Sida 7 av 9

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Postat: 05 sep 2018 13:22
av Zalman3
Tesla ligger steget före hela tiden angående snabbladdning.

1. Nu laddar man en Tesla i 120kW, medan CCS och Chademo laddar i 50kW(vet att det finns någon enstaka laddade över 50kW).
2. Om 2-3 år när Ionity med flera får uppladdhastigheten, så kan Tesla konkurrera om priset. Pratade med Porschesäljaren och han sa att det inte skulle vara billigare att snabbladda hos Ionity än att tanka en fossilbil. Tesla tar idag 1,90kr per kWh. Men när version 3 kommer av Teslas snabbladdare, så ska de flesta ha solceller och batterier och i bästa fall köra offgrid där så är möjligt. Tesla Semi ska ju kosta 8cent per kWh att ladda, runt 70-80öre per kWh, då borde bilarna på sikt också kunna ladda till det priset.

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Postat: 05 sep 2018 13:43
av Legato
Zalman3 skrev:
Tesla ligger steget före hela tiden angående snabbladdning.

1. Nu laddar man en Tesla i 120kW, medan CCS och Chademo laddar i 50kW(vet att det finns någon enstaka laddade över 50kW).
Är väl bättre att uppge faktiska siffror än teoretiska. För Tesla är det väl snarare 95-110kW beroende på modell. På Chademo är det väl i praktiken max på runt 45 kW (har aldrig kommit över 40 kW, men bara laddat en handfull gånger)? Har dock ej koll på vad CCS levererar "på riktigt".

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Postat: 05 sep 2018 13:44
av Svenssons
Tesla Supercharger lär inte köras offgrid. Vore bara dumt och oekonomiskt. Tesla lär inte heller ligga före alla konkurrenter. Dagens avgasbilmärken får dras med gammal teknik i gamla bilar, det samma gäller Tesla. Det kommer alltså inte vara så lätt för Tesla att byta laddkontakt eller köra på 800 volt istället för 400 volt för att ta ett par exempel.

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Postat: 05 sep 2018 14:04
av Zalman3
Svenssons skrev:
Tesla Supercharger lär inte köras offgrid. Vore bara dumt och oekonomiskt. Tesla lär inte heller ligga före alla konkurrenter. Dagens avgasbilmärken får dras med gammal teknik i gamla bilar, det samma gäller Tesla. Det kommer alltså inte vara så lätt för Tesla att byta laddkontakt eller köra på 800 volt istället för 400 volt för att ta ett par exempel.
"Tesla pushes Supercharger V3 to ‘end of the year’, says it will be ‘zombie apocalypse-proof’"
"The CEO also commented on the long-term potential charge rate of Supercharger, which he sees eventually reaching 3 to 4 times the current rate: 360 to 480 kW."
https://electrek.co/2018/06/06/tesla-pu ... ies-solar/

"Elon Musk teases new ‘Tesla Supercharger V3’ with over 350 kW power output and off-grid solar + Powerpacks"
https://electrek.co/2016/12/24/tesla-su ... elon-musk/

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Postat: 05 sep 2018 14:24
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Tesla Supercharger lär inte köras offgrid. Vore bara dumt och oekonomiskt. Tesla lär inte heller ligga före alla konkurrenter. Dagens avgasbilmärken får dras med gammal teknik i gamla bilar, det samma gäller Tesla. Det kommer alltså inte vara så lätt för Tesla att byta laddkontakt eller köra på 800 volt istället för 400 volt för att ta ett par exempel.
"Tesla pushes Supercharger V3 to ‘end of the year’, says it will be ‘zombie apocalypse-proof’"
"The CEO also commented on the long-term potential charge rate of Supercharger, which he sees eventually reaching 3 to 4 times the current rate: 360 to 480 kW."
https://electrek.co/2018/06/06/tesla-pu ... ies-solar/

"Elon Musk teases new ‘Tesla Supercharger V3’ with over 350 kW power output and off-grid solar + Powerpacks"
https://electrek.co/2016/12/24/tesla-su ... elon-musk/
Det är en sak att en Supercharger kan köras utan att vara beroende av ström från nätet under lite användning och kort tid och en annan sak att sätta upp en Supercharger off-grid. För Europa finns ingen vits att ha en Supercharger off-grid. Inte ens i Australien lär det bli off-grid. Elon säger inte heller att det kommer byggas någon off-grid Supercharger.

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Postat: 05 sep 2018 14:33
av 12man
Surfaren skrev:
12man skrev:
De ÄR först med blåekersfälgar
Inte ens det. Porsche hann före:
http://gtspirit.com/2018/03/06/official ... s-turismo/
Oj glömde, på en produktionsbil menade jag 8-)

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Postat: 05 sep 2018 14:36
av Svenssons
12man skrev:
Surfaren skrev:
12man skrev:
De ÄR först med blåekersfälgar
Inte ens det. Porsche hann före:
http://gtspirit.com/2018/03/06/official ... s-turismo/
Oj glömde, på en produktionsbil menade jag 8-)
På vilken produktionsbil är det?

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Postat: 05 sep 2018 14:37
av Zalman3
TECHNOLOGY : ALL NEW 2019 MERCEDES - BENZ EQC ELECTRIC SUV l DRIVE UNIT EXPLAINED

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Postat: 05 sep 2018 14:38
av 12man
Mustaschmannens igår

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Postat: 05 sep 2018 14:42
av Svenssons
12man skrev:
Mustaschmannens igår
Den är ju inte i produktion ännu, produktionen startar först nästa år. Vi får se hur de bilarna ser ut och om Mercedes då är först.

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Postat: 05 sep 2018 15:10
av gellerstam
mati skrev:
strejf skrev:
Det jag retade mig på var när de sa "as safe as any other Mercedes". Först tänkte jag att det var ju konstigt, men sen insåg jag att de kan ju förstås inte säga att den har bättre säkerhet än deras fossilbilar.. hur skulle det se ut?

Dessutom ingen frunk. Jag är besviken på bilen :(
Ja precis. Han babblar nånting om att de har stoppat in en massa stålrör i frunken för att kunna uppnå samma säkerhetsnivå som med en fossilbil. Jag fattar verkligen inte. Menar de verkligen att en kompakt och flera hundra kilo tung metallklump framför föraren ska bidra till ökad säkerhet? Det hela bevisar att de inte är intresserade av elbilar. De har fortfarande inte fattat. Man bygger en halvdan grej som inte sticker ut nånstans, varken tekniskt, säkerhetsmässigt eller prestandamässigt. Jag är uppriktigt talat jäkligt besviken eftersom jag hade förväntat mig att Mercedes kan mycket bättre än så. Tydligen inte.
Hittade denna på tuben. Verkar som att de byggt en låssas ICE med växellåda under huven. Kanske där av ingen frunk? En teori skulle kunna vara att om nu plattan delas med ICE bilar så kanske den kräver en "motor" under huven för att uppfylla sina krockprov och där av denna besynnerliga konstruktion?
EQC-rör.jpg

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Postat: 05 sep 2018 15:56
av Swede1
Mm, det var en kalkon konstruktion, en jättehuv fylld med stålrör och en kardantunnel som de ska pressas in i vid frontalkrock. Men blir billigare med samma delar förstås. Hoppas bilen blir billig att köpa...

Tror ändå många Mercedes kunder kommer provköra och köpa.

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Postat: 05 sep 2018 16:28
av Geni87
Swede1 skrev:
Mm, det var en kalkon konstruktion, en jättehuv fylld med stålrör och en kardantunnel som de ska pressas in i vid frontalkrock. Men blir billigare med samma delar förstås. Hoppas bilen blir billig att köpa...

Tror ändå många Mercedes kunder kommer provköra och köpa.
Precis, alternativet hade varit en variant på främre krockstruktur beroende på om det är en ICE eller BEV. (vilket hade varit ett bättre alternativ)

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Postat: 05 sep 2018 17:16
av Legato
Swede1 skrev:
Mm, det var en kalkon konstruktion, en jättehuv fylld med stålrör och en kardantunnel som de ska pressas in i vid frontalkrock. Men blir billigare med samma delar förstås. Hoppas bilen blir billig att köpa...

Tror ändå många Mercedes kunder kommer provköra och köpa.
"Billig" känns som en omöjlighet (även om det såklart är relativt). Har väl hittills inte hänt att någon elbil lanserats med prislapp som varit lägre än den utannonserade, däremot har ju motsatsen hänt flera gånger.

Rimligen kommer den starta någonstans mellan 750k och 900k med väldigt magert med utrustning.

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Postat: 05 sep 2018 18:27
av Walker
Legato skrev:
Swede1 skrev:
Mm, det var en kalkon konstruktion, en jättehuv fylld med stålrör och en kardantunnel som de ska pressas in i vid frontalkrock. Men blir billigare med samma delar förstås. Hoppas bilen blir billig att köpa...

Tror ändå många Mercedes kunder kommer provköra och köpa.
"Billig" känns som en omöjlighet (även om det såklart är relativt). Har väl hittills inte hänt att någon elbil lanserats med prislapp som varit lägre än den utannonserade, däremot har ju motsatsen hänt flera gånger.

Rimligen kommer den starta någonstans mellan 750k och 900k med väldigt magert med utrustning.
kunde inte sagt det bättre själv :roll: ....men vänta - jag HAR ju sagt det. ;)

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Postat: 05 sep 2018 19:37
av vigge50
Från teknikens värld
Är EQC en billig elbil?

– I och med alla teknik och stort batteripack som ska leverera räckvidd av det längre slaget är detta ingen bil som kommer att köpas av gemene man. Någon prislapp har inte annonserats, men Mercedes i Sverige siktar på att komma under miljonen.
https://teknikensvarld.se/mercedes-eqc- ... s-elbilen/

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Postat: 05 sep 2018 19:48
av TeslaTissel
Det verkar vara felaktiga uppgifter kring Mercedes EQC!

Mercedes har erkänt detta enligt samma källa.

https://insideevs.com/mercedes-eqc-200- ... incorrect/

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Postat: 05 sep 2018 20:42
av fth
TeslaTissel skrev:
Det verkar vara felaktiga uppgifter kring Mercedes EQC!

Mercedes har erkänt detta enligt samma källa.

https://insideevs.com/mercedes-eqc-200- ... incorrect/
"Erkänt" är väl inte riktigt rätt ord, dom har klantat sig rejält. Dom har alltså testat enligt WLTP, räknat om det till NEDC, och vill sen att journalisterna skall jämföra EQCs NEDC-siffra med konkurrenternas WLTP-siffra :shock:

Från Mercedes egen EQC-sida:
Uppgifterna om räckvidd och acceleration är preliminära och har fastställts av en teknisk tjänst för certifieringsförfarandet i enlighet med WLTP-kontrollförfarandet och räknats om till NEDC-värden
Fullkomligt obegripligt agerande, varför redovisar dom helt enkelt inte WLTP-siffran, den har dom ju uppenbarligen?
Eller är den helt enkelt så usel att dom inte vill att den skall sabotera lanseringen?

/fth

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Postat: 05 sep 2018 21:02
av Laban
gellerstam skrev:
Hittade denna på tuben. Verkar som att de byggt en låssas ICE med växellåda under huven. Kanske där av ingen frunk? En teori skulle kunna vara att om nu plattan delas med ICE bilar så kanske den kräver en "motor" under huven för att uppfylla sina krockprov och där av denna besynnerliga konstruktion?
EQC-rör.jpg
Den ska tydligen (kunna) byggas på samma produktionslinor som befintliga modeller, gissningvis ex GLC som har exakt samma axelavstånd. Så det är nog en kombination av arv från fossilsidan samt kanske produktionsmässigt. Man bygger ihop enheten precis som motor + växellåda i en fossilbil och monterar in hela enheten på samma sätt.

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Postat: 05 sep 2018 21:05
av TeslaTissel
fth skrev:
TeslaTissel skrev:
Det verkar vara felaktiga uppgifter kring Mercedes EQC!

Mercedes har erkänt detta enligt samma källa.

https://insideevs.com/mercedes-eqc-200- ... incorrect/
"Erkänt" är väl inte riktigt rätt ord, dom har klantat sig rejält. Dom har alltså testat enligt WLTP, räknat om det till NEDC, och vill sen att journalisterna skall jämföra EQCs NEDC-siffra med konkurrenternas WLTP-siffra :shock:

Från Mercedes egen EQC-sida:
Uppgifterna om räckvidd och acceleration är preliminära och har fastställts av en teknisk tjänst för certifieringsförfarandet i enlighet med WLTP-kontrollförfarandet och räknats om till NEDC-värden
Fullkomligt obegripligt agerande, varför redovisar dom helt enkelt inte WLTP-siffran, den har dom ju uppenbarligen?
Eller är den helt enkelt så usel att dom inte vill att den skall sabotera lanseringen?

/fth
Ja jag var tvungen att gnugga ögonen, trodde jag läste fel först? Obegripligt.
Och det står även på svenska hemsidan alltså!?

Våra svenska medier verkar inte snappat upp det ännu?

Hepp!

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Postat: 05 sep 2018 21:09
av fth
TeslaTissel skrev:
Ja jag var tvungen att gnugga ögonen, trodde jag läste fel först? Obegripligt.
Och det står även på svenska hemsidan alltså!?

Våra svenska medier verkar inte snappat upp det ännu?

Hepp!
Se följande länk, bläddra ned typ en sida så kommer texten jag citerade som en fotnot:

https://www.mercedes-benz.se/passengerc ... odule.html

Jag börjar allvarligt betvivla motorjournalisternas kompetens och/eller integritet, så det här kommer nog att gå dom förbi, alternativt mörkas :(

/fth

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Postat: 05 sep 2018 21:31
av fth
Vill ni ha ett till "scoop" som inte kommer att hamna i pressen? Den inbyggda laddaren verkar som sagt vara 32A enfas, dvs max 7.4kW, men när man läser texten i lanseringen så får man intrycket att bara man skaffar en Wallbox från Mercedes så får man plötsligt 22kW:
Mercedes-Benz Wallbox Home har en maximal laddeffekt på upp till 22 kW. Det innebär att du kan ladda nya EQC upp till tre gånger snabbare än i ett vanligt eluttag.
Vi som är elbilsägare vet förstås att detta inte kan fungera, och läser man texten igen med kritiska ögon så står det ju faktiskt inte att EQC kan laddas med 22kW, bara att Wallboxen har den maxeffekten. Formuleringen "vanligt eluttag" tolkar jag som typ 10A*230V, vilket ju mycket riktigt är ungefär en tredjedel av 7.4kW...

Det är ju egentligen självklart, men det verkar som att Mercedes även här försöker mörka sanningen. Jag är beredd att sätta pengar på att bilen har max laddeffekt 7.4kW, och då bara om du har 32A matning. Oavsett vilken laddare du har, Mercedes Wallbox eller annan, så kommer du inte att få mer än 7.4kW, varken hemma eller på offentliga Type 2-laddare, och oftast max 3.7kW.
TeslaTissel skrev:
Hepp!
... var ordet, sa Bull

/fth

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Postat: 05 sep 2018 21:32
av Leo
Nja. Tror att alla bilar med WLTP ska/kan räkna fram en referens NEDC. Så kallad NEDC ref eller vad det nu heter.

Anledningen är att det är den siffran som sen används vid beräkning av tex fordonsskatt osv. Eftersom tanken inte är/var att tex ”skatten” ska ändras i samma sekund man ändrade mätmetoden.

Tror det är en övergångsregel som ska gälla till 2020 eller något sådant.

Så det kan ju vara en förvirring omkring det som ställer till det.

MEN samtidigt är det lite underligt att man pratar om den siffran i det här sammanhanget. Eftersom WLTP ÄR den siffra som numera gäller och ska användas och NEDC ref mer är en tillfällig matematisk ”övergångsparameter” då man ställer om olika långsiktiga skattesystem i olika länder osv.

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Postat: 05 sep 2018 21:35
av fth
Manualen till Mercedes-Benz Wallbox Home verkar bekräfta detta, det är inget annat än en helt normal Type 2-laddare som kan matas med en till tre faser upp till 32A.

Det finns alltså inga magiska kretsar som uppkonverterar två 16A-faser till 32A enfas el dyl.

/fth

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Postat: 05 sep 2018 21:37
av fth
Leo skrev:
MEN samtidigt är det lite underligt att man pratar om den siffran i det här sammanhanget.
Ja, och att man mycket tydligt inte vill prata om WLTP-siffran som ju är den som man de facto har tagit fram?
/fth