Sida 57 av 61

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 07 jun 2023 16:55
av Unia
Har kört RWD någon vecka nu, och har reagerat på att regen är mycket svagare än vad jag trodde, och vad jag minns från provkörningen av MYP.
Provkörde en MY LR 2022 och tyckte att regen var mycket stark! Kan man ställa in styrkan på regen via menyerna i bilen? Det funkar hos andra bilmärken.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 07 jun 2023 17:03
av mikebike
Unia skrev: 07 jun 2023 16:55
Har kört RWD någon vecka nu, och har reagerat på att regen är mycket svagare än vad jag trodde, och vad jag minns från provkörningen av MYP.
Provkörde en MY LR 2022 och tyckte att regen var mycket stark! Kan man ställa in styrkan på regen via menyerna i bilen? Det funkar hos andra bilmärken.
Nej, det kan man inte. Det sägs komma i en uppdatering, men inte än så länge.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 07 jun 2023 17:24
av Unia
mikebike
Nej, det kan man inte. Det sägs komma i en uppdatering, men inte än så länge.
Gäller det endast MY eller går det inte heller att ställa in styrkan på regen i en Model S ?

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 07 jun 2023 18:38
av taliz
Förr kunde man det, sen tog de bort det.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 07 jun 2023 19:09
av Unia
Tesla verkar ta bort allt som är bra att ha, USS, radar, möjlighet att ställa in regen.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 07 jun 2023 19:20
av Jaqob
Freez skrev: 07 jun 2023 16:23
Jaqob skrev: 07 jun 2023 09:33
Har kört RWD någon vecka nu, och har reagerat på att regen är mycket svagare än vad jag trodde, och vad jag minns från provkörningen av MYP. Är det så att RWD har svagare regen på grund av att den bara har en motor som kan agera generator?
Hur märks det att den skulle vara svagare? Svårt att veta hur den ska fungera tänker jag, det viktigaste måste väl vara hur långt man kommer i slutändan.
Hur många meter som krävs för att bilen ska bromsa ner från 100 till 0 när man släpper upp gasen utan att trycka på bromsen. Jag tycker det känns som att vår RWD kräver fler meter än den P vi provkörde.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 07 jun 2023 19:39
av Nogo
Unia skrev: 07 jun 2023 16:55
Har kört RWD någon vecka nu, och har reagerat på att regen är mycket svagare än vad jag trodde, och vad jag minns från provkörningen av MYP.
Provkörde en MY LR 2022 och tyckte att regen var mycket stark! Kan man ställa in styrkan på regen via menyerna i bilen? Det funkar hos andra bilmärken.

En motor resulterar i klenare regen än två motorer.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 07 jun 2023 19:41
av RK83
Det här med regen. Hur många procent tjänar man på det om man använder normal bra under en körning från 100% till 10%? Är det typ 2-3 procent eller?

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 08 jun 2023 07:33
av Bjelke
RK83 skrev: 07 jun 2023 19:41
Det här med regen. Hur många procent tjänar man på det om man använder normal bra under en körning från 100% till 10%? Är det typ 2-3 procent eller?
Det varierar extremt mycket beroende på hur man kör, på långkörning typ 0% eftersom man
bromsar väldigt lite och sällan (kan ju variera där också såklart) och stadstrafik med mycket
variation på hastighet får större effekt, men hur mycket det kan ge vet jag inte däremot men
får man gissa så kan det nog röra sig om några procent.
Det går ju att se hur mycket man sparat i kWh i många bilar så någon kanske har en länk
till en tabell eller nåt kanske? :)
I Teslan tror jag inte man kan få ut den siffran utan någon specifik app, men jag kanske
minns fel också :lol:
Det har säkert skrivits om det här på forumet tidigare också, men det minns jag inte heller :lol:

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 08 jun 2023 07:50
av FStaake
Jaqob skrev: 07 jun 2023 19:20
Freez skrev: 07 jun 2023 16:23
Jaqob skrev: 07 jun 2023 09:33
Har kört RWD någon vecka nu, och har reagerat på att regen är mycket svagare än vad jag trodde, och vad jag minns från provkörningen av MYP. Är det så att RWD har svagare regen på grund av att den bara har en motor som kan agera generator?
Hur märks det att den skulle vara svagare? Svårt att veta hur den ska fungera tänker jag, det viktigaste måste väl vara hur långt man kommer i slutändan.
Hur många meter som krävs för att bilen ska bromsa ner från 100 till 0 när man släpper upp gasen utan att trycka på bromsen. Jag tycker det känns som att vår RWD kräver fler meter än den P vi provkörde.
Visst är det skillnad på regen på RWD och en P/LR. Vänta till vintern, då blir skillnaden ännu större.
Är det minusgrader har du nästan ingen regen i början av körturen i RWD.

Men, det är inte enbart till nackdel. Nästan bara fördel för att motionera bromsarna.
På vår LR, som vi hämtade ut i augusti förra året, hann bromsskivorna bli lite rostiga under vintern. I RWD, som hämtades i februari, var det inga problem.
Nu när jag äntligen fått drag på LR, fick vänta över 6 mån på det, och kör en hel del med släp har bromsskivorna blivit fina igen.
Tror som sagt det bara är bra att motionera dom ibland.
Även om Y RWD är teslas långsammaste bil är den fortfarande snabbare än det mesta som rullar på vägarna.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 08 jun 2023 08:12
av Jaegaern
Du kommer knappt hälften med en stor och tung husvagn. Luftmotståndet är den största boven, men vikten spelar in när det kommer till ökad friktion vid dåligt väglag. Tvivlar starkt på att du kommer enkel väg 20 mil på vintern, men också på att du skulle klara 30 mil ToR på sommaren.
Med en LR kan du säkert klara dig enkel 20 mil på vintern, men inte helt säkert.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 08 jun 2023 08:28
av VilkenElbilBlirDet
RK83 skrev: 07 jun 2023 19:41
Det här med regen. Hur många procent tjänar man på det om man använder normal bra under en körning från 100% till 10%? Är det typ 2-3 procent eller?
På motor/landsväg förlorar du sannolikt på att ha regen, eftersom vid varje minimal pedalförflyttning uppåt (broms) måste du sen accelerera tillbaka. Men kör man AP Tror jag regen är av.

Finns bilmärken etc som hävdar att regen ”alltid” är dåligt, dvs mer effektivt om man kör balanserat och planerar sin körning med coasting.

Finns mkt att läsa. Huruvida det är bättre eller inte beror nog mest på din körstil, och jag tror personligen det är försumbara siffror i det stora hela. Inte värt att fokusera på om man inte gör det för att man tycker det är intressant.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 08 jun 2023 09:09
av Bjelke
VilkenElbilBlirDet skrev: 08 jun 2023 08:28
RK83 skrev: 07 jun 2023 19:41
Det här med regen. Hur många procent tjänar man på det om man använder normal bra under en körning från 100% till 10%? Är det typ 2-3 procent eller?
På motor/landsväg förlorar du sannolikt på att ha regen, eftersom vid varje minimal pedalförflyttning uppåt (broms) måste du sen accelerera tillbaka. Men kör man AP Tror jag regen är av.

Finns bilmärken etc som hävdar att regen ”alltid” är dåligt, dvs mer effektivt om man kör balanserat och planerar sin körning med coasting.

Finns mkt att läsa. Huruvida det är bättre eller inte beror nog mest på din körstil, och jag tror personligen det är försumbara siffror i det stora hela. Inte värt att fokusera på om man inte gör det för att man tycker det är intressant.
Misstänker att det är lika men på model S så använder AP regen iaf, men som sagt, det påverkar
så lite att det inte är något att fokusera på…

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 08 jun 2023 12:23
av Teslarob
Skulke kanske kunna vara att den största besparingen med regen är att man slipper påkosta nya bromsar lika ofta

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 08 jun 2023 12:26
av Bjelke
Teslarob skrev: 08 jun 2023 12:23
Skulke kanske kunna vara att den största besparingen med regen är att man slipper påkosta nya bromsar lika ofta
Absolut! :)
Typ aldrig faktiskt, om man kör ”rätt”, eller iaf många 10-tusentals mil…

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 08 jun 2023 12:27
av MY_piraya


:D :D :D :D

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 08 jun 2023 13:01
av Maltino
Nu har jag hämtat ut min rwd. Beställde i fredags så verkligen kort väntan (6 dagar varav 3st helgdagar).

Leveransen gick på ca 2 min, jag fick länken där man godkänner bilen typ en timme innan jag var på plats i Södertälje hamn. :D
Tyvärr svårt att syna bilen exteriört då den var super-skitig! :(

Det märks att Tesla har bråttom att få ut bilarna!

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 08 jun 2023 13:17
av tobbe367
Bjelke skrev: 08 jun 2023 12:26
Teslarob skrev: 08 jun 2023 12:23
Skulke kanske kunna vara att den största besparingen med regen är att man slipper påkosta nya bromsar lika ofta
Kan bli motsatt effekt. Fick byta bromsar fram på vår Kia e-niro efter 2500mil pga att beläggen lossnat från stålplattan. Enligt mekanikern är det vanligt på elbilar då bromsarna inte används tillräckligt mycket. Så glöm inte att bromsa hårt lite då och då för att motionera bromsarna.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 08 jun 2023 13:45
av CrazyGang
MY_piraya skrev: 08 jun 2023 12:27


:D :D :D :D
Jäkligt bra tid, bara 10min långsammare än en LR på 1000km.

MY RWD är utan tvekan en av de mest (den mest?!) prisvärda bilarna just nu!

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 08 jun 2023 14:27
av taliz
CrazyGang skrev: 08 jun 2023 13:45
MY_piraya skrev: 08 jun 2023 12:27


:D :D :D :D
Jäkligt bra tid, bara 10min långsammare än en LR på 1000km.

MY RWD är utan tvekan en av de mest (den mest?!) prisvärda bilarna just nu!
Snabbare än Q8 55, EQS SUV & iX50 som alla har ca dubbelt så stort batteri.
Intressant också att han upplever denna 2023 tystare än tidigare 2022 Y som han testat.

Sägs ju förövrigt att Y RWD från Berlin med BYD-batteri kommer ladda betydligt snabbare.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 08 jun 2023 14:46
av tobbe367
CrazyGang skrev: 08 jun 2023 13:45
MY_piraya skrev: 08 jun 2023 12:27


:D :D :D :D
Jäkligt bra tid, bara 10min långsammare än en LR på 1000km.

MY RWD är utan tvekan en av de mest (den mest?!) prisvärda bilarna just nu!
Rätta mig om jag har fel men det är väl det gamla LR batteriet i den jämförelsen? Nya LR har väl något större batteri så borde skilja lite mer än 10min om man jämfört med en ny LR.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 08 jun 2023 14:55
av Danne888
tobbe367 skrev: 08 jun 2023 14:46
CrazyGang skrev: 08 jun 2023 13:45
MY_piraya skrev: 08 jun 2023 12:27


:D :D :D :D
Jäkligt bra tid, bara 10min långsammare än en LR på 1000km.

MY RWD är utan tvekan en av de mest (den mest?!) prisvärda bilarna just nu!
Rätta mig om jag har fel men det är väl det gamla LR batteriet i den jämförelsen? Nya LR har väl något större batteri så borde skilja lite mer än 10min om man jämfört med en ny LR.
Osäker vilka däck han kört på LR men denna Y hade väl 20" så rimligtvis finns det någon minut att spara på 19" :)

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 08 jun 2023 15:31
av MY_piraya
ja det var 20" på den i videon, var oxå väldigt märkligt hög förbrukning 236Wh/Km måste haft en tung högerfot.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 08 jun 2023 18:17
av AL55
Skulle ni säga att Model Y bakhjulsdrift är det bästa köpet just nu? Kollat länge på 3an men när nya Y inte kostar så mycket mer så känns det bättre att satsa på en sådan.
Men blir så nojjig att den ska sjunka en jäkla massa i värde den dag man vill byta, vet att det alltid är så med bilar men på elbilssidan går ju allt så snabbt åt alla håll (speciellt Tesla)

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 08 jun 2023 18:26
av George_Westinghouse
AL55 skrev: 08 jun 2023 18:17
Skulle ni säga att Model Y bakhjulsdrift är det bästa köpet just nu? Kollat länge på 3an men när nya Y inte kostar så mycket mer så känns det bättre att satsa på en sådan.
Men blir så nojjig att den ska sjunka en jäkla massa i värde den dag man vill byta, vet att det alltid är så med bilar men på elbilssidan går ju allt så snabbt åt alla håll (speciellt Tesla)
Svårt att säga, y rwd fyllde min familjs behov, drag plats för hundbur. Hänger på behoven gissar jag.
Makalös bil, oavsett vilken du väljer😁