Sida 58 av 59
Re: Model Y Juniper
Postat: 20 jun 2025 08:01
av 85n
Dinsdale skrev: ↑19 jun 2025 19:30
85n skrev: ↑10 jun 2025 16:38
Tack för era svar. Fick en del att tänka på
Enbart värdeminskningen på en ny är kring 300 000 på tre år vilket är pengar du hade kunnat använda till kontantinsats. Kontantinsatsen är f.n. 15%. 300 000 / 0,15 = 2 000 000 (300 000 kontantinsats, 1 700 000 lån)
Du får alltså upp till två miljoner kronor mindre att köpa hus för för om tre år om du köper bilen idag. (Med reservation för att man inte får låna hur mycket som helst, amorteringskravet osv.)
Köp huset först, bilen sen.
Jag räknar inte riktigt så. Jag tittar på handpenning + månadskostnad - det man sparar. Vad det gör för mitt kapital/sparkvot över 3 år. Sett till kontantinsats på hus d.v.s. Månadskostnaden ligger där och försämrar bilden såklart. Värdeminskningen på bilen är en smäll man måste ta till slut, men inte om vi tittar på husköp inom 3 år. Då är den ännu orealiserad?
I sådana fall slutar det med ca 119k (inkl handpenning på bil) på 3 år, fullt hanterbart..., och försökt räkna på det jag sparar. Bränsle, service... okända spar som inte är med är större haveri på dieselbilen, räknar med minst ett tråkigt rep under kommande 3 år, den är i värsta åldern var saker går sönder och är dyra, och ett gäng hotellnätter man kan spara iom campmode.
Problemet är att jag vet inte vad som kommer spara mest blodtryck, detta är värt mer än materiella ting som pengar, sitta och koka min ålder är det sämsta man kan göra för hjärt och kärl-hälsan.
Antingen blir det ett dieselpris på 30:-/l när regeringen är gisslantagna av mp igen, eller ännu mer fördröjd FSD pga byråkrater/politiska skäl. Om det blir är det helt säkert ett pipande, varnande, tyranniskt system där man inte får blinka och måste ha händerna i någon icke-avslappnad position....
Det är frågorna...
Re: Model Y Junipert
Postat: 20 jun 2025 08:12
av ReNewAble
Hämtade ut min nya Model Y LR AWD i måndags. Allt såg fint ut, den var nytvättad och stod inomhus i deras leveranscenter i Trelleborg. Laddad till 50%.
Klar förbättring mot den tidiga (sept-21) Model Y som vi också har men jag kommer att sakna körkänslan i min tidigare Model 3.
Finns bara en plump i protokollet - deras märkliga val att man måste välja att antingen köra alltid med adaptiv farthållare ELLER alltid med autopilot. Detta måste ändras. I princip så kan man inte använda autopiloten då man vill ha endast adaptiv farthållare på vissa mindre vägar. Går dessutom emot Teslas egna rekommendationer för autopiloten att den endast ska användas på motorväg eller liknande. Man ska då alltså köra fram till motorvägen utan att kunna använda farthållaren innan. Måste komma en mjukvaruuppdatering som ändrar detta. Bara för att jävlas så har jag lagt ett serviceärende som säger att det inte går att använda funktioner som bilen är köpt med. Ska bli intressant att se vad de säger

Re: Model Y Juniper
Postat: 20 jun 2025 09:58
av Thed75
S3XY button!
Re: Model Y Junipert
Postat: 20 jun 2025 13:44
av Earplugged
ReNewAble skrev: ↑20 jun 2025 08:12
Hämtade ut min nya Model Y LR AWD i måndags. Allt såg fint ut, den var nytvättad och stod inomhus i deras leveranscenter i Trelleborg. Laddad till 50%.
Klar förbättring mot den tidiga (sept-21) Model Y som vi också har men jag kommer att sakna körkänslan i min tidigare Model 3.
Finns bara en plump i protokollet - deras märkliga val att man måste välja att antingen köra alltid med adaptiv farthållare ELLER alltid med autopilot. Detta måste ändras. I princip så kan man inte använda autopiloten då man vill ha endast adaptiv farthållare på vissa mindre vägar. Går dessutom emot Teslas egna rekommendationer för autopiloten att den endast ska användas på motorväg eller liknande. Man ska då alltså köra fram till motorvägen utan att kunna använda farthållaren innan. Måste komma en mjukvaruuppdatering som ändrar detta. Bara för att jävlas så har jag lagt ett serviceärende som säger att det inte går att använda funktioner som bilen är köpt med. Ska bli intressant att se vad de säger
I min "gamla Y" finns en inställning för detta om man vill ha bara autopilot eller adaptivt + autopilot, finns inte detta på Juniper?
Re: Model Y Junipert
Postat: 21 jun 2025 00:05
av ReNewAble
Earplugged skrev: ↑20 jun 2025 13:44
ReNewAble skrev: ↑20 jun 2025 08:12
Hämtade ut min nya Model Y LR AWD i måndags. Allt såg fint ut, den var nytvättad och stod inomhus i deras leveranscenter i Trelleborg. Laddad till 50%.
Klar förbättring mot den tidiga (sept-21) Model Y som vi också har men jag kommer att sakna körkänslan i min tidigare Model 3.
Finns bara en plump i protokollet - deras märkliga val att man måste välja att antingen köra alltid med adaptiv farthållare ELLER alltid med autopilot. Detta måste ändras. I princip så kan man inte använda autopiloten då man vill ha endast adaptiv farthållare på vissa mindre vägar. Går dessutom emot Teslas egna rekommendationer för autopiloten att den endast ska användas på motorväg eller liknande. Man ska då alltså köra fram till motorvägen utan att kunna använda farthållaren innan. Måste komma en mjukvaruuppdatering som ändrar detta. Bara för att jävlas så har jag lagt ett serviceärende som säger att det inte går att använda funktioner som bilen är köpt med. Ska bli intressant att se vad de säger
I min "gamla Y" finns en inställning för detta om man vill ha bara autopilot eller adaptivt + autopilot, finns inte detta på Juniper?
Nix det valet har Tesla tagit bort på Juniper vilket är riktigt irriterande
Re: Model Y Junipert
Postat: 21 jun 2025 01:12
av Earplugged
ReNewAble skrev: ↑21 jun 2025 00:05
Earplugged skrev: ↑20 jun 2025 13:44
ReNewAble skrev: ↑20 jun 2025 08:12
Hämtade ut min nya Model Y LR AWD i måndags. Allt såg fint ut, den var nytvättad och stod inomhus i deras leveranscenter i Trelleborg. Laddad till 50%.
Klar förbättring mot den tidiga (sept-21) Model Y som vi också har men jag kommer att sakna körkänslan i min tidigare Model 3.
Finns bara en plump i protokollet - deras märkliga val att man måste välja att antingen köra alltid med adaptiv farthållare ELLER alltid med autopilot. Detta måste ändras. I princip så kan man inte använda autopiloten då man vill ha endast adaptiv farthållare på vissa mindre vägar. Går dessutom emot Teslas egna rekommendationer för autopiloten att den endast ska användas på motorväg eller liknande. Man ska då alltså köra fram till motorvägen utan att kunna använda farthållaren innan. Måste komma en mjukvaruuppdatering som ändrar detta. Bara för att jävlas så har jag lagt ett serviceärende som säger att det inte går att använda funktioner som bilen är köpt med. Ska bli intressant att se vad de säger
I min "gamla Y" finns en inställning för detta om man vill ha bara autopilot eller adaptivt + autopilot, finns inte detta på Juniper?
Nix det valet har Tesla tagit bort på Juniper vilket är riktigt irriterande
Ja det låter riktigt korkat, finns ju gott om situationer när inte autopilot fungerar eller är lämpligt att använda och man bara vill köra farthållare.... Där borde dom göra om och göra rätt.
Re: Model Y Juniper
Postat: 21 jun 2025 01:15
av Tellus
Läste om problemet på reddit
Någon kom på en lösning att göra två förarprofiler med enda skillnaden valet av om autostyrning eller farthållare aktiveras. Alltså växla mellan dessa profiler under körning.
Så slipper man stanna på motorvägen

Re: Model Y Juniper
Postat: 21 jun 2025 07:59
av Sportbilsentusiasten
85n skrev: ↑20 jun 2025 08:01
Dinsdale skrev: ↑19 jun 2025 19:30
85n skrev: ↑10 jun 2025 16:38
Tack för era svar. Fick en del att tänka på
Enbart värdeminskningen på en ny är kring 300 000 på tre år vilket är pengar du hade kunnat använda till kontantinsats. Kontantinsatsen är f.n. 15%. 300 000 / 0,15 = 2 000 000 (300 000 kontantinsats, 1 700 000 lån)
Du får alltså upp till två miljoner kronor mindre att köpa hus för för om tre år om du köper bilen idag. (Med reservation för att man inte får låna hur mycket som helst, amorteringskravet osv.)
Köp huset först, bilen sen.
Jag räknar inte riktigt så. Jag tittar på handpenning + månadskostnad - det man sparar. Vad det gör för mitt kapital/sparkvot över 3 år. Sett till kontantinsats på hus d.v.s. Månadskostnaden ligger där och försämrar bilden såklart. Värdeminskningen på bilen är en smäll man måste ta till slut, men inte om vi tittar på husköp inom 3 år. Då är den ännu orealiserad?
I sådana fall slutar det med ca 119k (inkl handpenning på bil) på 3 år, fullt hanterbart..., och försökt räkna på det jag sparar. Bränsle, service... okända spar som inte är med är större haveri på dieselbilen, räknar med minst ett tråkigt rep under kommande 3 år, den är i värsta åldern var saker går sönder och är dyra, och ett gäng hotellnätter man kan spara iom campmode.
Problemet är att jag vet inte vad som kommer spara mest blodtryck, detta är värt mer än materiella ting som pengar, sitta och koka min ålder är det sämsta man kan göra för hjärt och kärl-hälsan.
Antingen blir det ett dieselpris på 30:-/l när regeringen är gisslantagna av mp igen, eller ännu mer fördröjd FSD pga byråkrater/politiska skäl. Om det blir är det helt säkert ett pipande, varnande, tyranniskt system där man inte får blinka och måste ha händerna i någon icke-avslappnad position....
Det är frågorna...
Framtiden är oviss, omöjligt att förutse vad som är billigast. Bilar är dyrt oavsett utvecklingsriktning.
Köp därför en bil du trivs med.
Lycka Till !
Re: Model Y Juniper
Postat: 21 jun 2025 08:55
av ReNewAble
Tellus skrev: ↑21 jun 2025 01:15
Läste om problemet på reddit
Någon kom på en lösning att göra två förarprofiler med enda skillnaden valet av om autostyrning eller farthållare aktiveras. Alltså växla mellan dessa profiler under körning.
Så slipper man stanna på motorvägen
Jo jag har sett det tipset också men det är ju bara en relativt osmidig workaround. Får hoppas att Tesla får tillräckligt med kritik för att ändra det i programvaran i takt med att fler Juniper rullar på vägarna
Re: Model Y Juniper
Postat: 21 jun 2025 09:04
av Earplugged
ReNewAble skrev: ↑21 jun 2025 08:55
Tellus skrev: ↑21 jun 2025 01:15
Läste om problemet på reddit
Någon kom på en lösning att göra två förarprofiler med enda skillnaden valet av om autostyrning eller farthållare aktiveras. Alltså växla mellan dessa profiler under körning.
Så slipper man stanna på motorvägen
Jo jag har sett det tipset också men det är ju bara en relativt osmidig workaround. Får hoppas att Tesla får tillräckligt med kritik för att ändra det i programvaran i takt med att fler Juniper rullar på vägarna
För min del skulle detta vara en showstopper om det inte fixas och då inte kunna köpa en ny MYP nästa år som planerat, använder farthållare och autopilot i kombination i princip 98% av tiden, rör knappt gaspedalen längre

Re: Model Y Juniper
Postat: 21 jun 2025 10:04
av Tellus
Vad händer om autostyrning är aktiverad och man drar hårt i ratten, avaktiveras farthållaren då också?
Re: Model Y Juniper
Postat: 21 jun 2025 11:08
av Vitok
Tellus skrev:Vad händer om autostyrning är aktiverad och man drar hårt i ratten, avaktiveras farthållaren då också?
Ja det gör den.
Re: Model Y Juniper
Postat: 21 jun 2025 12:06
av ReNewAble
Tellus skrev: ↑21 jun 2025 10:04
Vad händer om autostyrning är aktiverad och man drar hårt i ratten, avaktiveras farthållaren då också?
Jepp, det är också en nedsida - tidigare bilar så kunde man byta fil på motorvägen och bara behöva aktivera AP igen men med bibehållen fart. Nu måste man parera med gaspedalen för att inte bromsa när man byter fil….
Re: Model Y Juniper
Postat: 21 jun 2025 12:29
av Tellus
Ajdå, löser commander dessa problem?
Re: Model Y Juniper
Postat: 21 jun 2025 14:00
av Teslasemitruck
6 sits y sägs bli 15 cm längre
Re: Model Y Juniper
Postat: 21 jun 2025 20:54
av Tellus
Finns några quicksilver och röda på ingång till 0% ränta som går ut om drygt en vecka.
Undra om det blir prissänkningar eller fler 0% erbjudande framledes eller om dom slutar satsa på Svenska marknaden
Re: Model Y Juniper
Postat: 22 jun 2025 11:21
av manneson
Tellus skrev: ↑21 jun 2025 20:54
Finns några quicksilver och röda på ingång till 0% ränta som går ut om drygt en vecka.
Undra om det blir prissänkningar eller fler 0% erbjudande framledes eller om dom slutar satsa på Svenska marknaden
Kronan har ju stärkts, så översätter man priserna på många andra marknader i Europa nu så är de dyrare här. Dvs det borde finnas utrymme för prissänkningar.
30-50k skulle jag gissa på.
Y LR AWD 599. LR RWD 559. SR 499.
Re: Model Y Juniper
Postat: 23 jun 2025 10:11
av jimZon
Xyborg skrev: ↑27 maj 2025 20:42
jimZon skrev: ↑27 maj 2025 20:32
Jahapp, då har man skickat in en offert till Ayvens om en tjänstebil. Min första tjänstebil (och elbil) någonsin. Var i Segeltorp idag och kikade på en Tesla Model Y LR AWD quicksilver. Blev sjukt imponerad av bilen faktiskt. Ägt tre Volvo's, en Audi och en VW alla fabriksnya men det här ser jag faktiskt extra mycket fram emot.
En fråga dock - hur mycket i rabatt brukar man få av Tesla när man köper tjänstebil? De flesta företag brukar ge 8 - 12% för tjänstebilsförare. Hur är det med Tesla? Ska rabatten synas på offerten eller löser Ayvens detta med Tesla själva?
Ingen rabatt alls skulle jag säga. Priset är exakt vad det är. Ungefär som att köpa en telefon direkt från Apple.
Jag fick 65.000kr i rabatt via Ayvens i slutändan vilket är helt okej rabatt enligt mig.
Re: Model Y Juniper
Postat: 23 jun 2025 21:40
av ReNewAble
Har idag tagit en tur till Hamburg med min LR AWD Juniper. Om någon undrar så är hastigheten max 205 km/h

Re: Model Y Juniper
Postat: 24 jun 2025 09:58
av micke_r
jimZon skrev: ↑23 jun 2025 10:11
Xyborg skrev: ↑27 maj 2025 20:42
jimZon skrev: ↑27 maj 2025 20:32
Jahapp, då har man skickat in en offert till Ayvens om en tjänstebil. Min första tjänstebil (och elbil) någonsin. Var i Segeltorp idag och kikade på en Tesla Model Y LR AWD quicksilver. Blev sjukt imponerad av bilen faktiskt. Ägt tre Volvo's, en Audi och en VW alla fabriksnya men det här ser jag faktiskt extra mycket fram emot.
En fråga dock - hur mycket i rabatt brukar man få av Tesla när man köper tjänstebil? De flesta företag brukar ge 8 - 12% för tjänstebilsförare. Hur är det med Tesla? Ska rabatten synas på offerten eller löser Ayvens detta med Tesla själva?
Ingen rabatt alls skulle jag säga. Priset är exakt vad det är. Ungefär som att köpa en telefon direkt från Apple.
Jag fick 65.000kr i rabatt via Ayvens i slutändan vilket är helt okej rabatt enligt mig.
Ja Tesla har en kampanj till företag som är befintliga kunder via Ayvens operationella leasing nu som gäller året ut (beställ senast sep) vilket ger upp till 65 000 kr rabatt över leasingperioden.
Re: Model Y Juniper
Postat: 24 jun 2025 09:59
av micke_r
ReNewAble skrev: ↑23 jun 2025 21:40
Har idag tagit en tur till Hamburg med min LR AWD Juniper. Om någon undrar så är hastigheten max 205 km/h
Drygt... Men hur var medelhastigheten ungefär och vad blev förbrukningen?

Man får väl satsa på såna siffror när toppfarten är så vek. Gissar att den accelererade ganska skapligt upp till 205 :p
Re: Model Y Juniper
Postat: 24 jun 2025 10:00
av micke_r
ReNewAble skrev: ↑21 jun 2025 12:06
Tellus skrev: ↑21 jun 2025 10:04
Vad händer om autostyrning är aktiverad och man drar hårt i ratten, avaktiveras farthållaren då också?
Jepp, det är också en nedsida - tidigare bilar så kunde man byta fil på motorvägen och bara behöva aktivera AP igen men med bibehållen fart. Nu måste man parera med gaspedalen för att inte bromsa när man byter fil….
Ja det är helt värdelöst att den släpper hastigheten när man byter fil. Det är ganska märkbart för passagerarna om man inte blir väldigt bra på att möta med gasen. Lite av en dealbreaker för de som använder farthållare och autostyr mycket men det kanske ändrar sig i en uppdatering. Hur är det med Model 3 - är det likadant där?
Re: Model Y Junipert
Postat: 24 jun 2025 10:02
av AAKEE
ReNewAble skrev: ↑21 jun 2025 00:05
Earplugged skrev: ↑20 jun 2025 13:44
ReNewAble skrev: ↑20 jun 2025 08:12
Hämtade ut min nya Model Y LR AWD i måndags. Allt såg fint ut, den var nytvättad och stod inomhus i deras leveranscenter i Trelleborg. Laddad till 50%.
Klar förbättring mot den tidiga (sept-21) Model Y som vi också har men jag kommer att sakna körkänslan i min tidigare Model 3.
Finns bara en plump i protokollet - deras märkliga val att man måste välja att antingen köra alltid med adaptiv farthållare ELLER alltid med autopilot. Detta måste ändras. I princip så kan man inte använda autopiloten då man vill ha endast adaptiv farthållare på vissa mindre vägar. Går dessutom emot Teslas egna rekommendationer för autopiloten att den endast ska användas på motorväg eller liknande. Man ska då alltså köra fram till motorvägen utan att kunna använda farthållaren innan. Måste komma en mjukvaruuppdatering som ändrar detta. Bara för att jävlas så har jag lagt ett serviceärende som säger att det inte går att använda funktioner som bilen är köpt med. Ska bli intressant att se vad de säger
I min "gamla Y" finns en inställning för detta om man vill ha bara autopilot eller adaptivt + autopilot, finns inte detta på Juniper?
Nix det valet har Tesla tagit bort på Juniper vilket är riktigt irriterande
Kan du inte välja att dubbelklicka på knappen för autopilot och enkelklicka för farthållare?
(Så är det på S Palladium sedan den kom. Kommer inställd med enkelklick för AP men det går ändra i menyn).
Kollade precis manualen
Innebär att man inte kan använda farthållare under hela vintern i norr, samt väldigt ofta där vägen har för dåliga markeringar.
Helt idiotiskt av Tesla. Farthållare är ett bra stöd, som man såklart måste kunna nyttja.
(Såg att det går att genom att stänga av AP helt och hållet går få farthållare att fungera men vem vill ta bort funktionen AP för att få farthållare?)
Nej, med den utveckling som Tesla går omöjliggörs att det skulle kunna bli en Tesla som nästa bil.
Re: Model Y Juniper
Postat: 24 jun 2025 10:05
av AAKEE
micke_r skrev: ↑24 jun 2025 10:00
ReNewAble skrev: ↑21 jun 2025 12:06
Tellus skrev: ↑21 jun 2025 10:04
Vad händer om autostyrning är aktiverad och man drar hårt i ratten, avaktiveras farthållaren då också?
Jepp, det är också en nedsida - tidigare bilar så kunde man byta fil på motorvägen och bara behöva aktivera AP igen men med bibehållen fart. Nu måste man parera med gaspedalen för att inte bromsa när man byter fil….
Ja det är helt värdelöst att den släpper hastigheten när man byter fil. Det är ganska märkbart för passagerarna om man inte blir väldigt bra på att möta med gasen. Lite av en dealbreaker för de som använder farthållare och autostyr mycket men det kanske ändrar sig i en uppdatering. Hur är det med Model 3 - är det likadant där?
För min S släpper den farthållaren när man byter fil
om man har inställt att man får AP på enkelklick, men inte om man har farthållare på enkelklick och AP på dubbel.
(Den första settingen jag ändrade vid leverans).
Re: Model Y Juniper
Postat: 24 jun 2025 19:54
av deeler
Tjena,
Kört med vår nya y juniper longrange(stealthgrey) 2v nu och är riktigt nöjd.
Laddade hem en uppdatering där man ska kunna hålla in v bak dörrhandtag för att låsa upp laddkontakten och lossa laddkabeln när laddning är klar. Får dock ej detta att fungera har testat alla möjliga varianter, alltid med bilen upplåst som instruktionerna säger.
Ngn som fått detta att fungera?