Re: Tesla Roadster 2.0
Postat: 19 nov 2017 18:15
Varför diskuteras detta i denna tråd?
Trådarna blir ju oläsliga som det är nu.
Trådarna blir ju oläsliga som det är nu.
Ni får väl ändå köra tomt och ladda fullt för att se hur mycket som går in. Eller om ni litar på datorn i bilen ladda fullt och köra till tomt och notera åtgången kapacitet. Att titta på GOM är ju inte tillförlitligt alls som precis konstaterats.vigge50 skrev:Det är helt klart ett problem som gör det omöjligt att se hur degraderingen har påverkats, Tesla ändrar sättet att beräkna räckvidden med sina uppdateringar.Pontus skrev:Men när din bil var ny så räknade Tesla med 200 Wh/km i typical och nu är det 190 Wh/km som gäller. 421km som ger 84,2kWh och 417km nu ger 79,23 kWh dvs 396 gamla km.kangru skrev:Jag har 417km på 100% på 85D efter 2år och 4K mil och hade 421km som ny.Tars skrev:Trist att höra.
Min 90d har hållit sig likadant efter 1600 mil. Ingen degradering.
Vill inte strö salt i såret. Sorry.![]()
Har 407 km vid 90% och 450 km vid 100% på 90d.
Gissar på "Guess-O-Meter"Nicke Nyfiken skrev:GOM?
I believ in you!Remuz skrev:Jag har räknat ut att jag kan försvara ett köp av roadstern om jag bara 4-dubblar min lön. Har tre år på mig då bara...
Prestandamässigt utklassar Roadstern en Formula E-bil, som har 250 hästkrafter och accelererar från 0-100 på 3.0s. Batteriet är på 28 kWh. Sen vilken av de som är bäst på en bana är dock inte lika lätt att svara på.MagnusG skrev:Hur står sig Roadstern jämfört med en Formel E bil?
Jag är inte insatt i reglerna för Formel E, det är otroligt tråkigt att titta på. Men hur skulle en Roadster 2.0 klara sig i ett sånt race?
Formula-e är väl det bästa inom racing med elbilar och det skulle vara löjligt om man kunde ställa upp med en Roadster 2.0 och vinna.
De måste ha massa begränsningar som stryper bilarna i Formel E. Som det verkar vara nu är det upplagt att batterierna precis räcker ett lopp om man snålkör.
De borde vara drivande för utveckligen av elbilar istället med snabba batteribyten och snabbladdning. Formel 1 brukar vara först med senaste tekniken inom bilindustrin. Men det kanske kommer en Formula Roadster i framtiden.
Vem vill titta på Formel E om man vet att Roadster lätt kör ifrån de bilarna. Får man ställa upp i ett Formel 1 lopp med en elbil? Ett par vingar på Roadstern och den kan tävla mot en Formel 1 bil.
Model 3 har väl egentligen mer än 75 kWh verkar det som och Model 3 har 5 sittplatser istället för 2+2 samt rätt mycket mer bagageutrymme jämfört med Roadstern. Dock tror jag att bilarna kommer att levereras med ny batterikemi när de väl levereras om 3 år. Tesla vill nog främst få ner vikten på de där 200 kWh samt få bättre temperaturhantering och kostnad kommer nog vara mindre prioriterat.TiborBlomhall skrev:Snackade med Fredrik på Elbilen i Sverige. Han är ytterst tveksam hur Tesla lyckats få in 200 kWh batterier i den lilla karossen. I Model 3 SAS det få plats max 75 kWh och Roadstern är lika liten.
De måste väl typ stoppa batterier överallt. I dörrarna får man väl plats med några kWh?![]()
Enda alternativet är att de har fått fram nya mer effektiva batterier. Ska Gigafabriken redan byta tillverkningen?
Kanske det flaskhalsen i Gigafabriken handlar om.TiborBlomhall skrev:Ska Gigafabriken redan byta tillverkningen?
Om jag får nån att slå mig tillräckligt hårt i huvudet så att jag förlorar förståndet så kan jag försvara ett köp av en Roadster.Remuz skrev:Jag har räknat ut att jag kan försvara ett köp av roadstern om jag bara 4-dubblar min lön. Har tre år på mig då bara...
Så till och med tävlingsbilarna ligger 5-10 år efter Tesla. En tävlingsbil med 28 kWh batteri och 250 hk var väl bra för 10 år sen men nu räcker det alltså att uppdatera en Leaf eller e-Golf med bättre motor så klår man bilarna i Formel E. Vad tävlar de om egentligen?MaLund13 skrev:
Prestandamässigt utklassar Roadstern en Formula E-bil, som har 250 hästkrafter och accelererar från 0-100 på 3.0s. Batteriet är på 28 kWh. Sen vilken av de som är bäst på en bana är dock inte lika lätt att svara på.
Svetsar man ihop två celler med bara någon millimeter mellan så blir de ju bara 14cm höga. Måtta med fingrarna 14cm, det går ju in under golvet lätt. Sen tar ju själva kapslingen en del men en rad celler till ger ju ändå bara 71mm till! Vikten där emot är ju den dubbla med dubbelt så många celler oavsett hur utvecklingen går.Baretta skrev:Kan dom inte ha lagt två pack ovanpå varandra?
Jag bör tillägga att han var på eventet och sett Roadstern live.TiborBlomhall skrev:Snackade med Fredrik på Elbilen i Sverige. Han är ytterst tveksam hur Tesla lyckats få in 200 kWh batterier i den lilla karossen. I Model 3 SAS det få plats max 75 kWh och Roadstern är lika liten.
De måste väl typ stoppa batterier överallt. I dörrarna får man väl plats med några kWh?![]()
Enda alternativet är att de har fått fram nya mer effektiva batterier. Ska Gigafabriken redan byta tillverkningen?
Tröskelplåten är visserligen hög men jag gissar på att det har mer med att det är en Roadster att göra, dvs stabilitet. Sätet är bevisligen betydligt lägre än tröskeln:LarsL skrev:Utrymmet under sätet såg ut att bara fullt med batterier. Tröskelplåten går upp väldigt högt vilket verkar konstigt om de inte gömt batterier bakom den. Andra har snackat om att bilen har en kardantunnel där det kan rymmas många batterier. Jag tror inte alls att det är omöjligt att få in 200kWh i bilen.
Det kanske inte var 200 kWh i prototypen på uppvisningen. Tesla räknar med att knöka i ett sån batteripack med de celler som finns tillgängliga om tre till fyra år?TiborBlomhall skrev:Jag bör tillägga att han var på eventet och sett Roadstern live.TiborBlomhall skrev:Snackade med Fredrik på Elbilen i Sverige. Han är ytterst tveksam hur Tesla lyckats få in 200 kWh batterier i den lilla karossen. I Model 3 SAS det få plats max 75 kWh och Roadstern är lika liten.
De måste väl typ stoppa batterier överallt. I dörrarna får man väl plats med några kWh?![]()
Enda alternativet är att de har fått fram nya mer effektiva batterier. Ska Gigafabriken redan byta tillverkningen?
Han trodde inte de fick in två batteripack ovanpå varandra. Och bagageutrymmet var också så stort så inga batterier där.
Nåt utöver det vanliga var de då de pressade bilen hela kvällen utan vila och utan laddningRic skrev:Det kanske inte var 200 kWh i prototypen på uppvisningen. Tesla räknar med att knöka i ett sån batteripack med de celler som finns tillgängliga om tre till fyra år?TiborBlomhall skrev:Jag bör tillägga att han var på eventet och sett Roadstern live.TiborBlomhall skrev:Snackade med Fredrik på Elbilen i Sverige. Han är ytterst tveksam hur Tesla lyckats få in 200 kWh batterier i den lilla karossen. I Model 3 SAS det få plats max 75 kWh och Roadstern är lika liten.
De måste väl typ stoppa batterier överallt. I dörrarna får man väl plats med några kWh?![]()
Enda alternativet är att de har fått fram nya mer effektiva batterier. Ska Gigafabriken redan byta tillverkningen?
Han trodde inte de fick in två batteripack ovanpå varandra. Och bagageutrymmet var också så stort så inga batterier där.
Angående max 75 kWh i Model 3så har jag också svårt att tro 200 kWh är svårt att få plats med men de kör samtidigt bilarna i 2 timmar med mängder av full accelerationer, det borde kräva en hel del battteri även ifall då kan få tillbaka en del av energin när du bromsar.TiborBlomhall skrev:Jag bör tillägga att han var på eventet och sett Roadstern live.TiborBlomhall skrev:Snackade med Fredrik på Elbilen i Sverige. Han är ytterst tveksam hur Tesla lyckats få in 200 kWh batterier i den lilla karossen. I Model 3 SAS det få plats max 75 kWh och Roadstern är lika liten.
De måste väl typ stoppa batterier överallt. I dörrarna får man väl plats med några kWh?![]()
Enda alternativet är att de har fått fram nya mer effektiva batterier. Ska Gigafabriken redan byta tillverkningen?
Han trodde inte de fick in två batteripack ovanpå varandra. Och bagageutrymmet var också så stort så inga batterier där.
Dom delarna av GF som inte är byggda kanske får bygga annan batteristruktur, när dom blir byggda... (solklart)?TiborBlomhall skrev:Snackade med Fredrik på Elbilen i Sverige. Han är ytterst tveksam hur Tesla lyckats få in 200 kWh batterier i den lilla karossen. I Model 3 SAS det få plats max 75 kWh och Roadstern är lika liten.
De måste väl typ stoppa batterier överallt. I dörrarna får man väl plats med några kWh?![]()
Enda alternativet är att de har fått fram nya mer effektiva batterier. Ska Gigafabriken redan byta tillverkningen?
De celler som ska finnas tillgängliga för massproduktion inom 3 år måste finnas tillgängliga för test redan idag. Sedan var man väldigt noga med att poängtera att siffrorna var för grundversionen. Självsäkerheten de visade upp tror jag beror på att man redan har ett 200 kWh pack i bilen, och att den går 400+ km/h osv.Ric skrev:Det kanske inte var 200 kWh i prototypen på uppvisningen. Tesla räknar med att knöka i ett sån batteripack med de celler som finns tillgängliga om tre till fyra år?
Det vete tusan! Nästa steg i förnedringen av Bugatti är att ställa den på ett släp bakom Roadstern och ändå komma fram snabbare...Walker skrev:Tyvärr så tror jag inte att ens det räcker i mitt fall.Jerker skrev:Om jag får nån att slå mig tillräckligt hårt i huvudet så att jag förlorar förståndet så kan jag försvara ett köp av en Roadster.Remuz skrev:Jag har räknat ut att jag kan försvara ett köp av roadstern om jag bara 4-dubblar min lön. Har tre år på mig då bara...
Bilen har ju ingen dragkrok.