Sida 60 av 231
Re: VW I.D
Postat: 16 jan 2020 13:36
av Walker
Joråsåatte....
https://www.bytbil.com/nyheter/har-lagr ... ilar-24719
100.000 levererade 2020???
Knappast. Det är lätt att häckla andra (Tesla) när de har produktionsproblem.
Re: VW I.D
Postat: 23 jan 2020 13:08
av Zalman3
Bindande order för VW ID.3 antagligen från april
Nextmove rapporterar om detaljerna om lanseringen av VW ID.3, med hänvisning till ett dokument från Frankrike. Fasta beställningar för den första upplagan bör därför vara möjliga från april. Från maj bör serieversionen också finnas tillgänglig för beställning, initialt med 58 kWh och 45 kWh batterier.
Även om det länge har varit säkert att First Edition bör gå till de 40 000 förbeställningarna i Europa från sommaren (om du gör en bindande beställning från din bokning), sägs det nu att leveranserna av serieversionerna med 58 kWh och 45 kWh Batteriet startar från september eller oktober. Så Volkswagen ser allvar på lanseringen som tillkännagavs för 2020. Eftersom det inte nämns den kraftfullaste versionen med ett 77 kWh batteri under den nya informationen, förväntas det att marknaden kommer att starta efter 2020 efter 2020.
Volkswagen har samma utrustningslinjer för Frankrike och Tyskland, så informationen från det franska dokumentet bör också vara relevant för den lokala lanseringen av marknaden. Förutom beställnings- och leveransschemat är en ny teknisk detalj särskilt intressant. Enligt den läckta informationen om alternativet ID.3 med mediumbatteri (58 kWh) bör värmepumpen säkerställa en räckvidd på 60 kilometer. När allt kommer omkring är detta en betydande procentandel av det totala området på upp till 420 kilometer och - som Nextmove betonar - gör nästan ensam skillnaden mellan ett litet 45 kWh och ett medelhögt 58 kWh batteri.
Som välkänt hjälper installationen av en värmepump att spara energi under vinterförhållanden och därmed indirekt få räckvidd. Volkswagen-specifikationen för en räckvidd på 60 kilometer avser en utomhustemperatur på +5 till -10 grader Celsius. Hur mycket kunder som måste betala för värmepumpen i de fritt konfigurerbara seriemodellerna är oklart. Men de tre utrustningslinjerna för den första utgåvan som presenteras av VW gör det känt att värmepumpen endast är ombord med maximal utrustning. Och det kostar direkt 10 000 euro mer än basutrustningen i utgåvan, nämligen 50 000 i stället för 40 000 euro (det finns också den mellersta utrustningslinjen för 46 000 euro). Dessa fortsätter att vara prissättningar. De slutliga priserna finns fortfarande inte på bordet.
https://www.electrive.net/2020/01/23/ve ... -ab-april/
Nog måste väl värmepump vara standard på alla modeller?
Re: VW I.D
Postat: 23 jan 2020 13:26
av Grimlos
Zalman3 skrev:
Nog måste väl värmepump vara standard på alla modeller?
Annars blir det ju helt absurt dåligt. 10 000 euro för att lägga till en jäkla värmepump ?
Nästan så man kan tro att VW inte vill sälja annat än den dyraste versionen

Re: VW I.D
Postat: 23 jan 2020 14:29
av Laban
Grimlos skrev:
Annars blir det ju helt absurt dåligt. 10 000 euro för att lägga till en jäkla värmepump ?
Nästan så man kan tro att VW inte vill sälja annat än den dyraste versionen

Måste man verkligen ha en värmepump ? Jag hade nog inte betalat speciellt mycket för just det, speciellt inte när det inte ger någonting då det är kallare än ca -10C.
Re: VW I.D
Postat: 23 jan 2020 14:40
av Tellus
Laban skrev:Grimlos skrev:
Annars blir det ju helt absurt dåligt. 10 000 euro för att lägga till en jäkla värmepump ?
Nästan så man kan tro att VW inte vill sälja annat än den dyraste versionen

Måste man verkligen ha en värmepump ? Jag hade nog inte betalat speciellt mycket för just det, speciellt inte när det inte ger någonting då det är kallare än ca -10C.
Värmepump ger många mil extra denna milda vinter
Re: VW I.D
Postat: 23 jan 2020 14:50
av Laban
Tellus skrev:
Värmepump ger många mil extra denna milda vinter
Det ger även mer kWh som även ger extra räckvidd då det är kallare än -10C samt låt säga +20C.
Re: VW I.D
Postat: 23 jan 2020 17:22
av mati
Värmepump brukar vara standard i Sverige, men inte i andra länder. I fallet med ID3 first är ju frågan om det blir olika varianter för olika marknader.
Re: VW I.D
Postat: 23 jan 2020 17:23
av Tellus
Laban skrev:Tellus skrev:
Värmepump ger många mil extra denna milda vinter
Det ger även mer kWh som även ger extra räckvidd då det är kallare än -10C samt låt säga +20C.
Har värmepumpversionen mer kWh i batteriet?! Förstår inte hur ni menar.
Men nu kom nyhetsbrev från VW, värmepump är standard i alla utrustningsversioner i Sverige!
Re: VW I.D
Postat: 23 jan 2020 17:35
av Walker
Zalman3 skrev:
Bindande order för VW ID.3 antagligen från april
Nextmove rapporterar om detaljerna om lanseringen av VW ID.3, med hänvisning till ett dokument från Frankrike. Fasta beställningar för den första upplagan bör därför vara möjliga från april. Från maj bör serieversionen också finnas tillgänglig för beställning, initialt med 58 kWh och 45 kWh batterier.
Även om det länge har varit säkert att First Edition bör gå till de 40 000 förbeställningarna i Europa från sommaren (om du gör en bindande beställning från din bokning), sägs det nu att leveranserna av serieversionerna med 58 kWh och 45 kWh Batteriet startar från september eller oktober. Så Volkswagen ser allvar på lanseringen som tillkännagavs för 2020. Eftersom det inte nämns den kraftfullaste versionen med ett 77 kWh batteri under den nya informationen, förväntas det att marknaden kommer att starta efter 2020 efter 2020.
Volkswagen har samma utrustningslinjer för Frankrike och Tyskland, så informationen från det franska dokumentet bör också vara relevant för den lokala lanseringen av marknaden. Förutom beställnings- och leveransschemat är en ny teknisk detalj särskilt intressant. Enligt den läckta informationen om alternativet ID.3 med mediumbatteri (58 kWh) bör värmepumpen säkerställa en räckvidd på 60 kilometer. När allt kommer omkring är detta en betydande procentandel av det totala området på upp till 420 kilometer och - som Nextmove betonar - gör nästan ensam skillnaden mellan ett litet 45 kWh och ett medelhögt 58 kWh batteri.
Som välkänt hjälper installationen av en värmepump att spara energi under vinterförhållanden och därmed indirekt få räckvidd. Volkswagen-specifikationen för en räckvidd på 60 kilometer avser en utomhustemperatur på +5 till -10 grader Celsius. Hur mycket kunder som måste betala för värmepumpen i de fritt konfigurerbara seriemodellerna är oklart. Men de tre utrustningslinjerna för den första utgåvan som presenteras av VW gör det känt att värmepumpen endast är ombord med maximal utrustning. Och det kostar direkt 10 000 euro mer än basutrustningen i utgåvan, nämligen 50 000 i stället för 40 000 euro (det finns också den mellersta utrustningslinjen för 46 000 euro). Dessa fortsätter att vara prissättningar. De slutliga priserna finns fortfarande inte på bordet.
https://www.electrive.net/2020/01/23/ve ... -ab-april/
Nog måste väl värmepump vara standard på alla modeller?
Intressant....
Re: VW I.D
Postat: 23 jan 2020 18:27
av Bjelke
Tellus skrev:Laban skrev:Tellus skrev:
Värmepump ger många mil extra denna milda vinter
Det ger även mer kWh som även ger extra räckvidd då det är kallare än -10C samt låt säga +20C.
Har värmepumpversionen mer kWh i batteriet?! Förstår inte hur ni menar.
Men nu kom nyhetsbrev från VW, värmepump är standard i alla utrustningsversioner i Sverige!
Strålande

Re: VW I.D
Postat: 23 jan 2020 18:46
av Henrik Torphammar
Standard så som i dyrare instegsmodell

Re: VW I.D
Postat: 23 jan 2020 19:14
av Tellus
Henrik Torphammar skrev:Standard så som i dyrare instegsmodell

Får se om dom håller vad dom lovat, under 350. Under 290 efter premie då, eller har vw också kutym att sno den...
Re: VW I.D
Postat: 23 jan 2020 19:26
av Walker
Tellus skrev:Henrik Torphammar skrev:Standard så som i dyrare instegsmodell

Får se om dom håller vad dom lovat, under 350. Under 290 efter premie då, eller har vw också kutym att sno den...
Japp. De brukar roffa åt sig den. Som sagt, ska bli intressant.
Re: VW I.D
Postat: 23 jan 2020 21:50
av thnis
Henrik Torphammar skrev:Standard så som i dyrare instegsmodell

Alla ID.3 1st Edition i Europa har samma utrustning, men i Skandinavien är även värmepump inkluderat i priset. Låter bra tycker jag.
Re: VW I.D
Postat: 23 jan 2020 22:05
av Swede1
Undrar när man kan provköra i3, förlåt id3 och få den levererad?

Re: VW I.D
Postat: 23 jan 2020 23:20
av nek0
Swede1 skrev:Undrar när man kan provköra i3, förlåt id3 och få den levererad?

Mycket snart.Har hört att VW ska börja leverera iD3 vilket år som helst.

Re: VW I.D
Postat: 24 jan 2020 00:15
av Zalman3
nek0 skrev:Swede1 skrev:Undrar när man kan provköra i3, förlåt id3 och få den levererad?

Mycket snart.Har hört att VW ska börja leverera iD3 vilket år som helst.

De måste väl ändå börja leverera senast i augusti?
De tillverkar ju för fullt och ställer på lager sedan 4 november ifjol.
VW kan ösa ut ID3 bilar i höst!
Re: VW I.D
Postat: 24 jan 2020 07:22
av Jerker
Zalman3 skrev:nek0 skrev:Swede1 skrev:Undrar när man kan provköra i3, förlåt id3 och få den levererad?

Mycket snart.Har hört att VW ska börja leverera iD3 vilket år som helst.

De måste väl ändå börja leverera senast i augusti?
De tillverkar ju för fullt och ställer på lager sedan 4 november ifjol.
VW kan ösa ut ID3 bilar i höst!
Ja, men det är ju programvaran i bilarna som inte är klar än.
Re: VW I.D
Postat: 24 jan 2020 08:09
av Zalman3
Nya förseningar!
VW ID.3 Auslieferung der Serienversion erst ab September/ Oktober 2020
https://www.elektroauto-news.net/2020/v ... ober-2020/
Re: VW I.D
Postat: 24 jan 2020 08:25
av Walker

(Vad var det jag sa?)
Det är lätt att häckla Tesla när de har problemet med produktionen, men när stooooora VW har det.... ja, DÅ förstår ju ALLA att det är heeeeeelt normalt.
Skäms VW, SKÄMS!!!!
Re: VW I.D
Postat: 24 jan 2020 08:37
av Zalman3
VW börjar se vidden av alla förbokningar!
Det spekuleras om 400.000 förbokningar på ID3!
Så när de börjar leverera ID3, då tvärdör Golf försäljningen!
Och hur går det med batteritillgången?
Mercedes kröp till korset och erkände att de bara får 50% av det de har beställt!
Är VW i samma panikartade sits?
Golf vill ingen ha, och brist på batterier till ID3.
Det här snacket om programvarustrul kanske bara är dimridåer!
Re: VW I.D
Postat: 24 jan 2020 09:03
av thnis
Tycker det är tråkigt att VW ”har gjort en Tesla”. Dvs ta ut en köavgift för en bil som inte finns vid kötillfället och sedan bli försenad med leverans till kunder

Känns lite oseriöst. Hoppas verkligen att de inte också bygger bilar med bristande kvalite. Vore tråkigt om de även skulle härmas på den punkten med. Då börjar det kännas lite löjligt

Re: VW I.D
Postat: 24 jan 2020 10:10
av RagWal
Min killgissning är att det inte bara är mjukvaran som gör att det sliras i tid.
Om det skulle vara någon sorts begränsning i tillgången på celler? I varje Passat GTE ska det in 13kWh batterier och dessa lär i så fall få prioritet. Ger ju samma "bang for the EU-böter" i form av supercredits som en ren elbil vid leverans som en ID3 till en tredjedel av batterikostnaden.
Re: VW I.D
Postat: 24 jan 2020 10:15
av Tellus
Tyska bilar har tyvärr sjunkit i kvalité senaste åren. Verkstadsbesök för större reparationer är väldigt vanligt på nyare audi, bmw och vw.
Volvo ligger också risigt till.
Verkar bara vara asiaterna som är bättre än snittet.
Tror model 3 ligger riktigt bra till om man inte räknar med småfel/buggar.
Re: VW I.D
Postat: 24 jan 2020 11:13
av taliz
Tellus skrev:Tyska bilar har tyvärr sjunkit i kvalité senaste åren. Verkstadsbesök för större reparationer är väldigt vanligt på nyare audi, bmw och vw.
Volvo ligger också risigt till.
Verkar bara vara asiaterna som är bättre än snittet.
Tror model 3 ligger riktigt bra till om man inte räknar med småfel/buggar.
Såg test av Passat GTE på AMS. Enligt AMS har över hälften av köparna tvingats uppsöka verkstad för garantiåtgärder.