Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifiering
Moderator: Redaktion
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Hybrider hoppas och tror jag är ett kortvarigt elände. Dubbel drivlina ger bara ännu mer servicebehov til väldigt liten nytta. Enda anledningen till att de finns är ju att tillverkarna av dem inte stoppar större batterier i dem och skippar fossilmotorn. När priset för batterier blir ännu lägre kommer ingen köpa en hybrid.
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Så är det och det är lite därför som jag själv inte bytt ut min dieselspis än. Jag tänker inte köpa en hybridbil, men för många är det ett enklare val än en ren elbil.ovelundkvist skrev:Hybrider hoppas och tror jag är ett kortvarigt elände. Dubbel drivlina ger bara ännu mer servicebehov til väldigt liten nytta. Enda anledningen till att de finns är ju att tillverkarna av dem inte stoppar större batterier i dem och skippar fossilmotorn. När priset för batterier blir ännu lägre kommer ingen köpa en hybrid.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Jag tror inte på ”alternativa” bränslen och det gör inte Volwagen heller, längre. De tror att bilindustrin helt och hållet måste satsa på elbilar från och med nu.Stevvee skrev:Absolut tror jag elbil är extremt skönt och jag hoppas kunna byta hybriden mot en renel vid nästa tillfälle. Men jag tror dock ändå att det kommer komma alternativ precis som det finns 3 olika bränslen idag (egentligen fler) så tror jag vissa kör El och andra någon annan miljövänlig produkt.
https://www.cleanenergywire.org/news/vo ... ver-e-cars
Biobränslen skulle ta alldeles för mycket areal i anspråk för att vara hållbart i längden. Vi bör utnyttja denna areal till bättre saker än att oldla fordonsbränsle på den. Det går åt typ 400ggr mer areal för att odla biobränsle än att sätta upp solceller.
Bränsleceller ligger enligt Volkswagen minst 10 år bort innan de går att använda i personbilar. Då har redan infrastrukturen för elbilar etablerats fullt ut och alla parkeringsplatser kommer ha möjlighet till normalladdning. Då kommer även lägenhetsmänniskor att ha fulladdat batteri på morgonen och ingen kommer tycka det är smidigt att behöva åka en omväg för att tanka, vilka endel gör idag (

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Om du syftar på plug-in hybrider så har jag svårt att hålla med dig. 2015 så stod andelen BEV/PHEV 60/40 av försäljningen i världen och jag läste en del kommentarer om att plug-in hybrider framöver kommer växa snabbare och ta över innan BEV tar över igen. Nu har Kina såklart haft en stor påverkan men sen dess så har BEV i världen ökat snabbare än PHEV varje år och förra året var fördelningen 69/31 vilket är den största ledningen sedan 2011 då det var 70/30. Om vi kollar på endast Europa så är det såklart annorlunda men där var BEV större än PHEV förra året för första gången sedan 2014. I USA tror jag Model 3 själv sålde fler än samtliga PHEV tillsammans förra året.Jeppe_E skrev:Ja, det verkar ju gå skitdåligt för Volvo redan?Zalman3 skrev:I USA tappade BMW 3-serien ca 50% av sin försäljning på 7 månader, hur mycket tappar Volvo det närmsta året i sin försäljning?
https://www.media.volvocars.com/global/ ... hs-of-2019
Allmänheten är inte == detta forum.De flesta är inte riktigt där än. Försäljningen av rena fossilbilar kommer först att ersättas av hybrider och sen av elbilar.
Om du syftar på vanliga hybrider som Volvo nu satsar på så verkar de öka men inte så mycket. Detta är den nyaste statistiken jag kunde hitta och där syns det att hybrider är betydligt större men som sagt en medioker ökning.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Fördelningen mellan laddhybrider och elbilar beror mycket på skatteregler. Bättre batterier leder till bättre elbilar och en större betydelse för den elektriska drivlinan i laddhybrider. Enskilda modeller kan gå åt olika håll, men den övergripande trenden är mot mer eldrift.
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Finns väl 3 huvudargument för PHEV kontra BEV.
PRISET hittills finns det inga BEV med tillräcklig räckvidd o storlek till ett attraktivt pris. Detta argument lär leva max ett år till.
RÄCKVIDDSÅNGEST man vågar inte lita på endast el. En ICE är fortfarande en trygghet för många. Hur många gånger har jag inte fått frågan hur jag gör när batteriet tar slut... Även detta argument försvinner ju fler som inser överlägsenheten hos en BEV efter att ha provkört eller ha
ha en kompis som gjort det.
HEMMALADDNING utan laddning hemma är det fortfarande ett nickel med laddning. Här behöver politikerna jobba hårdare och ställa krav/underlätta utbyggnaden av vårdplatser på bostadsparkeringar
PRISET hittills finns det inga BEV med tillräcklig räckvidd o storlek till ett attraktivt pris. Detta argument lär leva max ett år till.
RÄCKVIDDSÅNGEST man vågar inte lita på endast el. En ICE är fortfarande en trygghet för många. Hur många gånger har jag inte fått frågan hur jag gör när batteriet tar slut... Även detta argument försvinner ju fler som inser överlägsenheten hos en BEV efter att ha provkört eller ha
ha en kompis som gjort det.
HEMMALADDNING utan laddning hemma är det fortfarande ett nickel med laddning. Här behöver politikerna jobba hårdare och ställa krav/underlätta utbyggnaden av vårdplatser på bostadsparkeringar
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Bättre än i korridoren menar du?bullen skrev:...Här behöver politikerna jobba hårdare och ställa krav/underlätta utbyggnaden av vårdplatser på bostadsparkeringar
ms 76132 "Eleamore"
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
The man who invented auto correct should burn in hello12man skrev:Bättre än i korridoren menar du?bullen skrev:...Här behöver politikerna jobba hårdare och ställa krav/underlätta utbyggnaden av vårdplatser på bostadsparkeringar

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Meningen eller ny auto correct?bullen skrev:The man who invented auto correct should burn in hello12man skrev:Bättre än i korridoren menar du?bullen skrev:...Här behöver politikerna jobba hårdare och ställa krav/underlätta utbyggnaden av vårdplatser på bostadsparkeringar


Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Brukar säga om ”Biobränslen” som HVO mm
-det må vara Co2 neutralt i någon beräkning men vill man inte själv, eller att ens barn ska, andas det som kommer ur avgssröret bör det ge en tankeställare eller viss insikt...
-det må vara Co2 neutralt i någon beräkning men vill man inte själv, eller att ens barn ska, andas det som kommer ur avgssröret bör det ge en tankeställare eller viss insikt...

Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Blev faktiskt förvånad över att se siffrorna för 2018 för Europa. Totalt 345.000 BEV/PHEV och av dessa var 190.000 BEV och 155.000 PHEV. Volvo XC60 T8 var den näst bäst säljande plug-in hybriden. Det är väl knappast någon överraskning att Model 3 kommer att toppa listan över antalet sålda BEV 2019vigge50 skrev:Om du syftar på plug-in hybrider så har jag svårt att hålla med dig. 2015 så stod andelen BEV/PHEV 60/40 av försäljningen i världen och jag läste en del kommentarer om att plug-in hybrider framöver kommer växa snabbare och ta över innan BEV tar över igen. Nu har Kina såklart haft en stor påverkan men sen dess så har BEV i världen ökat snabbare än PHEV varje år och förra året var fördelningen 69/31 vilket är den största ledningen sedan 2011 då det var 70/30. Om vi kollar på endast Europa så är det såklart annorlunda men där var BEV större än PHEV förra året för första gången sedan 2014. I USA tror jag Model 3 själv sålde fler än samtliga PHEV tillsammans förra året.
Om du syftar på vanliga hybrider som Volvo nu satsar på så verkar de öka men inte så mycket. Detta är den nyaste statistiken jag kunde hitta och där syns det att hybrider är betydligt större men som sagt en medioker ökning.

Vet inte riktigt vad du menar när du säger "vanliga hybrider som Volvo nu satsar på"? Volvo bygger/satsar ju på plug-in hybrider, inte på toyotahybrider.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Det är väl de där 48 volts låtsashybriderna som Volvo lyckades lura i svensk media att det var något revolutionerande som avses.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Det vill säga, ännu mesigare än Toyotas hybrider.ovelundkvist skrev:Det är väl de där 48 volts låtsashybriderna som Volvo lyckades lura i svensk media att det var något revolutionerande som avses.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Något jag inte fattar är att de sätter dessa system på en diesel, varför?ovelundkvist skrev:Det är väl de där 48 volts låtsashybriderna som Volvo lyckades lura i svensk media att det var något revolutionerande som avses.
Har även sett att man sparar ungefär 3gram i utsläpp vilket jag kan tycka knappt är lönt speciellt då de skiljer ca 20000 I pris. Man kan också ifrågasätta de som alla fossil kramare brukar, dvs hut många mil måste man köra inna. Man får tillbaka miljö påverkan från de extra batterier och annat som krävs.
Nej jag är allt mer övertygad om att detta är antingen eller, antingen fortsätter man köra traditionella avgasmotorer eller så kör man bev, där bev såklart är att föredra.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Nä, när Volvo sa att de skulle elektrifiera hela deras utbud så sa de att hybrider och plug-in hybrider skulle utgöra medparten av försäljningen. Förhoppningsvis kommer de erbjuda plug-in hybrider av samtliga modeller men enligt vanliga hybrider är också en del av deras satsning.Jeppe_E skrev:Blev faktiskt förvånad över att se siffrorna för 2018 för Europa. Totalt 345.000 BEV/PHEV och av dessa var 190.000 BEV och 155.000 PHEV. Volvo XC60 T8 var den näst bäst säljande plug-in hybriden. Det är väl knappast någon överraskning att Model 3 kommer att toppa listan över antalet sålda BEV 2019vigge50 skrev:Om du syftar på plug-in hybrider så har jag svårt att hålla med dig. 2015 så stod andelen BEV/PHEV 60/40 av försäljningen i världen och jag läste en del kommentarer om att plug-in hybrider framöver kommer växa snabbare och ta över innan BEV tar över igen. Nu har Kina såklart haft en stor påverkan men sen dess så har BEV i världen ökat snabbare än PHEV varje år och förra året var fördelningen 69/31 vilket är den största ledningen sedan 2011 då det var 70/30. Om vi kollar på endast Europa så är det såklart annorlunda men där var BEV större än PHEV förra året för första gången sedan 2014. I USA tror jag Model 3 själv sålde fler än samtliga PHEV tillsammans förra året.
Om du syftar på vanliga hybrider som Volvo nu satsar på så verkar de öka men inte så mycket. Detta är den nyaste statistiken jag kunde hitta och där syns det att hybrider är betydligt större men som sagt en medioker ökning.
Vet inte riktigt vad du menar när du säger "vanliga hybrider som Volvo nu satsar på"? Volvo bygger/satsar ju på plug-in hybrider, inte på toyotahybrider.
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
OK, jag har inte så bra koll på hybrider/plug-in eftersom det inte är intressant för mig. Förutsatte lite att man satsar på plug-in hybrider snarare än vanliga hybrider. Nu testar ju Volvo vingarna med elbilar genom Polestar, så vi får väl se hur detta fungerar på marknaden.vigge50 skrev:Nä, när Volvo sa att de skulle elektrifiera hela deras utbud så sa de att hybrider och plug-in hybrider skulle utgöra medparten av försäljningen. Förhoppningsvis kommer de erbjuda plug-in hybrider av samtliga modeller men enligt vanliga hybrider är också en del av deras satsning.Jeppe_E skrev:Blev faktiskt förvånad över att se siffrorna för 2018 för Europa. Totalt 345.000 BEV/PHEV och av dessa var 190.000 BEV och 155.000 PHEV. Volvo XC60 T8 var den näst bäst säljande plug-in hybriden. Det är väl knappast någon överraskning att Model 3 kommer att toppa listan över antalet sålda BEV 2019vigge50 skrev:Om du syftar på plug-in hybrider så har jag svårt att hålla med dig. 2015 så stod andelen BEV/PHEV 60/40 av försäljningen i världen och jag läste en del kommentarer om att plug-in hybrider framöver kommer växa snabbare och ta över innan BEV tar över igen. Nu har Kina såklart haft en stor påverkan men sen dess så har BEV i världen ökat snabbare än PHEV varje år och förra året var fördelningen 69/31 vilket är den största ledningen sedan 2011 då det var 70/30. Om vi kollar på endast Europa så är det såklart annorlunda men där var BEV större än PHEV förra året för första gången sedan 2014. I USA tror jag Model 3 själv sålde fler än samtliga PHEV tillsammans förra året.
Om du syftar på vanliga hybrider som Volvo nu satsar på så verkar de öka men inte så mycket. Detta är den nyaste statistiken jag kunde hitta och där syns det att hybrider är betydligt större men som sagt en medioker ökning.
Vet inte riktigt vad du menar när du säger "vanliga hybrider som Volvo nu satsar på"? Volvo bygger/satsar ju på plug-in hybrider, inte på toyotahybrider.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
De sa också att 50% ska vara rena BEV:ar 2025, och resten då en mix av midhybrider och pluginhybrider.vigge50 skrev:Nä, när Volvo sa att de skulle elektrifiera hela deras utbud så sa de att hybrider och plug-in hybrider skulle utgöra medparten av försäljningen. Förhoppningsvis kommer de erbjuda plug-in hybrider av samtliga modeller men enligt vanliga hybrider är också en del av deras satsning.Jeppe_E skrev:Blev faktiskt förvånad över att se siffrorna för 2018 för Europa. Totalt 345.000 BEV/PHEV och av dessa var 190.000 BEV och 155.000 PHEV. Volvo XC60 T8 var den näst bäst säljande plug-in hybriden. Det är väl knappast någon överraskning att Model 3 kommer att toppa listan över antalet sålda BEV 2019vigge50 skrev:Om du syftar på plug-in hybrider så har jag svårt att hålla med dig. 2015 så stod andelen BEV/PHEV 60/40 av försäljningen i världen och jag läste en del kommentarer om att plug-in hybrider framöver kommer växa snabbare och ta över innan BEV tar över igen. Nu har Kina såklart haft en stor påverkan men sen dess så har BEV i världen ökat snabbare än PHEV varje år och förra året var fördelningen 69/31 vilket är den största ledningen sedan 2011 då det var 70/30. Om vi kollar på endast Europa så är det såklart annorlunda men där var BEV större än PHEV förra året för första gången sedan 2014. I USA tror jag Model 3 själv sålde fler än samtliga PHEV tillsammans förra året.
Om du syftar på vanliga hybrider som Volvo nu satsar på så verkar de öka men inte så mycket. Detta är den nyaste statistiken jag kunde hitta och där syns det att hybrider är betydligt större men som sagt en medioker ökning.
Vet inte riktigt vad du menar när du säger "vanliga hybrider som Volvo nu satsar på"? Volvo bygger/satsar ju på plug-in hybrider, inte på toyotahybrider.
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Kom nu nyare statistik för februari i europa, rena elbilar växer fort, plug-in hybrider minskar och vanliga hybrider ökar något. Hybrider är fortfarande större än plug-in hybrider och elbilar tillsammans men ska bli intressant att se utvecklingen framöver.Jeppe_E skrev:Blev faktiskt förvånad över att se siffrorna för 2018 för Europa. Totalt 345.000 BEV/PHEV och av dessa var 190.000 BEV och 155.000 PHEV. Volvo XC60 T8 var den näst bäst säljande plug-in hybriden. Det är väl knappast någon överraskning att Model 3 kommer att toppa listan över antalet sålda BEV 2019vigge50 skrev:Om du syftar på plug-in hybrider så har jag svårt att hålla med dig. 2015 så stod andelen BEV/PHEV 60/40 av försäljningen i världen och jag läste en del kommentarer om att plug-in hybrider framöver kommer växa snabbare och ta över innan BEV tar över igen. Nu har Kina såklart haft en stor påverkan men sen dess så har BEV i världen ökat snabbare än PHEV varje år och förra året var fördelningen 69/31 vilket är den största ledningen sedan 2011 då det var 70/30. Om vi kollar på endast Europa så är det såklart annorlunda men där var BEV större än PHEV förra året för första gången sedan 2014. I USA tror jag Model 3 själv sålde fler än samtliga PHEV tillsammans förra året.
Om du syftar på vanliga hybrider som Volvo nu satsar på så verkar de öka men inte så mycket. Detta är den nyaste statistiken jag kunde hitta och där syns det att hybrider är betydligt större men som sagt en medioker ökning.
Vet inte riktigt vad du menar när du säger "vanliga hybrider som Volvo nu satsar på"? Volvo bygger/satsar ju på plug-in hybrider, inte på toyotahybrider.

https://insideevs.com/tesla-model-3-top ... es-charts/
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Volvo Cars första batterimonteringslinje håller på att byggas vid företagets bilfabrik i Ghent i Belgien. Den första helt elektriska Volvon som ska byggas där när monteringslinjer står klar i slutet av året är XC40. Redan i dag tillverkas laddhybriden XC40 där.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Jag kan tänka mig att hybrider kan få en viss ökning de närmsta åren när framförallt rena dieselbilar antagligen fasas ut hos många tillverkare. Toyota säljer väl knappt några dieselbilar på personbilssidan numera (https://internationalfleetworld.com/toy ... s-by-2019/). Tror inte man ska lägga någon större vikt vid just den statistiken, mer intressant är BEV vs alternativen.vigge50 skrev:Hybrider är fortfarande större än plug-in hybrider och elbilar tillsammans men ska bli intressant att se utvecklingen framöver.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Pluginhybrider minskade antalet sålda i maj i år mot maj förra året! Andelen ökade dock då diesel och bensin föll kraftigt (22% respektive 21%).
Samtidigt en ökning med 335% på elbilar!!
Jag börjar tro att hybrider blir en snabbare parantes än vad man knanske förväntat sig...
Vi får se hur det ser ut kommande månader.. Det är rätt intressant att följa nu!!
Samtidigt en ökning med 335% på elbilar!!
Jag börjar tro att hybrider blir en snabbare parantes än vad man knanske förväntat sig...
Vi får se hur det ser ut kommande månader.. Det är rätt intressant att följa nu!!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Den snabba Hybridparantesen kommer användas av belackare som argument för att elbilar också är en parantes. Vänta bara till ... kommer ut osv.
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 796
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Från en DN-bilaga i helgen.
Vi går helt mot elektrifiering nu.
Mvh
Nilsson
Nilsson
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Så Volvo vill peka på att elbilar kommer att få nya skatter och så verkar de vilja att dessa nya skatter inte kommer komma till avgasbilar. Allt för att fördröja elekrifieringen så att de får mer tid att nygga elbilar vilket de säger inte är lika enkelt som att "bygga en ordinär bil".
Hur svårt det är beror självklart på hur mycket man satsar på det. Satsar man halvhjärtat på det blir det såklart mycket svårare.
Hur svårt det är beror självklart på hur mycket man satsar på det. Satsar man halvhjärtat på det blir det såklart mycket svårare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.