Det låter ju som att farthållare/AP fungerar mycket sämre än på de gamla bilarna. Med S3XY Commander så funkar AP perfekt - man blinkar och byter fil och då släpper Autosteer men farthållaren fortsätter. När man legat i vald fil i det antal sekunder man ställt in så griper Autosteer in igen. Har aldrig använt Autopiloten så mycket som nu.
Att det fungerar sämre beror på rattknapparna. Standardinställningen är att autopilot (filhållningsassistenten) startas med ett klick, vilket innebär att det inte finns något sätt att starta den vanliga (adaptiva) farthållaren. Avbryter man autopiloten på något sätt, tex genom att blinka, släpper den helt och bilen börjar regenerera på max. Man måste ändra till autopilot med två klick för att avbruten autopilot skall gå ner på adaptiv farthållare. Då fungerar det som förväntat. Ett klick startar farthållaren. Två tryck i snabb följd startar filhållningsassistenten (autopilot).
Det är just detta som inte går i "Juniper". Då det endast finns Autosteer eller Cruise Control att välja mellan i menyn. Väljer du Autosteer, så kan du under färd byta i systemet till Cruise Control, men har du Cruise Control valt innan du startar så kan du inte ändra till Autosteer under färd. Detta är inget som Sexy Buttons kan ändra på idag, utifrån det jag testat.
Det låter ju som att farthållare/AP fungerar mycket sämre än på de gamla bilarna. Med S3XY Commander så funkar AP perfekt - man blinkar och byter fil och då släpper Autosteer men farthållaren fortsätter. När man legat i vald fil i det antal sekunder man ställt in så griper Autosteer in igen. Har aldrig använt Autopiloten så mycket som nu.
Att det fungerar sämre beror på rattknapparna. Standardinställningen är att autopilot (filhållningsassistenten) startas med ett klick, vilket innebär att det inte finns något sätt att starta den vanliga (adaptiva) farthållaren. Avbryter man autopiloten på något sätt, tex genom att blinka, släpper den helt och bilen börjar regenerera på max. Man måste ändra till autopilot med två klick för att avbruten autopilot skall gå ner på adaptiv farthållare. Då fungerar det som förväntat. Ett klick startar farthållaren. Två tryck i snabb följd startar filhållningsassistenten (autopilot).
Det är just detta som inte går i "Juniper". Då det endast finns Autosteer eller Cruise Control att välja mellan i menyn. Väljer du Autosteer, så kan du under färd byta i systemet till Cruise Control, men har du Cruise Control valt innan du startar så kan du inte ändra till Autosteer under färd. Detta är inget som Sexy Buttons kan ändra på idag, utifrån det jag testat.
Är det någon som har en teori om varför man gjort en så idiotisk ändring i Juniper?
AP är ju oanvändbar i nuvarande skick såvitt jag kan se, måste man parera och slå på AP vid varje filbyte så kan man ju lika gärna köra själv.
…
AP är ju oanvändbar i nuvarande skick såvitt jag kan se, måste man parera och slå på AP vid varje filbyte så kan man ju lika gärna köra själv.
…
Det här är anledningen till att vi inte kommer byta till Juniper om inte Tesla ändrar sig. Jag kör 95 % på AP/farthållare och växlar mellan dem hela tiden.
…
AP är ju oanvändbar i nuvarande skick såvitt jag kan se, måste man parera och slå på AP vid varje filbyte så kan man ju lika gärna köra själv.
…
Det här är anledningen till att vi inte kommer byta till Juniper om inte Tesla ändrar sig. Jag kör 95 % på AP/farthållare och växlar mellan dem hela tiden.
Något av en dealbreaker för mig också, jag kör Paris-Stockholm ToR regelbundet, >100 mil per dag, utan fungerande AP (även vid filbyte) blir det inte roligt.
Men jag antar att detta (väl?) måste anses som en bug som kommer att åtgärdas?
Känns lite som att dom inte ens testat detta...
/fth
Re: Model Y Juniper
Postat: 02 jul 2025 10:38
av Oscar11
Det här med farthållare/app verkar ju helt vansinnigt och absolut en dealbreaker vid ev byte.
Re: Model Y Juniper
Postat: 02 jul 2025 10:53
av Earplugged
En dealbreaker för mig också, förstår inte hur dom tänker.
Hur signalerar man bäst till Tesla att jag inte köper ny bil pga detta?
Det låter ju som att farthållare/AP fungerar mycket sämre än på de gamla bilarna. Med S3XY Commander så funkar AP perfekt - man blinkar och byter fil och då släpper Autosteer men farthållaren fortsätter. När man legat i vald fil i det antal sekunder man ställt in så griper Autosteer in igen. Har aldrig använt Autopiloten så mycket som nu.
Att det fungerar sämre beror på rattknapparna. Standardinställningen är att autopilot (filhållningsassistenten) startas med ett klick, vilket innebär att det inte finns något sätt att starta den vanliga (adaptiva) farthållaren. Avbryter man autopiloten på något sätt, tex genom att blinka, släpper den helt och bilen börjar regenerera på max.
Man måste ändra till autopilot med två klick för att avbruten autopilot skall gå ner på adaptiv farthållare. Då fungerar det som förväntat. Ett klick startar farthållaren. Två tryck i snabb följd startar filhållningsassistenten (autopilot).
Vad händer om autostyrning är aktiverad och man drar hårt i ratten, avaktiveras farthållaren då också?
Jepp, det är också en nedsida - tidigare bilar så kunde man byta fil på motorvägen och bara behöva aktivera AP igen men med bibehållen fart. Nu måste man parera med gaspedalen för att inte bromsa när man byter fil….
Ja det är helt värdelöst att den släpper hastigheten när man byter fil. Det är ganska märkbart för passagerarna om man inte blir väldigt bra på att möta med gasen. Lite av en dealbreaker för de som använder farthållare och autostyr mycket men det kanske ändrar sig i en uppdatering. Hur är det med Model 3 - är det likadant där?
Jag har en Highland och har adaptiv farthållare som ett klick och autopilot som två klick.
Om jag kör på autopilot och byter fil avbryts AP helt. Men om jag blinkar innan jag bryter i ratten/byter fil så aktiveras farthållaren istället (från AP).
Korrigerar mig själv efter att ha provkört. Blinkersen påverkar inte, bryter jag i ratten så går den över till farthållare.
Är det alltså ett eller två tryck på högra rattknappen? Den är kanske inte riktigt lika lätt att dubbeltrycka på som att dubbelt trycka ner spaken på äldre modellerna, det är ganska hårt motstånd. Men jag har bara provkört.
Re: Model Y Juniper
Postat: 04 jul 2025 07:56
av Teslasemitruck
Nya batterier?
Re: Model Y Juniper
Postat: 05 jul 2025 22:52
av Skooghen
Någon som vet om Juniper longrange awd levereras med det nya batteriet från LG på 5300mAh
En dealbreaker för mig också, förstår inte hur dom tänker.
Hur signalerar man bäst till Tesla att jag inte köper ny bil pga detta?
Nu är jag lite konspiratorisk, men de kanske har sett att det är väldigt få som köper utökad autopilot/FSD i Europa (då det tillför rätt lite)? Det är ju bra marginal på mjukvaran…
Jepp, det är också en nedsida - tidigare bilar så kunde man byta fil på motorvägen och bara behöva aktivera AP igen men med bibehållen fart. Nu måste man parera med gaspedalen för att inte bromsa när man byter fil….
Ja det är helt värdelöst att den släpper hastigheten när man byter fil. Det är ganska märkbart för passagerarna om man inte blir väldigt bra på att möta med gasen. Lite av en dealbreaker för de som använder farthållare och autostyr mycket men det kanske ändrar sig i en uppdatering. Hur är det med Model 3 - är det likadant där?
Jag har en Highland och har adaptiv farthållare som ett klick och autopilot som två klick.
Om jag kör på autopilot och byter fil avbryts AP helt. Men om jag blinkar innan jag bryter i ratten/byter fil så aktiveras farthållaren istället (från AP).
Korrigerar mig själv efter att ha provkört. Blinkersen påverkar inte, bryter jag i ratten så går den över till farthållare.
Är det alltså ett eller två tryck på högra rattknappen? Den är kanske inte riktigt lika lätt att dubbeltrycka på som att dubbelt trycka ner spaken på äldre modellerna, det är ganska hårt motstånd. Men jag har bara provkört.
På Juniper finns som sagt inte alternativet med dubbeltryck. Endast enkeltryck och man får så innan välja om det ska alltid aktivera adaptiv farthållare ELLER autopilot (adaptiv farthållare + lane assist). Går inte sen att ändra under färd vilket är idiotiskt.
Re: Model Y Juniper
Postat: 06 jul 2025 20:08
av Robban94
Jag har löst problemet med autosteer tillfälligt genom att skapa en till förarprofil med autosteer färdigt aktiverat, som jag kan byta till om jag vill använda det istället för farthållaren.
Jag har löst problemet med autosteer tillfälligt genom att skapa en till förarprofil med autosteer färdigt aktiverat, som jag kan byta till om jag vill använda det istället för farthållaren.
Jag glömde en bra feature som jag noterade, döda vinkelvarning med lysdiod vid backspegeln, den var ju nice!
Jag hade missat att dom lagt till det i Juniper, men det kanske finns i fler av dom nyare modellerna?
/fth
Det kom med Highland. 16 år efter min första XC60.
Teslafanatikerna hävdar att Tesla haft Dödavinkelvarning i flera år (på skärmen).
Om det inte är en varning, vad är det då vi ser på skärmen?
Finessen med dödavinkelvarning är att man blir varnad INNAN man slår på blinkersen, dessutom skall varningen vara placerad nära eller i respektive backspegel, det har andra tillverkare fattat för 15 - 20 år sedan och Tesla först häromåret.
Anser du att det är en försämring att Tesla följt de andras exempel?
Jag glömde en bra feature som jag noterade, döda vinkelvarning med lysdiod vid backspegeln, den var ju nice!
Jag hade missat att dom lagt till det i Juniper, men det kanske finns i fler av dom nyare modellerna?
/fth
Det kom med Highland. 16 år efter min första XC60.
Teslafanatikerna hävdar att Tesla haft Dödavinkelvarning i flera år (på skärmen).
Om det inte är en varning, vad är det då vi ser på skärmen?
Finessen med dödavinkelvarning är att man blir varnad INNAN man slår på blinkersen, dessutom skall varningen vara placerad nära eller i respektive backspegel, det har andra tillverkare fattat för 15 - 20 år sedan och Tesla först häromåret.
Anser du att det är en försämring att Tesla följt de andras exempel?
Det tycker jag är en klar försämring. Sjukt störande med blinkandet i backspeglarna ju.
Om jag inte tänkt köra om ger de ju ingen mening, bara störande.
Re: Model Y Juniper
Postat: 07 jul 2025 14:59
av tnjo
Dom varnar dig för att det är en bil där generellt inte bara för filbyte, har förövrigt inte varit med om att det blinkar, det brukar vara en fast orange indikator (men tesla kanska valt blinkande av nån skum anledning)
Är bra om man tex skulle behöva väja för oväntat att haft varningen ett tag så man kan välja bromsa istället för att svänga rätt in i bilen brevid
Dom varnar dig för att det är en bil där generellt inte bara för filbyte, har förövrigt inte varit med om att det blinkar, det brukar vara en fast orange indikator (men tesla kanska valt blinkande av nån skum anledning)
Är bra om man tex skulle behöva väja för oväntat att haft varningen ett tag så man kan välja bromsa istället för att svänga rätt in i bilen brevid
Ja, på min Id7 är det ett fast sken tills jag blinkar eller börjar svänga mot det hållet bilen varnar för döda vinkeln, då börjar dödavinkelvarningen blinka frenetiskt för att varna mig för att jag håller på att köra in i någon. Jag har för mig att min Polestar reagerade likadant.
Dom varnar dig för att det är en bil där generellt inte bara för filbyte, har förövrigt inte varit med om att det blinkar, det brukar vara en fast orange indikator (men tesla kanska valt blinkande av nån skum anledning)
Är bra om man tex skulle behöva väja för oväntat att haft varningen ett tag så man kan välja bromsa istället för att svänga rätt in i bilen brevid
Det blir ju ett blinkade för varje bil som kör om på motorvägen tex.
Dom varnar dig för att det är en bil där generellt inte bara för filbyte, har förövrigt inte varit med om att det blinkar, det brukar vara en fast orange indikator (men tesla kanska valt blinkande av nån skum anledning)
Är bra om man tex skulle behöva väja för oväntat att haft varningen ett tag så man kan välja bromsa istället för att svänga rätt in i bilen brevid
Det blir ju ett blinkade för varje bil som kör om på motorvägen tex.
Nej, fast sken i alla normala fall. Blinkande om man är på väg att preja den som befinner sig i döda vinkeln.
Funkar inte Tesla Highland och Juniper på det viset?