en "vanlig" 50kW kombinerad CCS/Chademo-laddare. Två kablar med olika kontrollogik och protokoll delar på DC kraftmodul. Problemet är bara att det går inte att ladda två batterier från samma DC-källa. Gäller även de CCS/Chademo som påstås klara samtidig laddning, det krävs dubbel krafthårdvara (vilket vissa iofs är förberedda för).
Jo, det var det som var min poäng.
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Postat: 08 jan 2019 12:51
av chaffis75
Geni87 skrev:
Gustafsson skrev:
Håller med om frågans relevans, det skulle inte vara så väldigt svårt att få till det tänker jag, men som så många här - det är ju ett forum och inte någon vetenskaplig konferens- killgissar jag att det inte är värt besväret, då det väldigt sällan är fullt på SuC. Men om intelligensen att reglera detta mestadels redan finns i bilarna och handskakningen är någorlunda intelligent, så kan det väl göras ? Säkrast att helt ”stänga av” ena sladden när den andra laddar som någon skrev,
Ja båda kablarna behöver nog vara anslutna via varsin kontaktor för att kunna koppla bort den ena kabeln om bara den andra är ansluten, annars är det tveksamt om det ens är lagligt. Men eftersom båda kablarna skulle bli kopplade på samma utgång kan det nog bli lite knepigt med spännings- och effektregleringen om två bilar med väldigt olika SOC får för sig att ladda samtidigt... Risken är ju att det blir strömrusning från ett batteri med hög SOC till ett med låg SOC.
Ganska snyggt att de har lyckats bygga om detta i existerande SuC, både kontakter som du nämner men även lite elektronik för att känna av vilken som är ansluten och slå på strömmen på rätt uttag så att säga.
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Postat: 08 jan 2019 14:23
av Geni87
chaffis75 skrev:
Geni87 skrev:
Gustafsson skrev:
Håller med om frågans relevans, det skulle inte vara så väldigt svårt att få till det tänker jag, men som så många här - det är ju ett forum och inte någon vetenskaplig konferens- killgissar jag att det inte är värt besväret, då det väldigt sällan är fullt på SuC. Men om intelligensen att reglera detta mestadels redan finns i bilarna och handskakningen är någorlunda intelligent, så kan det väl göras ? Säkrast att helt ”stänga av” ena sladden när den andra laddar som någon skrev,
Ja båda kablarna behöver nog vara anslutna via varsin kontaktor för att kunna koppla bort den ena kabeln om bara den andra är ansluten, annars är det tveksamt om det ens är lagligt. Men eftersom båda kablarna skulle bli kopplade på samma utgång kan det nog bli lite knepigt med spännings- och effektregleringen om två bilar med väldigt olika SOC får för sig att ladda samtidigt... Risken är ju att det blir strömrusning från ett batteri med hög SOC till ett med låg SOC.
Ganska snyggt att de har lyckats bygga om detta i existerande SuC, både kontakter som du nämner men även lite elektronik för att känna av vilken som är ansluten och slå på strömmen på rätt uttag så att säga.
Inte kontakter, kontaktorer. Det är inte speciellt komplicerat att få till, men visst är det bra att de inte har behövt bygga om stationerna speciellt mycket. Frågan är om det var tur eller skicklighet.
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Postat: 08 jan 2019 14:50
av Jeppe_E
Geni87 skrev:
chaffis75 skrev:
Geni87 skrev:
Gustafsson skrev:
Håller med om frågans relevans, det skulle inte vara så väldigt svårt att få till det tänker jag, men som så många här - det är ju ett forum och inte någon vetenskaplig konferens- killgissar jag att det inte är värt besväret, då det väldigt sällan är fullt på SuC. Men om intelligensen att reglera detta mestadels redan finns i bilarna och handskakningen är någorlunda intelligent, så kan det väl göras ? Säkrast att helt ”stänga av” ena sladden när den andra laddar som någon skrev,
Ja båda kablarna behöver nog vara anslutna via varsin kontaktor för att kunna koppla bort den ena kabeln om bara den andra är ansluten, annars är det tveksamt om det ens är lagligt. Men eftersom båda kablarna skulle bli kopplade på samma utgång kan det nog bli lite knepigt med spännings- och effektregleringen om två bilar med väldigt olika SOC får för sig att ladda samtidigt... Risken är ju att det blir strömrusning från ett batteri med hög SOC till ett med låg SOC.
Ganska snyggt att de har lyckats bygga om detta i existerande SuC, både kontakter som du nämner men även lite elektronik för att känna av vilken som är ansluten och slå på strömmen på rätt uttag så att säga.
Inte kontakter, kontaktorer. Det är inte speciellt komplicerat att få till, men visst är det bra att de inte har behövt bygga om stationerna speciellt mycket. Frågan är om det var tur eller skicklighet.
Tur
Det har ju runnit väldigt mycket vatten under broarna sedan de första SuC sattes upp i EU. Fanns förmodligen inte på kartan att man skulle börja leverera bilar till EU med CCS. Då skulle det ju funnits där från början (så tänker jag ivf).
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Postat: 08 jan 2019 15:51
av Geni87
Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
chaffis75 skrev:
Geni87 skrev:
Gustafsson skrev:
Håller med om frågans relevans, det skulle inte vara så väldigt svårt att få till det tänker jag, men som så många här - det är ju ett forum och inte någon vetenskaplig konferens- killgissar jag att det inte är värt besväret, då det väldigt sällan är fullt på SuC. Men om intelligensen att reglera detta mestadels redan finns i bilarna och handskakningen är någorlunda intelligent, så kan det väl göras ? Säkrast att helt ”stänga av” ena sladden när den andra laddar som någon skrev,
Ja båda kablarna behöver nog vara anslutna via varsin kontaktor för att kunna koppla bort den ena kabeln om bara den andra är ansluten, annars är det tveksamt om det ens är lagligt. Men eftersom båda kablarna skulle bli kopplade på samma utgång kan det nog bli lite knepigt med spännings- och effektregleringen om två bilar med väldigt olika SOC får för sig att ladda samtidigt... Risken är ju att det blir strömrusning från ett batteri med hög SOC till ett med låg SOC.
Ganska snyggt att de har lyckats bygga om detta i existerande SuC, både kontakter som du nämner men även lite elektronik för att känna av vilken som är ansluten och slå på strömmen på rätt uttag så att säga.
Inte kontakter, kontaktorer. Det är inte speciellt komplicerat att få till, men visst är det bra att de inte har behövt bygga om stationerna speciellt mycket. Frågan är om det var tur eller skicklighet.
Tur
Det har ju runnit väldigt mycket vatten under broarna sedan de första SuC sattes upp i EU. Fanns förmodligen inte på kartan att man skulle börja leverera bilar till EU med CCS. Då skulle det ju funnits där från början (så tänker jag ivf).
Håller med dig. Men väldigt bra att Tesla biter i det sura äpplet nu och inför CCS, frågan är om de kommer göra samma sak i USA på sikt.
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Postat: 08 jan 2019 16:06
av Teslaspolen
Det känns ju dock lite sent påtänkt nu. Hade det varit innan Model 3 rullade ut ur fabriken hade det varit möjligt. Men nu? Känns tveksamt, tyvärr.
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Postat: 08 jan 2019 17:04
av chaffis75
Teslaspolen skrev:
Det känns ju dock lite sent påtänkt nu. Hade det varit innan Model 3 rullade ut ur fabriken hade det varit möjligt. Men nu? Känns tveksamt, tyvärr.
Frågan är nog lite vad deras amerikanska kontakt tål om man tänker på SuC v3, jag tror ju CCS är lösningen för v3 I Europa.
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Postat: 08 jan 2019 17:11
av Geni87
Teslaspolen skrev:
Det känns ju dock lite sent påtänkt nu. Hade det varit innan Model 3 rullade ut ur fabriken hade det varit möjligt. Men nu? Känns tveksamt, tyvärr.
Jo jag vet, inte omöjligt att ändra sig nu dock, även om det blir bökigare jämfört med i Europa där M3 lanseras med CCS från start. Egentligen skiter jag i hur de gör i USA, men bara för sakens skull att det är trevligt med gemensamma standarder hade det varit kul.
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Postat: 08 jan 2019 17:31
av chaffis75
Geni87 skrev:
Teslaspolen skrev:
Det känns ju dock lite sent påtänkt nu. Hade det varit innan Model 3 rullade ut ur fabriken hade det varit möjligt. Men nu? Känns tveksamt, tyvärr.
Jo jag vet, inte omöjligt att ändra sig nu dock, även om det blir bökigare jämfört med i Europa där M3 lanseras med CCS från start. Egentligen skiter jag i hur de gör i USA, men bara för sakens skull att det är trevligt med gemensamma standarder hade det varit kul.
Ja de blir väl inte riktigt samma ändå eftersom de lär bli CCS med typ1 uttag i USA om de nu ska köra CCS.
Dessutom mer komplicerat eftersom deras destination laddare inte heller kommer fungera.
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Postat: 08 jan 2019 18:06
av Geni87
chaffis75 skrev:
Geni87 skrev:
Teslaspolen skrev:
Det känns ju dock lite sent påtänkt nu. Hade det varit innan Model 3 rullade ut ur fabriken hade det varit möjligt. Men nu? Känns tveksamt, tyvärr.
Jo jag vet, inte omöjligt att ändra sig nu dock, även om det blir bökigare jämfört med i Europa där M3 lanseras med CCS från start. Egentligen skiter jag i hur de gör i USA, men bara för sakens skull att det är trevligt med gemensamma standarder hade det varit kul.
Ja de blir väl inte riktigt samma ändå eftersom de lär bli CCS med typ1 uttag i USA om de nu ska köra CCS.
Dessutom mer komplicerat eftersom deras destination laddare inte heller kommer fungera.
Nej det är sant, deras "gamla" uttag har mer likheter med rådande standard i Europa jämfört med i USA. Nu menade jag inte att standarden är exakt samma i Europa som i USA, men bara att varje kontinent håller sig till en standard hade ju varit trevligt...
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Postat: 15 jan 2019 16:24
av bjelkeman
Här kan vi hålla reda på alla Superchargers som byggts om för CCS.
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Postat: 15 jan 2019 18:32
av Ampera
bjelkeman skrev:
Här kan vi hålla reda på alla Superchargers som byggts om för CCS.
Intressant att Karlskrona är med. Den är väl privatägd?
Kommer Tesla att bygga om den oxå?
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Postat: 15 jan 2019 19:21
av bylund
Ampera skrev:
Intressant att Karlskrona är med. Den är väl privatägd?
Kommer Tesla att bygga om den oxå?
Jag gissar att någon bara använde https://supercharge.info/ som källa. Det vore direkt förvånande om Tesla skulle göra någon modifiering av den.
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Postat: 15 jan 2019 19:37
av Teslaspolen
Men den måste väl ändå kännas lite föråldrad vid det här laget?
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Postat: 15 jan 2019 22:36
av chaffis75
bylund skrev:
Ampera skrev:
Intressant att Karlskrona är med. Den är väl privatägd?
Kommer Tesla att bygga om den oxå?
Jag gissar att någon bara använde https://supercharge.info/ som källa. Det vore direkt förvånande om Tesla skulle göra någon modifiering av den.
Känns väl lika konstigt om de inte uppdateras tycker jag åtminstone.
Att den är. Privat ägd syns ju inte direkt utan de är bara för man hänger här som man vet de.
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Postat: 15 jan 2019 22:53
av bylund
chaffis75 skrev:
Känns väl lika konstigt om de inte uppdateras tycker jag åtminstone.
Att den är. Privat ägd syns ju inte direkt utan de är bara för man hänger här som man vet de.
Fast hänger man inte här eller motsvarande så vet man inte om den. Den syns inte på Teslas egna kartor, mer än att det är en destinationsladdare på 22 kW tillgänglig för allmänheten satt på samma adress. Finns det en sådan också, eller är det bara fast chargern som finns där?
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Postat: 16 jan 2019 07:06
av chaffis75
bylund skrev:
chaffis75 skrev:
Känns väl lika konstigt om de inte uppdateras tycker jag åtminstone.
Att den är. Privat ägd syns ju inte direkt utan de är bara för man hänger här som man vet de.
Fast hänger man inte här eller motsvarande så vet man inte om den. Den syns inte på Teslas egna kartor, mer än att det är en destinationsladdare på 22 kW tillgänglig för allmänheten satt på samma adress. Finns det en sådan också, eller är det bara fast chargern som finns där?
Där finns även destination charger.
Sen kanske inte den stora allmänheten känner till denna laddare men alla som är varit i Karlskrona känner du till denna då den ligger så centralt så för turister och lokal befolkning är den väldigt känd.
Jag tror den konverteras dock lär den inte ligga först i listan.
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Postat: 16 jan 2019 07:10
av Bjelke
Och man är ingen riktig Teslaägare förrns man har laddat där såklart
(och föråldrad är den/dom väl knappast då den laddar snabbare än nästintill alla andra i Sverige förutom Teslas egna, den gav 60kW när jag var där iaf)