Sida 59 av 79
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 24 okt 2018 19:33
av 12man
gellerstam skrev:Legato skrev:
Det går att klämma in 21" också. 235/30/21 får man väl förmoda att de kör då ;)
Men det har inte min källa med, så då fick 21" vara. ;-)
Sen finns det ju även däck i 245/25 r22 kan kanske funka om du hittar ngn fälg som passar.
Fälg(ar) är det mindre problemet, men dessa däck dimensioner är ovanliga, men finns självvulkande tejp så
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 27 okt 2018 16:35
av chaffis75
Trodde knappt dessa bilar hade hunnit ut i trafik men såg en som stod och laddade i Löddeköpinge idag.
Snygg men tyvärr för dyr för mig.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 27 okt 2018 22:23
av JGur
chaffis75 skrev:Trodde knappt dessa bilar hade hunnit ut i trafik men såg en som stod och laddade i Löddeköpinge idag.
Snygg men tyvärr för dyr för mig.
Såg den där idag också. Ser snygg ut! Dock slogs jag av hur liten den var jämfört med X.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 28 okt 2018 00:33
av Geni87
JGur skrev:chaffis75 skrev:Trodde knappt dessa bilar hade hunnit ut i trafik men såg en som stod och laddade i Löddeköpinge idag.
Snygg men tyvärr för dyr för mig.
Såg den där idag också. Ser snygg ut! Dock slogs jag av hur liten den var jämfört med X.
Jo den är ju nästan 4 dm kortare så...

Men det stora axelavståndet (25 mm längre än MX) och bredden gör att den ändå är rymlig i kupén, det som blir lidande är ju främst bagageutrymmet. MX har rejäla överhäng fram och bak, och enligt min mening så är det MX:s bakre och bulliga överhäng som gör att den ser något märklig ut.

Re: Jaguar I-Pace
Postat: 28 okt 2018 14:04
av vigge50
Jaguar får kritik i Norge för den höga förbrukningen och när en testorganisation frågar Jaguar om det och att I Pace får kortare räckvidd än Model X 75D enligt EPA svarar de att de jobbar på en uppdatering och att EPA inte är relevant för norska köpare...
Vår uppfattning är att EPA-siffrorna som uppges i USA är irrelevanta i förhållande till norska ägare eftersom vi förhåller oss till WLTP
Om nu EPA anses är mer realistisk än WLTP, hur många här anser att EPA siffror är irrelevanta bara för att vi är i Europa?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... e-batteri/
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 28 okt 2018 15:59
av Jeppe_E
vigge50 skrev:Jaguar får kritik i Norge för den höga förbrukningen och när en testorganisation frågar Jaguar om det och att I Pace får kortare räckvidd än Model X 75D enligt EPA svarar de att de jobbar på en uppdatering och att EPA inte är relevant för norska köpare...
Vår uppfattning är att EPA-siffrorna som uppges i USA är irrelevanta i förhållande till norska ägare eftersom vi förhåller oss till WLTP
Om nu EPA anses är mer realistisk än WLTP, hur många här anser att EPA siffror är irrelevanta bara för att vi är i Europa?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... e-batteri/
Det spelar ju väldigt liten roll vilken testmodell som man använder, eftersom samtliga tester visar att I-Pace har en hög förbrukning. Det som är mer intressant är ju varför den är så energikrävande. Jag anser att det är fel att jämföra den med en MS (som många gör) men det är förstås lite bekymmersamt för Jaguar att till och med MX är snålare. Samtidigt har ju Tesla trimmat förbrukningen under en hel del år och om någon kan svara på hur energiförbrukningen såg ut för de första tesla-modellerna, så kan man ju börja spekulera i hur många mil som Jaguar kan få ut ur batteriet.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 28 okt 2018 16:14
av vigge50
Jeppe_E skrev:vigge50 skrev:Jaguar får kritik i Norge för den höga förbrukningen och när en testorganisation frågar Jaguar om det och att I Pace får kortare räckvidd än Model X 75D enligt EPA svarar de att de jobbar på en uppdatering och att EPA inte är relevant för norska köpare...
Vår uppfattning är att EPA-siffrorna som uppges i USA är irrelevanta i förhållande till norska ägare eftersom vi förhåller oss till WLTP
Om nu EPA anses är mer realistisk än WLTP, hur många här anser att EPA siffror är irrelevanta bara för att vi är i Europa?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... e-batteri/
Det spelar ju väldigt liten roll vilken testmodell som man använder, eftersom samtliga tester visar att I-Pace har en hög förbrukning. Det som är mer intressant är ju varför den är så energikrävande. Jag anser att det är fel att jämföra den med en MS (som många gör) men det är förstås lite bekymmersamt för Jaguar att till och med MX är snålare. Samtidigt har ju Tesla trimmat förbrukningen under en hel del år och om någon kan svara på hur energiförbrukningen såg ut för de första tesla-modellerna, så kan man ju börja spekulera i hur många mil som Jaguar kan få ut ur batteriet.
Kollade lite siffror från EPA för att jämföra
Jaguar I Pace 76 MPGe
Model S 2012 85 kWh 89 MPGe
Model S 2018 75 kWh 98 MPGe
Model X 2016 90D 92 MPGe
Model X 2018 P100D 85 MPGe
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 28 okt 2018 16:41
av Jeppe_E
Tack, så Jaguar har lite att jobba på mao. Men jag misstänker att precis som med deras fossilbilar, så ligger inte fokus på förbrukningen. Det är körupplevelse och sportighet som prioriteras, vilket man förstås kan ha åsikter om. detsamma gäller för övrigt e-tron som uppger 400k WLPT med sitt 95kW batteri.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 29 okt 2018 07:56
av chaffis75
Elbilar har ju ett helt annat fokus på förbrukning än vad fossil bilar har, kanske de är detta som Jaguar råkat ut för... Säg att både modell X eller och I-Pace skulle vara fossil bilar med samma skillnad i förbrukning fast nu bensin eller diesel, detta hade knappast skapat en diskussion.
Nej jaguar som är vana att tillverka fossiler glömde nog säga till design avdelningen hur viktig förbrukningen är nu när de gör en elbil. Väldigt tråkigt på en i övrigt intressant bil.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 04 nov 2018 07:05
av Laban
https://cleantechnica.com/2018/10/31/te ... fficiency/
93 km/h i genomsnittshastighet. i-Pace: 2.25 kWh/mil, X 90D: 1.75 kWh/mil. X är i detta fall 23% effektivare.
Laddkurvan, i-Pace gissningsvis begränsad pga stationens begränsning på 200A:
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 04 nov 2018 08:13
av Svenssons
Artikeln är inte helt korrekt och jag kan inte tänka mig att begränsningen låg hos laddstationen.
Artikeln skriver följande:
The NextMove team used an Ionity high-power charger with a maximum 350 kW of power to recharge both cars. The Tesla was able to recharge at 100 kW versus a maximum of 83 kW for the Jaguar.
Detta kan dock inte stämma. Model X kan inte ladda snabbare än lite under 50 kW på någon annan snabbladdare än Tesla SuperCharger och Ionitys laddare är enbart CCS vilket dagens Model X inte kan ladda alls vid.
Model X laddade visst vid Tesla Supercharger i Blankenfelde-Mahlow och I-Pace laddade på Ionitys laddare vid Porsche Zentrum Berlin-Adlershof som klarar av 350 kW men I-pace lär teoretiskt inte kunna ladda mer än max 150 eller kanske 175 kW då 350 kW kräver laddning med 800V som jag fattar det som. Laddaren klarar alltså att leverera närmare 440A men Jaguars bil begränsades till ca 210 A. Begränsningen ligger sannolikt i mjukvaran i I-Pace och det ryktas om att den ska höjas till att kunna ladda i 100 kW eller kanske till och med i 120 kW, dvs kunna ta emot 250-300A.
De där 23% är också felaktiga:
2,25/1,75 = 1,287, dvs Teslan är 28,7% effektivare än Jaguaren
eller
1 - 1,75/2,25 = 0,222, Jaguaren är 22,2% mindre effektiv än Teslan
Detta kom jag fram till med hjälp av kommentarerna efter att jag inte fick ihopp uppgifterna i artikeln.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 04 nov 2018 08:19
av Laban
@Svenssons: Inget av detta gjorde tyvärr saken bättre för i-Pace, snarare tvärtom.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 04 nov 2018 08:25
av Svenssons
Laban skrev:@Svenssons: Inget av detta gjorde tyvärr saken bättre för i-Pace, snarare tvärtom.
Ja men situationen kan räddas upp av mjukvaruuppdatering men verkar lite som att Elon och därmed Tesla inte är ensam om att lova kommande uppdatering som sedan drar ut på tiden... Skillnaden är väll att Jaguar inte har en lika tydlig frontperson som kan få kritik och Jaguar inte ärlika intressant så folk bryr sig mindre om att kritisera bolaget.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 04 nov 2018 08:33
av Laban
Svenssons skrev:
Ja men situationen kan räddas upp av mjukvaruuppdatering men verkar lite som att Elon och därmed Tesla inte är ensam om att lova kommande uppdatering som sedan drar ut på tiden... Skillnaden är väll att Jaguar inte har en lika tydlig frontperson som kan få kritik och Jaguar inte ärlika intressant så folk bryr sig mindre om att kritisera bolaget.
Snabbladdningen bör kunna åtgärdas, det ser man tydligt på laddkurvan. Men förbrukningsproblemet kvarstår. Har svårt att se något mjukvarurelaterat som skulle kunna orsaka en så pass hög förbrukning. Då har man gjort något mycket tveksamt motorstyrningsmässigt.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 04 nov 2018 08:46
av Svenssons
Laban skrev:Svenssons skrev:
Ja men situationen kan räddas upp av mjukvaruuppdatering men verkar lite som att Elon och därmed Tesla inte är ensam om att lova kommande uppdatering som sedan drar ut på tiden... Skillnaden är väll att Jaguar inte har en lika tydlig frontperson som kan få kritik och Jaguar inte ärlika intressant så folk bryr sig mindre om att kritisera bolaget.
Snabbladdningen bör kunna åtgärdas, det ser man tydligt på laddkurvan. Men förbrukningsproblemet kvarstår. Har svårt att se något mjukvarurelaterat som skulle kunna orsaka en så pass hög förbrukning. Då har man gjort något mycket tveksamt motorstyrningsmässigt.
Precis, om man istället kollar på laddhastigheten med sträcka per tid så blir det ju ännu större skillnad. Gör bara lite snabbt överslag vad bilarna har för genomsnittlig laddhastighet till 60% och tycker då att det verkar vara 100 kW för Teslan och 82 kW för Jaguar:
Skulle Jaguar kunna öka laddhastigheten med 20% så blir det istället följande beräkning:
(2,25 kWh/mil / 98,4 kWh/h)/ (1,75 kWh/mil / 100 kWh/h)= 1.31, dvs Teslan laddar 31% effektivare än Jaguaren sett till laddade km per timme.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 05 nov 2018 16:56
av HelectriC
Så var dagen här, har hämtat katten. Den är fin och trevlig, har knappt hunnit köra mer än några km, så det får jag återkomma med. Men HUD och ventilerade säten samt spark öppning av bagage är väldigt nice.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 05 nov 2018 17:21
av Verdi
Ja jäklar. Fin bil!
Vilken bil är det som stryker på foten när Konan kommer?
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 05 nov 2018 17:36
av Bjelke
Läcker

Re: Jaguar I-Pace
Postat: 05 nov 2018 17:51
av Jeppe_E
Galet snygg i vitt.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 05 nov 2018 18:20
av Geni87
Härligt! Grymt fin bil!! Vilken fälgstorlek är det på bilderna? Klämde på en här om dagen och nog har de fått till en trevlig känsla i interiören, även om infotainmentsystemet är lite daterat.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 05 nov 2018 19:12
av Jeppe_E
Geni87 skrev:Härligt! Grymt fin bil!! Vilken fälgstorlek är det på bilderna? Klämde på en här om dagen och nog har de fått till en trevlig känsla i interiören, även om infotainmentsystemet är lite daterat.
Det är 20" Förmodligen HSE-modellen, eftersom det nämns HUD och ventilerade säten.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 05 nov 2018 20:05
av MariaB
HelectriC skrev:Så var dagen här, har hämtat katten. Den är fin och trevlig, har knappt hunnit köra mer än några km, så det får jag återkomma med. Men HUD och ventilerade säten samt spark öppning av bagage är väldigt nice.
Grattis till en riktig skönhet!!!
Mycket läckrare än de jag provkört. Och vilken väghållning sen!
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 05 nov 2018 20:09
av Smutt
Stort Grattis!!!
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 05 nov 2018 20:12
av HelectriC
Ja, det är 20” HSE fälgar. Har nu kört lite mer och den är riktigt tight i körkänslan. Känns som en mycket kompaktare bil än MS. Infotainmentsystemet är så sjukt ologiskt. Man hittar aldrig det man letar efter, måste trycka runt som en galning innan det blir rätt. Har fortfarande inte fått til helljuset att använda matrixfunktionen
Det är ganska tydligt att marknaden suktar efter fler stora elbilar, jag har fått frågor och kommentarer av nästan alla jag träffat. Teslan höjer ingen på ögonbrynen för här längre
Konan blir antingen såld eller ersätter eGolfen, får se vad kona(!) i huset säger

Re: Jaguar I-Pace
Postat: 05 nov 2018 20:36
av mati
Fan vad läcker den är alltså. I-Pacen menar jag såklart.
