Tesla lånar inte upp pengarna själva för finansiell leasing utan de måste ha en deal med respektive låne-insititut (i Sverige är det Santander och DNB) om ränterabatten. Det gör att de heller inte kan använda dem i bokföringen som "ränteförlust". Det är en utgift som vilken som helst.Lurence skrev: ↑14 maj 2025 07:04Att direkt se attraktiva erbjudanden som tecken på svag efterfrågan eller svaghetstecken för att man gör det direkt vid introduktionen skulle kunna stämma om du tar det på vilket annat bilmärke som helst.spacecoin skrev: ↑13 maj 2025 14:25Som på beställning: Tesla's refresh to best-selling Model Y SUV starts on rocky road
* Attractive financing deals soon after rollout show weak demand
* Short wait times for customers show demand less than supply
* Analysts blame rising competition, backlash against Musk's politics
* Slow kickoff piles pressure on Tesla to launch cheaper models
"Why would you discount and have all these incentives and offers literally out of the gate?" asked Loren McDonald, chief analyst with EV data firm Paren. "That just doesn't make sense when your margins are already at multiyear lows. That suggests very strongly that there is a demand problem."
https://www.reuters.com/business/autos- ... 025-05-13/
(fokus på USA)
Tesla lägger i princip inga pengar på reklam. En sökning på andra bilmärken gör gällande att de stora koncernerna lägger mer än 30 miljarder SEK varje år på detta (har ingen egen uppfattning så rätta mig om ni tror det är fel).
Tesla lär ha väldigt bra förhandlingsläge och ränta mot sin bank. Enligt Grok borde stora företag kunnat låna pengar för 0,5-1,5 % under 2024.
Om Tesla hade gett 0-ränta på ALLA sålda bilar under 2024 hade de fortsatt lagt mindre pengar på detta än att göra reklam.
Nu får varje enskild person som köper en Tesla del av dessa pengar istället.
Fakta Värde
Totalt sålda Tesla-bilar 2024 1 789 226
Inköpspris snitt 650 000 SEK
Handpenning (15 %) 97 500 SEK
Lånebelopp 552 500 SEK
Teslas inlåningsränta från banker 1,5 % per år
Kundens ränta 0 %
Förlust per bil per år 8 287,50 SEK
Total kostnad för alla bilar (1 år) 14,83 miljarder SEK
Ränteförluster går ju även använda inom bokföringen, så behöver inte vara lika stor kostnad.
En annan vinkling på det hela är också att Tesla i längden vill ha ut mer AI4-bilar på vägarna. De behöver mer data med högre upplösning för att kunna fortsätta utveckla FSD. Så de kostnader man tar på sig i att ge ränterabatt kan säkert även skrivas av mot utvecklingskostnader.
STIBOR idag är drygt 2.2%. Sedan ska banken ha viss marginal. Säg 0.5% lågt. Löptiden är 5-6 år för många som väljer räntefritt så låt oss anta att snittet är fyra år.
Det blir (2.5% * 552000 * 4 år) en kostnad på över 50 tkr per bil som belastar kommande resultat.
Jag tror även att det bidrar till att kunderna inte byter bil lika ofta vilket är även det ett problem man skjuter framför sig.
Att Tesla inte gör reklam är en myt. Det finns Teslareklam överallt. Det är dock inte på samma sätt som andra.
Om du tror att mer data från flottan är vägen till autonomi så borde du fråga dig varför Waymo expanderar nu i Atlanta, Boston, DC, New Orleans etc utan att ha mer data än Tesla. Tesla har mer data än vad de behöver men den är av för låg kvalitet. Man samlar inte in intressant data genom att låta folk köra själva (ens med FSDS) och Tesla har ju redan nu sagt att man behöver extra sensorer i Robotaxis som inte konsumentbilarna har för att hantera vissa situationer.
Räkna med att HW5 kommer snart. Och sedan HW6. Waymo är inne på sin gen 6. Tesla är på sin andra (3, 4). HW2.5 och tidigare var inte deras.