Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 15 dec 2021 04:12
Om den 'vanliga' Model S.
https://teslaclubsweden.se/forum/
För mig nära nog ofattbart hur man kan välja S Plaid framför SLR. På samma sätt nära nog ofattbart hur man kan välja XLR framför X Plaid. Allt givet de senaste priserna då såklart. Tycker de är helt galet ologiska och är övertygad om att det kommer justeras på sikt (med relativ fördel i andrahandsvärde för de som valt SLR respektive X Plaid).bjornnilsson skrev:Intressant video! Funderar nästan på att "nedgradera" från Plaid till en Long Range istället.. 0-100 på typ 3 sekunder är rätt bra det med. Med handen på hjärtat så är det inte ofta jag maxar ut min nuvarande Performance som gör 0-100 på typ 2,3 sekunder och jag mår mest lite illa när jag väl gör det. Frågan är om merkostnaden verkligen är värt den extra prestandan. (Herregud vad förståndigt.. Undrar om jag blivit vuxen på riktigt..)
Legato skrev:För mig nära nog ofattbart hur man kan välja S Plaid framför SLR. På samma sätt nära nog ofattbart hur man kan välja XLR framför X Plaid. Allt givet de senaste priserna då såklart. Tycker de är helt galet ologiska och är övertygad om att det kommer justeras på sikt (med relativ fördel i andrahandsvärde för de som valt SLR respektive X Plaid).bjornnilsson skrev:Intressant video! Funderar nästan på att "nedgradera" från Plaid till en Long Range istället.. 0-100 på typ 3 sekunder är rätt bra det med. Med handen på hjärtat så är det inte ofta jag maxar ut min nuvarande Performance som gör 0-100 på typ 2,3 sekunder och jag mår mest lite illa när jag väl gör det. Frågan är om merkostnaden verkligen är värt den extra prestandan. (Herregud vad förståndigt.. Undrar om jag blivit vuxen på riktigt..)
Aktiv brusreducering har ju släppts för dom nya nu, det är en sak jag är nyfiken på.kallekula skrev:Det verkar fortfarande finnas extremt lite videos eller andra reviews av nya X. Jag är nyfiken på vägljud. Förhoppningen är bättre isolering men tycker man borde läst/hört något om det vid detta laget.
Funkar tydligen inte när man har folk i baksätet ändå så ingen glädje på familjeresor.Dagfinn skrev:Aktiv brusreducering har ju släppts för dom nya nu, det är en sak jag är nyfiken på.kallekula skrev:Det verkar fortfarande finnas extremt lite videos eller andra reviews av nya X. Jag är nyfiken på vägljud. Förhoppningen är bättre isolering men tycker man borde läst/hört något om det vid detta laget.
Var har du hittat den informationen?kallekula skrev:Funkar tydligen inte när man har folk i baksätet ändå så ingen glädje på familjeresor.Dagfinn skrev:Aktiv brusreducering har ju släppts för dom nya nu, det är en sak jag är nyfiken på.kallekula skrev:Det verkar fortfarande finnas extremt lite videos eller andra reviews av nya X. Jag är nyfiken på vägljud. Förhoppningen är bättre isolering men tycker man borde läst/hört något om det vid detta laget.
Frågan är om det ens fungerar för en passagerare i framsätet?kallekula skrev:Funkar tydligen inte när man har folk i baksätet ändå så ingen glädje på familjeresor.Dagfinn skrev:Aktiv brusreducering har ju släppts för dom nya nu, det är en sak jag är nyfiken på.kallekula skrev:Det verkar fortfarande finnas extremt lite videos eller andra reviews av nya X. Jag är nyfiken på vägljud. Förhoppningen är bättre isolering men tycker man borde läst/hört något om det vid detta laget.
Jag valde X lr för jag antar att plaids förmånsvärde blir betydligt större. Blir det inte det kommer jag nog ångra mig (och dessutom kommer kanske andrahandsvärdet sjunka snabbare än plaid) :/Legato skrev:För mig nära nog ofattbart hur man kan välja S Plaid framför SLR. På samma sätt nära nog ofattbart hur man kan välja XLR framför X Plaid. Allt givet de senaste priserna då såklart. Tycker de är helt galet ologiska och är övertygad om att det kommer justeras på sikt (med relativ fördel i andrahandsvärde för de som valt SLR respektive X Plaid).
mikebike skrev:Frågan är om det ens fungerar för en passagerare i framsätet?kallekula skrev:Funkar tydligen inte när man har folk i baksätet ändå så ingen glädje på familjeresor.Dagfinn skrev:Aktiv brusreducering har ju släppts för dom nya nu, det är en sak jag är nyfiken på.kallekula skrev:Det verkar fortfarande finnas extremt lite videos eller andra reviews av nya X. Jag är nyfiken på vägljud. Förhoppningen är bättre isolering men tycker man borde läst/hört något om det vid detta laget.
Dang, det verkar vara korrekt:mikebike skrev:Frågan är om det ens fungerar för en passagerare i framsätet?kallekula skrev:Funkar tydligen inte när man har folk i baksätet ändå så ingen glädje på familjeresor.Dagfinn skrev:Aktiv brusreducering har ju släppts för dom nya nu, det är en sak jag är nyfiken på.kallekula skrev:Det verkar fortfarande finnas extremt lite videos eller andra reviews av nya X. Jag är nyfiken på vägljud. Förhoppningen är bättre isolering men tycker man borde läst/hört något om det vid detta laget.
"Model X is equipped with Active Road Noise Reduction. Microphones located in the front seats detect the amount of external road noise that can be heard inside the cabin. The system then automatically generates noise reduction sounds through the speakers, minimizing the amount of road noise you can hear."MWall skrev:mikebike skrev:Frågan är om det ens fungerar för en passagerare i framsätet?kallekula skrev:Funkar tydligen inte när man har folk i baksätet ändå så ingen glädje på familjeresor.Dagfinn skrev:Aktiv brusreducering har ju släppts för dom nya nu, det är en sak jag är nyfiken på.kallekula skrev:Det verkar fortfarande finnas extremt lite videos eller andra reviews av nya X. Jag är nyfiken på vägljud. Förhoppningen är bättre isolering men tycker man borde läst/hört något om det vid detta laget.
Borde det väl göra? Sitter det inte särskilda högtalare i stolen?
Matte skrev:Jag valde X lr för jag antar att plaids förmånsvärde blir betydligt större. Blir det inte det kommer jag nog ångra mig (och dessutom kommer kanske andrahandsvärdet sjunka snabbare än plaid) :/Legato skrev:För mig nära nog ofattbart hur man kan välja S Plaid framför SLR. På samma sätt nära nog ofattbart hur man kan välja XLR framför X Plaid. Allt givet de senaste priserna då såklart. Tycker de är helt galet ologiska och är övertygad om att det kommer justeras på sikt (med relativ fördel i andrahandsvärde för de som valt SLR respektive X Plaid).
MWall skrev:Matte skrev:Jag valde X lr för jag antar att plaids förmånsvärde blir betydligt större. Blir det inte det kommer jag nog ångra mig (och dessutom kommer kanske andrahandsvärdet sjunka snabbare än plaid) :/Legato skrev:För mig nära nog ofattbart hur man kan välja S Plaid framför SLR. På samma sätt nära nog ofattbart hur man kan välja XLR framför X Plaid. Allt givet de senaste priserna då såklart. Tycker de är helt galet ologiska och är övertygad om att det kommer justeras på sikt (med relativ fördel i andrahandsvärde för de som valt SLR respektive X Plaid).
Det blir det inte om det förslag som lagts går igenom. Då kommer förmånsvärdet vara i paritet med priset. Förmånsvärdet kommer baseras på 50% av bilens värde, dock med max nedsättning på 350 tkr. Så skillnaden i förmånsvärde mellan LR och Plaid kommer vara minimalt.
Absolut. Och för mig är det nästan ofattbart att man struntar i förnuftetElof skrev:Jag gissar att många som väljer Plaid gör det för att man till kanonpris får världens rappaste bil, inte för att det är förnuftigaste valet. Jag kommer nog att göra så när jag har funding secured. (Jaja, Rimac Nevera är väl lite rappare)
Och leverans under andra halvan 2022 - dvs högst troligt dec 2022.tor skrev:Är det någon som har koll på senaste ryktena gällande deagkrok för S? Det var väl någon som hittade något i källkoden på designstudion för någpt år sedan?
OM S får drag då kommer jag köpa den. Annars blir det Y. Det sura är ju bara att Y kan jag köpa nu. S måste jag säkert vänta 4 månader innan det framkommer om drag kommer eller inte....
Haha ja men det kan jag leva med om jag bara visste att den kommer med drag! Känns annars som att det är ganska bra läge nu att sälja 3:an och få ett bra pris och byta till Y. Från och med mars/april så kommer många företagsleasade 3 komma ut på marknaden och troligen sänker det dom galna begagnatpriser som råder nu. Detta enligt min spåkula.Frippanecci skrev:Och leverans under andra halvan 2022 - dvs högst troligt dec 2022.tor skrev:Är det någon som har koll på senaste ryktena gällande deagkrok för S? Det var väl någon som hittade något i källkoden på designstudion för någpt år sedan?
OM S får drag då kommer jag köpa den. Annars blir det Y. Det sura är ju bara att Y kan jag köpa nu. S måste jag säkert vänta 4 månader innan det framkommer om drag kommer eller inte....
Den bil som är mest lik S är ju X. Väldigt stor skillnad i känsla mellan S o Y. X har dragkrok, det kan vi vara säkra på.tor skrev:Är det någon som har koll på senaste ryktena gällande deagkrok för S? Det var väl någon som hittade något i källkoden på designstudion för någpt år sedan?
OM S får drag då kommer jag köpa den. Annars blir det Y. Det sura är ju bara att Y kan jag köpa nu. S måste jag säkert vänta 4 månader innan det framkommer om drag kommer eller inte....
Absolut men X är för stor och för dyr. S är så mycket snyggare än Y och har mer roliga funktioner enligt mig. S skulle jag köpa med hjärtat och Y med hjärnan. Men jag behöver en bil med drag och hyffsad dragvikt.Hertsh skrev:Den bil som är mest lik S är ju X. Väldigt stor skillnad i känsla mellan S o Y. X har dragkrok, det kan vi vara säkra på.tor skrev:Är det någon som har koll på senaste ryktena gällande deagkrok för S? Det var väl någon som hittade något i källkoden på designstudion för någpt år sedan?
OM S får drag då kommer jag köpa den. Annars blir det Y. Det sura är ju bara att Y kan jag köpa nu. S måste jag säkert vänta 4 månader innan det framkommer om drag kommer eller inte....