https://amp.theguardian.com/environment ... e-you-live
Moderator: Redaktion
Du menar att dessa kommer sitta i "autonoma" bilar?Tjell skrev:Vi kommer att bli totalt jävla överkörda av fullständigt oanade "händelser" eller "svarta svanar".
Vad vore livet utan humor?Svenssons skrev:Du menar att dessa kommer sitta i "autonoma" bilar?Tjell skrev:Vi kommer att bli totalt jävla överkörda av fullständigt oanade "händelser" eller "svarta svanar".
Örnsköldsviks kommun finns i alla fall Typ 2 Mode 3 på 3 olika platser plus Teslas SuC. Det är bra mycket bättre än de 0 platser för Mörbylånga kommun. Dock är Mörbylånga ingen stad. Första laddplatsen för elbilar är dock på gång vid Tvättcenter nära brofästet om man undantar ett par Schuko-uttag vid kommunhuset som jag anser inte är någon laddkontakt för elbilar.strejf skrev:Örnsköldsvik borde blivit Sveriges sämsta stad för elbilar. Om man bortser från Teslas 6 Superchargers.
http://www.allehanda.se/opinion/insanda ... esa-norrut
När jag räknade på en 60 tonnare sist hamnade jag runt 12kwh/mil. Och siffrorna är baserade på verkliga förbruknngs siffror och mätvärden på energieffektivitet. Vikten gör överraskande lite för förbrukningen.Bjelke skrev:Det visar sig ganska snart hur en eldriven lastbil kan komma att se ut
Man måste komma ihåg att tillverkarna (Tesla m fl) i dagsläget inte behöver ersätta ALLA varianter på lastbilar/godstyper utan naturligtvis satsar på det som just nu
skulle funka bäst (eller lättillgängligast kanske är mer rätt uttryck) och det kommer ändå att täcka en enormt stor del av flottan
Exempelvis trailerekipage med skåp som kör styckegods (där snackar vi inte 60 ton precis tex) står för en sjukt stor del av branschen (dom som ligger där kring 4-4,5 liter/mil).
Ska man däremot bygga nåt för timmerbilar som gasar på rejält med 60 ton (eller tom mer) så måste man dimensionera för typ över 10 liter/mil.
Sedan har vi alla lite mindre lastbilar oxo
Jo det stämmer ganska bra, men dom som drar allra mest ligger där kring 10l/mil, men visst, normalt sett så skiljer det väldigt lite men tex 35 ton och 60 ton...JFAH skrev:När jag räknade på en 60 tonnare sist hamnade jag runt 12kwh/mil. Och siffrorna är baserade på verkliga förbruknngs siffror och mätvärden på energieffektivitet. Vikten gör överraskande lite för förbrukningen.Bjelke skrev:Det visar sig ganska snart hur en eldriven lastbil kan komma att se ut
Man måste komma ihåg att tillverkarna (Tesla m fl) i dagsläget inte behöver ersätta ALLA varianter på lastbilar/godstyper utan naturligtvis satsar på det som just nu
skulle funka bäst (eller lättillgängligast kanske är mer rätt uttryck) och det kommer ändå att täcka en enormt stor del av flottan
Exempelvis trailerekipage med skåp som kör styckegods (där snackar vi inte 60 ton precis tex) står för en sjukt stor del av branschen (dom som ligger där kring 4-4,5 liter/mil).
Ska man däremot bygga nåt för timmerbilar som gasar på rejält med 60 ton (eller tom mer) så måste man dimensionera för typ över 10 liter/mil.
Jo det är jag medveten om. När jag gjorde undersökningen och grävde ned mig lite i det, så visade sig att det var verkligt avgörande skillnader mellan lastbilarna vad gäller aerodynamiken. Ingen av dem är speciellt bra, men det finns helt klart bilar som är _mycket_ sämre än andraBjelke skrev:Jo det stämmer ganska bra, men dom som drar allra mest ligger där kring 10l/mil, men visst, normalt sett så skiljer det väldigt lite men tex 35 ton och 60 ton...JFAH skrev:När jag räknade på en 60 tonnare sist hamnade jag runt 12kwh/mil. Och siffrorna är baserade på verkliga förbruknngs siffror och mätvärden på energieffektivitet. Vikten gör överraskande lite för förbrukningen.Bjelke skrev:Det visar sig ganska snart hur en eldriven lastbil kan komma att se ut
Jag har sett en del artiklar som refererar detta arbete (bland annat på transportyrelsens hemsida, där jag också hittade lite statistik på lastbilar och generella förbrukningssiffror, cd värden och så.Bjelke skrev:Kuldå kanske du läst om projektet som Volvo mfl höll på med för bara några år sedan där man studerade
just aerodynamik. Man kunde då konstatera det du skriver, att många ekipage var rena katastrofen, tex
maskintrailer och timmervagnar men även många andra. Bäst var skapligt anpassade trailers med välbyggda släp.
Jag var med på timmersidan och bl.a. 3D-printade delar till släpet som testades i vindtunneln
Svinkul projekt!