Sida 576 av 607
Re: Aktien TSLA
Postat: 13 mar 2025 13:23
av backe
JPM sätter 120$ som riktkurs för Tesla.
JPMorgan's Scathing Tesla Prediction: Musk's Car Company Will Report Worst Quarterly Deliveries In 3 Years
TOPLINE This will be Tesla’s weakest quarter for car deliveries since 2022, according to JPMorgan analysts, as the polarizing, powerful role of Tesla boss Elon Musk in President Donald Trump’s administration increasingly weighs on Tesla in the eyes of Wall Street.
In a Wednesday note to clients, the JPMorgan group led by Ryan Brinkman lowered its forecast for Tesla’s first-quarter deliveries by 20% from 444,000 to 355,000, significantly below the consensus analyst projection of 430,000, according to FactSet.
JPMorgan’s prediction calls for Tesla’s lowest deliveries since 2022’s third quarter and an 8% decline from 2024’s first quarter.
The negative shift comes as Tesla faces the "acute" effects of Musk's "more divisive new role in government," explained Brinkman, alluding to Musk’s role as the head of the Department of Government Efficiency (DOGE).
Tesla sales in Europe are “under far greater pressure than at home as a consequence of statements by Musk pertaining to the war in Ukraine, U.S. participation in NATO, and far-right political parties,” Brinkman added, as new Tesla vehicle registrations cratered 50% year-over-year in January.
And “Tesla appears to have the most to lose” among American car companies from the “shifting regulatory backdrop” under Trump, according to the analysts, citing the potential rollback of electric vehicle tax credits which could further cut into demand for Teslas.
JPMorgan’s $120 share price target for Musk’s company is the lowest on Wall Street, according to FactSet data, and it implies more than 50% downside from Tesla’s $248 ticker Wednesday.
CRUCIAL QUOTE
“We struggle to think of anything analogous in the history of the automotive industry, in which a brand has lost so much value so quickly,” wrote the JPMorgan analysts.
CONTRA
The bearish JPMorgan update came as the badly battered Tesla stock enjoyed a rebound, gaining 7.6%. Its best daily percentage gain since January, Tesla stock led a broader rally across technology stocks as tamer-than-expected inflation data restored some investor confidence. Shares of Tesla are still down 39% year-to-date, the second-worst loss of any company listed on the S&P 500, and 48% from their December all-time high.
https://www.forbes.com/sites/dereksaul/ ... n-3-years/
Re: Aktien TSLA
Postat: 14 mar 2025 08:17
av spacecoin
Too little, too late?
Re: Aktien TSLA
Postat: 14 mar 2025 08:32
av T4s
Re: Aktien TSLA
Postat: 14 mar 2025 08:34
av TiborBlomhall
Too little? Tja, skulle det innebära även 20% lägre utpris (ja, jag håller med, det behöver det inte betyda det) så skulle Model Y priset sjunka till 444 tusen kronor.
Too late? Ja där är vi eniga. Det hintades om att detta skulle hända i år. Verkar bli Elon-time som vanligt

Re: Aktien TSLA
Postat: 14 mar 2025 08:36
av Teslasemitruck
Lär vara köpläge efter Q1.
Re: Aktien TSLA
Postat: 14 mar 2025 08:42
av Tomas L
Fredrik j skrev: ↑12 mar 2025 15:21
Luma skrev: ↑12 mar 2025 15:16
Trump fick cirka 77 miljoner röster i det senaste presidentvalet. Många av dom är hängivna supporters, men som kanske tidigare inte varit intresserade av att köpa en Tesla. Att Trump nu gör aktivt reklam för Tesla kan väcka ett intresse hos många. Köper bara en procent av Trumps väljare en ny Tesla är det 770 000 bilar.
Ps. Dom läser inte TCS.
En googling visar att Trump fick 72 641 564 röster medans Kamala Harris fick 67 957 895.
Eventuella stödköp av republikaner skulle ju kompenseras av motsatsen från demokratiska väljare.
https://efn.se/usa-valet-i-siffror-sa-g ... or-delstat
Fox News och "drill baby drill"-Trump har de senaste åren spytt galla över elbilar och MAGA varken vill eller kan kompensera tappet som Tesla nu har på världsmarknaden. Musk har dödat varumärket Tesla och det kan krävas att Musk sparkas, men tillväxten kommer ändå inte att vara samma som tidigare. Ett p/e på 150 (som högst) är extremt högt bland biltillverkare och jag gissar att ett rimligt p/e är 25-30 och det skulle innebära en kurs runt $100 baserat på tidigare vinster. Men vinsten kan mycket väl falla som en följd av att Musk pajat varumärket.
Re: Aktien TSLA
Postat: 14 mar 2025 09:28
av Maw
Finns det egentligen något skäl till att Tesla ska värderas efter ett högre p/e-tal än andra biltillverkare längre?
Re: Aktien TSLA
Postat: 14 mar 2025 09:48
av backe
Tomas L skrev: ↑14 mar 2025 08:42
Fredrik j skrev: ↑12 mar 2025 15:21
Luma skrev: ↑12 mar 2025 15:16
Trump fick cirka 77 miljoner röster i det senaste presidentvalet. Många av dom är hängivna supporters, men som kanske tidigare inte varit intresserade av att köpa en Tesla. Att Trump nu gör aktivt reklam för Tesla kan väcka ett intresse hos många. Köper bara en procent av Trumps väljare en ny Tesla är det 770 000 bilar.
Ps. Dom läser inte TCS.
En googling visar att Trump fick 72 641 564 röster medans Kamala Harris fick 67 957 895.
Eventuella stödköp av republikaner skulle ju kompenseras av motsatsen från demokratiska väljare.
https://efn.se/usa-valet-i-siffror-sa-g ... or-delstat
Fox News och "drill baby drill"-Trump har de senaste åren spytt galla över elbilar och MAGA varken vill eller kan kompensera tappet som Tesla nu har på världsmarknaden. Musk har dödat varumärket Tesla och det kan krävas att Musk sparkas, men tillväxten kommer ändå inte att vara samma som tidigare. Ett p/e på 150 (som högst) är extremt högt bland biltillverkare och jag gissar att ett rimligt p/e är 25-30 och det skulle innebära en kurs runt $100 baserat på tidigare vinster. Men vinsten kan mycket väl falla som en följd av att Musk pajat varumärket.
Tittar man såhär så blir det ännu mer hårresande...
Man kommer inte kunna lyfta ZEV-credits och värdera om BTC för evigt.
Nu har kursen justerats ner så vi har inte dessa tal, men det är ändå väldigt högt.
Re: Aktien TSLA
Postat: 14 mar 2025 09:51
av T4s
Maw skrev: ↑14 mar 2025 09:28
Finns det egentligen något skäl till att Tesla ska värderas efter ett högre p/e-tal än andra biltillverkare längre?
Den som klassar Tesla som biltillverkare har förlorat för länge sen.
Re: Aktien TSLA
Postat: 14 mar 2025 10:00
av Maw
T4s skrev: ↑14 mar 2025 09:51
Maw skrev: ↑14 mar 2025 09:28
Finns det egentligen något skäl till att Tesla ska värderas efter ett högre p/e-tal än andra biltillverkare längre?
Den som klassar Tesla som biltillverkare har förlorat för länge sen.
Ok, men om vi bryter ner det lite…
Vad tycker du i så falla att man ska klassa Tesla som och varför?
Hur stor andel av Teslas verksamhet är det som inte är fordonsrelaterat och vad är rimligt p/e-tal eller värdering för den?
Vad blir den delen som faktiskt är fordonsrelaterad värd om man bryter ut den och sätter 6-7 som ett rimligt p/e-tal?
Re: Aktien TSLA
Postat: 14 mar 2025 10:30
av T4s
Maw skrev: ↑14 mar 2025 10:00
T4s skrev: ↑14 mar 2025 09:51
Maw skrev: ↑14 mar 2025 09:28
Finns det egentligen något skäl till att Tesla ska värderas efter ett högre p/e-tal än andra biltillverkare längre?
Den som klassar Tesla som biltillverkare har förlorat för länge sen.
Ok, men om vi bryter ner det lite…
Vad tycker du i så falla att man ska klassa Tesla som och varför?
Hur stor andel av Teslas verksamhet är det som inte är fordonsrelaterat och vad är rimligt p/e-tal eller värdering för den?
Vad blir den delen som faktiskt är fordonsrelaterad värd om man bryter ut den och sätter 6-7 som ett rimligt p/e-tal?
Kolla Amazon och Nvidia t ex. Värderas dessa som en bokaffär och en nischad marknadsaktör kring grafikkort till gamers?
Re: Aktien TSLA
Postat: 14 mar 2025 10:38
av Xyborg
T4s skrev: ↑14 mar 2025 10:30
Maw skrev: ↑14 mar 2025 10:00
T4s skrev: ↑14 mar 2025 09:51
Maw skrev: ↑14 mar 2025 09:28
Finns det egentligen något skäl till att Tesla ska värderas efter ett högre p/e-tal än andra biltillverkare längre?
Den som klassar Tesla som biltillverkare har förlorat för länge sen.
Ok, men om vi bryter ner det lite…
Vad tycker du i så falla att man ska klassa Tesla som och varför?
Hur stor andel av Teslas verksamhet är det som inte är fordonsrelaterat och vad är rimligt p/e-tal eller värdering för den?
Vad blir den delen som faktiskt är fordonsrelaterad värd om man bryter ut den och sätter 6-7 som ett rimligt p/e-tal?
Kolla Amazon och Nvidia t ex. Värderas dessa som en bokaffär och en nischad marknadsaktör kring grafikkort till gamers?
Nej, det gör dem inte.
Men det beror på på att deras omsättning inte bygger på att vara "en bokaffär och en nischad marknadsaktör kring grafikkort till gamers". Nvidias omsättning från datacenter är nästan 5x deras omsättning från grafikkort för gamers.
Tesla tjänar i stort sätt bara pengar på bilar, eller ja, framförallt regulatory credits faktiskt. Så varför skulle de inte värderas som en biltillverkare?
Re: Aktien TSLA
Postat: 14 mar 2025 11:23
av Maw
Xyborg skrev: ↑14 mar 2025 10:38
T4s skrev: ↑14 mar 2025 10:30
Maw skrev: ↑14 mar 2025 10:00
T4s skrev: ↑14 mar 2025 09:51
Maw skrev: ↑14 mar 2025 09:28
Finns det egentligen något skäl till att Tesla ska värderas efter ett högre p/e-tal än andra biltillverkare längre?
Den som klassar Tesla som biltillverkare har förlorat för länge sen.
Ok, men om vi bryter ner det lite…
Vad tycker du i så falla att man ska klassa Tesla som och varför?
Hur stor andel av Teslas verksamhet är det som inte är fordonsrelaterat och vad är rimligt p/e-tal eller värdering för den?
Vad blir den delen som faktiskt är fordonsrelaterad värd om man bryter ut den och sätter 6-7 som ett rimligt p/e-tal?
Kolla Amazon och Nvidia t ex. Värderas dessa som en bokaffär och en nischad marknadsaktör kring grafikkort till gamers?
Nej, det gör dem inte.
Men det beror på på att deras omsättning inte bygger på att vara "en bokaffär och en nischad marknadsaktör kring grafikkort till gamers". Nvidias omsättning från datacenter är nästan 5x deras omsättning från grafikkort för gamers.
Tesla tjänar i stort sätt bara pengar på bilar, eller ja, framförallt regulatory credits faktiskt. Så varför skulle de inte värderas som en biltillverkare?
Precis
Amazon och Nvidia klassas efter vad de har sin omsättning inom, varför ska Tesla klassas efter andra principer?
Re: Aktien TSLA
Postat: 14 mar 2025 11:32
av fth
Maw skrev: ↑14 mar 2025 09:28
Finns det egentligen något skäl till att Tesla ska värderas efter ett högre p/e-tal än andra biltillverkare längre?
Ja, Tesla bör i huvudsak värderas i förhållande till andra biltillverkares
elbilsdivisioner.
ICE-divisionerna är att betrakta som "run-off".
/fth
Re: Aktien TSLA
Postat: 14 mar 2025 11:45
av backe
fth skrev: ↑14 mar 2025 11:32
Maw skrev: ↑14 mar 2025 09:28
Finns det egentligen något skäl till att Tesla ska värderas efter ett högre p/e-tal än andra biltillverkare längre?
Ja, Tesla bör i huvudsak värderas i förhållande till andra biltillverkares
elbilsdivisioner.
ICE-divisionerna är att betrakta som "run-off".
/fth
Hur menar du nu? Ska man inte använda p/e-tal längre, utan värdera Tesla efter hur andra företag går?
Re: Aktien TSLA
Postat: 14 mar 2025 12:11
av fth
backe skrev: ↑14 mar 2025 11:45
fth skrev: ↑14 mar 2025 11:32
Maw skrev: ↑14 mar 2025 09:28
Finns det egentligen något skäl till att Tesla ska värderas efter ett högre p/e-tal än andra biltillverkare längre?
Ja, Tesla bör i huvudsak värderas i förhållande till andra biltillverkares
elbilsdivisioner.
ICE-divisionerna är att betrakta som "run-off".
/fth
Hur menar du nu? Ska man inte använda p/e-tal längre, utan värdera Tesla efter hur andra företag går?
Jo, man kan absolut använda p/e-tal, men bedömningen av
rimligheten i Teslas p/e-tal bör främst göras i förhållande till övriga tillverkares
elbilsdivisioner.
Hela den här diskussionen handlar ju just om värdering i förhållande till "hur andra företag går".
/fth
Re: Aktien TSLA
Postat: 14 mar 2025 12:14
av Maw
fth skrev: ↑14 mar 2025 11:32
Maw skrev: ↑14 mar 2025 09:28
Finns det egentligen något skäl till att Tesla ska värderas efter ett högre p/e-tal än andra biltillverkare längre?
Ja, Tesla bör i huvudsak värderas i förhållande till andra biltillverkares
elbilsdivisioner.
ICE-divisionerna är att betrakta som "run-off".
/fth
Ja, då blir väl ett p/e-tal runt 6-7 rimligt med tanke på Teslas sjunkande omsättning och vinst och skamfilade varumärke.
Sen återstår att värdera resten av Tesla, men resten bör väl vara av ganska blygsamt värde jämfört med fordonsdelen?
Re: Aktien TSLA
Postat: 14 mar 2025 12:41
av fth
Maw skrev: ↑14 mar 2025 12:14
Ja, då blir väl ett p/e-tal runt 6-7 rimligt med tanke på Teslas sjunkande omsättning och vinst och skamfilade varumärke.
Sen återstår att värdera resten av Tesla, men resten bör väl vara av ganska blygsamt värde jämfört med fordonsdelen?
Nej, helt orimliga siffror, med ett p/e på 7 skulle kursen vara c:a $22, energy ensamt skulle sannolikt betinga ett högre värde än det.
/fth
Re: Aktien TSLA
Postat: 14 mar 2025 13:18
av Maw
fth skrev: ↑14 mar 2025 12:41
Maw skrev: ↑14 mar 2025 12:14
Ja, då blir väl ett p/e-tal runt 6-7 rimligt med tanke på Teslas sjunkande omsättning och vinst och skamfilade varumärke.
Sen återstår att värdera resten av Tesla, men resten bör väl vara av ganska blygsamt värde jämfört med fordonsdelen?
Nej, helt orimliga siffror, med ett p/e på 7 skulle kursen vara c:a $22, energy ensamt skulle sannolikt betinga ett högre värde än det.
/fth
Om energy också är värt $22 dollar per aktie så är det drygt 70 miljarder dollar. Vet inte om det är rimligt? Hur många miljarder dollar går den med vinst per år och hur ser vinsttillväxten ut?
Ihop med fordonsdelen blir det i så fall ett totalt värde om $44 per aktie. Finns det fler delar att ta hänsyn till? Optimus räknar jag inte, det är en plojgrej på samma nivå som Zeekrs eller Hondas robotar. Möjligtvis har det en nytta i form av grundforskning för automation inom fordonstillverkningen men liknande grundforskning är något man får förmoda att alla andra fordonstillverkare också gör även om det inte alltid är i form av en humanoid robot.
Re: Aktien TSLA
Postat: 14 mar 2025 16:14
av SwedishAdvocate
Skulle det här kunna påverka kursen…
…] Även om [avsändaren/avsändarna som jobbar på Tesla (My edit.)] skriver att de står bakom vad man beskriver som ”en rättvis handel”, så oroar man sig över möjligheten att ersätta dyra komponenter från utlandet på amerikansk mark. Vissa blir väldigt svåra eller omöjliga att hitta inhemska alternativ till, ”även med aggressiv lokaliseringsstrategi för leveranskedjan”, skriver man. […]
En källa som är inbegripen i brevförsändelsen säger till Financial Times:
– Det är osignerat eftersom ingen på bolaget vill få sparken för att ha skickat det. […
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... mps-tullar
Re: Aktien TSLA
Postat: 14 mar 2025 16:40
av Freez
Den som bedömer tillväxtbolag med hjälp av p/e lär inte göra några bra aktieaffärer

.
Re: Aktien TSLA
Postat: 14 mar 2025 16:43
av Maw
Freez skrev: ↑14 mar 2025 16:40
Den som bedömer tillväxtbolag med hjälp av p/e lär inte göra några bra aktieaffärer

.
Nu pratar vi om Tesla, som krymper…

Re: Aktien TSLA
Postat: 14 mar 2025 16:51
av Freez
Maw skrev: ↑14 mar 2025 16:43
Freez skrev: ↑14 mar 2025 16:40
Den som bedömer tillväxtbolag med hjälp av p/e lär inte göra några bra aktieaffärer

.
Nu pratar vi om Tesla, som krymper…
Jo jag vet att det är många i detta forum som önskar det. Själv klev jag ur i slutet på januari och sitter och väntar på rätt tillfälle att kliva på tåget igen. Kursen var nere på 144 i april förra året så det kan finnas lite fallhöjd än.
Re: Aktien TSLA
Postat: 14 mar 2025 17:01
av spacecoin
Freez skrev: ↑14 mar 2025 16:51
Maw skrev: ↑14 mar 2025 16:43
Freez skrev: ↑14 mar 2025 16:40
Den som bedömer tillväxtbolag med hjälp av p/e lär inte göra några bra aktieaffärer

.
Nu pratar vi om Tesla, som krymper…
Jo jag vet att det är många i detta forum som önskar det. Själv klev jag ur i slutet på januari och sitter och väntar på rätt tillfälle att kliva på tåget igen. Kursen var nere på 144 i april förra året så det kan finnas lite fallhöjd än.
Önskar? Det är ett faktum att Teslas bilförsäjlning har en svagt negativ trend de senaste typ 20 månaderna.
Re: Aktien TSLA
Postat: 14 mar 2025 18:24
av Ingemar S
Musk var en bra VD de första 10 åren. Att kunna snacka till sig investerare och driva en stenhård linje internt. Bra jobb.
Men nu är elbil en pryl väldigt många tillverkar.Dags för en slipad ”vanlig” VD. Skull kunna lyfta Tesla vidare.
Med Musk blir det bara utförsbacke nu, han har tappat det.
Skickat från min iPhone med Tapatalk