Maxerl skrev: ↑27 mar 2025 19:56
repulsiv skrev: ↑27 mar 2025 17:41
spacecoin skrev: ↑27 mar 2025 16:54
Jag har svårt att se någon vinnare på ett tull-drivet handelskrig. USA kommer att få in mindre skatt om konsumenterna minskar sina inköp, biltillverkarna (samtliga) får det tufft, och konsumenterna som beskrivet ovan. De rika blir de största förlorarna om inflationen sticker iväg. Låntagare som inte konsumerar blir kanske vinnare?
Det finns ju en anledning att man vill ha frihandelsavtal, just för att ALLA förlorar på tullkrig normalt.
Jag är lite osäker på om trump bara är för korkad för att förstå det, eller har en agenda att han ska förstöra, jag lutar mer åt det sista.
Var hittar jag era inlägg om hur korkat EU agerat som haft högre motsvarande tullar på amerikanska bilar (än USA haft på europeiska) fram tills nu?
Tror utgången kommer att bli att Europa/USA kommer ha likvärdiga låga tullar gentemot varandra, men är det något historien visat så är det ju att EU inte agerar förrän de absolut behöver (e.g. upprustning, öka energiproduktion, sänka orättvisa tullar osv). Det räcker inte att USA påtalar dessa behov av förändring.
EU’s importtullar från US har varit 10% på vanliga personbilar och 10% på stora suv / pickuper. Usa’s motsvarande har varit 2,5% respektive 25%.
Det verkar som du hör till dem som tror att Trumps tullar bara är ett smart förhandlingsspel för att i slutändan driva ned tullarna. Det är extremt få som ännu tror på det.
Det förklarar ju tex inte varför Trump lade 25% tull även mot Canada och Mexiko trots att det var 0% tullar åt båda håll innan. För övrigt enligt ett frihandelsavtal som en viss Hr Trump hade förhandlat fram under sin förra mandatperiod och som han då beskrev som ett magiskt bra avtal, men nu bröt han alltså mot det själv.
Jag tror att Trump vill ha tullar bara för att han tycker det är schysta prylar som drar in pengar och som han kan besluta om helt självsvåldigt varje dag.
För övrigt finns det ingen direkt orättvisa i tullsatser mellan Usa och Eu, i snitt är tullsatserna väldigt lika åt bägge håll även om det på vissa varor kan skilja lite. Även om Trump upprepar en sak hundra gånger innebär det inte att det är en sanning.