Så du menar att Taycan är färdig för försäljning men Porsche väljer att avstå?
Porsche skulle kunna lanserat billigare versioner av både 718 och 911. Istället satsar man på andra änden av prisskalan. En för stor försäljning av billigare varianter av sportbilarna skulle kunna ge mer vinst men skada varumärket. Om man har valet att sälja fler avgasbilar kompenserat av fler elbilar tror jag Porsches taktik är att sälja färre men dyrare avgasbilar och som konsekvens då inte behöver sälja lika många elbilar för att slippa böter. Hade man istället satsat på en billigare instegs-911 hade det blivit svettigt. Nu har man precis lanserat 911 turbo som blivit rejält mycket dyrare än förra modellen. Näst på tur är GT-bilarna. Porsche sägs ha bättre marginaler på toppmodellerna.
Det är ju inte riktigt sant... Klart Porsche vill sälja många bilar också. Varför skapade man annars Cayenne och Macan (och även Panamera)? De fanns ju med Audi-dieslar ett tag också och var knappt dyrare än motsvarande Audi-SUV.
Varför de inte gör en billigare 911:a kan jag inte svara på. Antagligen för att Cayman ligger där under. Och varför gör man inte en billigare Cayman? Ja det vet jag däremot inte. För att den ligger bra till i pris redan och inte har så många direkta konkurrenter? Ja, BMW M2, Audi TT RS, Audi RS3, MB A 45 AMG osv förstås men det är ju mer "vardagsbilar" förutom TT:n.
Cayenne och panamera finns ju som laddhybrider och fixar nya gränsvärdet. Dom behöver sannolikt ingen hjälp från Taycan för att få ner genomsnittet. 911 däremot behöver kompenseras. Helt nya 911 är inte ens en mildhybrid. Porsche är beroende av balans mellan sportbilarna och Taycan. Man kan ”kosta på sig” ett visst antal sportbilar och då driver man upp priset genom att satsa på den dyrare änden av modellprogrammet.
Tror Cayman fortfarande är den sämst säljande modellen.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 30 aug 2020 21:42
av taliz
thnis skrev:
Hmm. Det är väl så enkelt som att Porsche är ett vinstdrivet företag som alla andra sunda företag. Kan du inte generera vinst i ett företag så ska man lägga ner och kanske jobba med välgörenhet i stället.
Sorry men det där är ett urbota korkat resonemang som man hört alldeles för många gånger.
Vad går investeringar överhuvudtaget ut på liksom? Jo FRAMTIDA avkastning.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 30 aug 2020 21:50
av Fredrik j
Det svåra är ju att förutspå vad kunderna vill ha. Själv trodde jag att 918 skulle resultera i fler billigare (eller mindre dyra) varianter och att man skulle använda sig av hybridtekniken från 919 i någon bil.
Men man bedömde väl att den klassiska 911 var viktigare.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 30 aug 2020 21:56
av Verdi
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Så du menar att Taycan är färdig för försäljning men Porsche väljer att avstå?
Porsche skulle kunna lanserat billigare versioner av både 718 och 911. Istället satsar man på andra änden av prisskalan. En för stor försäljning av billigare varianter av sportbilarna skulle kunna ge mer vinst men skada varumärket. Om man har valet att sälja fler avgasbilar kompenserat av fler elbilar tror jag Porsches taktik är att sälja färre men dyrare avgasbilar och som konsekvens då inte behöver sälja lika många elbilar för att slippa böter. Hade man istället satsat på en billigare instegs-911 hade det blivit svettigt. Nu har man precis lanserat 911 turbo som blivit rejält mycket dyrare än förra modellen. Näst på tur är GT-bilarna. Porsche sägs ha bättre marginaler på toppmodellerna.
Det är ju inte riktigt sant... Klart Porsche vill sälja många bilar också. Varför skapade man annars Cayenne och Macan (och även Panamera)? De fanns ju med Audi-dieslar ett tag också och var knappt dyrare än motsvarande Audi-SUV.
Varför de inte gör en billigare 911:a kan jag inte svara på. Antagligen för att Cayman ligger där under. Och varför gör man inte en billigare Cayman? Ja det vet jag däremot inte. För att den ligger bra till i pris redan och inte har så många direkta konkurrenter? Ja, BMW M2, Audi TT RS, Audi RS3, MB A 45 AMG osv förstås men det är ju mer "vardagsbilar" förutom TT:n.
Cayenne och panamera finns ju som laddhybrider och fixar nya gränsvärdet. Dom behöver sannolikt ingen hjälp från Taycan för att få ner genomsnittet. 911 däremot behöver kompenseras. Helt nya 911 är inte ens en mildhybrid. Porsche är beroende av balans mellan sportbilarna och Taycan. Man kan ”kosta på sig” ett visst antal sportbilar och då driver man upp priset genom att satsa på den dyrare änden av modellprogrammet.
Tror Cayman fortfarande är den sämst säljande modellen.
Nu förstår jag inte. Måste man balansera per biltyp? Och varför balanserar då en ID.3 en 992? Men en Panamera med hybriddrift inte gör det?
Cayman gör samma jobb som en 992. Det är bara Porsche-köparnas narcissism som gör att den inte säljer bättre.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 30 aug 2020 22:18
av Fredrik j
Verdi skrev:
Nu förstår jag inte. Måste man balansera per biltyp? Och varför balanserar då en ID.3 en 992? Men en Panamera med hybriddrift inte gör det?
Cayman gör samma jobb som en 992. Det är bara Porsche-köparnas narcissism som gör att den inte säljer bättre.
Porsche gör uppenbarligen bedömningen att Taycan är en elbil som passar varumärket precis som en 911 helt utan elektrifiering är det. Däremellan finns Macan, Cayenne och Panamera vars kunder lika gärna kör laddhybrid istället för bara bensin.
En laddhybrid kommer ju normalt ner under under gränsen för straffavgift på egen hand och behöver ingen "hjälp" av nollutsläppsbilar. Men ska Porsche kunna sälja några 911 behöver man kompensera med Taycan i tillräcklig mängd. När man fixat så man kan bygga 15'-20' rena fossilbilar så vill man ju bränna av dessa till högsta möjliga avkastning. Både i pengar och i varumärke. Då väljer man att försöka sälja bilar i övre segmentet istället för fler i det lägre.
Cayman gör samma jobb som 911 om man stirrar på siffror (som ju en teslaägare lätt kan göra). Men 911 är en mer sofistikerad bil. Jag har själv en äldre Cayman från 2008 men lockas inte alls av den nya fyrcylindriga modellen. Tycker man skulle använt hybridteknik i 718 men då hade den ju blivit snabbare än 911. I allafall standardbilarna. 911 Turbo S är ju sjukt kvick. Jag skulle gärna ha en 911.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 30 aug 2020 22:28
av Verdi
Fredrik j skrev:
Cayman gör samma jobb som 911 om man stirrar på siffror (som ju en teslaägare lätt kan göra). Men 911 är en mer sofistikerad bil. Jag har själv en äldre Cayman från 2008 men lockas inte alls av den nya fyrcylindriga modellen. Tycker man skulle använt hybridteknik i 718 men då hade den ju blivit snabbare än 911. I allafall standardbilarna. 911 Turbo S är ju sjukt kvick. Jag skulle gärna ha en 911.
Ja det säger sig självt. Hur ska jag kunna förstå det?
Orkar inte bemöta dig on topic med mer än att jag kört både 981 GTS och 991.1 GTS och att mervärdet i 991 inte motsvarade prislapparna. Du fick samma sak i Cayman till typ halva priset.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 30 aug 2020 22:46
av dd88
718 finns ju även som sexcylindrig, GT4, Spyder och GTS 4.0. Porsche insåg (med Porsche-mått mätt) snabbt sitt misstag.
En 718 GT4 är utan tvekan den coolaste Porschen just nu, nog den bil jag är mest sugen på efter Ariel Nomad
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 31 aug 2020 01:04
av Fredrik j
dd88 skrev:
718 finns ju även som sexcylindrig, GT4, Spyder och GTS 4.0. Porsche insåg (med Porsche-mått mätt) snabbt sitt misstag.
En 718 GT4 är utan tvekan den coolaste Porschen just nu, nog den bil jag är mest sugen på efter Ariel Nomad
Snabbt och snabbt? Det tog ju ett par år...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 31 aug 2020 01:05
av Fredrik j
Verdi skrev:
Orkar inte bemöta dig on topic med mer än att jag kört både 981 GTS och 991.1 GTS och att mervärdet i 991 inte motsvarade prislapparna. Du fick samma sak i Cayman till typ halva priset.
Subjektiv åsikt. Olika från person till person. 911 säljer ju bättre än någonsin och Cayman är som sagt Porsches segast säljande modell.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 31 aug 2020 07:04
av dd88
Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
718 finns ju även som sexcylindrig, GT4, Spyder och GTS 4.0. Porsche insåg (med Porsche-mått mätt) snabbt sitt misstag.
En 718 GT4 är utan tvekan den coolaste Porschen just nu, nog den bil jag är mest sugen på efter Ariel Nomad
Snabbt och snabbt? Det tog ju ett par år...
För någon som aldrig brukar erkänna sina misstag så är ett par år väldigt snabbt.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 31 aug 2020 08:19
av Verdi
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Orkar inte bemöta dig on topic med mer än att jag kört både 981 GTS och 991.1 GTS och att mervärdet i 991 inte motsvarade prislapparna. Du fick samma sak i Cayman till typ halva priset.
Subjektiv åsikt. Olika från person till person. 911 säljer ju bättre än någonsin och Cayman är som sagt Porsches segast säljande modell.
Jag tror det beror på historiken och att Cayman/Boxster ses som lite töntiga.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 31 aug 2020 08:31
av Fredrik j
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Orkar inte bemöta dig on topic med mer än att jag kört både 981 GTS och 991.1 GTS och att mervärdet i 991 inte motsvarade prislapparna. Du fick samma sak i Cayman till typ halva priset.
Subjektiv åsikt. Olika från person till person. 911 säljer ju bättre än någonsin och Cayman är som sagt Porsches segast säljande modell.
Jag tror det beror på historiken och att Cayman/Boxster ses som lite töntiga.
Så är det. Det finns många människor i porschekretsar som tycker den egna självbilden är mycket viktig. Att någon skulle tycka dom är töntiga skulle vara katastrof.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 31 aug 2020 09:00
av Credde
dd88 skrev:
Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
718 finns ju även som sexcylindrig, GT4, Spyder och GTS 4.0. Porsche insåg (med Porsche-mått mätt) snabbt sitt misstag.
En 718 GT4 är utan tvekan den coolaste Porschen just nu, nog den bil jag är mest sugen på efter Ariel Nomad
Snabbt och snabbt? Det tog ju ett par år...
För någon som aldrig brukar erkänna sina misstag så är ett par år väldigt snabbt.
Vi väntar fortfarande på Tesla ska erkänna sina misstag
On topic, det är väl fortfarande så, att Cayman är den där "jaha du hade inte råd med en 911"-bilen, även om den är cool. Finns andra exemplar, t.ex Audi S4 vs. RS4.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 31 aug 2020 10:36
av Fredrik j
Credde skrev:
dd88 skrev:
Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
718 finns ju även som sexcylindrig, GT4, Spyder och GTS 4.0. Porsche insåg (med Porsche-mått mätt) snabbt sitt misstag.
En 718 GT4 är utan tvekan den coolaste Porschen just nu, nog den bil jag är mest sugen på efter Ariel Nomad
Snabbt och snabbt? Det tog ju ett par år...
För någon som aldrig brukar erkänna sina misstag så är ett par år väldigt snabbt.
Vi väntar fortfarande på Tesla ska erkänna sina misstag
On topic, det är väl fortfarande så, att Cayman är den där "jaha du hade inte råd med en 911"-bilen, även om den är cool. Finns andra exemplar, t.ex Audi S4 vs. RS4.
Lite så är det ju. Jag hade inte råd med den 911 jag ville ha och är inte så noga med vad folk tycker.
Skillnaderna mellan Cayman/911 är ju större än S4/RS4.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 31 aug 2020 12:11
av taliz
Credde skrev:
On topic, det är väl fortfarande så, att Cayman är den där "jaha du hade inte råd med en 911"-bilen, även om den är cool. Finns andra exemplar, t.ex Audi S4 vs. RS4.
När jag köpt fordon till mig själv så är det endast vad jag tycker som är intressant.
Jag körde tex länge runt på en "tjejhoj"(Ninja 650) enligt andra. Men jag gillade att den var lätt och smidig att svänga med och att man kunde vrida fullt på rullen även utanför banan, utan att det plötsligt gick i 300.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 31 aug 2020 13:14
av Credde
taliz skrev:
Credde skrev:
On topic, det är väl fortfarande så, att Cayman är den där "jaha du hade inte råd med en 911"-bilen, även om den är cool. Finns andra exemplar, t.ex Audi S4 vs. RS4.
När jag köpt fordon till mig själv så är det endast vad jag tycker som är intressant.
Jag körde tex länge runt på en "tjejhoj"(Ninja 650) enligt andra. Men jag gillade att den var lätt och smidig att svänga med och att man kunde vrida fullt på rullen även utanför banan, utan att det plötsligt gick i 300.
Har det på samma sätt. Har haft en Boxster S tidigare och den var som en gokart och brydde mig inte om vad andra tycker/tyckte.
Jag skrev det mer som det nog är generella uppfattningen.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 31 aug 2020 18:51
av helix
Taycan 4S med performance battery+ och Model 3 Performance kör på Ringen. Imponerande att Teslan hänger med så bra:
"I drive the TESLA MODEL 3 PERFORMANCE with track PACK V2 (500hp).
The car is not mine, TESLA FRANCE just leaned me the car for testing and giving some feedback, data and personal report on track.
It directly come from the « FRANCE media testing park »
Iam absolutely not a FAN or a HATER of the TESLA brand, i just love to drive good fast cars on the track, doesn't matter which brand, price, or fuel it use, please kindly note it…
My only quicky personnal opinion is that;
All car manufacturers/engineers/CEO, you should really, really, really move your ass soooo quickly for staying in the game into the next futur….
IAM SO SPEECHLESS of the car comportment on the NURBURGRING!!!
CAR SPECIFICATION:
100% stock TESLA 3 PERFORMANCE 500HP with track mode V2
Esc: 100% off
engine braking: 100%
Brake pads were new!
Power ratio: 70% rear 30% front (fully adjustable by 1% precision)
Tire pressure HOT: 2.6 bars front 2.5 bars rear, my recommendation and best feeling on the nurburgring
Tire: Michelin PS4S TO (TESLA) 235/35/20 all around, 50% used
Oem Tesla 20' wheels
Air conditionning OFF
Lap started at 95% of battery, after two laps 53%
Andrew who directly flight from LOS ANGELES (you can hear his US accent joined me for this lap as passenger.....to check if the car are working well and i think he were satisfied
TRACK CONDITION:
Nurburgring touristenfarhten day, 25°c outside temperature
OTHER CAR SPEC IN THIS VIDEO:
PORSCHE TAYCAN 4S with PERFORMANCE PLUS battery option (around 530HP)
Long range 19' wheels with Hankook tire ( not the best in term of Performance!)
No passenger
Level of the driver: A friend Gentleman racing driver in VLN endurance cup NURBURGRING, he has few thousands laps of experience there!!
Lap started at 95% of battery and after two laps 56%
IMPORTANT NOTE:
We did immediately an other lap together after this one, The Tesla just became a bit less perform compare to the Taycan who keeped almost the same performance, so we can say that the PORSCHE is a bit stronger on the second lap, anyway in term of "SPRINT" performance on 1 lap, the Tesla is a bit better, we finished the second lap together anyway...
Both car are capable of a BTG lap time of around 7.45 if all optimum (100% stock specs)"
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 31 aug 2020 20:24
av HelectriC
Svårt att dra några andra slutsatser än att Taycan är jäkla rå som håller M3 performance med performance däck och track pack bakom sig trots att det bara är en 4S med dåliga däck.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 31 aug 2020 20:30
av Fredrik j
HelectriC skrev:
Svårt att dra några andra slutsatser än att Taycan är jäkla rå som håller M3 performance med performance däck och track pack bakom sig trots att det bara är en 4S med dåliga däck.
Än mer imponerande att det finns fossilbilar som hänger med elbilarna. Lite som ett ånglok skulle hänga med ett höghastighetståg.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 31 aug 2020 20:36
av Verdi
En trimmad BMW M2 Competition har varvat på 7:12. Det är vansinnigt bra. Den får du för under 600 tkr.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 31 aug 2020 20:37
av dd88
Såg början av det där klippet tidigare idag och reagerade mest på att Porschen verkar svårkörd, kolla 0:55 och några sekunder framåt. Åker över refugen, får fel linje, låser bromsarna och får lätt kast över krönet, hamnar helt fel i chikanen.
Det händer inte någon med "few thousands laps of experience" om inte bilen ställer till det.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 31 aug 2020 20:40
av Fredrik j
dd88 skrev:
Såg början av det där klippet tidigare idag och reagerade mest på att Porschen verkar svårkörd, kolla 0:55 och några sekunder framåt. Åker över refugen, får fel linje, låser bromsarna och får lätt kast över krönet, hamnar helt fel i chikanen.
Det händer inte någon med "few thousands laps of experience" om inte bilen ställer till det.
Vikt går inte att skoja bort.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 31 aug 2020 20:54
av HelectriC
Om det är en vanlig 4S så har den däck som inte passar för bana, den har kanske inte uppgraderade bromsar, den har kanske inte 4 hjuls styrning och allt annat man bör välja till om man har tänkt köra bana. Känns helkonstigt att inte jämföra top of the line från båda lägren. Taycan är väl dessutom ca 500kg tyngre, så att de har ca samma antal hästar blir ju fel.
Osäker på vad det här testet egentligen har för syfte? Jag får känslan av att det är för att visa hur snabb M3P är, men jag får tvärtomkänsla, att den inte är snabb alls. En Taycan turbo s med alla tekniska tillbehör hade ju varit långt framför
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 31 aug 2020 20:55
av dd88
Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
Såg början av det där klippet tidigare idag och reagerade mest på att Porschen verkar svårkörd, kolla 0:55 och några sekunder framåt. Åker över refugen, får fel linje, låser bromsarna och får lätt kast över krönet, hamnar helt fel i chikanen.
Det händer inte någon med "few thousands laps of experience" om inte bilen ställer till det.
Vikt går inte att skoja bort.
Har svår att tro att det är vikten som får honom att ta refugen fel, vilket sen får följder. Kan vara att han går ut för hårt, men en så pass erfaren förare gör inte de misstagen.
Kollade klippet igen och finns flera exempel där föraren ligger helt fel, så troligtvis inte bilen som gör det.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 31 aug 2020 21:16
av helix
HelectriC skrev:
Om det är en vanlig 4S så har den däck som inte passar för bana, den har kanske inte uppgraderade bromsar, den har kanske inte 4 hjuls styrning och allt annat man bör välja till om man har tänkt köra bana. Känns helkonstigt att inte jämföra top of the line från båda lägren. Taycan är väl dessutom ca 500kg tyngre, så att de har ca samma antal hästar blir ju fel.
Osäker på vad det här testet egentligen har för syfte? Jag får känslan av att det är för att visa hur snabb M3P är, men jag får tvärtomkänsla, att den inte är snabb alls. En Taycan turbo s med alla tekniska tillbehör hade ju varit långt framför
Testets syfte är väl mest en kul grej som alla sådana här jämförelser En Turbo S med PDCC och allt annat kostar cirka 2,3msek, vilket man får drygt tre stycken Model 3 Performance för. Vore väl rejält pinsamt om inte Porsche körde åttor runt Model 3?
Förövrigt så hade inte Model 3 Performance något track-pack. Den körde med standardhjul och standardbromsar. Han förväxlar Track Pack med Track Mode V2.