Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
Jag skriver om de bilarnas luftmotstånd längre upp i tråden (jag har för mig att du svarar på det inlägget också (är inte helt säker) :lol: :lol: :lol: :lol: )
Ioniq 5 0;28 (trots sluttande bakparti)
ID 4 0;28
Enyaq 0,26
Fint. Tack!

Mitt minne är inte något att lita på, så du har garanterat helt rätt. :D

Intressant att Skoda lyckats lite bättre än både Hyundai och även VW med systermodellen ID4 (som är inom samma VAG-grupp som Skoda).

Som referens så undrar jag vad M3 och MY har för luftmotstånd? Ligger de närmare Enyaq eller närmare ID4?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
Fan vad sjukt: jag skrev ”jag har för mig att d u svarar” men sen står det ”MAN” i det postade inlägget. Då trycker jag på redigera men i den vyn står ”D U”. Jag suddar ändå ut D U och skriver D U igen och sparar. Men sen står det ändå MAN i det postade inlägget…

Wtf!?

Edit: såg annan tråd att det var en bugg i forumet (eller en finess som Tibor lagt in).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
Stora batteriet kostar bara 30k extra här i Sverige, måste vara billigaste kWh/kr på marknaden?
Extremt billigt och mycket prisvärt håller jag med om.
Bild
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Aida skrev:
Jag skriver om de bilarnas luftmotstånd längre upp i tråden (jag har för mig att du svarar på det inlägget också (är inte helt säker) :lol: :lol: :lol: :lol: )
ID 4 0;28
Enyaq 0,26
Fint. Tack!

Intressant att Skoda lyckats lite bättre än både Hyundai och även VW med systermodellen ID4 (som är inom samma VAG-grupp som Skoda).

Som referens så undrar jag vad M3 och MY har för luftmotstånd? Ligger de närmare Enyaq eller närmare ID4?
M3 och MY ligger båda på 0.23, så riktigt bra gjort av Tesla.
Polestar 2 som jag har ligger strax under 0.28 som jämförelse.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
mati skrev:
Va? Jag är inte missnöjd med min e-tron. Vem har sagt det? Jag trodde att har alltid varit tydlig med att det är en jättebra bil, förutom att den är alldeles för dyr för mig. Jag hade gärna behållit den om jag hade haft några tusenlappar mer i lön.
Ahh. Gott! Det är ju på många sätt en jättefin bil som många är nöja med. :)

Priset kände du ju till när du skaffade bilen, så inte något man direkt kan lasta Audi för tycker jag. Men förstår absolut att du kikar på något mer prisvärt.

Kör du e-tron på leasing som förmånsbil i dagsläget?
Ja, företagsleasing. Nej, det är inte Audis fel. Det har jag inte sagt heller. Visst kände jag till priset, den var ju till och med billigare än min tidigare Model S. Kändes som ett klipp då. Men det var andra tider 2018 när jag beställde den. Jag hade en helt annan uppdragssituation, och dessutom ett annat körmönster. Jag åkte till kunder och besökte min morfar i Tyskland osv. De första 8 månaderna brände jag över 2000 mil med bilen. Nu har jag haft den i 28 månader och mätaren står på 2900 mil. Behovet har minskat dramatiskt, intäkterna är sämre. Förmånsvärdet är nästan 10.000kr nu. Och leasingen går ju ändå ut om ett halvår. Onödigt att ha en så pass dyr bil och läge att byta ner sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mati skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
Va? Jag är inte missnöjd med min e-tron. Vem har sagt det? Jag trodde att har alltid varit tydlig med att det är en jättebra bil, förutom att den är alldeles för dyr för mig. Jag hade gärna behållit den om jag hade haft några tusenlappar mer i lön.
Ahh. Gott! Det är ju på många sätt en jättefin bil som många är nöja med. :)

Priset kände du ju till när du skaffade bilen, så inte något man direkt kan lasta Audi för tycker jag. Men förstår absolut att du kikar på något mer prisvärt.

Kör du e-tron på leasing som förmånsbil i dagsläget?
Ja, företagsleasing. Nej, det är inte Audis fel. Det har jag inte sagt heller. Visst kände jag till priset, den var ju till och med billigare än min tidigare Model S. Kändes som ett klipp då. Men det var andra tider 2018 när jag beställde den. Jag hade en helt annan uppdragssituation, och dessutom ett annat körmönster. Jag åkte till kunder och besökte min morfar i Tyskland osv. De första 8 månaderna brände jag över 2000 mil med bilen. Nu har jag haft den i 28 månader och mätaren står på 2900 mil. Behovet har minskat dramatiskt, intäkterna är sämre. Förmånsvärdet är nästan 10.000kr nu. Och leasingen går ju ändå ut om ett halvår. Onödigt att ha en så pass dyr bil och läge att byta ner sig.
Varför inte köpa loss den?
Borde väl inte kosta mkt mer än ioniq.
Men visst, det är ju trevligt med garanti på en ny Hyundai.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Varför inte köpa loss den?
Borde väl inte kosta mkt mer än ioniq.
Men visst, det är ju trevligt med garanti på en ny Hyundai.
Restvärdet ligger nånstans mellan 600 och 650k just nu. Köpa loss privat är uteslutet, de pengarna finns helt enkelt inte. Jag skulle behöva låna hela beloppet, och det är ju vansinne i kubik. Tror inte heller att någon bank skulle gå med på det, ärligt talat. Det är inget alternativ som jag ens överväger.
Ioniqen hamnar runt 470k med bonus, det är betydligt mindre än restvärdet på Audin. Jag får visserligen räkna med att jag får lägga nåt emellan för att bli av med e-tron, men det är ju i alla fall inte mina privata pengar.
Jag tjänar några tusen i månaden på att byta till Ioniq 5. Men det är ingen billig bil heller, och jag är än så länge inte helt säker på att jag kommer ta den i slutändan. Känns lite onödigt det med.
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Kollade på Alrik och Peders provkörning och dom flamsar och tramsar som vanligt men är underhållande att titta på tycker jag. :D
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... i-ioniq-5/

Alrik är rätt såld på bilen och Peder t.o.m gillar den!
Nackdelen dom ser är väl ett rätt så grunt/lågt bagage.

Avsnittet kommer på youtube imorgon.
Vad sticker ut mest med bilen?
Peder: Att den känns lyxigare och mer ombonad än konkurrenterna, vilket känns lite konstigt eftersom det är en Hyundai, ska inte de vara billiga?
Alrik: Jo den är billigare OCH känns mer påkostad.
Screenshot_20210710-153931_Chrome.jpg
Ioniq 5 FE AWD
Aida

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Aida skrev:
ID 4 0;28
Enyaq 0,26
Fint. Tack!

Ja det är märkligt. I synnerhet som Enyaq har helt rak kombibakända med mest lådformade bagageutrymmet. Därför jag menade att Hyndais endast om design. Väldigt synd med bagaget somsagt.
Aida

Inlägg av Aida »

Jag vet att Mr Run har nämnt denna vido men ni måste kolla på den nu när den haft premiär!

Spana in den roliga men lite tramsiga Förnuft och känsla så ser ni två gubbar som inte är så lättimpade bli rejält imponerade av bilen! De jämför mycket med Tesla…

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Pratade med en trevlig ioniq5 ägare idag på en Ionitystation. Hade hade bara haft bilen en vecka. Han kopplade in med ca samma SoC som jag med PS2, vi hade båda ca 40%. Det som överraskade var att vi hade nästan samma hastighet när vi passerade 50%, 120kW. Kan ju ha varit att han inte hade kört så mycket innan kanske. Han gillade iaf bilen, men klagade på att stereon inte var i paritet med tidigare Tesla han hade innan.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Aida

Inlägg av Aida »

HelectriC skrev:
Pratade med en trevlig ioniq5 ägare idag på en Ionitystation. Hade hade bara haft bilen en vecka. Han kopplade in med ca samma SoC som jag med PS2, vi hade båda ca 40%. Det som överraskade var att vi hade nästan samma hastighet när vi passerade 50%, 120kW. Kan ju ha varit att han inte hade kört så mycket innan kanske. Han gillade iaf bilen, men klagade på att stereon inte var i paritet med tidigare Tesla han hade innan.

Han var väl inte svensk va!? Måste ha varit en norrman? Märkligt med laddningen - så visar ju inte testerna…
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Aida skrev:
HelectriC skrev:

Han var väl inte svensk va!? Måste ha varit en norrman? Märkligt med laddningen - så visar ju inte testerna…
Norsk ja, en P45.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Aida

Inlägg av Aida »

HelectriC skrev:
Aida skrev:
HelectriC skrev:

Norsk ja, en P45.

Aha som jag trodde. När kommer våra bilar suck…
El-n00bo

Inlägg av El-n00bo »

Det jag inte har lyckats luska ut med ioniq 5 är hur hög markfrigång den har. (det är väl 180mm på min nuvarande dieselsuv) Jag föredrar att sätet är ganska högt upp, så jag kan kliva in och inte behöver sätta mig "ned". När jag sätter mig i lägre bilar och höjer upp sätet brukar tex backspegeln skymma sikten framåt, grymt irriterande..
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

El-n00bo skrev:
Det jag inte har lyckats luska ut med ioniq 5 är hur hög markfrigång den har. (det är väl 180mm på min nuvarande dieselsuv) Jag föredrar att sätet är ganska högt upp, så jag kan kliva in och inte behöver sätta mig "ned". När jag sätter mig i lägre bilar och höjer upp sätet brukar tex backspegeln skymma sikten framåt, grymt irriterande..
dimensioner.jpg
Aida

Inlägg av Aida »

El-n00bo skrev:

I en norsk provkörning som är länkad här ovan säger han att man kliver upp i bilen och upplevs mkt större o högre än på bild. Jag tror mig ha läst 16 cm markfrigång. Är rätt lågt för suv men betydligt högre än vanlig bil.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Du kunde inte avbryta leasingen i förtid, och istället plocka ut en annan ny förmånsbil innan den trista höjningen av förmånsvärden som kom nu den 1/7?

Är det finansiell leasing eller operationell leasing som du kör med?
Bild
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

60 förregistrerade Ioniq 5.
Screenshot_20210712-073831_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Aida

Inlägg av Aida »

Zalman3 skrev:

Coolt! Deförsta bakhjulsdrivna demobilarna! Hur många Hyundaiåterförsäljare finns det? Fler än 60!?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

A Hyundai Ioniq 5 N performance model is likely to join the range in the coming months. Read on for more details on this sporty EV.

Hyundai Ioniq 5 N Performance rendered
Official reveal expected later in 2021
Sporty exterior enhancements
Mildly updated interior expected
Up to 585hp possible
0-60mph could be as low as 3.5 seconds
Pricing likely to top £60,000
Screenshot_20210712-081854_Chrome.jpg
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:
Coolt, det går att beställa AWD med lilla batteriet även i Sverige. Blir spännande att se om den modellen även kommer till Norge.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Du kunde inte avbryta leasingen i förtid, och istället plocka ut en annan ny förmånsbil innan den trista höjningen av förmånsvärden som kom nu den 1/7?

Finansiell leasing är det. Nej, problemet är ju Audis prisdumpning som gör att ingen vill ta den i inbyte, inte ens Audi själva. Jag ville ju redan vid årsskiftet avbryta leasingen och byta ut den mot en ID4 eller Enyaq, men min åf ville inte ha min e-tron. Jag hade i så fall behövt sälja den på egen hand och på egen risk. Och eftersom jag egentligen inte vill ha en ID4 eller Enyaq (för klen dragvikt på båda) så valde jag att inte göra det. Det blir visserligen likadant nu, inbyte är inget alternativ nu heller, men Ioniq 5 är åtminstone en bil jag vill ha och som funkar, tror jag i alla fall.
Men det finns såklart en stor risk att Audin inte går att sälja för restvärdet. Då får jag antingen behålla den, eller så får mitt AB helt enkelt betala mellanskillnaden nu så att jag blir av med problemet. Och det känns ju som att det är det bästa alternativet. Sen kan det bli så att jag inte vill ha Ioniqen heller, eller att det bli för dyrt, beroende på hur mycket jag måste lägga emellan för Audin, och om de vill ha en kontantinsats för Ioniq 5. Det vet jag inte ännu. I så fall är jag beredd på att jag kommer vara utan bil ett tag. Jag får väl hålla mig hemma då.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
martinot skrev:

Finansiell leasing är det. Nej, problemet är ju Audis prisdumpning som gör att ingen vill ta den i inbyte, inte ens Audi själva. Jag ville ju redan vid årsskiftet avbryta leasingen och byta ut den mot en ID4 eller Enyaq, men min åf ville inte ha min e-tron. Jag hade i så fall behövt sälja den på egen hand och på egen risk. Och eftersom jag egentligen inte vill ha en ID4 eller Enyaq (för klen dragvikt på båda) så valde jag att inte göra det. Det blir visserligen likadant nu, inbyte är inget alternativ nu heller, men Ioniq 5 är åtminstone en bil jag vill ha och som funkar, tror jag i alla fall.
Men det finns såklart en stor risk att Audin inte går att sälja för restvärdet. Då får jag antingen behålla den, eller så får mitt AB helt enkelt betala mellanskillnaden nu så att jag blir av med problemet. Och det känns ju som att det är det bästa alternativet. Sen kan det bli så att jag inte vill ha Ioniqen heller, eller att det bli för dyrt, beroende på hur mycket jag måste lägga emellan för Audin, och om de vill ha en kontantinsats för Ioniq 5. Det vet jag inte ännu. I så fall är jag beredd på att jag kommer vara utan bil ett tag. Jag får väl hålla mig hemma då.
Mati, du har nog gjort ett bra val. AMS säger ju att kvalitetskänslan är bättre i Ioniq 5 än ID4/Enyaq.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

mati skrev:
Men det finns såklart en stor risk att Audin inte går att sälja för restvärdet. Då får jag antingen behålla den, eller så får mitt AB helt enkelt betala mellanskillnaden nu så att jag blir av med problemet.
Nästan undantagslöst gäller ju att den billigaste bil du har är den du behåller. Nu har du ju (precis som många andra här på forumet) hoppat på elbilsrallyt tidigt, och som alltid får ”early adopters” stå för en proportionerligt större del av kostnaderna. På gott och ont.

Om den är svårsåld skulle jag behållt den. Det är väl inget fel på den, annat än att den är dyr? Nu är jag Audimänniska ska erkännas, och för oss som köper privat är frågan nu om vi ska vänta på att det bekräftas att Model Y kan få den där dragkroken, eller köpa en begagnad Audi med monterad dragkrok… Vill inte stå där med en bil som ”ska få” dragkrok, men där det dröjer. Den resan har vi sett på forumet och den vill jag inte vara med om.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Skriv svar