Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8458
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Lurence skrev: 14 maj 2025 07:04
spacecoin skrev: 13 maj 2025 14:25
Som på beställning: Tesla's refresh to best-selling Model Y SUV starts on rocky road

* Attractive financing deals soon after rollout show weak demand
* Short wait times for customers show demand less than supply
* Analysts blame rising competition, backlash against Musk's politics
* Slow kickoff piles pressure on Tesla to launch cheaper models

"Why would you discount and have all these incentives and offers literally out of the gate?" asked Loren McDonald, chief analyst with EV data firm Paren. "That just doesn't make sense when your margins are already at multiyear lows. That suggests very strongly that there is a demand problem."

https://www.reuters.com/business/autos- ... 025-05-13/

(fokus på USA)
Att direkt se attraktiva erbjudanden som tecken på svag efterfrågan eller svaghetstecken för att man gör det direkt vid introduktionen skulle kunna stämma om du tar det på vilket annat bilmärke som helst.

Tesla lägger i princip inga pengar på reklam. En sökning på andra bilmärken gör gällande att de stora koncernerna lägger mer än 30 miljarder SEK varje år på detta (har ingen egen uppfattning så rätta mig om ni tror det är fel).

Tesla lär ha väldigt bra förhandlingsläge och ränta mot sin bank. Enligt Grok borde stora företag kunnat låna pengar för 0,5-1,5 % under 2024.

Om Tesla hade gett 0-ränta på ALLA sålda bilar under 2024 hade de fortsatt lagt mindre pengar på detta än att göra reklam.
Nu får varje enskild person som köper en Tesla del av dessa pengar istället.

Fakta Värde
Totalt sålda Tesla-bilar 2024 1 789 226
Inköpspris snitt 650 000 SEK
Handpenning (15 %) 97 500 SEK
Lånebelopp 552 500 SEK
Teslas inlåningsränta från banker 1,5 % per år
Kundens ränta 0 %
Förlust per bil per år 8 287,50 SEK
Total kostnad för alla bilar (1 år) 14,83 miljarder SEK

Ränteförluster går ju även använda inom bokföringen, så behöver inte vara lika stor kostnad.

En annan vinkling på det hela är också att Tesla i längden vill ha ut mer AI4-bilar på vägarna. De behöver mer data med högre upplösning för att kunna fortsätta utveckla FSD. Så de kostnader man tar på sig i att ge ränterabatt kan säkert även skrivas av mot utvecklingskostnader.
Tesla lånar inte upp pengarna själva för finansiell leasing utan de måste ha en deal med respektive låne-insititut (i Sverige är det Santander och DNB) om ränterabatten. Det gör att de heller inte kan använda dem i bokföringen som "ränteförlust". Det är en utgift som vilken som helst.

STIBOR idag är drygt 2.2%. Sedan ska banken ha viss marginal. Säg 0.5% lågt. Löptiden är 5-6 år för många som väljer räntefritt så låt oss anta att snittet är fyra år.

Det blir (2.5% * 552000 * 4 år) en kostnad på över 50 tkr per bil som belastar kommande resultat.

Jag tror även att det bidrar till att kunderna inte byter bil lika ofta vilket är även det ett problem man skjuter framför sig.

Att Tesla inte gör reklam är en myt. Det finns Teslareklam överallt. Det är dock inte på samma sätt som andra.

Om du tror att mer data från flottan är vägen till autonomi så borde du fråga dig varför Waymo expanderar nu i Atlanta, Boston, DC, New Orleans etc utan att ha mer data än Tesla. Tesla har mer data än vad de behöver men den är av för låg kvalitet. Man samlar inte in intressant data genom att låta folk köra själva (ens med FSDS) och Tesla har ju redan nu sagt att man behöver extra sensorer i Robotaxis som inte konsumentbilarna har för att hantera vissa situationer.

Räkna med att HW5 kommer snart. Och sedan HW6. Waymo är inne på sin gen 6. Tesla är på sin andra (3, 4). HW2.5 och tidigare var inte deras.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4138
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Tellus »

IMG_3082.jpeg
3P 2019-02 / $ Pläd 2023 / YP 23-07 / Opal AWD 25-06 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Freez »

Märkligt tyst i media om Teslas kraftiga börsuppgång. När Tesla ”rasade” skrevs det spalt kilometer med artiklar.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8458
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Freez skrev: 14 maj 2025 22:34
Märkligt tyst i media om Teslas kraftiga börsuppgång. När Tesla ”rasade” skrevs det spalt kilometer med artiklar.
Det är ju en bred uppgång. Har inget med Tesla att göra. Det går inte bra för bolaget. Ingen skillnad där.

Rent tull-trump-relaterat rally.
Magre
Inlägg: 169
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Magre »

Borde inte nätet vara fyllt av bilder/clip på Tesla bilar i Austin som kör själva och testar inför juni "robotaxi launch"?
Märkligt..
Jag bygger vidare på min korta position, "buy the dip" så att säga.
Användarvisningsbild
magpet
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 30 aug 2017 09:40
Ort: Växjö
Referralkod: ts.la/magnus1408

Re: Aktien TSLA

Inlägg av magpet »

spacecoin skrev: 14 maj 2025 23:24
Freez skrev: 14 maj 2025 22:34
Märkligt tyst i media om Teslas kraftiga börsuppgång. När Tesla ”rasade” skrevs det spalt kilometer med artiklar.
Det är ju en bred uppgång. Har inget med Tesla att göra. Det går inte bra för bolaget. Ingen skillnad där.

Rent tull-trump-relaterat rally.
Nu blev det väl ändå lite märkligt. Tesla har stigit 25% senaste veckan och Nasdaq 6%, en avsevärd skillnad!
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4138
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Tellus »

spacecoin skrev: 14 maj 2025 23:24
Freez skrev: 14 maj 2025 22:34
Märkligt tyst i media om Teslas kraftiga börsuppgång. När Tesla ”rasade” skrevs det spalt kilometer med artiklar.
Det är ju en bred uppgång. Har inget med Tesla att göra. Det går inte bra för bolaget. Ingen skillnad där.

Rent tull-trump-relaterat rally.
Fel

Nasdaq vs TSLA
IMG_3083.jpeg
3P 2019-02 / $ Pläd 2023 / YP 23-07 / Opal AWD 25-06 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8458
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Tellus skrev: 15 maj 2025 08:09
spacecoin skrev: 14 maj 2025 23:24
Freez skrev: 14 maj 2025 22:34
Märkligt tyst i media om Teslas kraftiga börsuppgång. När Tesla ”rasade” skrevs det spalt kilometer med artiklar.
Det är ju en bred uppgång. Har inget med Tesla att göra. Det går inte bra för bolaget. Ingen skillnad där.

Rent tull-trump-relaterat rally.
Fel

Nasdaq vs TSLA
Nä. Tesla har alltid ”hävstång” på index, som Jordad brukade säga.

Vad är det för nyheter eller annat som bolaget gjort som driver uppgången menar du?
Sabbe
Inlägg: 1581
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Magre skrev: 15 maj 2025 07:03
Borde inte nätet vara fyllt av bilder/clip på Tesla bilar i Austin som kör själva och testar inför juni "robotaxi launch"?
Märkligt..
Jag bygger vidare på min korta position, "buy the dip" så att säga.
Tesla har ett 40-tal bilar som rullar med förare som bara övervakar medan bilen kör själv i Austin. Så de har testat i månader nu inför juni. Varför skulle de testa utan förare innan?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2328
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Aktien TSLA

Inlägg av jpetters »

spacecoin skrev:
Tellus skrev: 15 maj 2025 08:09
spacecoin skrev: 14 maj 2025 23:24
Freez skrev: 14 maj 2025 22:34
Märkligt tyst i media om Teslas kraftiga börsuppgång. När Tesla ”rasade” skrevs det spalt kilometer med artiklar.
Det är ju en bred uppgång. Har inget med Tesla att göra. Det går inte bra för bolaget. Ingen skillnad där.

Rent tull-trump-relaterat rally.
Fel

Nasdaq vs TSLA
Nä. Tesla har alltid ”hävstång” på index, som Jordad brukade säga.

Vad är det för nyheter eller annat som bolaget gjort som driver uppgången menar du?
Har du missat den dansande roboten? Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12666
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Sabbe skrev: 15 maj 2025 08:49
Magre skrev: 15 maj 2025 07:03
Borde inte nätet vara fyllt av bilder/clip på Tesla bilar i Austin som kör själva och testar inför juni "robotaxi launch"?
Märkligt..
Jag bygger vidare på min korta position, "buy the dip" så att säga.
Tesla har ett 40-tal bilar som rullar med förare som bara övervakar medan bilen kör själv i Austin. Så de har testat i månader nu inför juni. Varför skulle de testa utan förare innan?
Så Tesla har fortfarande inte kört en meter där man avlastat säkerhetsföraren från ansvaret? Ska man köra första metern med betalande passagerare ensamma i bilen?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8458
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev: 15 maj 2025 10:48
Sabbe skrev: 15 maj 2025 08:49
Magre skrev: 15 maj 2025 07:03
Borde inte nätet vara fyllt av bilder/clip på Tesla bilar i Austin som kör själva och testar inför juni "robotaxi launch"?
Märkligt..
Jag bygger vidare på min korta position, "buy the dip" så att säga.
Tesla har ett 40-tal bilar som rullar med förare som bara övervakar medan bilen kör själv i Austin. Så de har testat i månader nu inför juni. Varför skulle de testa utan förare innan?
Så Tesla har fortfarande inte kört en meter där man avlastat säkerhetsföraren från ansvaret? Ska man köra första metern med betalande passagerare ensamma i bilen?
Alla deployments från alla har varit med säkerhetsförare i flera år och det är högst troligt att Tesla kommer att ha det även om ett år. Givetvis gör Tesla det över 5G även om det är högre risk än att ha föraren i bilen. Det ser bättre ut och pumpar även om det är år bort från att kunna skalas upp eller vara lönsamt.

Tesla 2025 är som Waymo 2019.
Maetlarv
Inlägg: 78
Blev medlem: 10 mar 2025 20:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maetlarv »

Lurence skrev: 14 maj 2025 07:04
spacecoin skrev: 13 maj 2025 14:25
Som på beställning: Tesla's refresh to best-selling Model Y SUV starts on rocky road

* Attractive financing deals soon after rollout show weak demand
* Short wait times for customers show demand less than supply
* Analysts blame rising competition, backlash against Musk's politics
* Slow kickoff piles pressure on Tesla to launch cheaper models

"Why would you discount and have all these incentives and offers literally out of the gate?" asked Loren McDonald, chief analyst with EV data firm Paren. "That just doesn't make sense when your margins are already at multiyear lows. That suggests very strongly that there is a demand problem."

https://www.reuters.com/business/autos- ... 025-05-13/

(fokus på USA)
Att direkt se attraktiva erbjudanden som tecken på svag efterfrågan eller svaghetstecken för att man gör det direkt vid introduktionen skulle kunna stämma om du tar det på vilket annat bilmärke som helst.

Tesla lägger i princip inga pengar på reklam. En sökning på andra bilmärken gör gällande att de stora koncernerna lägger mer än 30 miljarder SEK varje år på detta (har ingen egen uppfattning så rätta mig om ni tror det är fel).

Tesla lär ha väldigt bra förhandlingsläge och ränta mot sin bank. Enligt Grok borde stora företag kunnat låna pengar för 0,5-1,5 % under 2024.

Om Tesla hade gett 0-ränta på ALLA sålda bilar under 2024 hade de fortsatt lagt mindre pengar på detta än att göra reklam.
Nu får varje enskild person som köper en Tesla del av dessa pengar istället.

Fakta Värde
Totalt sålda Tesla-bilar 2024 1 789 226
Inköpspris snitt 650 000 SEK
Handpenning (15 %) 97 500 SEK
Lånebelopp 552 500 SEK
Teslas inlåningsränta från banker 1,5 % per år
Kundens ränta 0 %
Förlust per bil per år 8 287,50 SEK
Total kostnad för alla bilar (1 år) 14,83 miljarder SEK

Ränteförluster går ju även använda inom bokföringen, så behöver inte vara lika stor kostnad.

En annan vinkling på det hela är också att Tesla i längden vill ha ut mer AI4-bilar på vägarna. De behöver mer data med högre upplösning för att kunna fortsätta utveckla FSD. Så de kostnader man tar på sig i att ge ränterabatt kan säkert även skrivas av mot utvecklingskostnader.
Tyvärr är din beräkning av kostnaden för nollränterbjudandet helt uppåt väggarna.

Inlåningsränta 1,5%??? Nej, beror på marknad men tex för USA-marknaden är statslåneräntan 4-4,5% och sedan får man lägga på bankens påslag.
Sverige ligger lägre kanske 2,2% plus påslag men är en liten marknad.

Dessutom finansieras bilar i regel på 3-8 år, du räknar bara på kostnaden på 1 år.

Det innebär att din beräkning på 8k Sek per bil ligger i runda slängar en 10-potens fel.
Magre
Inlägg: 169
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Magre »

spacecoin skrev: 15 maj 2025 13:07
Fredrik j skrev: 15 maj 2025 10:48
Sabbe skrev: 15 maj 2025 08:49
Magre skrev: 15 maj 2025 07:03
Borde inte nätet vara fyllt av bilder/clip på Tesla bilar i Austin som kör själva och testar inför juni "robotaxi launch"?
Märkligt..
Jag bygger vidare på min korta position, "buy the dip" så att säga.
Tesla har ett 40-tal bilar som rullar med förare som bara övervakar medan bilen kör själv i Austin. Så de har testat i månader nu inför juni. Varför skulle de testa utan förare innan?
Så Tesla har fortfarande inte kört en meter där man avlastat säkerhetsföraren från ansvaret? Ska man köra första metern med betalande passagerare ensamma i bilen?
Alla deployments från alla har varit med säkerhetsförare i flera år och det är högst troligt att Tesla kommer att ha det även om ett år. Givetvis gör Tesla det över 5G även om det är högre risk än att ha föraren i bilen. Det ser bättre ut och pumpar även om det är år bort från att kunna skalas upp eller vara lönsamt.

Tesla 2025 är som Waymo 2019.
Ännu märkligare då att nätet inte är fullt med bilar som "kör själv" i Austin då. Kanske är det svårt att få remote styrning att fungera bra :lol:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8458
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Magre skrev: 15 maj 2025 13:37
spacecoin skrev: 15 maj 2025 13:07
Fredrik j skrev: 15 maj 2025 10:48
Sabbe skrev: 15 maj 2025 08:49
Magre skrev: 15 maj 2025 07:03
Borde inte nätet vara fyllt av bilder/clip på Tesla bilar i Austin som kör själva och testar inför juni "robotaxi launch"?
Märkligt..
Jag bygger vidare på min korta position, "buy the dip" så att säga.
Tesla har ett 40-tal bilar som rullar med förare som bara övervakar medan bilen kör själv i Austin. Så de har testat i månader nu inför juni. Varför skulle de testa utan förare innan?
Så Tesla har fortfarande inte kört en meter där man avlastat säkerhetsföraren från ansvaret? Ska man köra första metern med betalande passagerare ensamma i bilen?
Alla deployments från alla har varit med säkerhetsförare i flera år och det är högst troligt att Tesla kommer att ha det även om ett år. Givetvis gör Tesla det över 5G även om det är högre risk än att ha föraren i bilen. Det ser bättre ut och pumpar även om det är år bort från att kunna skalas upp eller vara lönsamt.

Tesla 2025 är som Waymo 2019.
Ännu märkligare då att nätet inte är fullt med bilar som "kör själv" i Austin då. Kanske är det svårt att få remote styrning att fungera bra :lol:
Inte egentligen. det finns ingen nyhet att visa i sommar om man skulle flytta säkerhetsförarna redan idag. Den "stora lanseringen" kommer att vara "det är ingen i bilen (omg!)" och föraren som övervakar bilen 100% av tiden gömmer sig i en lagerlokal.

Jag är helt övertygad om att det är vad som kommer att hända om inte NHTSA sätter stopp.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12666
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev: 15 maj 2025 13:07
Fredrik j skrev: 15 maj 2025 10:48
Sabbe skrev: 15 maj 2025 08:49
Magre skrev: 15 maj 2025 07:03
Borde inte nätet vara fyllt av bilder/clip på Tesla bilar i Austin som kör själva och testar inför juni "robotaxi launch"?
Märkligt..
Jag bygger vidare på min korta position, "buy the dip" så att säga.
Tesla har ett 40-tal bilar som rullar med förare som bara övervakar medan bilen kör själv i Austin. Så de har testat i månader nu inför juni. Varför skulle de testa utan förare innan?
Så Tesla har fortfarande inte kört en meter där man avlastat säkerhetsföraren från ansvaret? Ska man köra första metern med betalande passagerare ensamma i bilen?
Alla deployments från alla har varit med säkerhetsförare i flera år och det är högst troligt att Tesla kommer att ha det även om ett år. Givetvis gör Tesla det över 5G även om det är högre risk än att ha föraren i bilen. Det ser bättre ut och pumpar även om det är år bort från att kunna skalas upp eller vara lönsamt.

Tesla 2025 är som Waymo 2019.
Jovisst. Men det är väl först när säkerhetsföraren lämnar bilen som ansvaret övergår till tesla?
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Freez »

spacecoin skrev: 14 maj 2025 23:24
Freez skrev: 14 maj 2025 22:34
Märkligt tyst i media om Teslas kraftiga börsuppgång. När Tesla ”rasade” skrevs det spalt kilometer med artiklar.
Det är ju en bred uppgång. Har inget med Tesla att göra. Det går inte bra för bolaget. Ingen skillnad där.

Rent tull-trump-relaterat rally.
Sedan när värderades ett Techbolag baserat på hur bolaget går just nu :) ?

Fortfarande märkligt tyst om Teslas kraftiga uppgång. Men det passar väl inte gammelmedias agenda. Sedan bottennoteringen i mars har Tesla stigit med 56%. Någon som sett några artiklar om det?
MY RWD Vit 2023
Magre
Inlägg: 169
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Magre »

Freez skrev: 15 maj 2025 15:11
spacecoin skrev: 14 maj 2025 23:24
Freez skrev: 14 maj 2025 22:34
Märkligt tyst i media om Teslas kraftiga börsuppgång. När Tesla ”rasade” skrevs det spalt kilometer med artiklar.
Det är ju en bred uppgång. Har inget med Tesla att göra. Det går inte bra för bolaget. Ingen skillnad där.

Rent tull-trump-relaterat rally.
Sedan när värderades ett Techbolag baserat på hur bolaget går just nu :) ?

Fortfarande märkligt tyst om Teslas kraftiga uppgång. Men det passar väl inte gammelmedias agenda. Sedan bottennoteringen i mars har Tesla stigit med 56%. Någon som sett några artiklar om det?
Så vad har hänt sedan mars förrutom en Q1 under förväntan och dåliga försäljningssiffror efter det?
Har man släppt någon ny modell, någon FSD v14?
En dansande Optimus är tillräcklig för 56% uppgång kanske?
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4198
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Freez skrev: 15 maj 2025 15:11
spacecoin skrev: 14 maj 2025 23:24
Freez skrev: 14 maj 2025 22:34
Märkligt tyst i media om Teslas kraftiga börsuppgång. När Tesla ”rasade” skrevs det spalt kilometer med artiklar.
Det är ju en bred uppgång. Har inget med Tesla att göra. Det går inte bra för bolaget. Ingen skillnad där.

Rent tull-trump-relaterat rally.
Sedan när värderades ett Techbolag baserat på hur bolaget går just nu :) ?

Fortfarande märkligt tyst om Teslas kraftiga uppgång. Men det passar väl inte gammelmedias agenda. Sedan bottennoteringen i mars har Tesla stigit med 56%. Någon som sett några artiklar om det?
Hur ett (tech)bolag värderas beror helt på hur framtidsförväntningarna ser ut. Att Tesla skulle ha en tillväxt som motiverar dagens kurs är lite svårt att se. Det påminner en hel del om en del andra bubblor i historien. T ex trodde tillräckligt många att tulpanlökars värde bara kunde öka mot oändligheten en gång i tiden och folk betalade två årslöner för en tulpanlök. Det verkade helt rimligt för många då. Vi får se om Tesla lyckas vända sin minskande omsättning och minskande vinst och klara förväntningarna. De har en hel del att bevisa :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Freez »

Magre skrev: 15 maj 2025 15:56
Freez skrev: 15 maj 2025 15:11
spacecoin skrev: 14 maj 2025 23:24
Freez skrev: 14 maj 2025 22:34
Märkligt tyst i media om Teslas kraftiga börsuppgång. När Tesla ”rasade” skrevs det spalt kilometer med artiklar.
Det är ju en bred uppgång. Har inget med Tesla att göra. Det går inte bra för bolaget. Ingen skillnad där.

Rent tull-trump-relaterat rally.
Sedan när värderades ett Techbolag baserat på hur bolaget går just nu :) ?

Fortfarande märkligt tyst om Teslas kraftiga uppgång. Men det passar väl inte gammelmedias agenda. Sedan bottennoteringen i mars har Tesla stigit med 56%. Någon som sett några artiklar om det?
Så vad har hänt sedan mars förrutom en Q1 under förväntan och dåliga försäljningssiffror efter det?
Har man släppt någon ny modell, någon FSD v14?
En dansande Optimus är tillräcklig för 56% uppgång kanske?
Jag har aldrig sagt att något hänt i Q1. Men uppenbarligen tror marknaden på Tesla eftersom aktien snart är tillbaka på rekordnivåer. Själv sålde jag runt 400 och hade tänkt mig köpa tillbaka på 180 men dit kom vi aldrig innan vändningen.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8458
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Freez skrev: 15 maj 2025 15:11
spacecoin skrev: 14 maj 2025 23:24
Freez skrev: 14 maj 2025 22:34
Märkligt tyst i media om Teslas kraftiga börsuppgång. När Tesla ”rasade” skrevs det spalt kilometer med artiklar.
Det är ju en bred uppgång. Har inget med Tesla att göra. Det går inte bra för bolaget. Ingen skillnad där.

Rent tull-trump-relaterat rally.
Sedan när värderades ett Techbolag baserat på hur bolaget går just nu :) ?

Fortfarande märkligt tyst om Teslas kraftiga uppgång. Men det passar väl inte gammelmedias agenda. Sedan bottennoteringen i mars har Tesla stigit med 56%. Någon som sett några artiklar om det?
När man säger tech-bolag brukar man avse bolag med en väldigt låg marginalkostnad för varje ny kund, vilket innebär att man snabbt kan skala upp vinsten.

Tesla är ett bilföretag och/eller ett industriföretag som säljer hårdvara. ABB är mer av ett teknik-bolag än Tesla. Tesla är inte ett SaaS, inte deep-tech inte R&D-drivet som ett biotech-företag.

Elon har gjort ett bra jobb att att övertyga världen om att det inte är så, men hur man än vänder på det så är Tesla INTE ett techbolag. Det är en masspsykos.

Tesla har inte uppfunnit en enda unik sak och har ingen USP inom något område. Man har gjort strategiska bra saker som gav stör effekt och lönsamhet innan det fanns konkurrens och det är imponerande. Men verkligheten idag ser annorlunda ut.

När Tesla väl kommit i mål med självkörande bilar (om ens någonsin) kommer det att finnas 5-10 andra bolag som har samma sak.

Bilar är heller ingen "plattform" för att sälja mjukvara med lock-in-effect som t ex Apple och Google har.

Förklara för mig hur man ska tjäna pengar på autonoma bilar? När?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8458
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev: 15 maj 2025 10:48
Jovisst. Men det är väl först när säkerhetsföraren lämnar bilen som ansvaret övergår till tesla?
Om Tesla bedriver en taxiverksamhet är de ansvariga för bilen. Säkerhetsföraren som använder FSDS jobbar åt Tesla oavsett om hen sitter i bilen eller på dator och ska övervaka/rädda från fel så jag kan inte se att det skulle vara någon skillnad ansvarsmässigt.

Givetvis är det så att det finns noll lönsamhet i att göra på det sättet. Och innan det är en anställd per 100 bilar så har nog det här årtionet kommit och gått. Racet är att gå ifrån 1 FTE per bil till 0.0001 FTE per bil. Ju bättre ens autonomi är, ju lägre kostnader.

Det stora steget är givetvis när man kan gå från 1.0 till kanske 0.5. Då har man gjort en autonom bil (som kanske stannar ofta och kör defensivt). Jag tror Tesla är flera år från denna punkt i dagsläget.

Sedan är det ODD:n. Var och när kan man köra med bibehållen säkerhet.

Men grundproblemet är ju i slutändan att all taxiverksamhet inte känns särskilt high-tech och är ett krig om lönsamhet redan idag. Det kommer inte att bli otroligt mycket bättre bara för att man tar bort föraren. Man ska fortfarande ladda/tanka, städa, serva, hantera skador, spyor, kvarglömda saker, trasiga bilar, punkteringar och sånt som blir svårare utan en förare i bilen. Man behöver ha depåer och mark för att hantera laddning och städning överallt.

Kort och gott så fattar jag inte varför man ens försöker lösa det här problemet. Det är inte av affärsmässiga skäl man ger sig in i det i alla fall.

Waymo vill ju på sikt sälja sin programvara och låta andra ta taxi-verksamheten helt och hållet. Att man gör det själva är bara ett nödvändigt ont kortsiktigt.

Sedan tror jag ju inte heller att det kan vara samma programvara i konsumentbilar som man utvecklar för robotaxi så jag tror inte det finns så många synergier kortsiktigt, förrän man knäcker nöten "allmän självkörning" någon gång.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12666
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev: 15 maj 2025 19:07
Fredrik j skrev: 15 maj 2025 10:48
Jovisst. Men det är väl först när säkerhetsföraren lämnar bilen som ansvaret övergår till tesla?
Om Tesla bedriver en taxiverksamhet är de ansvariga för bilen. Säkerhetsföraren som använder FSDS jobbar åt Tesla oavsett om hen sitter i bilen eller på dator och ska övervaka/rädda från fel så jag kan inte se att det skulle vara någon skillnad ansvarsmässigt.

Givetvis är det så att det finns noll lönsamhet i att gör på det sättet. Och innan det är en anställd per 100 bilar så har nog det här årtionet kommit och gått. Racet är att gå ifrån 1 FTE per bil till 0.0001 FTE per bil. Ju bättre ens autonomi är, ju lägre kostnader.

Det stora steget är givetvis när man kan gå från 1.0 till kanske 0.5. Då har man gjort en autonom bil (som kanske stannar ofta och kör defensivt).

Sedan är det ODD:n. Var och när kan man köra med bibehållen säkerhet.

Men grundproblemet är ju i slutändan att all taxiverksamhet inte känns särskilt hightech och är ett krig om lönsamhet redan idag.
Nja, om en taxichafför bryter mot trafikregler är ju rimligen Teslas ansvar annorlunda jämfört med om bilen är självkörande? Olycksskador betalas ju av bilförsäkringen men om det är så att tesla släppt ut en självkörande bil som inte är säker för att tjäna pengar kan amerikanska skadeståndslagen bestraffa företaget ekonomiskt. Beloppet baseras ibland på hur mycket man tjänat på att agera som man gjort.
Skadestånd i usa kan användas för att bestraffa och avskräcka.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8458
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev: 15 maj 2025 19:20
spacecoin skrev: 15 maj 2025 19:07
Fredrik j skrev: 15 maj 2025 10:48
Jovisst. Men det är väl först när säkerhetsföraren lämnar bilen som ansvaret övergår till tesla?
Om Tesla bedriver en taxiverksamhet är de ansvariga för bilen. Säkerhetsföraren som använder FSDS jobbar åt Tesla oavsett om hen sitter i bilen eller på dator och ska övervaka/rädda från fel så jag kan inte se att det skulle vara någon skillnad ansvarsmässigt.

Givetvis är det så att det finns noll lönsamhet i att gör på det sättet. Och innan det är en anställd per 100 bilar så har nog det här årtionet kommit och gått. Racet är att gå ifrån 1 FTE per bil till 0.0001 FTE per bil. Ju bättre ens autonomi är, ju lägre kostnader.

Det stora steget är givetvis när man kan gå från 1.0 till kanske 0.5. Då har man gjort en autonom bil (som kanske stannar ofta och kör defensivt).

Sedan är det ODD:n. Var och när kan man köra med bibehållen säkerhet.

Men grundproblemet är ju i slutändan att all taxiverksamhet inte känns särskilt hightech och är ett krig om lönsamhet redan idag.
Nja, om en taxichafför bryter mot trafikregler är ju rimligen Teslas ansvar annorlunda jämfört med om bilen är självkörande? Olycksskador betalas ju av bilförsäkringen men om det är så att tesla släppt ut en självkörande bil som inte är säker för att tjäna pengar kan amerikanska skadeståndslagen bestraffa företaget ekonomiskt. Beloppet baseras ibland på hur mycket man tjänat på att agera som man gjort.
Skadestånd i usa kan användas för att bestraffa och avskräcka.
Föraren är ju anställd av Tesla för att övervaka systemet och hen ska ju bara hoppa in och "rädda" systemet från allvarliga misstag. Jag ser verkligen inte att det skulle vara någon skillnad.

Här finns ingen tredje part som med FSDS. Det är Teslas personal, Teslas bil, Teslas programvara, Teslas taxiverksamhet, Teslas problem.

UberATG och Cruise är de som vållat dödsfall och allvarliga personskador och stängt ned. Andra som slutat/lagt ned är för många för att lista.

Ref: https://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Elaine_Herzberg

"Later in the year, Uber issued a reflective 70-page safety report in which Uber stated the potential for its self-driving cars to be safer than those driven by humans. However some of their employees worry that Uber is taking shortcuts to hit internal milestones."

Det skulle väl aldrig Tesla göra? ;)
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12666
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev: 15 maj 2025 19:23
Fredrik j skrev: 15 maj 2025 19:20
spacecoin skrev: 15 maj 2025 19:07
Fredrik j skrev: 15 maj 2025 10:48
Jovisst. Men det är väl först när säkerhetsföraren lämnar bilen som ansvaret övergår till tesla?
Om Tesla bedriver en taxiverksamhet är de ansvariga för bilen. Säkerhetsföraren som använder FSDS jobbar åt Tesla oavsett om hen sitter i bilen eller på dator och ska övervaka/rädda från fel så jag kan inte se att det skulle vara någon skillnad ansvarsmässigt.

Givetvis är det så att det finns noll lönsamhet i att gör på det sättet. Och innan det är en anställd per 100 bilar så har nog det här årtionet kommit och gått. Racet är att gå ifrån 1 FTE per bil till 0.0001 FTE per bil. Ju bättre ens autonomi är, ju lägre kostnader.

Det stora steget är givetvis när man kan gå från 1.0 till kanske 0.5. Då har man gjort en autonom bil (som kanske stannar ofta och kör defensivt).

Sedan är det ODD:n. Var och när kan man köra med bibehållen säkerhet.

Men grundproblemet är ju i slutändan att all taxiverksamhet inte känns särskilt hightech och är ett krig om lönsamhet redan idag.
Nja, om en taxichafför bryter mot trafikregler är ju rimligen Teslas ansvar annorlunda jämfört med om bilen är självkörande? Olycksskador betalas ju av bilförsäkringen men om det är så att tesla släppt ut en självkörande bil som inte är säker för att tjäna pengar kan amerikanska skadeståndslagen bestraffa företaget ekonomiskt. Beloppet baseras ibland på hur mycket man tjänat på att agera som man gjort.
Skadestånd i usa kan användas för att bestraffa och avskräcka.
Föraren är ju anställd av Tesla för att övervaka systemet och hen ska ju bara hoppa in och "rädda" systemet från allvarliga misstag. Jag ser verkligen inte att det skulle vara någon skillnad.

Här finns ingen tredje part som med FSDS. Det är Teslas personal, Teslas bil, Teslas programvara, Teslas taxiverksamhet, Teslas problem.

UberATG och Cruise är de som vållat dödsfall och allvarliga personskador och stängt ned. Andra som slutat/lagt ned är för många för att lista.

Ref: https://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Elaine_Herzberg

"Later in the year, Uber issued a reflective 70-page safety report in which Uber stated the potential for its self-driving cars to be safer than those driven by humans. However some of their employees worry that Uber is taking shortcuts to hit internal milestones."

Det skulle väl aldrig Tesla göra? ;)
Att tesla anställt en förare med körkort kan ju anses som rimlig försiktighetsåtgärd som ju alla taxibolag gör. Jag menar alltså inte om ersättning för dom skador en olycka skulle resultera i utan den avskräckande skadestånd som är möjliga i usa.
Skriv svar